![]() |
Incadrul bisericii ortodoxe exista obiceiul de a aprinde lumanari. Pentru vii si pentru morti; cu ocazia botezului, a nuntii si a mortii; la liturghie, la acatist si maslu. Ocaziile de a aprinde lumanari sunt mai multe. Sa nu uitam de noaptea Invierii, cand primim lumina.
Care e de fapt semnificatia lumanarii aprinse in biserica, precum si a luminii din candela. Puteti sa ma lamuriti si pe mine, va rog? |
În "Faptele sfintilor apostoli" in capitolul 20:8 ni se spune " Iar în camera de sus, unde erau adunati, erau multe lumini aprinse."Era vorba dupa câte bănuiesti despre frângerea Pâinii,sfânta Liturghie.Nu pot sa-mi dau seama de ce acest verset a dainut peste veacuri.Se pare că într-adevăr era noapte,deoarece sf.apostol Pavel "a început să le vorbească si a prelungit cuvântul lui până la miezul noptii."(Fapte 20:8).Fratii nostri neoprotestanti aduc argumentul ca era noapte,dar,de ce totusi ni se spune ca ardeau multe lumini?Dacă era noapte,era logic că trebuiau lumini,nu mai trebuia să ni se spună nouă,si totusi acest verset îsi are locul si rostul sau pe cât ni se pare nouă de nesemnificativ.Un preot din grecia,a văzut un "credincios"că aprinde lumânări,dar se grăbea si si-a cerut iertare că nu poate sta la sf.Liturghie."Bine,domnule,au să se roage aceste lumânări în locul domniei tale"Se pare,că,într-adevăr,mila Domnului a fost în acel caz,dar nu mai multă decât la altii care si-au jertfit din timpul lor,au aprins lumânări si au participat cu credintă si cu smerenie la sf.Liturghie.Părerea mea e că aprinsul lumânărilor are efect oricum,dar mai multă să fie credinta în sfânta Taină a Euharistiei si bucuria participării la acea Taină nevăzută si peste putinta noastră de a întelege.
|
"Eu sunt lumina" :)
un crestin tinde spre lumina, nu spre intuneric... probabil de aceea aprindem lumanari. e un simbol... nu stiu, cred. |
PArintele Argatu mi-a dat odata de citit mai multi psalmi timp de mai multe zile si in fiecare zi trebuia sa aprind tot mai multe lumanari. Ce efect au tot mai multe lumanari aprinse? Aceasta e de fapt intrebarea mea.
|
Citat:
dar cum lumina din tine era intauneric shi cum cu fiecare zi din neglijentza sau nepricepere ramanea din pacate tot la fel, (la mine asha se-ntampla, banuiesc ca shi la tine...) explicatzia este ca Parintele Argatu a zis sa aprinzi cu fiecare zi tot mai mult lumanari pentru ca, ma gandesc, nu-i exclus, pentru ca Dumnezeu a vrut de la tine ca psalmii cititzi de tine sa lumineze prin fiecare lumanare aprinsa shi astfel, cu cat aprindeai mai multe lumanari psalmii din lumanare ii luminau shi pe altzii chiar daca tu nu mai stiai exact cate lumanari ai aprins, deshi era foarte simplu sa stii, ca in fiecare zi ai aprins cate o lumanare in plus, maxim doua... Shi ne intrebam acum cu totzii... la ce numar te-ai oprit? Ei vezi a dorit sa ne dea tzie shi noua o lectzie despre iertare... :) de 70oricate7 nu-i exclus sa fi interpretat fals... oricum zi-mi shi mie te rog ce sunt psalmii |
n-ai auzit de Psalmii lui David? ii gasesti in Biblie, sunt 151. impreuna formeaza Psaltirea. ;)
|
iar cel mai cunoscut e Psalmul 50...
