Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Secte si culte (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5031)
-   -   Despre Sfanta Traditie (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=2729)

strajeru 26.11.2007 01:23:56


Sectarul: Ce este Sfânta Tradiție, pe care voi, ortodocșii, o socotiți al doilea izvor al descoperirii dumnezeiești și o puneți în egalitate cu dumnezeiasca Scriptură?
Preotul: Sfânta Tradiție sau Sfânta Predanie este învățătura dată de Dumnezeu prin viu grai Bisericii, din care o parte s-a fixat în scris, mai târziu. Ca și Sfânta Scriptură, Sfânta Tradiție cuprinde descoperirea dumnezeiască trebuitoare mântuirii noastre. Ea este viața Bisericii în Duhul Sfânt și curentul viu al vieții Bisericii, fiind al doilea izvor al descoperirii dumnezeiești și, ca atare, având aceeași autoritate ca și Sfânta Scriptură.
De la Adam și până la sfârșitul lui Avraam au trecut 3678 de ani , și cu 430 de ani, cât au stat israeliții robi în Egipt (Gal. cap. 3), fac 4108 ani. În acești ani, nici Sfânta Scriptură nu a fost și nici sâmbăta nu s-a ținut ca sărbătoare de vreun popor. Timp de atâtea mii de ani, oamenii cei credincioși și aleși ai lui Dumnezeu s-au povățuit pe calea mântuirii numai prin Sfânta Tradiție, adică după învățătura despre Dumnezeu însușită prin viu grai; și numai vreme de 1400 ani – cât a fost de la Moise până la venirea Domnului – s-au călăuzit și de Sfânta Scriptură a Vechiului Testament.
După cum mai înainte de a se scrie cărțile Vechiului Testament lumea s-a povățuit la cunoașterea lui Dumnezeu și la calea mântuirii numai prin Sfânta Tradiție (predania prin viu grai), tot astfel, mai înainte de a se scrie cărțile Noului Testament, Sfânta Tradiție a fost dreptarul după care primii creștini s-au povățuit la calea mântuirii. Primul care a semănat învățăturile Noului Testament prin viu grai în urechile oamenilor a fost Însuși Mântuitorul nostru Iisus Hristos, Care, trei ani și jumătate cât a vestit Evanghelia Sa, nu a scris nimic, ci neîncetat în această vreme a învățat poporul. Iar după ce Și-a împlinit ascultarea către Părintele Său, pe Apostolii Săi nu i-a trimis să scrie, ci să propovăduiască la toată lumea Evanghelia, spunându-le: Drept aceea, mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă. Și iată, Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacului. Amin. (Matei 28, 19-20).
Din ziua întemeierii ei, anul 33 d.Hr., și până în anul 44 d.Hr., când Sfântul Matei a scris prima Evanghelie, Biserica s-a condus fără Scriptura Noului Testament, s-a condus prin Sfânta Tradiție, din care o parte va fi consemnată mai târziu în scris. De asemenea, au fost multe scrieri despre care s-a pretins că sunt inspirate și scrise de Sfinții Apostoli, dar Biserica a fost aceea care le-a admis, le-a recunoscut sau nu ca fiind inspirate, deoarece ea trăia adevărul Evangheliei mai înainte ca el să fi fost scris, îl trăia prin Tradiție.
Așadar, iată ce este Sfânta Tradiție: izvorul și rădăcina ambelor Testamente – al celui Vechi și al celui Nou – și de aceea noi o numim al doilea izvor al descoperirii dumnezeiești și o socotim ca având aceeași autoritate și însemnătate ca și Sfânta Scriptură.
Sectarul: Sfânta Scriptură este cuvânt dumnezeiesc și nu este iertat a o înlocui sau a o schimba cu Tradiția, care este cuvânt omenesc, pentru că scrie în Evanghelie: De ce și voi călcați porunca lui Dumnezeu pentru datina voastră? Iar apoi: Ați desființat porunca lui Dumnezeu pentru rânduiala voastră. Fățarnicilor, bine a proorocit despre voi Isaia, când a zis: poporul acesta... zadarnic Mă cinstește, învățând învățături care sunt porunci ale oamenilor (cf. Matei 15, 3, 6-9; Marcu 7, 13). De aceea nu este voie să înlocuim și să schimbăm sau să adăugăm și noi la legea lui Dumnezeu, cuprinsă în Sfânta Scriptură, prin cuvântul omenesc al Tradiției.
Preotul: Nu este deloc adevărat ceea ce spui dumneata, căci legea lui Dumnezeu nu este cuprinsă toată numai în Sfânta Scriptură. Auzi ce spune dumnezeiescul Evanghelist Ioan, că sunt încă și alte multe câte a făcut Iisus, care de s-ar fi scris cu de-amănuntul, cred că nici în lumea aceasta n-ar încăpea cărțile ce s-ar fi scris (Ioan 21, 25). Iarăși, același Evanghelist Ioan declară în una din epistolele sale: Multe având a vă scrie, n-am voit să vi le scriu pe hârtie și cu cerneală, ci nădăjduiesc să vin la voi și să vă vorbesc gură către gură, ca bucuria noastră să fie deplină (II Ioan 1, 12). Așadar, vezi că dumnezeiescul evanghelist mai mult se bucura cu ucenicii săi când avea posibilitate să le vorbească prin viu grai (predanie) decât atunci când le trimitea ceva în scris, iar voi, sectarii, țineți orbește (și nebunește) numai la cele scrise și nu băgați de seamă că atât Mântuitorul cât și mulți dintre apostoli n-au lăsat nimic în scris, ci au propovăduit prin viu grai. Cred că despre voi a voi a proorocit marele Prooroc Isaia că cu ochii vă veți uita, dar nu veți vedea (Isaia 6, 9).
Sectarul: Creștinii nu trebuie să se lase ademeniți de alte învățături omenești înșelătoare, deosebite de cele dumnezeiești ale Sfintei Scripturi, căci așa ne îndeamnă apostolul: Luați aminte să nu vă fure mințile cineva cu filosofia și cu deșarta înșelăciune din predania omenească, după stihiile lumii și nu după Hristos (Col. 2, 8). Așadar, datoria noastră este să ne ferim de înșelăciunea predaniei (tradiției) omenești.
Preotul: Dumneata după cât văd ești prea sucit la minte și la înțelegere și nu poți face nici măcar această deosebire, de a înțelege care sunt învățăturile cele cu predanie omenească și care sunt cele cu predanie apostolică și evanghelică. Ai adus aici un citat al Sfintei Scripturi care se referă la predania învățăturilor omenești și la filosofia cea deșartă a veacului de acum, și care nu are nici o legătură cu Sfânta Tradiție cea evanghelică și apostolică, a Bisericii lui Hristos. Apoi în dosul acestui citat, rău înțeles de dumneata și de cei cu aceeași înțelegere asemenea dumitale, îți ascunzi viclenia și otrava eresului care te stăpânește și te învață a te împotrivi Predaniei celei apostolice ale Bisericii celei dreptmăritoare. Sfânta Tradiție nu este predanie omenească, nici filosofie și nici deșartă înșelăciune, ci este Cuvântul lui Dumnezeu care s-a predat nouă prin viu grai. Marele Apostol Pavel ne învață și ne îndeamnă să ținem cu tărie predaniile, zicând: Așadar, fraților, stați neclintiți și țineți predaniile pe care le-ați învățat, fie prin cuvânt, fie prin epistola noastră (II Tes. 2, 15), iar voi, sectarii, îndemnați pe creștinii cei neîntăriți să hulească și să lase predaniile apostolești și bisericești și nu înțelegeți că însăși Sfânta Scriptură este un rod al Duhului Sfânt, care a crescut din rădăcina și din pomul Sfintei Tradiții.
Sectarul: Sfânta Scriptură ne este de ajuns pentru credință și pentru mântuirea noastră și deci nu avem nevoie și de Tradiție. Așa rezultă din cuvintele Apostolului Pavel către Timotei: De mic copil cunoști Sfintele Scripturi care pot să te înțelepțească spre mântuire, prin credința cea întru Iisus Hristos. Toată Scriptura este insuflată de Dumnezeu și de folos spre învățătură, spre mustrare, spre îndreptare, spre înțelepțirea care duce la dreptate (II Tim. 3, 15-16). Cuvintele sunt limpezi; oricare adaos la Sfânta Scriptură este de prisos.
Preotul: Aici este vorba numai de Scriptura Vechiului Testament, căci cea a Noului Testament nu era încă scrisă. Pavel îi scrie lui Timotei că Vechiul Testament îi poate servi ca cel mai bun învățător pentru întărirea credinței cele în Hristos și pentru educarea în creștinism. După tâlcuirea voastră, a sectarilor, ar urma ca nici cărțile Noului Testament – care în marea lor majoritate aveau să fie scrise în perioada ce a urmat acestei scrisori adresate de Apostolul Pavel lui Timotei – să nu fie primite, ci să ne ținem numai cele ale Vechiului Testament, despre care amintește aici Marele Pavel lui Timotei.
Sectarul: Nu putem admite tradiția, pentru că în ea au intrat cu vremea multe elemente false și astfel, mai ales astăzi, nu mai putem deosebi Tradiția cea adevărată și apostolică de cea falsă.
Preotul: Ascultă, omule, nu crede în această privință minții tale nici celor întunecați la înțelegere asemenea ție. Crede cele ce auzi de la noi, că Biserica lui Hristos a statornicit adevărurile de credință – dezvoltate de-a lungul Tradiției – prin canoane Apostolice, ale Sfintelor Soboare Ecumenice, ale celor locale, ale cărților simbolice, prin mărturisirile de credință și mărturisirea ortodoxă, închegată și formulată definitiv la sinodul de la Iași (1642), și prin alte multe sinoade de sfinții arhierei făcători de minuni, care s-au adunat la sinoadele cele din vechime, unde s-a statornicit dreptarul sfintei credințe ortodoxe, care era atacată de multe cete eretice existente în acele vremuri.
Cât privește neschimbarea și nealterarea Sfintei Tradiții, aceasta se poate controla în baza următoarelor condiții:
1. Să nu cuprindă în sine contraziceri; să nu se contrazică cu tradiția apostolică sigură; să nu se contrazică cu Sfânta Scriptură.
Numai fără astfel de contraziceri este posibil ca o învățătură oarecare din Tradiție să provină de la Mântuitorul sau de la Sfinții Apostoli, care au fost sub înrâurirea directă a Sfântului Duh.
2. Să fi fost ținută de Bisericile apostolice și să aibă continuitate neîntreruptă și controlată până astăzi.
3. Să fi fost recunoscută și urmată totdeauna de întreaga Biserică ecumenică.
4. Să fie în perfect acord cu toți, sau dacă nu, cel puțin cu cea mai mare parte a părinților și învățătorilor bisericești.
Când o tradiție nu împlinește aceste condiții, ea nu poate fi adevărată și sfântă, deci nu poate fi admisă sau urmată.
Sectarul: Cu toate aceste verificări care ziceți că le-a făcut și le face Biserica Ortodoxă referitor la adeverirea Tradiției, noi mai siguri suntem pe învățăturile cuprinse în Sfânta Scriptură. Căci primii creștini primeau numai cele scrise în Sfânta Scriptură, după cum este scris: Aceștia (iudeo-creștinii din Bereea) erau mai mărinimoși decât cei din Tesalonic; ei au primit cuvântul cu toată osârdia și zilnic cercetau Scripturile, ca să vadă dacă lucrurile sunt așa (Fapte 17, 11). De aici urmează că noi trebuie să ținem numai învățăturile pe care le găsim scrise în Sfânta Scriptură.
