Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Biserica Romano-Catolica (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5029)
-   -   Purgatoriul (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=232)

MariaB 24.11.2005 14:27:18

din Catahismul Bisericii Catolice, nr. 1030-1032

Cei care mor in harul si prietenia lui Dumnezeu dar imperfect purificati, desi sunt siguri de mantuirea vesnica, sufera dupa moarte o purificare ca sa dobandeasca sfintenia necesara pentru a intra in bucuria cerului.
Biserica (Catolica) numeste Purgator aceasta purificare finala a celor alesi, care este cu totul deosebita de pedeapsa celor osanditi. Biserica a formulat invatatura de credinta despre Purgator mai ales la Conciliile din Florenta si din Trento. Traditia Bisericii, facand referinta la anumite texte din Scriptura, vorbeste despre un foc purificator:
cu privire la anumite greseli usoare, trebuie sa credem ca exista inainte de judecata un foc purificator, dupa cum afirma Cel care este Adevarul, spunand ca daca cineva a hulit impotriva Duhului Sfant nu i se va ierta nici in veacul acesta, nici in veacul veacului (Mt. 12.31). Din acesta afirmatie se deduce ca anumite greseli pot fi iertate in veacul acesta, iar altele in veacul viitor (Sf. Grigore cel Mare, Dialogi, 4.39)
Aceasta invatatura se intemeiaza si pe practica rugaciunii pentru cei morti, despre care vorbeste deja Sfanta Scriptura (2 Macabei 12.45). Inca din primele timpuri, Biserica a cinstit amintirea celor morti si a oferit sufragii pentru ei, indeosebi Jertfa euharistica, pentru ca, purificati, sa poata ajunge la vederea fericitoare a lui Dumnezeu. Biserica recomanda si pomana, indulgentele si faptele de pocainta in favoarea celor raposati:
sa le dam ajutor si sa le facem pomenire; daca fiii lui Iob au fost purificati de jertfa tatalui lor (Iob 1.5), de ce ne indoim ca ofrandele noastre pentru cei morti le aduc mangaiere? (Sf. Ioan Gura de Aur, Homiliae in primam ad Corinthios, 41.5)

Abell 24.11.2005 15:40:15

Citat:

În prealabil postat de MariaB
Cei care mor in harul si prietenia lui Dumnezeu dar imperfect purificati, desi sunt siguri de mantuirea vesnica, sufera dupa moarte o purificare ca sa dobandeasca sfintenia necesara pentru a intra in bucuria cerului.

Siguranta mantuirii dupa cum o inteleg eu din Sfintele Scripturi este data de jetfa Domnului Iisus pe cruce la Golgota. Daca admit ca exista oameni[color=red]imperfect purificati[/color]care vor merge in Rai atunci trebuie sa admit ca si jertfa Lui Iisus este cel putin incompleta daca nu chiar inutila.
As fi dorit sa imi spui mai multe argumente bazate pe Sfanta Scriptura, versetul din Matei 13:31 mi se pare insuficient pentru o doctrina atat de importanta.
La Conciliile din Florenta si din Trento care au fost argumentele pentru Pugator ?

MariaB 25.11.2005 15:04:41

Citat:

În prealabil postat de Abell
Daca admit ca exista oameni[color=red]imperfect purificati[/color]care vor merge in Rai atunci trebuie sa admit ca si jertfa Lui Iisus este cel putin incompleta daca nu chiar inutila.

toti suntem imperfect purificati, si totusi, multi dintre noi vom ajunge in Rai. Legatura dintre mantuirea neamului omenesc si jertfa lui Isus pe Cruce este aceea ca Isus ne-a aratat Calea catre Tatal si ne-a invatat sa o urmam, pacatosi fiind, astfel incat sa ajungem la Tatal. Nu intleg ce ar putea sa para "incomplet sau inutil" aici!


Abell 25.11.2005 15:58:35

Domnul Iisus nu este doar Calea, El este si Usa si mantuirea Sa este completa prin Har
[color=red]Efeseni 2:8 *Caci prin har ati fost mantuiti, prin credinta. Si aceasta nu vine de la voi; ci este darul lui Dumnezeu.Nu prin fapte, ca sa nu se laude nimeni.Caci noi Suntem lucrarea Lui, si am fost ziditi in Hristos Isus pentru faptele bune pe care le-a pregatit Dumnezeu mai dinainte, ca sa umblam in ele.[/color]
Ce inteleg eu de aici e ca Hristos a facut o iertare completa bazata pe Harul Lui si nu pe faptele noastre. De aceea spun ca nu pot face nimic mai mult pentru purificarea mea decat ce a facut deja pentru mine. Am siguranta mantuirii mele bazata pe Harul Sau si Jertfa de pe Calvar nu pe faptele mele care oricat de mari ar fi tot ca o haina manjita sunt in fata lui Dumnezeu, Daca putea cineva sa ajunga la desavarsire prin fapte Hristos nu mai trebuia sa moara era deajuns sa arate calea ...

MariaB 28.11.2005 09:28:00

Citat:

În prealabil postat de Abell
Am siguranta mantuirii mele bazata pe Harul Sau si Jertfa de pe Calvar nu pe faptele mele care oricat de mari ar fi tot ca o haina manjita sunt in fata lui Dumnezeu, Daca putea cineva sa ajunga la desavarsire prin fapte Hristos nu mai trebuia sa moara era deajuns sa arate calea ...

Abel, ai in mare parte dreptate, dar oamenii pot si trebuie sa dea marturie prin faptele lor de dorinta de a primi mantuirea care ne vine gratuit de la Cristos si pot si trebuie sa ii ajute si pe altii sa o faca. Asa se justifica faptele si rugaciunile mele: astfel ii arat lui Dumnezeu ca am ales cu adevarat Calea si astfel ajut pe pe aproapemle sa o faca si el (in aceasta viata sau in Purgatoriu).

Daca nu ma manifest prin rugaciuni si fapte in fata lui Dumnezeu ar fi ca si cand as locui langa un cimitir si as pretinde sa fiu ingropata acolo, chiar daca in toata viata mea nu am facut nimic pentru a dovedi preotului ca exist si ca am aceasta dorinta.

Abell 28.11.2005 09:57:12

Citat:

În prealabil postat de MariaB
dar oamenii pot si trebuie sa dea marturie prin faptele lor
Daca nu ma manifest prin rugaciuni si fapte in fata lui Dumnezeu ar fi ca si cand as locui langa un cimitir si as pretinde sa fiu ingropata acolo,

Eu nu neg importanta faptelor, NU exista credinta adevarata fara fapte.
[color=red]Iacov 2:17 *Tot asa si credinta: daca n-are fapte, este moarta in ea insas[/color]
Dar faptele le vad ca o consecinta normala a Duhului Lui Dumnezeu din mine, nu am nici un merit acolo, nu ma fortez sa le fac, pentru ca Duhul din mine le face. Daca in noi e Duhul Lui Hristos El rodeste fapte bune, daca nu e rodirea va fi fapte rele.
A ma forta prin forta mea sa fac fapte bune e ca si cum as spune unui mar paduret sa faca ionatane - Nu poate pentru ca e paduret, doar un ionatan poate face ionatane.
Hristos nu ne-a facut mai buni civilizandu-ne ci schimband natura noastra pacatoasa (altoindu-ne) in natura Dumnezeiasca care genereaza fapte bune.

MariaB 29.11.2005 11:21:27

Citat:

În prealabil postat de Abell
faptele le vad ca o consecinta normala a Duhului Lui Dumnezeu din mine, nu am nici un merit acolo, nu ma fortez sa le fac, pentru ca Duhul din mine le face

meritul consta in neimpotrivirea lucrarii Duhului

alexandra 08.12.2005 18:44:10

NU EXISTA ASA CEVA EXISTA DOAR RAIUL SI IADUL, FIECARE AJUNGE UNDE MERITA, DUPA FAPTELE FACUTE, ASTA O SPUNE SF. PARINTI

MariaB 14.12.2005 11:39:47

Alexandra, asa ceva nu exista in credinta ta si catolicii nu intentioneaza sa impuna acest concept celorlalti.
Purgatoriul nu impiedica, ci predispune ca fiecare sa ajunga unde merita, in Rai sau Iad...

Casa mea are doua intrari. Una pe unde intru direct in bucatarie, si cealalta intr-un hol din care ajung in camere. Intrarea aceea direct in bucatarie face sa imi fie mai greu cu frigul acum, in iarna, in timp ce in camere intru printr-un hol care ajuta la pastrarea climatului, in schimb vara mai usor aerisesc in bucatarie decat in camere... - daca vrei sa intelegi ce spun!

28.12.2005 12:38:45

Intradevar in credinta noastra ortodoxa, nu exista decat iad si rai, cele doua locuri in care merg sufletele celor adormiti in Domnul. Insa daca in catolicism este si purgatoriu, este optiunea lor de credinta. Cred ca pana la unirea tutror crestinilor mai este cale lunga, de aceea e bine ca ceea ce uneste sa pastram, iar ce ne desparte sa incercam, sa depasim. Eu despre biserica catolica am citit intr-un manual pt. cei din invatamantul religios si prea multe nu stiu. Cred insa, ca toti suntem fiii aceluiasi Parinte Ceresc si asa cum El ne iubeste pe toti, si noi trebuie sa ne iubim si sa ne intelegem. Doamne ajuta si bine ai venit printre noi.

Macarie 04.01.2006 17:02:45

Bine zici, Mircea, om cuminte se zice pe la noi :-)
Acum trebuie sa admitem ca in crestinism nu neaparat exista explicatii pentru toate, de ce Sfanta Scriptura sau Sfintii Parinti nu ne-au dezvaluit anumite lucruri nu stim, dar gasim cu siguranta dovezi si ziceri ca anumite lucruri nu ni s-au aratat !
Biserica apuseana, cu o abordare mai stiintifica, a gasit cu cale sa resolve problema aceasta acceptand conceptul de Purgatoriu, gasind oarecum argumente si la unii din Parintii Bisericii primelor veacuri.
Sigur nu putem sa punem pe aceeasi treapta pe cei care avind o oarecare credinta, reusesc sa mentina un minim de viata crestina, cu cei care avind nestins focul credintei au ajuns pe culmi ale desavarsirii duhovnicesti, uneori cu jertfe peste puterea omeneasca. Chiar daca jertfa Mantuitorului a fost deplina pentru fiecare din noi. Domnul s-a rastignit si pentru cei pacatosi, si pentru necredinciosi, dar numai in masura in care ei se fac vas ales pot primi si harul si mantuirea.
Asta ne invata si Sfanta noastra Biserica, si o vedem la Scara Santului Ioan Scararul, dar mai mult nu ni se spune. Doar atita, sa nu ne incredem in a fi “caldicei”, oricare ar fi solutia pentru acestia, ci sa ne ostenim “in tot ceasul si in tot lucrul” a face cele spre inaltare.

