![]() |
Miezul noptii-Impartasire
Unii preoti zic ca nu ai voie sa mananci dupa ora 12 noaptea cand te impartasesti. Altii zic ca e suficient sa nu mananci 8 ore . Care are dreptate ? Crestinii din primele veacuri se impartaseau si seara . Dar dupa acea "reforma" ,cred ca parca era a Sf. Pavel, cu luarea impartasaniei pe nemancate , Liturghia se mai tinea seara , pe ascuns ?
Si daca chiar esti o persoana evlavioasa , daca din gresala uiti si bei putina apa in acea noapte , te mai poti impartasi ? Chiar te desparte o gura de apa de Trupul si Sangele lui Hristos , luata neintentionat (intentionat sigur ca e pacat ) ? |
Citat:
"Reforma" cu împărtășirea pe nemâncate e mult mai nouă decât le convine unora să creadă. A fost la început regulă monahală izolată, apoi, cu timpul, s-a implementat în tot creștinismul răsăritean. Iar dezlegarea pentru împărtășire, ca să nu mai pomenesc de cele trei zile de post premărgătoare sunt invenții pioase rusești de prin secolul al XVII. Toate aceste obiceiuri devenite legi, au avut ca rezultat paradoxul bisericilor pline de catehumeni botezați și spectatori la Sfânta Liturghie. Dar asta-i altă poveste...! Dacă poți, încetează să mai deschizi topicuri noi pentru orice întrebare! Vezi unde au mai chestionat și alții lucruri asemănătoare, și pune întrebările acolo. |
Dupa reforma pe namincate si pe nebaute nu ar fi exclus sa vina, in aste vremuri tulburi, si reforma pe nevorbite, pe nelucrate, pe neimbracate, pe negandite.
Mai ales asta, reforma pe negindite, imi pare ca are tot mai mari sanse sa rasara din lutul pregatit al noii primaveri, cu iz apocaliptic... Doar reforma aia pe iubite si pe ascultate, cu chibzuinta, intarzie sa apara. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
[quote=vladalexandruuhisem;613866
Si daca chiar esti o persoana evlavioasa , daca din gresala uiti si bei putina apa in acea noapte , te mai poti impartasi ? Chiar te desparte o gura de apa de Trupul si Sangele lui Hristos , luata neintentionat (intentionat sigur ca e pacat ) ?[/QUOTE] Sigur ca nu. Mai ales apa :) De la mancare am mai auzit sa se lacomeasca oamenii si sa dea in alte patimi diverse, dar de la apa niciodata. Poate doar cu spirt in ea :24: Sigur, acum daca parintele duhovnic are alta parere fa cum zice el, nu e sanatos pentru mersul relatiei sa te dai mai priceput in cele duhovnicesti decat el :) |
Citat:
|
Citat:
Cum vedem si in Sfanta Scriptura, in primii ani credinciosii luau Sfanta Impartasanie fara o pregatire, chiar si dupa masa. Dar Sfantul Apostol spune ca multi s-au imbolnavit si unii au si murit din cauza ca luau Sfanta Impartasanie oricum. De aceea, spune si Parintele Calciu, s-a adoptat o perioada de cateva zile de post si rugaciune inainte de Impartasire (daca nu se facea in timpul postului), inclusiv ajunarea de cateva ore inaintea impartasirii. Din cate stiu eu ajunarea include si apa. |
Cătălin, un preot în Duminica Învierii, după ce a slujit și, evident, s-a împărtășit, ține post ținând cont că a doua zi urmează să slujească și să se împărtășească?
|
Citat:
Legat de postul inainte de Impartasire (tocmai de aceea e recomandarea cu Impartasirea de minim patru ori pe an, in timpul marior posturi), iata de spune Sfantul Ioan Gura de Aur, cu mult inainte de crestinarea rusilor: "Când aveți a vă apropia de masa aceasta înfricoșătoare și dumnezeiască și de Sfintele Taine, să faceți aceasta cu frică și cu cutremur, cu conștiința curată, cu post și cu rugăciune." Si "Iar tu, mai înainte de a te împărtăși, postește, ca să te arăți vrednic de Împărtășire;" Liturghierul spune ca se poate impartasi cineva si mai des decat in cele patru posturi, cu cnditia sa posteasca inainte: "Iar de vor vrea sa se apropie de Sfanta impartasanie si afara de cele patru posturi obisnuite, sa posteasca mai inainte... si sa se pregateasca dupa randuiala, prin marturisirea pacatelor..." (Liturghier, ed. 1987, p. 442). |
Dar preoții țin post sâmbăta?
