Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Impartasania (Taina Euharistiei) (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5020)
-   -   Miezul noptii-Impartasire (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=18337)

vladalexandruuhisem 17.02.2016 00:11:45

Miezul noptii-Impartasire
 
Unii preoti zic ca nu ai voie sa mananci dupa ora 12 noaptea cand te impartasesti. Altii zic ca e suficient sa nu mananci 8 ore . Care are dreptate ? Crestinii din primele veacuri se impartaseau si seara . Dar dupa acea "reforma" ,cred ca parca era a Sf. Pavel, cu luarea impartasaniei pe nemancate , Liturghia se mai tinea seara , pe ascuns ?
Si daca chiar esti o persoana evlavioasa , daca din gresala uiti si bei putina apa in acea noapte , te mai poti impartasi ? Chiar te desparte o gura de apa de Trupul si Sangele lui Hristos , luata neintentionat (intentionat sigur ca e pacat ) ?

Mihailc 17.02.2016 02:01:46

Citat:

În prealabil postat de vladalexandruuhisem (Post 613866)
Unii preoti zic ca nu ai voie sa mananci dupa ora 12 noaptea cand te impartasesti. Altii zic ca e suficient sa nu mananci 8 ore . Care are dreptate ? Crestinii din primele veacuri se impartaseau si seara . Dar dupa acea "reforma" ,cred ca parca era a Sf. Pavel, cu luarea impartasaniei pe nemancate , Liturghia se mai tinea seara , pe ascuns ?
Si daca chiar esti o persoana evlavioasa , daca din gresala uiti si bei putina apa in acea noapte , te mai poti impartasi ? Chiar te desparte o gura de apa de Trupul si Sangele lui Hristos , luata neintentionat (intentionat sigur ca e pacat ) ?

Preotul care ți-a dat dezlegare știe cel mai bine să te sfătuiască, nu mai întreba lucruri de-astea pe internet, fiindcă cineva trebuie să-ți inspire încredere și responsabilitate pentru a-i urma sfatul.

"Reforma" cu împărtășirea pe nemâncate e mult mai nouă decât le convine unora să creadă. A fost la început regulă monahală izolată, apoi, cu timpul, s-a implementat în tot creștinismul răsăritean. Iar dezlegarea pentru împărtășire, ca să nu mai pomenesc de cele trei zile de post premărgătoare sunt invenții pioase rusești de prin secolul al XVII. Toate aceste obiceiuri devenite legi, au avut ca rezultat paradoxul bisericilor pline de catehumeni botezați și spectatori la Sfânta Liturghie. Dar asta-i altă poveste...!

Dacă poți, încetează să mai deschizi topicuri noi pentru orice întrebare! Vezi unde au mai chestionat și alții lucruri asemănătoare, și pune întrebările acolo.

ahilpterodactil 17.02.2016 11:41:20

Dupa reforma pe namincate si pe nebaute nu ar fi exclus sa vina, in aste vremuri tulburi, si reforma pe nevorbite, pe nelucrate, pe neimbracate, pe negandite.
Mai ales asta, reforma pe negindite, imi pare ca are tot mai mari sanse sa rasara din lutul pregatit al noii primaveri, cu iz apocaliptic...
Doar reforma aia pe iubite si pe ascultate, cu chibzuinta, intarzie sa apara.

ovidiu b. 17.02.2016 13:16:10

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 613874)
Iar dezlegarea pentru împărtășire, ca să nu mai pomenesc de cele trei zile de post premărgătoare sunt invenții pioase rusești de prin secolul al XVII.

Stai că avem pe aici un frate (cu pretenții) care vorbea de minim cinci zile de post înainte de a te împărtăși. :)

stefan florin 17.02.2016 13:50:33

Citat:

În prealabil postat de vladalexandruuhisem (Post 613866)
Unii preoti zic ca nu ai voie sa mananci dupa ora 12 noaptea cand te impartasesti. Altii zic ca e suficient sa nu mananci 8 ore . Care are dreptate ? Crestinii din primele veacuri se impartaseau si seara . Dar dupa acea "reforma" ,cred ca parca era a Sf. Pavel, cu luarea impartasaniei pe nemancate , Liturghia se mai tinea seara , pe ascuns ?
Si daca chiar esti o persoana evlavioasa , daca din gresala uiti si bei putina apa in acea noapte , te mai poti impartasi ? Chiar te desparte o gura de apa de Trupul si Sangele lui Hristos , luata neintentionat (intentionat sigur ca e pacat ) ?

cel mai bine vorbesti chestia asta cu preotul care iti este duhovnic

Mihailc 17.02.2016 15:58:25

Citat:

În prealabil postat de ovidiu b. (Post 613895)
Stai că avem pe aici un frate (cu pretenții) care vorbea de minim cinci zile de post înainte de a te împărtăși. :)

Deci dacă mă împărtășesc de Izvorul Tămăduirii, trebuie să țin post toată Săptămâna Luminată, inclusiv Duminica Învierii?

AlinB 17.02.2016 16:47:44

[quote=vladalexandruuhisem;613866
Si daca chiar esti o persoana evlavioasa , daca din gresala uiti si bei putina apa in acea noapte , te mai poti impartasi ? Chiar te desparte o gura de apa de Trupul si Sangele lui Hristos , luata neintentionat (intentionat sigur ca e pacat ) ?[/QUOTE]

Sigur ca nu.
Mai ales apa :)

De la mancare am mai auzit sa se lacomeasca oamenii si sa dea in alte patimi diverse, dar de la apa niciodata.
Poate doar cu spirt in ea :24:

Sigur, acum daca parintele duhovnic are alta parere fa cum zice el, nu e sanatos pentru mersul relatiei sa te dai mai priceput in cele duhovnicesti decat el :)

ovidiu b. 17.02.2016 17:39:55

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 613917)
Deci dacă mă împărtășesc de Izvorul Tămăduirii, trebuie să țin post toată Săptămâna Luminată, inclusiv Duminica Învierii?