Cu dragoste

Abell 04.01.2006 17:58:48

In adevar nu toate lucrurile sunt aratate, dar tot ceea ce este nevoie cu privire la mantuire au fost scrise deslusit. Acceptarea doctrinei ca exista o alta cale spre mantuire decat Hristos si exista un alt loc al mantuirii decat Raiul lui Dumnezeu nu facem altceva decat sa deschidem o poarta larga spre practici si doctrine care nu au nimic de a face cu Dumnezeu. Ce vom face daca maine cineva ar spune ca inafara de Rai, Iad si Purgatoriu exista o forma de purificare pe pamant prin reincarnare (o noua viata in care sa te cureti de pacatele pe care le-ai facut in cealalta viata) ...
Cum ati reactiona?
Este greu (cel putin mie)sa accept ceva despre care Scriptura nu zice si nu exista argumente in Biblie pentru asa ceva.
Cu respect BF

08.01.2006 17:26:21

trebuie sa veghem neincetat si acolo unde nu stim sau nu intelegem, sa intrebam pt. a nu ne ratacii. Sigur ca tot a fost scris in Sfanta Scriptura, dar asa cum spunea Macarie, nu ni s-a explicat,sau poate nu intelegem noi. Eu ma gandeam ca nu trebuie sa ne departam si sa ridicam ziduri intre noi, doar pentru cateva deosebiri. Vorbesc despre credinta catolica, nicidecum despre invataturi care admit reincarnarea sau alte forme de purificare, sau ce or zice ei ca se intampla cu sufletele.:)

Abell 09.01.2006 09:39:50

Citat:

În prealabil postat de Mircea
trebuie sa veghem neincetat si ...

Trebuie sa facem o distictie clara intre ceea ce este inavatatura bisericeasca si ceea ce este invatatura biblica. De ce spun aceasta orice confesiune absolut oricare poate avea practici care nu au nici o legatura cu crestinismul sau biblia, unele sunt rele altele nu, dar trebuie facuta o distinctie mare intre ele pentru a nu ne indeparta de Cuvantul Viu a Lui Dumnezeu. De exemplu:
adventistii cred ca nu exista iad - trebuie sa cred asta cand Scriptura nu spune asta?
Martorii lui Iehova cred ca exista rai pe pamant si nu in cer - trebuie sa cred asta cand Scriptura nu spune asta?
Catolicii vorbesc despre un purgatoriu - trebuie sa accept si eu asta?
si asa mai departe.
Nu am scris acestea ca sa critic pe cineva ci doar ca sa spun ca ceea ce este cu adevarat important este in Sfanta Scriptura si biserica ortodoxa stie bine asta.

10.01.2006 06:06:35

Sigur ca trebuie sa avem grija de suflete. Eu cred in ceea ce sustine invatatura noastra. Cat despre unirea bisericilor, va venii la timpul potrivit.

Macarie 10.01.2006 12:57:08

Ma mira sa vad asa o mare distinctie intre Invatatura Biblica si cea Bisericeasca. Eu ma gandesc mai degraba la o cat mai mare armonie si stransa legatura.
Asa s-a format de fapt invatatura Bisericii, pe fundament biblic, si cu marea grija de a nu apare contradictii. De fapt invatatura Bisericii e o haina care imbraca Sfintele Scripturi aratindu-ne cum sa le intelegem pe aceastea. Sigur, mai sint si unele extrapolari, care ne sugereaza ce valente ar putea avea cuvintele Domnului.
E drept ca exista si unele practici, intentionate sau nu, care nu isi gasesc sprijin in Biblie, si Purgatoriul e una dintre ele. Purgatoriul e de fapt un concept rational, creat pe baza logicii, (dar nu ca o cale alternative de maintuire, ci ca o finalizare a unei situatii deja hotarite).
Nu stiu de ce Biserica Catolica a tinul sa defineasca acest concept atit de exact si sa-l considere un punct fundamental de doctrina, mai ales tinand cont lipsa informatiilor clare in acest subiect.
Totusi Biserica Ortodoxa are rugaciuni pentru morti, pomeniri si slujbe, deci si credinta ca noi cei vii putem face ceva pentru cei dusi dintre noi prin rugaciunile noastre, fara a avea nevoie creeze un concept nou pentru asta.

As mai vrea sa marchez o diferenta clara, in ce ma priveste cel putin, intre invataturile catolice si cele ale altor culte recent aparute. Sint si dintre ecestia pesoane de bun simt, cu credinta sincera si dorinta de a cauta si invata, dar argumentele lor raman slabe si partinitoare, dand senzatia unui fel de “democratie” teologica cel putin copilareasca comparata cu discutiile Sfintelor Sinoade.

MariaB 11.01.2006 09:41:40

Citat:

În prealabil postat de Macarie
Nu stiu de ce Biserica Catolica a tinul sa defineasca acest concept atit de exact ...

este vorba de spiritul german rationalist...
apoi, deosebirile sa-u adancit din dorinta evidenta a fiecarei "partide crestine" de a arata ca ea este adevarata..., dar si ca cealalata este falsa

de fapt, este vorba despre faptul ca traditiile evoluaza in mod firesc diferit
trebuie doar sa ne acceptam unii pe alti asa cum suntem

12.01.2006 09:36:09

Citat:

În prealabil postat de MariaB
Citat:

În prealabil postat de Macarie
Nu stiu de ce Biserica Catolica a tinul sa defineasca acest concept atit de exact ...

este vorba de spiritul german rationalist...
apoi, deosebirile sa-u adancit din dorinta evidenta a fiecarei "partide crestine" de a arata ca ea este adevarata..., dar si ca cealalata este falsa

de fapt, este vorba despre faptul ca traditiile evoluaza in mod firesc diferit
trebuie doar sa ne acceptam unii pe alti asa cum suntem

Sunt de acord cu tine. Pana la marea schisma am fost Una. Sper cu ajutorul Domnului se ne unim cat mai curand. Nu numai noi ci si celelalte confesiuni. Doamne ajuta

Eugen 04.02.2006 08:59:09

Nu sunt pro-catolic, nu stiu daca exista sau nu purgatoriu. Invatatura ortodoxa care spune ca prin pomenirea la Sf. Liturghie, rugaciunea particulara si fapte bune savarsite pentru sufletul celui raposat se poate schimba starea acelui suflet, mai precis, acesta poate fi scos din starea de chin, seamana izbitor de mult cu purgatoriul, numai ca la noi nu exista o definitie a acelei stari premergatoare iesirii din chinuri. Sa nu uitam ca pana la 1054 am fost o singura Biserica, iar aceste invataturi nu sunt rationale, cum sugera cineva, ci se statornicesc ca urmare a unor revelatii a unor oameni cu traire deosebita, pe care noi, cei ce ne dam cu presupusul, nu le avem.
Adevarul este ca nu este nimic sigur nici la noi. Sf. Ioan Gura de Aur spune intr-o omilie ca noi facem cele randuite, dar nu stim in ce masura ele sunt ascultate de Dumnezeu, cel mai sigur este sa ne ducem viata in asa fel incat sa fie cat mai putine de indreptat si suplinit de catre cei ramasi in viata.

alecsandru 10.02.2006 14:54:33

Citat:

În prealabil postat de MariaB
din Catahismul Bisericii Catolice, nr. 1030-1032

Cei care mor in harul si prietenia lui Dumnezeu dar imperfect purificati, desi sunt siguri de mantuirea vesnica, sufera dupa moarte o purificare ca sa dobandeasca sfintenia necesara pentru a intra in bucuria cerului.
Biserica (Catolica) numeste Purgator aceasta purificare finala a celor alesi, care este cu totul deosebita de pedeapsa celor osanditi. Biserica a formulat invatatura de credinta despre Purgator mai ales la Conciliile din Florenta si din Trento. Traditia Bisericii, facand referinta la anumite texte din Scriptura, vorbeste despre un foc purificator:
cu privire la anumite greseli usoare, trebuie sa credem ca exista inainte de judecata un foc purificator, dupa cum afirma Cel care este Adevarul, spunand ca daca cineva a hulit impotriva Duhului Sfant nu i se va ierta nici in veacul acesta, nici in veacul veacului (Mt. 12.31). Din acesta afirmatie se deduce ca anumite greseli pot fi iertate in veacul acesta, iar altele in veacul viitor (Sf. Grigore cel Mare, Dialogi, 4.39)
Aceasta invatatura se intemeiaza si pe practica rugaciunii pentru cei morti, despre care vorbeste deja Sfanta Scriptura (2 Macabei 12.45). Inca din primele timpuri, Biserica a cinstit amintirea celor morti si a oferit sufragii pentru ei, indeosebi Jertfa euharistica, pentru ca, purificati, sa poata ajunge la vederea fericitoare a lui Dumnezeu. Biserica recomanda si pomana, indulgentele si faptele de pocainta in favoarea celor raposati:
sa le dam ajutor si sa le facem pomenire; daca fiii lui Iob au fost purificati de jertfa tatalui lor (Iob 1.5), de ce ne indoim ca ofrandele noastre pentru cei morti le aduc mangaiere? (Sf. Ioan Gura de Aur, Homiliae in primam ad Corinthios, 41.5)

Doctrina catolica a Purgatoriului isi are evidente radacini in maniheism (Sfantul Augustin combate intr-o maniera usor accesibila intelegerii noastre maniheismul!)! de aceea in doctrina ortodoxa, doctrina despre purgatoriu este considerata erezie si combatuta ca atare!
Eu insa ma voi referi la aceasta doctrina si voi incerca sa gasesc punctele comune cu aspecte liturgice ortodoxe, prin intermediul a ceea ce afirma Sfinti ai Bisericii Apusene A Lui Hristos, pentri ca baza demersului nostru o constituie credinta si lumina Duhului Sfant a acesteia, prin care noi intelegem si traim in viata aceasta,
raportandu-ne la vesnicie, pentru ca suntem Chip si Asemanare Al Unuia Dumnezeului nostru Cel in Treime inchinat si slavit, Tatal, Fiul si Duhul Sfant!
Dar in acelasi timp doctrina purgatorului arata doua aspecte ale adevaratei credinte:

1. Credinta in viata vesnica, in continuitatea vietii dincolo de moarte! In desfiintarea mortii de catre Dumnezeu!
2. Ca suntem, vesnici si in acelasi timp ca existam, in masura in care realizam in viata noastra Chipul Lui Hristos! Adica ca suntem vesnici doar in Duhul Sfant!
3. Doctrina despre purgatoriu reflecta o conceptie oarecum primara (grosolana afirma Meister Eckhart-sa nu ne tulbure cuvantul!), dar in acelasi timp pragmatica si smerita, a oamenilor obisnuiti al caror "concept" despre Dumnezeu, despre Fiinta Sfintei Treimi, afirma (printr-o experiere directa a Lui Dumnezeu, in viata de zi cu zi!), afirma infinitatea dumnezeirii ca izvor al harului, si necontenita nevoie de smerenie a omului , dincolo de pragul marii treceri, ca o nevoie haric ontologica de iubire si sfintenie evident dumnezeiasca.
4. Stim ca Taina Sfantului Maslu, este o Taina a taumaturgiei, a vindecarii, in acelasi timp insa aspectul taumaturgic, poate cuprinde si trupul si sufletul si atunci are loc o insanatosire complecta, fie se vindeca sufletul, impartasindu-se prin harul Sfintei Taine puterea unei morti crestine! Pana la adormire, suportarea in general a bolii sau a altor feluri de chinuri, poate fi privita ca o trecere printr-un purgatoriu, un mod de a ne intoarece mintea si mai desavarsit catre Dumnezeu!
Sensul purgatoriului este de fapt unul metanoic!
5. In acelasi timp Sfanta Biserica Ortodoxa, are rugaciuni, face rugaciuni pentru cei adormiti, aceste rugaciuni au efect chiar si dupa moarte!
6. La Cincizecime Sfanta Biserica face rugaciuni chiar si pentru sinucigasi!



