Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Dogmatica (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5074)
-   -   Diferenta intre teologie rationalista si ortodoxia (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=17864)

Wryetui 24.04.2015 23:59:18

Diferenta intre teologie rationalista si ortodoxia
 
Buna tuturor. Citesc momentan din cartea "Apologetica Ortodoxa" si desi este grea pentru mine o citesc cu placere. In carte se "condamna" scolastica rationalista care se dezvolta mai mult si mai mult in Apus si ca rationalismul nu e bine placut credintei, sau cam asa ceva. Dar atunci, care este contrarul ortodox al acestui principiu? Daca Apusul este rationalist, noi ce suntem?

bogdan81 25.04.2015 00:16:38

Crestinismul este, sa nu uitam, religia Ratiunii, religia Logosului. Cuvantul lui Dumnezeu, adica Fiul, prin care s-au facut toate, este Logosul, care in greaca veche inseamna si Ratiunea suprema, izvorul si cauza oricarei ratiuni finite.
Deci lumea, creatia, provine din Logos, adica din Ratiunea suprema, ceea ce inseamna ca ratiunea este criteriul si obiectivul ei.
Sa nu dispretuim deci ratiunea, insa ratiunea umana este limitata, deci nu trebuie absolutizata.

bogdan81 25.04.2015 00:23:50

As mai completa si faptul ca, crestinismul este singura religie teologica. Fiindca este singura religie care a elaborat o teologie "rationala", pornind de la concepte preluate din filosofia greaca. Concepte de baza cu ajutorul carora au fost formulate dogmele credintei crestine, precum acelea de natura, esenta, substanta, ipostas, fiinta, lucrare, vointa, au fost concepte preluate din filosofia greaca si transfigurate creator de parintii bisericii.

iuliu46 25.04.2015 00:38:58

Citat:

În prealabil postat de Wryetui (Post 589176)
Buna tuturor. Citesc momentan din cartea "Apologetica Ortodoxa" si desi este grea pentru mine o citesc cu placere. In carte se "condamna" scolastica rationalista care se dezvolta mai mult si mai mult in Apus si ca rationalismul nu e bine placut credintei, sau cam asa ceva. Dar atunci, care este contrarul ortodox al acestui principiu? Daca Apusul este rationalist, noi ce suntem?

In teorie, la noi se pune accentul pe rugaciune, pe contemplare si pe revelatie. Adica nu te apuci tu cu mintea ta cazuta sa intelegi lucrurile ci te rogi, iti cureti inima, si Dumnezeu iti va descoperi intelesurile cele mai adanci.

Personal cred ca functioneaza. De asta cei care au inventat rationalismul sunt toti eretici ( chiar biserica lor declarandu-i eretici ). Sau altii ca Origen au cazut in erezie. Iar sfinti precum Sf. Grigore Palama ne-au lasat bijuterii.

bogdan81 25.04.2015 00:43:04

Daca Dumnezeu nu ar exista, lumea ar fi lipsita de ratiune, ar fi absurda si fara sens.
Numai prezenta si iubirea lui Dumnezeu confera lumii ratiune si o umplu de lumina si de sens. Asadar, cel care neaga ratiunea si rationalitatea lumii il neaga pe Insusi Dumnezeu, care este Sursa si Izvorul acestei ratiuni. Nu poti fi crestin daca crezi ca lumea provine din irational, din haos. Crestinismul afirma clar si fara dubiu ca la temelia si fundamentul lumii se afla Spiritul creator al lui Dumnezeu, Logosul, Ratiunea in care isi au intemeierea si suportul toate ratiunile finite si create.
"Toate prin El s-au facut, si fara El nimic nu s-a facut din ce s-a facut."

iuliu46 25.04.2015 00:48:25

Citat:

În prealabil postat de bogdan81 (Post 589180)
Daca Dumnezeu nu ar exista, lumea ar fi lipsita de ratiune, ar fi absurda si fara sens.
Numai prezenta si iubirea lui Dumnezeu confera lumii ratiune si o umplu de lumina si de sens. Asadar, cel care neaga ratiunea si rationalitatea lumii il neaga pe Insusi Dumnezeu, care este Sursa si Izvorul acestei ratiuni. Nu poti fi crestin daca crezi ca lumea provine din irational, din haos. Crestinismul afirma clar si fara dubiu ca la temelia si fundamentul lumii se afla Spiritul creator al lui Dumnezeu, Logosul, Ratiunea in care isi au intemeierea si suportul toate ratiunile finite si create.
"Toate prin El s-au facut, si fara El nimic nu s-a facut din ce s-a facut."

E vorba despre altceva. Nu degeaba se vorbeste despre dumnezeul filozofilor. Pentru teologie ai nevoie de un pic mai mult, ai nevoie de deschiderea inimii. Cum scrie la Psalmul 50.

bogdan81 25.04.2015 00:51:55

Citat:

În prealabil postat de iuliu46 (Post 589179)
In teorie, la noi se pune accentul pe rugaciune, pe contemplare si pe revelatie. Adica nu te apuci tu cu mintea ta cazuta sa intelegi lucrurile ci te rogi, iti cureti inima, si Dumnezeu iti va descoperi intelesurile cele mai adanci.

Personal cred ca functioneaza. De asta cei care au inventat rationalismul sunt toti eretici ( chiar biserica lor declarandu-i eretici ). Sau altii ca Origen au cazut in erezie. Iar sfinti precum Sf. Grigore Palama ne-au lasat bijuterii.

Si eu cred ca adevarata ratiune provine numai de la Dumnezeu, de la Iubirea Lui. In lipsa lui Dumnezeu, totul se intuneca, totul se transforma in haos. Numai in comuniune cu El se dezvaluie sensurile creatiei.

bogdan81 25.04.2015 00:58:34

Eu as vedea mai degraba inceputul dezastrului in Renastere.
Marele pacat al Renasterii apusene a fost acela ca a considerat valoarea omului ca fiind inerenta lui insusi, a considerat ca ratiunea autonoma, lipsita de har, armonia si frumusetea sa sunt valori in sine, in afara lui Dumnezeu. Renasterea a preluat sintagma lui Protagoras : Omul este masura tuturor lucrurilor. Aici este izvorul ereziei si al indepartarii de Dumnezeu.
Valoarea omului si rationalitatea lumii vin de la iubirea lui Dumnezeu, iar fara El si fara iubirea lui, totul se scufunda in non-sens.

Mihnea Dragomir 25.04.2015 03:17:12

Citat:

În prealabil postat de Wryetui (Post 589176)
rationalismul nu e bine placut credintei,

Problema epocii noastre nu este ca am suferi de prea mult rationalism, ci de prea putin. Absurdul ne inunda de peste tot. Nu rationalismul medieval, ci obscurantismul modern ne impiedica sa crestem in Cristos. Traim intr-o epoca ciudata, in care arhitectura este inlocuita de Feng Shui, Evanghelia Zilei de Horoscopul Zilei, logica scolastica de psihologie abisala, filosofia sistematica de o fenomenologie alunecatoare.

Ioan_Cezar 25.04.2015 05:08:02

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 589185)
Problema epocii noastre nu este ca am suferi de prea mult rationalism, ci de prea putin. Absurdul ne inunda de peste tot. Nu rationalismul medieval, ci obscurantismul modern ne impiedica sa crestem in Cristos. Traim intr-o epoca ciudata, in care arhitectura este inlocuita de Feng Shui, Evanghelia Zilei de Horoscopul Zilei, logica scolastica de psihologie abisala, filosofia sistematica de o fenomenologie alunecatoare.

