![]() |
Sa vorbim despre prostie!
|
O.K. Nu se inghesuie nimeni... Fireste, subiectul e incomod, desi dialogul dintre Plesu si Liiceanu ar avea, poate, darul sa ne dea ghes la o palavra... Mi-a placut discutia lor!
* O sa incep eu, cu o precizare si cu o amintire. Precizarea e ca subiectul asta m-a interesat, de-a lungul vietii, mai mult, poate, decat oricare altul. Mai intai pentru ca l-am auzit pomenit frecvent (oamenii au des in vedere prostia, indeosebi a celorlalti), apoi pentru ca l-am trait pe pielea mea mai mereu. Prima carte despre prostie am citit-o in adolescenta, era discursul lui Erasmus spre lauda prostiei. Pe atunci ma interesa elogiul nebuniei si am fost surprins ca Erasmus a tratat-o la pachet cu prostia... Dar nu asta e amintirea de care ziceam. Ci urmatoarea: Spre deosebire de multe alte cuvinte, pe acesta tin minte cand l-am descoperit. Anume, intr-o discutie cu tata, la pescuit. Aveam 3-4 ani, era o duminica insorita si tata tocmai insirase unditele si o lanseta pretioasa pe iarba, la doi pasi de lac. Eu, atras brusc de un fluture frumos colorat care zbura pe deasupra noastra, am dat sa-l prind. Si nu doar ca nu l-am prins, dar am calcat si pe undite si apoi am alunecat in apa. Era destul de adinca sub malul acela. Nu stiam sa innot. Tata m-a prins, insa, de mana, cu un reflex uluitor (avea acest dar nemaivazut de mine la altii, de a reactiona corect si prompt in majoritatea situatiilor de viata - o spontaneitate a miscarilor, nu doar trupesti, care ma complexa mereu...) si ma trase din apa. Ajuns pe mal, cu totul buimac si aproape buind in plans, ma trezesc cu intrebarea tatei: "fiul meu, tu esti, oare, prost?"... Ii vad si azi privirea scormonitoare, albastrul acela care devenise, din nesfarsit in bogatia lui, teribil de sfredelitor... Asa m-a mai privit tata doar pe patul de moarte. Parca tata voia atunci sa imi ghiceasca viata intreaga si, cum deja simteam, avea o anumita incordare tematoare in privire, ca si cum ar fi detectat acolo un destin pe care nu si l-ar fi dorit niciodata pentru mine... Stia in ce lume m-am nascut, cunostea multime de nuante ale universului prostiei... Imi amintesc foarte bine ca m-a surprins cuvantul acela. Nu-l mai auzisem sau, poate, nu-i mai dadusem importanta. Acum insa constientizam clar, simteam cu putere ca tata imi vorbise despre ceva rau, foarte periculos, cu totul de nedorit. Era, intr-un fel, ca si cum imi vorbea despre moarte. Despre care deja intelesesem cate ceva, cu o anumita anxietate si neincredere. Aici insa intelegeam ca nu e de gluma. Parea ceva mai rau chiar decat moartea. Ingrijorarea tatei era atat de evidenta, atat de mare, cu mult mai mare decat atunci cand mi-a vorbit pentru prima oara despre moarte. Atunci fusese senin, imi vorbise cu impacare, ma linistise parca mai degraba decat sa ma tulbure... Am ramas asadar cu un amestec de teama si repulsie fata de prostie. Cu vremea, aveam sa o cunosc mai bine. Din faptele mele, mai intai. Dupa cum am descoperit si deliciul inexprimabil de a o invinge in mine, uneori. Sau impresia reconfortanta si amagitoare ca as face-o. Tot mai rar, insa, de-o vreme... Sa fi fost, de fapt, blestemul fluturelui? |
Este un act curajos sa vorbesti despre propriile defecte.
Ca omul care nu recunoaste ca e prost, sigur e nebun :) |
A fost o idee bună de a începe ziua. Și mi-a dat curaj să redeschid într-o zi un topic vechi care, vorba cuiva, mi-a scăzut credibilitatea.
|
Iti multumesc, Ptero, ca ai deschis acest topic. Eu sunt constient ca sunt unul din prostii de baza ai forumului; reactiile mele sunt catalogabile sub varsta de 9 ani, sa fiu cinstit.
As dori sa dezvoltam chestiunea asta in termeni istorici si statali; sa vorbim/scriem, na! despre prostia conducatorilor vs prostia maselor. Evident, totul din punct de vedere al gandirii neotestamentare si patristice. |
Citat:
|
Excelent subiect, ptero....se pare ca discutia ia o turnura super serioasa..Eu am sa-mi permit sa va descretesc fruntile , bineinteles, respectand rugamintea colegului "Intrarea Vagonului"-"termeni istorici, despre prostia conducatorilor vs prostia maselor "
Linkul de mai jos ilustreaza perfect de ce ne meritam conducatorii..oameni ca astia ii voteaza... https://www.youtube.com/watch?v=Nb2hjxPFRlo |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
El e fluture, eu sunt trandafir..:) |
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=aKHLQEJskRg |
Manipulare.