Tudor 25.05.2006 15:57:55

In sens impropriu se numeste locul acesta purgatoriu, pentru ca el nu are ce curati din sufletele care ajung in el. Ne intrebam: daca Dumnezeu le-a iertat, daca ele sunt cu totul curate de pacat, cum mai staruie Dumnezeu in a le pedepsi? Dumnezeu apare potrivit acestei conceptii, ca cineva care nu uita trecutul cu nici un chip, chiar cand omul nu mai are in sine nimic pacatos.

antiecumenism 12.10.2006 14:16:42

Nu exista Purgatoriu.Exista doar iad si rai si lumea vazduhului care este a ingerilor cazuti,deci a demonilor.A afirma ca exista purgatoriu este o erezie !

SFANTUL IOAN DE KRONSTADT (+1908) „Care dintre ortodocsi nu ar dori unirea cu toti catolicii sau luteranii si sa fie una cu ei in Hristos, o singura Biserica, o singura obste a celor credinciosi! Care insa, dintre aceste-zise biserici, mai ales dintre intai-statatorii numiti papi, patriarhi, mitropoliti,arhiepiscopi si episcopi, xiondzi (numele polonez pentru preot n.n.) sau pateri se va invoi sa se lepede de ratacirile sale? Nici unul. Iar noi nu putem sa ne invoim la invatatura lor eretica fara sa aducem vatamare mantuirii sufletului nostru. Oare se pot uni cele de neunit - minciuna cu adevarul?Iezuitii catolici in folosul papei si a propriei lor vederi
si scopuri egoiste si meschine, au pervertit legea constiintei si legea Evangheliei, afirmand ca pentru atingerea scopurilor proprii sau a scopurilor religioase, catolicii pot intrebuinta
toate mijloacele nelegiuite: adica si ca sa omoare si ca sa vicleneasca in tot felul si sa prigoneasca credinta ortodoxa, sa o numeasca schismatica si o credinta de caini, si sa-i arda pe ruguri pe ortodocsi, ca pe Hus si pe altii.Neindoielnice sunt cuvintele Mantuitorului nostru
Iisus Hristos: Cel ce nu este cu Mine, este impotriva Mea (Matei 12,30). Catolicii, luteranii si reformatii au apostaziat de la biserica lui Hristos - ei nu sunt de un cuget cu noi,nutresc vrajmasie impotriva noastra, cauta din rasputeri sa ne omoare, ne stramtoreaza in tot chipul pentru credinta noastra,ne batjocoresc si ne fac toate felurile de neplaceri mai ales in
asezarile lor cele mai insemnate, ei merg in chip vadit impotriva lui Hristos si a Bisericii Sale, nu cinstesc de viata facatoarea Cruce, sfintele icoane, sfintele moaste, nu respecta posturile, stramba dogmele credintei celei mantuitoare. Ei nu sunt cu noi ci impotriva noastra si impotriva lui Hristos.Intoarce-i, Doamne, la adevarata Ta Biserica si mantuieste-i!
„De gresita intelegere de catre catolici a cuvintelor Mantuitorului: Tu esti Petru si pe aceasta piatra (pe Hristos,pe Care Petru L-a marturisit Fiu al lui Dumnezeu) voi zidi Biserica Mea si portile iadului nu o vor birui (Matei 16,18) depind toate ratacirile catolicilor si papilor si mai ales parelnicul primat papal in Biserica si parelnicul rang al papilor de loctiitori ai lui Hristos. CI UITATI-VA CATE RATACIRI SUNT INGADUITE IN CREDINTA PAPEI (IAR NU A LUI HRISTOS) RATACIRI CIUDATE, HULITOARE DE DUMNEZEU – SI LE VETI INTOARCE SPATELE CU NEMULTUMIRE SI GROAZA! O TRUFIE OMENEASCA! O TRUFIE SATANICEASCA! AUZI, PAPA INFAILIBIL! O, IEZUITISM!”
„CATOLICII RECUNOSCANDU-L DREPT CAP AL BISERICII PE PAPA, PE ADEVARATUL CAP AL BISERICII - HRISTOS L-AU PIERDUT SI AU RAMAS LIPSITI DE CAP. INTREAGA ISTORIE A PAPISMULUI DA MARTURIE CA LA CATOLICI NU ESTE CAP FIINDCA EI FAC LUCRURI NECUVIOASE, LUPTA IMPOTRIVA BISERICII ORTODOXE. IAR IN INVATATURA LOR DOGMATICA - VAI, CATE EREZII, INOVATII, ABATERI DE LA ADEVAR! O, PIERZATOR SISTEM PAPIST! SINGURUL CAP AL BISERICII CERESTI, PAMANTESTI SI DIN CELE MAI DEDESUBT ESTE HRISTOS
DUMNEZEU!” (Spicul Viu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002)

SFANTUL JUSTIN POPOVICI (+1979)
„Conform gandirii unitare a Parintilor si a Sinoadelor, Biserica este nu numai una, ci si unica… Biserica este una si unica, pentru ca ea este trupul Unuia si Unicului Hristos. Unde nu este
Dumnezeul-Om, acolo nu exista Biserica, iar unde nu exista Biserica, acolo nici Euharistia nu exista. In afara acestei identitati, adica a Bisericii si a Euharistiei, se afla erezia, falsa
biserica si antibiserica. Biserica, prin dumnezeiasca Euharistie, este unitate soborniceasca si unirea lui Hristos cu credinciosii si a credinciosilor cu Hristos. Si in Euharistie si in Biserica, Dumnezeul-Om Hristos este Unul si, de asemenea,este toate si intru toti. (Col. 3:11). DIN UNICA SI NEDESPARTITA BISERICA A LUI HRISTOS, IN DIFERITE TIMPURI, S-AU DESPRINS SI S-AU TAIAT ERETICII SI SCHISMATICII, CARE AU SI INCETAT SA FIE MADULARE ALE BISERICII. UNII CA ACESTIA AU FOST… ROMANO-CATOLICII SI PROTESTANTII SI UNITII SI TOATA CEALALTA LEGIUNE ERETICA SI SCHISMATICA. Ecumenismul e numele de obste pentru toate pseudo-crestinismele, pentru pseudo-bisericile Europei Apusene. In el se afla cu inima lor toate umanismele europene cu papismul in frunte, iar toate aceste pseudo-crestinisme,toate aceste pseudo-biserici nu sunt nimic altceva decat erezie peste erezie. Numele lor evanghelic de obste este acela de pan-erezie (erezie universala). De ce? Fiindca in cursul istoriei, felurite erezii tagaduiau sau denaturau anumite
insusiri ale Dumnezeului-Om Hristos, in timp ce ereziile acestea europene indeparteaza pe Dumnezeul-Om in intregime si pun in locul Lui pe omul european. In aceasta privinta nu e nici o deosebire esentiala intre papism,protestantism, ecumenism si celelalte secte, al caror nume este legiune.
PRIN DOGMA DESPRE INFAILIBILITATEA PAPEI, PAPA A FOST DE FAPT DECLARAT DREPT BISERICA SI EL, UN OM, A LUAT LOCUL DUMNEZEULUI-OM. ACESTA E TRIUMFUL FINAL AL UMANISMULUI, DAR ESTE IN ACELASI TIMP SI MOARTEA A DOUA A PAPISMULUI IAR PRIN EL SI CU EL, A ORICARUI UMANISM. TOTUSI, INAINTEA ADEVARATEI BISERICI A LUI HRISTOS CARE DE LA ARATAREA DUMNEZEULUI-OM HRISTOS EXISTA IN LUMEA NOASTRA PAMANTEASCA CA TRUP DIVINO-UMAN,DOGMA DESPRE INFAILIBILITATEA PAPEI ESTE NU NUMAI EREZIE, CI O PANEREZIE, FIINDCA NICI O EREZIE NU S-A RIDICAT ATAT DE RADICAL SI ATAT DE INTEGRAL IMPOTRIVA DUMNEZEULUI-OM HRISTOS SI A BISERICII LUI, ASA CUM A FACUT PAPISMUL PRIN
DOGMA DESPRE INFAILIBILITATEA PAPEI – OM. NU EXISTA NICI O INDOIALA CA DOGMA ACEASTA ESTE EREZIA EREZIILOR, CHINUL CHINURILOR, O RAZVRATIRE NEMAIVAZUTA IMPOTRIVA DUMNEZEULUI-OM HRISTOS! DOGMA ACEASTA ESTE, VAI, CEA MAI INGROZITOARE SURGHIUNIRE A DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS DE PE PAMANT, O NOUA TRADARE A LUI HRISTOS, O NOUA RASTIGNIRE A DOMNULUI –NUMAI CA NU PE CRUCEA CEA DE LEMN, CI PE CRUCEA DE AUR A UMANISMULUI PAPIST. SI TOATE ACESTEA SUNT IAD, IAD, IAD PENTRU SARMANA FIINTA PAMANTEASCA CE SE NUMESTE OM. ACOLO UNDE IL INLOCUIESC PE DUMNEZEUL-OM HRISTOS CU OMUL, FIE SI CU CEL NUMIT INFAILIBIL, ACOLO SE DESPARTE TRUPUL DE CAP. SI DUPA CUM DIN ACEASTA PRICINA BISERICA DISPARE DE ACOLO, TOT ASA SE PIERDE SI IERARHIA APOSTOLEASCA DIVINO-UMANA SI SUCCESIUNEA APOSTOLICA SACRAMENTALA.” (BISERICA ORTODOXA SI ECUMENISMUL)

CUCERNICUL PARINTE DUMITRU STANILOAE (+1993)
”Eu nu prea sunt pentru ecumenism; socotesc ca ecumenismul este produsul masoneriei; iarasi vor sa relativizeze credinta adevarata. A avut dreptate Biserica zicand ca nu prea suntem uniti. Ecumenismul este pan-erezia timpului nostru. BISERICA ROMANO-CATOLICA SI BISERICA ORTODOXA NU SUNT DOUA SURORI.NU EXISTA DECAT UN SINGUR CAP AL BISERICII, IISUS HRISTOS. NU POATE EXISTA DECAT UN SINGUR TRUP, ADICA O SINGURA BISERICA (CEA ORTODOXA).DECI NOTIUNEA DE BISERICI SURORI ESTE IMPROPRIE.”