Iar iubirea lui Dumnezeu cea statornică și nebiruită,
e înlocuită de vane convingeri intelectualist-speculative.
Iar dacă mă rog din convingere, iar nu din dragoste,
cum să-mi răspundă Domnul?
Că El nu este convingere dobândită,
ci Iubire nestăvilită.

Ioan_Cezar 25.04.2015 05:15:40

Citat:

În prealabil postat de Wryetui (Post 589176)
Buna tuturor. Citesc momentan din cartea "Apologetica Ortodoxa" si desi este grea pentru mine o citesc cu placere. In carte se "condamna" scolastica rationalista care se dezvolta mai mult si mai mult in Apus si ca rationalismul nu e bine placut credintei, sau cam asa ceva. Dar atunci, care este contrarul ortodox al acestui principiu? Daca Apusul este rationalist, noi ce suntem?

Rațiunea omenească este una dintre puterile dăruite omului dintru început. (Celelalte sunt iuțimea și pofta.)
Putere coruptă, prin păcat și înclinată astfel spre păcat și moarte.
Tămăduirea (ori izbăvirea din iad) este una cu Izvorul: dragostea. Dragostea noastră pentru Hristos, în îngânare cu Iubirea Lui dovedită prin sfintele patimi.
Acesta cred că este răspunsul viu al Ortodoxiei. Îl găsim cel mai limpede în lucrarea rugăciunii.

bogdan81 25.04.2015 09:30:02

Sfantul evanghelist Ioan spune ca Dumnezeu este iubire. Dar acelasi evanghelist spune ca El este Logosul, adica Ratiunea.
Deci, asa cum subliniaza si parintele Galeriu, mi se pare important sa spunem ca iubirea si ratiunea NU sunt in contradictie. Ele nu se exclud. In crestinism, iubirea si cunoasterea sunt nedespartite una de cealalta. Crestinismul nu este o mistica de un sentimentalism vag si difuz, precum spiritualitatile orientale care neaga ratiunea si propovaduiesc renuntarea la ratiune. In crestinism, Dumnezeu este deopotriva Ratiune si Iubire, iar mintea si inima omului sunt unite, iar nu despartite.
Mi se par nepotrivite abordarile tafnoase si accentuat polemice de genul : occientalii sunt cu ratiunea, noi cu inima. La sfintii parinti nu o sa gasim o asemenea despartire intre cele doua.
Din prea mult spirit polemic fata de occidentali, riscam sa dam la o parte si ceea ce este valoros acolo si face parte din patrimoniul comun crestin.

Wryetui 25.04.2015 09:49:49

Citat:

În prealabil postat de iuliu46 (Post 589179)
In teorie, la noi se pune accentul pe rugaciune, pe contemplare si pe revelatie. Adica nu te apuci tu cu mintea ta cazuta sa intelegi lucrurile ci te rogi, iti cureti inima, si Dumnezeu iti va descoperi intelesurile cele mai adanci.

Personal cred ca functioneaza. De asta cei care au inventat rationalismul sunt toti eretici ( chiar biserica lor declarandu-i eretici ). Sau altii ca Origen au cazut in erezie. Iar sfinti precum Sf. Grigore Palama ne-au lasat bijuterii.

Aha, deci la asta se refera, multumesc, esti prima persoana care m-a facut sa inteleg asa usor!

bogdan81 25.04.2015 10:12:01

Citat:

În prealabil postat de Wryetui (Post 589197)
Aha, deci la asta se refera, multumesc, esti prima persoana care m-a facut sa inteleg asa usor!

Dar asta este un alt tip de reductionism. De ce crezi tu ca occidentalii nu se roaga, sau nu se rugau, daca vorbim la trecut despre medievali ?
De unde este ideea asta ca numai noi, ortodocsii, ne rugam? Ceilalti nu se roaga, doar gandesc. Asta este o gogomanie, scuza-ma ca-ti spun.

bogdan81 25.04.2015 10:26:04

Sa nu uitam ca rationalismul renasterii a fost adus in occident de catre invatatii greci, bizantini, adica tocmai de rasaritenii astia rugatori.
Si sa nu uitam ca adversarul Sf Grigorie Palama, Varlaam Calabrezul era grec si ortodox.
Asa ca explicatia asta, cum ca occidentalii ar fi exclusiv inclinati catre ratiune si ar neglija rugaciunea, in timp ce noi astia ortodocsii suntem tot timpul cu rugaciunea in inima, e o falsificare.

catalin2 25.04.2015 13:13:22

Cred ca are legatura cu ce spune Sf. Ignatie:
"Evanghelia ne invata ca prin cadere noi ne-am agonisit o ratiune pervertita, ca ratiunea firii noastre cazute, oricat de valoroasa ar fi prin natura, oricat de ascutita ar fi prin invatatura lumeasca, isi pastreaza caracterul capatat prin caderea in pacat, continua sa ramana o ratiune pervertita. Trebuie sa o lepezi, sa te dai pe mana calauzitoare a credintei si, sub aceasta conducere, la timpul sau, dupa o insemnata nevointa intru evlavie, Dumnezeu daruieste robului Sau credincios ratiunea Adevarului sau Judecata Duhovniceasca.

Temelia judecatii duhovnicesti este Dumnezeu. Pe piatra aceasta neclintita se nalta ea, si intru aceasta nu se clatina si nu cade. Ceea ce numiti dumneavoastra ratiune sanatoasa noi, crestinii, cunoastem ca este o ratiune atat de bolnavicioasa, atat de intunecata si ratacita, incat vindecarea ei nu poate avea loc decat prin retezarea cu palosul credintei a tuturor stiintelor si cunostintelor care o compun, si prin lepadarea lor. Daca insa vom socoti ratiunea ca sanatoasa, considerand-o astfel pe baza a ceva necunoscut, sovaielnic, nedeterminat, mereu schimbator, atunci ea, ca "sanatoasa", va renega neaparat pe Hristos."

Ioan_Cezar 25.04.2015 13:18:45

Citat:

În prealabil postat de bogdan81 (Post 589196)
Sfantul evanghelist Ioan spune ca Dumnezeu este iubire. Dar acelasi evanghelist spune ca El este Logosul, adica Ratiunea.
Deci, asa cum subliniaza si parintele Galeriu, mi se pare important sa spunem ca iubirea si ratiunea NU sunt in contradictie. Ele nu se exclud. In crestinism, iubirea si cunoasterea sunt nedespartite una de cealalta. Crestinismul nu este o mistica de un sentimentalism vag si difuz, precum spiritualitatile orientale care neaga ratiunea si propovaduiesc renuntarea la ratiune. In crestinism, Dumnezeu este deopotriva Ratiune si Iubire, iar mintea si inima omului sunt unite, iar nu despartite.
Mi se par nepotrivite abordarile tafnoase si accentuat polemice de genul : occientalii sunt cu ratiunea, noi cu inima. La sfintii parinti nu o sa gasim o asemenea despartire intre cele doua.
Din prea mult spirit polemic fata de occidentali, riscam sa dam la o parte si ceea ce este valoros acolo si face parte din patrimoniul comun crestin.