Preotul: Dumneata și cei asemenea dumitale înțelegeți sucit și cu rătăcire și vă lăudați că țineți numai învățăturile scrise în Sfânta Scriptură. Iar marele Apostol Pavel vă rușinează pe voi, căci el laudă pe creștinii din Corint nu pentru că țineau învățăturile cele scrise, ci pentru că își aduceau aminte de el și țineau cu tărie la învățăturile cele nescrise pe care le primiseră prin Predanie (Tradiție) de la el, scriindu-le: Fraților, vă laud pe voi că în toate vă aduceți aminte de mine și țineți predaniile așa cum vi le-am dat (I Cor. 11, 2). Oare cum este bine, să facem ca voi și să ținem numai învățăturile scrise, sau să urmăm pe marele Apostol Pavel, care laudă pe cei ce țin predaniile nescrise? Ba mai mult, noi vă dovedim că Sfinții Apostoli și Evangheliști au crezut și au predicat multe din Sfânta Tradiție pe care o moșteniseră din vechime și care lucruri nu se găsesc scrise în Sfânta Scriptură. Voi vă lăudați că țineți numai cele scrise, însă apostolii propovăduiesc și din cele nescrise în Sfânta Scriptură.
Sectarul: Unde se vede că apostolii ar fi predicat, afară de cele ce sunt scrise în Sfânta Scriptură?
Preotul: Iată câteva dovezi: Sfântul Apostol Iuda, în epistola sa cea sobornicească, printre altele zice: Dar Mihail Arhanghelul, când se împotrivea diavolului, certându-se cu el pentru trupul lui Moise, n-a îndrăznit să aducă judecată de hulă, ci a zis: «Certe-te pe tine Domnul» (1, 9). Ia caută dumneata în toată Sfânta Scriptură și vezi dacă vei afla scrise aceste cuvinte. Dar și mai jos, în aceeași sfântă epistolă, același apostol amintește de proorocia lui Enoh, zicând: Dar și Enoh, al șaptelea de la Adam, a proorocit despre aceștia, zicând: Iată, a venit Domnul în zecile de mii de sfinți ai Lui, ca să facă judecată împotriva tuturor și să mustre pe toți nelegiuiții de faptele păgânătății lor, întru care au făcut fărădelege și de toate cuvintele de ocară pe care ei, păcătoșii, netemători de Dumnezeu, le-au rostit împotriva Lui (Iuda 1, 14-15).
Dar nu numai Iuda Apostolul vorbește din Tradiție, ci și marele Pavel, în epistola a doua către Timotei, iată ce zice: După cum Iannes și Iambres s-au împotrivit lui Moise, așa și aceștia stau împotriva adevărului, oameni stricați la minte și netrebnici pentru credință (II Tim. 3, 8). Și iarăși, marele Apostol Pavel, adresându-se preoților din Efes, le zice: …țineți minte cuvintele Domnului Iisus, căci El a zis: Mai fericit este a da, decât a lua (Fapte 20, 35).
Acum te întreb pe dumneata, care crezi numai cele scrise, de unde au luat acești doi apostoli – Iuda și Pavel – cuvintele de mai sus, căci nicăieri în Sfânta Scriptură nu le vei afla scrise? Vezi cum apostolii au vorbit și au folosit Sfânta Tradiție și cum greșiți voi, hulind învățătura cea nescrisă a Sfintei Tradiții?
Sectarul: Totuși, nu este cu putință ca Sfânta Tradiție să se fi putut păstra până astăzi în întregime și în toată curățenia ei de la început și de aceea noi avem garanție mai mult în învățăturile scrise din Sfânta Scriptură.
Preotul: Omule, nu fii surd la înțelegerea celor bune. Ai văzut în cele de mai sus că marele Apostol Pavel laudă pe creștinii din Corint pentru că au ținut cu tărie predaniile cele nescrise, așa cum le primiseră din gura lui. Ai auzit că apostolii înșiși au folosit în propovăduirea lor cuvinte direct din Sfânta Tradiție, cum sunt cele cu proorocia lui Enoh și celelalte. Ți-am arătat încă și prin ce mijloace s-a păstrat de-a lungul veacurilor Sfânta Tradiție și care sunt semnele care garantează nealterarea și curățenia ei, și totuși dumneata la toate ai rămas neînțelegător și nesimțitor, spunându-mi că nu ai garanție decât în cele scrise. Acest lucru mă face să-ți spun: Deschide, omule, urechile tale cele de gând și auzi pe același mare Apostol Pavel, care îndeamnă și sfătuiește pe creștinii din Tesalonic să fie foarte atenți și vigilenți în păstrarea Sfintei Tradiții, zicându-le: Fraților, stați neclintiți și țineți predaniile pe care le-ați învățat, fie prin cuvânt, fie prin epistola noastră (II Tes. 2, 15). Iar în alt loc: Chiar dacă noi înșine sau un înger din cer v-ar vesti altă Evanghelie decât aceea pe care v-am vestit-o, să fie anatema (Gal. 1, 8). Înțelege deci că anatema este tăiere de la trupul tainic al Bisericii lui Hristos și pogorâre de viu în iad cu dracii, și sub această înfricoșată osândă ești tu și toți ereticii sectari, care asemenea ție nu voiesc a crede învățăturile cele propovăduite și vestite de Apostoli prin viu grai.
Sectarul: Cum a putut a se păstra vreme de mii de ani, aceeași normă a Sfintei Tradiții în Biserică, de vreme ce preoții și scriitorii voștri bisericești schimbă de la zi la zi adevărul Sfintei Scripturi și predaniile apostolice, care la început au existat curate și nealterate? După cum, dacă iei în mână o Biblie chiar de acum 50 de ani și o pui alături cu cele de azi, nu mai seamănă nicidecum, tot așa au făcut arhiereii și preoții voștri și cu alte cărți sfinte și cu Sfânta Tradiție, pe care voi, ortodocșii, vă lăudați că o țineți așa cum ați moștenit-o de la Apostoli.
Preotul: Nu este deloc adevărat ceea ce susții dumneata. Biserica lui Hristos este ocrotită de Duhul Sfânt și nu poate greși (Matei 10, 17-20; Ioan 14, 16-26; 15, 26; 16, 12-14; I Tim. 3, 15 ș.a.), fiind condusă în chip nevăzut de Însuși întemeietorul ei, Iisus Hristos, până la sfârșitul veacurilor (Matei 28, 20 ș.a). Dacă unii scriitori bisericești, fie arhierei, preoți sau laici, au tradus Biblia din alte limbi sau au îndreptat vreun cuvânt învechit în felul lui de a se exprima în limba de azi a poporului nostru, apoi aceasta a fost o îndreptare și corectare de exprimare, iar nu o schimbare de fond a textului biblic. Dacă ar învia astăzi un român de pe vremea lui Mircea cel Bătrân sau a Marelui Ștefan și ai vrea să vorbești cu el, aproape că ți-ar părea că este din altă nație, căci nu se mai vorbește azi întocmai limba poporului nostru cu cea care se vorbea atunci. Tot astfel și cărțile de pe atunci, trecând vremea, s-au corectat de scriitori după vorbirea de azi, dar nu s-a schimbat înțelesul lor scripturistic și tainic.
Ți-am spus mai înainte că temeiurile pe care se reazemă Sfânta Tradiție și prin care se asigură păstrarea curățeniei ei originale și transmiterea ei peste veacuri au fost: simbolurile vechi de credință, canoanele apostolice, definițiile dogmatice ale celor șapte Sinoade Ecumenice ș.a.
Aici mai adaug că în păstrarea neschimbată a Sfintei Tradiții avem și alte mărturii de mare importanță, precum sunt: Practica veche a Bisericii, mărturiile bărbaților apostolici, printre care este și Sfântul Ignatie Teoforul, ucenicul apostolilor († 107 d.Hr.), care îndemna pe credincioșii de pe vremea sa să se ferească de învățăturile ereticilor și să păzească curată numai Tradiția apostolică . De asemenea Sfântul Policarp, episcop al Smirnei, tot un Părinte Apostolic († 166 d.Hr.). Sfântul Irineu († 202 d.Hr.) mărturisește pentru tradiție în scrierile sale.
Sfântul Vasile cel Mare († 379) mărturisea: „Dintre dogmele și propovăduirile păstrate în Biserică, unele le avem din doctrina cea scrisă, iar altele le-am primit din Tradiția Apostolilor, prin succesiunea în taină, nescrise, și acelea au aceeași putere ca și cele scrise” (Despre Sfântul Duh, c. 27).
Sfântul Egesip – ne mărturisește același istoric Eusebiu de Cezareea (Cartea a IV-a, c. 8, nr. 1) – s-a sârguit să adune la un loc toate tradițiile apostolice și a adunat mai multe din ele în cinci cărți – din care Eusebiu citează –, care însă cu timpul s-au pierdut; Origen († 250 d.H.) zicea: „Să fie păstrată tradiția apostolică în Biserică”. Sfântul Epifanie († 403 d.H.) zicea: „Trebuie păstrată tradiția, pentru că nu este cu putință a afla toate în Sfânta Scriptură”; Sfinții Apostoli au depus unele în scrisori, altele în Tradiție...”.
Sfântul Ioan Gură de Aur († 407) scrie: „De aici (din II Tes. 2, 15) se vede că apostolii n-au predat toate prin scrisoare, ci multe fără scrisori, dar și acestea nescrise sunt demne de crezare. Dacă este Tradiția, atunci nu căuta nimic mai mult” (Omilia IV, nr. 2 la II Tesaloniceni). Sfântul Grigorie de Nyssa († 394) scria: „Avem Tradiția ajunsă la noi de la părinți, ca o moștenire prin succesiune de la apostoli, transmisă prin sfinții ce au urmat” (Contra lui Evnomie, cartea a IV-a). Sfântul Clement Alexandrinul († 215 d.Hr.) „Aceia care explică Scriptura contra Tradiției bisericești, au stricat norma adevărului” (Strommata, lib 1, cap. 7). Tot așa de hotărât în această privință scria și Sfântul Ciprian († 258): „Dacă ne vom îndrepta noi la izvorul Tradiției dumnezeiești, atunci se va curma rătăcirea omenească” (Epistola 74).
Să nu se uite că mărturiile de mai sus oglindesc în ele credința din vremea apostolilor și imediat următoare până în secolul al IV-lea. Practica veche a Bisericii este, de asemenea, o importantă mărturie despre valoarea Sfintei Tradiții și despre prețuirea pe care a avut-o de la început până azi.
Așadar trebuie ținută cu mare sfințenie Sfânta Tradiție, deoarece în Sfânta Scriptură nu este cu putință a afla toate cele spre mântuire. Sfânta Scriptură ne învață multe să facem, dar nu ne arată cum. De exemplu, ne cere să ne botezăm, dar nu ne arată și cum; să ne mărturisim, dar nu și cum; să ne împărtășim, dar nu și cum; să ne cununăm, dar nu și cum; să ne rugăm, dar nu și cum, și unde, și când; să facem semnul Sfintei Cruci pe fața noastră, după cea scrisă: Însemnatu-s-a peste noi lumina feței Tale, Doamne (Ps. 4, 6), dar nu ne arată și cum.
Dar cine ne-a învățat pe noi, prin scriere, să ne închinăm spre răsărit? Care Scriptură ne arată graiurile chemării Sfântului Duh de la sfințirea Preacuratelor Daruri sau la sfințirea pâinii și a paharului euharistic? Care învățătură din Sfânta Scriptură ne arată să facem binecuvântarea apei botezului și sfințirea Hrismei (Sfântul și Marele Mir)? Care Scriptură ne învață despre întreita afundare a celui ce se botează și lepădările de satana de la Botez?
Rugăciunea de doxologie către Sfânta Treime (adică «Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh»), din care Scriptură ne-a rămas nouă? Și apoi același mare Sfânt Vasile, după ce ne arată acestea, zice că: „Dacă ne-am apuca noi a lăsa cele nescrise, din obiceiuri, ca pe unele ce nu ar avea putere mare, am greși la înseși cele mai de frunte, păgubind Evanghelia. Așadar, obiceiul ce îl ține Biserica nescris, ca unul ce este de origine apostolică și folosit de Sfinții Părinți ca Predanie rămasă de la ei în Biserica lui Hristos, are putere de lege” .
Așadar trebuie reținut că importanța și folosul Sfintei Tradiții provine din raportul strâns ce există între ea și Sfânta Scriptură, căci într-adevăr, ele stau într-un raport de strânsă legătură și de întregire reciprocă, bazat pe faptul că amândouă cuprind în ele Sfânta Descoperire și sunt pentru noi izvoarele acesteia. Prin urmare:
a) este cu neputință să se contrazică între ele;
b) este cu neputință să nu existe între ele raporturi de reciprocitate.
Sfânta Scriptură are numai în Sfânta Tradiție mărturia cea mai sigură pentru canonul cărților ei și pentru caracterul ei dogmatic (inspirația ei divină), iar Sfânta Tradiție numai prin Sfânta Scriptură își poate dovedi curățenia adevărurilor ei.