|
Citat:
|
Citat:
Și ca să citezi din Sfântul Ioan Hrisostom, demonstrează-mi întâi că ai citit măcar o treime din opera lui, cu încadrarea acesteia în epocă și stăpânirea terminologiei hrisostomiene. Pregătirea pentru împărtășirea cu Sfintele Taine nici nu mai trebuie evidențiată, creștinii responsabili cunosc faptul că nu se pot apropia de potir în chip nevrednic. Iar postul cuprinde multe lucruri, nu doar clișeele vehiculate astăzi mai peste tot. Deci care-i problema ta, alta decât să te tot bagi aiurea în discuții? |
Citat:
|
Citat:
Citatele le-am luat din lucrarea Parintelui Cleopa. Citat:
Daca in primii ani nu era o regula la Impartasirea cu Sfintele Taine, pentru ca multi se imbolnaveau si unii mureau (cum spune Sfantul Apostol) s-a adoptat o pregatire prealabila, cateva zile de post si rugaciune. Apoi s-a trecut de la spovedania publica la spovedania inaintea preotului inainte de Impartasire. Aceasta este un minim necesar, pentru ca ca spovedania curata de pacate pe credincios. Biserica stie mai bine ce face, nu trebuie sa se reformeze, ajungandu-se iar la multi se imbolnaveau si unii mureau. |
Părintele Pruteanu nu contrazice pe Ioan Gură de Aur și nici predania, ci doar prejudecățile google-liștilor infatuați care se bagă în discuții cu mult peste capacitatea lor de înțelegere.
Postul recomandat de Ioan Gură de Aur este cu totul altceva decât legiferările recente referitoare la Împărtășirea cu sfintele Taine. Sfântul n-ar fi acceptat niciodată împărțirea timpului vieții în trei zile în care mimezi viața curată și restul timpului cu dezlegare la destrăbălare. Logica celor trei zile este fariseică, contraproductivă creșterii duhovnicești, minimalistă și semn de slăbire gravă a credinței. Un exemplu de vorbire a lui Ioan Gură de Aur despre post: "Că nu numai vremea postului, ci și amintirea lui poate să ne aducă foarte mari foloase. Și după cum cei dragi ai noștri, nu numai dacă sunt de față, ci și dacă ne vin în minte, ne umplu de multă bucurie, așa și zilele postului, și slujbele, și petrecerea simplă, și toate celelalte bunătăți care ne-au rodit din el, ne veselesc din pomenirea lui. Dacă adunându-le în cuget pe toate acestea, ne aducem aminte de ele, mari roade vom dobândi și în vremea de acum. Acestea vi le spun nu ca să vă silesc să postiți, ci ca să vă înduplec să nu vă desfătați, nici să aveți o dispoziție lăuntrică ca a celor mai mulți dintre oameni, dacă mai trebuie numiți oameni cei care au o asemenea micime de suflet, încât, ca niște scăpați din lanțuri și de temniță grea, zic unii către alții: „Greu am mai străbătut marea postului”. Alții însă, mai slabi de cuget decât aceștia, se tem până și pentru următorul Post al Paștilor. Și acesta vine din faptul că, în toată cealaltă vreme, se dau pe ei înșiși cu toată puterea la desfătări și neînfrânare și beție. Dacă ne-am îngrijit să petrecem celelalte zile [care nu sunt din vremea postului] în chip cuviincios și cu blândețe, dacă am dorit postul care a trecut, atunci și când va veni următorul, îl vom primi cu mare bucurie. Căci ce bunătate nu ne vine din post? Toate sunt pline de liniște și pace curată. Oare nu și casele sunt eliberate de tulburare și alergătură și de toată agitația? Dar mai înainte de case mintea celor ce postesc se bucură de această liniștire. Și tot orașul urmează [apoi] bunei rânduieli a minții și a caselor. Că nici seara nu se mai aud cântăreți, nici ziua agitatori și bețivi, nici cei ce strigă ori bătăioși, ci peste tot se poate vedea multă liniștire. Dar acum nu este așa, ci de cum se crapă de ziuă, țipete și tulburări și alergături ale bucătarilor și osteneală; fum cu duiumul și în casă și în cugete; în noi patimi care ne ard dinăuntru; flacăra din poftele nelalocul lor ne este aprinsă de desfătare." (Omilii despre educația copiilor) |
