Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Reguli in Biserica (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5027)
-   -   Mijloace de comunicare moderne (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=19760)

Iorest 07.10.2022 01:02:44

Mijloace de comunicare moderne
 
Mă uitam la recentele situații care problematizează Biserica și văd că se repetă deja câteva tipare, comunicare pe internet - grupuri de wattsapp - telefoane inteligente - depășirea unor bariere între oameni prin ele.

1.De ce ar avea nevoie un călugăr de internet și de un telefon mobil modern, de ce nu-i ajunge doar unul clasic de pe care să primească sarcini de la îndrumători ?

2. De ce ar avea nevoie un preot de mir de un telefon inteligent și nu i-ar ajunge unul vechi cu butoane ?

Cât timp pierde de la rugăciune un călugăr dacă petrece pe internet sau cu enoriașii pe telefon discutând multe banalități ?

Cum era călugăria în timpul telefonului cu fir de exemplu vremea părintelui Cleopa, oamenii căutau mai des mănăstirea decât acum, deși nu avea fiecare mașină personală ultra-performantă ca acum, mulți se înghesuiau pe tren ca să ajungă, mergeau pe jos, prin căruțe etc.

Deci faptul că nu era net și comunicare instant nu împiedica cu nimic viața duhovnicească, din contră dădea chiar o notă de mister, să vrei să descoperi și să vii în calea mănăstirii, a Bisericii și se citea mult mai mult și tipăritura Bisericească deși logistic era mai puțin difuzată.

Adr.iu91 25.04.2024 15:17:32

Citat:

În prealabil postat de Iorest (Post 671979)
Mă uitam la recentele situații care problematizează Biserica și văd că se repetă deja câteva tipare, comunicare pe internet - grupuri de wattsapp - telefoane inteligente - depășirea unor bariere între oameni prin ele.

1.De ce ar avea nevoie un călugăr de internet și de un telefon mobil modern, de ce nu-i ajunge doar unul clasic de pe care să primească sarcini de la îndrumători ?

2. De ce ar avea nevoie un preot de mir de un telefon inteligent și nu i-ar ajunge unul vechi cu butoane ?

Cât timp pierde de la rugăciune un călugăr dacă petrece pe internet sau cu enoriașii pe telefon discutând multe banalități ?

Cum era călugăria în timpul telefonului cu fir de exemplu vremea părintelui Cleopa, oamenii căutau mai des mănăstirea decât acum, deși nu avea fiecare mașină personală ultra-performantă ca acum, mulți se înghesuiau pe tren ca să ajungă, mergeau pe jos, prin căruțe etc.

Deci faptul că nu era net și comunicare instant nu împiedica cu nimic viața duhovnicească, din contră dădea chiar o notă de mister, să vrei să descoperi și să vii în calea mănăstirii, a Bisericii și se citea mult mai mult și tipăritura Bisericească deși logistic era mai puțin difuzată.

Spuneau Sfintii Parinti, ca ar fi vrut sa traiasca in vremurile de Apoi, ca mai mari sunt ispitele dar si rasplata e mai mare, celor care nu sunt supusi tehnologiei si altor vicii.

Am vazut ca si Pimen Vlad, fiind calugar in Athos are telefon, si echipa de filmare pentru postari pe internet, la fel ca multi alti preoti/crestini, unde posteaza (sau posteaza altii pentru ei) pe Youtube, TikTok, Facebook (poate si Instagram).

Este o mare problema in special pe TikTok. Toate bisericile, fiind ortodoxe, neo-protestante/protestante, catolice, pagani (politeisti), islam zici ca s-au mutat pe TikTok, oriunde vezi apar religii, dezbateri, live-uri, certuri intre diverse religii.

Eu chiar as propune interzicerea religiei pe TikTok, in sensul ca mai scoatem lumea mai in afara ecranului, si prevenim sa pacatuiasca unu cu altul, ca acolo se judeca unu pe altu si se cearta in nestire (chiar daca unii trec de filtrele contra-injuraturi).