strajeru 12.01.2008 21:58:21

Uite Jane,citeste!!!

sisu 13.01.2008 03:31:22

Mat 15:3 Iar El, răspunzând, le-a zis: De ce si voi călcați porunca lui Dumnezeu pentru datina voastră?
(datina = sfinta traditie)

strajeru 13.01.2008 17:42:18

Cum poti argumenta acesta afirmatie?

costel 13.01.2008 18:17:08

jean, o invatatura de credinta nu se afla exclusiv in Sfanta Scriptura sau exclusiv in Sfanta Traditie. Orice invatatura trebuie sa aiba temei atat in Sf. Scriptura cat si in Sf. Traditie. A spune ca Sf Traditie a deviat grosolan de la Sf. Scriptura duce la a spune ca si Scriptura a deviat de la Sf. Traditie.
Nu uita, ca in Sf. Traditie nu intra obiceiurile de origine pagana. Acelea pot defini un popor, dar nu duc la Sf. Traditie. Este rau ca sunt preoti care le accepta sau nu iau atitudine atunci cand oamenii le dau un caracter revelat.

tot_jean 14.01.2008 01:18:11

Citat:

În prealabil postat de strajeru
Cum poti argumenta acesta afirmatie?

simplu.cum se inchinau apostolii in primi ani.....si ce se intimpla acu.ne sesizezi diferenta?

strajeru 14.01.2008 19:54:31

Nu.Chiar nu sesizez.Ti-am mai spus atunci faci o afirmatie,incearca sa aduci si argumente,altfel nu are nicio valoare ceea ce spui.Cred ca mai intai ar fi bine sa studiezi credinta de care apartii(pt a aduce argumente"forte"in favoarea ta)si pe urma sa studiezi si credinta ortodoxa pt a sti ce sa combati.Pana atunci,constat cu parere de rau ca vorbim degeaba.Raspunsurile tale sunt evazive si tind spre penibil.Studiaza si pe vorbim.OK?:)

tot_jean 15.01.2008 03:13:17

incerc sa dezvolt o discutie fara sa promovez sau sa fac publicitate credintei mele(oricum nu e important).In Noul Testament apostolii vorbeau doar de Iisus Hristos si indreptau privirile tuturor doar la Hristos.asta e un mic argument....dar destul de important

cod_gabriel 15.01.2008 10:30:13

Citat:

În prealabil postat de tot_jean
incerc sa dezvolt o discutie fara sa promovez sau sa fac publicitate credintei mele(oricum nu e important).In Noul Testament apostolii vorbeau doar de Iisus Hristos si indreptau privirile tuturor doar la Hristos.asta e un mic argument....dar destul de important

Desigur, pentru ca Hristos era atunci printre ei.
Dar uiti un capitol intreg din Evaghelia dupa Ioan.
"16. Si Eu voi ruga pe Tatal și alt Mangaietor va va da voua ca sa fie cu voi in veac,
17. Duhul Adevarului, pe Care lumea nu poate sa-L primeasca, pentru că nu-L vede, nici nu-L cunoaste; voi Il cunoasteti, ca ramane la voi si in voi va fi!"