Da, dacă ar fi să respecți regula respectivă. Mai mult, regula îți mai dă dezlagare la împărtășire peste 40 de zile, deci, îți poți lua adio de la posibilitatea împărtășirii de Izvorul Tămăduirii dacă te-ai împărtășit de Înviere. Să nu mai vorbim de faptul că după Duminica Învierii urmează alte două zile de sărbătoare în care ești prezent la Sfânta Liturghie ca și creștin și nu ca spectator. Și nu văd de ce nu te poți bucura (decent) de Duminica Învierii și a doua zi să te împărtășești (cu binecuvântarea duhovnicului).

catalin2 17.02.2016 21:09:56

Citat:

În prealabil postat de vladalexandruuhisem (Post 613866)
Unii preoti zic ca nu ai voie sa mananci dupa ora 12 noaptea cand te impartasesti. Altii zic ca e suficient sa nu mananci 8 ore . Care are dreptate ? Crestinii din primele veacuri se impartaseau si seara . Dar dupa acea "reforma" ,cred ca parca era a Sf. Pavel, cu luarea impartasaniei pe nemancate , Liturghia se mai tinea seara , pe ascuns ?
Si daca chiar esti o persoana evlavioasa , daca din gresala uiti si bei putina apa in acea noapte , te mai poti impartasi ? Chiar te desparte o gura de apa de Trupul si Sangele lui Hristos , luata neintentionat (intentionat sigur ca e pacat ) ?

Si azi sunt credinciosi care se impartasesc la slujba de seara (mai ales in post). Aceia ajuneaza toata ziua, pana se impartasesc.
Cum vedem si in Sfanta Scriptura, in primii ani credinciosii luau Sfanta Impartasanie fara o pregatire, chiar si dupa masa. Dar Sfantul Apostol spune ca multi s-au imbolnavit si unii au si murit din cauza ca luau Sfanta Impartasanie oricum. De aceea, spune si Parintele Calciu, s-a adoptat o perioada de cateva zile de post si rugaciune inainte de Impartasire (daca nu se facea in timpul postului), inclusiv ajunarea de cateva ore inaintea impartasirii. Din cate stiu eu ajunarea include si apa.

ovidiu b. 17.02.2016 21:15:47

Cătălin, un preot în Duminica Învierii, după ce a slujit și, evident, s-a împărtășit, ține post ținând cont că a doua zi urmează să slujească și să se împărtășească?

catalin2 17.02.2016 21:33:37

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 613874)
Iar dezlegarea pentru împărtășire, ca să nu mai pomenesc de cele trei zile de post premărgătoare sunt invenții pioase rusești de prin secolul al XVII. Toate aceste obiceiuri devenite legi, au avut ca rezultat paradoxul bisericilor pline de catehumeni botezați și spectatori la Sfânta Liturghie. Dar asta-i altă poveste...!

Sunt mai degraba inventii ale unor teologi contemporani (Parintele Pruteanu ajungand pana la a nega existenta Sfintei Maria Egipteanca pentru ca nu s-a impartasit des), care au facut studii partizane, ignorand ceea ce contrazicea conceptia lor.
Legat de postul inainte de Impartasire (tocmai de aceea e recomandarea cu Impartasirea de minim patru ori pe an, in timpul marior posturi), iata de spune Sfantul Ioan Gura de Aur, cu mult inainte de crestinarea rusilor:
"Când aveți a vă apropia de masa aceasta înfricoșătoare și dumnezeiască și de Sfintele Taine, să faceți aceasta cu frică și cu cutremur, cu conștiința curată, cu post și cu rugăciune."
Si "Iar tu, mai înainte de a te împărtăși, postește, ca să te arăți vrednic de Împărtășire;"
Liturghierul spune ca se poate impartasi cineva si mai des decat in cele patru posturi, cu cnditia sa posteasca inainte: "Iar de vor vrea sa se apropie de Sfanta impartasanie si afara de cele patru posturi obisnuite, sa posteasca mai inainte... si sa se pregateasca dupa randuiala, prin marturisirea pacatelor..." (Liturghier, ed. 1987, p. 442).

DragosP 17.02.2016 21:34:30

Dar preoții țin post sâmbăta?

catalin2 17.02.2016 21:38:51

Citat:

În prealabil postat de ovidiu b. (Post 613895)
Stai că avem pe aici un frate (cu pretenții) care vorbea de minim cinci zile de post înainte de a te împărtăși. :)

Din cate imi amintesc Parintele Cleopa spunea de cinci zile de post, dar majoritatea preotilor recomanda doar trei zile.

Mihailc 17.02.2016 22:11:59

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 613962)
Sunt mai degraba inventii ale unor teologi contemporani (Parintele Pruteanu ajungand pana la a nega existenta Sfintei Maria Egipteanca pentru ca nu s-a impartasit des), care au facut studii partizane, ignorand ceea ce contrazicea conceptia lor.
Legat de postul inainte de Impartasire (tocmai de aceea e recomandarea cu Impartasirea de minim patru ori pe an, in timpul marior posturi), iata de spune Sfantul Ioan Gura de Aur, cu mult inainte de crestinarea rusilor:
"Când aveți a vă apropia de masa aceasta înfricoșătoare și dumnezeiască și de Sfintele Taine, să faceți aceasta cu frică și cu cutremur, cu conștiința curată, cu post și cu rugăciune."
Si "Iar tu, mai înainte de a te împărtăși, postește, ca să te arăți vrednic de Împărtășire;"
Liturghierul spune ca se poate impartasi cineva si mai des decat in cele patru posturi, cu cnditia sa posteasca inainte: "Iar de vor vrea sa se apropie de Sfanta impartasanie si afara de cele patru posturi obisnuite, sa posteasca mai inainte... si sa se pregateasca dupa randuiala, prin marturisirea pacatelor..." (Liturghier, ed. 1987, p. 442).

Până ajungi la pregătirea lui Pruteanu în materie de istorie liturgică, ai nevoie de încă cel puțin o viață și un creier mult mai dezvoltat în a pricepe lucruri ce țin de profunzimea teologiei creștine. Și eliberat de obsesii confesionaliste, evident.
Și ca să citezi din Sfântul Ioan Hrisostom, demonstrează-mi întâi că ai citit măcar o treime din opera lui, cu încadrarea acesteia în epocă și stăpânirea terminologiei hrisostomiene.

