![]() |
Rai-Iad
Ce este Raiul si Iadul in gandirea Ortodoxa ? Locuri de chin/fericire vesnica sau stari sufletesti in functie de apropierea de Dumnezeu , caci un sfant zice una si un altul zice alta la capitolul acesta, si de aceea va intreb.
|
din Biblie
46. Și vor merge aceștia la osândă veșnică, iar drepții la viață veșnică.
despre iad 8. Iar dacă mâna ta sau piciorul tău te smintește, taie-l și aruncă-l de la tine, că este bine pentru tine să intri în viață ciung sau șchiop, decât, având amândouă mâinile sau amândouă picioarele, să fii aruncat în focul cel veșnic. 9. Și dacă ochiul tău te smintește, scoate-l și aruncă-l de la tine, că mai bine este pentru tine să intri în viață cu un singur ochi, decât, având amândoi ochii, să fii aruncat în gheena focului. 23. Și tu, Capernaume: N-ai fost înălțat până la cer? Până la iad te vei coborî. Căci de s-ar fi făcut în Sodoma minunile ce s-au făcut în tine, ar fi rămas până astăzi. 30. Iar pe sluga netrebnică aruncați-o întru întunericul cel mai din afară. Acolo va fi plângerea și scrâșnirea dinților. 10. Și diavolul, care-i amăgise, a fost aruncat în iezerul de foc și de pucioasă, unde este și fiara și proorocul mincinos, și vor fi chinuiți acolo, zi și noapte, în vecii vecilor. (....) 14. Și moartea și iadul au fost aruncate în râul de foc. Aceasta e moartea cea de a doua: iezerul cel de foc. 15. Iar cine n-a fost aflat scris în cartea vieții, a fost aruncat în iezerul de foc. 42. Și-i vor arunca pe ei în cuptorul cu foc; acolo va fi plângerea și scrâșnirea dinților. 41. Atunci va zice și celor de-a stânga: Duceți-vă de la Mine, blestemaților, în focul cel veșnic, care este gătit diavolului și îngerilor lui. .................................................. .................................................. .................................................. ..... despre Rai 2. În casa Tatălui Meu multe locașuri sunt. Iar de nu, v-aș fi spus. Mă duc să vă gătesc loc. 3. Și dacă Mă voi duce și vă voi găti loc, iarăși voi veni și vă voi lua la Mine, ca să fiți și voi unde sunt Eu. 4. Și unde Mă duc Eu, voi știți și știți și calea. 5. Toma i-a zis: Doamne, nu știm unde Te duci; și cum putem ști calea? 6. Iisus i-a zis: Eu sunt Calea, Adevărul și Viața. Nimeni nu vine la Tatăl Meu decât prin Mine. 7. Dacă M-ați fi cunoscut pe Mine, și pe Tatăl Meu L-ați fi cunoscut; dar de acum Îl cunoașteți pe El și L-ați și văzut. 8. Ci veți lua putere, venind Duhul Sfânt peste voi, și Îmi veți fi Mie martori în Ierusalim și în toată Iudeea și în Samaria și până la marginea pământului. 9. Și acestea zicând, pe când ei priveau, S-a înălțat și un nor L-a luat de la ochii lor. 2. Cunosc un om în Hristos, care acum paisprezece ani - fie în trup, nu știu; fie în afară de trup, nu știu, Dumnezeu știe - a fost răpit unul ca acesta până la al treilea cer. 3. Și-l știu pe un astfel de om - fie în trup, fie în afară de trup, nu știu, Dumnezeu știe Stie 4. Că a fost răpit în rai și a auzit cuvinte de nespus, pe care nu se cuvine omului să le grăiască. 34. Atunci va zice Împăratul celor de-a dreapta Lui: Veniți, binecuvântații Tatălui Meu, moșteniți împărăția cea pregătită vouă de la întemeierea lumii. 9. Deci voi așa să vă rugați: Tatăl nostru, Care ești în ceruri, sfințească-se numele Tău; 3. Fericiți cei săraci cu duhul, că a lor este împărăția cerurilor. (...) 10. Fericiți cei prigoniți pentru dreptate, că a lor este împărăția cerurilor (...) 12. Bucurați-vă și vă veseliți, că plata voastră multă este în ceruri, că așa au prigonit pe proorocii cei dinainte de voi. (...) 16. Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, așa încât să vadă faptele voastre cele bune și să slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri. |
Citat:
|
19. Era un om bogat care se îmbrăca în porfiră și în vison, veselindu-se în toate zilele în chip strălucit.
20. Iar un sărac, anume Lazăr, zăcea înaintea porții lui, plin de bube, 21. Poftind să se sature din cele ce cădeau de la masa bogatului; dar și câinii venind, lingeau bubele lui. 22. Și a murit săracul și a fost dus de către îngeri în sânul lui Avraam. A murit și bogatul și a fost înmormântat. 23. Și în iad, ridicându-și ochii, fiind în chinuri, el a văzut de departe pe Avraam și pe Lazăr în sânul lui. 24. Și el, strigând, a zis: Părinte Avraame, fie-ți milă de mine și trimite pe Lazăr să-și ude vârful degetului în apă și să-mi răcorească limba, căci mă chinuiesc în această văpaie. 25. Dar Avraam a zis: Fiule, adu-ți aminte că ai primit cele bune ale tale în viața ta, și Lazăr, asemenea, pe cele rele; iar acum aici el se mângâie, iar tu te chinuiești. 26. Și peste toate acestea, între noi și voi s-a întărit prăpastie mare, ca cei care voiesc să treacă de aici la voi să nu poată, nici cei de acolo să treacă la noi. 27. Iar el a zis: Rogu-te, dar, părinte, să-l trimiți în casa tatălui meu, 28. Căci am cinci frați, să le spună lor acestea, ca să nu vină și ei în acest loc de chin. 29. Și i-a zis Avraam: Au pe Moise și pe prooroci; să asculte de ei. 30. Iar el a zis: Nu, părinte Avraam, ci, dacă cineva dintre morți se va duce la ei, se vor pocăi. 31. Și i-a zis Avraam: Dacă nu ascultă de Moise și de prooroci, nu vor crede nici dacă ar învia cineva dintre morți. |
Citat:
inca unul despre Rai :) 9. Ci precum este scris: "Cele ce ochiul n-a văzut și urechea n-a auzit, și la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a gătit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El". |
Citat:
|
Si la ce iti foloseste pentru mantuire sa stii de care chin este?
|
Citeste cartea ,,Mantuirea pacatosilor" de Agapie Criteanu. Acolo exista un capitol dedicat Raiului si un altul dedicat iadului. Sunt prezentate acolo niste minuni traite de unii sfinti parinti pentru intarirea credintei noastre.
|
Citat:
|
Nu, nu te-ai facut inteles, care e utilitatea pentru mantuirea ta?
Sau de fapt, te intereseaza pentru mantuire sau din alt motiv? |
Am gasit cartea despre care am scris anterior: Mantuirea pacatosilor. Cele doua capitole despre Rai si despre iad se afla mai spre final. Lectura placuta!
http://www.scribd.com/doc/117132220/...tosilor#scribd |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Nici macar nu se leaga cu intrebarea initiala. |
Citat:
|
Nu neaparat, una e perspectiva teologica, rafinata, cealalta e mai pe intelesul omului de rand la care filosofia produce dureri in creierul mic :)
Omul nostru insa e pornit sa vada musai o contradictie. Adevarul ca inteles este o combinatie de cele doua insa cel mai bine ar fi sa nu aflam raspunsul exact, cei care l-au aflat cu certitudine nu se bucura de el. |
Citat:
Tu ce zici, Alexandru? Mie mi se pare că cele două aspecte se îmbină, cumva, cum zicea și Alin. Că e iadul suferință fizică sau suferință sufletească, oare contează? Nu vorbim tot despre ceva groaznic? În niciunul dintre cazuri Domnul nu se bucură. Și nici dracii, fii sigur! |
Citat:
Cred ca tu n-ai inteles cat e de importanta intrebarea pe care si-o pune initiatorul topicului. Daca nu e important sa stim ce e Raiul si ce e Iadul, atunci ne complacem intr-o mediocritate duhovniceasca periculoasa. Dumnezeu a ingaduit ca marii asceti sa guste din fericirea Raiului, la propriu: ,,Așa-i, dragii mei, că vă întrebați cum adică un sfânt bucătar? Este vorba de Sfântul Eufrosin pe care-l prăznuim chiar în această duminică, pe 11 septembrie. Este un sfânt atât de simplu, dar plin de iubire de Dumnezeu, de bunătate față de toți și de smerenie. Cuviosul Eufrosin s-a născut într-o familie simplă și foarte săracă. A fost primit într-o mănăstire încă de tânăr și la început a slujit monahilor la bucătărie, fiind pus să prepare mâncare. Era tăcut și smerit și își petrecea timpul în rugăciune și ascultare. Iar când făcea mâncare fraților sau împlinea ceea ce i se cerea, le făcea pe toate ca pentru Dumnezeu. Și Dumnezeu îl iubea foarte mult pe Eufrosin pentru că niciodată nu se certa cu nimeni. Vrând să-l răsplătească pentru bunătatea sa, Dumnezeu îi făcu lui Eufrosin un dar: să poată pleca în fiecare noapte, pentru o clipă, în orice loc îl ducea gândul. Și pentru că Eufrosin se gândea în toată vremea la Grădina Raiului, în fiecare noapte se pomenea acolo, încât nu știa dacă ce i se întâmpla era adevărat sau visa. În acea mănăstire viețuia și un preot iubitor de Dumnezeu, care se ruga ca Dumnezeu să-i arate bunătățile pe care le vor dobândi cei ce-L iubesc pe El. Și iată că într-o noapte se pomeni într-o grădină preafrumoasă, plină de pomi, în care cântau păsări minunate. Și când se uită mai bine, nu-i veni să-și creadă ochilor. În mijlocul grădinii se afla Eufrosin, blândul bucătar, care se îndulcea de roadele grădinii. Preotul se apropie și îl întrebă uimit: - A cui este grădina aceasta și ce cauți tu aici? Cuviosul Eufrosin îi răspunse: - Aceasta este grădina celor ce-L iubesc pe Dumnezeu, iar mie mi s-a îngăduit să stau aici și să mănânc ce voiesc, din multa milostivire a Domnului. - Oare îmi poți da și mie să mănânc ceva din această minunată grădină? întrebă cu smerenie preotul. - Poți lua ceea ce voiești, din darul lui Dumnezeu. Atunci preotul arătă către niște mere frumoase, iar Eufrosin îi rupse câteva și i le puse în rasă. În acea clipă bătu toaca și preotul se trezi din vedenie. La început preotul crezu că totul a fost doar un vis, dar când se uită pe masă, ce să vadă? Trei mere frumoase care răspândeau o mireasmă minunată în chilie. După ce rămase o vreme nemișcat de uimire, merse spre biserică. Întâlnindu-l pe Eufrosin, îl întrebă: - Eufrosine, spune-mi, unde ai fost azi-noapte? - La mine în chilie. - Pentru numele lui Dumnezeu, spune-mi, te rog, adevărul. Văzând că preotul știe totul, Eufrosin nu se mai putu ascunde și îi mărturisi: - Am fost acolo unde merg cei ce-L iubesc pe Dumnezeu și unde te-ai rugat și Sfinția Ta să mergi. Și acolo ți-am dat merele pe care le ții ascunse acum. Minunându-se tare de această întâmplare dumnezeiască, după terminarea rugăciunii, părintele adună toată obștea mănăstirii și le povesti totul, arătându-le și darul părintelui Eufrosin. Atunci, toți doriră să ia binecuvântare de la omul lui Dumnezeu, însă nu îl mai găsiră. Căci el, fiind smerit și nedorindu-și laudele oamenilor, fugise la o altă mănăstire, unde nu îl cunoștea nimeni. Acolo continuă să se roage lui Dumnezeu, să fie blând și smerit cu toți și să meargă în fiecare noapte în Grădina Raiului. Iar din merele cele frumos mirositoare mâncară mulți bolnavi, tămăduindu-se de bolile lor și slăvindu-l pe bunul Dumnezeu. Să ne rugăm lui Dumnezeu ca prin rugăciunile Sfântului Cuvios Eufrosin să ne învrednicească și pe noi să vedem Grădina Lui preaminunată." Sursa: http://ziarullumina.ro/sfantul-bucat...-rai-5379.html |
Citat:
Si sa va dau un sfat : nu-i mai credeti pe toti useri trolli , si ca zic "suceli instant" , ca poate intreaba un crestin mai incepator in Ortodoxie, si daca vede ca asa se dezbina crestinii intre ei , isi mai pierde increderea in Biserica . Si unuia mai inaintat nu-i ok sa-i raspunzi asa . |
Citat:
|
Here we go again...
