Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Sfanta Liturghie (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5049)
-   -   De ce se canta pricesnele in biserica? (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=2865)

tudor2012 16.12.2007 00:31:50

De ce se canta pricesne in biserica atunci cand preotul este in altar si se roaga? Tot din motive practice ca sa nu se creeze acel gol in care nimeni nu spune nimic sau chiar are o anumita importanta reglementata prin legile stabilite la sinoadele ecumenice?

georgeval 30.12.2007 22:46:58

Normal in acest moment se canta chinonicul, de catre protopsalt pe larg. Probabil ca in lipsa muzicii psaltice au aparut aceste pricesne. Daca apelam la un dictionar aflam: "Chinonicul este un imn bisericesc liturgic care se canta dupa "Unul sfant...", la sfarsitul Liturghiei, in timp ce se impartasesc preotii si credinciosii, si care tine loc de predica". Interesant este ca la fiecare praznic avem un chinonic anume, ca un scurt comentariu la praznicul respectiv, de Pasti "Trupul lui Hristos" si iata corespunde si cu ceea ce se petrece in altar.

alynnna 06.02.2008 11:18:20

Priscenele sunt regionalisme. Ele provin din ardeal (din cate stiu eu), in nordul moldovei nu se canta asa ceva in biserica. La noi se canta adesea Pre Tine te laudam spre exemplu ( desi nu locuiesc in nord) este o cantare absolut minunata!:rolleyes:

quasar 06.02.2008 14:09:58

Asa e.Eu sunt din nord si nu se canta pricesne..

mirelat 15.06.2008 04:27:39

Eu cred ca pricesnele astea sunt un obicei prost, bine ar fi sa se scoata si in biserica sa se cante doar muzica bisericeasca traditionala. Doamne ajuta!

danyel 27.08.2008 15:33:02

Citat:

În prealabil postat de mirelat
Eu cred ca pricesnele astea sunt un obicei prost, bine ar fi sa se scoata si in biserica sa se cante doar muzica bisericeasca traditionala. Doamne ajuta!


Eu nu cred ca sunt un obicei prost si sa-ti dau un exemplu "fiind in liceu , am chemat cativa colegi la Sf Liturghie, pentru ca nu erau formati duhovniceste si nu erau familiarizati cu cantarile liturgice, acestea li s-au parut lalieli neantelese si cam plictisitoare, tinerii nu am timp sa asculte mesajul , daca din start nu e-a atras atentia, dupa cantarea "Unul Sfant" diaconul care sluja impreuna cu preotul, a iesit din altar si a cantat la strana 2 pricesne, ochii colegilor s-au inlacrimat si am vazut ca pentru prima data ceva le capta atentia, dupa Liturghie m-au intrebat daca nu le pot face rost de acele pricesne sa la asculte"

N-am vrut prin acest mesaj sa atac muzica liturgica care este de o frumusete rara avand deasemenea un mesaj deosebit, dar este o muzica petru care-ti trebuie pregatire, sa o intelegi, sa intelegi importanta si rolul ei in cultul bisericii, nu toti sunt asa de adanciti in cunoasterea ortodoxiei ca cei de pe forum, si crede-ma ca aceste pricesne suscita interesul pentru cele sfinte, nu de putine ori din pacate, multi iesind de la biserica raman in minte doar cu un "Doamne miluieste " batjocoritor si lungit :(

mihailt 27.08.2008 17:49:59

Bine mai frate Danyel si e frumos a se baga pricesne cu muzica compusa de autori protestanti de se canta si pe la baptisti si la evanghelisti?
Ai auzit mata ca si la Radio Reintregirea se da uneori muzica de aceasta gen populara dar nu o sa auzi vreodata "mai langa tronul tau" sau "ridica-voi ochii mei la ceruri" acolo.

danyel 27.08.2008 18:18:20

Citat:

În prealabil postat de mihailt
Bine mai frate Danyel si e frumos a se baga pricesne cu muzica compusa de autori protestanti de se canta si pe la baptisti si la evanghelisti?
Ai auzit mata ca si la Radio Reintregirea se da uneori muzica de aceasta gen populara dar nu o sa auzi vreodata "mai langa tronul tau" sau "ridica-voi ochii mei la ceruri" acolo.