"25. Acestea vi le-am spus, fiind cu voi;
26. Dar Mangaietorul, Duhul Sfant, pe Care-L va trimite Tatal, in numele Meu, Acela va va invata toate si va va aduce aminte despre toate cele ce v-am spus Eu."

Aici insusi Mantuiorul, despre care vorbeau apostolii, vorbeste despre altceva: despre Sfantul Duh, care va continua sa invete pe oameni dupa ce Hristos nu va mai fi printre ei. Aceasta invatatura pe care au continuat s-o primeasca oamenii prin Sfantul Duh, este Sfanta Traditie. Cel putin asa cred eu. Deci, ea are fundament enuntat clar in Sfanta Scriptura.



cod_gabriel 18.01.2008 13:52:47

Nu sunt convins ca Traditia e mai importanta decat Scriptura.
Cateva definitii ale Traditiei dintr-un articol recent postat pe acest site, de Vladimir Losky:
"In cazul nostru, straduindu-ne sa opunem Scriptura si Traditia ca doua izvoare ale Revelatiei, independente unul de altul, in chip inevitabil vom atribui Traditiei insusirile caracteristice pentru Scriptura : ea - Traditia - devine, "prin unele cuvinte scrise" si "prin alte cuvinte nescrise" tot ceea ce Biserica poate adauga le Sfanta Scriptura in planul ei orizontal si istoric."
"Ne putem apropia de o mult mai precisa reprezentare a Traditiei, folosind acest termen numai pentru singura transmitere verbala a adevarului de credinta. "
"In acest fel noi putem acum da definitia precisa a Traditiei, spunand ca ea este viata Duhului Sfant in Biserica, viata care transmite fiecarui membru al Trupului lui Hristos capacitatea de a asculta, de a primi si de a cunoaste Adevarul in lumina lui specifica, nu in lumina fireasca mintii omenesti."
Avand in vedere ultima definitie, devine intemeiata afirmatia potrivit careia Scriptura e rezultatul Traditiei, intrucat, daca Evangheliile sunt relatari ale unor lucruri la care apostolii au fost martori, in schimb epistolele sunt in mare parte insuflate de Sfantul Duh, mai ales in cazul lui Pavel, care nu l-a cunoscut pe Hristos inainte de rastignire.


tot_jean 24.01.2008 03:40:12

ati auzit de jocul TELEFONUL FARA FIR? eu ma amuzam foarte mult cind auzeam ce cuvint iesea la ultima persoana din cerc.:D
Traditia se pare ca e un fel de telefon fara fir.Pe cind Sfanta Scriptura e ALB PE NEGRU.
asa ca.....daca apar contradicti intre cele doua eu zic sa ne bazam pe Scriptura.

cristiboss56 24.01.2008 12:01:51

Citat:

În prealabil postat de tot_jean
ati auzit de jocul TELEFONUL FARA FIR? eu ma amuzam foarte mult cind auzeam ce cuvint iesea la ultima persoana din cerc.:D
Traditia se pare ca e un fel de telefon fara fir.Pe cind Sfanta Scriptura e ALB PE NEGRU.
asa ca.....daca apar contradicti intre cele doua eu zic sa ne bazam pe Scriptura.

Apoi, Ionele draga, nu stiu cum te jucai tu la gradinita, baba oarba, turca, fatea sau telefonul fara fir, dar constat cu stupoare ca, a ta gandire nu prea a evoluat de la inocentii ani ai gradintitei, care vad ca te-au marcat foarte mult. Pai bine mai Ioane (Jeane), tu compari Sfanta Traditie cu jocurile tale de la gradinita ? Pai, colegul si fratele nostru Strajeru , si-a batut gura degeaba. Prin urmare, te rog mai citeste inca odat postarea lui si daca tot nu pricepi, schimba forumul, cu unul pe masura mintii tale.

ancah 24.01.2008 22:57:23

Sectarii considera ca apostazia a inceput de la Constantin incoace, motiv pentru care nu cred nici in Sfinti si implicit nici in Sfanta Traditie, confundand-o cu obiceiurile si datinile.
Pe de alta parte le inteleg incapacitatea de a crede in Sfinti, pe de o parte, pentru ca ei se considera sfinti prin botez, si pe de alta parte, pentru ca ei nu au Sfinti, asa cum are BO.

cod_gabriel 25.01.2008 10:50:02

Citat:

În prealabil postat de tot_jean
ati auzit de jocul TELEFONUL FARA FIR? eu ma amuzam foarte mult cind auzeam ce cuvint iesea la ultima persoana din cerc.:D
Traditia se pare ca e un fel de telefon fara fir.Pe cind Sfanta Scriptura e ALB PE NEGRU.
asa ca.....daca apar contradicti intre cele doua eu zic sa ne bazam pe Scriptura.

Mie mi se pare foarte interesant cum niste tipi care au trait prin secolele XIX-XX, sau unii sunt chiar contemporani, ne tot indeamna sa traim ca primii crestini - obsedantii "early christians".
Vine cate unul si ne invata ca tot ce face biserica e aiurea, is doar denaturari, noi trebuie sa traim ca "early christians". Nu stiti cum traiau "early christians", ca nu erati nascuti pe vremea aia? No problem, va explic eu, cutarescu. Ca eu stiu. Sigur!
Si vine cate un ins dintr-asta, care declara ca asa traiau primii crestini, cum zice el, si trebuie sa-l credem pe el, icsulescu, nu biserica - care nu stiu cum sa spun, dar exista pe vremea primilor crestini, care faceau parte din ea.
Daca tot bati toba atata, de ce nu ne dai si exemple concrete ale contradictiilor dintre Scriptura si Traditie?

tot_jean 26.01.2008 01:31:43

Citat:

În prealabil postat de cod_gabriel
Citat:

În prealabil postat de tot_jean
ati auzit de jocul TELEFONUL FARA FIR? eu ma amuzam foarte mult cind auzeam ce cuvint iesea la ultima persoana din cerc.:D
Traditia se pare ca e un fel de telefon fara fir.Pe cind Sfanta Scriptura e ALB PE NEGRU.
asa ca.....daca apar contradicti intre cele doua eu zic sa ne bazam pe Scriptura.

Mie mi se pare foarte interesant cum niste tipi care au trait prin secolele XIX-XX, sau unii sunt chiar contemporani, ne tot indeamna sa traim ca primii crestini - obsedantii "early christians".
Vine cate unul si ne invata ca tot ce face biserica e aiurea, is doar denaturari, noi trebuie sa traim ca "early christians". Nu stiti cum traiau "early christians", ca nu erati nascuti pe vremea aia? No problem, va explic eu, cutarescu. Ca eu stiu. Sigur!
Si vine cate un ins dintr-asta, care declara ca asa traiau primii crestini, cum zice el, si trebuie sa-l credem pe el, icsulescu, nu biserica - care nu stiu cum sa spun, dar exista pe vremea primilor crestini, care faceau parte din ea.
Daca tot bati toba atata, de ce nu ne dai si exemple concrete ale contradictiilor dintre Scriptura si Traditie?

am scris deja ceva exemple....dar se pare ca sunt banate.nu e prima data cind sunt banat.
fi sigur ca sunt diferente.
nu crezi ca sunt diferente intre Traditia Apostolilor(obiceiurile lor) si Traditia care o stim noi?

cod_gabriel 27.01.2008 21:36:51

Citat:

În prealabil postat de tot_jean
am scris deja ceva exemple....dar se pare ca sunt banate.nu e prima data cind sunt banat.
fi sigur ca sunt diferente.
nu crezi ca sunt diferente intre Traditia Apostolilor(obiceiurile lor) si Traditia care o stim noi?