Vezi tot, protestanti la tot pasul, Tony Berbece, Valeriu Pustan, Nicu Urgie, multi crestini facand live-uri intre ei, inclusiv apare si Connect-R acolo :))) ....deci in loc ca lumea sa mearga la biserica in viata reala stau pe TikTok la dezbateri filozofice :))

Nu s-ar fi mutat lumea pe TikTok, daca nu incepeau controversele intre biserici, ca altii ii ataca pe altii, si altii sunt nevoiti sa riposteze, isi fac cont mai multi, si tot asa se inmulteste mizeria. Daca SUA baneaza TikTok, macar si Romania sa baneze religia pe TikTok.....chiar daca americanii fac ceva rau impotriva vointei libere a poporului, macar mai scoate lumea din indobitocirea TikTok-ului (bine nu se vor lasa de youtube, facebook, etc).

Iorest 25.04.2024 23:01:05

Citat:

În prealabil postat de Adr.iu91 (Post 677290)
Spuneau Sfintii Parinti, ca ar fi vrut sa traiasca in vremurile de Apoi, ca mai mari sunt ispitele dar si rasplata e mai mare, celor care nu sunt supusi tehnologiei si altor vicii.

Am scris acum 2 ani postarea, am și uitat de ea, 99% dintre călugări nu cred că se filmează totuși, dar internet numai cine nu vrea nu are în chilie.

Citat:

În prealabil postat de Adr.iu91 (Post 677290)
Am vazut ca si Pimen Vlad, fiind calugar in Athos are telefon, si echipa de filmare pentru postari pe internet, la fel ca multi alti preoti/crestini, unde posteaza (sau posteaza altii pentru ei) pe Youtube, TikTok, Facebook (poate si Instagram).

Nu știu dacă are totuși echipă de filmare pe Athos, ar fi ceva prea mult și deplasat, e vorba de distragerea atenției de la slujbe, dacă te gândești la live-uri sau pierzi timp cu editatul, filmatul, marketingul e timp de mântuire.

Plus se mută zgomotul lumii în mănăstire, și mai e și pericolul alunecării în mondenitate sau zonă cancanistică a bisericii, cazurile Visarion Alexa, Vasile Bănescu, chiar Vasile Ioana a făcut niște declarații ecumeniste la un moment dat într-o sală de teatru.

Citat:

În prealabil postat de Adr.iu91 (Post 677290)
Vezi tot, protestanti la tot pasul, Tony Berbece, Valeriu Pustan, Nicu Urgie, multi crestini facand live-uri intre ei, inclusiv apare si Connect-R acolo :))) ....deci in loc ca lumea sa mearga la biserica in viata reala stau pe TikTok la dezbateri filozofice :))

Mi se pare pierdere de timp, singurul motiv să postezi ca parohie pe internet ar fi dacă ai informa asupra programului și când te găsesc oamenii, eventual să faci un fel de info despre ce programe are comunitatea în afara slujbelor.


Citat:

În prealabil postat de Adr.iu91 (Post 677290)
Nu s-ar fi mutat lumea pe TikTok, daca nu incepeau controversele intre biserici, ca altii ii ataca pe altii, si altii sunt nevoiti sa riposteze, isi fac cont mai multi, si tot asa se inmulteste mizeria. Daca SUA baneaza TikTok, macar si Romania sa baneze religia pe TikTok.....chiar daca americanii fac ceva rau impotriva vointei libere a poporului, macar mai scoate lumea din indobitocirea TikTok-ului (bine nu se vor lasa de youtube, facebook, etc).

Tre să ai nervi tari și să nu lucrezi ca să urmărești ce zice fiecare pastor, chiar și pe preoți eu nu urmăresc tot ce postează doxologia sau trinitas, fac o selecție.
Dar nu cred că vine cineva pt circ ecumenic pe tik tok.

