![]() |
Îmi pasă...
Ce înseamnă să-ți pese de cineva, de ceva, sau pur și simplu să-ți pese? Este doar o dispoziție interioară, o concentrare a atenției binevoitoare, mobilizare pur afectivă, declarație de intenție pasivă sau presupune ceva mai mult decât atât? Care este hotarul dintre păsare și nepăsare?
Dacă vă pasă măcar puțin de nedumeririle de mai sus nu ezitați să contribuiți la lămurirea lor! |
Cu siguranță bat cânpii, hâc, da' a-ți păsa înseamnă a iubi.
|
Citat:
Nu stiu sa raspund la intrebarile astea decat asa: in ultimii ani, ca sa cern binele de rau, sentimentele bune de cele rele, bolnavicioase, ma raportez in tot ce fac(ganduri, fapte) la modelul crestin(ortodox) de vietuire.Nu zic ca nu mai fac greseli, dar acum stiu ca gresesc, atunci cand o fac.La fel si cu manifestarea afectiunii sau a interesului fata de o persoana, fata de familie, rude, prieteni etc.Hotarul dintre pasare si nepasare, sau pasare sau manipulare e dat de raportarea la principiile morale crestine.Ii foloseste celui de care imi pasa, pentru mantuirea sufletului sau, faptele, cuvintele si sentimentele mele, prezenta mea?Daca da, e bine.Daca nu, faptul ca ma retrag din calea acelei persoane, netulburandu-l sau nemanipulandu-l(in numele dragostei, prieteniei etc ce i-o port) , nu inseamna nepasare, ci din contra.O manifestare a afectiunii mult mai sanatoasa decat inainte(cand aveam alte valori morale) si mai ales, mai onesta. |
Mulțumesc!
Deci: - "păsarea" este o formă de iubire. - trebuie filtrată de principii morale creștine, întrucât poate dăuna în anumite condiții. - are efecte nocive atunci când e folosită ca pretext pentru control și manipulare. Într-unul din acatistele unui sfânt foarte popular în zilele noastre am găsit următorul stih: "Bucură-te chiparos înalt al sfintei nepăsări". Ce-ar trebui să înțelegem că e această "sfântă nepăsare"? |
Citat:
|
Ne pasa atunci cand simtim o anumita forma de empatie/atasament fata de subiectul/obiectul respectiv.
Empatia/atasamentul se dezvolta atunci cand percepem anumite calitati ale subiectului/obiectului, cand ne regasim pe noi insine intr-o anumita masura sub forma acestuia. Pasarea este cu atat mai mare cu cat empatia/atasamentul este mai intensa. Sfanta nepasare este o mare libertate/dezlegare launtrica pe care o experimenteaza sufletul indusa de vederea naturii profunde a subiectului/obiectului. Natura profunda a oricarui subiect/obiect este abisala, infinita. Ea poate fi accesata numai pe cale apofatica. Pasarea fara sfanta nepasare este ca un foc cu fum inecacios, este o pasare posesiva lipsita de intelepciunea vederii profunde. Toate iubirile care nu au in ele sfanta nepasare sunt iubiri posesive, fixiste. Pasarea curata are in ea sfanta nepasare. Focul ei este mangaietor, racoritor, nu se schimba, nu depinde de manifestarea subiectului/obiectului, pentru ca priveste linistita in natura profunda care este neschimbatoare. |
Fără intenția de a mă aventura prea adânc în jungla speculațiilor etimologice, căutând părinții latini ai cuvântului românesc am găsit două variante: pensare (a cântări) și rădăcina passi care generează o serie întreagă de înțelesuri înrudite: suferință, milă, pasiune, afectare etc., cu rude de gradul întâi din dinastia grecească pathos din care provine "patimă" cu sensul de boală sufletească sau/și duhovnicească.