Daca te referi la virginitatea Maicii Domnului sau duminica, s-au discutat deja si respectivele contradictii nu s-au adeverit.
De unde stii tu, jeane, obiceiurile apostolilor? In afara de Scriptura si traditie, ce alte informatii ai? Traiai pe vremea aia? Cine te-a invatat ce te-a invatat, traia pe atunci? Biserica/secta din care faci parte, exista pe atunci?
Cat despre Traditia actuala, sigur e mai bogata decat ce faceau apostolii, au trecut 2000 de ani. Dupa cum a aratat-o chiar Hristos in Scriptura, dupa Inaltare, El a trimis oamenilor Mangaietorul, Duhul Sfant, ca sa-i indrume. Si nu numai pe durata vietii apostolilor. Nu e stabilita o data pana la care se intampla asta.
Deci, in afara de exemplele cele doua de mai sus, care nu stau in picioare, eu unul nu am vazut altceva.

tot_jean 27.01.2008 21:53:31

Citat:

În prealabil postat de cod_gabriel
Citat:

În prealabil postat de tot_jean
am scris deja ceva exemple....dar se pare ca sunt banate.nu e prima data cind sunt banat.
fi sigur ca sunt diferente.
nu crezi ca sunt diferente intre Traditia Apostolilor(obiceiurile lor) si Traditia care o stim noi?

Daca te referi la virginitatea Maicii Domnului sau duminica, s-au discutat deja si respectivele contradictii nu s-au adeverit.
De unde stii tu, jeane, obiceiurile apostolilor? In afara de Scriptura si traditie, ce alte informatii ai? Traiai pe vremea aia? Cine te-a invatat ce te-a invatat, traia pe atunci? Biserica/secta din care faci parte, exista pe atunci?
Cat despre Traditia actuala, sigur e mai bogata decat ce faceau apostolii, au trecut 2000 de ani. Dupa cum a aratat-o chiar Hristos in Scriptura, dupa Inaltare, El a trimis oamenilor Mangaietorul, Duhul Sfant, ca sa-i indrume. Si nu numai pe durata vietii apostolilor. Nu e stabilita o data pana la care se intampla asta.
Deci, in afara de exemplele cele doua de mai sus, care nu stau in picioare, eu unul nu am vazut altceva.

biserica/secta din care fac parte era la fel de mult cit era si secta/biserica ta.
Traditia intr-adevar s-a imbogatit prin aditie.nu zic multe ca iar o sa fiu banat

sisu 28.01.2008 18:47:47

cristiboss56 , sper ca 56 nu reprezinta nici virsta si nici anul nasterii tale pentru ca atunci ironiile tale nu dovedesc decit infantilism :(
jean a facut o subtilitate pe care se pare ca tu n-ai inteles-o.
Daca cineva nu face parte din sau nu e de-accord cu religia ta asta nu inseamna ca tu ai dreptate si celalalt e dusmanul tau.
Cu raspunsuri de genul "mai citeste odata " nu esti prea ... constructiv
Acest sub-forum se numeste "secte si culte" si sper ca nu este un loc de scuipat din partea unora care se cred "salvati" din nastere ...ci un loc unde toata lumea crestin-ortodox sau nu, putem sa ne exprimam si sa discutam.

strajeru tin sa-ti multumesc pt. textul prezentat de tine.Da dovada de obiectivitate din ambele parti ( si ale "esctarului" si al "preotului").
In al doilea rind citindu-l, nu pot decit sa-mi confirm ca am avut dreptate schimbindu-mi religia.
In clipa in care descoperi "adevarul" :rolleyes: , nu poti sa nu observi diferenta citind acest text.
Toate argumentele "sectarului" sint corect enuntate si reprezinta crezul sincer al multora.Din pacate argumentele "preotului" se contrazic la un anumit moment.
Voi reveni cu amanunte ... :)


cozia 28.01.2008 20:40:13

Citat:

În prealabil postat de sisu
Mat 15:3 Iar El, răspunzând, le-a zis: De ce si voi călcați porunca lui Dumnezeu pentru datina voastră?
(datina = sfinta traditie)

:D mai, sunteti celbrii in a scoate afirmatii din context...

de ce nu adaugi si restul ce s-a vorbit atunci, nu vezi ca se refera la spalatul miinilor inainte de masa...pai ce asta tine de Traditia Sfintilor Parinti care au ascultat glasul Duhului Sfint?....sunteti de groaza...:)

"Pentru ce ucenicii Tăi calcă datina bătrânilor? Căci nu-si spală mâinile când mănâncă pâine. :D
3. Iar El, răspunzând, le-a zis: De ce si voi călcati porunca lui Dumnezeu pentru datina voastră?

sisu 28.01.2008 22:16:38

cozia, stai un pic sa ne-ntelegem.
Despre care datina vorbim?

Isus s-a adresat preotilor vorbind de traditia lor, si nu de spalatul miinilor.

adicatelea Isus ii condamna pe preoti pt. devierea cultului adevarat din cauza traditiilor lor.Nu stiu daca erau aia cu cutiutza pe cap sau altii...:D

strajeru 19.07.2008 15:36:44

Citat:

În prealabil postat de sisu
cozia, stai un pic sa ne-ntelegem.
Despre care datina vorbim?

Isus s-a adresat preotilor vorbind de traditia lor, si nu de spalatul miinilor.

adicatelea Isus ii condamna pe preoti pt. devierea cultului adevarat din cauza traditiilor lor.Nu stiu daca erau aia cu cutiutza pe cap sau altii...:D

Sfnta Traditie nu este acelasi lucru cu obiceiurile si datinile.Sunt 2 lucruri total diferite.

ovidiu-s 19.07.2008 21:52:05

Citat:

În prealabil postat de sisu
Mat 15:3 Iar El, răspunzând, le-a zis: De ce si voi călcați porunca lui Dumnezeu pentru datina voastră?
(datina = sfinta traditie)

Citat:

În prealabil postat de sisu
Mat 15:3 Iar El, răspunzând, le-a zis: De ce si voi călcați porunca lui Dumnezeu pentru datina voastră

O remarca de o stupiditate monumentala. Daca asa gandesc toti iehovistii e clar. Cum poti sa definesti ca Sfanta Traditie un termen pe care Iisus insusi la numit ca ,,datina a oamenilor,,.

ovidiu-s 19.07.2008 21:58:45

Sectantilor li se explica foarte clar ce inseamna Sfanta Traditie pentru Biserica in prima postare. Nu stiu de ce mai ridica intrebari. Nu au rabdare sa citeasca?

julian 21.07.2008 00:13:24

citatele sunt de pe www.bibliaortodoxa.ro
Paca voua!:)

ovidiu-s 22.07.2008 15:43:46

Citat:

În prealabil postat de julian
Am vazut din cele citite ca Traditia incalca anumite porunci pe care Apostolii, in frunte cu Mantuitorul ne invata sa le pastram, astfel, prin definitia de la inceputul topicului... Traditia nu este divina...

In primul rand, remarca de final ai tras-o de unul singur si nu vine in nici un fel ca o concluzie logică la versetele pe care le-ai luat haotic din contextual biblic.

Iată definitia pe care ai dat-o tu insuti traditiei după DEX:

"Ansamblu de conceptii, de obiceiuri, de datini si de credinte care se statornicesc istoriceste in cadrul unor grupuri sociale sau nationale si care se transmit (prin viu grai) din generatie in generatie". Si:
"Informatie privitoare la fapte ori evenimente din trecut, transmisã pe cale oralã".

Intreaga scriptură se intemeiaza pe traditia scrisa sau nescrisa: De la facerea lui Adam pâna la scrierea primelor căreti din Biblie de către Moise au trecut mai bine de patru mii de ani in care invătăturile sfinte s-au transmis pe cale orală. Acesta transmitere de la o generatie la alta a facut parte din Sfanta Traditie.
De asemenea, de la invierea lui Hristos in anul 33 pâna la scrierea ultimei cărti din Noul Testament, Apocalipsa in anul 96, invătătura s-a transmis de către Biserică printr-o traditie orală sau scrisă. NU TOATE INVĂTĂTURILE LUI HRISTOS S-AU TRANSMIS PE CALE SCRISĂ SI AU FOST CONSEMNATE IN SCRIPTURA:

Ioan 21;25 "Mai sunt multe lucruri pe care le-a facut Isus, care daca s-ar fi scris cu de-amanuntul, cred ca nici in lumea aceasta nu ar fi putut incapea cartile care s-au scris".

2 Tes.2.15 "Tineti traditiile pe care le-ati invătat, fie prin viu grai, fie prin epistola noastră".

Sfanta Scriptura este ea insăsi rezultatul unei Traditii Sfinte care s-a extins pe mai bine de 40 de generatii. De la Moise, primul autor al Biblie până la apostoli au trecut aproape 1500 de ani, timp in care au fost elaborate cărtile Scripturii, iar Sfânta Traditie a avut si un caracter scris (pentru ca ne-a rămas Sfanta Scriptura- care a fost scrisa in aceasta periaodă), dar pe lângă caracterul scris s-a păstrat si cel oral care a existat si pana la Moise vreme de 4.000 de ani.
Sfânta Scriptura face parte din Sfanta Traditie, iar Sfanta Traditie e mai mult decat atât.
S nu in ultimul rand să ne e oprim si la falsificarile din Biblia lui Cornilescu pe care o folosesc sectele neoprotestante actuale din România.