|
Citat:
În orice caz, nu Îl văd pe Dumnezeu uitându-se satisfăcut cum diavolii îi împung pe oameni cu furca... |
Reprezentarea iadului - Teodor Danalache - http://www.crestinortodox.ro/editori...ui-135000.html
Iadul este un loc si un mod de vietuire vesnica. Iadul este un loc deoarece trupurile inviate care se vor osandi la munci vesnice sunt materie transfigurata, deci ocupa un oarecare spatiu. Daca, unde este iadul, nimeni nu a marturisit pana acum, cum este iadul insa, multi au spus de-a lungul vremii. Rezumand toate definitiile iadului, putem spune ca iadul este adunarea la un loc a tot ce este rau si urat: intuneric, durere, chin, singuratate, lipsa, frica etc. Reprezentare simbolica a iadului Iadul nu este locul unde Dumnezeu nu este prezent, ci locul unde cei osanditi nu mai pot face nimic pentru a comunica cu semenii lor si cu Preasfanta Treime, sursa Vietii a toate cate sunt; datorita faptului ca s-au rupt pe veci de Izvorul Vietii, starea celor din iad se mai numeste si "moarte vesnica". Iadul apare astfel ca o singuratate absoluta, in care cei osanditi sunt constienti de existenta lor, de a celorlalti si de a lui Dumnezeu, insa nu pot face nimic spre a se apropia de ei. Pictorul spaniol Salvador Dali (1904-1989), reprezentant de seama al curentului suprarealist in arta, infatiseaza chinul celor din iad intr-un mod original, asezand doi oameni spate in spate, intr-o imposibilitate de a-si vedea reciproc fata. Pozitia celor doi, sezand spate in spate, indica exact singuratatea absoluta de care aminteam putin mai sus, in care fiecare osandit ii simte pe toti ceilalti, insa nu poate face nimic spre a intra in contact si in comuniune cu ei. Nevoia vitala a comuniunii cu Dumnezeu si cu ceilalti oameni se vede inca din aceasta viata, orice om sanatos sufleteste dandu-si seama ca nu poate trai intr-o singuratate absoluta. Diavolul cauta insa neincetat a batjocori nevoia omului de a trai in comuniune cu Dumnezeu si cu semenii, drept pentru care il si ispiteste neincetat pe om spre contrazicere, certuri si dezbinare. Care dintre oameni nu va ajunge la iubirea (comuniunea) de Dumnezeu si de semeni mai inainte de moarte, isi va lua plata pe care singur si-a pregatit-o, adica imposibilitatea oricarei comuniuni in iad. Filosoful Jean Paul Sartre definea iadul intr-un mod nesanatos, insa vrednic de luat in seama: "Ceilalti, iata iadul!" Privind spre tabloul lui Salvador Dali si luand aminte la cuvintele Sfintilor Parinti, indraznesc sa spun ca iadul este mai degraba locul unde nu mai sunt ceilalti. Intr-un glas, Sfintii Parinti spun ca "in aproapele sta viata si moarte, raiul si iadul", adica, daca am ajuns sa-l iubim si sa ne jertfim pentru aproapele, am dobandit raiul, iar daca am ajuns sa-l uram pe aproapele si sa ne bucuram de raul patimit de acela, am dobandit iadul. Iadul este singuratatea absoluta a celui mandru, care nu mai are inaintea cui sa se mandreasca; este singuratatea absoluta a celui desfranat, care nu mai are cu cine sa-si satisfaca poftele; este singuratatea absoluta a celui manios, care nu mai are pe cine sa isi verse veninul; este singuratatea absoluta a celui care nu a trait cu si pentru Dumnezeu si semenii sai. Patimile il insingureaza pe om, instrainandu-l pe acesta vesnic de tot ce este bun si frumos (filocalic). Marturie din iad, descoperita Sfantului Macarie Egipteanul. Povestea Sfantul Macarie Egipteanul unele ca acestea: "Umbland odata prin pustie, am aflat o capatana de om zacand jos si, miscand-o pe dansa cu toiagul de finic, am auzit glas dintr-insa si i-am zis ei: "Tu cine esti?" Iar aceea a zis: "Eu eram slujitor al idolilor si al elinilor ce petreceau in locul acela, iar tu esti Purtatorul de Duh Macarie. Deci sa stii ca in orice ceas te milostivesti de cei din munca si te rogi pentru ei, aceia se mangaie putin." Intrebat-a