Rațiunea omului, despre aceasta vorbeam, este mereu piedica dintre el și Dumnezeu.
Toți Părinții filocalici spun asta.
Se mai poate simți și pe propria piele.
A ajunge omul de la rațiune la Rațiunea Logosului se face precum știm: pe calea ascetică, posibilă doar când în inima omului arde iubirea pentru Hristos. Când îi arde rațiunea, însă, de obicei face cam ce a făcut și înaintașul nostru, Iuda.
Dacă voiește omul să se facă înțelept, nu rațiunea trebuie să și-o încordeze. Ăsteia trebuie să-i dea foc. Să se facă nebun, adică. Zice Apostolul, precum știi...:)

*
Domnul iubește pe cei care se fac prunci. Iar pruncul nu este nici rațional, nici irațional. Nu se încurcă el în fleacurile astea, le lasă oamenilor "mari". Inima lui e toată numai iubire, de aceea și gustă fericirea de a fi.
Noi, însă, ne cramponăm de rațiunea noastră așa încât ridicăm munți de netrecut între noi și Dumnezeu. De cântat nu mai cântăm, poezia o considerăm versificație ori moft (când ea e de fapt fibră constitutivă a vieții). Apoi ne plângem că nu-L cunoaștem pe Domnul. Dar nu-i bai, ne consolăm în nesfârșite tomuri despre Dumnezeu...

Ioan_Cezar 25.04.2015 13:22:27

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 589207)
Cred ca are legatura cu ce spune Sf. Ignatie:
"Evanghelia ne invata ca prin cadere noi ne-am agonisit o ratiune pervertita, ca ratiunea firii noastre cazute, oricat de valoroasa ar fi prin natura, oricat de ascutita ar fi prin invatatura lumeasca, isi pastreaza caracterul capatat prin caderea in pacat, continua sa ramana o ratiune pervertita. Trebuie sa o lepezi, sa te dai pe mana calauzitoare a credintei si, sub aceasta conducere, la timpul sau, dupa o insemnata nevointa intru evlavie, Dumnezeu daruieste robului Sau credincios ratiunea Adevarului sau Judecata Duhovniceasca.

Temelia judecatii duhovnicesti este Dumnezeu. Pe piatra aceasta neclintita se nalta ea, si intru aceasta nu se clatina si nu cade. Ceea ce numiti dumneavoastra ratiune sanatoasa noi, crestinii, cunoastem ca este o ratiune atat de bolnavicioasa, atat de intunecata si ratacita, incat vindecarea ei nu poate avea loc decat prin retezarea cu palosul credintei a tuturor stiintelor si cunostintelor care o compun, si prin lepadarea lor. Daca insa vom socoti ratiunea ca sanatoasa, considerand-o astfel pe baza a ceva necunoscut, sovaielnic, nedeterminat, mereu schimbator, atunci ea, ca "sanatoasa", va renega neaparat pe Hristos."

Foarte bine ai ales textul, mulțumesc Cătălin!

Mihnea Dragomir 25.04.2015 13:26:50

Citat:

În prealabil postat de Ioan_Cezar (Post 589208)
Rațiunea omului, despre aceasta vorbeam, este mereu piedica dintre el și Dumnezeu.

Asta e o aiureala teologica.


Citat:

Inima lui e toată numai iubire, de aceea și gustă fericirea de a fi.
Asta este o alta aiureala, de asta data psihologica. Si, cand ma gandesc ca vine de la un psiholog, ma incearca ingrijorarea.

Ioan_Cezar 25.04.2015 13:53:14

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 589210)
Asta e o aiureala teologica.
.....
Asta este o alta aiureala, de asta data psihologica. Si, cand ma gandesc ca vine de la un psiholog, ma incearca ingrijorarea.

Te înțeleg. Mai sincer ar fi, însă, dacă ai spune adevărul întreg: anume că nu îngrijorarea te încearcă, ci de-a dreptul frica. O frică adâncă, uriașă, cât un munte de ape sau de foc, o frică năucitoare, de taie mațele din om, de îi ia respirația așa încât nici măcar doctorul (Dragomir, de pildă) nu mai știe ce să zică și ce poate face.
Și ce ar putea zice ori face doctorul în fața unei frici care nu se tratează cu doftorii, cu savantlâcuri medicale ori cu alte leacuri ale lumii acesteia?
Căci frica pomenită vine de dincolo de legile firii, vine din presimțirea sufletului că Dumnezeu este aproape și că tot aproape e și moartea veșnică.

Dar lăsînd de o parte tema fricii, uite ce zice un autor de "aiureli" din bătrâni, Sfântul Isaac Sirul:

Poate socotești că acea cunoștință duhovnicească o primește cineva în cunoștința sufletească?
Dar nu e numai cu neputință să primească cineva acea cunoștință duhovnicească în cunoștința sufletească, ci nu o poate nici măcar simți cineva cu simțirea, precum nu se pot învrednici de ea cei ce se străduiesc să se deprindă în cunoștința sufletească.
Astfel, dacă unii din ei voiesc să se apropie de acea cunoștință a Duhului, nu se pot apropia de ea câtuși de puțin, până ce nu o părăsesc pe cea sufletească și toată îndeletnicirea cu subțirimile ei și cu meșteșugul ei foarte împletit (complicat) și nu se vor întoarce la sufletul lor de prunci.
Pentru că multă piedică le vine lor din obișnuirea cu ea, până ce nu o vor înlătura puțin câte puțin.
Cunoștința duhovnicească este simplă și nu strălucește prin gânduri sufletești. Până nu se va elibera cugetarea de ideile cele multe și nu va veni la simplitatea curăției, nu va putea simți cunoștința Duhului. Treapta acestei cunoștințe constă în a simți desfătarea veacului acela. De aceea, disprețuiește multele idei!
.....
Dar acea cunoștință duhovnicească nu o poate primi cineva de nu se va întoarce și nu se va face ca un prunc."


(Sfântul Isaac Sirul - Cuvinte despre nevoință, Cuvântul XIX - Despre credință și smerita cugetare)

Wryetui 25.04.2015 14:00:40

Citat:

În prealabil postat de Ioan_Cezar (Post 589208)
Rațiunea omului, despre aceasta vorbeam, este mereu piedica dintre el și Dumnezeu.
Toți Părinții filocalici spun asta.
Se mai poate simți și pe propria piele.
A ajunge omul de la rațiune la Rațiunea Logosului se face precum știm: pe calea ascetică, posibilă doar când în inima omului arde iubirea pentru Hristos. Când îi arde rațiunea, însă, de obicei face cam ce a făcut și înaintașul nostru, Iuda.
Dacă voiește omul să se facă înțelept, nu rațiunea trebuie să și-o încordeze. Ăsteia trebuie să-i dea foc. Să se facă nebun, adică. Zice Apostolul, precum știi...:)

*
Domnul iubește pe cei care se fac prunci. Iar pruncul nu este nici rațional, nici irațional. Nu se încurcă el în fleacurile astea, le lasă oamenilor "mari". Inima lui e toată numai iubire, de aceea și gustă fericirea de a fi.
Noi, însă, ne cramponăm de rațiunea noastră așa încât ridicăm munți de netrecut între noi și Dumnezeu. De cântat nu mai cântăm, poezia o considerăm versificație ori moft (când ea e de fapt fibră constitutivă a vieții). Apoi ne plângem că nu-L cunoaștem pe Domnul. Dar nu-i bai, ne consolăm în nesfârșite tomuri despre Dumnezeu...

Mie mi-a placut raspunsul tau.

bogdan81 25.04.2015 14:42:56

Citat:

În prealabil postat de Ioan_Cezar (Post 589208)
Rațiunea omului, despre aceasta vorbeam, este mereu piedica dintre el și Dumnezeu.
Toți Părinții filocalici spun asta.
Se mai poate simți și pe propria piele.
A ajunge omul de la rațiune la Rațiunea Logosului se face precum știm: pe calea ascetică, posibilă doar când în inima omului arde iubirea pentru Hristos. Când îi arde rațiunea, însă, de obicei face cam ce a făcut și înaintașul nostru, Iuda.
Dacă voiește omul să se facă înțelept, nu rațiunea trebuie să și-o încordeze. Ăsteia trebuie să-i dea foc. Să se facă nebun, adică. Zice Apostolul, precum știi...:)

*
Domnul iubește pe cei care se fac prunci. Iar pruncul nu este nici rațional, nici irațional. Nu se încurcă el în fleacurile astea, le lasă oamenilor "mari". Inima lui e toată numai iubire, de aceea și gustă fericirea de a fi.
Noi, însă, ne cramponăm de rațiunea noastră așa încât ridicăm munți de netrecut între noi și Dumnezeu. De cântat nu mai cântăm, poezia o considerăm versificație ori moft (când ea e de fapt fibră constitutivă a vieții). Apoi ne plângem că nu-L cunoaștem pe Domnul. Dar nu-i bai, ne consolăm în nesfârșite tomuri despre Dumnezeu...