„Dacă ar fi să căutăm referintele la traditie (datină) sau traditii (datini) asa cum apar ele in Biblia Cornilescu am Noului Testament, am găsi zece astfel de trimiteri: Matei 15:2,3,6; Marcu 7:3,5,8,9,13; Galateni 1:14; si Coloseni 2:8. In fiecare caz, traditia (datina) este prezentată intr-o lumină negativă, ca ceva care s-ar opune adevărului lui Dumnezeu: "Căci lăsând porunca lui Dumnezeu, tineti datina oamenilor" (Marcu 7:8).
Din această perspectivă e de inteles motivul pentru care Evanghelicilor le este greu să găsească trăsături pozitive pentru traditie. Cei mai multi dintre ei nu stiu că, pe lângă pasajele citate mai sus, există si alte pasaje in Noul Testament in care traditia este văzută intr-o lumină pozitivă, si unde ni se porunceste să păstrăm traditiile orale transmise de Apostoli.
Cuvântul grecesc pentru traditie, paradosis, apare de treisprezece ori in Noul Testament. Nu intâmplător, editia sectantilor traduce paradosis ca traditie in fiecare caz, mai putin cele trei versete unde Sfântul Pavel le porunceste cititorilor să se supună traditiei. Să fie acesta un accident? O examinare atentă a versetului 2Tesalonicieni 2:15 demonstrează mai presus de orice indoială că Cornilescu a evitat deliberat să traducă literal aceste versete.
Să comparăm cea mai serioasă traducere in limba engleza KJV (King James Version) cu Biblia sectantilor din Romania in acest caz:
2 Tes 2.15 Therefore, bretheren, stand fast, and hold THE TRADITIONS which ye have been taught, whether by word, or our epistle (KJV).

Biblia Cornilescu: Asadar fratilor ramaneti tari si tineti invataturile pe care le-ati primit, fie prin viu grai, fie prin epistola noastra.

Să admitem că există câteva pasaje din Noul Testament care se traduc foarte greu. Acesta insă nu este unul din ele. Sintaxa este clară, iar vocabularul este simplu. Mai mult chiar, nu există variante textuale semnificative pentru acest verset care să poată justifica traducerea din NIV. Orice student de la greacă din anul al doilea ar putea traduce corect acest verset.2
Cornilescu a săvârsit, intr-adevăr, un act de prestidigitatie. Am spune chiar că au făcut un remarcabil exercitiu de stil, dacă nu ar fi falsificat insusi Cuvântul scris al lui Dumnezeu. „Tineti traditiile pe care le-ati invătat, fie prin viu grai, fie prin epistola noastră” e tradcerea corectă. de la „ 2. Tes. 2 15

Traditiile (paradoseis) este un substantiv in cazul acuzativ, derivat de la verbul a preda mai departe (paradidomi). Sintagma pe care le-ati invătat (edidachthate) este o variantă de la a invăta (didasco). Editiile neoprotestante transformă verbul in substantiv – tineti invătăturile – si substantivul in verb – pe care vi le-ati primit.

La 1 Cor. 11.2 Biblia Ortodoxa :
Fratilor, vă laud că in toate vă aduceti aminte de mine si tineti predaniile cum vi le-am dat.
2 Tes 2.6 Fratilor, vă poruncim in numele Domnului nostru Iisus Hristos, să vă feriti de orice frate care umblă fără rânduială si nu după predania pe care ati primit-o de la noi.

In Biblia sectantilor substantivul "predaniile" (gr. Paradoseis) (care inseamna traditie) e tradus cu termenul "invatatura" (gr. Didascalia-care nu exista in verset) ca nu cumva sa apara termenul de traditie cu a cu sens pozitiv.

Sfântul Pavel ii laudã pe corinteni pentru felul in care respectã predania: "Fratilor vã laud cã in toate vã aduceti aminte de mine si tineti predaniile cum vi le-am dat " (1Corinteni 11:2).
Aceste versete contrasteazã evident cu ceea ce Sfântul Pavel spune in Coloseni 2:8: Luati aminte sã nu vã fure mintile cineva cu filozofia si cu desarta inselãciune din predania omeneascã, dupã intelesurile cele slabe ale lumii si nu dupã Hristos. Se vede cã Sfântul Pavel se referã la douã feluri diferite de datini : predaniile oamenilor si predaniile care vin de la Apostoli. Crestinilor li se porunceste sã le pãstreze pe acestea din urmã, fie ele scrise sau nu. „

In general ereziile protestante se folosesc de urmatoarele versete, desprinse total din context pentru a combate traditia bisericeasca si a sustine principiul Sola Scriptura:

Apoc. 22. 18.19. Si eu mărturisesc oricui ascultă cuvintele proorociei acestei cărti: De va mai adăuga cineva ceva la ele, Dumnezeu va trimite asupra lui pedepsele ce sunt scrise in cartea aceasta;
Iar de va scoate cineva din cuvintele cărtii acestei proorocii, Dumnezeu va scoate partea lui din pomul vietii si din cetatea sfântă si de la cele scrise in cartea aceasta.
Fapt.17.11. Si acestia erau mai buni la suflet decât cei din Tesalonic; ei au primit cuvântul cu toată osârdia, in toate zilele, cercetând Scripturile, dacă ele sunt asa.

Grupările neoprotestante se folosesc de ultimele versete ca să acuze Biserica de adaugarea unor invataturi la Sfanta Scriptura, invataturi care in opinia lor ar fi cuprinse intr-o traditie extrabiblică.

Sfanta Biserica recunoaste insa o singurã sursã de autoritate pentru credinta si practica Sa: sfanta traditie apostolicã. Scriptura e doar parte – chiar dacã cea mai importantã parte – din acea traditie. A considera Scripturile ca fiind ceva deasupra si totodatã in afara traditiei e ca si cum am pune cãruta inaintea calului.


TFL 22.07.2008 16:32:34

Citat:

În prealabil postat de ovidiu-s
Sfanta Biserica recunoaste insa o singurã sursã de autoritate pentru credinta si practica Sa: sfanta traditie apostolicã. Scriptura e doar parte – chiar dacã cea mai importantã parte – din acea traditie. A considera Scripturile ca fiind ceva deasupra si totodatã in afara traditiei e ca si cum am pune cãruta inaintea calului.

se inchinau apostolii la icoane?faceau ceva asemanator cu ce se intimpla acum in Biserica?in afara ca citeau Evanghelia.....nimic nu se compara cu ce se practica azi in Biserica.
apostilii cu colinda, apostolii facind oua rosii,apostolii venerati, apostolii intitulati Inaltpreafericit sau Preasfintit?faceau apostolii ceva din ceea ce se practica azi in Biserica? ba dimpotriva.....chiar erau intemnitati si ucisi.
contrastele sunt usor vizibile intre viata Bisericii Apostolice si ceea ce se intimpla acu in Biserica.aceste diferente sunt puse pe seama Sfintei Traditii (care intra in contradictoriu cu invataturile Apostolilor).
vede cineva aceste diferente?

achimovjan 22.07.2008 18:22:58

Citat:

În prealabil postat de TFL
Citat:

În prealabil postat de ovidiu-s
Sfanta Biserica recunoaste insa o singurã sursã de autoritate pentru credinta si practica Sa: sfanta traditie apostolicã. Scriptura e doar parte – chiar dacã cea mai importantã parte – din acea traditie. A considera Scripturile ca fiind ceva deasupra si totodatã in afara traditiei e ca si cum am pune cãruta inaintea calului.

se inchinau apostolii la icoane?faceau ceva asemanator cu ce se intimpla acum in Biserica?in afara ca citeau Evanghelia.....nimic nu se compara cu ce se practica azi in Biserica.
apostilii cu colinda, apostolii facind oua rosii,apostolii venerati, apostolii intitulati Inaltpreafericit sau Preasfintit?faceau apostolii ceva din ceea ce se practica azi in Biserica? ba dimpotriva.....chiar erau intemnitati si ucisi.
contrastele sunt usor vizibile intre viata Bisericii Apostolice si ceea ce se intimpla acu in Biserica.aceste diferente sunt puse pe seama Sfintei Traditii (care intra in contradictoriu cu invataturile Apostolilor).
vede cineva aceste diferente?

Cu icoanele nu inteleg ce ai?Nu este vorba aici de Tradidie,este vorba de dragsote si de arta.Mie mi-ar place tare mult,daca as stii sa pictez,sa fac un portet iubietei mele,l-as pune deasupra patului.Asa este si cu icoanele.Sunt chipuri ale celor pe care ii iubim,si de aceea le sarutam cu dragoste,asa cum ii sarutam pe cei pe care ii iubim.Apoi,sunt foarte frumoase,eu cand ma uit la Chipul Sf Eustatie,din ziua in care m-am nascut,parca as vedea un prieten drag.Il simt atat de aproape.Nu este vorba aici de vreo dogma sau canon,ca nici un canon nu te poate obliga sa iubesti si sa ai simt estetic.Apoi frescele din Biserici,cele mai multe sunt incantatoare,si te ajuta sa intelegi multe.deci nu este vorba aici de mare teorie,de prea marea Traditie,ci de dragoste.Cat despre afirmatia ridicola ca Traditia este mai mare dect Biblia,este erezie pura.adica experienta umana este mai mare decat Cuvnatul lui Dumnezeu,adica decat Dumnezeu insusi.Sa fim seriosi.