Pregătirea pentru împărtășirea cu Sfintele Taine nici nu mai trebuie evidențiată, creștinii responsabili cunosc faptul că nu se pot apropia de potir în chip nevrednic. Iar postul cuprinde multe lucruri, nu doar clișeele vehiculate astăzi mai peste tot.
Deci care-i problema ta, alta decât să te tot bagi aiurea în discuții?

stefan florin 18.02.2016 10:40:14

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 613917)
Deci dacă mă împărtășesc de Izvorul Tămăduirii, trebuie să țin post toată Săptămâna Luminată, inclusiv Duminica Învierii?

nu se tine post in saptamana Luminata si niciodata Sfanta impartasanie nu este conditionata de post

catalin2 19.02.2016 21:26:48

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 613969)
Până ajungi la pregătirea lui Pruteanu în materie de istorie liturgică, ai nevoie de încă cel puțin o viață și un creier mult mai dezvoltat în a pricepe lucruri ce țin de profunzimea teologiei creștine. Și eliberat de obsesii confesionaliste, evident.
Și ca să citezi din Sfântul Ioan Hrisostom, demonstrează-mi întâi că ai citit măcar o treime din opera lui, cu încadrarea acesteia în epocă și stăpânirea terminologiei hrisostomiene.

Daca Parintele Pruteanu contrazice ce spune Sfantul Ioan Gura de Aur (si ceilalti sfinti, ca nu doar sfantul tinea post) si ce spune Predania Bisericii nu inseamna ca trebuie sa faca cineva mai multe studii si sa-i creasca capul ca sa nu mai vada adevarul. Dar nu e vorba doar de Parintele Pruteanu, domnia sa a preluat ideile de la altii, doar ca cautat argumente sa le sustina. Uite raspunsul Parintelui Gheorghe Calciu tot la un astfel de articol al unui preot din SUA: http://www.crestinortodox.ro/credint...ciu-69884.html
Citatele le-am luat din lucrarea Parintelui Cleopa.
Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 613969)
Pregătirea pentru împărtășirea cu Sfintele Taine nici nu mai trebuie evidențiată, creștinii responsabili cunosc faptul că nu se pot apropia de potir în chip nevrednic. Iar postul cuprinde multe lucruri, nu doar clișeele vehiculate astăzi mai peste tot.

Aici suntem amandoi de acord, dar teologii care propaga aceste idei sustin ca nu e nevoie nici macar de spovedanie inainte, ca oricum suntem toti pacatosi si Impartasania te curata de pacate, nu trebuie sa fii curatat inainte. Din nou, contrat a ceea ce spune Sfantul Ioan Gura de Aur (citat luat tot din lucrarea Parintelui Cleopa, ca sa nu mai discutam contextul): "Când auzi zicându-se «Sfintele Sfinților», să știi că aceasta înseamnă că dacă nu este cineva sfânt, să nu se apropie. Nu numai curat de păcate, zice, ci sfânt, că pe cel sfânt nu numai izbăvirea de păcate îl face astfel, ci venirea de față a Duhului Sfânt și bogăția faptelor bune."
Daca in primii ani nu era o regula la Impartasirea cu Sfintele Taine, pentru ca multi se imbolnaveau si unii mureau (cum spune Sfantul Apostol) s-a adoptat o pregatire prealabila, cateva zile de post si rugaciune. Apoi s-a trecut de la spovedania publica la spovedania inaintea preotului inainte de Impartasire. Aceasta este un minim necesar, pentru ca ca spovedania curata de pacate pe credincios. Biserica stie mai bine ce face, nu trebuie sa se reformeze, ajungandu-se iar la multi se imbolnaveau si unii mureau.

Mihailc 19.02.2016 22:03:33

Părintele Pruteanu nu contrazice pe Ioan Gură de Aur și nici predania, ci doar prejudecățile google-liștilor infatuați care se bagă în discuții cu mult peste capacitatea lor de înțelegere.

Postul recomandat de Ioan Gură de Aur este cu totul altceva decât legiferările recente referitoare la Împărtășirea cu sfintele Taine. Sfântul n-ar fi acceptat niciodată împărțirea timpului vieții în trei zile în care mimezi viața curată și restul timpului cu dezlegare la destrăbălare. Logica celor trei zile este fariseică, contraproductivă creșterii duhovnicești, minimalistă și semn de slăbire gravă a credinței.

Un exemplu de vorbire a lui Ioan Gură de Aur despre post:

"Că nu numai vremea postului, ci și amintirea lui poate să ne aducă foarte mari foloase. Și după cum cei dragi ai noștri, nu numai dacă sunt de față, ci și dacă ne vin în minte, ne umplu de multă bucurie, așa și zilele postului, și slujbele, și petrecerea simplă, și toate celelalte bunătăți care ne-au rodit din el, ne veselesc din pomenirea lui. Dacă adunându-le în cuget pe toate acestea, ne aducem aminte de ele, mari roade vom dobândi și în vremea de acum. Acestea vi le spun nu ca să vă silesc să postiți, ci ca să vă înduplec să nu vă desfătați, nici să aveți o dispoziție lăuntrică ca a celor mai mulți dintre oameni, dacă mai trebuie numiți oameni cei care au o asemenea micime de suflet, încât, ca niște scăpați din lanțuri și de temniță grea, zic unii către alții: „Greu am mai străbătut marea postului”. Alții însă, mai slabi de cuget decât aceștia, se tem până și pentru următorul Post al Paștilor.
Și acesta vine din faptul că, în toată cealaltă vreme, se dau pe ei înșiși cu toată puterea la desfătări și neînfrânare și beție. Dacă ne-am îngrijit să petrecem celelalte zile [care nu sunt din vremea postului] în chip cuviincios și cu blândețe, dacă am dorit postul care a trecut, atunci și când va veni următorul, îl vom primi cu mare bucurie. Căci ce bunătate nu ne vine din post? Toate sunt pline de liniște și pace curată. Oare nu și casele sunt eliberate de tulburare și alergătură și de toată agitația? Dar mai înainte de case mintea celor ce postesc se bucură de această liniștire. Și tot orașul urmează [apoi] bunei rânduieli a minții și a caselor. Că nici seara nu se mai aud cântăreți, nici ziua agitatori și bețivi, nici cei ce strigă ori bătăioși, ci peste tot se poate vedea multă liniștire. Dar acum nu este așa, ci de cum se crapă de ziuă, țipete și tulburări și alergături ale bucătarilor și osteneală; fum cu duiumul și în casă și în cugete; în noi patimi care ne ard dinăuntru; flacăra din poftele nelalocul lor ne este aprinsă de desfătare."
(Omilii despre educația copiilor)

ovidiu b. 19.02.2016 22:42:06

Mihai, mulțumesc. :)