Iorest 25.04.2024 23:53:02

Tot despre mirajul internautic:

Părintele Petru își măsoară „dreapta părintească”:

https://www.youtube.com/watch?v=ONQsS4Ygx5A

Adr.iu91 26.04.2024 00:38:42

Citat:

În prealabil postat de Iorest (Post 677293)
Am scris acum 2 ani postarea, am și uitat de ea, 99% dintre călugări nu cred că se filmează totuși, dar internet numai cine nu vrea nu are în chilie.


Nu știu dacă are totuși echipă de filmare pe Athos, ar fi ceva prea mult și deplasat, e vorba de distragerea atenției de la slujbe, dacă te gândești la live-uri sau pierzi timp cu editatul, filmatul, marketingul e timp de mântuire.

Plus se mută zgomotul lumii în mănăstire, și mai e și pericolul alunecării în mondenitate sau zonă cancanistică a bisericii, cazurile Visarion Alexa, Vasile Bănescu, chiar Vasile Ioana a făcut niște declarații ecumeniste la un moment dat într-o sală de teatru.


Mi se pare pierdere de timp, singurul motiv să postezi ca parohie pe internet ar fi dacă ai informa asupra programului și când te găsesc oamenii, eventual să faci un fel de info despre ce programe are comunitatea în af
Tre să ai nervi tari și să nu lucrezi ca să urmărești ce zice fiecare pastor, chiar și pe preoți eu nu urmăresc tot ce postează doxologia sau trinitas, fac o selecție.
Dar nu cred că vine cineva pt circ ecumenic pe tik tok.

Se face și circ ecumenic, eu intru că fac content pe nișa la care lucrez + marketing și îmi apar instant clipuri cu oameni care postează din religie, fie protestanți, fie ortodoxi. Chiar ai optiune să resetezi algoritmul, dar tot apar ei 🤦🤦🤦. Nu, nu îmi place deloc sincer. Postez ce am de postat și ies din aplicație.

RappY 26.04.2024 14:01:33

Pr. Pimen e și stareț, e normal să aibă telefon pentru a-l ajuta cu lucruri gospodărești. Cred că filmările și manageriatul online sunt înlesnite de Pr. Teologos care e mai tânăr și parcă a lucrat la calculatoare înainte să se călugărească.

Mi se pare contribuția părintelui Pimen foarte bună, am auzit că i-a ajutat pe mulți să revină la credință. E mai mult riscul lui să știe să se înfrâneze, să nu se piardă în astfel de videouri. Am văzut că se mai ceartă și cu neoprotestanții, dar până la urmă asta trebuie să știe un monah, să facă lucruri în moderație cât sunt ziditoare, să folosească tehnologia cu discernământ, e treaba lui până la urmă că doar e stareț în Athos și trebuie să știe mai bine decât noi ce e bine de făcut.

Alții ca în cazul p. Vasile Ioana s-a văzut că n-a avut priceperea de a gestiona faima și a ajuns să spună lucruri grave pe la televiziuni.

Dar nici eu nu văd de ce un monah obișnuit ar avea nevoie de smartphone sau de internet. Ispitele sunt mai mari azi dar și oamenii mai slabi deci nu se împacă cele două, ar trebui să reducem din ispite cât mai mult.

S-a discutat asta și în seria „Mărturii Athonite”, am postat aici, când părinții athoniți spuneau că pentru un monah o mare virtute este înstrăinarea de lume. Să nu se afișeze, să nu caute aprecierea oamenilor, etc.

Din patericul egiptean: Se zicea pentru avva Arsenie și pentru avva Teodor al Fermei, că mai mult decât toate, urau slava oamenilor. Pentru aceasta Arsenie nu întâmpina lesne pe cineva, iar avva Teodor întâmpina cu adevărat, dar ca o sabie îi era.

Iorest 27.04.2024 00:28:58

Citat:

În prealabil postat de RappY (Post 677302)
Pr. Pimen e și stareț, e normal să aibă telefon pentru a-l ajuta cu lucruri gospodărești. Cred că filmările și manageriatul online sunt înlesnite de Pr. Teologos care e mai tânăr și parcă a lucrat la calculatoare înainte să se călugărească.

