![]() |
Ortodoxia, singura cale de mantuire?
Omul se naste pe aceasta lume fara sa stie nimic. Dupa ce creste un pic, i se spune ca viata aceasta este un test si ca singura lui sansa este sa urmeze singura invatatura adevarata, in cazul nostru Ortodoxia. Altfel, e de rau. De infinit de rau, caci suferinta va fi infinita.
Pe langa religia in care s-a nascut, omul vede ca exista si multe alte religii / filozofii. Multe dintre acestea spun acelasi lucru, ca ele sunt singurele detinatoare ale adevarului, ca altfel omul e condamnat, si ca ar fi bine cat mai repede sa se converteasca. Asta e situatia reala in care se afla omul. El trebuie sa aleaga, si trebuie sa aleaga corect, altfel nu e bine deloc. Aceasta realitate trezeste niste intrebari. De ce ingaduie Dumnezeu exista unor false religii, falsi profeti, false doctrine? De ce l-ar osandi Dumnezeu pe om pentru o alegere gresita? De cele mai multe ori ( marea lor majoritate), nici macar nu e o alegere. Omul urmeaza religia familiei sale, cu buna credinta si speranta. Aceasta alegere, capitala pentru om, este facuta de om dupa puterea discernamantului sau, a puterii lui, putere inzestrata de Dumnezeu. De ce nu ii da Dumnezeu putere omului sa faca alegerea corecta? Ce parere aveti? |
Cum adică nu-i dă puterea de care zici?
Păi o cere omul? Dacă Dumnezeu ne-ar "programa" pe toți să luăm deciziile "corecte" indiferent de voința noastră, atunci ce am fi? Niște roboței patetici. Bine, oricum suntem asta. Dar Dumnezeu ne vrea cu adevărar liberi, să ajungem singuri la conștiința Adecărului. |
Da o cautare pe forum si ai sa vezi ce parere are fiecare.
Garantat, nu s-a schimbat mare lucru de atunci. Spor! |
Citat:
In fond, omul alege in speranta de bine. Cred ca suntem de acord ca putini aleg cu obiectivul clar de a le merge rau. Sunt convins ca multi oameni de de alta religie au ales cu buna credinta, cu gand bun, cu sinceritate. Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Și dacă mulțimea de „Biserici” stârnește confuzie (firesc), nemaiștiind ce să alegi, cu puțină cercetare poți afla care este cea care a păstrat neîntrerupt legătura cu Apostolii, în Duhul Sfânt. |
Citat:
|
Nu e greu să afli că Biserica Ortodoxă are legătură neîntreruptă cu Apostolii și că este singura care păstrează neștirbită învățăturile celor șapte sinoade ecumenice. Sau că păstrează întreaga bogăție a învățăturilor Părinților din perioada de început a Bisericii.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Ca tot veni vorba despre teste, adeseori parintii si invatatorii pun copilul/elevul intr-o situatie complexa care permite alegeri. E o strategie didactica buna de a oferi un camp de stimuli si nu doar un singur stimul, lasind copilul/elevul sa faca un proces decizional, sa analizeze, sa compare, sa cantareasca, sa hotarasca. Ajuta la o mai buna lamurire, ajuta la invatare. Una prin descoperire, cu implicatii si cu miza personala. Nu doar copilul se simte implicat firesc in cunoastere dar si invatatorul il cunoaste pe aceasta cale pe copil, ii vede resursele, tendintele, limitele. Urmind ca, in baza acestei lamuriri sa aleaga o noua situatie de stimulare, adecvata copilului si tinzind totodata spre scopurile invatarii. In mod similar, imi imaginez, procedeaza si Dumnezeu cu omul. Ii da sa incerce si sa aleaga, pentru a se lamuri prin proprie experienta, prin consecintele alegerii. Osandirea pe care o atribuim lui Dumnezeu este in primul rand, cred, rezultatul alegerilor noastre. Intr-un fel, Dumnezeu semneaza/intareste/definitiveaza ceea ce omul Ii propune. Domnul propune iar omul dispune, urmind ca, intr-un sfarsit Domnul sa spuna doar atat: faca-se voia ta! Aceasta cred ca este o idee plauzibila despre Judecata. Pentru mine are sens aceasta presupunere, atat de mult incat face parte din credinta mea. Chiar daca omul urmeaza alegerea familiei lui, ca orientare generala, la un moment dat tot se va confrunta cu situatii speciale, foarte personale, in care va lua decizii unice pentru care poarta o