mi-am adus aminte ce scrie in el "invata-voi pe cei fara de lege caile Tale si cei necredinciosi la Tine se vor intoarce"... deci, dak nu inteleg gresit, chiar e indicat sa-i inveti pe ceilalti. ??? |
semnificatie lumina/ lumanare/ candela In Vechiul Testament, aprinderea facliilor si a candelelor in timpul oficierii cultului religios era o practica indatinata, cu caracter obligatoriu (Ies. XXVII, 20; XXX; 8). Insusi Dumnezeu i-a poruncit lui Moise sa aprinda candelele de la sfesnicul adunarii (Ies. XL, 4), ca sa arda "de seara pana dimineata" (Ies. XXVII, 21) iar Aaron sa se preocupe de indeplinirea acestei misiuni "Vorbeste cu Aaron si-i spune: Cand vei pune candelele in sfesnic, ca sa lumineze partea cea din fata Lui, sa aprinzi in el sapte candele. Si a facut Aaron asa: a aprins in sfesnic, ca sa lumineze partea cea din fata lui, sapte candele, cum poruncise Domnul lui Moise" (Num. VIII, 2). De asemenea, in templul lui Solomon se gaseau 10 sfesnice de aur inaintea Sfintei Sfintelor (III Regi VII, 49). In Noul Testament observam ca, atunci cand Mantuitorul a serbat Cina cea de Taina, spre seara, au fost folosite lumini pentru luminarea foisorului. De asemenea, Sfantul Apostol Pavel, pe cand se afla in Troia, a savarsiti frangerea painii si a prelungit lungul sau cuvant pana al miezul noptii si "in camera de sus, erau multe lumini aprinse" (Fapte XX, 7-8). Din scrierile patristice si marturiile istorice aflam ca lumina a fost utilizata in cult inca de la inceputurile erei crestine, ca ofranda adusa lui Duma nezeu. Lumina a patruns in cultul divin si din motive de necesitate, pentru a lumina adunarile liturgice, care, in perioada persecutiilor se organizau in spe*cial noaptea, cat si pentru a da mai multa solemnitate slujbelor bisericesti. Lumanarea, cu intelesul de faclie a dreptei credinte si semn distinctiv al pastrarii neintrerupte a legaturii cu Hristos, il insoteste pe credincios in toate manifestarile sale cultice si religioase incepand de la botez pana la mormant. Alaturi de lumanari, Biserica Ortodoxa foloseste in cultul divin si candele, cu una, doua sau mai multe lumini. Candela, cand este impodobita cu mai multe lumini, capata semnificatie simbolica aparte. De pilda: sfesnicul si candela cu o singura lumina inchipuie unitatea Dumnezeirii, cele cu doua lumini, cele doua firi (omeneasca si dumnezeiasca) ale Mantuitorului; cele cu trei lumini, Sfanta Treime; cele cu patru lumini, pe cei patru evanghelisti sau cele patru laturi ale lumii; cele cu sapte lumini, cele sapte daruri ale Sfantului Duh sau cele sapte Taine; cele cu douasprezece lumini pe cei 12 Apostoli etc. Lumina simbolizeaza pe Dumnezeu. "Domnul este luminarea mea si Mantuitorul meu, de cine ma voi teme?" (Ps. 26, 1). Avand aceasta con*vingere nestramutata, credinciosul se roaga astfel: "trimite lumina Ta si adevarul Tau" (Ps. 42, 3), "ca la Tine este izvorul vietii, intru lumina Ta vom vedea lumina" (Ps. 35, 9), iar dupa primirea Sfintei impartasanii, canta: "Am vazut lumina cea adevarata, am primit Duhul cel ceresc...". Mantuitorul se identifica pe Sine cu Lumina cea spirituala si vesnica pe care "intunericul nu a cuprins-o" (Ioan 1, 5) si ii indeamna pe oameni sa vietuiasca in lumina sfintelor si dumnezeiestilor Lui porunci si in*vataturi (Ioan 3, 19-21; 8, 12; 12, 35-36). La Liturghia Darurilor mai inainte sfintite, preotul slujitor inalta sfesnicul cu lumini insemnand cu el crucis, zicand: "Lumina lui Hristos lumineaza tuturor!". Acest act antici*peaza lumina bucuriei, a vietii si a mantuirii pe care a revarsat-o Hristos in lume prin invierea Sa. De aceea, in noaptea slavitului Praznic al Pastilor, preotul striga "veniti de luati lumina", invitandu-i pe credinciosi sa guste din bucuria luminii Care a restaurat integral faptura umana si a descoperit sensul adevarat al existentei omenesti si al intregii fapturi, caci "acum toate s-au umplut de lumina, si cerul si pamantul si cele dedesubt", asa cum canta biserica in catavasiile sarbatorii. La slujba inmormantarii, cand il insotim pe raposat cu lumanari aprinse, ii aratam iubirea noastra si comuniunea cu el, fiindca cel adormit continua sa fie viu, ramanand el insusi o lumina ce trece la lumina deplina si vesnica. Lumanarea pe care preotul i-o da nasului la botez, dupa cufundarea de trei ori a pruncului in apa, simbolizeaza lumina interioara a harului impartasit. Tot la fel si facliile aprinse pe care le tin in maini nasi la cununie, reprezinta simbolul curatiei mirilor si al luminii darului dumnezeiesc. Deschizand perspectiva imparatiei luminii, Biserica Ortodoxa ne arata ca toti suntem chemati sa urcam pe treptele desavarsirii, ca sa devenim unii altora, lumina, bucurie, mangaiere prin manifestarea iubirii reciproce, pen*tru ca dincolo, in viata viitoare sa ne impartasim de Lumina cea neinserata. |
Multumesc, calator. M-ai incredintat inca odata de frumusetea credintei noastre ortodoxe.