Maxim un om îl mai filmează, oricum dacă stai prea mult pe sticlă riști să enervezi sau să dai suprasaturație, să devină irascibil omul când te vede peste tot.

Citat:

În prealabil postat de RappY (Post 677302)
Dar nici eu nu văd de ce un monah obișnuit ar avea nevoie de smartphone sau de internet. Ispitele sunt mai mari azi dar și oamenii mai slabi deci nu se împacă cele două, ar trebui să reducem din ispite cât mai mult.

Sunt mulți care au plecat din mănăstiri din cauza internetului, i-au scos femeile, plus pericolul filmelor porcoase.

Citat:

În prealabil postat de RappY (Post 677302)
S-a discutat asta și în seria „Mărturii Athonite”, am postat aici, când părinții athoniți spuneau că pentru un monah o mare virtute este înstrăinarea de lume. Să nu se afișeze, să nu caute aprecierea oamenilor, etc.

Din patericul egiptean: Se zicea pentru avva Arsenie și pentru avva Teodor al Fermei, că mai mult decât toate, urau slava oamenilor. Pentru aceasta Arsenie nu întâmpina lesne pe cineva, iar avva Teodor întâmpina cu adevărat, dar ca o sabie îi era.

Nu se mai promovează principiile Sfântului Vasile cel Mare despre Rânduiala Monahală.

rentacarotopeni85 31.05.2024 15:56:58

Citat:

În prealabil postat de Iorest (Post 671979)
Mă uitam la recentele situații care problematizează Biserica și văd că se repetă deja câteva tipare, comunicare pe internet - grupuri de wattsapp - telefoane inteligente - depășirea unor bariere între oameni prin ele.

1.De ce ar avea nevoie un călugăr de internet și de un telefon mobil modern, de ce nu-i ajunge doar unul clasic de pe care să primească sarcini de la îndrumători ?

2. De ce ar avea nevoie un preot de mir de un telefon inteligent și nu i-ar ajunge unul vechi cu butoane ?

Cât timp pierde de la rugăciune un călugăr dacă petrece pe internet sau cu enoriașii pe telefon discutând multe banalități ?

Cum era călugăria în timpul telefonului cu fir de exemplu vremea părintelui Cleopa, oamenii căutau mai des mănăstirea decât acum, deși nu avea fiecare mașină personală ultra-performantă ca acum, mulți se înghesuiau pe tren ca să ajungă, mergeau pe jos, prin căruțe etc.

Deci faptul că nu era net și comunicare instant nu împiedica cu nimic viața duhovnicească, din contră dădea chiar o notă de mister, să vrei să descoperi și să vii în calea mănăstirii, a Bisericii și se citea mult mai mult și tipăritura Bisericească deși logistic era mai puțin difuzată.



Nu cred ca un telefon inteligent ii impiedica de la viata monahala, chiar si pe muntele Atos au telefoane si acces la net.

cozia 31.05.2024 22:56:57

Citat:

În prealabil postat de rentacarotopeni85 (Post 677830)
Nu cred ca un telefon inteligent ii impiedica de la viata monahala, chiar si pe muntele Atos au telefoane si acces la net.

Mai usor rezisti tentatiei sa absorbi pornografie ca mirean decit sa fii in manastire. Calugar fiind este tentat de zeci de ori mai mult decit in civilie.

Pornoul fiind la un buton distanta realist vorbind, nu ai cum sa rezisti.

Atentie parinti!
Copilul pana nu capata discernamant(16-18 ani) nu are motiv sa aibe un telefon cu Iad-net pe el. Poate avea un Nokia cu butoane flip( pentru urgente, scuza lor eterna)...
Noi asa am facut si a fost f bine.

Dati-le telefon smart de mici si va veti smulge parul din cap mai tarziu.
Tineti minte treaba asta!