MariaB 19.10.2006 08:38:16

Citat:

În prealabil postat de antiecumenism
Nu exista Purgatoriu.Exista doar iad si rai si lumea vazduhului care este a ingerilor cazuti,deci a demonilor.A afirma ca exista purgatoriu este o erezie !

un ortodox care afirma ca exista Purgatoriu este eretic
un catolic, afirmand ca exista Purgatoriu este in comuniune cu Biserica

catolicii au numit Purgatoriu un spatiu subinteles de ortodocsi atunci cand se roaga pentru sufletele raposatilor
cu sau fara aceasta denumire, credinta crestinilor catolic sau ortodocsi este aceeasi

ca sa fim corecti fiecare fata de el insusi (in credinta sa) si fata de ceilalti (in credinta lor) trebuie sa credem asa cum ne invata Biserica (pe fiecare in parte) si sa nu-i judecam pe ceilalti

antiecumenism 19.10.2006 10:54:30

Citat:

În prealabil postat de MariaB
Citat:

În prealabil postat de antiecumenism
Nu exista Purgatoriu.Exista doar iad si rai si lumea vazduhului care este a ingerilor cazuti,deci a demonilor.A afirma ca exista purgatoriu este o erezie !

un ortodox care afirma ca exista Purgatoriu este eretic
un catolic, afirmand ca exista Purgatoriu este in comuniune cu Biserica

catolicii au numit Purgatoriu un spatiu subinteles de ortodocsi atunci cand se roaga pentru sufletele raposatilor
cu sau fara aceasta denumire, credinta crestinilor catolic sau ortodocsi este aceeasi

ca sa fim corecti fiecare fata de el insusi (in credinta sa) si fata de ceilalti (in credinta lor) trebuie sa credem asa cum ne invata Biserica (pe fiecare in parte) si sa nu-i judecam pe ceilalti

CREDINTA ORTODOXA ESTE DIFERITA DE CREDINTA CATOLICA.ORTODOXIA A PASTRAT INVATATURA SFINTILOR DE LA SINOADELE ECUMENICE (CELE 7).Catolicii au deviat,au devenit schismatici si eretici:

Canonul 64 al Sfinţilor Apostoli - „DACA VREUN CLERIC SAU LAIC INTRA IN SINAGOGA IUDEILOR SAU A ERETICILOR CA SA SE ROAGE, SA SE CATERISEASCA SI SA SE AFURISEASCA.”

SFANTUL CUVIOS TEODOSIE DE LA PECERSKA (+1073)
”PAZESTE-TE, FIULE, DE CEI CU CREDINTA STRAMBA SI DE TOATE DISCUTIILE LOR, CACI SI PAMANTUL NOSTRU S-A UMPLUT DE EI! NUMAI CEL CE TRAIESTE IN CREDINTA ORTODOXA ISI VA MANTUI SUFLETUL.
FIINDCA NU EXISTA O ALTA CREDINTA MAI BUNA, DECAT CURATA SI SFANTA NOASTRA CREDINTA ORTODOXA … DE ASEMENEA, FIULE, NU SE CADE SA LAUZI O CREDINTA STRAINA. CINE LAUDA O CREDINTA STRAINA
FACE LA FEL CA SI CEL CARE-SI HULESTE PROPRIA CREDINTA. CINE LAUDA CREDINTA SA SI PE CEA STRAINA E UN FATARNIC SI APROPIAT DE EREZIE.
… DACA CINEVA ITI SPUNE: ’CREDINTA NOASTRA SI A VOASTRA ESTE DE LA DUMNEZEU,’ ATUNCI, FIULE, RASPUNDE-I ASA: ’FATARNICULE!CUM POT FI AMANDOUA DE LA DUMNEZEU? NU STII CE SPUNE SCRIPTURA: ESTE UN SINGUR DOMN, O SINGURA CREDINTA, UN SINGUR BOTEZ. (EFESENI 4, 5)
ASADAR, FIULE, FERESTE-TE DE ACESTIA SI INTOTDEAUNA APARA-TI CREDINTA TA! NU TE INFRATI CU EI, CI FUGI DE EI SI INTARESTE-TE IN CREDINTA TA PRIN FAPTE BUNE! … Fiule, chiar daca va trebui sa mori pentru credinta ta sfanta, du-te cu indrazneala la moarte! Asa au murit si sfintii pentru Credinta,iar acum vietuiesc intru Hristos.’”(Patericul pesterilor de la Kiev, 1806)

Sfantul Nicodim Aghioritul (+1809):
“CELOR CE CU BUNA-STIINTA SUNT IN COMUNIUNE CU ACESTI ERETICI (CATOLICI,PROTESTANTI) INAINTE-MENTIONATI SAU CELOR CE SUSTIN, RASPINDESC SAU PAZESC EREZIA LOR ECUMENISTA SUB PRETEXTUL DRAGOSTEI FRATESTI SAU AL PRESUPUSEI UNIRI A CRESTINILOR DESPARTITI, SA FIE ANATEMA!”

Canonul 64 al Sfinţilor Apostoli - „DACA VREUN CLERIC SAU LAIC INTRA IN SINAGOGA IUDEILOR SAU A ERETICILOR CA SA SE ROAGE, SA SE CATERISEASCA SI SA SE AFURISEASCA.”





„CATOLICII RECUNOSCANDU-L DREPT CAP AL BISERICII PE PAPA, PE ADEVARATUL CAP AL BISERICII - HRISTOS L-AU PIERDUT SI AU RAMAS LIPSIRTI DE CAP. INTREAGA ISTORIE A PAPISMULUI DA MARTURIE CA LA CATOLICI NU ESTE CAP FIINDCA EI FAC LUCRURI NECUVIOASE, LUPTA IMPOTRIVA BISERICII ORTODOXE. IAR IN INVATATURA LOR DOGMATICA - VAI, CATE EREZII, INOVATII, ABATERI DE LA ADEVAR! O, PIERZATOR SISTEM PAPIST! SINGURUL CAP AL BISERICII CERESTI, PAMANTESTI SI DIN CELE MAI DEDESUBT ESTE HRISTOS DUMNEZEU!” (Spicul Viu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002)

Canonul 45 al Sfinţilor Apostoli - „Episcopul,presbiterul sau diaconul, daca numai s-ar ruga impreuna cu ereticii, sa se afuriseasca, iar daca le-a permis acestora sa savarseasca ceva ca si clerici (sa savirsească cele sfinte), sa se cateriseasca.”


Canonul 6 al Sinodului V local de la Laodiceea (343) - „Nu este ingaduit ereticilor a intra in casa lui Dumnezeu daca staruie in eres.”

. Sinodul de la Constantinopol din anul 1724:
„CEI CARE VOR DEZERTA DE LA ORTODOXIE SI VOR PARASI PARINTESTILE SI DREPTELE DOGME ALE CREDINTEI SI PREDANIILE OBSTESTI ALE BISERICII SI VOR DECADEA SI SE VOR INDEPARTA CU INOVATII SI CU CREDINTE ABSURDE SI CU OBICEIURI ETERODOXE SI VOR FALSIFICA SI VOR MASLUI ADEVARUL ORTODOXIEI, ACESTIA NICI NU MAI SUNT, NICI NU SE MAI NUMESC CRESTINI CU ADEVARAT, CI SE TAIE SI SE DESPART DE TOTALITATEA MADULARELOR BISERICII SI A CRESTINILOR, CA NISTE ETERODOCSI SI INOVATORI SI SE IZGONESC AFARA DIN SFANTUL STAUL CA NISTE OI RAIOASE SI MADULARE PUTREDE”


SFANTUL EFREM SIRUL (+379):
„VAI ACELORA CARE SE INTINEAZA CU BLASFEMIATORII ERETICI! VAI ACELORA CARE BATJOCORESC DUMNEZEIESTILE SCRIPTURI! VAI DE CEI CAŢI MURDARESC SFANTA CREDINTA CU ERESURI SAU INCHEIE VREO INTELEGERE CU ERETICII!ATUNCI, LA A DOUA VENIRE A DOMNULUI, SE VA CERE DE LA FIECARE DIN NOI MARTURISIREA CREDINTEI SI UNIREA BOTEZULUI. SI DACA AM PASTRAT CREDINTA CURATA DE ORICE ERES SI PECETEA NESTEARSA SI HAINA NEINTINATA… SE CUVINE CA TOTI CEI CE SE APROPIE DE DUMNEZEU SI VOR SA SE INVREDNICEASCA VIETII CELEI VESNICE,SA PAZEASCA MAI INAINTE DE TOATE CREDINTA ORTODOXA NEINTINATA.DAR NU TREBUIE SA FIE TRADATA NEPRETUITA COMOARA A CREDINTEI NICI IN SCHIMBUL DOBANDIRII VREUNEI VREDNICII, NICI PENTRU LINGUSIRILE OCARMUITORILOR, NICI PENTRU A EVITA FRICA DE EI.”

SFANTUL GRIGORIE TEOLOGUL (+389) :
„UNDE ESTE EVIDENTA NECREDINTA, TREBUIE SA PREFERAM MAI BINE FOCUL SI SABIA SI SITUATIILE CRITICE SI MAINILE TIRANILOR - SI TOATE CU DARUIRE- DECAT SA LUAM PARTE LA ALUATUL PACATULUI SI SA NE UNIM CU CEI CARE BOLESC IN CREDINTA… DE MII DE ORI ESTE MAI BUNA DEZBINAREA CARE SE FACE PENTRU CUVINTELE BUNEI CREDINTE ORTODOXE DECAT PACEA, CAND ACEASTA ESTE UNITA CU PATIMILE.”

SFANTUL TEODOR STUDITUL (+826) „Atunci cand Credinta e primejduita, porunca Domnului este de a nu pastra tacere. Daca e vorba de Credinta, nimeni nu are dreptul sa zica: „Dar cine sunt eu? Preot, oare? N-am nimic de-a face cu acestea. Sau un carmuitor? Nici acesta nu doreste sa aiba vreun amestec. Sau un sarac care de-abia isi castiga existenta?
… Nu am nici cadere, nici vreun interes in chestiunea asta.Daca voi veti tacea si veti ramane nepasatori, atunci pietrele vor striga, iar tu ramai tacut si dezinteresat?”
„SI CHIAR DACA AM FI PACATOSI IN MULTE, TOTUSI SUNTEM ORTODOCSI SI MADULARE ALE BISERICII UNIVERSALE, INDEPARTANDU-NE DE ORICE EREZIE SI URMAND ORICARUI SINOD RECUNOSCUT CA ECUMENIC SAU LOCAL. SI NU NUMAI ACESTORA, CI SI HOTARARILOR PE CARE LE-AU LUAT SI LE-AU PROPOVADUIT SINOADELE. NICI NU ESTE ORTODOX DESAVARSIT, CI PE JUMATATE, CEL CARE CREDE CA ARE DREAPTA CREDINTA, DAR NU SE ALATURA DUMNEZEIESTILOR CANOANE.” (Migne, PG Epistola II, 81)