|
Nu
prea mi-am pus aceasta intrebare,nici nu fac mecanic gestul de a aprinde o lumanare cred totusi ca are valoare de simbol,am citit candva despre asta..sunt convinsa ca te ajuta sa intri in comuniune cu Divinitatea,da solemnitate momentului in care te rogi,se creaza acea atmosfera tainica,in care tu esti fata in fata cu Mantuitorul.Eu am obiceiul sa aprind candela cand ma rog si-n acel moment copiii se linistesc,vorbesc in soapta,cum fac si la Biserica..nu e de joaca!:)La scoala,uneori le citesc copiiilor povestioare cu talc,in scopul de a-i cuminti si aprind intai o lumanare pentru a crea astfel o atmosfera magica;se linistesc si ma privesc foarte gravi si patrunsi de acea atmosfera de poveste..pe mine ma ajuta sa-mi adun gandurile,iar cele bune converg intr-o singura directie catre Maica Domnului .Ma tem ca veti rade de mine pentru faza cu lumarica la ore...va veti duce cu gandul probabil la cine romantice..ma stept la orice..oricum gestul e cu atat mai important cand e legat de rugaciune. |
http://www.formula-as.ro/reviste_600__199__rugaciunea-lumanarilor-aprinse.html
Ce parere aveti despre modul de a spune rugaciunea in felul acesta? |
Pentru a citi despre "rugaciunea lumanarilor aprinse", cautati nr.600 in arhiva Formulei AS. Nu se poate intra direct.
|
Pentru mine lumina lumanarii,acea flacara divina,reprezinta LUMINA,CUNOASTEREA,ADEVARUL,PURITATEA.Este lumina si caldura vie,ce te arde cand pacatuiesti si iti incalzeste sufletul cand faci cele bune.
|
Citat:
|
Oare ce va fi insemnand lumanarea aprinsa? Asa vorbeste DOMNUL:
"14. Voi sunteti lumina lumii; nu poate o cetate aflată pe varf de munte sa se ascunda. 15. Nici nu aprind faclie și o pun sub obroc, ci în sfesnic, si lumineaza tuturor celor din casa. 16. Asa sa lumineze lumina voastra inaintea oamenilor, asa incat sa vada faptele voastre cele bune si sa slaveasca pe Tatal vostru Cel din ceruri." Matei V: 14-16. Lumanarea aprinsa reprezinta din punctul meu de vedere un ritual lipsit de semnificatie, care cred ca face referire la pasajul acesta. Pot sa am 5000 de lumanari aprinse in toata casa... nu ele sunt lumina.. ele sunt pur si simplu niste lumanari aprinse. :thumbsup: Lumina trebuie sa fie in NOI. Cine pune lumina in mine daca nu Cel ce este LUMINA? Trimitere spre Ioan I. 9. "Cuvantul era Lumina cea adevarata care lumineaza pe tot omul, care vine în lume." Concluzie: Daca ar fi sa inteleg ritualul acesta al aprinderii lumanarii, l-as interpreta ca o ADUCERE AMINTE a faptului ca in noi trebuie sa fie lumina, DAR nu lumanarea imi da lumina, ci Cel ce este Lumina. |
Citat:
Deprinderile de acum se formeaza si la scoala mai ales. |
Alexandra-Ioana: daca am aprinde lumanarea doar pentru lumina pe care o emana, si neinsotita de rugaciune, cred ca atunci ar fi un ritual lipsit de semnificatie.