Iorest 01.06.2024 01:26:49

Citat:

În prealabil postat de cozia (Post 677835)
Mai usor rezisti tentatiei sa absorbi pornografie ca mirean decit sa fii in manastire. Calugar fiind este tentat de zeci de ori mai mult decit in civilie.

Mai e și pericolul de răspândire pt un călugăr, ei pleacă tocmai pt liniștire, or internetul aduce tulburarea lumii într-un spațiu care ar trebui să fie ferit.

Citat:

În prealabil postat de cozia (Post 677835)
Pornoul fiind la un buton distanta realist vorbind, nu ai cum sa rezisti.

Nu e vb doar de filmografie păcătoasă ci de chatul cu femei reale apropiate ale mănăstirii care poate evolua spre păcat, pe mulți i-au scos femeile din viața monahală.

cozia 01.06.2024 01:50:45

Citat:

În prealabil postat de Iorest (Post 677836)
Nu e vb doar de filmografie păcătoasă ci de chatul cu femei reale apropiate ale mănăstirii care poate evolua spre păcat, pe mulți i-au scos femeile din viața monahală.

Nu prea vad ce pacat este activat daca te scoate o muiere din calugarie?
Asta inseamna ca nu erai facut pentru asa ceva.
Adictia la porno insa este o mare belea. Am auzit ca este nevoie de interventii serioase pentru a scapa de patima asta.

RappY 01.06.2024 02:55:06

Citat:

În prealabil postat de cozia (Post 677838)
Nu prea vad ce pacat este activat daca te scoate o muiere din calugarie?

Cum adică nu vezi ce păcat este „activat”? Monahii nu au voie să părăsească viața călugărească, fac o făgăduință pe viață, e în voturile monahale în Molitfelnic, în canoanele sinoadelor ecumenice, în regulamentul BOR, peste tot. Călugăria este pe viață, nu există dezlegare să îți încalci jurământul făcut în fața lui Dumnezeu ca să trăiești o viața păcătoasă și rușinoasă.

cozia 01.06.2024 03:28:42

Citat:

În prealabil postat de RappY (Post 677839)
Cum adică nu vezi ce păcat este „activat”? Monahii nu au voie să părăsească viața călugărească, fac o făgăduință pe viață, e în voturile monahale în Molitfelnic, în canoanele sinoadelor ecumenice, în regulamentul BOR, peste tot. Călugăria este pe viață, nu există dezlegare să îți încalci jurământul făcut în fața lui Dumnezeu ca să trăiești o viața păcătoasă și rușinoasă.

Normal ca stiu regulile intrarii in ascultare la manastire si nu este bine deloc in caz ca i se intampla asa ceva unui calugar utilizator de retele sociale. Intreaga obste sufera pentru fratele lor. Este si normal. Insa intrebarea era care din cele 10 Porunci din VT sunt incalcate? Practic nici una.
Iar in NT, avem una singura:

„Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți.”

Demetrius 01.06.2024 04:34:04

Citat:

În prealabil postat de cozia (Post 677840)
Normal ca stiu regulile intrarii in ascultare la manastire si nu este bine deloc in caz ca i se intampla asa ceva unui calugar utilizator de retele sociale. Intreaga obste sufera pentru fratele lor. Este si normal. Insa intrebarea era care din cele 10 Porunci din VT sunt incalcate? Practic nici una.

Nu e una, sunt trei (3), primele trei, dar călugărul o respectă pe-a unsprezecea, că prea se iubește pe sine.
Parafrazând pilda din Evanghelie :

17. Și a trimis la ceasul cinei pe sluga sa ca să spună celor chemați: Veniți, că iată toate sunt gata.
20. Al treilea a zis: Femeie mi-am luat și de aceea nu pot veni.(Lc14,17.20)


putem spune că monahul fiind deja așezat la masă, s-a ridicat și a plecat.

Citat:

Iar in NT, avem una singura:

„Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți.”
Adică, acel călugăr a început s-o iubească pe femeie ca pe sine însuși?