Filiera asta conduce la concluzia că "sfânta nepăsare" este una din culmile idealului ascetic: apatheia, nepătimirea, biruința asupra patimilor. Deci nu e nesimțire în sens afectiv ci o formă foarte înaltă de libertate față de simțirile adictive, pătimașe. E doar o variantă posibilă, discuția rămâne deschisă. |
Citat:
Ar fi interesant de stiut despre ce sfânt este vorba în acatist, si în ce context este lăudată acea "sfântă nepăsare". |
Citat:
|
Citat:
Icosul al 10-lea Adunând în sufletul tău mirul cel de taină dobândit întru adâncul smereniei, dăruiești mângâiere inimilor celor credincioși, iar din racla cu sfintele tale moaște răspândești minunată mireasmă tuturor celor care, cu capetele plecate, îți cântă cu evlavie: Bucură-te, mir al smereniei preabinemirositor Bucură-te, că turmei tale îi ești dumnezeiesc păstor Bucură-te, Rai ce răspândește ale nestricăciunii bune-nmiresmări Bucură-te, chiparos înalt al sfintei nepăsări Bucură-te, că pe potrivnicul cu răstignirea ta l-ai biruit Bucură-te, că prin chinurile mucenicești Hristos te-a proslăvit Bucură-te, că moaștele tale în tainița pământului s-au aflat Bucură-te, că din dumnezeiască poruncă tu te-ai arătat Bucură-te, că întinăciunea sufletelor noastre tu o curățești Bucură-te, că răutatea credincioșilor degrabă o pârjolești Bucură-te, că tu în toată vremea dăruiești tămăduire Bucură-te, că ne ocrotești fără de contenire Bucură-te, Sfinte Părinte Efrem, de-a pururi fericite! |
Iti pasa de cineva atunci cand il simti. Cand ii simti bucuria, suferinta, nadejdea, ca fiind chiar ale tale, te identitifci parca cu fiinta aceea, in sensul ca simti miscarile sufletului lui ca fiind acelea pe care si sufletul tau le are. Si cred ca e vorba despre acel punct al fiintei noastre in care ne intersectam cu fiecare, acel loc in care avem imprimat chipul lui Hristos in noi si prin care ne inrudim noi oamenii intre noi.
Iti pasa de cineva atunci cand il intelegi. Ii intelegi durerea si ii intelegi bucuria. Te doare si te bucura. Si iti devin dragi amandoua si ai vrea parca sa ai grija de amandoua, pe una sa o alini si pe alta sa o sporesti, pentru ca asa, parca si durerea ta se alina si bucuria ta sporeste. Si intervine un fel de implicare de care, parca nu esti doar tu “responsabil” Si iti pasa daca fiinta aceea e in suferinta sau e in bucurie, pentru ca vrei si tu iei parte la ele. Sa nu il lasi singur in suferinta, pentru ca stii ca ii poti purta si tu putin din ea. Si sa nu lipsesti la bucurie, pentru ca esti multumit de binele lui. Mai mult decat atat, vrei sa fii si tu un bine pentru el. Intelegerea vine din simtire. Simtirea vine cred ca numai de la Dumnezeu. Ca ne face Dumnezeu mai sensibili la un lucru anume la care crede ca putem participa, ne inmoaie inima, ne deschide ochii sa il intelegem ca sa facem o lucrare frumoasa cu el si sa primeasca toti cei implicati daruri de la Dumnezeu. Zicea un parinte ca un lucru de mare pret e sa caute omul sa vada lucrurile asa cum le vede Dumnezeu. Si sa se raporteze la ele asa cum se raporteaza Dumnezeu. Si sunt oameni care primesc darul asta. Si cred ca in cazul in care “ne pasa“, Dumnezeu ne deschide ochii launtrici ca sa putem vedea o situatie, un lucru, un om, asa cum le vede El. Adica cu iubire. Vezi un om cu ochii iubirii. Si atunci sigur ca iti pasa. Si asa cred ca e o cale prin care Dumnezeu trimite oamenilor daruri prin alti oameni. Prin oameni la care le pasa. Nu am simit eu atatea, am simitit ca altii le au fata de mine |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Ce credeți, cum e mai rău?
Să nu-ți pese de nimeni și de nimic, trecând prin viață ca un iceberg plimbat de curenții veacului încoace și încolo? sau Să-ți pese chiar și atunci când faptul de a-ți păsa este întâmpinat cu mare nepăsare? Merită să ne pese de cineva? Merităm să-i pese cuiva de noi? |
Citat:
Cu cat ne pasa mai mult de ceilalti cu atat primim mai multa binecuvantare de la Dumnezeu. Ne include in lucrarea Lui. Pentru ca Lui ii pasa de toti, indiferent de ceea ce crede fiecare, indiferent cat de pacatos este omul. O simtim ca o putere care curge in noi, pentru ca inima Lui si inima noastra incep sa bata la unison. Citat:
Este un proces reglat prin cauza-efect. |
Citat:
|
Citat:
Pentru unii, a-ți păsa înseamnă a obliga/ a manipula pe celălalt să facă voia sa. Mai înseamnă aroganța de a crede că "eu" știu mai bine "ce e bine pentru tine"- chiar dacă e clar împotriva a ceea ce ne învață Domnul. Da, să nu fim nepăsători în sens egoist, dar nici manipulatori. |
Citat:
Mi-am adus aminte de asta citind despre iceberg... A te însoți în cele rele nu este un fel sănătos de a-ți păsa. Cât de manipulate pot fi bietele cuvinte, sau cât de des folosite pentru a manipula, influența într-un anumit sens! Când faceți asta, cum puteți fi siguri că aveți dreptate? Sau că sunteți de partea Adevărului? (Reper: "Dumnezeu se află ascuns în poruncile sale."- Sfântul Marcu Ascetul) |
Mulțumesc tuturor pentru postări.