Tu crezi ca daca unul raspunde corect, mai ajunge pe post? Iar retardati, gasesti oriunde si oricand. Si din pacate, nu foarte greu. Ar fi fost interesant sa faca "reportaje" din astea si in Parlament. Atunci spaima mare, emigrari in masa, etc. :) |
Care sunt radacinile prostiei?
|
Citat:
|
In ziua de azi se pune mai mult accentul pe inteligenta cam deloc pe intelepciune.
Iar si mai recent, mai pretuita/promovata este prostia. Ca modele sociale sunt prezentati oameni extrem de stupizi dar cu stare materiala, pozitie sociala, etc. Ideea care se insinueaza e mai mult decat evidenta, cred. |
Citat:
|
Și pentru că Ahil a făcut mai deunăzi vorbire despre neaoșul Bulă, să vă spun cum a ajuns acesta de pomină:
Umblă vorba că la împărțirea însușirilor către creaturi, Bulă a ajuns ultimul, iar Dumnezeu i-a spus: "Am împărțit tot ce era de împărțit, mi-au mai rămas doar frumusețea și prostia. Pe care din dele două o dorești ?" La care Bulă, după un moment de gândire, a replicat: "Doamne, mai bine dă-mi prostia, că frumusețea-i trecătoare...." |
Citat:
|
Citat:
Pai vezi, omul nu-si face probleme, nu-si pune intrebari existentiale, nu-si bate capul cu ce nu-l vizeaza in mod direct...asadar e fericit.Zau ca ignoranta cateodata asigura fericirea... Ce nu stie n-are cum sa-i faca rau...:) |
Citat:
|
Citat:
Un călător vede, în dreptul stânei, un baci sprijinit meditativ în boată. Se apropie și îi dă binețe: - Ce faci bace, șezi și cugeți ? - Apoi.... numa șed.... |
|
Citat:
|
In discutia dintre cei doi ganditori mi-a placut cum au presarat ei gluma, ironia, bascalia in discutia despre prostie. Au facut-o asa cum fac ei mai mereu - precum bucatarul priceput care lasa un praf de sare peste bucate, cu masura.
http://www.cumgranosalis.biz/ Cum vi s-a parut dialogul dintre Andrei Plesu si Gabriel Liiceanu? |
Citat:
Apropos, am remarcat de mai multe ori pe forum tendinta noastra de a expedia subiectele undeva in eter, in oriunde, in altul. Si totodata sesizez si practic si eu, prin invatare sociala, fir-ar sa fie, respingerea atitudinii de a vorbi despre defectele tale, despre ceea ce te necajeste la tine. Exceptind situatia cand un om nu se mai satura sa se laude (sic!) cu defectele si pacatele lui, in rest cred ca exercitiul cunosaterii si dialogului pe teme privind conditia omului, tocmai pe aici cred ca trebuie sa se invarta: pe la mine/despre mine, in oarece masura. Cred ca prostia omului consta, de la o varsta incolo, si in incapacitatea de a intelege rostul si de a practica martusirea, analiza de sine. Toata lumea vorbeste asa, la modul "obiectiv", despre lucruri, iar de nu face asta isi injura si spurca interlocutorul, lumea, pe Dumnezeu. Cred ca e o prostie cu radacini adanci in frica. O frica, la noi, generalizata si mentinuta prin mecanisme sociale complexe si greu de controlat. Poftim kultura!...:) P.S. Mie mi se pare posibil sa vorbim despre prostie si in termeni de pacat. Sau de dispozitie pacatoasa. Poate ca prostia e o ipostaza a mandriei sau e un factor cheie al acesteia. Desi cred ca exista si prostia inocenta, sublima... Prostia ne-istetului, prostia ne-smecherului, prostia ingerului. Da, trebuie ca se manifesta o prostie a ingerului, a sfantului, fara de care lumea asta desteapta si curvita nici nu ar mai putea exista. |
Puric, presedinte cu un parlament de plosnite (zice...:)), imi pare ca incearca sa dea o lovitura prostiei, macar prin preocuparea pentru intrebarea "cine suntem".
https://www.youtube.com/watch?v=oG-tYwVn7x8 Activistul de partid ia totul pe cont propriu - zice Puric. Iar frumosul se identifica in adagio, nu in presto... |
Pornind de la tema topicului, ma gandeam: oare, in Cartea Sfanta, intalnim tratat subiectul prostiei ? Il intalnim si, asa cum era de asteptat, mai ales in Cartile Sapientiale.