RappY 01.06.2024 07:37:29

Citat:

În prealabil postat de cozia (Post 677840)
Normal ca stiu regulile intrarii in ascultare la manastire si nu este bine deloc in caz ca i se intampla asa ceva unui calugar utilizator de retele sociale. Intreaga obste sufera pentru fratele lor. Este si normal. Insa intrebarea era care din cele 10 Porunci din VT sunt incalcate? Practic nici una.

Aici e vorba de călugări ortodocși și credința ortodoxă, nu cine știe ce religie eretică ai tu în cap. A ieși din orânduiala canonică este deja păcat, nu e nevoie să cauți altceva altundeva.

Citat:

În prealabil postat de cozia (Post 677840)
Iar in NT, avem una singura:

„Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți.”

Cum una când spune clar că-s două?

Matei 22, 37-40

Citat:

36. Învățătorule, care poruncă este mai mare în Lege?
37. El i-a răspuns: Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău și cu tot cugetul tău.
38. Aceasta este marea și întâia poruncă.
39. Iar a doua, la fel ca aceasta: Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți.
40. În aceste două porunci se cuprind toată Legea și proorocii.
Monahul care s-a dedicat lui Dumnezeu la tundere și-a încălcat cuvântul și s-a dat păcatului, iubind păcatul mai mult decât pe Dumnezeu, încâlcând prima poruncă.

RappY 06.06.2024 19:53:05

Despre voturile monahale în timpul Sfântului Iustinian cel Mare (de la Prof. Emilian Popescu):

Citat:

Iustinian era convins că succesul armatelor depindea de harul lui Dumnezeu și că păcatele oamenilor aveau consecințe nu numai pentru mântuirea personală, ci și pentru starea generală a Imperiului. Câtă importanță acorda problemelor religioase reiese și din faptul că prin legile sale voia să aducă ordinea în Biserică și imperiu. În fruntea Codului lui Iustinian se află și o expansiune asupra Sfintei Treimi și credinței ortodoxe, precum și Simbolului Niceo-Constantinopolitan.

(...)

Iustinian a precizat granițele dintre legea laică (civilă) și cea monahală, mergând atât de departe, încât a adus corecturi și hotărârilor sinoadelor. Întreaga această legislație avea la bază obligația călugărilor de a rămâne fideli votului dat lui Dumnezeu. Cel care abandonează mănăstirea trebuie adus înapoi cu forța și, dacă pleacă din nou, trimis în armată, fără să poată beneficia de bunurile și de situația sa juridică anterioară.

Iorest 06.06.2024 23:31:31

Citat:

În prealabil postat de RappY (Post 677942)
Despre voturile monahale în timpul Sfântului Iustinian cel Mare (de la Prof. Emilian Popescu)
Iustinian era convins că succesul armatelor depindea de harul lui Dumnezeu și că păcatele oamenilor aveau consecințe nu numai pentru mântuirea personală, ci și pentru starea generală a Imperiului. Câtă importanță acorda problemelor religioase reiese și din faptul că prin legile sale voia să aducă ordinea în Biserică și imperiu. În fruntea Codului lui Iustinian se află și o expansiune asupra Sfintei Treimi și credinței ortodoxe, precum și Simbolului Niceo-Constantinopolitan.

(...)

Iustinian a precizat granițele dintre legea laică (civilă) și cea monahală, mergând atât de departe, încât a adus corecturi și hotărârilor sinoadelor. Întreaga această legislație avea la bază obligația călugărilor de a rămâne fideli votului dat lui Dumnezeu. Cel care abandonează mănăstirea trebuie adus înapoi cu forța și, dacă pleacă din nou, trimis în armată, fără să poată beneficia de bunurile și de situația sa juridică anterioară.

Probabil că treaba cu armata e pentru a descuraja fuga spre monahism pt a scăpa de armată și nu se referă la cei dați afară din mănăstiri pt încălcări grave.