"Îmi pasă..." poate fi un paravan perfect pentru a atrage pe cineva în capcana falsei siguranțe afective, mai ales atunci când beneficiarul atenției se află în derivă existențială. "Binevoitorii" din această categorie se adaptează cu ușurință nevoilor victimei livrându-i cu precizie minciunile preferate, construind astfel o complexă pânză de paianjen a dependențelor morale, emoționale și fizice. Probabil poți să-ți dai seama că ești de partea Adevărului atunci când respecți libertatea persoanei de care îți pasă până într-acolo încât să-i accepți nepăsarea și dorința de a sta departe de grija ta, chiar dacă știi foarte bine că libertatea ei e egală lungimea lanțului unui ocnaș încătușat de propriile sale limite. E o altă discuție modul cum selectează unii din "ceea ce învață Domnul" doar ingredientele pentru spoiala de confort psihologic în care le place să-și camufleze incapacitatea de a se maturiza. Mă interesează mai mult experiența și înțelegerea pozitivă a tot ceea ce înseamnă "îmi pasă" de pe poziția celui ce dăruiește, nu neapărat aplicațiile subversive ale "bunăvoinței". Dar asta nu înseamnă că nu sunt atent la orice poziție exprimată pe acest topic. |
"Imi pasa..." este o dispozitie interioara care, de obicei, nu se manifesta spontan.
Este o calitate, care, ca oricare alta, trebuie antrenata. In primul rand, ar trebui sa realizam ca este cea mai importanta calitate pe care ar trebui sa o dobandim. Pana ajungem la aceasta convingere, evaluam repetat beneficiile (rezultate din aceasta virtute) si dezavantajele (daca ne lipseste). Tactica psihologica de a trezi aceasta caldura speciala in inima poate fi una mai complexa - daca avem multe obstructii interne (traume in relatiile cu ceilalti, tendinte egocentrice accentuate...) sau foarte simpla daca deja o simtim ca pe o scanteie. Oricum, cultivarea ei este o arta. O adaptare a perspectivei fata de celalalt prin diferite forme de rationament interne. Este un mestesug care se invata, de preferat cu cineva experimentat. Dar daca nu avem invatator trebuie sa ne straduim singuri, dupa puterile noastre. |
De multe ori "ne pasa..." de ceilalti doar atunci cand obtinem un anumit beneficiu.
Este o forma de relatie "contaminata" de interes propriu. Forma virtuoasa presupune doar bucuria de a-l sti pe celalalt fericit. Atat. De a nu astepta nimic la schimb. De a nu-i ingradi libertatea de miscare si decizie. Cand se asteapta ceva la schimb, fondul relatiei este una de troc, de crearea unei obligativitati. Limitam libertatea celuilalt. Dragostea curata nu poate exista intr-o astfel de interactiune. |
Citat:
Am vazut aici diverse definitii si opinii chiar foarte ciudate si contradictorii. Pentru mine a-ti pasa de ceva sau cineva (este un verb care nu sta asa de singur), inseamna sa ai/sa arati un anumit interes pentru ceva/sau cineva. In general el arata un sentiment, o traire a omului, o compasiune. Poate sa-ti pese de ceva sau cineva in urma unei influente negative sau pozitive. Adica iti pasa ca lucrul sau persoana face un rau, sau dimpotriva te misca (iata si sinonimul) pentru ca este pozitiv. Pasarea asta (si nepasarea pana la urma) este legata de o sensibilitate (mai mare) a omului. Sunt oameni carora le pasa mult de orice si altora care nu le pasa. Asa sunt construiti de la natura, sau sunt antrenati de-a lungul vietii. Din experienta personala as spune ca idealul este undeva la mijloc. Nici sa fii prea "pasator" nu este bine pentru ca te afecteaza si psihic si fizic (daca rezultatul inseamna sa te implici), te distruge. Dar nici sa treci prin viata ca ice-bergul/piatra nu este normal si bine. Sentimentele au si ele rostul lor. Si mai ales traim intr-o societate si nu singuri in varf de munte. Da, vad si eu azi ca multi carora le pasa si actioneaza sunt intampinati de multe ori cu...nepasare. Nu stiu de ce. Sunt oamenii asa, sunt si imprejurari care ii schimba si ii face sa nu le mai pese (nu mai gasesc puterea de nici un fel spre a le pasa). |
Asa cum spunea Sophia de foarte multe ori oamenii care incearca sa ajute sunt tratati cu indiferenta sau chiar cu rautate. Cum spunea un cinic nici o fapta buna nu ramane nepedepsita de oameni. In consecinta se intimpla ca dorinta de a ajuta sa fie cumva secata, omul se incovoaie in tristetea nu de a nu fi rasplatit ci de cruntul paradox de a fi lovit cand incerca sa ajute. Odata cineva, un om cu experienta de viata, i-a spus bunicului meu: ,,Vezi sa nu cunosti ziua cand cel pe care il ajuti te va uri pt ca tu ai putut ce el nu putea". A cunoscut-o si nu uitat-o niciodata. A putut sa ierte dar rana nu s-a inchis niciodata in sufletul lui.