Mihailc 19.02.2016 23:06:51

Citat:

În prealabil postat de ovidiu b. (Post 614331)
Mihai, mulțumesc. :)

Dacă te-ai folosit, mulțumirea e de partea mea!

catalin2 20.02.2016 02:33:33

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 614317)
Părintele Pruteanu nu contrazice pe Ioan Gură de Aur și nici predania, ci doar prejudecățile google-liștilor infatuați care se bagă în discuții cu mult peste capacitatea lor de înțelegere.
Postul recomandat de Ioan Gură de Aur este cu totul altceva decât legiferările recente referitoare la Împărtășirea cu sfintele Taine. Sfântul n-ar fi acceptat niciodată împărțirea timpului vieții în trei zile în care mimezi viața curată și restul timpului cu dezlegare la destrăbălare. Logica celor trei zile este fariseică, contraproductivă creșterii duhovnicești, minimalistă și semn de slăbire gravă a credinței.

Un nou citat care nu are nicio legatura cu ceea ce discutam. Inca de cand am vorbit prima data cu tine am observat ca dai citate pe care nu le intelegi ori din lipsa cunostintelor, ori nu intelegi ce scrie (sau ambele). Unde scrie sfantul ca postul nu e la fel ca postul din zilele noastre? Mai ales ca aminteste de postul Sfintelor Pasti. Sfantul spune exact ce afirma in prima fraza: "Că nu numai vremea postului, ci și amintirea lui poate să ne aducă foarte mari foloase." Vorbeste de posturile mari si de faptul ca binefacerile lor se intind si peste perioada de dupa post. Sfantul ii indeamna sa ramana cumpatati si dupa ce se termina postul. " Dacă ne-am îngrijit să petrecem celelalte zile [care nu sunt din vremea postului] în chip cuviincios și cu blândețe, dacă am dorit postul care a trecut, atunci și când va veni următorul, îl vom primi cu mare bucurie."
Nici nu am zis ca sfantul spune de trei zile, probabil erau mai multe zile in acele vremuri. Preotii de azi spun de trei zile, daca nu iti convine si vrei sa reformezi Biserica du-te si cere-le socoteala, editeaza alte carti de cult, nu-mi spune mie ca doar eu as sustine asa ceva.

Mihailc 20.02.2016 02:37:53

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 614409)
Un nou citat care nu are nicio legatura cu ceea ce discutam. Inca de cand am vorbit prima data cu tine am observat ca dai citate pe care nu le intelegi ori din lipsa cunostintelor, ori nu intelegi ce scrie (sau ambele). Unde scrie sfantul ca postul nu e la fel ca postul din zilele noastre? Mai ales ca aminteste de postul Sfintelor Pasti. Sfantul spune exact ce afirma in prima fraza: "Că nu numai vremea postului, ci și amintirea lui poate să ne aducă foarte mari foloase." Vorbeste de posturile mari si de faptul ca binefacerile lor se intind si peste perioada de dupa post. Sfantul ii indeamna sa ramana cumpatati si dupa ce se termina postul. " Dacă ne-am îngrijit să petrecem celelalte zile [care nu sunt din vremea postului] în chip cuviincios și cu blândețe, dacă am dorit postul care a trecut, atunci și când va veni următorul, îl vom primi cu mare bucurie."
Nici nu am zis ca sfantul spune de trei zile, probabil erau mai multe zile in acele vremuri. Preotii de azi spun de trei zile, daca nu iti convine si vrei sa reformezi Biserica du-te si cere-le socoteala, editeaza alte carti de cult, nu-mi spune mie ca doar eu as sustine asa ceva.

Nu are legătură pentru că nu o vezi tu. Iar dacă tu ești orb n-ai cum să-ți dai seama dacă alții văd și ce văd....

ovidiu b. 20.02.2016 02:49:07

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 614409)
Nici nu am zis ca sfantul spune de trei zile, probabil erau mai multe zile in acele vremuri. Preotii de azi spun de trei zile, daca nu iti convine si vrei sa reformezi Biserica du-te si cere-le socoteala, editeaza alte carti de cult, nu-mi spune mie ca doar eu as sustine asa ceva.

În acele vremuri oamenii se împărtășeau mult mai des, foarte des. Ținând cont de ceea ce spui, omenii, practic, erau înr-un post continuu.

Preoții din vremurile noastre susțin cee ce au învățat și cum au fost formați. Nimeni nu a afirmat că doar tu susții postul de trei zile.

catalin2 20.02.2016 03:28:24

Citat:

În prealabil postat de ovidiu b. (Post 614422)
În acele vremuri oamenii se împărtășeau mult mai des, foarte des. Ținând cont de ceea ce spui, omenii, practic, erau înr-un post continuu.
Preoții din vremurile noastre susțin cee ce au învățat și cum au fost formați. Nimeni nu a afirmat că doar tu susții postul de trei zile.

