Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Generalitati (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=503)
-   -   Confesiunile unui fost ateu (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=18053)

TINERI PENTRU ROMANIA 12.08.2015 16:14:50

Confesiunile unui fost ateu
 
CONFESIUNILE UNUI FOST ATEU (6)

Tainele

-I-

Inițial mintea ni se răzvrătește împotriva tainei. Taina e o sfidare pentru trufașa rațiune umană, de aceea o neagă. Dar nimic nu e mai îndărătnic ca taina. Ea revine peste tot, în toate formele, ca pentru a ne da cu tifla. Un turist ateu ostil tainelor savura un ou fiert la micul dejun când fu întrebat de un alt turist:
- Ce a fost mai întâi, oul sau găina?
Omul nostru, surprins, dădu acest răspuns:
- Atât oul cât și găina sunt tipuri eterne simbolizate de șarpele egiptean care se mușcă de coadă.
La care interlocutorul îi replică:
- Ați înlocuit taina oului cu alta mai mare.

-II-

Pe vremea când obișnuiam să bat câmpii ca turistul ateu pomenit mai sus, i-am mărturisit unui vecin preot că resping tainele creștine. El mi-a spus cu blândețe:
- Tinere, când vei căpăta mai multă experiență, vei vedea că greșești.

Preotul vru să schimbe vorba, așa că am insistat declarând ferm că nu admit ce dezorientează rațiunea.
- Tainele ne dezorientează rațiunea, hmm..., făcu el. Oare o simplă privire asupra lumii nu o dezorientează întotdeauna? Sunt multe lucruri pe care nu le înțelegem și în loc să ne smerim, ne umflăm în pene. Acestei mândrii Religia îi opune taina. Religia se adresează sufletului, ea potolește în noi setea de sublim, de perfecțiune și de infinit, ea are nevoie prin urmare de un limbaj la înălțimea idealurilor sale. Fără taine, Religia nu e Religie. Omul nu va venera ce e la nivelul lui. El îl acceptă pe Dumnezeu doar dacă-L știe la mare înălțime, printre nori.

Contrariat de ce auzeam, am replicat cu argumente considerate atunci de mine ca solide, dar care astăzi îmi apar așa cum sunt în realitate: inconsistente și neconcludente.
Preotul sfârși prin a-mi zice:
- Prietene ești prea inflexibil, voi aștepta ca viața să te facă mai îngăduitor.

-III-

Am avut într-adevăr nevoie de timp pentru a înțelege că rațiunea e incompetentă în probleme religioase și că teologii cunosc mai bine natura umană decât filozofii atei.

Înclinația spre divin e firească, veche, universală și permanentă la om. Știința poate aborda supranaturalul? Nu! Ar fi bine ca știința să admită că sunt lucruri pe care nu le poate explica și că e preferabil pentru ea să se limiteze la domeniul său specific.

-IV-

Abordăm universul nu cu modestia care ar trebui să ne plece capetele în fața imensității sale, a organizării sale perfecte, ci cu aroganță și cu pretenția că-l putem înțelege. Îl somăm pe Dumnezeu să ni se arate când I-am putea contempla lucrarea, când I-am putea simți prezența în inimile noastre. Ca pedeapsă pentru semeția de care dăm dovadă, Dumnezeu ne-a tulburat judecata.

Ateismul e un amestec eterogen de rebuturi filozofice și din el nu înțeleg nimic nici cei care-l predică, nici cei cărora li-l predică. Absurditățile detractorilor Religiei sunt mai de nepătruns ca adevărurile supreme și refuzul lor de a crede în taine îi determină să facă greșeli aberante. Ei resping cultul, Religia, ei fac temenele în fața unor principii bizare, ei consideră sfinte inexactități de gândire evidente, ei glorifică nestatornicia, ei nu scapă nicio ocazie pentru a-și da importanță. Pe mine comportamentul lor m-a adus pe calea credinței. Pe cât de mult îl neagă ei pe Dumnezeu, pe atât de mult am ajuns eu să-L iubesc.

-V-

Tainele în Religie corespund instinctului mistic care e în firea noastră. Nu am vrea un Dumnezeu fără taine. Lumea însăși ne-ar părea anostă, monotonă fără taine. Iată de ce nimic nu e mai răspândit printre oameni ca religiozitatea.