|
Citat:
Chiar daca o lume intreaga s-ar intoarce impotriva noastra, dragostea dinlauntru este mai puternica, izvorul iertarii nu seaca niciodata. |
"Ca pe tine insuti"
De ce sa ne pese de ceilalti? Pe ceilalti ii percepem distorsionat - in sensul ca "ceilalti" par a fi complet diferiti si separati de noi insine. Pentru a corecta aceasta vedere defectuoasa avem nevoie de niste ochelari. Ochelarii ratiunii. Daca Dumnezeu ne-a creat dupa chipul si asemanarea Lui inseamna ca intre toti oamenii exista o inrudire de esenta. Aceasta inseamna ca fiecare se regaseste in fiecare. Cu alte cuvinte, ceilalti sunt "eu" - dar putin modificat morfologic, aflat in diferite ipostaze de dezvoltare, cu anumite calitati si imperfectiuni. Daca acest rationament nu ne ajuta foarte mult sa-i simtim pe ceilalti ca pe noi insine, ne putem folosi de imaginatie intr-un mod corect. Ne imaginam toti oamenii a avea propria noastra infatisare - cu care ne identificam eul nostru actual. Acest exercitiu ne ajuta sa ne recunoastem mai usor in ceilalti. Sa curgem afectuos in ceilalti. Parintii experimenteaza cu usurinta aceasta revarsare spontana de afectiune catre proprii lor copii. Copilul este o reflectare a parintelui. Insa, daca dorim sa ne asemanam Lui Dumnezeu, sa ascultam "porunca" Lui, din noi ar trebui sa curga rauri de dragoste spre toata faptura, fara sa facem diferente. |
La sugestia duhovnicului meu, m-am apucat sa recitesc ,,Scara'' de Ioan Damaschin, aflata in volumul IX al Filocaliei. De data asta, cu creionul in mana si cu foaia de scris. Este o carte foarte realista care ne arata cat ne pasa de noi insine si de mantuirea noastra.
Mantuirea mea are nevoie de binecuvantarea aproapelui meu. Exista o manastire in care cei ce-si barfeau aproapele erau inchisi intr-un fel de anexa, un fel de inchisoare in care, constientizandu-si pacatele, se pocaiau cu adevarat. Ca exercitiu duhovnicesc, ne este recomandat sa ne gandim la acea inchisoare. Plangerea pacatelor, pocainta continua, gandul ca mereu ii suntem datori lui Dumnezeu ne ajuta sa ne privim altfel aproapele si ispitele care ne vin prin el. Daca nu-mi pasa de mantuirea mea, nu am cum sa ma implic afectiv corect, in relatia cu aproapele. Fie idolatrizez, fie dispretuiesc, fie, Doamne fereste, manipulez. Daca imi pasa de mantuirea mea, atunci stiu ca Iisus S-a rastignit si pentru mine si pentru aproapele meu pentru care incerc diferite sentimente, in functie de starea mea duhovniceasca interioara si de duritatea ispitei pentru care sunt pregatita sau nu, de starea mea de pocainta etc. Daca eu ma simt alaturi de cei inchisi pentru ca-si barfeau aproapele, atunci ispita venita din partea fratelui mi se pare mai mica si il pot ierta mai usor, ba chiar ma pot ruga pentru el sau pot gasi un cuvant de folos, ca sa arat ca-mi pasa de rana lui duhovniceasca. Daca sunt mandra si trufasa, atunci am iesit singura pe drumul nepasarii, al egoismului. Asadar, nu poate sa-mi pese cu adevarat de altcineva, daca nu-mi pasa de mantuirea mea, caci modul in care ma raportez la aproapele are implicatii directe asupra mantuirii mele. Pot sa-l mint ori sa-l manipulez pe aproapele, dar nu si pe Dumnezeu care mi-a lasat poruncile evanghelice dupa care ma va judeca. Astfel, castigarea virtutilor crestinesti ( smerenia, milostenia, curăția, cumpătarea, indelunga-răbdare, blândețea, hărnicia) reprezinta un semn ca ne pasa si de noi si de aproapele intr-un mod placut lui Dumnezeu. |
Citat:
"O singura zi de ar trai omul pe pamant si tot ar pacatui!" Prin ce? Prin pasare sau nepasare! De cele mai multe ori nu ne pasa. Alegem sa fim egoisti in toate deciziile noastre pe care n-am sa le enumar, fiind infinite!!! Dar mai ales... mai ales (frate Igor, mai mult decat celorlalti de pe forum, aceasta aluzie iti este adresata tie in mod deosebit), noi vrem sa ne pese. Dar nu oricum, ci... mai mult. Mie nu-mi ajunge smerenia lui Dumnezeu; eu vreau sa fiu... mai smerit!!! (Ooops!) Eu am invatat cum se face "albitura", deci STIU! De aceea vreau sa fiu... si mai alb! (sic) Dar ce spun eu si mai alb... Cel mai alb! Pentru ca mie imi pasa cel mai mult!!! Ei, aici Sfanta nepasare cade in dizgratie, iar cel ce se lafaie in voie, este vrajmasul care face din straduinta noastra un butoi spart in care caram apa cu nemiluita, dar care se incapataneaza sa ramana gol! ...Sfanta nepasare, de ce ne pasa cand ne pasa si de ce celora de care ne pasa, raman... nepasatori? Sfanta nepasare, carei legi sa ne supunem, ca sa constientizam in mod real cand sa ne pese si cand nu? Sfanta nepasare, cati dintre noi te cauta cu disperare, si poate chiar sunt incredintati ca... te-au aflat, cand de fapt tu ramai inca ascunsa, ca si cum ar fi un joc de copil? Sfanta nepasare, daca cunosti sufletul si stradania fiecaruia dintre noi, arta-te in toata lumina ta, ca sa te cunoastem si sa devenim prieteni de nedespartit! |
Citat:
|
Sfanta nepasare
Din punctul meu de vedere, "Sfanta nepasare" este spatiul apofatic care se deschide in toate, atunci cand vederea noastra le investigheaza adancul. Dragostea apare atunci cand mintea noastra concepe o "identitate". Cand mintea realizeaza o identitate apare un foc intelegator in inima. La sfinti, acest foc este intotdeauna in natura dragostei. Toate identitatile sunt privite cu dragoste. Iar aceasta dragoste este curata pentru ca ea se extinde apofatic in fiecare identitate. Aceasta componenta apofatica a perceptiei este o slobozenie nespusa. Sfintii nu sunt prinsi in "identitate" nu intra in coliziune cu aceasta. Ci se pot odihni liber in infinitatea adancului ei. Aceasta patrundere eliberata de coliziune este Sfanta nepasare. "Sfanta", pentru ca ea dezleaga sufletul. "El mă paște în pășuni verzi, și mă duce la ape de odihnă" Dragostea si Sfanta nepasare nu se afla in contradictie ci intr-un perfect echilibru, intr-o patrundere armonioasa - unde nu stii care este una si care este alta. |
Expresia ,,sfanta nepasare" nu prea mi-e familiara, nu prea am intalnit-o. Eu cred ca poate fi vorba de o ,,sfanta nepasare'' atunci cand nu-ti pasa de propriul trup care este supus la chinuri, cand nu-ti pasa de jignirile altora. Dar astea se incadreaza foarte bine la rabdare. Cine stie sa mai explice un pic ce e cu sfanta nepasare, ca eu am intalnit mai ales texte duhovnicesti in care nepasarea este pusa la zid.
|
Pt Mos Neagu: postarea ta este complexa, nu stiu cum sa o comentez mai bine, dar are sens ceea ce ai scris. Este posibil sa nu fi inteles eu toate nuantele, nici nu am pretentia ca reusesc constant asa ceva, dar ideea de baza cred ca am inteles-o. Am citit azi ceva din Epistola catre Filipeni, impreuna cu un comentariu la ea. M-a pus pe ganduri un fragment din comentariu care remarca un aspect la care nu ma gandisem.La un anumit moment apostolul da un sfat la doua femei crestine care, probabil, nu prea se intelegeau in acel moment. Ma gandeam: omul acesta, Pavel, strabatea mii de km,in toate conditiile posibile, predica, convertea, calauzea, muncea, se implica in actiuni de caritate, scria, se ruga si trecea prin diferite primejdii. Si lista nu este completa. Oricine s-ar gandi ca mintea acestui om era pe nivel macro, sinteza, la cate responsabilitati avea.