La Biserica unde merg eu nu se canta melodi de la baptisti sau penticostali, nici macar de la Oaste nu prea se canta, se canta pricesne care apartin ortodoxiei, exista mai multe carti de pricesne, cea mai folosita e "Domnului sa ne rugam, Domnului sa ii cantam" o carte care incepe cu sf Liturghie si apoi urmeaza pricesne in cinstea Domnului , a Maicii Domnului, si se incheie cu colinde, eu cred ca ortodoxia romaneasca din ardeal ar fi mult mai saraca fara pricesne,
Ai fost vreodata la Hramul Manastirii Nicula? nu mi l-asi putea imagina fara pricesne, acolo se aud peste tot zi si noapte,
in urma cu cativa ani la Manastirea Balan din salaj, de Hramul Adormirii , dupa "Unul Sfant" , cantaretii au unceput sa cante, acuma sa nu fiu obraznic , dar un fel de lalaiala, care nu era nici muzica psaltica, nici bizantina, nici nustiu ce era, si pur si simplu lumea adunata in jurul altarului de vara a inceput sa tipe "cantati o priceasna ca-si Sfanta Marie" dupa ce lumea a strigat de mai multe ori, unul dintre preotii slujitori a luat microfonul si a inceput sa cante priceasna "o Maicita Sfanta" imediat toata adunarea de credinciosi au inceput sa cante, atunci s-a simtit intradevar ca acolo lumea a venit sa aduca slava lui Dumnezeu si cinste Maicii Sale, da au iesit ei din tiparele riguroase ale cantarii psaltice, da l-au avut pe Dumnezeu aproape, au putut asa pe limba lor sa-i cante Maicii Domnului, eu nu vreau sa fac zarva, sa critic sau sa jignesc, eu povestesc numai din ce vad, nu din carti, nu teorii , ci din viata reala, vad ceea ce simt credinciosii si asta-i mai important decat teoria conform careia nush ce ..., oricum lui Dumnezeu nu poti sa-i canti numai intr-un fel, vreti nu vreti, muzica bizantina face parte din cultura bizantina, da intradevar este o caracteristica a ortodoxiei si trebuie sa fim mandrii de treaba asta, dar daca ramanem doar aici, daca ortodoxia ramane doar la stadiul de muzeu conservand o singur gen de muzica doar de dragul traditiei, dar nu trezeste dorinta dupa Dumnezeu, atunci totul este in zadar,
Imi amintesc ca am vazut cateva clipuri cu biserici ortodoxe etiopiene, acolo cantau cu instrumente, chiar dansau, si nu cantau muzica bizantina, de ce? pentru ca nu-i caracteriza, ei cantau dupa cum le cerea inima, nu dupa un tipar rigid, nefacan altceva decat sa cante o cantare formala, cu toate acestea erau ortodocsi , pastrau dreapta credinta si-L aveau pe Hristos pe masa Sf Altar, dreapta credinta nu cred ca inseamna in totalitate muzica bizantina, psaltica, nu suntem un singur neam ales, sunt multe multe neamuri cu fel si fel de culturi, nu asa il poti propovcadui pe Hristos, Apostolii au grait pe limba fiecaruia, nu le-au spus sa invete evreieste prima data, astfel de practici au inegrit istoria crestinsmului ca de exemplu, Biblia in limba latina si liturghia la fel, si in est, liturghia in limba slavona, o mare mare gresala care tinea poporul intr-o ceata densa, imi amintesc ca in Suedia la liturghiile catolice din Evul Mediu, cand preotul zicea "Cristus Corpus " la un momendat se ajunsese sa se inteleaga "Hocus pocus" si din cauza nedeprinderii preotilor cu limba latina, aceste traditii rigide (a nu se intelege SF Traditie si Dogmele Bisericii) niciodata n-au adus niciun bine credinciosilor, iar scopul tuturor practicilor pe care le face Biserica este sfintirea si conducerea spre mantuire a credinciosilor, ce este peste acestea este erezie

dorstor 29.08.2008 18:15:00

Ce se canta la locul unde se afla acum pricesnele decide preotul la (uneori)cererea consilierilor>In unele manastiri se canta acolo ps 50.

iana 29.08.2008 19:04:25

Citat:

În prealabil postat de danyel
Citat:

În prealabil postat de mihailt
Bine mai frate Danyel si e frumos a se baga pricesne cu muzica compusa de autori protestanti de se canta si pe la baptisti si la evanghelisti?
Ai auzit mata ca si la Radio Reintregirea se da uneori muzica de aceasta gen populara dar nu o sa auzi vreodata "mai langa tronul tau" sau "ridica-voi ochii mei la ceruri" acolo.


La Biserica unde merg eu nu se canta melodi de la baptisti sau penticostali, nici macar de la Oaste nu prea se canta, se canta pricesne care apartin ortodoxiei, exista mai multe carti de pricesne, cea mai folosita e "Domnului sa ne rugam, Domnului sa ii cantam" o carte care incepe cu sf Liturghie si apoi urmeaza pricesne in cinstea Domnului , a Maicii Domnului, si se incheie cu colinde, eu cred ca ortodoxia romaneasca din ardeal ar fi mult mai saraca fara pricesne,
Ai fost vreodata la Hramul Manastirii Nicula? nu mi l-asi putea imagina fara pricesne, acolo se aud peste tot zi si noapte,
in urma cu cativa ani la Manastirea Balan din salaj, de Hramul Adormirii , dupa "Unul Sfant" , cantaretii au unceput sa cante, acuma sa nu fiu obraznic , dar un fel de lalaiala, care nu era nici muzica psaltica, nici bizantina, nici nustiu ce era, si pur si simplu lumea adunata in jurul altarului de vara a inceput sa tipe "cantati o priceasna ca-si Sfanta Marie" dupa ce lumea a strigat de mai multe ori, unul dintre preotii slujitori a luat microfonul si a inceput sa cante priceasna "o Maicita Sfanta" imediat toata adunarea de credinciosi au inceput sa cante, atunci s-a simtit intradevar ca acolo lumea a venit sa aduca slava lui Dumnezeu si cinste Maicii Sale, da au iesit ei din tiparele riguroase ale cantarii psaltice, da l-au avut pe Dumnezeu aproape, au putut asa pe limba lor sa-i cante Maicii Domnului, eu nu vreau sa fac zarva, sa critic sau sa jignesc, eu povestesc numai din ce vad, nu din carti, nu teorii , ci din viata reala, vad ceea ce simt credinciosii si asta-i mai important decat teoria conform careia nush ce ..., oricum lui Dumnezeu nu poti sa-i canti numai intr-un fel, vreti nu vreti, muzica bizantina face parte din cultura bizantina, da intradevar este o caracteristica a ortodoxiei si trebuie sa fim mandrii de treaba asta, dar daca ramanem doar aici, daca ortodoxia ramane doar la stadiul de muzeu conservand o singur gen de muzica doar de dragul traditiei, dar nu trezeste dorinta dupa Dumnezeu, atunci totul este in zadar,
Imi amintesc ca am vazut cateva clipuri cu biserici ortodoxe etiopiene, acolo cantau cu instrumente, chiar dansau, si nu cantau muzica bizantina, de ce? pentru ca nu-i caracteriza, ei cantau dupa cum le cerea inima, nu dupa un tipar rigid, nefacan altceva decat sa cante o cantare formala, cu toate acestea erau ortodocsi , pastrau dreapta credinta si-L aveau pe Hristos pe masa Sf Altar, dreapta credinta nu cred ca inseamna in totalitate muzica bizantina, psaltica, nu suntem un singur neam ales, sunt multe multe neamuri cu fel si fel de culturi, nu asa il poti propovcadui pe Hristos, Apostolii au grait pe limba fiecaruia, nu le-au spus sa invete evreieste prima data, astfel de practici au inegrit istoria crestinsmului ca de exemplu, Biblia in limba latina si liturghia la fel, si in est, liturghia in limba slavona, o mare mare gresala care tinea poporul intr-o ceata densa, imi amintesc ca in Suedia la liturghiile catolice din Evul Mediu, cand preotul zicea "Cristus Corpus " la un momendat se ajunsese sa se inteleaga "Hocus pocus" si din cauza nedeprinderii preotilor cu limba latina, aceste traditii rigide (a nu se intelege SF Traditie si Dogmele Bisericii) niciodata n-au adus niciun bine credinciosilor, iar scopul tuturor practicilor pe care le face Biserica este sfintirea si conducerea spre mantuire a credinciosilor, ce este peste acestea este erezie