Mihai, mulțumesc. :)
|
Citat:
|
Citat:
Nici nu am zis ca sfantul spune de trei zile, probabil erau mai multe zile in acele vremuri. Preotii de azi spun de trei zile, daca nu iti convine si vrei sa reformezi Biserica du-te si cere-le socoteala, editeaza alte carti de cult, nu-mi spune mie ca doar eu as sustine asa ceva. |
Citat:
|
Citat:
Preoții din vremurile noastre susțin cee ce au învățat și cum au fost formați. Nimeni nu a afirmat că doar tu susții postul de trei zile. |
Citat:
Iata ce spune tot Sfantul Ioan Gura de Aur legat de impartasirea credinciosilor din acea vreme: "Mulți cu Tainele acestea o dată într-un an se împărtășesc, alții de două ori, iar alții de mai multe ori. Deci către toți ne este nouă cuvântul, nu numai către cei de aici, ci și către cei ce șed în pustie (pustnicii). Că aceia o dată în an se împărtășesc, iar de multe ori după doi ani” Deci se impartaseau cam la fel ca cei de azi, ba chiar mai rar. E adevarat ca la inceput se impartaseau in fiecare zi, fara vreo pregatire, dar aceasta practica a fost schimbata nu pentru ca Biserica ar fi luat-o in sens gresit, cum spun cei ce propaga aceste lucruri, ci pentru binele credinciosilor, pentru ca multi se imbolnaveau si unii mureau, cum spune Sfantul Apostol. Parintele Calciu explica aceste lucruri, nu le zic de la mine. Pe timpul sfantului Ioan vedem ca deja nu mai exista practica impartasirii in fiecare zi. Si se tinea o perioada de post si rugaciune inainte de Impartasire. Ca sa fiu corect, mai vedem ca inca nu se introdusese spovedania particulara inainte de impartasire, aceasta se introduce peste cativa ani. Protestantii au ideea intoarcerii la primele secole si faptul ca Biserica a gresit de atunci. Nu, tot ce invata Biserica e corect, noi trebuie doar sa aducem contributia noastra la mantuire, prin fapte si rugaciune, nu sa reformam invatatura si practica Bisericii, ca e imposibil sa fi gresit sute de ani. |
Nu pot decât să mă amuz la ce concluzie ai ajuns. Aș putea să-ți dau nenumărate citate din care reiese clar că se împărătășeau des creștinii primelor veacuri, dar am ajuns la concluzia că nu are nici un rost.
|
"Multe ca acestea se fac și astăzi. Fiindcă preoții nu știu pe cei păcătoși și nevrednici a se împărtăși de sfintele Taine, Dumnezeu face aceasta de multe ori, căci îi predă pe aceia Satanei. Când se întâmplă boli, sau curse, sau alte nenorociri de felul acestora, pentru aceasta se întâmplă. Aceasta o și spune Pavel, zicând: „De aceea, mulți dintre voi sunt neputincioși și bolnavi și mulți au murit”. (I Corinteni 11, 30) „Și cum se întâmplă aceasta, zici tu, dacă noi ne apropiem de sfintele Taine o singură dată în cursul anului?” Apoi acesta este răul cel mare, că tu hotărăști vrednicia apropierii de sfintele Taine, nu după curăția cugetului, ci după intervalul de timp, și crezi că aceasta este evlavie, de a nu te apropia de multe ori în cursul anului de Sfânta împărtășire, neștiind că, dacă te apropii cu nevrednicie, fie chiar numai o dată, aceasta îți pătează și înfierează sufletul; iar dacă te-ai apropiat cu vrednicie, fie chiar și numai o dată, ți l-ai mântuit.