Totusi acest apostol, intr-o epistola extraordinara din punct de vedere teologic, isi gaseste timp sa dea un sfat personal, care poate ni s-ar parea marunt, la doua femei despre care ( daca nu le-ar fi mentionat el) poate nu am fi auzit.Evodia si Sintichia au ramas in istoria crestinismului datorita unei marunte certe probabil ( sau indiferent din ce cauza) insignifianta, dar care nu a fost atat de neimportantata pt apostol.Nu uitase ce facusera ele in trecut, pt raspandirea Evangheliei si vrea sa le ajute. Azi se dau multe comunicate, epistole moderne, la nivel general. Nu sunt mentionate nici o Evodia sau Sintichia, doar sfaturi generale, catre comunitati. Trebuie chiar sa-ti pese, chiar sa te implici cu toata fiinta, chiar sa-i iubesti pe acei oameni ca sa-ti pese chiar atat de mult in contextul unei vieti tumultoase. Omul acesta le stia pe nume si tineti cont de numarul de oameni cu care interactiona. Ii pasa pana la acest nivel al detaliului lui, unui apostol, care avea atat de multe de facut. Raportat la timpurile noastre este uluitor, azi oamenilor nu le pasa daca moare unul pe strada langa ei. Cu toate acestea oamenii nu i-au raspuns mereu la fel. In 2Timotei Pavel spune, cu durere cred, ca pana si cei mai apropiati il parasisera. Cred ca l-a durut tare de tot. Cand a trebuit sa se apere a fost singur. S-a rugat sa le ierte Dumnezeu slabiciunea spunand ca l-a intarit EL cand oamenii l-au abandonat. Raportul din a-ti pasa si sfanta nepasare? Foarte complicat. |
Citat:
Omul duhovnicesc nu este nepasator la ceea ce se intampla in lume, nu este nepasator nici fata de propriul trup, nici fata de jignirile altora. Ii pasa de toate. Pentru ca orice lucru care se intampla, oricat de mic ar fi - este un prilej de rugaciune si contemplatie. Prin suma tuturor experientelor, oricat de nesemnificative, isi face Dumnezeu lucrarea in noi. Nepasarea inseamna pe fond ratarea unei lectii, unei posibilitati de conlucrare cu Dumnezeu, adancirii experientei de viata, extinderii contemplarii si patrunderii calificate a rugaciunii neincetate in varietatea de situatii. ==== "Sfanta nepasare" este o expresie inovata de unii cercetatori in ale Duhului. Este o simpla denominare. Sfanta nepasare este echivalenta cu o stare de mare slobozenie launtrica, o mare libertate pe care o experimenteaza cei ce se apropie de Dumnezeu. Este o traire care purifica toate perceptiile, toate interactiunile omului cu lumea. Desi omul pare prins intr-o multitudine de probleme, de dificultati lumesti, el inlauntrul lui este slobod. Pe toate le face cu o usurinta miraculoasa. Mintea patrunsa de Duhul este foarte agera, se misca usor - cu mare repeziciune. Este unitara, mult lucratoare si fara tensiune. Este o minte luminoasa care lucrand, in acelasi timp se si odihneste in Dumnezeu. Desi este cu cele de jos, este nedespartita de cele de sus. |
Citat:
Sunt însă și situații când îți pasă, te implici, dar există și durere; altfel spus, atunci când îți pasă, îți asumi cumva și durerea celuilalt. Acum am în minte exemplul a două dintre prietenele mele, ambele implicate în activități de ajutorare a copilașilor bolnavi de cancer. Se atașează de copii, povestesc despre ei și apoi sunt zile în care li se citește durerea pe chip. Sunt zile în care încă un copilaș a plecat la Domnul, după multă suferință. |
Citat:
|
Citat:
Eu unul nu am motive să mă încred în acest mod de a arăta că îți pasă. Am văzut prea multe cazuri de oameni răniți, striviți chiar de grosolănia și nesimțirea patologice ale interlocutorilor lor care jucau rolul de "binevoitori autentici". În fond, buldozere agresive care nu își pot îndrepta lucrarea pe propriul ogor către blândețe și pricepere în relația cu semenii. Asta presupunînd și informare sistematică (studiu, căutarea de a înțelege, exercițiu etc.). * Încercările unei relații de compasiune binevoitoare (postura de "îmi pasă") trec mereu prin scanarea atentă a posturilor din triunghiul dramei. Cred că o relație centrată, ca