Predescu Virgil

Celelalte articole din seria "Confesiunile unui fost ateu" le puteți găsi la adresa: http://tineriptromania.blogspot.com/

abaaaabbbb63 12.08.2015 17:28:58

Citat:

În prealabil postat de TINERI PENTRU ROMANIA (Post 597942)
Ar fi bine ca știința să admită că sunt lucruri pe care nu le poate explica și că e preferabil pentru ea să se limiteze la domeniul său specific.

Pai... cam asta face stiinta de mii de ani... explica ce se credea a fi supranatural...

Reborn 12.08.2015 22:48:33

Foarte frumoase, foarte laudabile confesiuni si de interes pentru toti crestinii.

Patrie si Credinta 13.08.2015 02:45:13

Citat:

În prealabil postat de abaaaabbbb63 (Post 597944)
Pai... cam asta face stiinta de mii de ani... explica ce se credea a fi supranatural...

Nu poate, filozofic vorbind.
Poate sa demonteze falsuri evidente din punct de vedere rational, dar doar atat.
Tot pe axiome e bazat.
Un sistem nu se poate demonstra pe sine.

abaaaabbbb63 13.08.2015 08:42:08

Citat:

În prealabil postat de Patrie si Credinta (Post 597990)
Nu poate, filozofic vorbind.
Poate sa demonteze falsuri evidente din punct de vedere rational, dar doar atat.
Tot pe axiome e bazat.
Un sistem nu se poate demonstra pe sine.

Pai cuvintele cheie sunt "ce se credea". Cine ar fi crezut acum 5000 de ani ca exista o explicatie perfect rationala pentru fulger?

Patrie si Credinta 13.08.2015 11:48:23

Citat:

În prealabil postat de abaaaabbbb63 (Post 597994)
Pai cuvintele cheie sunt "ce se credea". Cine ar fi crezut acum 5000 de ani ca exista o explicatie perfect rationala pentru fulger?

Mai multi decat crezi(ca nu au avut raspunsul in sine pana mai tarziu e altceva). Oamenii tind sa subestimeze inteligenta stramosilor nostri. Creierul e acelasi de cand a aparut omul moden acum mult timp
Nu cadea in teoriile naturaliste are unora, ca "vai, uite ce explicatii ridicole aveau pentru fulgere si vulcani atunci, si traiau in frica. Noi pe de alta parte suntem mult mai luminati de rasare soarele din fundul nostru de cat de destepti suntem", ca e stanjenitor.

Citadel 13.08.2015 23:05:50

Nu știam. Mersi!

Dumitru73 18.09.2015 16:37:03

Citat:

În prealabil postat de Patrie si Credinta (Post 597990)
Un sistem nu se poate demonstra pe sine.

Biblia se poate demonstra pe sine?

TINERI PENTRU ROMANIA 08.10.2015 17:05:17

CONFESIUNILE UNUI FOST ATEU (7)

Păcatul strămoșesc

-I-

Admitem apariția unui spic dintr-un bob de grâu, a unui stejar dintr-o ghindă și în general existența concretă a firii deoarece simțurile nu ne permit să ne îndoim de ele.

Or tradiția, ochiul secolelor trecute, ne spune că primii oameni au fost un bărbat și o femeie făcuți de Dumnezeu împreună cu toate câte sunt.

Știința respinge creaționismul. Fiindcă nu reușește să-l cuprindă într-o formulă matematică, ea îl neagă. E incontestabil, în ce-o privește, că nu poate dovedi contrarul sau găsi o altă soluție cât de cât satisfăcătoare.

-II-

Inițial păcatul strămoșesc m-a nedumerit. Eram surprins că Dumnezeu nu i-a împiedicat pe Adam și pe Eva să greșească și că-i pedepsește pe copii pentru ce au comis părinții. Mi se părea că-I lipsește fie preștiința, fie bunătatea. Vedeam așadar niște contradicții în felul cum e concepută Divinitatea. Iată de ce nu am dat dovadă de religiozitate de la bun început.