Asta-i argumentul oare si pt celelalte manele?

danyel 30.08.2008 10:27:37

Citat:

În prealabil postat de iana

Asta-i argumentul oare si pt celelalte manele?


Habar nu am despre ce vorbesti, unde ai auzit tu manele in Biserica ortodoxa?

Laurentiu 05.09.2008 01:53:03

Citat:

În prealabil postat de mihailt
Bine mai frate Danyel si e frumos a se baga pricesne cu muzica compusa de autori protestanti de se canta si pe la baptisti si la evanghelisti?
Ai auzit mata ca si la Radio Reintregirea se da uneori muzica de aceasta gen populara dar nu o sa auzi vreodata "mai langa tronul tau" sau "ridica-voi ochii mei la ceruri" acolo.

Nu cred ca muzica baptistilor se compara cu cantarile traditionale din Biserica noastra.
Ca sa spui asa ceva trebuie sa ai o ureche neavizata ???

Sunt destule cantari frumoase. Numai daca ma gandesc la cateva din ele:

Asa ne zice Domnul Slavei: - http://audio.neogen.ro/user/Angevidy/6viyauqjl2kt5annwn03h63pt168s14z/

Ce folos, ce folos, viata fara de Hristos: -
http://audio.neogen.ro/user/Angevidy/iy2xiib6no627i48izmihao3zjtymrt4/

Sau - Sa faci o Iisuse
http://audio.neogen.ro/user/Angevidy/qscejpqgmjy97c6p18wl7w6upgexam31/

Oile Mele
http://audio.neogen.ro/user/Angevidy/ohfuc5buonak6dfenelwqtvb5op0hp45/

O Maica Sfanta
http://audio.neogen.ro/user/Angevidy/ue94t3fw0ab39e95q6gd0ivfksj352pz/

Marie Nume Prea Sfant
http://audio.neogen.ro/user/Angevidy/no2unbwuzsxp4uw9mj49o8gp5m2jtp7h/

Sau Prea Sfanta Maica si Fecioara cu versuri de Sf. Ioan Iacob Hozevitul - http://vestitorul.blogspot.com/2008/05/prea-sfnt-maic-si-fecioar-versuri.html

Copilule cu ochi senini (asta are un fundal sonor(asta nu-mi place) - n-am gasit alta voce care sa o cante mai bine (dar in biserica se canta fara asa ceva)- http://audio.neogen.ro/user/Angevidy/brx1421tuqljiogx7jrwqz6vl1gyjaau/

_Sub o salcie pletoasa Maica Sfanta se ruga_ - si alte cateva

La noi in Oltenia nu se numesc pricesne dar exista .Ele au o denumire anume in functie de zona.

La noi se canta dupa Sfanta Liturghie cate 2-3 cantari de genul asta dar care au traditie si sunt foarte frumoase.
Cateodata si in timpul Liturghie ca de pilda: Ridica-voi ochii mei la ceruri...

Daca sunt cantate de cine stie sa le cante ele pregatesc foarte mult pe om pentru rugaciune.

Laurentiu 05.09.2008 02:22:42

Pe Domnul laudati-L - Teodora Paunescu-Tuca -> http://audio.neogen.ro/user/Angevidy/z3o9ridpaku97s4fc2pgfdivejqd0kh0/

mirelat 05.09.2008 07:34:06

Fratilor, orice ati zice, e foarte trist cand biserica se transforma din loc sfant in sala de spectacole.

Macar in biserica sufletul sa fie hranit cu muzica liturgica, muzica bisericeasca traditionala, nu cu inovatii dulcege cu pretentii de cantece bisericesti numai pentru ca amesteca in versurile lor numele Maicii Domnului sau al Domnului Iisus.

Eu nu cred ca iti trebuie nu stiu ce pregatire speciala ca sa-ti dai seama ca nu trebuie sa inghiti orice cantec care ti se pune sub nas -- mai nou si la noi la biserica se distribuie niste foi volante dupa care cica trebuie sa cantam toti. eu una nu m-am sfiit sa pun deoparte acea foaie, chit ca unii se uita la mine ca la extraterestru.

Laurentiu 05.09.2008 09:43:44

Parere me-a este ca ele fac parte din traditia bisericii.
Ele au fost compuse de tot de oameni credinciosi si pastrate asa de la inaintasi.
Vezi si versurile compuse in inchisori de Radu Gyr si ceilalti care se canta spre a cinsti pe martirii temnitrlor .

La noi Parintii nu lasa sa se cante orice cantare in Biserica..

De exemplu cand sunt la Bucuresti vad o mare diferenta. Sunt acele coruri la care mai este si un fel de tenor care da tonul la o cantare etc si scoate niste sunete pentru ton inainte sa inceapa sa cante ca sa ii initieze pe cei din cor.Simt o mare tristete cand vad asa ceva. Acolo parca am fi chiar la un spectacol.