RappY 06.06.2024 23:55:07

Citat:

În prealabil postat de Iorest (Post 677944)
Probabil că treaba cu armata e pentru a descuraja fuga spre monahism

Mai degrabă este pentru îngrijirea față de viața monahală, a luat mai multe măsuri în aceasta privință:

Citat:

Alte legi reglementau alegerea starețelor și stareților și dădeau norme de disciplină în mănăstiri. Se poate spune că Iustinian a arătat o mare grijă pentru mănăstiri. În preambulul legilor sale privitoare la viața monahală, el își arată prețuirea pentru mănăstiri, pe care le socotește foarte utile societății, din cauza rugăciunilor pe care le adresează lui Dumnezeu pentru bunăstarea imperiului cei care au îmbrăcat haina îngerească. Statul are, deci, interes să favorizeze dezvoltarea mănăstirilor, dar în același timp și dreptul să ceară ca monahii să respecte disciplina îngerească și îndeplinirea regulilor fixate. Iustinian a pus accentul pe viața în comun (chinovitică), obligând pe toți călugării să trăiască în mănăstiri sub conducerea egumenului. El era împotriva acelor călugări rătăcitori, care-și câștigau existența cerșind, și a limitat chiar numărul anahoreților (isihaștilor). A luat măsuri severe împotriva mănăstirilor mixte, de bărbați și femei, destul de numeroase din secolul al IV-lea.
Citat:

În prealabil postat de Iorest (Post 677944)
nu se referă la cei dați afară din mănăstiri pt încălcări grave.

Păi nu, se referă la cei ce părăsesc mănăstirea din cauza ispitelor.

Iorest 07.06.2024 00:14:14

Citat:

În prealabil postat de RappY (Post 677946)
Iustinian a pus accentul pe viața în comun (chinovitică), obligând pe toți călugării să trăiască în mănăstiri sub conducerea egumenului. El era împotriva acelor călugări rătăcitori, care-și câștigau existența cerșind, și a limitat chiar numărul anahoreților (isihaștilor).

Mi se pare că a intervenit cam dur, din ce înțeleg și pe Athos există categoria călugărilor trăistari care umblă cu traista în băț din loc în loc și sunt omeniți de către alți călugări, nu toți le sunt ostili, dacă nu fac lucruri rele.

RappY 07.06.2024 00:25:16

Citat:

În prealabil postat de Iorest (Post 677947)
Mi se pare că a intervenit cam dur, din ce înțeleg și pe Athos există categoria călugărilor trăistari care umblă cu traista în băț din loc în loc și sunt omeniți de către alți călugări, nu toți le sunt ostili, dacă nu fac lucruri rele.

Păi depinde de vremuri, se pare că în vremea lui era o perioadă de decadență în mănăstiri, și probabil a decis de cuviință să-i țină mai din scurt, să stea sub egumen să facă ascultare mereu. Încă de la Sf. Vasile cel Mare există această tensiune de a ține în balans viața pustnicească și viața de obște, și fiecare epocă dictatează alte reguli (uneori reforme) pentru o dezvoltare sănătoasă.

Iorest 07.06.2024 00:26:47

Marius Yanush povestește în cartea 100 de zile pe Athos la pagina 168, despre cele 4 categorii de călugări, enumerate de părintele pustnic Ioan de pe Athos

Dar, dincolo de această vorbă prin care a răspuns gândului meu, îmi mai spune una, tot cam cu adresă :
„Au fost patru tipuri de părinți la Athos :

- trăistarii - care mergeau din mănăstire în mănăstire,

- peșterenii și colibarii care trăiau singuri prin peșteri și colibe improvizate,

- chilioții - care trăiau în chilii și schituri cu viață de sine, în grupuri mici, și

- mănăstirenii - care trăiau în viață de obște.”

Părintele Ioan era cam supărat pe călugării de la Marea Lavră, care îi cam amenințau pe pustnici că îi vor scoate „cu elicopterele” din „văgăunile” lor.


Ora este GMT +3. Ora este acum 01:05:59.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.