atitudine, pe nevoile și slăbiciunile/neputințele/nedesăvârșirile semenului (nu neapărat pe satisfacerea acestor nevoi oricum și oricînd și în nici un caz prin martirajul ușuratic de sine) este cea mai potrivită pentru starea de "îmi pasă". Deși aici pericolul de a pica în postura Salvatorului e foarte mare. Și mereu îmi pare că oamenii se reped să ajute, chipurile, înainte să se asigure că au cercetat bine pe aproapele, că au înțeles bine care îi sunt adevăratele așezări sufletești, limitele, posibilitățile, resursele etc. Și înainte de a cerceta cu atenție propriile posibilități, propriile limite. Problema, ar mai fi pentru mine și aceea că noi, oamenii "sufletești", avem de obicei mai multe nevoi active simultan (adeseori conflictuale în mod reciproc) și, afară de cazul când una dintre nevoi este prea intens neîmplinită (frustrarea a trecut peste limitele de gestionare), se ridică mereu întrebarea: cum va reacționa omul când împlinirea unei nevoi va intra, eventual, în conflict cu o alta? - pentru că majoritatea dintre oameni sunt în mod complex și puternic conflictuali. Lăuntric, vreau să spun, mai întâi... Și cum va opera el cu intervenția ta, dacă e plin de neputință și răni? Nu-i va fi, eventual, chiar mai rău decât înainte să intervii? Unii vor atenție. Ei cred că a-ți păsa de ei înseamnă în primul rând să le acorzi atenție. Mereu, la orice gest al lor, dacă se poate. Eventual sub forma unor aplauze. Sunt atât de centrați pe obținerea atenției în varianta ei gratificantă laudativ încât uneori fac orice pentru a o obține... Dar tocmai a le hrăni această nevoie mărită/exagerată de atenție poate fi un gest dăunător. E drept că ai arătat că îți pasă, însă modul în care ai practicat aceasta e dăunător, de fapt, semenului. Poate că e de ajuns, în astfel de cazuri, o simplă încuviințare discretă... Ar putea să dea de gândit... * Îmi pasă de un om și atunci când mă străduiesc, cât de cât, să îi cunosc personalitatea în mod decent, cuminte, respectuos. (Era să zic smerit...) Și să iau în calcul eventualele consecințe care ar apărea ca urmare a acțiunii mele (verbală, "practică", prin alte mijloace de expresie - inclusiv artistică) asupra lui, ținînd cont de tendințele active în personalitatea lui. Desigur, nu e sarcina mea să gestionez toate consecințele posibile (asta ar însemna, printre altele, că îl desconsider pe omul în cauză precum și pe Dumnezeu Cel Proniator), însă e datoria mea să arunc măcar o privire în direcția asta, în scop profilactic. * A-ți păsa înseamnă, în ultima instanță, cred: a lăsa pe Dumnezeu să lucreze în viața omului de care îți pasă și în relația cu el. A face un loc cât de mic și Domnului în intervenția pe care tu crezi și vrei să o ai, mintal sau acțional efectiv (concret) în relația cu un alt om. A nu interveni singur, doar după mintea ta. A interveni din starea de rugăciune, dacă ai. Și din oarece ascultare sau, măcar, din împărtășirea cu semenii care ar putea constitui o conștiință superioară ție... Iubiți-vă, spunea poetul persan, parcă, dar nu uitați să lăsați un loc cât de mic, între voi, ca să danseze acolo vânturile Cerului... |
https://scontent-lga1-1.xx.fbcdn.net...71&oe=561A3A38
"Nu-mi place să cer nimic, asa că, de cele mai multe ori prefer să tac chiar dacă as putea spune că mă doare, că mi-e gol, sau că pur si simplu as avea nevoie de o îmbrătisare... Dar eu tac... tac si astept... căci stiu că oamenii cărora le pasă cu adevărat de tine pot simti si singuri golul dinăuntrul tău si fără să te plângi sau să le ceri să te cuprindă în brate..." |
Citat:
Aproape! P.S. Pe lângă educație mai e vorba cel puțin și de auto-educație. De nevoință și har, dacă vrei să aprofundăm discuția, de nenumărate presiuni simultane ale mediului (care nu se reduce doar la numărul de copaci din cartier sau la înghesuiala din metrou).... Subiectul propus de Mihai îmi pare extrem de complex și de delicat, deloc ușor de abordat. Ca urmare, un efort de a detalia (nu neapărat ca mine, care exagerez, ca de obicei, vai) ar fi pe măsura temei, cred. |