Credinciosul de rand este simplu el nu cunoaste multa teologie.Nu sta sa se lege de tot felul de detalii.El stie ca vine sa se roage lui Dumnezeu cu inima deschisa.Stie ca trebuie sa se spovedeasca ca asa e crestineste stie ca un crestin trebuie sa mearga la biserica. Majoritatea sunt oameni simpli. Si acesti oameni simpli au stiut sa-si pastreze si traditiile dar si credinta. La noi cam asa stau lucrurile si in zi de sarbatoare cine vrea canta pe langa cantaretii bisericii ori la strana (ori de unde se afla) si simti cu adevarat duhul sarbatorilor cand toti vin sa dea slava lui Dumnezeu. Si totusi majoritatea care vin la biserica stiu momentele din Sfanta liturghie, cand se canta, cand trebuie dat raspunsul preotului, cand este rugaciune etc ...asa ca nu au nevoie de nici un tenor si nimeni nu este obligat a camta.

Laurentiu 05.09.2008 10:46:56

Ca sa nu mai vorbesc de cata diferenta este intre oamenii acestia simpli din provincie si cei din Bucuresti.(unde sunt foarte multi cu pretentii)

Si modul de abordare cat de diferit este. Sa nu mai spun de raceala care o simti la tot pasul. Te urci in metrou aceeasi oameni posomorati te urci in ratb la fel. Este o mare diferenta.
Parca totul este robotizat.Pana si acolo cand intri intr-un magazin sa cumperi ceva alta este abordarea.

Slubele de la Biserica pentru multi au devenit doar un punct in plus pentru cultura lor generala iar nu pentru mantuire.

Mai sunt si oameni crednciosi dar foarte putini ...Majoritatea spun ca sunt credinciosi dar isi dispretuiesc semenul de cate ori au ocazia.
In Pustiul Bucurestiului - cum zicea un Parinte.


Negroponte 05.09.2008 12:55:49

:)Nu toate pricesnele sunt bune de cantat.Unele sunt muzica populara sau si mai rau.Preotul si dasacalul sa promoveze cat mai mult muzica traditional bizantina chiar in cazul pricesnelor.Muzica trebuie sa miste sufletul si nu picioarele.Doamne ajuta!

costel 05.09.2008 13:20:49

E o diferenta nu doar in modul in care se canta, ci si in cuvintele cantarilor. Sunt mult mai adanci cele din cantarile bisericesti, decat cele din pricesne. Si chiar daca in pricesne, intalnesc cuvinte apropiate de cele din cantarile bisericesti, nu-mi cad bine in auz. Imi pare ca nu-i insotire. Eu vreau sa iau si din cantari putere de a plange pacatele, putere de a marturisi adevarul... Sa-mi fie cu iertare, dar pricesnele nu-mi pot darui aceste lucruri.

Laurentiu 05.09.2008 13:27:26

Ce frumos ai zis:
Muzica trebuie sa miste sufletul si nu picioarele.

Dar nu numai atat eu cred ca o cantare se poate recunoaste daca este in ea duhul ortodox.
Foarte important este si cine a scris-o ce versuri are etc? Cand auzi o cantare a sectarilor parca te zgarie pe creier i se simte imediat goliciunea, se simte imediat duhul strain. Adica nu-ti poate strabate toata fiinta.

Cum este de exemplu cantarea :Prea Sfanta Maica si Fecioara cu versuri de SSfantul Ioan Hozevitul - Ce cantare frumoasa cu versuri compuse de un sfant.

Asa melodii care misca sufletul pentru unii ar fi si cele de la Celine Dion (Titanic) etc

georgeval 05.09.2008 20:01:04

Eu nu cred ca Radu Gyr sau Nichifor Crainic au creat versurile respective pentru pricesne. Mai repede cred ca cei care le interpreteaza, pentru a se consacra sau pentru a castiga autoritate, s-au folosit de aceste versuri. Aceste pricesne sunt cantate mai ales in momentul in care preotul se impartaseste sau inainte de predica, moment in care se canta chinonicul.

danyel 05.09.2008 20:43:29

Citat:

În prealabil postat de costel
E o diferenta nu doar in modul in care se canta, ci si in cuvintele cantarilor. Sunt mult mai adanci cele din cantarile bisericesti, decat cele din pricesne. Si chiar daca in pricesne, intalnesc cuvinte apropiate de cele din cantarile bisericesti, nu-mi cad bine in auz. Imi pare ca nu-i insotire. Eu vreau sa iau si din cantari putere de a plange pacatele, putere de a marturisi adevarul... Sa-mi fie cu iertare, dar pricesnele nu-mi pot darui aceste lucruri.


ce ti se pare gresit sau superficial in cuvintele cantarii Asa Graieste Domnul Slavei, cu ce este diferit mesajul fata de cantarea

"Trupul Lui Hristos primiti si din Izvorul cel fara de moarte gustati"

"Asa Graieste Domnul Slavei
In glasul sfintei Liturghi
Desi m-am inaltat la ceruri
Eu nu va las orfani copii

In Fiecare Liturghie
Eu ma cobor di nou la voi
Din nou e coasta Mea strapunsa
Si-mi curge sangele siroi

Ma rastignesc din nou pe Cruce
Pe masa Sfantului Altar
Primiti-mi Sangele si Trupul
Sa nu vin iarasi sa nu vin iarasi in zadar,"

mirelat 05.09.2008 21:04:43

pai eu una incerc sa mi-l inchipui pe Domnul spunand cuvintele astea -- si mi se pare ca nu se potrivesc deloc in gura Lui. ia sa ne uitam un pic in Evanghelii, sa vedem ca nu asta e modul Lui de adresare.

ma indoiesc ca cine a scris versurile astea a fost inspirat de Duhul Sfant. mai degraba le-a scris de la el.