Ioan, eu vad lucrurile mai nuantat. Ratiunea omului isi are originea in Ratiunea Izvor,care este Dumnezeu. Ea poate ca s-a intunecat in urma caderii intr-o oarecare masura, insa nu s-a distrus cu totul. Altfel ar insemna ca o parte importanta a ceea ce constituie chipul lui Dumnezeu in om s-a distrus. Eu cred ca ratiunea umana, daca se supune revelatiei si se lasa condusa si indrumata de aceasta, poate fi un ajutor extrem de pretios. Altfel cum am putea sa distingem intre credinta autentica si aberatiile ocultistilor, vrajitorilor, yoghinilor, tremuricilor si a intunecatilor de tot felul ? Cum am putea sa distingem intre experienta mistica autentica si inselaciunile unor sarlatani ? E limpede ca ratiunea e un ajutor pretios aici si cu totii stim asta.

florin.oltean75 25.04.2015 15:10:07

Citat:

Rațiunea omului, despre aceasta vorbeam, este mereu piedica dintre el și Dumnezeu.
Cezar, paradoxal, aceasta este o anumita forma de ratiune.

Citat:

Toți Părinții filocalici spun asta.
Nu stiu daca toți Părinții filocalici spun asta,
dar toti, fara exceptie, au folosit intensiv diferite forme de rationament, mai avansate (apofatismul) sau nu (comune/diferentiale).


Citat:

Se mai poate simți și pe propria piele.
Atunci cand rationamentul este angajat gresit (ilogic/confuz / in exces) sau nu este angajat deloc (blank mind).



Citat:

A ajunge omul de la rațiune la Rațiunea Logosului se face precum știm: pe calea ascetică, posibilă doar când în inima omului arde iubirea pentru Hristos. Când îi arde rațiunea, însă, de obicei face cam ce a făcut și înaintașul nostru, Iuda.
Dacă voiește omul să se facă înțelept, nu rațiunea trebuie să și-o încordeze. Ăsteia trebuie să-i dea foc. Să se facă nebun, adică. Zice Apostolul, precum știi...:)

*
Domnul iubește pe cei care se fac prunci. Iar pruncul nu este nici rațional, nici irațional. Nu se încurcă el în fleacurile astea, le lasă oamenilor "mari". Inima lui e toată numai iubire, de aceea și gustă fericirea de a fi.
Noi, însă, ne cramponăm de rațiunea noastră așa încât ridicăm munți de netrecut între noi și Dumnezeu. De cântat nu mai cântăm, poezia o considerăm versificație ori moft (când ea e de fapt fibră constitutivă a vieții). Apoi ne plângem că nu-L cunoaștem pe Domnul. Dar nu-i bai, ne consolăm în nesfârșite tomuri despre Dumnezeu...

Ratiunea si iubirea nu se exclud reciproc, ci se potenteaza reciproc - atunci cand intelegem legatura profunda dintre cele doua.

Altfel, prin confuzie se pot violenta reciproc.

Curatenia are nevoie de seva ratiunii pentru a transcende orice ratiune prin ratiunea insasi.

Fara ratiunea de acum, nici iubirea profunda, nici intelegerea Lui Dumnezeu, nici curatentia desavarsita nu cred ca pot fi atinse.


=========

Insa, fiecare are modul lui personal de a intelege cum sa se raporteze la Dumnezeu - astfel incat sa simta inaintare, patrundere din ce in ce mai mare.

Daca negarea ratiunii simte ca il ajuta, atunci...go for it.

catalin2 25.04.2015 15:15:22

Citat:

În prealabil postat de bogdan81 (Post 589216)
Ioan, eu vad lucrurile mai nuantat. Ratiunea omului isi are originea in Ratiunea Izvor,care este Dumnezeu. Ea poate ca s-a intunecat in urma caderii intr-o oarecare masura, insa nu s-a distrus cu totul. Altfel ar insemna ca o parte importanta a ceea ce constituie chipul lui Dumnezeu in om s-a distrus. Eu cred ca ratiunea umana, daca se supune revelatiei si se lasa condusa si indrumata de aceasta, poate fi un ajutor extrem de pretios. Altfel cum am putea sa distingem intre credinta autentica si aberatiile ocultistilor, vrajitorilor, yoghinilor, tremuricilor si a intunecatilor de tot felul ? Cum am putea sa distingem intre experienta mistica autentica si inselaciunile unor sarlatani ? E limpede ca ratiunea e un ajutor pretios aici si cu totii stim asta.

Desigur ca mai avem ratiune, religiile orientale sunt la polul opus, desconsiderand ratiunea.
Ideea e ca in privinta invataturii de credinta nu trebuie sa ne bazam pe gandirea noastra, atunci cand nu intelegerem ceva trebuie sa avem incredere in invatatura BIsericii (care nu e fara logica, doar ca n-o intelege acea persoana). Pana la urma si credinta tine si de ratiune.

Ioan_Cezar 25.04.2015 18:24:13

Sunt de acord fraților cu toate comentariile voastre. Și poate că eu am apăsat, în exprimare, prea tare sau prea devreme pe o anumită pedală.
Poate că mai aproape de ceea ce voiesc să susțin de fapt, nu e neapărat desconsiderarea rațiunii, fie ea și modificată/ alterată sever prin păcat.
Reformulez așadar și susțin că raționalismul păcătuiește nu prin recunoașterea rolului rațiunii omului în viața noastră și în raport cu credința, cu mântuirea și desăvârșirea. Ci prin supralicitarea acestei rațiuni. E o problemă de limite, mai întâi.
Rațiunea noastră are limite, iar dacă noi tindem să trecem cu vederea limitele rațiunii omenești, cred că facem un idol din însușirea noastră cugetătoare. Mai mult chiar, lăsată nealtoită și de capul ei, ființa gânditoare, logică și rațională, trage inevitabil la cădere. Ne trezim că frumoasa noastră rațiune devine pe nesimțite, din prieten, dușman. De aici cred că vin toate căderile, dintr-o cugetare lipsită de smerenie, răzvrătită în orgoliul ei de a se mișca (aparent) liber.
Raționalismul, așa cum înțeleg eu, este un duh de mărire, de supravenerare suficientă a posibilităților cugetării omenești care îl închide pe om între gratiile funcționării naturale. Or noi oamenii, cred cu tărie, pe cale naturală nu putem decât trăi o vreme, ca orice alte ființe din alcătuirea naturii, apoi murim și atât. Nemurirea nu este o afacere rațională. Nu își găsește temei și realizare doar în armura rațiunii, ci în afara ei: anume, în smerenia care deschide drumul Iubirii Dumnezeiești către inima iubitoare a omului și reciproc, în nuntire.
Iar Nunta nu îmi pare eveniment rațional, ci sărbătoare la care rațiunea abia de poate îngăima "ce-o însemna aceasta?". După care s-ar cuveni să tacă ori să își plece fruntea, în rugăciune și să asculte în tăcere, chit că adeseori nu pricepe mai nimic.
Capul Bisericii este Hristos, nu mintea rațională a omului.

bogdan81 25.04.2015 18:42:10

Bineinteles, ratiunea are limite. Ea poate deveni si idol daca este supralicitata.
Dar candva am inteles ca ura, de exemplu, este irationala, ca este lipsita de sens, este neant, nefiinta, si ca nimic bun nu iese din "a uri" pe cineva.
Dau exemplul urii ca sa se inteleaga ca diavolul este i-rational. Asta mi-a spus candva un mare duhovnic : diavolul este irational.
Nu spune sf. Maxim marturisitorul ca pacatul este reaua intrebuintare a lucrurilor lasate de Dumnezeu ? A intrebuinta ceva rau inseamna a nu vedea adevarata ratiune a acelui lucru.
Inseamna a nu vedea logosul lui.
Si fiindca a venit vorba de nemurire, ratiunea intr-adevar nu poate da seama de nemurire, dar participa la ea, ca orice facultate a firii umane chemata la transfigurare si indumnezeire.
Caci Mantuitorul nu a venit sa distruga firea si creatia, ci sa o umple de sens, de lumina, de ratiune. El este Ratiunea ratiunii noastre.