Cu timpul mi-am schimbat felul de a gândi. Neputând pune la îndoială nici existența lui Dumnezeu, nici existența relelor din lume, am căutat în cercetarea omului un răspuns la nedumeririle mele referitoare la dogmă. Așa am ajuns la o cunoaștere care a modificat aspectul problemei și m-a făcut s-o privesc altfel.

-III-

Dumnezeu i-a dat omului libertate. Esența omului e voința sa neîngrădită. Libertatea admisă permite răsplata sau pedeapsa. Omul răspunde deci pentru purtarea sa și sancționarea vinovatului e consecința dreptății divine care nu exclude mila.

Să recunoaștem că doar Sfânta Scriptură ne arată exact cauza nenorocirilor noastre. Ce ne face să suferim e într-adevăr aici și nu contrazice Biblia. Depindem unii de alții. Faptele părinților se răsfrâng asupra copiilor. Istoria nu e decât o enumerare a ceea ce li s-a întâmplat Popoarelor ca urmare a comportamentului lor și al predecesorilor lor.

Predescu Virgil

Celelalte articole din seria „Confesiunile unui fost ateu” le găsiți la adresa: http://tineriptromania.blogspot.com/

TINERI PENTRU ROMANIA 12.12.2015 15:21:49

CONFESIUNILE UNUI FOST ATEU (8)


Credință, rațiune, simțire

-I-

Am considerat mult timp rațiunea infailibilă. Imposibilitatea de a demonstra ceva fără ea sau contra ei mi se părea un argument imbatabil. Apoi, cugetând, am constatat că nu dădusem răspunsuri la unele întrebări cum ar fi: Ce e rațiunea? E o aptitudine? Poate da singură verdicte valabile?

Mi s-a spus la orele de filozofie din liceu că rațiunea nu e doar capacitatea minții noastre de a judeca, ci și o însușire a sufletului ca sensibilitatea sau voința. Mă aflam deci în fața unei treimi psihice ale cărei părți erau diferențiate pentru analiză, dar care formau de fapt un tot indivizibil.

-II-

Personal cred că sufletul își are instinctele sale asemenea corpului. Ele provin din simțire fiind într-o oarecare măsură prelungirea rațiunii, partea ei înaripată. Datorită lor vedem adevăruri ce altfel ne-ar rămâne ascunse și suntem feriți de pericole ce nu ne pot fi semnalate de gândire.

Abordarea marii probleme a apariției omului și a destinului său numai cu rațiunea rece echivalează cu aruncarea în luptă a unui soldat pe jumătate înarmat. Am fi lipsiți de cea mai bună armă, fiindcă sentimentul ne arată direcția de urmat, ne conturează țelul înainte de a-l întrezări. Ar fi o nebunie să nu-i folosim flacără și lumina.

-III-

Un adevărat filozof gândește și cu mintea, și cu inima. El își construiește sistemul
bazându-se pe sinele său, pe Neamul său, pe pământul Țării, pe vii, pe morți. El se raportează permanent la Dumnezeu, principiu, sprijin și regulă a oricărui concept. Căutarea adevărului cu un suflet schilodit e de neînțeles.

Raționalismul pretinde Religiei să-și dovedească adevărurile pe care le predică. Există un singur fel de cunoștințe, spune el, cele al științei, iar fundamentele credinței nu sunt admisibile fără confirmare experimentală sau rațională. Timpul m-a ajutat să văd ce greșeală enormă e contestarea importanței sentimentului în cunoaștere.

-IV-

Sufletul înclină spre credință, dar nu poate ajunge la ea fără smerenie, susțineau teologii din Evul Mediu. În acea epocă așa-zis întunecată firea umană era mai bine cunoscută ca acum. Nulla ratio si non sit oratio (Nu există rațiune fără rugăciune) se spunea pe atunci, ceea ce înseamnă că rațiunea se rătăcește dacă nu se înclină în fața unui principiu superior ei.

Rațiunea din zilele noastre, concepută ca ruptă de Dumnezeu, de tradiții, de pământul natal, e contrarul rațiunii superioare de altădată care medita rugându-se. Ea nu e decât zeificarea eului în marea lui diversitate și cum rațiune pentru fiecare e propria rațiune, nu a altuia, e ușor de constatat ce dezordine rezultă de aici.