7th_Brigade_TzHL 22.07.2008 18:25:10

Din pacate in zilele noastre [color=red]neoprotestantii se inchina la orga[/color].

Multi [color=green]neoprotestanti se inchina la biserica[/color] Elim sau se inchina la biserica Betania etc.

Multi [color=blue]neoprotestanti se inchina la adunarea[/color] stransa duminica.

Zic bine? Cred ca gramatical nu am gresit.

Multi [color=maroon]neoprotestanti se inchina la pastorul Iosif Ton[/color] la biserica.

E gresit gramatical? Nu.

TFL 22.07.2008 19:04:15

Citat:

În prealabil postat de achimovjan
Cu icoanele nu inteleg ce ai?Nu este vorba aici de Tradidie,este vorba de dragsote si de arta.Mie mi-ar place tare mult,daca as stii sa pictez,sa fac un portet iubietei mele,l-as pune deasupra patului.Asa este si cu icoanele.Sunt chipuri ale celor pe care ii iubim,si de aceea le sarutam cu dragoste,asa cum ii sarutam pe cei pe care ii iubim.Apoi,sunt foarte frumoase,eu cand ma uit la Chipul Sf Eustatie,din ziua in care m-am nascut,parca as vedea un prieten drag.Il simt atat de aproape.Nu este vorba aici de vreo dogma sau canon,ca nici un canon nu te poate obliga sa iubesti si sa ai simt estetic.Apoi frescele din Biserici,cele mai multe sunt incantatoare,si te ajuta sa intelegi multe.deci nu este vorba aici de mare teorie,de prea marea Traditie,ci de dragoste.Cat despre afirmatia ridicola ca Traditia este mai mare dect Biblia,este erezie pura.adica experienta umana este mai mare decat Cuvnatul lui Dumnezeu,adica decat Dumnezeu insusi.Sa fim seriosi.

icoanele=subsitut "neomologat" de Dumnezeu

TFL 22.07.2008 19:11:05

Citat:

În prealabil postat de 7th_Brigade_TzHL
Din pacate in zilele noastre [color=red]neoprotestantii se inchina la orga[/color].

Multi [color=green]neoprotestanti se inchina la biserica[/color] Elim sau se inchina la biserica Betania etc.

Multi [color=blue]neoprotestanti se inchina la adunarea[/color] stransa duminica.

Zic bine? Cred ca gramatical nu am gresit.

Multi [color=maroon]neoprotestanti se inchina la pastorul Iosif Ton[/color] la biserica.

E gresit gramatical? Nu.

din punct de vedere gramatical esti ok.chiar profesor.
"sectarii" se inchina si in bisericile lor, insa nu venereaza cladirea.
"sectantii" pot sa aduca inchinare lui Dumnezeu si intr-o ripa de la marginea drumului.cladirea nu le conditioneaza actul inchinarii.
"sectarii" se inchina impreuna cu pastorul X, insa nu venereaza nici un Preafericit sau Preasfintit X.


aia cu inchinatul la orga....m-a lasat cu gura cascata.daca ai vazut asa ceva....eu nu am replica.faptul ca folosesc orga ca sa cinte.....nu mi se pare iesit din comun

strajeru 22.07.2008 21:34:07

Citat:

În prealabil postat de TFL

icoanele=subsitut "neomologat" de Dumnezeu

Icoanele nu sunt un substitut.Daca ar fi un substitut am cadea in iconolatrie,ceea ce ar insemna practic idolatrie.Ortodoxia nu considera icoanele dumnezei.Te rog sa citesti topicul despre icoane,si vei intelege clar si transparent ce sunt icoanele.

TFL 22.07.2008 22:22:55

Citat:

În prealabil postat de strajeru
Icoanele nu sunt un substitut.Daca ar fi un substitut am cadea in iconolatrie,ceea ce ar insemna practic idolatrie.Ortodoxia nu considera icoanele dumnezei.Te rog sa citesti topicul despre icoane,si vei intelege clar si transparent ce sunt icoanele.

ba cam sunt.pt ca nici icoanele nici Sfintii Parinti nu pot face nimic pentru noi.
topicul l-am citit....dar totusi....de ce saruam icoanele?de ce ne rugam la icoane?
de asta am zis ca sunt un substitut "neomologat" si inutil.in loc sa ne rugam lui Dumnezeu apelam la reprezentari ale Sfintilor Parinti-pt ca asta sunt icoanele.
se mizeaza mijlocirea Sfintilor Parinti.nu exista decit un singur Mijlocitor.Cel care a murit pt noi.

georgeval 23.07.2008 10:40:48

Citat:

În prealabil postat de TFL
Citat:

În prealabil postat de strajeru
Icoanele nu sunt un substitut.Daca ar fi un substitut am cadea in iconolatrie,ceea ce ar insemna practic idolatrie.Ortodoxia nu considera icoanele dumnezei.Te rog sa citesti topicul despre icoane,si vei intelege clar si transparent ce sunt icoanele.

ba cam sunt.pt ca nici icoanele nici Sfintii Parinti nu pot face nimic pentru noi.
topicul l-am citit....dar totusi....de ce saruam icoanele?de ce ne rugam la icoane?
de asta am zis ca sunt un substitut "neomologat" si inutil.in loc sa ne rugam lui Dumnezeu apelam la reprezentari ale Sfintilor Parinti-pt ca asta sunt icoanele.
se mizeaza mijlocirea Sfintilor Parinti.nu exista decit un singur Mijlocitor.Cel care a murit pt noi.

Sfinti Parinti sunt rugatori, mijlocitori in sensul de pururea rugatori ci nu de mantuitori. Ce fac Sfintii? se impartesesc de fericirea vesnica in mod individual, egoist? sau raman in solidaritaea cu noi?, cum se spune despre ingeri, spre exemplu, ca bucurie mare se face in ceruri pentru intoarcerea unui pacatos. Asa sunt si sfinti care seimpartasesc de fericire insa vor sa fie partasi de aceasta fericire cat mai multi de pe pamant. Aceasta este comuniunea.

TFL 24.07.2008 23:58:49

Citat:

În prealabil postat de georgeval
TFL, din Sfanta Traditie aflam ca Sfantul Ev Luca este primul pictor, el a picat prima icoana. Care este parea cultului tau?

parerea mea( nu a cultului.....da cred ca se suprapun...nu am timp sa confirm cu tot cultul) este ca e irelevant ce ai zis din mai multe motive.
in primul rind pentru ca Sfinta Traditie zice mult care contrazic Scriptura.
in al 2-lea rind nu am gasit nicaieri in Biblie faptul ca Luca (care ar fi pictat o icoana) a indemnat pe crestini sa se inchine sau sa se roage la icoana.
in al 3-lea rind........care ar fi putut fi acea icoana pictata de Luca?pe cine reprezinta?



georgeval 25.07.2008 15:19:42

Citat:

În prealabil postat de TFL
Citat:

În prealabil postat de georgeval
TFL, din Sfanta Traditie aflam ca Sfantul Ev Luca este primul pictor, el a picat prima icoana. Care este parea cultului tau?

parerea mea( nu a cultului.....da cred ca se suprapun...nu am timp sa confirm cu tot cultul) este ca e irelevant ce ai zis din mai multe motive.
in primul rind pentru ca Sfinta Traditie zice mult care contrazic Scriptura.
in al 2-lea rind nu am gasit nicaieri in Biblie faptul ca Luca (care ar fi pictat o icoana) a indemnat pe crestini sa se inchine sau sa se roage la icoana.
in al 3-lea rind........care ar fi putut fi acea icoana pictata de Luca?pe cine reprezinta?


Sfanta Tradietie repeta ce zice Sf Scriptura sau este complementara? Iar ne intoarcem la un crestinism fara radacini.

ovidiu-s 25.07.2008 16:22:45

Citat:

În prealabil postat de TFL
se inchinau apostolii la icoane?faceau ceva asemanator cu ce se intimpla acum in Biserica?in afara ca citeau Evanghelia.....nimic nu se compara cu ce se practica azi in Biserica.

Nu exista dovezi scrise care sa ateste ca apostolii din primul secol s-ar fi închinat înaintea icoanelor, (nu "la icoane" cum spui tu), pentru ca logic, in acei anii ai persecutiei nu isi puteau ridica Biserici pe care sa le picteze si sa le impodobeasca cu icoane. Chiar si asa cea mai veche Biserica crestină, descoperita in Siria, ce dateaza din secolul III avea altar si peretii picatati.

Citat:

În prealabil postat de TFL
apostilii cu colinda, apostolii facind oua rosii,apostolii venerati, apostolii intitulati Inaltpreafericit sau Preasfintit?faceau apostolii ceva din ceea ce se practica azi in Biserica? ba dimpotriva.....chiar erau intemnitati si ucisi.