Ioan_Cezar 25.04.2015 18:48:01

Just. Iar eu adaug: nimic din frumoasele lucruri pe care le-ai enumerat nu sunt rodul rațiunii omenești, ci al harului care lucrează în rațiunea omului, transfigurînd-o, salvînd-o de ea însăși și de alte porniri omenești.
Rațiunea fără lucrarea Duhului Sfânt în ea este asemenea unui ogor părăsit: dă bălării și, printre ele, șerpi. De grădină, de câmp, de apă dulce....:) Dar șerpi. (Și totuși trebuie să spun până la capăt: unii dintre acești șerpi ai părții noastre raționale sunt cu adevărat mortali. Dealtfel putem enumera o mulțime de păcate zise "ale părții raționale", care se alătură păcatelor de la nivelul celorlalte componente ale sufletului omenesc - iuțimea și pofta. După cum, prin lucrarea ascetică și prin har, cele trei componente fundamentale ale sufletului - rațiunea, iuțimea și pofta, îl poartă pe om în fericitele rodiri ale virtuților.)
Ferească Dumnezeu de rațiunea omenească neluminată, negerminată în tainițele inimii de Harul Duhului Sfânt! Aceasta nu rodește virtute și viață veșnică, ci patimi și moarte.

*

Revin cu o completare, anume o notă a Părintelui Stăniloae la Cuvântul XIX, Filocalia 10, Sfântul Isaac Sirul (în ediția pe care o dețin, nota e la pagina 98).
Cunoștința sufletească, oricât ar fi de complicată, se mișcă în cele ale lumii
sau chiar când vorbește de Dumnezeu se mișcă în definiții și subtilități construite DESPRE El (s.m.) DE LA DISTANȚĂ.
Cunoștința duhovnicească este experiența nemijlocită a lui Dumnezeu. Cunoștința aceasta din experiență a lui Dumnezeu NU SE POATE IVI DECÂT ÎN SUFLETUL CURĂȚIT DE ORICE IDEI, CARE-L ȚIN PE OM ÎN CELE GÂNDITE DE EL, ÎN SEPARAȚIE DE DUMNEZEU.


În acest sens am încercat să spun într-o postare de mai înainte că rațiunea noastră omenească este un zid pus de noi între noi și Dumnezeu.
Să fiu iertat de îndrăzneala gândului și a formulării, fraților!

iustin10 25.04.2015 21:12:11

Ratiunea este o virtute,dar nu atunci cand e lasata singura,cand se face din ea un idol .Ma bucur ca toti gravitam in jurul acestei idei .
O alta limitare a ratiunii este paradoxul.
Acolo unde creierul uman spune 'stop' ,e o contradictie de idei ,acolo credinta poate merge zambitoare mai departe
Cei care reusesc sa depaseasca paradoxurile nu sunt irationali,ci de fapt sunt intelepti . Cei care reusesc sa creada cele paradoxale , nu sunt ignoranti , ci arata prin aceasta ca ,corabia lor e condusa de credinta .

iuliu46 25.04.2015 21:28:10

Mai oameni buni. Daca oamenii nu foloseau ratiunea nu ne-ar fi lasat nimic scris.
Ideea este ca nu mai lucrezi cu concepte ca in cazul filozofiei ci te rogi, stai permanent de vorba cu Dumnezeu cel viu. In Biblie apare mereu conceptul de inima invartosata sau opusul - inima infranta si smerita. Cu cat te apropii de puritatea unui copil cu atat vei intelege mai multe lucruri.
Sigur ca vorbim in teorie...ca in practica noua ne vine greu sa lucram si cu concepte cum fac filozofii. :71:

bogdan81 25.04.2015 22:16:26

Somnul ratiunii naste monstri, spune un celebru dicton. Ca sa vedem unde duce lipsa ratiunii ganditi-va putin la Statul Islamic. Aia iau copii de mici, ii spala pe creier si apoi ii folosesc.
Spalarea pe creier e o forma de suspendare a facultatii rationale. Sectele fac acelasi lucru.
Predicatorii aia "harismatici" care striga pe la adunarile sectante folosesc spalarea la creier si manipularea la greu. Nici noi, ortodocsii nu suntem imuni. Exista si in spatiul nostru tentative de spalare la creier. Nu dau exemple ca e alta discutie. Dar ideea e ca ratiunea inseamna sa ai si nitel discernamant, adica oleaca de bun-simt al realitatii.

Ioan_Cezar 26.04.2015 02:26:37

Doar câteva pasaje biblice, de îngăduiți, ca sprijin în dezbaterea noastră:

1) Gândurile muritorilor sunt șovăielnice și cugetările noastre sunt cu greșeală.
Căci trupul cel putrezitor îngreunează sufletul și locuința cea pământească împovărează mintea cea plină de grijă.
....
Cine a cunoscut voința Ta dacă Tu nu i-ai dat înțelepciune și dacă nu i-ai trimis de sus Duhul Tău cel Sfânt?
(Rugăciunea lui Solomon pentru dobândirea înțelepciunii care e de folos tuturor oamenilor)

2) Înțelepciunea este duh iubitor de oameni... (Înțel. 1,6)

3) Eu pentru aceasta M-am născut și pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie pentru adevăr; oricine este din adevăr ascultă glasul Meu. (Ioan 18, 37)

4) Simone, fiul lui Iona, Mă iubești tu mai mult decât aceștia?
...
Simone, fiul lui Iona, mă iubești?
...
Simone, fiul lui Iona, mă iubești?
...
Doamne, Tu știi toate. Tu știi că Te iubesc.

florin.oltean75 26.04.2015 08:45:19

Ratiunea care nu-L cauta pe Dumnezeu este desarta.

Ratiunea care se opreste la litera scripturii, care nu cauta la duhul ei, este desarta.

--------

Avem nevoie de ratiunea care cauta sa identifice calitatile Lui Dumnezeu pentru a le contempla si slavi inlauntrul nostru. Astfel, aprindem din ce in ce mai tare focul iubirii.

In sensul cel mai larg, avem nevoie de ratiune pentru a identifica virtutile care trebuie practicate si patimile care trebuie lasate.

-------
Fara ratiune suntem inselati de simturi cu privire la ceea ce este bine si ceea ce este rau.

Dragostea si ratiunea se informeaza reciproc, in adancul inimii se afla intr-o stransa relatie.