Laurentiu 05.09.2008 21:18:44

Citat:

În prealabil postat de mirelat
pai eu una incerc sa mi-l inchipui pe Domnul spunand cuvintele astea -- si mi se pare ca nu se potrivesc deloc in gura Lui. ia sa ne uitam un pic in Evanghelii, sa vedem ca nu asta e modul Lui de adresare.

ma indoiesc ca cine a scris versurile astea a fost inspirat de Duhul Sfant. mai degraba le-a scris de la el.

Eu cred ca daca te uiti cu atentie vei gasi in Evanghelie versetele care sa spuna aceleasi lucru cu alte cuvinte ca in versurile din Cantare.

Nu a zis Hristos ...Si iata Eu sunt cu voi pana la sfarsitul veacurilor ...si multe altele.

Eu nu zic ca aceste cantari sa inlocuiasca slujba de obicei la noi se canta la sfasitul slujbei.

Dar aceste cantari frumoase ar fi pacat sa fie indepartate deja sunt din ce in ce mai putini care le mai canta . Si asta ar insemna aducerea la tacere a laicatului si numai cei care au facut teoloia sau seminarul (sau vreo scoala de antareti) sa cante.

Biserica atunci ar deveni din ce in ce mai izolata de credinciosii ei care sunt si ei madulare ale Bisericii.

ioanhodean 05.09.2008 21:48:56

poi ase de la liturghie la liturghie mai e ceva nou adaugat,o priceasna noua totusi.,.

mirelat 06.09.2008 05:49:19

Citat:

În prealabil postat de Laurentiu
Eu cred ca daca te uiti cu atentie vei gasi in Evanghelie versetele care sa spuna aceleasi lucru cu alte cuvinte ca in versurile din Cantare.

Nu a zis Hristos ...Si iata Eu sunt cu voi pana la sfarsitul veacurilor ...si multe altele.

Eu nu zic ca aceste cantari sa inlocuiasca slujba de obicei la noi se canta la sfasitul slujbei.

Dar aceste cantari frumoase ar fi pacat sa fie indepartate deja sunt din ce in ce mai putini care le mai canta . Si asta ar insemna aducerea la tacere a laicatului si numai cei care au facut teoloia sau seminarul (sau vreo scoala de antareti) sa cante.

Biserica atunci ar deveni din ce in ce mai izolata de credinciosii ei care sunt si ei madulare ale Bisericii.

:) Laurentiu draga, iarta-ma ca trebuie sa te contrazic din nou.

dupa mine este f. important modul de alcatuire si de adresare al acestor pricesne, de aici trazneste dupa mine falsitatea, inchipuirea lor -- ca mesajul in sine, s-a avut grija sa se disimuleze bine ca doar de asta intra ele in categoria "cantece bisericesti", nu?

dar uite si o solutie: cui ii plac, n-are decat sa le cante/asculte acasa sau oriunde altundeva, numai in biserica nu. si daca o sa se imputineze cei care vin la biserica ptr ca nu se mai canta pricesne... poate ca ar fi o cernere bine venita!

in privinta laicatului, ca ar fi redus la tacere -- pai daca le e draga muzica in biserica, atunci sa invete, frate, sa cante si ei cum se cade... de la teologi, seminaristi sau cantareti bisericesti, dupa cum bine i-ai enumerat tu pe cei care au invatat si stiu ce si cum trebuie sa se cante in biserica. Doamne ajuta!

ancah 06.09.2008 11:17:36

Citat:

În prealabil postat de mirelat
dupa mine este f. important modul de alcatuire si de adresare al acestor pricesne, de aici trazneste dupa mine falsitatea, inchipuirea lor -- ca mesajul in sine, s-a avut grija sa se disimuleze bine ca doar de asta intra ele in categoria "cantece bisericesti", nu?

Mirela, da te rog si niste exemple, adica demostreaz-ti punctul de vedere. Altfel afirmatiile sunt fara acoperire. Deci, care e modul corect de alcatuire al pricesnelor?
Si la ce se refera "falsitatea si inchipuirea care trazneste"?!? Chiar as vrea sa inteleg ce spui aici.

danyel 06.09.2008 14:43:40

Citat:

În prealabil postat de mirelat
Citat:

În prealabil postat de Laurentiu
Eu cred ca daca te uiti cu atentie vei gasi in Evanghelie versetele care sa spuna aceleasi lucru cu alte cuvinte ca in versurile din Cantare.

Nu a zis Hristos ...Si iata Eu sunt cu voi pana la sfarsitul veacurilor ...si multe altele.

Eu nu zic ca aceste cantari sa inlocuiasca slujba de obicei la noi se canta la sfasitul slujbei.

Dar aceste cantari frumoase ar fi pacat sa fie indepartate deja sunt din ce in ce mai putini care le mai canta . Si asta ar insemna aducerea la tacere a laicatului si numai cei care au facut teoloia sau seminarul (sau vreo scoala de antareti) sa cante.

Biserica atunci ar deveni din ce in ce mai izolata de credinciosii ei care sunt si ei madulare ale Bisericii.

:) Laurentiu draga, iarta-ma ca trebuie sa te contrazic din nou.

dupa mine este f. important modul de alcatuire si de adresare al acestor pricesne, de aici trazneste dupa mine falsitatea, inchipuirea lor -- ca mesajul in sine, s-a avut grija sa se disimuleze bine ca doar de asta intra ele in categoria "cantece bisericesti", nu?

dar uite si o solutie: cui ii plac, n-are decat sa le cante/asculte acasa sau oriunde altundeva, numai in biserica nu. si daca o sa se imputineze cei care vin la biserica ptr ca nu se mai canta pricesne... poate ca ar fi o cernere bine venita!

in privinta laicatului, ca ar fi redus la tacere -- pai daca le e draga muzica in biserica, atunci sa invete, frate, sa cante si ei cum se cade... de la teologi, seminaristi sau cantareti bisericesti, dupa cum bine i-ai enumerat tu pe cei care au invatat si stiu ce si cum trebuie sa se cante in biserica. Doamne ajuta!