E un alt mit creat de cei care au facut referate partizane, nedand si citatele care ii contraziceau. Spunema si in discutia din trecut ca aproape toate afirmatiile din referatul Parintelui Pruteanu sunt partizane si nu reflecta realitatea (de fapt sunt luate de la altii, nu sunt doar ale domniei sale).
Iata ce spune tot Sfantul Ioan Gura de Aur legat de impartasirea credinciosilor din acea vreme: "Mulți cu Tainele acestea o dată într-un an se împărtășesc, alții de două ori, iar alții de mai multe ori. Deci către toți ne este nouă cuvântul, nu numai către cei de aici, ci și către cei ce șed în pustie (pustnicii). Că aceia o dată în an se împărtășesc, iar de multe ori după doi ani”
Deci se impartaseau cam la fel ca cei de azi, ba chiar mai rar. E adevarat ca la inceput se impartaseau in fiecare zi, fara vreo pregatire, dar aceasta practica a fost schimbata nu pentru ca Biserica ar fi luat-o in sens gresit, cum spun cei ce propaga aceste lucruri, ci pentru binele credinciosilor, pentru ca multi se imbolnaveau si unii mureau, cum spune Sfantul Apostol. Parintele Calciu explica aceste lucruri, nu le zic de la mine. Pe timpul sfantului Ioan vedem ca deja nu mai exista practica impartasirii in fiecare zi. Si se tinea o perioada de post si rugaciune inainte de Impartasire. Ca sa fiu corect, mai vedem ca inca nu se introdusese spovedania particulara inainte de impartasire, aceasta se introduce peste cativa ani.
Protestantii au ideea intoarcerii la primele secole si faptul ca Biserica a gresit de atunci. Nu, tot ce invata Biserica e corect, noi trebuie doar sa aducem contributia noastra la mantuire, prin fapte si rugaciune, nu sa reformam invatatura si practica Bisericii, ca e imposibil sa fi gresit sute de ani.

ovidiu b. 20.02.2016 03:44:19

Nu pot decât să mă amuz la ce concluzie ai ajuns. Aș putea să-ți dau nenumărate citate din care reiese clar că se împărătășeau des creștinii primelor veacuri, dar am ajuns la concluzia că nu are nici un rost.

Mihailc 20.02.2016 04:01:56

"Multe ca acestea se fac și astăzi. Fiindcă preoții nu știu pe cei păcătoși și nevrednici a se împărtăși de sfintele Taine, Dumnezeu face aceasta de multe ori, căci îi predă pe aceia Satanei. Când se întâmplă boli, sau curse, sau alte nenorociri de felul acestora, pentru aceasta se întâmplă. Aceasta o și spune Pavel, zicând: „De aceea, mulți dintre voi sunt neputincioși și bolnavi și mulți au murit”. (I Corinteni 11, 30) „Și cum se întâmplă aceasta, zici tu, dacă noi ne apropiem de sfintele Taine o singură dată în cursul anului?” Apoi acesta este răul cel mare, că tu hotărăști vrednicia apropierii de sfintele Taine, nu după curăția cugetului, ci după intervalul de timp, și crezi că aceasta este evlavie, de a nu te apropia de multe ori în cursul anului de Sfânta împărtășire, neștiind că, dacă te apropii cu nevrednicie, fie chiar numai o dată, aceasta îți pătează și înfierează sufletul; iar dacă te-ai apropiat cu vrednicie, fie chiar și numai o dată, ți l-ai mântuit.
Îndrăzneală nu este a te apropia de multe ori în cursul anului, ci a te apropia cu nevrednicie, fie chiar și o singură dată în tot timpul anului. Noi însă ne găsim în așa stare de ticăloșie și îndobitocire că, deși în cursul anului facem mii de rele, totuși pentru îndepărtarea de acele rele nu avem nici o grijă, ci credem că ne este de ajuns a nu îndrăzni să ne apropiem des de trupul lui Hristos, sau să ne apropiem cu batjocură, neînțelegând că cei ce L-au răstignit pe Hristos, o singură dată L-au răstignit. Dar oare, fiindcă o singură dată L-au răstignit, păcatul lor este mai mic? Și Iuda, o singură dată a vândut pe Hristos! Dar cum? Oare faptul acesta l-a scăpat de răspundere? De ce faptul acesta să-l îndeplinim numai o dată, și la un anumit timp în cursul anului? Timp de apropiere să ne fie nouă curăția cugetului. Nici o deosebire nu este între Pască și Taina ce acum se săvârșește; unul și același lucru este, fiind același har al Duhului, așa că Pasca aceeași este. Ceea ce grăiesc acum o știți voi cei inițiați în Taine. Și Vineri, și Sâmbătă, și Duminică, și în ziua mucenicilor una și aceeași jertfă se săvârșește. „Căci de câte ori veți mânca această pâine și veți bea acest pahar, moartea Domnului vestiți până când va veni.” (I Corinteni 11, 26). Nu prescrie tu, sau, mai bine zis, nu mărgini într-un timp anumit Jertfa cea fără de sânge. „Apoi, zici tu, cum de se numește atunci Pască?” Pentru că atunci a pătimit Hristos pentru noi.
Deci, nimeni să nu se apropie de acea Jertfă în alt mod, iar de aceasta în altul, fiindcă o putere este, o valoare este, un har este, unul și același trup este; nu doar că aceea este mai sfântă decât aceasta, sau că aceea este inferioară acesteia. Lucrul acesta îl știți și voi, nimic mai nou văzând aici, afară doar de vălurile (perdelele) acestea împodobite, și de strălucirea mulțimii. Zilele acelea au poate ceva mai mult decât acestea: atunci a început ziua mântuirii noastre, căci în acea zi S-a jertfit Hristos; dar în privința Tainelor, nici o altă preferință nu are una asupra celeilalte.
Și apoi, când tu te apropii de hrana aceasta prețioasă, îți speli gura; și când voiești a te apropia de hrana cea duhovnicească nu-ți speli sufletul, ci te apropii plin de necurăție? „Nu sunt de ajuns, zici tu, cele patruzeci de zile de post, pentru a curăți de păcate chiar și pe cel mai încărcat cu ele?” Ce folos este, spune-mi, când cineva, voind a curăți un loc, aruncă acolo mirodenii, iar după câtva timp de la aruncarea mirodeniilor el pune bălegarul; oare n-a dispărut mirosul cel plăcut? Aceasta se petrece și cu noi. Ne-am făcut vrednici de a ne apropia de cele sfinte după puterea noastră, apoi iarăși ne murdărim pe noi înșine. Aceasta o spunem și pentru cei ce pot să se curețe în timpul celor patruzeci de zile.
Deci, iubiților, să nu ne lenevim spre mântuirea noastră. „Ca un câine care se întoarce unde a vărsat, așa este omul nebun care se întoarce la nebunia lui.” (Isus Sirah 34, 26; Pildele lui Solomon 26, li) Vă rog să vă străduiți, ca să nu rămână zadarnică osteneala noastră. Căci numai astfel ne vom putea învrednici de bunurile cele făgăduite nouă. Cărora fie cu toții să ne învrednicim, întru Hristos Iisus Domnul nostru, Căruia împreună cu Tatăl și cu Sfântul Duh, se cuvine mărirea, puterea și slava acum și pururea și în vecii vecilor. Amin."
(Sfântul Ioan Gură de Aur - Omilia V "Împotriva celor ce se apropie foarte rar de Sfintele Taine"