Îndrăzneală nu este a te apropia de multe ori în cursul anului, ci a te apropia cu nevrednicie, fie chiar și o singură dată în tot timpul anului. Noi însă ne găsim în așa stare de ticăloșie și îndobitocire că, deși în cursul anului facem mii de rele, totuși pentru îndepărtarea de acele rele nu avem nici o grijă, ci credem că ne este de ajuns a nu îndrăzni să ne apropiem des de trupul lui Hristos, sau să ne apropiem cu batjocură, neînțelegând că cei ce L-au răstignit pe Hristos, o singură dată L-au răstignit. Dar oare, fiindcă o singură dată L-au răstignit, păcatul lor este mai mic? Și Iuda, o singură dată a vândut pe Hristos! Dar cum? Oare faptul acesta l-a scăpat de răspundere? De ce faptul acesta să-l îndeplinim numai o dată, și la un anumit timp în cursul anului? Timp de apropiere să ne fie nouă curăția cugetului. Nici o deosebire nu este între Pască și Taina ce acum se săvârșește; unul și același lucru este, fiind același har al Duhului, așa că Pasca aceeași este. Ceea ce grăiesc acum o știți voi cei inițiați în Taine. Și Vineri, și Sâmbătă, și Duminică, și în ziua mucenicilor una și aceeași jertfă se săvârșește. „Căci de câte ori veți mânca această pâine și veți bea acest pahar, moartea Domnului vestiți până când va veni.” (I Corinteni 11, 26). Nu prescrie tu, sau, mai bine zis, nu mărgini într-un timp anumit Jertfa cea fără de sânge. „Apoi, zici tu, cum de se numește atunci Pască?” Pentru că atunci a pătimit Hristos pentru noi. Deci, nimeni să nu se apropie de acea Jertfă în alt mod, iar de aceasta în altul, fiindcă o putere este, o valoare este, un har este, unul și același trup este; nu doar că aceea este mai sfântă decât aceasta, sau că aceea este inferioară acesteia. Lucrul acesta îl știți și voi, nimic mai nou văzând aici, afară doar de vălurile (perdelele) acestea împodobite, și de strălucirea mulțimii. Zilele acelea au poate ceva mai mult decât acestea: atunci a început ziua mântuirii noastre, căci în acea zi S-a jertfit Hristos; dar în privința Tainelor, nici o altă preferință nu are una asupra celeilalte. Și apoi, când tu te apropii de hrana aceasta prețioasă, îți speli gura; și când voiești a te apropia de hrana cea duhovnicească nu-ți speli sufletul, ci te apropii plin de necurăție? „Nu sunt de ajuns, zici tu, cele patruzeci de zile de post, pentru a curăți de păcate chiar și pe cel mai încărcat cu ele?” Ce folos este, spune-mi, când cineva, voind a curăți un loc, aruncă acolo mirodenii, iar după câtva timp de la aruncarea mirodeniilor el pune bălegarul; oare n-a dispărut mirosul cel plăcut? Aceasta se petrece și cu noi. Ne-am făcut vrednici de a ne apropia de cele sfinte după puterea noastră, apoi iarăși ne murdărim pe noi înșine. Aceasta o spunem și pentru cei ce pot să se curețe în timpul celor patruzeci de zile. Deci, iubiților, să nu ne lenevim spre mântuirea noastră. „Ca un câine care se întoarce unde a vărsat, așa este omul nebun care se întoarce la nebunia lui.” (Isus Sirah 34, 26; Pildele lui Solomon 26, li) Vă rog să vă străduiți, ca să nu rămână zadarnică osteneala noastră. Căci numai astfel ne vom putea învrednici de bunurile cele făgăduite nouă. Cărora fie cu toții să ne învrednicim, întru Hristos Iisus Domnul nostru, Căruia împreună cu Tatăl și cu Sfântul Duh, se cuvine mărirea, puterea și slava acum și pururea și în vecii vecilor. Amin." (Sfântul Ioan Gură de Aur - Omilia V "Împotriva celor ce se apropie foarte rar de Sfintele Taine" |
Citat:
Ingaduie sa fac si eu o marturisire, acum. Poate iti gasesti putin timp sa imi dai si un raspuns la ea. In urma cu ceva vreme am mers la parintele duhovnic si l-am intrebat daca ma pot impartasi. Imi parea ca inima mea tanjeste, ca sunt in ipostaza potrivita pentru impartasire. Parintele m-a intrebat, cu toata seriozitatea (si caldura) daca ma cred pregatit... Am ezitat, am spus ca nu cred ca sunt pregatit. Si nu m-am impartasit. Apoi am fost, o vreme, bosumflat pe parintele. Bosumflat ca un copil. Iar azi, cu atat mai mult cu cat in ultima vreme am avut cateva intamplari revelatoare pentru starea mea, inteleg inca mai mult cat de pregatit eram...:) Si parca nu mai sunt bosumflat pe parintele, ci ma simt (ne)rusinat si tare prostut. |
Citat:
Dacă găsești ceva în tine care te împiedică, te duci și te spovedești. E adevărat că unii preferă să arunce toată responsabilitatea pe capul duhovnicului, dar răspunderea nu-i a lui, ci a celui care se împărtășește. Și eu am pățit ceva asemănător la începutul relației cu actualul părinte, atunci când i-am cerut, ca tot creștinul obedient față de datini, binecuvântare pentru împărtășanie. Mi-a răspuns: "te-am oprit eu?". După o vreme, mi-a explicat că duhovnicul oprește de împărtășanie, în anumite condiții, iar dacă n-ai primit un asemenea canon, nu mai trebuie să ceri o mie de binecuvântări. Aici fiecare face cum i se spune, dar înainte de toate conștiința ta e prima sită pe care trebuie să treci până la Potir. |
Ihim....