SFANTUL IOAN DE KRONSTADT (+1908) :
„Care dintre ortodocsi nu ar dori unirea cu toti catolicii sau luteranii si sa fie una cu ei in Hristos, o singură Biserica, o singura obste a celor credinciosi! Care insa, dintre aceste-zise biserici, mai ales dintre intai-statatorii numiţi papi, patriarhi, mitropoliţi,arhiepiscopi şi episcopi, xiondzi (numele polonez pentru preot
n.n.) sau pateri se va invoi sa se lepede de ratacirile sale? Nici unul. IAR NOI NU PUTEM SA NE INVOIM LA INVATATURA LOR ERETICA FARA SA ADUCEM VATAMARE MANTUIRII SUFLETULUI NOSTRU. OARE SE POT UNI CELE DE NEUNIT - MINCIUNA CU ADEVĂRUL?
Iezuitii catolici in folosul papei si a propriei lor vederi si scopuri egoiste si meschine, au pervertit legea constiintei si legea Evangheliei, afirmand ca pentru atingerea scopurilor proprii sau a scopurilor religioase, catolicii pot intrebuinta toate mijloacele nelegiuite: adica si ca sa omoare si ca sa vicleneasca in tot felul si sa prigoneasca credinta ortodoxa, sa o numească schismatica si o credinta de caini, si sa-i arda pe ruguri pe ortodocsi, ca pe Hus si pe altii.Neindoielnice sunt cuvintele Mantuitorului nostru Iisus Hristos: Cel ce nu este cu Mine, este impotriva Mea (Matei 12,30). CATOLICII, LUTERANII SI REFORMATII AU APOSTAZIAT DE LA BISERICA LUI HRISTOS - EI NU SUNT DE UN CUGET CU NOI,NUTRESC VRAJMASIE IMPOTRIVA NOASTRA, cauta din rasputeri sa ne omoare, ne stramtoreaza in tot chipul pentru credinta noastra,ne batjocoresc si ne fac toate felurile de neplaceri mai ales in asezarile lor cele mai insemnate, ei merg in chip vadit impotriva lui Hristos si a Bisericii Sale, nu cinstesc de viata
facatoarea Cruce, sfintele icoane, sfintele moaste, nu respecta
posturile, STRAMBA DOGMELE CREDINTEI CELEI MANTUITOARE. EI NU SUNT CU NOI CI IMPOTRIVA NOASTRA SI IMPOTRIVA LUI HRISTOS.Intoarce-i, Doamne, la adevarata Ta Biserica si mantuieste-i!
„De gresita intelegere de catre catolici a cuvintelor Mantuitorului: Tu esti Petru si pe aceasta piatra (pe Hristos,pe Care Petru L-a marturisit Fiu al lui Dumnezeu) voi zidi Biserica Mea si portile iadului nu o vor birui (Matei 16,18) depind toate RATACIRILE CATOLICILOR SI PAPILOR SI MAI ALES PARELNICUL PRIMAT PAPAL IN BISERICA SI PARELNICUL RANG AL PAPILOR DE LOCTIITORI AI LUI HRISTOS. CI UITATI-VA CATE RATACIRI SUNT INGADUITE IN CREDINTA PAPEI (IAR NU A LUI HRISTOS) RATACIRI CIUDATE, HULITOARE DE DUMNEZEU – SI LE VETI INTOARCE SPATELE CU NEMULTUMIRE SI GROAZA! O TRUFIE OMENEASCA! O TRUFIE SATANICEASCA! AUZI, PAPA INFAILIBIL! O, IEZUITISM!”

DIFERENTELE DINTRE
BISERICA ORTODOXA SI CEA ROMANO-CATOLICA
”NE VORBESTE PARINTELE CLEOPA”, VOL.3, P.65, ED. EPISCOPIEI ROMANULUI, 1996
- „EXISTA PURGATORIU PRECUM ZIC CATOLICII?
- PURGATORIU NU ESTE. Catolicii zic ca intre Rai si iad ar fi un foc mare, unde merge sufletul cateva sute de ani si se curata acolo, apoi trece in Rai. Nu exista asa ceva. Noi avem Evanghelia Judecatii, pe care o au si ei, dar nu arata trei locuri, ci numai doua - Raiul si iadul. Mantuitorul, cand va sta pe scaunul slavei sale si va aduna toate popoarele de la zidirea lumii sa le judece, ii va impartii pe dansi, precum desparte pastorul oile de capre. {i va pune pe drepti de-a dreapta Sa si pe pacatosi de-a stanga Sa... si vor merge pacatosii in munca vesnica, iar dreptii in viata vesnica.
Deci nu putem zice ca sunt trei locuri, ci numai doua: munca vesnica sau viata vesnica.
Cei mai mari dusmani ai catolicilor sunt protestantii si calvinii. Ei s-au rupt de Biserica Catolica la anul 1517, prin Martin Luther, fiind urmat de Zwingli, Calvin si Hus.
-
- CARE SUNT PUNCTELE PRINCIPALE CARE NE DESPART DE CATOLICI?
- INVATATURILE PRINCIPALE CARE NE DESPART DOGMATIC SI CANONIC DE CATOLICI SUNT:
-
1. Intai este FILIOQUE("Filioque" înseamna "si de la Fiul"). Ei zic ca Duhul Sfant purcede si de la Tatal si de la Fiul. Aceasta greseala dogmatica este cea mai grea. Sfantul evanghelist Ioan spune ca Duhul Sfant purcede de la Tatal si este trimis in lume prin fiul. (Ioan)
2. Al doilea este SUPREMATIA PAPALA. Papa este considerat de ei capul suprem al Bisericii crestine, adica loctiitorul lui Hristos pe pamant! Mai mare decat toti patriarhii! Ceea ce n-a facut Biserica Universala. MANDRIE DRACEASCA. Papa se numeste urmasul Sfantului Petru!
3. INFAIBILITATEA PAPALA. Ei zic ca Papa nu poate gresi ca om, in materie de credinta, cand predica el ceea ce iarasi este o dogma noua respinsa de Biserica Oortodoxa.
4. Al patrulea este PURGATORIUL. Ei zic ca intre Rai si iad ar fi un foc mare unde sta sufletul cateva sute de ani si se curata, apoi se duce in Rai. Nu scrie in Sfanta Scriptura asa ceva; nu-i prevazuta nicaieri aceasta invatatura.
5. AZIMILE. Ei nu slujesc cu paine dospita, ci cu azime, ca evreii.
6. Catolicii mai au o dogma noua: IMACULATA CONCEPTIE. Ei zic ca Maica Domnului ar fi nascuta de la Duhul Sfant. Nu-i adevarat. Este nascuta in chip firesc din dumnezeiestii Parinti, Ioachim si Ana, ca rod al rugaciunii.
7. Au SUBSTANTIALITATEA. LA SFINTIREA SFINTELOR DARURI CATOLICII NU FAC RUGACIUNEA DE INVOCARE A SFANTULUI DUH, CUM FACEM NOI LA SFANTA EPICLEZA. EI ZIC CA DARURILE SE SFINTESC SINGURE, CAND SE ZICE: LUATI MANCATI... SI CELELALTE. NU AU RUGACIUNEA DE POGORARE A DUHULUI SFANT, PESTE DARURI.
8. Celibatul preotilor. Preotii catolici nu se casatoresc. sunt celibatari, impotriva Sinoadelor ecumenice care au hotarat ca preotii de mir sa aiba familie.
9. Ei au si INDULGENTE PAPALE. Alta ratacire. Papei, daca-i dai parale multe, poti sa faci oricate pacate te iarta, te dezleaga. Sfintii lor au prea multe fapte bune, n-au ce face cu ele, le da papei, iar el vinde aceste merite prisositoare spre iertarea pacatelor oamenilor care nu au destule fapte bune.
10. Si mai este un punct important: mirungerea. Catolicii nu miruiesc copii imediat dupa Botez, ci la sapte-opt ani si numai arhiereii ii miruiesc.
Noi avem liturghiile constantinopolitane ale Sfantului Vasile cel Mare, Grigore Dialogul si Sfantul Ioan Gura de Aur, iar catolicii au liturghia romana si cea ambroziana.
Iata acestea sunt punctele dogmatice si canonice principale care despart Biserica Ortodoxa de cea Romano-Catolica.
Iar nici cu protestantii nu avem nimic comun. Ei au reformat total dogmele Bisericii stabilite de Sfintii Parinti si au renuntat la cele sapte Sfinte Taine. Ei nu au ierarhie si taine si nu se pot mantui. Din cele sapte taine mai au doar doua: Botezul si Euharistia (Sfanta Impartasanie- n.n.), pe care o fac cu paine nedospita ca si catolicii. Din protestanti s-au nascut toate sectele neoprotestante care ataca tarile ortodoxe astazi. „

„NE VORBESTE PARINTELE CLEOPA”:VOLUMUL 4

„…Cat priveste pe ERETICI avem marturia dumnezeiescului Apostol Pavel care ne spune:
< De omul eretic, dupa intaia si a doua mustrare, departeaza-te,
Stiind ca unul ca acesta s-a abatut si a cazut in pacat, fiind singur de sine osandit. > (TIT 3,10-11)
ERETICII sunt vrajmasi ai adevarului si ai lui Dumnezeu (Psalm 36,20).ERETICII sunt fii ai celui viclean (Matei 13,18),in care nu ne putem increde (Ioan 2,24).
ERETICII,fiind vrajmasi ai lui Dumnezeu (psalm 36,20 si 91,9) nu avem voie sa-i iubim ca pe crestini,ca ei sunt fii ai diavolului,pui de vipera (Matei 3,7;12,34;23,33;Luca 3,7).Cu ERETICII nici nu avem voie sa ne rugam (canonul 10 si 64 apostolic) .Pacatul lor este impotriva Duhului Sfant,care nu are iertare nici in veacul de acum ,nici in cel viitor (Matei 12,31-32;Marcu 3,29;Luca 12,10).
Pe eretici nici in casa nu avem voie sa-i primim,nici „buna ziua” sa le zicem (II Ioan 1,10-11)
Se cade ,asadar,oricarui crestin al Bisericii noastre dreptmaritoare,sa fie un bun ostas al lui Hristos cu toata evlavia si cu manie barbateasca si tare sa apere prin cuvant si prin scris adevarul dreptei noastre credinte.
Nu se cade a fi bland acolo unde nu trebuie a te purta cu blandete.Ca,auzi ce zice proorocul:Acolo cel bland sa fie razboinic (Ioil 3,10).Acelasi lucru ne invata si Sfantul Pimen cel Mare,zicand:”Se cade noua a rabda toate,macar de ne-ar scoate cineva si ochii sau ne-ar taia mana noastra cea dreapta,iar daca cineva voieste a ne departa si a ne desparti pe noi de Dumnezeu ,atunci sa ne maniem „(Pateric,cuv. 118).
Si iarasi zice:”Intaia oara fugi,a doua oara fugi,a treia oara fa-te sabie cu cel ce vrea sa te desparta pe tine de dreapta credinta”.
Cat priveste credinta ereticilor,nu putem avea impartasire cu ei nici in rugaciune,nici in celelalte Taine ale Bisericii lui Hristos,pana nu vin la dreapta credinta.
(Canoanele 10-11 Apostolic).
CU ERETICII NU AVEM VOIE NICI A NE RUGA IMPREUNA,NICI A MANCA CU EI ,NICI IN CASA A-I PRIMI,CA NU CUMVA DE LUCRURILE CELE RELE ELE LOR SI DE EREZIILE LOR SA NE IMPARTASIM (II Ioan,1 10-11);II Ecumenic ,canon 5;III Ecumenic,canon 7;VI Ecumenic,canon 1 si 2).

„Episcoul sau preotul sau diaconul,daca numai s-a rugat impreuna cu ereticii,sa se afuriseasca.” (canonul 45 al Sfintilor Apostoli).
Rugaciunea impreuna cu ereticii inseamna o recunoastere implicita a credintei lor,fapt care este contrar pozitiei principale pe care s-a situat Biserica fata de eretici.