Iata ce spune Eclesiastul la 7:25 : "Și eu m-am silit și inima mea a cercetat și a urmărit știința și înțelepciunea și buna chibzuială și mi-am dat seama că răutatea este o nebunie, iar prostia este zănatică răutate." Vedem, deci, ca in Cartea Ecleziastului (al carei autor vizibil a fost, dupa cum se stie, cel mai intelept dintre oameni) prostia este defininta altfel decat ne grabim noi sa o definim, in optica profana, ca lipsa a inteligentei. Aflam ca prostia este o maladie spirituala din categoria nebuniei. Dar o forma agravata a acesteia: este o nebunie zanatica. Acuma, daca citim versetul in contextul lui (adica intregul capitol 7), vedem ca, la randul ei, nebunia este privita altfel decat o privim noi. Nebunia, pentru Ecleziast, inseamna "sa mori inainte de timpul tau" (7:17). Act de libertate, nebunia tine, asadar, de o optiune fundamentala. Care sa fie aceasta ? "Nu este Dumnezeu: cugeta nebunul in inima sa" ne raspunde Psalmul 52. Nebunia, si forma ei zanatica, prostia, sa fie, asadar, acelasi lucru cu ateismul ? Nu neaparat. Multi sunt prostii care au credinta in Dumnezeu. Numai ca acest Dumnezeu al prostilor seamana, surprinzator de bine, cu "Dumnezeul filosofilor". Prin acest "Dumnezeu al filosofilor" intelegem contrariul lui Dumnezeu cel Viu. Dumnezeul filozofilor este atat de mare, incat a creat lumea si acum o priveste detasat. Daca nu cumva neglijent. Cata atentie dam noi furnicilor din musuroiul de la o azvarlitura de bat de casa, atata atentie da si dumnezeul filosofilor celor pe care i-a creat. Tragand concluzia simpla, care se impune (dar care scapa filosofilor), prostii credinciosi fac optiunea fundamentala de a se comporta ca si cand Dumnezeu nu ar exista. Ultimele realitati ? Moartea, judecata, raiul si iadul ? Exista, cum sa nu! Dar sunt departe. O sa existe. Deocamdata, ce avem in fata ochilor, sunt solzii realitatii imediate. Azi sa ne descurcam, maine vedem noi! Astfel, ajungem de unde am plecat: prostia este contrariul intelepciunii. Dar intelepciunea inseamna nu a sti mult, ci inseamna a sti ceea ce conteaza cu adevarat. |
Citat:
Simplificat: radacinile lipsei temerii fata de Dumnezeu sunt bazele unei educatii gresite.Ceva de genul: ce a fost mai intai, oul sau gaina? |
Citat:
P.S. Si totusi... Oare Adam si Eva aveau in vedere tocmai consecintele atunci cand ezitau sa muste din mar?... Nu de alta, dar a venit cineva si i-a linistit in privinta consecintelor... Eu ma tem, insa, ca smecheria vicleanului tocmai asta a si fost: le-a intins nada consecintelor, ca ei sa aiba ce rasuci, ce sa reinterpreteze si sa nege... Ma bate gandul ca Dumnezeu, cand le-a dat porunca, nu despre consecinte nefaste le-a vorbit copiilor (desi, daca ne luam dupa litera textului, asa poate parea), ci despre altceva... Cred ca tema discursului a fost alta. Risc si spun: le-a vorbit despre faptul ca intre ei si El va veni intr-o zi sa se bage altcineva, sa se insinueze serpeste printr-un alt discurs. Despre venirea unui duh strain le-a vorbit, cu anticipare, pentru a-i pregati, pentru a le spori vigilenta. Despre dezbinare, despre fragilitatea iubirii, despre amagire. Despre curvie, cred eu, le vorbea lor Dumnezeu. Evident, acum, cu toate consecintele care decurg din aceasta... Cu mult mai tarziu, un scriitor avea sa dea, cred, tocmai pe aceasta tema, o carte tulburatoare: "Cronica unei morti anuntate". Nu stiu daca in ea e vorba despre fatalitate, cat mai degraba de mecanismele reflexe ale unei lumi cazute, deja, in prostitutia trandava a gazduirii si ospatarii (cu toate bunatatile sufletului) unui duh strain. Duhul minciunii, duhul ne-iubirii, duhul greu de contracarat in solitudine (eroul moare singur, nu sare nimeni sa il ajute desi crima are loc in mijlocul satului, in fata portii!), al ucigasiei. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Poate ca nu de contexte avem, la nesfarsit, nevoie. Nu e oare lumea o fabrica specializata in a furniza la nesfarsit contexte? Cred ca suferim de o boala numita "amanarea textului, de grija contextului"...:) |
Citat:
|
Citat:
Ei, am luat-o si eu de la altii...:) |
Citat:
|
Citat:
|
Propun, in lipsa unei glume bune, un respiro...:)
Printre altele, ar fi de discutat daca astfel de lucruri (muzica, arta in general) nu sunt, deja, un antibiotic impotriva spectrului larg al virusilor prostiei. Dincolo de rase, de epoci: muzica! https://www.youtube.com/watch?v=cd1FmDleuzk |
Bun respiro, Ahil...muzica vindeca multe..de ce nu ar vindeca si prostia?Eu personal il prefer pe Richard Clayderman
https://www.youtube.com/watch?v=65EE7hTWq18 |
Ora este GMT +3. Ora este acum 01:36:58. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.