Se pare ca am ramas doar un copil neascultator, in toate cele...:( Oare de ce sunt mai toti copiii lumii neascultatori?...:) |
Încă o dată...mulțumiri. :)
|
In Omilia V (Talcuiri la Epistola intai catre Timotei) Sfantul scrie in a doua parte despre cei ce se impartasesc cu nevrednicie si fara pregatire. In special ii mustra pe cei ce se impartaseau o data pe an (de Sfintele Pasti), acestia considerand ca impartasirea o singura data ar fi ea insasi o forma de evlavie, nepocaindu-se de pacatele facute in timpul anului, mergand astfel nepregatiti la impartasanie.
Astfel, in primul paragraf sfantul ne spune ca, din cauza ca preotii nu stiu pe cei pacatosi si nevrednici de a se impartasi (nefiind inca in acea vreme spovedania particulara inainte de impartasire), "mulți dintre voi sunt neputincioși și bolnavi și mulți au murit", cum spune Sf. Apostol Pavel. Apoi sfantul ii citeaza pe cei ce spun ca de ce li se intampla aceste nenorociri si lor, desi se impartasesc doar o data pe an. Sfantul le raspunde ca si o singura data daca se impartasesc tot trebuie sa fie pregatiti, pentru ca se apropie de Sfintele Taine. Nu au pacat mai mic daca se impartasesc o singura data. |
Citat:
|
Citat:
Pacatele grele opresc pe om de la Sf. Impartasanie iar duhovnicul va fi primul care nu ne va ingadui apropierea de Aceasta. Daca el nu ne opreste, noi de ce sa ne punem bariere pe motiv ca inca facem pacate? Pacatosi suntem, pacate nu incetam sa facem. Dar daca vine moartea si ne gaseste neimpartasiti? Smeriti si recunoscatori sa ne apropiem de Sf. Impartasanie, cu acordul duhovnicului! |
Citat:
|
Citat:
Din partea mea, facă fiecare cum îi este rânduiala, cum simte, cum este povățuit. Creștinismul sănătos crește în solul fertil al relațiilor personale, întrucât fiecare ipostas al firii umane este ireductibil la grile standard și mecanică procedurală. Interesant e faptul că accentul se pune aproape exclusiv pe protocolul primirii Sfintei Împărtășanii, ca și cum imediat după ce ne îndepărtăm de Potir Hristos ar pleca de la noi. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Sa auzim numai si numai de bine! :6: |
Citat:
Unde mai gasesti azi nutrimente/relatii duhovnicesti eco? Poate ca daca fiecare membru al relatiei si-ar aminti ca el si celalalt sunt unici, ca de la Adam si Eva nu a mai fost vreunul la fel cu vreunaltul (asadar nimeni de clonat, ca nu-i nici bine nici nevoie), atunci ar putea fi vorba de relatii personale sanatoase. Deocamdata tot e bine ca ai amintit de standarduri si proceduri, ca de un refugiu stupid al tuturor marsaviilor trandaviei, oficializate si preamarite in sistemele (nu putine) de tip totalitar. Unde falsul ideologiei troneaza, miscare vie nu prea vad sa fie. Doar spasmele victimelor amestecate sinistru cu rasul dement al celor satisfacuti de potlogarie. |
Citat:
Până la extrema "eco" te poți mulțumi cu orice brazdă însuflețită care tinde să se elibereze de ambele brățări ale cătușelor mediocrității: legea și fărădelegea. Că tot am pomenit de filmul "12", iată un extras elocvent din multele lui sugestii de îngândurare fertilă: "Legea este puternică și constantă, dar ce poate fi făcut atunci când mila are putere mai mare decât legea?" |
Persoana si individul (respectiv personalitatea si individualitatea) sunt termeni simetrici.
Simetrici, nu identici. dar cand tendinta spre obiectualitate e puternica, atunci persoana si individul sunt acelasi lucru. x indivizi e totuna cu x persoane. Se poate contabiliza, se poate masura cu acelasi cantar de la ceapeu, pe care pui calare sacii de cartofi. Ori sfecla. Rosie. P.S. Ma paste un atac de furie.... |
| Ora este GMT +3. Ora este acum 05:14:52. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.