Suntem chemati toti pana la ultimul, la Hristos, Biserica nu este o asociatei de alesi si cernuti, cernere in Biserica? nu de asta avem nevoie ci de apropierea omului de Hristos si de Biserica, nu toti sunt capabili sa invete muzica bizantina pentru ca nu este usoara, aceste pricesne sunt ca o jertfa adusa de omul credincios de rand care nu poate canta dupa note si dupa alte reguli ale cantarii profesioniste, Biserica trebuie sa fie locul in care vi sa-ti tamaduiesti ranile, sa asculti Cuvantul sfant, sa te impartasesti cu Hristos sa-i aduci jertfa de Lauda, si Psalmistul spune "Toata suflarea sa laude pe Domnul" de cand a pus Dumnezeu reguli in ceea ce priveste cantarea? de cand doar muzica din cultura bizantina este bineplacuta lui Dumnezeu, pricesnele dupa cum a spus si Laurentiu sunt vocea laicatului, in Biserica n-avem nevoie de pretentii ci de inimi curate

mirelat 06.09.2008 17:49:53

cum era cu vremurile de pe urma? cand nici in biserica n-o sa se mai roage omul ci o sa trebuiasca sa se duca in munti sau mai stiu eu pe unde pentru ca bisericile nu vor mai fi ce trebuie sa fie?

cei care sunteti specialisti in Apocalipsa si in Sf. Parinti poate veniti cu citatele aferente.

Laurentiu 06.09.2008 20:37:35

Acolo este vorba de _Uraciunea pustiiri in locul cel Sfant_ despre care se vorbeste la Daniil

Cum spune si Mantuitorul despre Uraciunea Pustiiri in locul cel Sfant. Aceasta nu sunt pricesnele si este semnul fiarei - Este Antihrist cum spun si Sfiintii Parinti.


Sfânta Evanghelie după Matei
Capitolul 24
15.Deci, când veti vedea urâciunea pustiirii ce s-a zis prin Daniel proorocul, stând în locul cel sfânt - cine citeste să înteleaga -
16.Atunci cei din Iudeea să fugă în munti.
17.Cel ce va fi pe casă să nu se coboare, ca să-si ia lucrurile din casă.
18.Iar cel ce va fi în tarină să nu se întoarcă înapoi, ca să-si ia haina.
19.Vai de cele însărcinate si de cele ce vor alăpta în zilele acelea!

mirelat 06.09.2008 21:16:12

eu vroiam sa spun ca trebuie si vremurile de pe urma sa inceapa cu ceva, iar aceste cantari/pricesne pot fi tocmai punctul de inceput si de sprijin al buturugii mici care rastoarna carul mare.

asa inofensive si nevinovate cum par ele multora, sunt totusi emblema lumescului adus si impamantenit cu acte in regula in biserica.

si odata precedentul creat, oare unde se vor mai opri inovatiile si adaugirile in biserica noastra?

ia sa ne uitam la catolici si la protestanti si la evanghelisti, va place cum au ajuns?

pai daca nu va place, atunci nu faceti ca ei!

Laurentiu 06.09.2008 22:07:04

Citat:

În prealabil postat de mirelat
eu vroiam sa spun ca trebuie si vremurile de pe urma sa inceapa cu ceva, iar aceste cantari/pricesne pot fi tocmai punctul de inceput si de sprijin al buturugii mici care rastoarna carul mare.

asa inofensive si nevinovate cum par ele multora, sunt totusi emblema lumescului adus si impamantenit cu acte in regula in biserica.

Eu cred ca exagerezi. In general ce se canta in cantarile astea este legat de traditia Bisericii Ortodoxe. Mesajul este unul care indeamna spre bine.
Asa ca nu vad nici o legatura intre ceea ce spui tu si aceste cantari.


Hartford 07.09.2008 04:02:56

Citat:

În prealabil postat de mirelat
Eu cred ca pricesnele astea sunt un obicei prost, bine ar fi sa se scoata si in biserica sa se cante doar muzica bisericeasca traditionala. Doamne ajuta!

Nici mie nu imi plac si ma intreb de ce in unele biserici nu se cinta mai ales la minastiri.Mi-a zis o calugarita care a fost la noi la biserica ca la minastire ele citesc Psalmi si eu cred ca e mai bine decit cintecele alea plingarete.

dorinastoica14 07.09.2008 14:43:26

La noi in Moldova,in unele biserici se cinta pricepse dupa Tatal nostru cite un sfert de ora si cinta aproape toata lumea.In posturi in loc de rugaciunile care se citesc la impartasanie se cinta pricepse(sunt crestini care nu sunt de acord cu aceasta dar daca preotul permite....),se cinta si la miruit ; si dupa sf Maslu.Cele mai cintate sunt cele dedicate Maicii Domnului.Se cinta si la privegherile din seara precedenta unei sarbatori,dupa liturghia de la hramul bisericii.

danyel 07.09.2008 15:27:15

Citat:

În prealabil postat de dorinastoica14
La noi in Moldova,in unele biserici se cinta pricepse dupa Tatal nostru cite un sfert de ora si cinta aproape toata lumea.In posturi in loc de rugaciunile care se citesc la impartasanie se cinta pricepse(sunt crestini care nu sunt de acord cu aceasta dar daca preotul permite....),se cinta si la miruit ; si dupa sf Maslu.Cele mai cintate sunt cele dedicate Maicii Domnului.Se cinta si la privegherile din seara precedenta unei sarbatori,dupa liturghia de la hramul bisericii.