Citat:
Iarta-ma, te rog. De obicei am o oarecare revolta pentru persoanele care preiau mesajele pe fragmente cautand sa despice firul in pai'spe, si mai ales atunci cand dupa toata "analiza pe text", nu ramane nimic ziditor, ci dimpotriva. Ei, iata ca acum... eu sunt unul dintre acei care indraznesc sa fragmentez mesajul tau. Inca o data, iarta-ma! Efectul celor scrise de tine, este indiscutabil perceput ca din partea unei persoane de doua ori interesante: o data fiindca e clar ca ITI PASA. Iar in al doilea rand, esti un fin observator, inteligent si mai ales de buna intentie. Asta asa, ca o observatie exterioara. In schimb, lasi foarte usor loc de "dar". Iar cu asta, eu nu pot fi de acord. De aceea indraznesc sa-ti "fragmentez" mesajul. Citat:
Citat:
El s-a mantuit cu siguranta fiinda am fost acolo si am inteles. Ea a ramas cea mai apropiata prietena de familie, posesoarea unei Cruci URIASE!!! Eu n-as condamna-o, fiindca nu este un lucru simplu sa salvezi din iad un suflet. Nu cred ca a anticipat la inceput ce-o asteapta, dar, desi trista si mai ales bolnava in ultimii ani, e inca destul de puternica. Din pacate si foarte orgolioasa, ceea ce-i creaza mari probleme! Citat:
Aici zic eu ca ne lovim de doua lucruri diferite: 1 - De ce mie? 2 - De e "nu vad?" In prima faza daca ni se intampla sa fim pusi la incercare pentru cauze de care... ne indoim, raspunsul este simplu: NU CONTEAZA. O fac pentru Mantuitorul Hristos, iar indoiala vine din alta parte. Gestul ramane pozitiv chiar daca e clar ca cel ajutat nu merita. Dar asta nu ne priveste pe noi. NE-meritul va cadea asupra celui care primeste... nemeritat. Noi vom primi ca si cum A MERITAT!!! 2 - In har ar trebui "sa vedem" clar cu cine avem de-a face, iar decizia are alta strategie. Care de fapt NU apartine de noi. "Nu va ingrijiti de ceea ce o sa spuneti sau o sa faceti. Tatal Insusi se va ingriji de asta!" De cate ori nu ne-am pomenit spunand ceva care ne mira si ne minuna pe noi insine, fiindca nu ne gandisem in prealabil la asta? Dar lucrurile nu se intampla fiindca "vrem noi"! Deja in momentul in care "vrem noi", am pierdut TOT. Ce sa vrem noi? Sa stim dinainte ce gandeste X sau Y? Sa stim dinainte cum va fi ziua de maine? Sau poate sa stim dinainte numerele loto? Astea sunt ispitiri ieftine, iar omul nu trebuie sa incerce singur sa anticipeze sau sa "citeasca" in sufletul cuiva. Asta tine de Har, nu de noi. Cand tine de noi deja este... vrajitorie si inselare. Nu cred ca este crestin pe fata pamantului care sa nu fi ascultat macar o data in viata de sfatul Ingerului Pazitor. NU CRED. Singurul exercitiu prin care putem dialoga aproape fiersc cu Ingerul nostru Pazitor, este rugaciunea si smerenia. Cu cat primesti mai mult, cu atat sa te cobori in intunericul fiintei tale fiindca este cu neputinta sa intelegi DE CE primesti tu, tot ce primesti, cand esti un NIMIC la puterea "n", constient pe deplin de toate slabiciunile si neputintele tale. Iar "dialogul" este oarecum relativ. Uneori informatia este instantanee, iar tu o primesti neconditionat, alteori o primesti ca pe o intuitie, dar o realizezi mai tarziu cand ii intelegi efectul si pui cap la cap imprejurarile care te-au dus la un moment dat intr-un loc binecuvantat! Ei, toate astea se intampla dupa acea perioada de pasare neconditionata! Citat:
Care "dar"? De unde vine "insa" si "dar"? De ce-mi pasa mie, caruia... IMI PASA, daca ma ia de prost? Unde-I Dumnezeu in aceasta ecuatie? De ce caut eu scuze sa evit binele ivit in calea mea. A, daca ma apuc sa caut eu persoane carora sa le fac bine, e altceva... Atunci... vreau sa-mi dovedesc mie ca sunt mai bun decat altii, ceea ce e o mare inselare. Noi suntem datori sa-i ajutam pe cei care ni-i scoate Dumnezeu in cale, nu sa mergem prin carciumi sa le facem bine!... Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 05:00:31. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.