ahilpterodactil 21.02.2016 00:59:15

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 614483)
"Multe ca acestea se fac și astăzi. Fiindcă preoții nu știu pe cei păcătoși și nevrednici a se împărtăși de sfintele Taine, Dumnezeu face aceasta de multe ori, căci îi predă pe aceia Satanei. Când se întâmplă boli, sau curse, sau alte nenorociri de felul acestora, pentru aceasta se întâmplă. Aceasta o și spune Pavel, zicând: „De aceea, mulți dintre voi sunt neputincioși și bolnavi și mulți au murit”. (I Corinteni 11, 30) „Și cum se întâmplă aceasta, zici tu, dacă noi ne apropiem de sfintele Taine o singură dată în cursul anului?” Apoi acesta este răul cel mare, că tu hotărăști vrednicia apropierii de sfintele Taine, nu după curăția cugetului, ci după intervalul de timp, și crezi că aceasta este evlavie, de a nu te apropia de multe ori în cursul anului de Sfânta împărtășire, neștiind că, dacă te apropii cu nevrednicie, fie chiar numai o dată, aceasta îți pătează și înfierează sufletul; iar dacă te-ai apropiat cu vrednicie, fie chiar și numai o dată, ți l-ai mântuit.
Îndrăzneală nu este a te apropia de multe ori în cursul anului, ci a te apropia cu nevrednicie, fie chiar și o singură dată în tot timpul anului. Noi însă ne găsim în așa stare de ticăloșie și îndobitocire că, deși în cursul anului facem mii de rele, totuși pentru îndepărtarea de acele rele nu avem nici o grijă, ci credem că ne este de ajuns a nu îndrăzni să ne apropiem des de trupul lui Hristos, sau să ne apropiem cu batjocură, neînțelegând că cei ce L-au răstignit pe Hristos, o singură dată L-au răstignit. Dar oare, fiindcă o singură dată L-au răstignit, păcatul lor este mai mic? Și Iuda, o singură dată a vândut pe Hristos! Dar cum? Oare faptul acesta l-a scăpat de răspundere? De ce faptul acesta să-l îndeplinim numai o dată, și la un anumit timp în cursul anului? Timp de apropiere să ne fie nouă curăția cugetului. Nici o deosebire nu este între Pască și Taina ce acum se săvârșește; unul și același lucru este, fiind același har al Duhului, așa că Pasca aceeași este. Ceea ce grăiesc acum o știți voi cei inițiați în Taine. Și Vineri, și Sâmbătă, și Duminică, și în ziua mucenicilor una și aceeași jertfă se săvârșește. „Căci de câte ori veți mânca această pâine și veți bea acest pahar, moartea Domnului vestiți până când va veni.” (I Corinteni 11, 26). Nu prescrie tu, sau, mai bine zis, nu mărgini într-un timp anumit Jertfa cea fără de sânge. „Apoi, zici tu, cum de se numește atunci Pască?” Pentru că atunci a pătimit Hristos pentru noi.
Deci, nimeni să nu se apropie de acea Jertfă în alt mod, iar de aceasta în altul, fiindcă o putere este, o valoare este, un har este, unul și același trup este; nu doar că aceea este mai sfântă decât aceasta, sau că aceea este inferioară acesteia. Lucrul acesta îl știți și voi, nimic mai nou văzând aici, afară doar de vălurile (perdelele) acestea împodobite, și de strălucirea mulțimii. Zilele acelea au poate ceva mai mult decât acestea: atunci a început ziua mântuirii noastre, căci în acea zi S-a jertfit Hristos; dar în privința Tainelor, nici o altă preferință nu are una asupra celeilalte.
Și apoi, când tu te apropii de hrana aceasta prețioasă, îți speli gura; și când voiești a te apropia de hrana cea duhovnicească nu-ți speli sufletul, ci te apropii plin de necurăție? „Nu sunt de ajuns, zici tu, cele patruzeci de zile de post, pentru a curăți de păcate chiar și pe cel mai încărcat cu ele?” Ce folos este, spune-mi, când cineva, voind a curăți un loc, aruncă acolo mirodenii, iar după câtva timp de la aruncarea mirodeniilor el pune bălegarul; oare n-a dispărut mirosul cel plăcut? Aceasta se petrece și cu noi. Ne-am făcut vrednici de a ne apropia de cele sfinte după puterea noastră, apoi iarăși ne murdărim pe noi înșine. Aceasta o spunem și pentru cei ce pot să se curețe în timpul celor patruzeci de zile.
Deci, iubiților, să nu ne lenevim spre mântuirea noastră. „Ca un câine care se întoarce unde a vărsat, așa este omul nebun care se întoarce la nebunia lui.” (Isus Sirah 34, 26; Pildele lui Solomon 26, li) Vă rog să vă străduiți, ca să nu rămână zadarnică osteneala noastră. Căci numai astfel ne vom putea învrednici de bunurile cele făgăduite nouă. Cărora fie cu toții să ne învrednicim, întru Hristos Iisus Domnul nostru, Căruia împreună cu Tatăl și cu Sfântul Duh, se cuvine mărirea, puterea și slava acum și pururea și în vecii vecilor. Amin."
(Sfântul Ioan Gură de Aur - Omilia V "Împotriva celor ce se apropie foarte rar de Sfintele Taine"

Multumesc pentru postare, Mihai...:)
Ingaduie sa fac si eu o marturisire, acum. Poate iti gasesti putin timp sa imi dai si un raspuns la ea.
In urma cu ceva vreme am mers la parintele duhovnic si l-am intrebat daca ma pot impartasi. Imi parea ca inima mea tanjeste, ca sunt in ipostaza potrivita pentru impartasire.
Parintele m-a intrebat, cu toata seriozitatea (si caldura) daca ma cred pregatit...
Am ezitat, am spus ca nu cred ca sunt pregatit. Si nu m-am impartasit.
Apoi am fost, o vreme, bosumflat pe parintele. Bosumflat ca un copil.
Iar azi, cu atat mai mult cu cat in ultima vreme am avut cateva intamplari revelatoare pentru starea mea, inteleg inca mai mult cat de pregatit eram...:) Si parca nu mai sunt bosumflat pe parintele, ci ma simt (ne)rusinat si tare prostut.