Mai probabil dupa "Unul Sfant" se canta pricesne, daca se canta la miruit si dupa sf Maslu sau Sf Liturghie ce e rau, am participat la liturghii in care cantaretul nu stia pricesne iar dupa "Unul Sfant" a durac ceva timp sa se gandeasca ce sa improvizeze, s-a facut galagie in biserica lumea se foia pan la urma unul dintre preoti a cantat din altar "de n-am avea pe sfintii Tai rugatori" la ungerea de dupa Sf Maslu daca nu se canta nimic se intampla la fel zumzetul acela enervant de soapte :|

georgeval 07.09.2008 15:40:29

Citat:

În prealabil postat de danyel
Citat:

În prealabil postat de dorinastoica14
La noi in Moldova,in unele biserici se cinta pricepse dupa Tatal nostru cite un sfert de ora si cinta aproape toata lumea.In posturi in loc de rugaciunile care se citesc la impartasanie se cinta pricepse(sunt crestini care nu sunt de acord cu aceasta dar daca preotul permite....),se cinta si la miruit ; si dupa sf Maslu.Cele mai cintate sunt cele dedicate Maicii Domnului.Se cinta si la privegherile din seara precedenta unei sarbatori,dupa liturghia de la hramul bisericii.


Mai probabil dupa "Unul Sfant" se canta pricesne, daca se canta la miruit si dupa sf Maslu sau Sf Liturghie ce e rau, am participat la liturghii in care cantaretul nu stia pricesne iar dupa "Unul Sfant" a durac ceva timp sa se gandeasca ce sa improvizeze, s-a facut galagie in biserica lumea se foia pan la urma unul dintre preoti a cantat din altar "de n-am avea pe sfintii Tai rugatori" la ungerea de dupa Sf Maslu daca nu se canta nimic se intampla la fel zumzetul acela enervant de soapte :|

Vezi ce rau este am ajuns sa improvizam. de ce nu se canta chinonicul? de ce nu se citeste cazania in timpul acesta? Eu inteleg ca nu in toate bisericile sunt cantareti care se pricep la muzica psaltica, dar nu cred ca pricesnele sunt cea mai potrivita solutie.

danyel 07.09.2008 15:58:06

Citat:

În prealabil postat de georgeval
Citat:

În prealabil postat de danyel
Citat:

În prealabil postat de dorinastoica14
La noi in Moldova,in unele biserici se cinta pricepse dupa Tatal nostru cite un sfert de ora si cinta aproape toata lumea.In posturi in loc de rugaciunile care se citesc la impartasanie se cinta pricepse(sunt crestini care nu sunt de acord cu aceasta dar daca preotul permite....),se cinta si la miruit ; si dupa sf Maslu.Cele mai cintate sunt cele dedicate Maicii Domnului.Se cinta si la privegherile din seara precedenta unei sarbatori,dupa liturghia de la hramul bisericii.


Mai probabil dupa "Unul Sfant" se canta pricesne, daca se canta la miruit si dupa sf Maslu sau Sf Liturghie ce e rau, am participat la liturghii in care cantaretul nu stia pricesne iar dupa "Unul Sfant" a durac ceva timp sa se gandeasca ce sa improvizeze, s-a facut galagie in biserica lumea se foia pan la urma unul dintre preoti a cantat din altar "de n-am avea pe sfintii Tai rugatori" la ungerea de dupa Sf Maslu daca nu se canta nimic se intampla la fel zumzetul acela enervant de soapte :|

Vezi ce rau este am ajuns sa improvizam. de ce nu se canta chinonicul? de ce nu se citeste cazania in timpul acesta? Eu inteleg ca nu in toate bisericile sunt cantareti care se pricep la muzica psaltica, dar nu cred ca pricesnele sunt cea mai potrivita solutie.


Eu cred ca sunt o solutie buna, dupa cum ai spus si tu nu in toate bisericile exista cantareti scolati care sa stapaneasca muzica psaltica, eu cred ca pricesnele sunt o ocazie pt credinciosi sa cante o cantare pt Dumnezeu si Maica Domnului sa din inima nu dupa reguli stricte ,rigide, reci si goale

georgeval 07.09.2008 16:02:59

Citat:

În prealabil postat de danyel
Citat:

În prealabil postat de georgeval
Citat:

În prealabil postat de danyel
Citat:

În prealabil postat de dorinastoica14
La noi in Moldova,in unele biserici se cinta pricepse dupa Tatal nostru cite un sfert de ora si cinta aproape toata lumea.In posturi in loc de rugaciunile care se citesc la impartasanie se cinta pricepse(sunt crestini care nu sunt de acord cu aceasta dar daca preotul permite....),se cinta si la miruit ; si dupa sf Maslu.Cele mai cintate sunt cele dedicate Maicii Domnului.Se cinta si la privegherile din seara precedenta unei sarbatori,dupa liturghia de la hramul bisericii.


Mai probabil dupa "Unul Sfant" se canta pricesne, daca se canta la miruit si dupa sf Maslu sau Sf Liturghie ce e rau, am participat la liturghii in care cantaretul nu stia pricesne iar dupa "Unul Sfant" a durac ceva timp sa se gandeasca ce sa improvizeze, s-a facut galagie in biserica lumea se foia pan la urma unul dintre preoti a cantat din altar "de n-am avea pe sfintii Tai rugatori" la ungerea de dupa Sf Maslu daca nu se canta nimic se intampla la fel zumzetul acela enervant de soapte :|

Vezi ce rau este am ajuns sa improvizam. de ce nu se canta chinonicul? de ce nu se citeste cazania in timpul acesta? Eu inteleg ca nu in toate bisericile sunt cantareti care se pricep la muzica psaltica, dar nu cred ca pricesnele sunt cea mai potrivita solutie.