-V-

Creștinii nu resping rațiunea, ci numai folosirea sa exclusivă în căutarea adevărului. Ei apreciază că sunt două feluri de cunoaștere, una la care se ajunge prin rațiune și una la care se ajunge prin credință.

Neavând nici timp, nici posibilitatea să verificăm cunoștințele pe care le primim de la alții, le luăm de bune. În afară de fizicieni, câți pot, de exemplu, să-și dea seama de raporturile exacte dintre energie, masă și viteza luminii? În afară de astronomi, câți au motive serioase să considere că galaxiile se îndepărtează unele de altele? Drept urmare putem spune pe bună dreptate că învățarea cere la fel de multă credință ca Religia.

-VI-

E o dovadă de trufie să se pretindă că nu e nevoie să se țină cont de tradiții. Înfrânarea voluntară, supunerea la reguli cărora timpul le-a confirmat utilitatea e cel mai bun mod de exercitare a rațiunii.

Temperarea în gândire e justificată de propriile noastre reflecții și de realitate. Cine are o judecată mai echilibrată, cel care nu acceptă nicio limită, nicio superioritate, nicio măsură sau cel care, convins de cunoașterea propriilor limite, de experiența vieții, de puterea necunoscutului, ține cont de tradiții, de taine, de influența religioasă?

-VII-

E evident că sunt o mulțime de lucruri mai presus de înțelegerea noastră. Totuși ne grăbim să știm, să legăm vizibilul de invizibil, materia de spirit. Credința e o necesitate a minții noastre, o nevoie a inimii noastre. Să crezi înseamnă să te bizui pe Dumnezeu, înseamnă pace sufletească într-o stare de spirit superioară, înseamnă să trăiești un fel de viață supranaturală. Dovadă e faptul că Religia a apărut spontan peste tot unde a existat o societate umană.

Am văzut că rațiunea și simțirea corespund unor nevoi la fel de mari, cea de a gândi și cea de a crede. Aceste două facultăți se completează reciproc fără a se exclude una pe alta.

Când rațiunea se trezește, ne ispitește cu bețiile și cu atracțiile ei eclipsând simțirea. Mai târziu aceasta din urmă se manifestă la rândul său reintrându-și în drepturi. Încercările vieții dau naștere unor cerințe pe care rațiunea nu le poate satisface și provoacă o schimbare morală în urma căreia sentimentul religios devine preponderent.

Predescu Virgil

stefan florin 14.12.2015 12:23:15

Citat:

În prealabil postat de abaaaabbbb63 (Post 597944)
Pai... cam asta face stiinta de mii de ani... explica ce se credea a fi supranatural...

sau crede ca explica...

TINERI PENTRU ROMANIA 03.02.2016 15:30:53

CONFESIUNILE UNUI FOST ATEU (9)

Revelaț›ia creș™tină


https://1.bp.blogspot.com/-AmDHLpxWQ...25C4%25831.jpg

-I-

Am ezitat mult înainte de a ajunge la creștinism™. Deși ș™tiam că Evanghelia cuprinde adevăruri atât de mari, atât de impresionante, atât de inimitabile că sunt imposibil de inventat, nu mă puteam hotărî s-o admit.

Am căutat prin urmare altceva, dar sistemele cu care se încearcă înlocuirea învăț›ăturii lui Hristos m-au dezamăgit. Eram în acel moment dezorientat. Ce m-a pus pe gânduri, ce m-a determinat în cele din urmă să adopt creș™tinismul au fost violenț›a și reaua-credință a atacurilor îndreptate împotriva sa.

Legătura dintre ostilitatea față de Religie și Biserică, subminarea biologică a Națiunilor, slăbirea Statelor și aspiraț›iile la dominație globală ale unora e evidentă. Ce se întâmplă nu e de bine. Țara e acum ca o corabie ameninț›ată de furtună, iar noi, echipajul ei, avem toate motivele să căutăm prin apropierea de Dumnezeu putere, unitate și speranț›ă.

https://3.bp.blogspot.com/-mswNAH7tj...25C4%25832.jpg

-II-

Analizând atent creș™tinismul, am remarcat armonizarea sa perfectă cu legile sufletului, societăț›ii și naturii. Nu e nimic în el care să nu își aibă rădăcinile în inimile noastre și în realitate.