SINODUL TRULAN (AN 692) sau SINODUL V-VI DE LA CONSTANTINOPOL:
Canonul I :INVATATURA PRIMELOR SASE SINOADE ECUMENICE SA SE TINA NESTRAMUTATA):
„Iar daca cineva dintre toti nu ar tine si nu ar primi invataturile pomenite (dogmele) mai sus mentionate ale dreptei credinte (ORTODOXE) si nu va gandi si propovadui astfel,ci ar incerca sa se ridice impotriva acestora sa fie ANATEMA „

CANONUL 95:RANDUIALA PT PRIMIREA ERETICILOR IN BISERICA (ORTODOXA):
„Pe aceia dintre eretici care se adauga Ortodoxiei ii primim dupa urmatoarea randuiala :dupa ce dau prin scrisori anatemei erezia lor care nu cugeta cum invata sfanta soborniceasca si apostoleasca a lui Dumnezeu Biserica (Ortodoxa) ungandu-le mai intai cu Sfantul Mir fruntea si ochii,si narile si gura,si urechile,zicem:<Pecetea Darului Duhului Sfant>.Pe ereticii (MAI ALES PROTESTANTII CARE NU CRED IN MAICA DOMNULUI SI IN ICOANE) in prima zi se primesc spre crestinare,iar in a doua catehumeni,apoi in a treia zi le facem lepadarile de satana ,cu suflarea de 3 ori in fata si in ochi,si astfel ii catehizam pe ei,si apoi iin Botezam pe ei din nou.”

CANONUL SINODULUI DE LA CARTAGINA TINUT PE TIMPUL SFANTULUI CIPRIAN IN ANUL 256:

„…Nimeni nu se poate boteza decat in Biserica Soborniceasca si Apostoleasca (ORTODOXA).Fiindca botezul este unul si se afla in Biserica Ortodoxa.Ca scris este <Departati-va de apa straina,si sa nu beti din izvor strain> (Pilde 5, 15-16)….
Dar la eretici(catolici,protestanti) ,unde nu este Biserica,e cu neputinta a primi iertarea pacatelor .Deci ereticul ,care nu are nici jertfelnic,nici biserica,nu poate sfinti untdelemnul;prin urmare,nicidecum nu poate fi ungere la eretici.Caci ne este lamurit ca la aceia cu nici un chip nu se poate sfinti untdelemn prin lucrarea harului.Fiindca suntem datori a sti si a nu ignora ca s-a scris:<Untdelemnul pacatosului sa nu unga capul meu” (Psalm 140,5).Ca nu cumva,abatandu-se vreunul,si ratacindu-se de la calea cea dreapta (ORTODOXIA) ,sa se unga de eretici,dusmanii lui Hristos.Caci cum se va ruga pentru cel ce s-a botezat,cel ce nu este preot,ci sacrileg si pacatos,deoarece Scriptura zice ca :<Dumnezeu pe cei pacatosi nu asculta,ci de este cineva cinstitor de Dumnezeu si voia Lui o face,pe acela il asculta (Ioan 9,31). Prin Sfanta Biserica (ortodoxa) intelegem ca se da iertare pacatelor;dar cine poate sa dea ceea ce el insusi nu are ?Sau cum poate savarsi cele duhovnicesti cel ce leapada pe Duhul Sfant ?Pentru aceasta cel (catolicul sau protestantul) care vine la Biseerica Ortodoxa este dator a se reinnoi,ca sa se sfinteasca inlauntru prin sfinti;caci scris este<Fiti sfinti,precum sfant sunt Eu>,zice Domnul,pentru ca cel prins de ratacire sa se dezbrace si el insusi de aceasta prin Botezul adevarat (ortodox) si bisericesc .Ereticii fiindca sunt in afara de Biserica (ortodoxa),nu au pe Duhul Sfant su nu pot boteza,botezul lor nu este valid.Deoarece botezul este unul,si unul este Duhul Sfant si una Biserica intemeiata de Hristos Domnul nostru.Pin urmare cele („tainele” din „bisericile” lor) ce se savarsesc de eretici (catolici protestanti),mincinoase si desarte sunt,si fara valoare.”

CANOANELE SINODULUI AL CINCELEA LOCAL DE LA LAODICEEA:

CANONUL 6:”NU ESTE INGADUIT ERETICILOR (PROTESTANTI ,CATOLICI) SA INTRE IN BISERICA (ORTODOXA) DACA STARUIE IN EREZIE.”

CANONUL 10 (OPRIREA CASATORIEI CU ERETICII :”NU SE CUVINE CA CEI CE SUNT AI BISERICII ORTODOXE SA SE CASATOREASCA CU ERETICII (CATOLICI SAU PROTESTANTI) DOAR DACA NEORTODOCSII TREC LA ORTODOXIE.”

CANONUL 33:NU SE CUVINE A NE RUGA IMPREUNA CU ERETICII SAU CU SCHISMATICII „ (CATOLICI ,PROTESTANTI).




MariaB 20.10.2006 10:56:50

Citat:

În prealabil postat de antiecumenism
Citat:

În prealabil postat de MariaB
Citat:

În prealabil postat de antiecumenism
Nu exista Purgatoriu.Exista doar iad si rai si lumea vazduhului care este a ingerilor cazuti,deci a demonilor.A afirma ca exista purgatoriu este o erezie !

un ortodox care afirma ca exista Purgatoriu este eretic
un catolic, afirmand ca exista Purgatoriu este in comuniune cu Biserica

catolicii au numit Purgatoriu un spatiu subinteles de ortodocsi atunci cand se roaga pentru sufletele raposatilor
cu sau fara aceasta denumire, credinta crestinilor catolic sau ortodocsi este aceeasi

ca sa fim corecti fiecare fata de el insusi (in credinta sa) si fata de ceilalti (in credinta lor) trebuie sa credem asa cum ne invata Biserica (pe fiecare in parte) si sa nu-i judecam pe ceilalti

CREDINTA ORTODOXA ESTE DIFERITA DE CREDINTA CATOLICA.ORTODOXIA A PASTRAT INVATATURA SFINTILOR DE LA SINOADELE ECUMENICE (CELE 7).Catolicii au deviat,au devenit schismatici si eretici:

parerea dumneavoastra!
eu v-am prezentat punctul de vedere catolic asupra Catolicismului

consuela 30.10.2006 10:35:31

am citit tot ce ati scris voi si toate ideile care le-ati expus.
Parerea mea e ca nu e corecta ideea sa existe Papa, daca se considera desavarsit, intr-adevar nu e admisibil ca un muritor de rand sa il inlocuiasca pe Iisus, nici sfintii cei mai vrednici nu si-au permis gafa asta, acelasi lucru l-a facut Lucifer.
Dar asta poate insemna ca toti catolicii merg in iad ca accepta guvernarea papei sau ca insusi Papa ajunge in iad ? Nu e corect, e tot o religie crestina, in nici un caz nu cred ca ajunge Papa in iad sau catolicii. Pe undeva ne scapa ceva...

Referitor la purgatoriu in religia ortodoxa clar nu exista nici o asemanare. Ideea ca se roaga altii pt tine mi se pare ceva complet ilogic adica sa te bazezi pe ce fac altii sau sa te lasi in grija altora ar fi erezia cea mai reala si prostia cea mai mare-deci ajutor de tip loterie care poate fi un zero absolut!-nu se compara cu purgatoriu care e un ajutor real. Pacatele se platesc individual, e cea mai mare prostie sa depinzi de altii, daca isi mai amintesc aia de tine sau nu indiferent cat bine le-ai facut cine stie ce idei le vin, nu stii cum le merge mintea. Singurul lucru pe care il poti face e sa te faci ctitor la vreo biserica sa te pomeneasca mereu -asta e mult mai sigur dar intre timp stai in iad cu diavolii infricosatori langa tine chinuit rau si daca preotii nu citesc clar numele si zic doar ctitorii bisericii nu stiu daca e suficient sau are valoare mult mai mica daca nu e clar numele deci depinde de timpul preotului are sau nu timp sa citeasca mereu "n" nume?

Purgatoriu din religia catolica-dupa parerea mea- e cel mai bun lucru care exista din toate religiile, nu stiu daca mai cred in el si altii, dar e un real ajutor la fel ca si ingerul pazitor. Cred ca e singura speranta ca mai poate fi bine candva pt oamenii obisnuiti ca nivel al pacatelor (nici sfinti nici criminali) si care sunt majoritari.
E absurd ca pentru pacate mici de genul ganduri rele, vorbe rele pe care nu ai apucat sa le spovedesti sau ai uitat pur si simplu sa le spui , sa ramai vesnic in iad sau sa depinzi de X si Y de pe pamant daca isi amintesc sau nu de tine. Mai ramane sa ii bantui noaptea in vis .... lucru real-asa se intampla-nu stiu cat de corect este -pt ca poate nici asa nu au timp de tine! sau poate nu au chef, poate nu cred ca ce dau ei ajunge la tine.
Normal si logic e ca D-zeu sa aiba grija de acest aspect care precis e si majoritar, sa te treaca prin purgatoriu pana iti platesti pacatele minore si apoi la anumit termen cand ti-ai ispasit pedeapsa complet sa te trimita in Rai, e cel mai corect posibil si indiferent de X, Y si Z de pe Pamant!
Un lucru complet ilogic din rel ortodoxa e sa platesti pacatele altora (parinti, rude).
Pacatele se platesc individual deci refuz sa cred asemenea aberatie ilogica!
D-zeu ne-a dat logica si trebuie sa o exersam, altfel chiar ne indobitocim, si nu cred ca ne vrea dobitoci pt ca a creat si destule dobitoace. Deci sper ca nu va deranjeaza ideea sa gandim logic inainte ca sa credem habotnic, nu?

MariaB 30.10.2006 12:51:37

Citat:

În prealabil postat de consuela
nu e admisibil ca un muritor de rand sa il inlocuiasca pe Iisus


da

dar Papa nu il inlocuieste pe isus,ci este slujitorul lui (asta oinsemana Vicar - dar sunt multi, mai ales necatolici, care vor sa inteleaga altfel acest titlu)


doctrina Purgatoriului s-a dezvoltat din necesitatea pe care au observat-o multi (si Consuela), iar impotrivirea ortodoxa la aceasta doctrina s-a dezvoltat NUMAI din dorinta de a nega orice era catolic - parca astfel s-ar fi aratat Ortodoxia mai adevarata!
si multe idei catolice s-au dezvoltat din dorinta de a nega Ortodoxia, dar catolicilor le-a trecut relativ repede aceasta "toana" pentru ca au avut de-a face mai mult cu Protestantismul...

consuela 30.10.2006 21:17:22

pai daca e asa (Papa e slujitorul lui Iisus), ceea ce se spusese inainte a fost exagerat f rau. Eu stiu ca religia catolica la fel ca si ortodoxa ambele crestine sunt cele mai aproape de adevar, dar e logic sa apara in timp si scapari/interese si de o parte si de alta ca suntem oameni si nu suntem perfecti. Oricum in mare proportie adica baza trebuie sa fie OK ca D-zeu nu doarme si are grija de acest aspect.
Legat de Purgatoriu pot sa spun ca daca nu ar exista as prefera sa nu ma fi nascut, sa nu fi existat, ca e imposibil sa te salvezi fara acest ajutor enorm si extrem de util decat daca esti sfant ceea ce e peste puterile mele, si cred ca majoritatea oamenilor se situeaza la nivelul intermediar.