Eu cred ca sunt o solutie buna, dupa cum ai spus si tu nu in toate bisericile exista cantareti scolati care sa stapaneasca muzica psaltica, eu cred ca pricesnele sunt o ocazie pt credinciosi sa cante o cantare pt Dumnezeu si Maica Domnului sa din inima nu dupa reguli stricte ,rigide, reci si goale

Insa trebuie sa intelegem complementaritatea darurilor in Biserica. Nu cred ca toata lumea este inzestrata cu darul de a canta, la un moment dat se striga, nu se canta.

luciand 07.09.2008 22:52:45

Tot citesc si nu-mi dau seama daca asta-i un forum ortodox sau unul pietisto-protestant. Ne tot laudam cu Sfanta Traditie a Bisericii si noi suntem primii care o calcam in picioare. Randuiala Sfintei Liturghii spune ca in timpul impartasirii clericilor se canta "chinonicul" sau, in slavona, priceasna. Acesta
(chinonicul) este un verset dintr-un psalm, altul pentru fiecare zi din saptamana sau pentru sarbatorile mai importante. Ce il face deosebit de restul cantarii din timpul Liturghiei este ca acesta face parte din tipul de cantare melismatic, deosebit de cel psaltic. Daca in cantarea psaltica muzica este doar un "suport" pentru cuvant, in muzica melismatica, cuvantul trece in planul al doilea si muzica devine principalul scop. Atunci, noi pamantenii, ii preinchipuim pe ingerii care il lauda pe Dumnezeu.
Cat despre calitatea a ceea ce se canta in biserici, cu numele furat de pricesne, lasati-ma sa-mi exprim rezerva si indoiala. Pe langa faptul ca cei care canta nu sunt manati decat de "inaltatoarea" mandrie, cele mai multe din cantecelele acestea plangacioase sunt si profane, iar unele dintre ele chiar eretice. Iar in ceea ce priveste muzica psaltica, singura care, alaturi de cea melismatica, este permisa de canoane a se canta in Biserica, nu numai ca nu este facuta dupa reguli "sticte, rigide, reci si goale" dar as zice ca ba din contra! In primul rand aceasta muzica este compusa de oameni care acum sunt in calendar: Sfantul Ioan Damaschinul, Sfantul Cosma Melodul, Sfantul Roman Melodul, Sfantul Ioan Cucuzel (si lista poate continua). A compune muzica sacra este un har si oamenii acestia au fost inspirati de Duhul Sfant cand au compus aceasta muzica, mai ales ca multi dintre ei au compus si textele care o insotesc, texte care fac parte din Sfintele Slujbe. Deci nici pomeneala de reci si goale. Poate doar stricte. Sigur nu-i permis nici rock-ul si nici manelele. Si stricte, din inca o perspectiva: fiecare are in Biserica rolul sau. Episcopul si preotul sa slujeasca, clopotarul sa traga clopotele, groparul sa faca groapa, psaltii sa cante, iar simplii credinciosi sa asculte, sa fie atenti, sa se roage si sa se impartaseasca. Nu-i suficient? De ce mai trebuie sa ne mandrim si sa umplem vazduhul de strigate, chiar daca nu avem "harul" muzicii?

danyel 13.09.2008 21:08:44

Citat:

În prealabil postat de luciand
iar simplii credinciosi sa asculte, sa fie atenti, sa se roage si sa se impartaseasca. Nu-i suficient? De ce mai trebuie sa ne mandrim si sa umplem vazduhul de strigate, chiar daca nu avem "harul" muzicii?


dar parca Psalmistul spunea "Toata Suflarea sa laude pe Domnul" credinciosii doar sa asculte? da ce-i liturghie, spectacol? nu zice Mantuitorul sa ne adunam in Numele Lui nu zice Scriptura ca cei cu inima buna sa cante? nu toti trebuie sa slujim lui Dumnezeu?>

mihailt 13.09.2008 22:42:13

E distractiva melodia "ridica-voi ochii mei la ceruri de unde va veni ajutorul meu".
In fapt psalmul spunea "ridica-voi ochii mei la munti".
Oricum aceasta cantare e deosebit de eretica (ridica-voi ochii mei la ceruri).
Pentru simplul motiv ca daca ridicam ochii si ne uitam spre vazduh (zise ceruri) acolo e salasul de petrecere al diavolilor dupa ce au cazut din cer.
Iar e eretic fiindca propovaduieste conceptia gnostica-hinduista cnf. careia Raiul incepe unde se termina universul.
Aceasta este o aberatie de mari proportii.
Iar Raiul e diferit de Imparatia Cerurilor.
Imparatia Cerurilor a fost vazuta de Sfantul Stefan de pe pamant ceea ce arata ca nu se poate zice ca e undeva spatial.
Sufletul nu calatoreste prin univers prin vami ci trece din aceasta lume materiala in lumea cealalta.

Alte traduceri eretice:
celebra "Agni parthene" care e teologie pura in greceste si rastalmacirea ei in stil masono-hinduist-neo-satanist-vrajitorist:
(de vad lucrarile Sfintei Treimi asa ca ceva de se poate folosi de fiecare cum doreste)
"Adapa-ne pe noi cei reci
Cu vesnica-ti iubire " ???

Ceea ce urmeaza ne face sa ne intrebam daca autorul traduceri era masono-yoghist sau crestin-ortodox?
"Din aurorile ceresti
Faclie de lumina
Pe tine te fericim
Si noua ne impartasesti
Lumina cea curata
Pe tine te fericim


Dom-le...Maica Domnului in ortodoxie e vazuta ca rugatoare catre Sfanta Treime.
Niciunde nu scrie ca dansa ar putea sa ne impartaseasca "lumina cea curata".
Dimpotriva Dansa roaga pe Dumnezeu si Dumnezeu ni se impartaseste.
Se vede clar ca in aceasta cantare Dumnezeu e vazut ca energie inactiva de o foloseste fiecare cum ii place si nu ca treime de persoane.
(mod yoghisto-masono-neo-satanist).
Iar cand a zis "faclie de lumina" traducatorul si-a amintit probabil ,inconstient, de faclia de se tine aprinsa la ritualurile masonice la care dansul ia parte foarte frecvent.


Ora este GMT +3. Ora este acum 08:02:13.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.