Pelerin spre Rasarit 26.04.2015 14:03:09

Exista un pasaj biblic in Evanghelia dupa Ioan, in capitolul 9, pasajul referitor la orbul din nastere. Este unul dintre cele mai dezbatute pasaje, inclusiv dpdv al analizei rationale. Iisus intalneste un orb din nastere iar ucenicii pun o intrebare, care reflecta cumulat mai multe interpretari ale evreilor din acele timpuri: de ce este acest om orb? Multi evrei sustineau ca o asemenea stare se datoreaza fie unui pacat al parintilor fie din cauza unui pacat al acelui om. Numai ca acest om era orb din nastere, asa se nascuse, deci nu el pacatuise, afara doar de cazul in care evreii ar fi crezut, straniu ce-i drept, ca sufletul acelui om ar fi pacatuit undeva, candva.Intradevar pacatul aduce suferinta si moarte, el exista in noi toti, dar in cazul acestui om nu era vorba de anumit pacat particular, teribil, care atrasese o asemenea pedeapsa. Starea lui nu se datora nici unui pacat anume al parintilor lui, ale carui consecinte s-ar fi rasfrant asupra lui.Iisus arata ca starea acestui om, orb din nastere, nu se datora acestor cauze.Nu spune ca nu exista aceste posibilitati ci doar arata ca ele nu sunt aplicabile in cazul acelui om.

Iisus spune ca acel om s-a nascut asa ,,ca sa se arate in el lucrarile lui Dumnezeu". Foarte dur raspuns pt ratiunea si umanismul nostru. Dumnezeu, in atotputernicia Lui, a ingaduit ca acel om sa se nasca in acel mod intr-un scop precis, pentru o zi anume.Toti din jurul acelui om,mai ales fariseii ( daca ne uitam cu atentie la toata relatarea biblica a scenei) il judecasera probabil, toata viata pe acel om drept un pacatos lovit de Dumnezeu ( versetul 9.34). Nu numai ca indurase lipsa vederii dar traise si intr-un dispret public.Cat chin si dispret indurase acel om si probabil toti din jurul lui erau siguri de explicatia lor teologica, in special fariseii.Insa odata vindecat acest om nu se apuca nici de analize teologice si nici nu ii face reprosuri lui Dumnezeu pt tot timpul cat fusese orb, multi ar fi facut asta, fie si in sufletul lor. Orbul nostru din nastere stia un singur lucru: ,, eu una stiu: ca eram orb si acuma vad". Mai mult orbul nostru da martuire si despre neprihanirea Celui care l-a vindecat, constientizand ca o asemenea vindecare nu putea veni decst printr-un om al lui Dumnezeu.

Tot rationamentul orbului este atat de clar si de simplu: ,,Eram orb si am fost vindecat si Cel ce m-a vindecat este trimis de Dumnezeu". Fara alte analize, intrebari, reprosuri sau speculatii. Dumnezeu asa l-a hotarat si cand a fost vindecat, fara alte intrebari, omul acela i-a dat slava lui Dumnezeu. Cati dintre noi oare nu am fi tabarat asupra Mantuitorului cu un puhoi de intrebari, nu omul acela. Ceea ce doresc sa spun este urmatorul lucru: exista o limita la care ratiunea se opreste si ea nu poate patrunde toate judecatile lui Dumnezeu, cateodata este mai cuminte sa te bucuria de ceea ce EL face, sa-i aduci multumire si sa lasi in seama Lui aspecte pe care, de cele mai multe ori, nu le vom putea purta cu mintea noastra.

bogdan81 26.04.2015 16:09:53

Citat:

În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit (Post 589264)
Exista un pasaj biblic in Evanghelia dupa Ioan, in capitolul 9, pasajul referitor la orbul din nastere. Este unul dintre cele mai dezbatute pasaje, inclusiv dpdv al analizei rationale. Iisus intalneste un orb din nastere iar ucenicii pun o intrebare, care reflecta cumulat mai multe interpretari ale evreilor din acele timpuri: de ce este acest om orb? Multi evrei sustineau ca o asemenea stare se datoreaza fie unui pacat al parintilor fie din cauza unui pacat al acelui om. Numai ca acest om era orb din nastere, asa se nascuse, deci nu el pacatuise, afara doar de cazul in care evreii ar fi crezut, straniu ce-i drept, ca sufletul acelui om ar fi pacatuit undeva, candva.Intradevar pacatul aduce suferinta si moarte, el exista in noi toti, dar in cazul acestui om nu era vorba de anumit pacat particular, teribil, care atrasese o asemenea pedeapsa. Starea lui nu se datora nici unui pacat anume al parintilor lui, ale carui consecinte s-ar fi rasfrant asupra lui.Iisus arata ca starea acestui om, orb din nastere, nu se datora acestor cauze.Nu spune ca nu exista aceste posibilitati ci doar arata ca ele nu sunt aplicabile in cazul acelui om.

Iisus spune ca acel om s-a nascut asa ,,ca sa se arate in el lucrarile lui Dumnezeu". Foarte dur raspuns pt ratiunea si umanismul nostru. Dumnezeu, in atotputernicia Lui, a ingaduit ca acel om sa se nasca in acel mod intr-un scop precis, pentru o zi anume.Toti din jurul acelui om,mai ales fariseii ( daca ne uitam cu atentie la toata relatarea biblica a scenei) il judecasera probabil, toata viata pe acel om drept un pacatos lovit de Dumnezeu ( versetul 9.34). Nu numai ca indurase lipsa vederii dar traise si intr-un dispret public.Cat chin si dispret indurase acel om si probabil toti din jurul lui erau siguri de explicatia lor teologica, in special fariseii.Insa odata vindecat acest om nu se apuca nici de analize teologice si nici nu ii face reprosuri lui Dumnezeu pt tot timpul cat fusese orb, multi ar fi facut asta, fie si in sufletul lor. Orbul nostru din nastere stia un singur lucru: ,, eu una stiu: ca eram orb si acuma vad". Mai mult orbul nostru da martuire si despre neprihanirea Celui care l-a vindecat, constientizand ca o asemenea vindecare nu putea veni decst printr-un om al lui Dumnezeu.

Tot rationamentul orbului este atat de clar si de simplu: ,,Eram orb si am fost vindecat si Cel ce m-a vindecat este trimis de Dumnezeu". Fara alte analize, intrebari, reprosuri sau speculatii. Dumnezeu asa l-a hotarat si cand a fost vindecat, fara alte intrebari, omul acela i-a dat slava lui Dumnezeu. Cati dintre noi oare nu am fi tabarat asupra Mantuitorului cu un puhoi de intrebari, nu omul acela. Ceea ce doresc sa spun este urmatorul lucru: exista o limita la care ratiunea se opreste si ea nu poate patrunde toate judecatile lui Dumnezeu, cateodata este mai cuminte sa te bucuria de ceea ce EL face, sa-i aduci multumire si sa lasi in seama Lui aspecte pe care, de cele mai multe ori, nu le vom putea purta cu mintea noastra.

Poate ca nu ne-am exprimat noi clar dar sa stii ca noi cand am vorbit de ratiune, am facut-o in sensul mai larg al cuvantului, anume acela de "scop", "tel", sau "logos".
Acel orb se nascuse asa cu un sens, cu un scop, cu o ratiune, ca sa vada lumea prin el si sa vada el insusi slava lui Dumnezeu si puterea lui Dumnezeu. Deci pana si aici exista o ratiune. Nu e haos, nu e intamplare, nu e hazard. E hotarat de Domnul cu un scop precis: sa se arate in el lucrarea lui Dumnezeu.