batranul: "Care este mangaierea si care este munca?" Raspuns-a capatana: "Pe cat este de departe cerul de pamant, pe atat este si focul de sub noi de intins, din picioare pana la cap stand noi in mijlocul focului, si nu este cu putinta sa vada cineva pe altul fata catre fata, ci fata fiecaruia este lipita de dosul celuilalt. Pentru aceasta, atunci cand te rogi pentru noi, unul poate vedea din parte fata altuia, si aceasta este mangaierea." Iar, auzind batranul, greu suspinand si plangand, a zis: "Amar zilei intru care s-a nascut omul pacatos. Ca acestuia i-ar fi fost mai bine daca nu s-ar fi nascut, precum a zis Domnul despre Iuda." Si a zis iarasi batranul catre capatana: "Este vreo alta munca mai rea decat aceasta?" Iar ea a raspuns, zicand: "O munca mai rea este dedesubtul nostru." Zis-a batranul: "Si cine este acolo?" Iar ea a zis: "Noi (necrestinii), ca cei ce n-am stiut pe Dumnezeu, macar ca putin si tot ne miluim, iar cei ce au cunoscut pe Dumnezeu si s-au lepadat de Dansul, sunt dedesubtul nostru si se muncesc mai rau." Si, luand batranul capatana, a ingropat-o pe ea si a trecut mai departe." |
Citat:
19. Și fiind seară, în ziua aceea, întâia a săptămânii (duminica), și ușile fiind încuiate, unde erau adunați ucenicii de frica iudeilor, a venit Iisus și a stat în mijloc și le-a zis: Pace vouă! 20. Și zicând acestea, le-a arătat mâinile și coasta Sa. Deci s-au bucurat ucenicii, văzând pe Domnul. (...) 26. Și după opt zile, ucenicii Lui erau iarăși înăuntru, și Toma, împreună cu ei. Și a venit Iisus, ușile fiind încuiate, și a stat în mijloc și a zis: Pace vouă! 27. Apoi a zis lui Toma: Adu degetul tău încoace și vezi mâinile Mele și adu mâna ta și o pune în coasta Mea și nu fi necredincios ci credincios. 28. A răspuns Toma și I-a zis: Domnul meu și Dumnezeul meu! 29. Iisus I-a zis: Pentru că M-ai văzut ai crezut. Fericiți cei ce n-au văzut și au crezut! !!! 42. Așa este și învierea morților: Se seamănă (trupul) întru stricăciune, înviază întru nestricăciune; 43. Se seamănă întru necinste, înviază întru slavă, se seamănă întru slăbiciune, înviază întru putere; 44. Se seamănă trup firesc, înviază trup duhovnicesc. Dacă este trup firesc, este și trup duhovnicesc. 45. Precum și este scris: "Făcutu-s-a omul cel dintâi, Adam, cu suflet viu; iar Adam cel de pe urmă cu duh dătător de viață"; 46. Dar nu este întâi cel duhovnicesc, ci cel firesc, apoi cel duhovnicesc. 47. Omul cel dintâi este din pământ, pământesc; omul cel de-al doilea este din cer. 48. Cum este cel pământesc, așa sunt și cei pământești; și cum este cel ceresc, așa sunt și cei cerești. 49. Și după cum am purtat chipul celui pământesc, să purtăm și chipul celui ceresc. 50. Aceasta însă zic, fraților: Carnea și sângele nu pot să moștenească împărăția lui Dumnezeu, nici stricăciunea nu moștenește nestricăciunea. 51. Iată, taină vă spun vouă: Nu toți vom muri, dar toți ne vom schimba, 52. Deodată, într-o clipeală de ochi la trâmbița cea de apoi. Căci trâmbița va suna și morții vor învia nestricăcioși, iar noi ne vom schimba. 53. Căci trebuie ca acest trup stricăcios să se îmbrace în nestricăciune și acest (trup) muritor să se îmbrace în nemurire. 54. Iar când acest (trup) stricăcios se va îmbrăca în nestricăciune și acest (trup) muritor se va îmbrăca în nemurire, atunci va fi cuvântul care este scris: "Moartea a fost înghițită de biruință. 55. Unde îți este, moarte, biruința ta? Unde îți este, moarte, boldul tău?". 56. Și boldul morții este păcatul, iar puterea păcatului este legea. 57. Dar să dăm mulțumire lui Dumnezeu, Care ne-a dat biruința prin Domnul nostru Iisus Hristos! |
Citat:
Dar PANA ATUNCI? Ambele citate vorbesc despre ce se intampla LA INVIERE.Dar INTRE MOMENTUL MORTII si cel AL INVIERII? |
Citat:
|
Of ... m-am saturat, si cand ma gandesc ca batalia nici nu a inceput.