Tainele, în care nu vedeam altădată decât practici superstiț›ioase, m-au uimit prin buna cunoaștere a firii noastre. Împărtășania, cea mai inexplicabilă dintre ele, nu vorbește doar sufletului, ci lasă să i se bănuiască înț›elesul la fiecare descoperire a ș™tiinței care tinde tot mai mult să formuleze principiul "Totul e în toate"€. Dacă am cunoaș™te secretele unei picături de apă, le-am cunoaște și pe cele ale universului.

Când savanț›ii spun că la nivel atomic direcț›ia trecutului nu se poate deosebi de cea a viitorului, că în stabilitate există o instabilitate permanentă, că ordinea e produsul dezordinii, că ireversibilitatea se bazează pe reversibilitate ș.a.m.d., nu prezintă taine la fel de mari ca ale Religiei?

-III-

Am constatat personal că rugăciunea creș™tină e consolatoare. Ea ne smereș™te și ne face să găsim plăcută contemplarea idealului divin. Ea produce minuni de alinare, de răbdare și de curaj. Dar efectele ei fericite sunt considerate de contestatarii Religiei ca fiind produse de autosugestie. Un psiholog ateu i-a recomandat să-și repete în gând "€Mă simt perfect"€ unei paciente care după o săptămână i-a spus fin: "€žMi-e destul de bine acum. Dumnezeu m-a ajutat să mă conving singură că sunt mai puțin deprimată."€

https://1.bp.blogspot.com/-bfTLCNmGQ...25C4%25834.jpg

Omul cu o inteligență superioară și cu o inimă delicată se regăseș™te în doctrina creș™tină. Montesquieu spunea: "€žReligia creș™tină, ce pare să aibă ca obiect fericirea pe lumea cealaltă, ne face fericiț›i și pe lumea aceasta."€

-IV-

Studiul mi-a arătat că sistemele așa-zis filozofice înlocuiesc revelaț›ia creș™tină cu supoziț›ii neverosimile care complică problemele în loc să le rezolve și produc efecte deplorabile fie asupra vieț›ii individului, fie asupra vieț›ii comunităț›ii.

Conț›inutul evangheliilor e remarcabil. Să ne gândim cât ar fi fost de contestată de experienț›a trecutului și de descoperirile ș™tiinț›ei o concepț›ie mai puțin strălucită ca aceea a lui Hristos. Or doctrina Sa e la fel de inatacabilă astăzi ca acum două mii de ani. Cum am putea să nu o socotim divină?

-V-

Deși mai aveam unele îndoieli cu privire la Religia lui Hristos, morala sa mă fascina.

O serie de filozofi din trecut și din prezent fac caz de analogiile dintre creștinism și Religii mai vechi. Dogmele creș™tine, morala creș™tină chiar, s-ar regăsi după ei în cărț›ile sfinte din Egipt, din India și din China. Din punctul lor de vedere Iisus nu ar fi decât un epigon al lui Buddha sau al lui Confucius. Desigur că toate acestea sunt falsuri și exagerări. Creș™tinismul nu exclude revelaț›ia naturală care-i vorbește omului prin rațiunea sa. Revelaț›ia naturală și-a găsit interpreț›i remarcabili în filozofii antici și în întemeietorii Religiilor străvechi, dar ei s-au limitat la noț›iuni etice elementare ca dreptatea, bunătatea și omenia. Creș™tinismul a perfecț›ionat morala ridicând-o la un nivel nebănuit până la el.

-VI-

Cum să nu fii uimit de ce a realizat creș™tinismul? Cum să-l conteș™ti? Un copac bun se cunoaș™te după roade. O Religie bună se cunoaș™te după acț›iunea sa asupra lumii. Virtuț›ile creș™tine, împiedicându-ne să ne irosim energiile, ne-au asigurat progresul. Oamenii stăpâniț›i de patimi nici nu mai pot fi consideraț›i oameni, pentru că încetează să mai fie raț›ionali.

https://3.bp.blogspot.com/-TN9JIAX2m...25C4%25833.jpg

Predescu Virgil


Ora este GMT +3. Ora este acum 13:48:43.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.