Traditie2 05.11.2006 02:20:49

Maria B, daca nu ai înteles, afla ca aceste sectiuni ale forumului dedicate altor confesiuni sunt de fapt dedicate cunoasterii diverselor erezii si pagânisme din lume, pentru combaterea lor.

consuela 05.11.2006 22:36:02

combaterea lor trebuie facuta logic. daca nu apare logica sub nici o forma si dreptatea, inseamna clar ca ideea care vrea sa le combata e falsa. M-am nascut ortodoxa si am respectat f mult tot ce se cere, dar as trece la catolicism pt ca are multe idei mult mai bune. La fel si cu predestinarea, pt ca nimeni nu isi alege unde se naste (numai in Romania nu m-as fi nascut daca aveam de ales), perioada cat traieste , ce boli ereditare va avea -fara nici o vina in cazul in care nu exista preexistenta sufletelor). Deci e a2a idee adevarata cu predestinarea pe care ortodoxii o inlatura si tot zic de librul arbitru care e inexistent. Ce ma mira f mult la ortodoxi e limitarea lor, ca nu gandesc cu logica ci doar in niste tertipuri fixelipsite de logica in plus neaga totate celelalte religii inclusiv catolicismul care e cel mai apropiat de ei. Cel mai groaznic in religia asta mi se pare ca nu se tine deloc cont de dreptate se spun nedreptati flagrante care te lasa masca, cum o religie poate impune nedreptatea? Adica sa platesti pacatele altora, sa te nasti cu anumite boli ereditare fara sa fi pre-existat? Pai pentru ce? Ne-am ales noi cumva sa existam? Poate nu vreau sa exist deloc, dar vrei nu vrei trebuie sa existi sa inghiti toate porcariile nedrepte si daca cracnesti pe buna dreptate esti amenintat cu iadul, nici macar purgatoriu de unde se mai poate iesi candva. Stai la mila altora daca au ei chef de tine.
Total absurd!

maria55 06.11.2006 00:15:41

Consuela ,
Daca vrei sa-l gasesti pe Dumnezeu cu logica , mult succes . Daca-L descoperi spune -mi si mie .
Inca ceva : in cazul in care vei gasi raspuns la intrebarile care ti le pui , nici o grija , vei da peste altele si mai acute ..si asa la nesfirsit ,pina intr-o zi cind ai sa obosesti si ai sa-ti spui "nu mai vreau sa stiu nimic " . Si abia atunci cind ai abandonat vei trai poate o surpriza , nu se stie .
Nu cred ca mintea omeneasca il poate cuprinde pe Dumnezeu .....Ceea ce ni se pare noua normal sau corect , nu stiu cum le judeca El . Nu ne este dator cu nici o explicatie .
Ai vreo adresa unde se poate citi despre ideile care le-ai expus ? Ar fi interesant .
Doamne ajuta !

Traditie2 06.11.2006 09:13:22

M-am nascut ortodoxa si am respectat f mult tot ce se cere, dar as trece la catolicism pt ca are multe idei mult mai bune.


Daca ai cunoaste Islamul ai vedea si acolo idei aparent bune, de pilda sa faci celuilalt mai mult bine decât tie.

Desigur, o singura învatatura din lume poate fi cea adevarata, nu doua sau mai multe. Faptul ca ne-am nascut ortodocsi nu înseamna ca aceasta religie e cea adevarata dar nici ca din start e neadevarata.



Predestinarea nu exista fiindca orice om îsi poate modifica destinul alegând între variantele de actiune în fiecare moment al vietii sale.


Pedepsele din învatatura ortodoxa nu sunt razbunari ale divinitatii ci masuri vindecatoare. Pacatul, raul distruge omul, de aceea l-a oprit Dumnezeu.

Grigorie 06.11.2006 10:31:54

Consuela
Invatatura ortodoxa nu este deloc absurda sau lipsita de mila. Dimpotriva, ortodoxia este cea mai apropiata de sufletul omului.
Din pacate, se pare ca tu nu o cunosti bine, nu ai o viziune de ansamblu si faci niste confuzii. Ar fi foarte util daca s-ar prezenta invatatura ortodoxa, desi asta cere timp. Pentru ca, repet, este nevoie de o viziune de ansamblu. Invatatura despre viata de apoi, despre judecata lui Dumnezeu s.c.l. se poate intelege corect daca se prezinta si alte capitole de teologie (caderea in pacat, antropologie, lucrarea mantuitoare a lui Hristos, mantuirea subiectiva s.a.)

Referitor la trecerea la o alta confesiune, vezi sa nu-ti faci calcule gresite. Cauta adevarul, nu calea care ti se pare mai usoara.
Pot sa-ti dau un exemplu ca sa fiu ceva mai clar. Cand eram mai tanar am avut o cunostinta care nu se putea lasa de patima fumatului. Mergand la o manastire, s-a spovedit si parintele i-a spus ca-l opreste de la impartasire pana cand va renunta la fumat. La inceput a incercat sa se lase, dar patima era puternica si vointa lui insuficient de tare. Era tulburat. A mers (probabil nu era prima data) la o biserica catolica, a stat de vorba cu un preot catolic. Dupa un timp ne-a anuntat ca se face catolic. Am incercat mai multi sa-l facem sa se razgandeasca, dar parerea lui a ramas neschimbata. Nu a incercat sa justifice dpdv dogmatic aceasta convertire, tratandu-ne mai mult cu tacere. Astazi este catolic si fumator.


Grigorie 06.11.2006 11:05:00

Citat:

În prealabil postat de consuela
combaterea lor trebuie facuta logic. daca nu apare logica sub nici o forma si dreptatea, inseamna clar ca ideea care vrea sa le combata e falsa. M-am nascut ortodoxa si am respectat f mult tot ce se cere, dar as trece la catolicism pt ca are multe idei mult mai bune. La fel si cu predestinarea, pt ca nimeni nu isi alege unde se naste (numai in Romania nu m-as fi nascut daca aveam de ales), perioada cat traieste , ce boli ereditare va avea -fara nici o vina in cazul in care nu exista preexistenta sufletelor). Deci e a2a idee adevarata cu predestinarea pe care ortodoxii o inlatura si tot zic de librul arbitru care e inexistent. Ce ma mira f mult la ortodoxi e limitarea lor, ca nu gandesc cu logica ci doar in niste tertipuri fixelipsite de logica in plus neaga totate celelalte religii inclusiv catolicismul care e cel mai apropiat de ei. Cel mai groaznic in religia asta mi se pare ca nu se tine deloc cont de dreptate se spun nedreptati flagrante care te lasa masca, cum o religie poate impune nedreptatea? Adica sa platesti pacatele altora, sa te nasti cu anumite boli ereditare fara sa fi pre-existat? Pai pentru ce? Ne-am ales noi cumva sa existam? Poate nu vreau sa exist deloc, dar vrei nu vrei trebuie sa existi sa inghiti toate porcariile nedrepte si daca cracnesti pe buna dreptate esti amenintat cu iadul, nici macar purgatoriu de unde se mai poate iesi candva. Stai la mila altora daca au ei chef de tine.
Total absurd!

Consuela ridica cateva probleme:
- are nevoie de argumente ("combaterea trebuie facuta logic" - zice ea)
- are nevoie de o imagine de ansamblu. Ea amesteca purgatoriul (din catolicism) cu predestinatia (din protestantism) si cu preexistenta sufletelor (din paganism si religii orientale).
- are nevoie (clar!) de o limpezire a ideilor. Chestia cu "ortodoxia nu tine deloc cont de dreptate" este cu totul deplasata. Fara suparare, ortodoxia, prin conceptia sa ontologica despre mantuire, tine in cel mai inalt grad cont de dreptate. Omul primeste de la Dumnezeu cat de mult poate duce, in masura in care a transformat chipul lui Dumnezeu in asemanare cu Dumnezeu. Dumnezeu nu da harul Sau cu masura, "vrea ca tot omul sa se mantuiasca", dar depinde de om cat de mult se pregateste pentru a se face vas ales al Duhului. Sfintenia din ortodoxie este una reala, nu doar o metafora sau un concept juridic.


consuela 06.11.2006 14:44:43

nu am vicii si nici nu voi avea vreodata ca nu vreau si pt ca ma gandesc logic la ce e mai bine pt mine si sanatatea mea- nu mi-as face rau singura orice ar fi, mereu am fost egoista si mi-a folosit foarte mult.
Deci faza cu comparatia cu fumatorul pica.
Normal ca de fapt caut adevarul si mai mult decat orice drepatea.
Nu confund purgatoriul cu predestinarea. Purgatoriul dupa cum am zis din pct meu de vedere e singura scapare de iad, pt ca nu sunt si nu voi fi in vecii vecilor sfanta (cred ca altii au fost dar pe mine ma intereseaza soarta mea in situatia mea), dar nu sunt nici de iad ca nu am facut rau voit la nimeni din cauza ca toate se platesc -asa ar fi corect de fapt!...asa ca mi-ar trebui o cale de mijloc. In rai nu ma astept in nici un caz sa ajung pt ca sunt egoista si asa voi fi toata viata mea oricum imi foloseste f mult acest defect in scop propriu desigur dar astfel incat sa nu neindreptatesc pe altii adica sa fiu corecta in tot fara nici o greseala , in plus mai am si alte chestii de carater gen manie (adica furie) la care nu pot renunta atata timp cat vad nedrepati flagrante in jur.
Predestinarea exista pt ca D-zeu stie dinainte absolut tot , adica stie ca traind in anumite conditii si avand un anumit caracter care sunt sansele maxime sa te comporti in anumit fel -fiecare incearca la maxim ce e cat mai bine pt el pana nu se mai poate -rezulta ce vei alege si cum iti va pe viitor, dar de fapt nu alegi nimic: nu alegi ce caracter ai, cata inteligenta sau averi ai,ce boli vei face (daca respecti tot si sanatatea e pe primul plan, tot te poate lovi un cancer oricand), in ce tara te nasti (Romania e o pedeapsa din cauza nedreptatilor flagrante si haosului total, nenorocirilor la spitale, banii nu ma intereseaza decat pe locul 4-5 poate)asa ca dupa ce te nasti legat la maini si la picioare in lanturi se stie cam cat iti ajunge de intins firul lantului-si asta e predestinarea. Singurul lucru care depinde de tine e cum primesti pedepsele sau intamplarile cum vreti sa le ziceti ca de fapt tot aia e, dar sa le modifici sa nu mai vina de loc sau la nivel minim ceea ce e de venit oricum, nu se poate!

Iar referitor la preexistenta sufletelor ar fi bine sa existe pt ca altfel ar fi total incorecte diferentele intre oameni gen destept/prost, frumos/urat, bogat/sarac, bolnav/sanatos etc.

consuela 06.11.2006 15:39:49

Eu am inteles ca Purgatoriu e un loc intermediar intre rai si iad unde nu iti este nici f bine, nici f rau (suportabil) -ar putea fi mai bine ca in viata asta in care cateodata e insuportabila.
Si rugaciunile celor de pe Pamant ar fi un surplus la situatia ta din care oricum scapai, singurul folos al acestor rugaciuni ar fi sa scurteze timpul de stat acolo dar sa nu aiba o influenta prea mare ca nu e corect ca faptele altora indiferent bune/rele sa fie puse in carca ta si cu atat mai putin sa fie si hotaratoare locului in care ajungi....
Daca nu ar exista Purgatoriu nu ar fi deloc corect pt ca in cazul asta singura scapare ar fi dependenta de rugaciunea altora si intervin diverse situatii: de ex. daca o persoana a gresit si neindreptatit fara nici o jena si a spovedit sa scape la final acest lucru dupa ce toata viata si-a batut joc de toti, si ajunge in iad unde ii e locul si sa zicem ca se roaga copiii ei pt persoana asta, ar insemna ca scapa si ajunge in rai pana la urma-ceea ce nu e corect!


iar alta pers care a fost corecta dar i-a scapat vreun pacat minor uitat de spovedit ca nu poti fi Mafalda sa iti amintesti tot, daca nu are rude sau are prietenii care nu cred in viata dupa moarte si nu dau pt ea desi o apreciau de cat i-a ajutat, sa ramana in iad vesnic nici macar purgatoriu unde e suportabil -nu ar fi deloc corect!
In plus se stie ca nimic impur nu intra in rai deci numai sfintii, asa ca singura varianta daca nu exista purgatoriu ramane iadul!-iar total nedrept.