In cazul de fata e vorva de aprinderea lumanarilor insotita de "Tatal Noastru", spus de un anumit numar de ori. Toate astea trebuie sa aiba semnificatei, de unde si intrebarea mea. Dar cred ca si simpla aprindere de lumanari are semnificatia ei. Regret ca nu retin unde am citit, ca lumanarea reprezinta sacrificiul pentru a da lumina, prin topirea cerii; nu se diminueaza, chiar daca da lumina sa, ci este un izvor egal de lumina. Aici in vest, oamenii aprind lumanarile pentru atmosfera. MA indoiesc ca daca aici s-ar aprinde o luminare in clasa, copiii ar reactiona la fel, precum a descris urzicuta . La aprinderea lumanarii trebuie sa adaugam si noi credinta si cunoastere. Ori romanii, chiar si cei care zic ca nu cred, stiu de semnul crucii, care se face odata cu aprinderea unei lumanari. Cred ca putini sunt aceia, care nu aprind o lumanare pentru vii si morti, si care nu stiu de Lumina de Pasti, pe care o ducem acasa. |
Lumanarea nu poate lipsi de la nici o slujba sau rugaciune, ea ne insoteste totdeauna cand ne intalnim in vreun fel anume cu Dumnezeu. Cand cineva se boteaza, cand se cununa, cand se impartaseste, cand moare, cand se roaga acasa la el sau in biserica, cand merge la Sfantul Altar cu prescura si cu pomelnicul, la mormant si in oricare alt moment se adreseaza lui Dumnezeu sau este in fata Lui, omul credincios aprinde lumanari.Lumanarea simbolizeaza jertfa de sine, transfigurarea, transformarea in lumina prin ardere de sine, ceea ce reprezinta calea implinirii noastre si a desavarsirii. Ca si semnul Sfintei Cruci, lumanarea este un semn distinct al crestinului, ea sintetizand esenta credintei noastre, aceea ca nu exista alta cale de implinire, de mantuire, decat cea a jertfei. Jertfa se afla la temelia vietii, nimic nu se poate realiza decat prin jertfa de sine. Ca si lumanarea, omul se poate si el transforma in lumina, se poate indumnezei prin ardere de sine. Apoi, lumanarea este jertfa curata pe care o aducem noi lui Dumnezeu. De aceea insotim rugaciunile noastre pentru cei vii ca si pentru cei morti de aprinderea lumanarilor in biserica, la mormintele celor dragi sau in casele noastre. Lumina este semn al prezentei lui Dumnezeu. Pentru ca Dumnezeu este lumina, mergem la Dumnezeu cu lumina. Lumanarea este, in acelasi timp si o marturisire a faptului ca cel care aprinde lumanarea este iubitor de lumina, a ales calea luminii nu pe cea intunericului, a ales si iubeste faptele ce se savarsesc la lumina nu pe cele care se fac pe ascuns, in intuneric, se inchina lui Dumnezeu care este lumina si se leapada de stapanitorul intunericului si de lucrurile ce se fac la intuneric. Este foarte important de semnalat ca omul aprinde lumanarea cand se indreapta spre Dumnezeu sau cand face lucruri legate de Dumnezeu, cand face lucruri bune. El nu aprinde lumanarea atunci cand savarseste lucruri de care se rusineaza, lucruri indoielnice, lucruri lumesti.
|
Citind TALITA KUMI, am gasit urmatorul pasaj:
"Pentru a începe postul cu bine, si a obtine rezultate, părintele Argatu mi-a dat "o retetă", un fel de canon pe care să-l fac 40 de zile cât durează postul, este vorba de 40 de paraclise ale Maicii Domnului însotite de 9 lumânări în fiecare zi aprinse în 4 timpi (orele 6-12-18-24) si de 40 de metanii. Aceste cifre nu sunt luate la întâmplare, ele abundă atât în Vechiul cât si în Noul Testament." Deci practica aprinderii unui numar de lumanari exista in BO. Poate nu ar fi rau sa incercam si noi acest canon in postul Pastilor. |
Citat:
Poi cifrele respective sunt 40 de zile ce arata cum se sarbatoreshte SABATUL, 9 arata ce sunt acelea fericirile shi ziua impartzita in 4 x 6 arata cat de mare este trandavia noastra duhovniceasca de peste zi in lupta pentru invingerea demonului vredniciei de sine, iar 40 de matanii se fac sa ieshim degraba din fatzarnicia odihnei sabatului cea lipsita de milostenia intru Hristos. |
svovi, ai dreptate in privinta concentrarii la rugaciune, caci diavolul ma ispiteste si pe mine, dar nu crezi ca in timpul posului ar trebui sa facem ceva mai mult decat rugaciunile de seara si de dimineata? Ne trebuie un Paraclis, care sa ne ridice sufletele noastre intunecate, precum spui. Si sa aprindem si lumanari. Presupun ca avem cu totii posibilitatea de a spune rugaciuni si de a face metanii; daca vrem.
Cifrele ne pot duce cu gandul la VT, dar ele au o semnificatie valabila si pentru noi, crestinii. Sa nu suflam si in iaurt! Fiind vorba de o "reteta", de un fel de canon, cum zice Monica Fermo in carte, e o metoda buna si pentru altul care vrea sa fie intarit in perioada de post. Cu felul acesta original de a scrie, imi e greu cate odata sa disting, daca vorbesti serios si cand in gluma. Iarta-ma, svovi, daca te-am suparat cumva. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 05:37:57. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.