Vom primi trup duhovnicesc(bine cine merita), dar avem/ vom avea si trup omenesc. Ca doar e vorba de mantuirea omului... "53. Căci trebuie ca acest trup stricăcios să se îmbrace în nestricăciune și acest (trup) muritor să se îmbrace în nemurire. 54. Iar când acest (trup) stricăcios se va îmbrăca în nestricăciune și acest (trup) muritor se va îmbrăca în nemurire, atunci va fi cuvântul care este scris: "Moartea a fost înghițită de biruință." |
Citat:
|
Apostolul Pavel spune ca nici macar moartea nu-i poate desparti pe credinciosi de dragostea lui Dumnezeu prin Hristos. Sufletul lor este impreuna cu Hristos, in dragostea si grija Lui.
|
Citat:
2. Și S-a schimbat la față, înaintea lor, și a strălucit fața Lui ca soarele, iar veșmintele Lui s-au făcut albe ca lumina. 3. Și iată, Moise și Ilie s-au arătat lor, vorbind cu El. 4. Și, răspunzând, Petru a zis lui Iisus: Doamne, bine este să fim noi aici; dacă voiești, voi face aici trei colibe: Ție una, și lui Moise una, și lui Ilie una. 5. Vorbind el încă, iată un nor luminos i-a umbrit pe ei, și iată glas din nor zicând: "Acesta este Fiul Meu Cel iubit, în Care am binevoit; pe Acesta ascultați-L". 6. Și, auzind, ucenicii au căzut cu fața la pământ și s-au spăimântat foarte. 7. Și Iisus S-a apropiat de ei, și, atingându-i, le-a zis: Sculați-vă și nu vă temeți. 8. Și, ridicându-și ochii, nu au văzut pe nimeni, decât numai pe Iisus singur. 9. Și pe când se coborau din munte, Iisus le-a poruncit, zicând: Nimănui să nu spuneți ceea ce ați văzut, până când Fiul Omului Se va scula din morți. |
Concluzii
Citat:
1. Raiul lui Adam. Un loc material care a existat pe pamant. Aici si eu sunt in dilema, acel loc inca mai exista? S-a evaporat? S-a transformat? Inca mai exista, dar inca e tinut tainic de.Dumnezeu? Sau e o matrice, un hibrid al noului Ierusalim, care va iesi ca un fluture din cocon in momentul Invierii? Un Cer nou si un Pamant nou. 2. Iadul Vechiului Testament sau Seolul. Pana la Invierea lui Hristos, toate sufletele au mers in intuneric. Totusi, nu mai stiu unde am citit, ca acolo era o fantana care alina din "setea" sufletelor celor drepti. La acest capitol am o dilema in legatura cu Ilie. El a fost rapit la Cer cu tot cu trup. Totusi, cred ca subiectul asta trebuie analizat separat. 3. Sufletele oamenilor dupa Invierea lui Hristos. Judecata Particulara. Sfintii Parinti ne vorbesc de vamile vazduhului. Dupa ce sufletul paraseste trupul, el se inalta la cer unde este intampinat de demoni. Fiecare vama reprezinta o patima. Ura, invidie, curvie etc. La acest capitolam doua nelamuriri: - sufletele necrestinilor urmeaza acelasi "itinerar"? Care va fi diferenta? - Judecata Particulara e insasi aceasta "calatorie"? Urmeaza dupa o confruntare directa si personala cu Hristos? 4. Parusia. Invierea trupurilor. Judecata Universala. Aici sunt multe de spus. Aici ni se va arata amprenta pe care am lasat-o asupra lumii. Orice fapta buna, gest virtuos se perpetueaza pana la sfarsitul veacurilor. Sacrificiul de a creste un copil. Copiii copiilor lor vor marturisi pentru. Asa cum noi ii vom marturisii pe parinti. Un singur Sfant sa fie pe linia sangelui si va pretui enorm. Doamne ajuta! Acestea sunt reflectii personale. Nu sunt imputernicit sa zic ca sunt 100% in conformitate cu in |
Citat:
Pe de alta parte, in universuri unde nu exista materialitate, sau exista o materie glorificata (Raiul) ori contorsionata (Iadul) termenul de "loc" poate sa nu mai aiba acelasi inteles, al intinderii spatiale, pe care il are in universul terestru, singurul pe care il cunoastem (sub acest aspect). Cand Domnul nostru spune, de exemplu: "in casa Tatalui meu multe locasuri sunt", nu e obligatoriu sa intelegem "in Noul Ierusalim, multe apartamente sunt". Desi Biblia si liturgica vorbesc de locuri, imaginea Raiului apare metaforic descrisa ("corturile dreptilor", "ospatul ceresc", "unde nu este durere, nici intristare etc") deoarece Raiul este fara asemanare cu ce stim si vedem in trup. Valabil si pentru Iad, descris ca "intunericul cel dinafara", "iezerul de foc" etc. Prin urmare, unii teologi, mai ales in ultima vreme, prefera sa defineasca Raiul si Iadul ca "stari". Este, ca sa zic asa, la moda. Pe de o parte, acest lucru nu este gresit, dupa cum am aratat. Pe de alta parte, aici exista un pericol (si, de aceea, asemenea teologi sunt adesea la granita heterodoxiei, daca nu cumva, precum Congar, dincolo de ea). Pericolul este de a considera ca Raiul si Iadul, din moment ce sunt stari, nu sunt realitati obiective, asa cum sunt locurile, ci realitati intrapsihice, subiective. Mai mult, dintr-un loc inchis nu se poate iesi ("prapastia" dintre Lazar si bogatul nemilostiv), pe cand dintr-o stare a sufletului oricine poate iesi. Starile sufletesti, fiind la dispozitia vointei, oricine poate iesi din iad. Daca vrea. Si care ar putea fi idiotul care nu ar vrea sa iasa dintr-o stare sufleteasca penibila, a Iadului, spre o stare de extaz etern, a Raiului ? Poti fi condamnat perpetuu prin consemnare intr-un loc (precum inchisoarea pe viata), dar cine te poate condamna la o stare a sufletului perpetua ? O stare e ceva tranzitoriu prin definitie. O etapa. Dupa parerea mea, aceasta moda a definirii Ultimelor Realitati ca "stari sufletesti" se subsumeaza megatendintei relativiste, marii erori mai degraba filosofice decat teologice care marcheaza epoca noastra, eroare asupra careia Papa Benedict al XVI-lea a atras neobosit (dar cu un succes relativ) atentia. |
Citat:
|
Raiul și Iadul sunt realități duhovnicești.
(Învățătura Domnului este, nu întâmplător, duhovnicească. Are o evidentă funcție teleologică, pregătitoare. Tocmai pentru că este duhovnicească, este pentru unii nebunie iar pentru alții sminteală iar pentru cei duhovnicești este hrană.) Acolo nu se însoară, nici se mărită... |
Citat:
In Iad nu s-a dus, in Rai ca loc al sufletelor nu putea sa intre. Atunci unde "la Cer"? |
Citat:
|
37. Iar că morții înviază a arătat chiar Moise la rug, când numește Domn pe Dumnezeul lui Avraam, și Dumnezeul lui Isaac, și Dumnezeul lui Iacov.
38. Dumnezeu deci nu este Dumnezeu al morților, ci al viilor, căci toți trăiesc în El. 39. Iar unii dintre cărturari, răspunzând, au zis: Învățătorule, bine ai zis. 40. Și nu mai cutezau să-L întrebe nimic. 41. Iar El i-a întrebat: Cum se zice, dar, că Hristos este Fiul lui David? 42. Căci însuși David spune în Cartea Psalmilor: "Zis-a Domnul Domnului meu: Șezi de-a dreapta Mea, 43. Până ce voi pune pe vrăjmașii Tăi așternut picioarelor Tale". 44. Deci David Îl numește Domn; și cum este fiu al lui? |
Ora este GMT +3. Ora este acum 01:59:07. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.