Mihailc 21.02.2016 01:42:15

Citat:

În prealabil postat de ahilpterodactil (Post 614638)
Multumesc pentru postare, Mihai...:)
Ingaduie sa fac si eu o marturisire, acum. Poate iti gasesti putin timp sa imi dai si un raspuns la ea.
In urma cu ceva vreme am mers la parintele duhovnic si l-am intrebat daca ma pot impartasi. Imi parea ca inima mea tanjeste, ca sunt in ipostaza potrivita pentru impartasire.
Parintele m-a intrebat, cu toata seriozitatea (si caldura) daca ma cred pregatit...
Am ezitat, am spus ca nu cred ca sunt pregatit. Si nu m-am impartasit.
Apoi am fost, o vreme, bosumflat pe parintele. Bosumflat ca un copil.
Iar azi, cu atat mai mult cu cat in ultima vreme am avut cateva intamplari revelatoare pentru starea mea, inteleg inca mai mult cat de pregatit eram...:) Si parca nu mai sunt bosumflat pe parintele, ci ma simt (ne)rusinat si tare prostut.

„Să se cerceteze însă omul pe sine și așa să mănânce din pâine și să bea din pahar. ” (1 Cor. 11:28)

Dacă găsești ceva în tine care te împiedică, te duci și te spovedești. E adevărat că unii preferă să arunce toată responsabilitatea pe capul duhovnicului, dar răspunderea nu-i a lui, ci a celui care se împărtășește. Și eu am pățit ceva asemănător la începutul relației cu actualul părinte, atunci când i-am cerut, ca tot creștinul obedient față de datini, binecuvântare pentru împărtășanie. Mi-a răspuns: "te-am oprit eu?". După o vreme, mi-a explicat că duhovnicul oprește de împărtășanie, în anumite condiții, iar dacă n-ai primit un asemenea canon, nu mai trebuie să ceri o mie de binecuvântări. Aici fiecare face cum i se spune, dar înainte de toate conștiința ta e prima sită pe care trebuie să treci până la Potir.

ahilpterodactil 21.02.2016 01:48:41

Ihim....
Se pare ca am ramas doar un copil neascultator, in toate cele...:(
Oare de ce sunt mai toti copiii lumii neascultatori?...:)

ovidiu b. 21.02.2016 02:24:37

Încă o dată...mulțumiri. :)

catalin2 21.02.2016 02:26:29

In Omilia V (Talcuiri la Epistola intai catre Timotei) Sfantul scrie in a doua parte despre cei ce se impartasesc cu nevrednicie si fara pregatire. In special ii mustra pe cei ce se impartaseau o data pe an (de Sfintele Pasti), acestia considerand ca impartasirea o singura data ar fi ea insasi o forma de evlavie, nepocaindu-se de pacatele facute in timpul anului, mergand astfel nepregatiti la impartasanie.
Astfel, in primul paragraf sfantul ne spune ca, din cauza ca preotii nu stiu pe cei pacatosi si nevrednici de a se impartasi (nefiind inca in acea vreme spovedania particulara inainte de impartasire), "mulți dintre voi sunt neputincioși și bolnavi și mulți au murit", cum spune Sf. Apostol Pavel.
Apoi sfantul ii citeaza pe cei ce spun ca de ce li se intampla aceste nenorociri si lor, desi se impartasesc doar o data pe an. Sfantul le raspunde ca si o singura data daca se impartasesc tot trebuie sa fie pregatiti, pentru ca se apropie de Sfintele Taine. Nu au pacat mai mic daca se impartasesc o singura data.

catalin2 21.02.2016 02:40:01

Citat:

În prealabil postat de ahilpterodactil (Post 614638)
In urma cu ceva vreme am mers la parintele duhovnic si l-am intrebat daca ma pot impartasi. Imi parea ca inima mea tanjeste, ca sunt in ipostaza potrivita pentru impartasire.
Parintele m-a intrebat, cu toata seriozitatea (si caldura) daca ma cred pregatit...
Am ezitat, am spus ca nu cred ca sunt pregatit. Si nu m-am impartasit.

De obicei preotii dau dezlegare la impartasire (sau nu) dupa spovedanie. Spovedania poate fi facuta oricand, nu exista o restrictie, doar dorinta de a nu mai pacatui. Sunt preoti (cel putin aici) care si dupa dezlegare de impartasire intreaba daca esti pregatit. Adica daca doresti sa te impartasesesti (pentru ca trebuie sa se dea impartasania cu voia celui impartasit), daca nu ai mancat de dimineata sau daca ai tinut zilele de post (daca nu e in timpul posturilor). Asadar, daca preotul a dat dezlegare nu mai e nevoie sa decidem noi daca suntem vrednici sa ne impartasim.

crinrin 23.02.2016 13:52:16

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 614656)
Aici fiecare face cum i se spune, dar înainte de toate conștiința ta e prima sită pe care trebuie să treci până la Potir.

Cine nu a primit de la duhovnic canon sa nu se impartaseasa si vrea sa se impartaseasca, sa nu mai stea pe ganduri! Constiinta ne va spune ca suntem pacatosi, dar Hristos ne primeste! Totul e sa vrem si noi!

Pacatele grele opresc pe om de la Sf. Impartasanie iar duhovnicul va fi primul care nu ne va ingadui apropierea de Aceasta. Daca el nu ne opreste, noi de ce sa ne punem bariere pe motiv ca inca facem pacate? Pacatosi suntem, pacate nu incetam sa facem. Dar daca vine moartea si ne gaseste neimpartasiti?