Mihnea Dragomir 26.04.2015 17:50:24

Citat:

În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit (Post 589264)
Ceea ce doresc sa spun este urmatorul lucru: exista o limita la care ratiunea se opreste si ea nu poate patrunde toate judecatile lui Dumnezeu,

Saraca Biblie! Ai sucit-o, Pelerinule, pana ce Vindecarea Orbului din Nastere a ajuns Pilda lui Cristos Contra Ratiunii. Dumneata nu esti precum fariseii. Esti precum carturarii.

iustin10 26.04.2015 22:16:24

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 589258)
Ratiunea care nu-L cauta pe Dumnezeu este desarta.

Ratiunea care se opreste la litera scripturii, care nu cauta la duhul ei, este desarta.

Avem nevoie de ratiunea care cauta sa identifice calitatile Lui Dumnezeu pentru a le contempla si slavi inlauntrul nostru. Astfel, aprindem din ce in ce mai tare focul iubirii.

In sensul cel mai larg, avem nevoie de ratiune pentru a identifica virtutile care trebuie practicate si patimile care trebuie lasate.


Dragostea si ratiunea se informeaza reciproc, in adancul inimii se afla intr-o stransa relatie.

Tot ce zici tu face ortodoxia,adica impleteste ratiunea cu iubirea sub calauza duhului
Nimeni nu se poate mantui in afara Bisericii
Dar daca faci parte din biserica si nu aduci roada in inima ,unul din afara bisericii ti-o poate lua inainte ,prin sufletul sau. In acest caz,apartenenta la Biserica nu te ajuta la nimic,chiar daca esti un sustinator infocat
Caci Dumnezeu nu cauta la fatza oamenilor ci stie ce e in inima fiecaruia .

Igor_Paslusnik 26.04.2015 22:44:07

Citat:

În prealabil postat de Wryetui (Post 589176)
Buna tuturor. Citesc momentan din cartea "Apologetica Ortodoxa" si desi este grea pentru mine o citesc cu placere. In carte se "condamna" scolastica rationalista care se dezvolta mai mult si mai mult in Apus si ca rationalismul nu e bine placut credintei, sau cam asa ceva. Dar atunci, care este contrarul ortodox al acestui principiu? Daca Apusul este rationalist, noi ce suntem?

În primul rând felicitări pentru cartea pe care o citești. Îți doresc să o termini, citind-o cu atenție sporită, și să trăiești spre mântuire, ceea ce Dumnezeu îți descoperă din ea.

Noi suntem empirici. Suntem ai experienței. Noi avem isihasmul. Avem rugăciunea inimii. Avem despătimirea, luminarea și îndumnezeirea.
Noi spunem că harul și energiile lui Dumnezeu sunt necreate, nu spunem că sunt create, cum greșit spun cei din apusul căzut.

Apusul de când a devenit eretic, nimic patristic nu a mai înflorit în el. Scolastica ucide creștinismul, de aceea "bisericile" lor stau goale în Occident, sau se vând ca să devină hoteluri, muzee, sau proprietăți private. Duhul Sfânt, în expriența de secole din Biserica Mamă, anume Biserica Creștină, nu a permis ereziilor să intre și să o demoleze, iar acolo unde a intrat erezia, a plecat Duhul Sfânt. Drept mărturie stau ereziile apusului franco-latinilor, sau "romano-catolicilor".
Iar un alt semn al autenticității credinței noastre, sunt prigonirile care nu au încetat să fie, încă din primul secol creștin. Creștinii, adică ortodocșii, au fost în fiecare secol prigoniți de cei care nu erau creștini, eretici, păgâni sau atei.

În principiu, dacă ai studiat teologia, nu ar mai trebui să te preocupe astfel de întrebări, ci să știi deja răspunsul la ele, fiindcă plecăm de la prezumția că l-ai căutat și l-ai găsit, răspunsul.

Pentru o mai adâncă înțelegere la răspunsul căutat de tine, îți recomand călduros, o carte ușor de citit, te asigur, și mult prea profundă pentru secolul semidoct în care trăim, o carte ca un colac de salvare pentru toți cei care se numesc creștini, ortodocși sau eretici.

http://www.parohiacopou.ro/sites/def...ca_coperta.jpg

Wryetui 29.04.2015 17:07:33

Citat:

În prealabil postat de Igor_Paslusnik (Post 589300)
În primul rând felicitări pentru cartea pe care o citești. Îți doresc să o termini, citind-o cu atenție sporită, și să trăiești spre mântuire, ceea ce Dumnezeu îți descoperă din ea.

Noi suntem empirici. Suntem ai experienței. Noi avem isihasmul. Avem rugăciunea inimii. Avem despătimirea, luminarea și îndumnezeirea.
Noi spunem că harul și energiile lui Dumnezeu sunt necreate, nu spunem că sunt create, cum greșit spun cei din apusul căzut.

Apusul de când a devenit eretic, nimic patristic nu a mai înflorit în el. Scolastica ucide creștinismul, de aceea "bisericile" lor stau goale în Occident, sau se vând ca să devină hoteluri, muzee, sau proprietăți private. Duhul Sfânt, în expriența de secole din Biserica Mamă, anume Biserica Creștină, nu a permis ereziilor să intre și să o demoleze, iar acolo unde a intrat erezia, a plecat Duhul Sfânt. Drept mărturie stau ereziile apusului franco-latinilor, sau "romano-catolicilor".
Iar un alt semn al autenticității credinței noastre, sunt prigonirile care nu au încetat să fie, încă din primul secol creștin. Creștinii, adică ortodocșii, au fost în fiecare secol prigoniți de cei care nu erau creștini, eretici, păgâni sau atei.

În principiu, dacă ai studiat teologia, nu ar mai trebui să te preocupe astfel de întrebări, ci să știi deja răspunsul la ele, fiindcă plecăm de la prezumția că l-ai căutat și l-ai găsit, răspunsul.

Pentru o mai adâncă înțelegere la răspunsul căutat de tine, îți recomand călduros, o carte ușor de citit, te asigur, și mult prea profundă pentru secolul semidoct în care trăim, o carte ca un colac de salvare pentru toți cei care se numesc creștini, ortodocși sau eretici.

http://www.parohiacopou.ro/sites/def...ca_coperta.jpg

Iti multumesc, Igor, mi-a placut mult si raspunsul tau. Inca nu am studiat teologia, sunt la inceput si o studiez cu placere, imi procur o baza bine solidificata pe cand voi incepe facultatea de Teologie la toamna (cu voia lui Dumnezeu).

Vreau sa spun ca teologia noastra ortodoxa este o perla de mare pret, si are o adancime de nedescris, chiar eu zicand asta care nici nu m-am adancit bine in ea, dar sugerez tuturor sa o studieze, ca multi nu stiu ce comoara pierd!

Ratacitorul 29.04.2015 21:34:50

Rationalismul presupune existenta unei codificarii comunicare

Capy 18.05.2015 17:59:01

Citat:

În prealabil postat de Wryetui (Post 589176)
Buna tuturor. Citesc momentan din cartea "Apologetica Ortodoxa" si desi este grea pentru mine o citesc cu placere. In carte se "condamna" scolastica rationalista care se dezvolta mai mult si mai mult in Apus si ca rationalismul nu e bine placut credintei, sau cam asa ceva. Dar atunci, care este contrarul ortodox al acestui principiu? Daca Apusul este rationalist, noi ce suntem?

Este firesc ca și rațiunea să își aibă rolul ei, însă nu trebuie confundată rațiunea cu raționalismul. Raționalismul este specific umanismului iluminist occidental care și-a declarat autonomia față de Dumnezeu considerând că, pentru a se conduce în viață le este suficientă propria rațiunea din care și-au făcut idol.