Conform teoriei catolice eu am inteles asa: D-zeu se gandeste sa le ofere un loc de curatire prin foc spiritual pt sufletele care nu au facut rele contra altora, nu intra viciatii aici, cu pacate medii nu de moarte, adica persoane care nu au putut trece de anumit prag in urcusul spiritual pt ca atata a fost capacitatea lor si nu ar fi corect sa fie aruncati pe vecie in iad sau sa ramana la mila altora-asta am mai zis ca e ruleta ruseasca. Si dupa anumit termen care e stabilit in functie de pacatele facute si de spalat in Purgatoriu sa iasa sa se elibereze sigur fara sa depinda de nimeni -asta ar fi ajutorul real al lui D-zeu posibilitatea trecerii prin Purgatoriu dupa moarte si nu aruncarea in iad de unde nu mai iesi.

Iar rugaciunile celor de pe Pamant sa poata ajuta doar in sensul in care ar scurta un pic perioada -daca si numai daca sufletul respectiv merita- asa ar fi corect.
Si in plus ar trebui sa le foloseasca mai mult rugaciune persoanelor care se roaga efectiv pt acele suflete sau care dau de pomana decat sufletelor insasi din purgatoriu, pentru ca asa e corect, dupa fapta si rasplata!

Grigorie 06.11.2006 16:53:44

Consuela
Cred ca este necesar un raspuns mai amplu. Poate citeste cineva cele scrise de tine si incearca o lamurire.
Ma marginesc sa-ti spun ca multe din intrebarile tale pleaca de la faptul ca ai o viziune juridica asupra mantuirii. Poate ca nici nu e vina ta, poate ca asa ti s-a spus.
Conceptia juridica despre mantuire este specifica Occidentului (romano-catolicism si protestantism), care nu reuseste sa impace convenabil "extremele". De aici discutiile interminabile despre natura si har, libertate si predestinare, rolul faptelor bune, s.a.
Tema este foarte vasta si cere multa rabdare. Acum iti pot zice doar vorbele unui ierarh ortodox: "In ortodoxie omul nu se mantuieste nici dupa fapte (ca in romano-catolicism), nici fara fapte (ca in protestantism), ci in decursul faptelor". Ortodoxia are o conceptie dinamica despre natura umana, despre transformarea ei sub lucrarea divina (harul) si umana (faptele). De aceea in ortodoxie nu avem merite, daruri prisositoare, indulgente - cum e in catolicism, asa cum nu avem nici predestinatie sau o sfintenie formala ("simul justus et pecator") ca in protestantism.

Faptul ca tu nici macar nu-ti propui sa scapi de egoism (care, sa fim sinceri, este prezent la toti) si vrei sa treci cu aceasta necuratie (si poate si cu altele) in viata de veci, aceasta denota de la o posta o relatie juridica pe care o ai si vrei in continuare sa o ai cu Dumnezeu. Ortodoxia recomanda altceva: o viata traita in smerenie, o vointa buna, viata dusa in Biserica (participare la lucrarile ei sfinte si impartasire cu harul divin). Restul face Dumnezeu, ne-a promis asta! Cum? Stie El si gaseste cele mai bune metode, chiar daca noi nu ne dam seama.
Faptul ca te revolta nedreptatile din jurul tau e si bine, e si rau. Si pana la un punct, la fel se intampla cu toti oamenii. Crezi ca este cineva care nu si-ar dori ceva mai mult/bun decat are? Toti suntem nemultumitori in felul nostru. Sf. Pavel zice insa ca trebuie sa ne straduim sa-i multumim lui Dumnezeu in toate. Pana la urma ce daca in aceasta viata unul are mai mult, e mai frumos, e mai sanatos, cand Dumnezeu ne ofera tuturor vesnicia, infinitul? De ce unul a primit 1 talant, altul 2 si altul 5, nu ne este dat sa stim. Ce ne cere Dumnezeu este sa punem in lucrare talantii, sa privim mai mult inainte si mai putin inapoi.
De un lucru ar trebui sa fii convinsa: de marea bunatate a lui Dumnezeu. Daca nu simti acum asta, nu deznadajui, va veni si o astfel de vreme daca dai dovada de bunavointa si sinceritate in cautarile tale. Cand cerceteaza Dumnezeu cu harul Sau pe cineva, ii dispar toate aceste intrebari si indoieli, si este atins de vesnicie. Intr-un anume sens, raiul si iadul le incepem inca din aceasta viata.

Traditie2 06.11.2006 19:24:15

nu am vicii si nici nu voi avea vreodata
Lipsa tuturor patimilor este echivalata de existenta uneia singure: MÂNDRIA.

mereu am fost egoista si mi-a folosit foarte mult
La ce?

Normal ca de fapt caut adevarul si mai mult decat orice drepatea
Se împaca egoismul cu dreptatea?

pt ca nu sunt si nu voi fi in vecii vecilor sfanta
Porunca e sa fim sfinti. Daca nu ne straduim, suntem calcatori ai poruncilor divine.

dar nu sunt nici de iad ca nu am facut rau voit la nimeni din cauza ca toate se platesc -asa ar fi corect de fapt!...asa ca mi-ar trebui o cale de mijloc
Unde o sa fii depinde de Dumnezeu, nu de tine. Gândeste-te ce vesnicie poate avea un om egoist, chiar în lipsa respingerii divine.
Si observa ca tu crezi ca poti sa-ti croiesti viitorul vesnic asa cum îti arata propria imaginatie.

Predestinarea exista pt ca D-zeu stie dinainte absolut tot
El are prestiinta, nu da predestinare.

dar de fapt nu alegi nimic: nu alegi ce caracter ai, cata inteligenta sau averi ai,ce boli vei face
Te contrazici cu pasajul în care zici ca ti-a ajutat optiunea de a fi egoista.

Romania e o pedeapsa din cauza nedreptatilor flagrante si haosului total, nenorocirilor la spitale, banii nu ma intereseaza decat pe locul 4-5 poate
Celelalte tari sunt si mai nenorocite.

Iar referitor la preexistenta sufletelor ar fi bine sa existe pt ca altfel ar fi total incorecte diferentele intre oameni gen destept/prost, frumos/urat, bogat/sarac, bolnav/sanatos etc.
Aceste diferente sunt temporare, au o durata infima comparatic cu vesnicia.

Eu am inteles ca Purgatoriu e un loc intermediar intre rai si iad unde nu iti este nici f bine, nici f rau (suportabil) -ar putea fi mai bine ca in viata asta in care cateodata e insuportabila.
pAceasta inovatie teologico-dogmatica catolica sustine ca purgatoriul e un loc de chin temporar, unde sufletele se curata prin aceste chinuri de vina si asa se mântuiesc.

consuela 06.11.2006 21:17:59

viziunea juridica o am fata de tot ce exista pe lume nu numai religie si nu mi-a impus-o nimeni, in plus eu nu primesc nimic impus de altii pana nu accepta mintea mea ca de-aia exist, eu nu sunt umbra nimanui si nici nu vreau sa fiu.
Nu are absolut nici o legatura egoismul cu dreptatea poti fi egoist cat vrei si sa respecti regulile 100% astfel incat sa nu neindreptatesti pe nimeni. Cat timp respecti niste reguli clare care sunt pt toti nu numai pt unii si faci tot posibilul sa fii corect in totalitate si daca gresesti ca esti om nu D-zeu trebuie sa faci toate eforturile sa corectezi greseala astfel incat nimeni sa nu fie neindreptatit si acest lucru ajuta clar la salvarea propriului suflet.
Adica cat timp respect absolut tot pt salvarea mea insami e si egoism si respectare cu strictete a regulilor deci se amesteca f bine egoismul cu respectarea regulilor (dreptatea). Iar regulile trebuie sa fie dupa principiul "ce tie nu iti place altuia nu ii face" ca asa e corect nu ca mi-ar pasa de altii imi pasa numai de nime si sa nu am ceva de platit pt ca am gresit.
Lipsa tuturor patimilor nu e echivalenta cu mandria in cazul meu e echivalenta cu frica de pedepse, scarba de patimi si cu egoismul. Nu am fost mandra in viata mea ca mi-e scarba de oamenii mandri. Majoritatea suntem niste la nivelul inferior altfel eram ingeri deja, si daca ne mai si laudam devenim si mai nesuferiti. Daca porunca e sa fim sfinti toti atunci imi pare f rau ca am aparut, nu vreau sa exist,nu m-a intrebat nimeni daca vreau sa exist sau nu, mi se cer lucruri clar peste toate puterile mele. Sper totusi sa nu fie D-zeu in halul asta de incorect sa ceara peste puteri! Eu stiu f bine care imi sunt limitele si daca as crede ca eu in situatia in care sunt as putea deveni vreodata sfanta chiar ca asta ar fi adevarata mandrie, dar ceea ce nu e nici pe departe cazul. In purgatoriu e posibil sa fie mai suportabil decat in unele situatii de pe Pamant in special viata nedreapta in corupta romanie. Tari mai rele ca romania nu prea sunt dar exista egale: India, Somalia, Papua si mai sunt cateva la gen. Nu ati trait vremea Ceausista sau ati uitat-o ? Eu nu.
Nu cred ca pot sa imi croiesc nici un drum propriu dar ma gandesc normal la limitele suportabile ale drepturilor omului pe care D-zeu ar trebui sa le respecte inainte sa ne ceara lucruri peste puterile noastre!
Iar diferentele astea temporare legate de conditiile viatii intregi de pe Pamant cu care te nasti si nu le poti schimba chai daca sunt temporare au un rol decisiv in soarta viitoare pt ca e destul de normal de exemplu un caine hamesit si inrait va musca tot ce va apuca pe cand unul trait in conditii cat de cat normale pate fi caine bun sa isi iubeasca stapanul. Asa si cu omul. SI dupa o viata frustranta si infecta se determina si vesnicia :iadul! (nu ma refer la sfinti care rabda orice ci la oameni cat mai obisnuiti) SI mai spui ca nu exista predestinare!

consuela 06.11.2006 21:27:53

nu ma contrazic nicaieri egoismul il am din nastere nu la cererea mea si lupul isi schimba parul dar naravul ba. Si asta e valabil la toti viciatii, la toate defectele de caracter ale tuturor nu numai pt egoismul meu.
Egoismul mi-a folosit ca o protectie la nedreptati, hotii si pacaleli specifice poporului roman or fi si la altii defectefe astea oribile dar aici e apogeul.


Ora este GMT +3. Ora este acum 21:33:56.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.