raspundere, a lui si doar a lui. Crestinismul e unul dar crestinii sunt multi... In parte se aseamana intre ei, in multe se deosebesc nefiind superpozabili intre ei. Ca urmare, apare o problema noua si spinoasa: raportarea la celalalt. Problema alteritatii. A celuilalt si a Celuilalt. Puterea de a alege e in fiecare om, impreuna cu multe alte daruri, cu un context personal, cu mosteniri, cu de toate... Dar nu mereu alegem sa ... alegem cu adevarat personal. E mai comod sa urmam orbeste, pasivi. Ne satisface si nevoia de apartenenta, securizanta. Iar a ramane statornic intr-o alegere poate fi foarte dureros, inspaimantator. Poate costa viata. Si alegem adeseori sa ne oprim aici, fara a cerceta mai departe... Unii, insa, trec peste aceste frici si piedici. Ei au credinta, dor intens de Dumnezeu, harnicie si ajutor potrivit. Ferice de acestia! Iubirea lui Dumnezeu este limanul odihnitor al framantarilor omului. Aceasta iubire conduce sufletul pe un drum care poate si merita sa fie urmat. Dar noi iubim, adeseori, asa cum ni se sugereaza, amestecat... Si ratacim, dureros si pagubos. Multi au dat marturie si vor mai da, se pare! |
Citat:
Ce inseamna o "religie adevarata" ? Ce inseamna o "religie falsa"? O religie adevarata iti deschide inima catre toate fapturile. O religie falsa te face sa-i judeci pe ceilalti (cu justificarile de rigoare). |
Ioi, iarasi pseud-oecumenistul nostru care ne vinde gogosi "budhiste" invelite in pagini rupte din Biblie.
|
Iisus Hristos a facut ascultare, S-a smerit luand chp de prunc ca sa ne poata indumnezei pe noi. De-a lungul timpului, au existat, insa, oameni mandri care au pus interesele lor mai presus decat pe Insusi Dumnezeu. Au cazut in diverse inselari si au facut alte confesiuni din dorinta de a-si da importanta, nu de a ajuta pe cineva sa se mantuiasca. Au denigrat icoane, pe Maica Domnului, sfinte moaste, Sfanta Impartasanie etc, dar au pretentia ca sunt religii credibile care merita atentie. S-au facut pe ei dumnezei, tanjid, probabil, dupa zeii antici...
Dumnezeu, insa, poate face ce vrea cu darurile Sale. Pe de alta parte, nu dogma ne mantuieste. In iad sunt si ortodocsi, caci haina Botezului trebuie mentinuta curata prin spovedanie si prin pocainta. Nimic necurat nu intra in Imparatia Cerurilor. Dar care religie ii mai ajuta pe crestinii de rand sa mentina comuniunea cu Hristos cum o face Ortodoxia? Care religie mai are preocuparea de a se ingriji de sufletele celor adormiti asa cum o face Ortodoxia? |
Sfantul Antonie a trecut la cele vesnice in anul 356 d. Hr. in desertul de pe malul drept al Nilului. Informatiile pe care le avem despre Sfantul Antonie sunt relatarile Sfantului Atanasie, ucenicul sau. Iata ce spune Antonie despre trecerea sa la Domnul: "Eu, o! fiilor, precum este scris, ma duc pe calea parintilor, caci ma vad singur chemat de Domnul; iar voi treziti-va, ca pustnicia voastra cea veche sa nu o pierdeti, ci ca si cum ati face inceput de pustnicie, asa sarguiti-va sa paziti osardia voastra intreaga. Ca stiti pe diavolii cei ce va bantuiesc, stiti cum sunt de salbatici, dar neputinciosi cu puterea; deci, nu va temeti de dansii, ci mai vartos sa credeti in Hristos de-a pururea. Apoi, ca si cum fiecare ati muri, asa sa vietuiti, luand-aminte si pomenind sfatuirile pe care le-ati auzit de la mine. Nici o impartasire sa nu aveti cu schismaticii, nici cu ereticii arieni, ca stiti ca si eu ma abateam si ma feream de acestia pentru eresul lor cel de Hristos urator si rau credincios; ci sarguiti-va mai cu seama de-a pururea a va impreuna mai intai cu Domnul, apoi cu sfintii; ca astfel dupa moarte, intru vesnicele locasuri, ca pe niste prieteni cunoscuti sa va primeasca si sfintii pe voi. Acestea ganditi-le, acestea cugetati-le si de aveti vreo purtare de grija pentru mine, ma veti avea ca pe un parinte al vostru; dar sa nu lasati pe nimeni sa ia trupul meu si sa-l duca in Egipt, ca nu cumva sa-l puna in casele lor, dupa cum au obicei, caci pentru aceasta am venit aici in munte.