Smeriti si recunoscatori sa ne apropiem de Sf. Impartasanie, cu acordul duhovnicului!

stefan florin 23.02.2016 14:04:49

Citat:

În prealabil postat de crinrin (Post 614888)
Cine nu a primit de la duhovnic canon sa nu se impartaseasa si vrea sa se impartaseasca, sa nu mai stea pe ganduri!

ce ai vrut sa spui aici?

Mihailc 23.02.2016 16:24:35

Citat:

În prealabil postat de crinrin (Post 614888)
Cine nu a primit de la duhovnic canon sa nu se impartaseasa si vrea sa se impartaseasca, sa nu mai stea pe ganduri! Constiinta ne va spune ca suntem pacatosi, dar Hristos ne primeste! Totul e sa vrem si noi!

Pacatele grele opresc pe om de la Sf. Impartasanie iar duhovnicul va fi primul care nu ne va ingadui apropierea de Aceasta. Daca el nu ne opreste, noi de ce sa ne punem bariere pe motiv ca inca facem pacate? Pacatosi suntem, pacate nu incetam sa facem. Dar daca vine moartea si ne gaseste neimpartasiti?

Smeriti si recunoscatori sa ne apropiem de Sf. Impartasanie, cu acordul duhovnicului!

Încerc să mă prind care-i legătura între propoziția comentată și comentariu, însă nu reușesc...

Din partea mea, facă fiecare cum îi este rânduiala, cum simte, cum este povățuit. Creștinismul sănătos crește în solul fertil al relațiilor personale, întrucât fiecare ipostas al firii umane este ireductibil la grile standard și mecanică procedurală.
Interesant e faptul că accentul se pune aproape exclusiv pe protocolul primirii Sfintei Împărtășanii, ca și cum imediat după ce ne îndepărtăm de Potir Hristos ar pleca de la noi.

crinrin 23.02.2016 16:36:49

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 614908)
Încerc să mă prind care-i legătura între propoziția comentată și comentariu, însă nu reușesc...

Nu este nicio legatura, doar mi-a placut sa-mi anexez ideile la postarea ta.

Mihailc 23.02.2016 16:57:20

Citat:

În prealabil postat de crinrin (Post 614909)
Nu este nicio legatura, doar mi-a placut sa-mi anexez ideile la postarea ta.

Mno, asta nu mi-ar fi trecut prin cap veci!

crinrin 23.02.2016 17:04:38

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 614912)
Mno, asta nu mi-ar fi trecut prin cap veci!

Cred. Asa ciudatenie mai rar vezi.

Sa auzim numai si numai de bine! :6:

ahilpterodactil 23.02.2016 22:10:37

Citat:

În prealabil postat de Mihailc (Post 614908)
Creștinismul sănătos crește în solul fertil al relațiilor personale, întrucât fiecare ipostas al firii umane este ireductibil la grile standard și mecanică procedurală.

Desigur, numai ca in ciuda solului fertil unii au inventat ingrasamintele.
Unde mai gasesti azi nutrimente/relatii duhovnicesti eco?

Poate ca daca fiecare membru al relatiei si-ar aminti ca el si celalalt sunt unici, ca de la Adam si Eva nu a mai fost vreunul la fel cu vreunaltul (asadar nimeni de clonat, ca nu-i nici bine nici nevoie), atunci ar putea fi vorba de relatii personale sanatoase.
Deocamdata tot e bine ca ai amintit de standarduri si proceduri, ca de un refugiu stupid al tuturor marsaviilor trandaviei, oficializate si preamarite in sistemele (nu putine) de tip totalitar.
Unde falsul ideologiei troneaza, miscare vie nu prea vad sa fie. Doar spasmele victimelor amestecate sinistru cu rasul dement al celor satisfacuti de potlogarie.

Mihailc 23.02.2016 22:43:57

Citat:

În prealabil postat de ahilpterodactil (Post 614937)
Desigur, numai ca in ciuda solului fertil unii au inventat ingrasamintele.
Unde mai gasesti azi nutrimente/relatii duhovnicesti eco?

Poate ca daca fiecare membru al relatiei si-ar aminti ca el si celalalt sunt unici, ca de la Adam si Eva nu a mai fost vreunul la fel cu vreunaltul (asadar nimeni de clonat, ca nu-i nici bine nici nevoie), atunci ar putea fi vorba de relatii personale sanatoase.
Deocamdata tot e bine ca ai amintit de standarduri si proceduri, ca de un refugiu stupid al tuturor marsaviilor trandaviei, oficializate si preamarite in sistemele (nu putine) de tip totalitar.
Unde falsul ideologiei troneaza, miscare vie nu prea vad sa fie. Doar spasmele victimelor amestecate sinistru cu rasul dement al celor satisfacuti de potlogarie.

N-am prea auzit să se predice în biserici despre persoană și relații personale. Posibil să fie de vină pentru această situație și preluarea falsificată în discursul neoprotestant, unde personal se confundă cu individual (în formule de genul "l-am primit pe Iisus ca Dumnezeu personal").

Până la extrema "eco" te poți mulțumi cu orice brazdă însuflețită care tinde să se elibereze de ambele brățări ale cătușelor mediocrității: legea și fărădelegea.

Că tot am pomenit de filmul "12", iată un extras elocvent din multele lui sugestii de îngândurare fertilă:

"Legea este puternică și constantă, dar ce poate fi făcut atunci când mila are putere mai mare decât legea?"

ahilpterodactil 23.02.2016 22:58:03

Persoana si individul (respectiv personalitatea si individualitatea) sunt termeni simetrici.
Simetrici, nu identici.
dar cand tendinta spre obiectualitate e puternica, atunci persoana si individul sunt acelasi lucru. x indivizi e totuna cu x persoane. Se poate contabiliza, se poate masura cu acelasi cantar de la ceapeu, pe care pui calare sacii de cartofi.
Ori sfecla.
Rosie.

P.S. Ma paste un atac de furie....


Ora este GMT +3. Ora este acum 05:14:52.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.