Da, erau intemnitati si ucisi, si tocmai pentru asta sunt cinstiti (nu venerati cum spui tu.). Venerarea se cuvine doar lui Dumnezeu.
Iar Biserica contemporană nu obliga pe nimeni sa cinsteasca pe liderii ei cu titlul de preafericit.
Cum să meargă apostolii cu colindul? Ei erau preocupati de raspandirea evangheliei. Colindul in schimb face parte din traditia crestina bimilenară a poporului roman care a devenit inseparabil legat de sarbatorirea nasterii Mantuitorului. Iar Biserica nu conditionează apartenenta la crestinism de practicarea Colindului, a ouălor vopsite sau a daruirii de cadouri sub forma de Mos Craciun.

Citat:

În prealabil postat de TFL
contrastele sunt usor vizibile intre viata Bisericii Apostolice si ceea ce se intimpla acu in Biserica.aceste diferente sunt puse pe seama Sfintei Traditii (care intra in contradictoriu cu invataturile Apostolilor).
vede cineva aceste diferente?

Sunt foarte curios ce inseamna pentru sectanti, Sfânta Traditie! Probabil ca dumneavoastră sunteți unul "pur-sânge", (adică crescut de mic intre sectanti) . Probabil ca voi percepeti Sfanta Traditie ca pe niste obiceiuri fara sens, extra-biblice si anti-biblice.
Vi s-a mai explicat si de catre mine si de catre altii ca Sfânta Scriptura face parte din Sfanta Traditie. Sfanta Traditie a existat inainte de scrierea primelor cartii din Biblie de catre Moise si a continuat si dupa redactarea ultimei carti, Apocalipsa. (Ioan 21.25 sunt si alte multe lucruri pe care le-a făcut Iisus si care, dacă s-ar fi scris cu de-amănuntul, cred că lumea aceasta n-ar cuprinde cărtile ce s-ar fi scris) (2 Tes. 2 15: fratilor, stati neclintiti si tineti traditiile pe care le-ati învătat, fie prin cuvânt, fie prin epistola noastră) la fel 1 Cor 11.2 si 2 Tes 3.6
Exista in plus numeroase referiri in Noul Testament in care apostolii citează informatii extra-biblice, preluate prin Traditia care s-a transmis oral. Daca vrei o sa ma opresc si la ele.
Daca nu exista Sfanta Traditie nu ar fi existat nici Sfanta Scriptura. Sfanta Scriptura face parte din Sfanta Traditie Scrisă pentru ca a fost realizata in decursul a 40 de generatii.

Citat:

În prealabil postat de TFL
sectarii" se inchina si in bisericile lor, insa nu venereaza cladirea. "sectantii" pot sa aduca inchinare lui Dumnezeu si intr-o ripa de la marginea drumului.cladirea nu le conditioneaza actul inchinarii.
"sectarii" se inchina impreuna cu pastorul X, insa nu venereaza nici un Preafericit sau Preasfintit X.

Crestinii se inchina lui Dumnezeu, nu l-a sticla, pietre sau lemn. Si atunci cand se inchina inaintea unei icoane, ei nu roaga icoana ci pe Dumnezeu sau pe sfantul din icoana.

Problematica cultului icoanelor a fost suficient de bine reglementată de Sinoadele Ecumenice . Acestea au arătat ca trebuie făcută diferenta dintre adorarea (latreia), care se cuvine numai lui Dumnezeu, si venerarea respectuasă (proskynesis), care se cuvine la tot ce are caracter de sfintenie, dar nu este Dumnezeu. Acesta nu poate fi reprezentat pentru că este duh pur. Hristos, Sfânta Fecioară, îngerii si sfintii s-au arătat însă sub formă materială. Biblia si Bisereica condamnă, idolatria, nu si reprezentarea a ceea ce avea caracter de sfintenie. Prin cultul icoanelor ne adresăm, în fapt, prototipului. Prin acest cult ne instruim, rememorăm viata si faptele prototipului, ne întărim evlavia. Prin icoana sfintită, harul se coboară asupra noastră, icoana mijlocind între noi si prototip.

Citat:

În prealabil postat de TFL
Sfinta Traditie zice mult care contrazic Scriptura.

astept sa vad ce exemple vei găsi

TFL 25.07.2008 16:22:55

Citat:

În prealabil postat de georgeval
Sfanta Tradietie repeta ce zice Sf Scriptura sau este complementara? Iar ne intoarcem la un crestinism fara radacini.

pai daca este complementara....si se mai contrazice cu Scriptura e bine?


da nu ai raspuns la intrebari

georgeval 25.07.2008 16:48:15

Citat:

În prealabil postat de TFL
Citat:

În prealabil postat de georgeval
Sfanta Tradietie repeta ce zice Sf Scriptura sau este complementara? Iar ne intoarcem la un crestinism fara radacini.

pai daca este complementara....si se mai contrazice cu Scriptura e bine?


da nu ai raspuns la intrebari

Pai nu acesta a fost scopul scrierilor Sfantului Ev Luca.
Cat despre intrebari, ma nemultumeste rationamentul, de genul: " Daca nu scrie despre cinstirea Sfintelor icoane direct, hai sa nu le cinstim". Atunci sa aplicam peste tot rationamentul acesta. Spre exemplu, pai daca nu scrie ca fumatul este pacat, atunci hai sa fumam.
Eu sunt pentru alt gen de exegeza. "Acolo unde tace Scriptura, vorbeste Traditia" (Sfantul Irineu de Lyon)

TFL 25.07.2008 17:28:17

Citat:

În prealabil postat de georgeval
Pai nu acesta a fost scopul scrierilor Sfantului Ev Luca.
Cat despre intrebari, ma nemultumeste rationamentul, de genul: " Daca nu scrie despre cinstirea Sfintelor icoane direct, hai sa nu le cinstim". Atunci sa aplicam peste tot rationamentul acesta. Spre exemplu, pai daca nu scrie ca fumatul este pacat, atunci hai sa fumam.
Eu sunt pentru alt gen de exegeza. "Acolo unde tace Scriptura, vorbeste Traditia" (Sfantul Irineu de Lyon)

poti sa fumezi linistit.Fumatorilor nu le zic ca le interzice Scriptura....le transmit pur si simplu "Cancer Fericit".
in problemele esentiale Scriptura nu este definitiv "muta".
in ceea ce priveste icoanele......evreii au incercat si ei asa ceva , insa mult mai "barbar".....ei au facut un vitel de aur.
acu in epoca noastra...."ala rau" e mai meserias."e rau ca avem icoane?sigur ca nu."important pt cel rau e sa interpuna ceva intre noi si Dumnezeu.indiferent daca e un ditamai vitel de aur sau.....o mica si "nevinovata" icoana.in cine ne punem toata credinta?in Dumnezeu 100% sau mai alocam un mic 1% icoanelor?

georgeval 25.07.2008 19:51:01

Citat:

În prealabil postat de TFL
Citat:

În prealabil postat de georgeval
Pai nu acesta a fost scopul scrierilor Sfantului Ev Luca.
Cat despre intrebari, ma nemultumeste rationamentul, de genul: " Daca nu scrie despre cinstirea Sfintelor icoane direct, hai sa nu le cinstim". Atunci sa aplicam peste tot rationamentul acesta. Spre exemplu, pai daca nu scrie ca fumatul este pacat, atunci hai sa fumam.
Eu sunt pentru alt gen de exegeza. "Acolo unde tace Scriptura, vorbeste Traditia" (Sfantul Irineu de Lyon)

poti sa fumezi linistit.Fumatorilor nu le zic ca le interzice Scriptura....le transmit pur si simplu "Cancer Fericit".
in problemele esentiale Scriptura nu este definitiv "muta".
in ceea ce priveste icoanele......evreii au incercat si ei asa ceva , insa mult mai "barbar".....ei au facut un vitel de aur.
acu in epoca noastra...."ala rau" e mai meserias."e rau ca avem icoane?sigur ca nu."important pt cel rau e sa interpuna ceva intre noi si Dumnezeu.indiferent daca e un ditamai vitel de aur sau.....o mica si "nevinovata" icoana.in cine ne punem toata credinta?in Dumnezeu 100% sau mai alocam un mic 1% icoanelor?

Deci ai incalcat rationametul. Ai inceput cu sfaturi care nu mai sunt in Scriptura.
Eu n-am spus ca este "muta" Scriptura, am dat un citat in care se vorbeste despre tacerea ei, care, in anumite momente, este si un raspuns la care se ridica cei traitori si induhovniciti.
Icoana este o marturie a intruparii Fiului lui Dumnezeu, iar adevaratul duh este cel care marturiseste ca Fiul lui Dumnezeu S-a intrupat. Asta este icoana. Daca nu o accepti ramai la Vechiul Testament, la "umbra bunurilor viitoare".


Ora este GMT +3. Ora este acum 05:37:42.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.