|
Citat:
Citat:
Toate acestea, insa, cu conditia bunei credinte. Sa nu uitam ca omul e singura faptura vizibila care, daca vrea, ii poate spune "Nu!" lui Dumnezeu. Prin urmare, nu alegerea gresita o osandeste Domnul. Motivul pentru care cei care se afla in afara Bisericii lui Dumnezeu se expun damnarii perpetue nu este rezultatul unei alegeri care ar fi cumva asa, ca rezultatul unei extrageri loto, ci reaua credinta cu care s-a facut. Citat:
Citat:
|
Citat:
Ori omul de azi, vine pe lume necunoscand nimic ( nici porunci, nici pe Dumnezeu ). Citat:
Dumneavostra vorbiti despre Biblie ca si sursa adevarului, probabil ( dar nu neaparat ) fiind crescut in Europa crestina, eventual intr-o familie de crestini. Dar omul care se naste in China, in India, crescut intr-o alta cultura? Sau amerindienii de pe la 1000, la care Biblia nu ajunsese? Poate ne spuneti care si care sunt criteriile dupa care omul poate deosebi 100% care e Biserica autentica si de ce considerati ca sunt adevarul ultim. Citat:
Si atunci omul alegere ceea ce i se pare lui ca are argumentele mai puternice, dar tot tine de predilectia omului. Omul alege cu buna credinta. Daca credeti ca oamenii sunt de alta credinta fiindca vor sa fie osanditi, etc, sau ca vor sa ispiteasca pe Dumnezeu, cred ca gresiti grav. |
Oamenii pot fi ademeniți la anumite confesiuni prin ajutoare materiale, de exemplu. Cei care nu au o baza solida din copilarie adera la credinte gresite in mod gratuit. Altii sunt convinsi intr-un mod studiat, prin manipulare, pur si simplu. Unii se trezesc, altii mor asa.
|
Citat:
Este usor sa crezi in ortodoxie atunci cand esti nascut intr-un spatiu ortodox. Cand toate reperele tale din frageda pruncie sunt pline de simbolistica crestina. Este usor sa condamni pe cineva ca nu se converteste la ortodoxie, fie amerindian, papuas sau orice alta rasa/nationalitate... -------------- Din pacate, nu este usor a crede ca Dumnezeu se afla dincolo de orice religie. Aceasta nu inseamna ca prin ortodoxie nu iL gasim pe Dumnezeu. Eu consider ca are toate modalitatile semiotice (inclusiv apofatismul), procesele esentiale spirituale prin care omul poate ajunge la indumnezeire (nu prin el insusi ci prin Dumnezeu care lucreaza in el - "reliance method"). |
Citat:
Citat:
La biserica din Romania unde mergeam cel mai des, majoritatea eram convertiti. Un mare numar dintre practicantii din toata lumea sunt convertiti. Este adevarat, si pierderile sunt mari. In fiecare an, multi sunt si cei care se rup de Biserica, preferand secte, religii orientale, religii "scientologice", religii pur si simplu vrajitoresti sau simplul ateism. Dar, in fiecare an, bilantul global este pozitiv, fiindca nu poate Sarsaila sa rupa de la trupul Bisericii pe cat poate Biserica sa converteasca. Si exact acestea sunt teritoriile unde Biserica creste cel mai mult, cresteri care compenseaza si depasesc pierderile din Europa: China, India, alte tari asiatice si Africa. Teritorii unde putini s-au nascut rasfoind Biblia. Acuma, in ceea ce ii priveste pe amerindienii de la anul 1000, despre care vorbiti in final de citat. Ei nu au putut sa Il cunoasca (in sens crestin) pe Cristos fiindca nu au putut, nu fiindca nu au vrut. Ei fac parte dintre cei despre care Apostolul spune ca "au Legea in inima lor". Daca au avut o viata sanatoasa potrivit moralei naturale, adica acelei legi sadite in inima omului, ei nu cunosc damnarea perpetua. Citat:
-este una -este sfanta -este universala -este apostolica. Citat:
Si totusi, credem ca oamenii au suficiente repere ca sa aleaga in cunostinta de cauza. Ceea ce e general valabil pentru pacate, este valabil si pentru schisma, erezie, apostazie sau lipsa credintei. Acuma, daca cineva este de absoluta buna credinta in inima lui, dar, din cauza unei prea mestesugite lucrari a despartitorului oamenilor ajunge la asemenea pacate, va sti Dumnezeu, care e un judecator perfect, care cunoaste inima omului sa deosebeasca. Teologii numesc "ignoranta invincibila" o asemenea situatie. Spre deosebire de ignoranta vinovata, un ignorant invincibil nu face o adevarata alegere fiindca nu are cum. Glumind numai pe jumatate, un preot spunea la o predica, odata, ca ignoranta este cel mai mare Sacrament. Acela care a salvat mai multe suflete decat toate celelalte la un loc. Prin urmare, este mereu loc pentru speranta. In baza acestei sperante eu ma rog pentru sufletele celor din familia mea, adormiti in credinta ortodoxa. Daca nu as avea nicio speranta, nu m-as ruga pentru ei. Daca ei au cercetat, dar nu au aflat fiindca nu au putut afla, nu au avut nici de la cine, nici de unde, atunci bunul Dumnezeu va sti sa deosebeasca intre cauza lor si cauza celor care nu au aflat fiinca nu au vrut sa afle, astupandu-si urechile si ochii. |
Citat:
Altminteri mintea nu s-ar mai odihni in Dumnezeu. |
Citat:
|
Citat:
Inapoi la topic! |
Cunoaștere apofatică așa cum o descrie sfântul Dionisie Areopagitul:
"În acest întuneric supraluminos dorim noi să ajungem și să vedem și să cunoaștem prin nevedere și neștiință ceea ce e mai presus de vedere și cunoștință, neputând fi văzut, nici cunoscut. Căci aceasta este a vedea și cunoaște cu adevărat; și a lăuda în mod mai presus de ființă pe Cel mai presus de ființă, prin înlăturarea tuturor celor ce sunt. E așa cum cei ce fac o statuie naturală, înlăturând toate acoperămintele vederii curate a celui ascuns, descoperă, prin depărtarea aceasta, ceea ce e ascuns în el însuși". |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Problema pe care o puneți este cum să aleagă omul calea dreaptă, adevărată, care să-l ducă la mântuire.
Dar să nu pierdem din vedere că Dumnezeu este cel care îl caută întâi pe om, El este cel care Se revelează drept Cale, Adevăr și Viață, El este Cel care îl invită în Împărăția Sa. Noi nu trebuie decât să-I răspundem. Nu știu ce să spun despre cei la care chemarea Lui n-a ajuns încă. Știu doar că El a venit între oameni, arătându-se ca Dumnezeu și trimițând oameni să ducă tuturor vestea cea bună, să-i cheme la Cină. A-L cunoaște pe Dumnezeu prin Hristos în Duhul Sfânt este mântuirea. Dacă religiile lumii s-au născut dintr-un dor sincer după Dumnezeu, ele trebuie să Îl primească pe Hristos pentru a fi mântuitoare. |
Citat:
|
Citat:
Nu poti acorda o tampenie cu un adevar, precum nu poti pune o cratita in locul pancreasului, de pilda. Ori se pupa intre ele ori mor toate. Asa e in orice organism viu (inclusiv sau mai intai in Ecclesia). Nu-i asa, Doc? |
Citat:
Nu, mai degraba, ireprimabil? |
Citat:
|
Citat:
Ar trebui sa vezi cum o redefineste "teologul" nostru "budhist" :)) |
Citat:
"O flacara s-a aprins in oasele mele si izvoare au tasnit pentru a scalda trupul meu intreg, pentru ca ea sa nu se mistuie" (Ioan din Daliatha, autor siriac, sec. VIII) "Iar inima mi-e hartuita de pretutindeni si durerea / E fara leac: ma mistuieste necontenit!" (Apollonios din Rhodos) "Iar intrucat nu mi se arata, gandul mi se topeste, mintea si inima mea ard in flacari si suspin." (Sfantul Simeon Noul Teolog, Imnul 16, 9-11) "Arde dupa iubirea Domnului si il zgarie cu dor, negasind satzul rugaciunii, ci mereu este mistuit dupa dragostea de frumos." (Sfantul Grigorie de Nyssa, De instituto Christiano) P.S. Citatele sunt din remarcabila lucrare "Semnificatii ale termenului eros la Sfantul Simeon Noul Teolog" - teza de doctorat, autor colega noastra de forum Ana Maria Raducan. |
Citat:
|
Eu nu, și dacă ar fi cu adevărat onest, v-ar răspunde doar printr-un P.M.
|
Citat:
|
Nu, dar povestea lui nu poate fi decât <eventual> smintitoare.
|
Citat:
|
Pe mine n-are cum să mă smintească o poveste de genul "cum suntem 100% siguri că ne-am ratat mântuirea".
Dar poate alții or fi mai slabi cu îngeru'. Ca de exemplu tu. |
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 02:32:56. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.