Există o mare deosebire între a fi cineva rațional și a fi cineva raționalist. Dumnezeu a lăsat omului rațiunea pentru a se sluji de ea în viața de zi cu zi, ci nu pentru a-și face idol din rațiune. Omul rațional este cel care se slujește corect de rațiune în lumina lui Hristos, pe când omul raționalist este cel care își face idol din rațiunea umană. Cum este și exemplul următor:

"Credințele religioase sunt doar niște rămășițe din pruncia inteligenței umane. Ele vor dispărea pe măsură ce vom adopta rațiunea și știința ca ghiduri călăuzitoare." (Bertrand Russell)

Acesta este motivul pentru care mintea trebuie să fie luminată de harul dumnezeiesc. Din mintea bolnavă și întunecată care nu este luminată de harul dumnezeiesc, fiindcă nu are cunoașterea cea duhovnicească și adevărată, provine gândirea bolnavă și întunecată.

Așadar, din cele spuse nu rezultă că ar trebui anulată activitate minții, ci rezultă că mintea are nevoie de asistența harului dumnezeiesc pentru a gândi și a acționa în conformitate cu voia lui Dumnezeu.

"Cuvântul nous are felurite accepții în învățătura patristică. El se referă fie la suflet, fie la inimă, fie chiar la energia sufletului, însă nous este, în primul rând, ochiul sufletului, partea cea mai curată a sufletului, atenția cea mai înaltă. Se mai numește și energie noetică (mintală), clar nu se identifică cu rațiunea (logos)." (ÎPS Vlachos)

"sufletul omului are o lucrare înțelegătoare-noetică (noerá enérgeia) și una raț›ională (logikí enérgeia), mintea (nous) -€“ prin care se desfăș™oară lucrarea înțelegătoare-noetică (noerá enérgeia) - fiind prima care pătimește, se dezorientează, se îndepărtează de Dumnezeu, este robită de un anume gând sau închipuire, se amestecă cu plăcerea ț™i apoi este atrasă de partea poftitoare ș™i partea mânioasă a sufletului, cu urmarea săvârș™irii păcatului. Iar când păcatul se repetă, atunci devine patimă. Prin urmare, este de trebuință vindecarea puterilor sufletului - adică a părț›ii raț›ionale, a celei poftitoare și a celei mânioase - ș™i, desigur, trebuie să se lumineze mintea (nous) a omului." (ÎPS Vlachos)

Există o foarte strânsă legătură între "vederea lui Dumnezeu" și "cunoașterea lui Dumnezeu". Pentru Sfinții Părinții sunt două realități aproape sinonime fiind strâns legate una de alta. De aceea nu există "cunoașterea lui Dumnezeu" fără "vederea lui Dumnezeu" așa cum nu există "vederea lui Dumnezeu" fără "cunoașterea lui Dumnezeu".

Sf. Simeon Noul Teolog explică foarte limpede că "Nu cunoașterea este lumină, ci Lumina este cunoașterea." El se referă la lumina dumnezeiască necreată, la harul dumnezeiesc necreat, care se mai numește și "slava lui Dumnezeu" (Romani 3:23), "lumina Feței Sale" (Ps. 88, 16; Ps. 4, 6) "strălucirea Feței Lui" (Ps. 17, 14), "putere de sus" (Luca 24, 49) etc...

Iar Sfântul Grigorie Palama expică: "Dumnezeu este numit lumină nu după esența Sa, ci după energia Sa".

La această cunoaștere se referă și Troparul Nașterii Domnului când spune: "Nașterea Ta Hristoase, Dumnezeul nostru, Răsărit-a lumii lumina cunoștinței, Că-ntru dânsa cei ce slujeau stelelor, De la stea s-au învățat Să se-nchine Ție, Soarelui Dreptății Și să Te cunoască pe Tine, Răsăritul cel de sus. Doamne, mărire Ție!"

La aceeași cunoaștere și lumină se referă și textul din "Pavecernița Mică" în care se spune:
"Doamne, scăpare Te-ai făcut nouă în neam și în neam. Eu am zis : Doamne, miluiește-mă, vindecă sufletul meu, că am greșit Ție. Doamne, la Tine am scăpat, învață-mă să fac voia Ta, că Tu ești Dumnezeul Meu. Că la Tine este izvorul vieții, întru lumina Ta vom vedea lumina. Tinde mila Ta celor ce te cunosc pe Tine."

Iar viața veșnică aceasta este: Să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, și pe Iisus Hristos, pe Care L-ai trimis. (Ioan 17:3)

"Pe Dumnezeu nimeni nu L-a văzut vreodată; Fiul cel Unul-Născut, Care este în sânul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut." (Ioan 1, 18)

În rânduiala înmormântării mirenilor se spune că: "Pe Dumnezeu a-€‘L vedea nu este cu putință oamenilor..."
Mântuitorul spune însă:"€œFericiți cei curați cu inima, că aceia vor vedea pe Dumnezeu€" (Matei 5, 8).

De aici se poate înțelege limpede că Același Dumnezeu este atât unul în ființă și Întreit în Persoane, cât și energie necreată. Ființa Sa divină nu poate fi văzută, însă energia Sa divină necreată poate fi văzută ca lumină necreată, așa cum citim în viețile mai multor Sfinți.

"Lumina era cea adevărată, Care, venind în lume, luminează pe tot omul.
În lume era și lumea printr'Însul s'a făcut, dar lumea nu L-a cunoscut.
Întru ale Sale a venit, dar ai Săi nu L-au primit.
Dar celor câți L-au primit, care cred întru numele Lui, le-a dat putere să devină fii ai lui Dumnezeu,
cei ce nu din sânge, nici din voie trupească, nici din vrere bărbătească, ci de la Dumnezeu s'au născut.
Și Cuvântul trup S'a făcut și S'a sălășluit întru noi; și noi văzutu-I-am slava ca pe slava Unuia-Născut din Tatăl, plin de har și de adevăr." (Ioan 1:9-14)

În legătură cu această temă îți recomand să citești capitolul "Cunoașterea/vederea lui Dumnezeu" din cartea "Terapeutica bolilor spirituale" scrisă de teologul Jean Claude Larchet.

Cuviosul Sofronie Saharov - chiar dacă în context vorbește despre budism, este vorba și despre raționalism - spunea că: "In budism, oamenii încearcă să facă o smucitură sau o sfâșiere și să ajungă în nirvana. Dezvoltă o țintă într-o teorie misticistă, văd lumina zidită a cugetului lor, și asta s-a petrecut în mod similar și la Plotin, la neoplatonicieni. Părinții au știut asta, pe care o putem numi nor, dar trec peste ea și ajung la vederea luminii necreate. Atunci trăiesc faptul că lumina vine din Persoană și nu dintr-o idee și simt legătura personală cu Dumnezeu și în același timp dezvoltă o mare dragoste față de Dumnezeu și față de toată lumea, pănă la martiriu și ură de sine."

Setea cea mai adâncă a omului este pentru adevăr - iar vestea cea bună, Evanghelia, e că Adevărul nu este o idee abstractă, ci o Persoană: Dumnezeu-Omul Iisus Hristos!

Acesta este principalul motiv pentru care "cunoașterea lui Dumnezeu" nu trebuie confundată cu "cunoașterea despre Dumnezeu" adică cu informația despre Dumnezeu. Una este să știi multe despre Dumnezeu din cărți sau din diferite texte pe care le-ai citit și altceva este să-L cunoști pe Dumnezeu dintr-o experiere și comuniune duhovnicească / harică cu Dumnezeu. Multa informație despre Dumnezeu fără trăirea unei vieți în Hristos și comuniune duhovnicească cu Dumnezeu, nu duce automat la "cunoașterea lui Dumnezeu", ci mai degrabă la un raționalism sec despre Dumnezeu.


Ora este GMT +3. Ora este acum 17:02:47.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.