![]() |
Trebuie sa se stie despre Sfanta Aghiazma Mare: Deoarece sunt unii care se opresc pe ei insisi de a gusta Sfanta Apa, acestia nu fac bine pentru ca prin darul lui Dumnezeu s-a dat spre sfintirea lumii si a intregii fapturi. Pentru aceea pretutindeni se stropeste cu Sfanta Aghiazma si in toate locurile cele spurcate , chiar si in locurile care sunt sub picioarele noastre. Deci de unde este socotinta acestora pentru ca sa nu guste apa aceast, deoarece trebuie sa stim ca nu pentru aceasta Apa este necuratia in noi, ci devenim necurati prin lucrurile noastre cele spurcate, iar noi ca sa ne curatim de acestea bem fara de indoiala aceasta Sfanta Apa.(Tipicul Sf. Sava)
|
... cu alte cuvinte, Aghiazma Mare se poate bea oricand? :dozingoff:
|
De obicei Aghiazma mare se bea o saptamana de la Boboteaza (mai exact pana la Odovania Praznicului Botezului Domnului, cand se incheie) si apoi numai la zile mari (anumiti duhovnici recomanda mai ales in vreme de incercare, insa cu ajunare-cel putin o zi), iar celor care dupa spovedanie n-au voie sa se impartaseasca li se ingaduie ca o mangiiere sa bea Aghiazma mare.
|
Citat:
"Aghiasma cea mare ( de la Boboteaza ),se pastreaza in biserica intr-un vas numit aghiasmatar si e folosita de preto la o multime de slujbe ( ierugii ). Cu dansa se stropesc persoanele si lucrurile care trebuiesc exorcizate, curatite sau sfintite. Se intrebuinteaza de pilda: la botezul copiilor, la rugaciuneapentru durere de cap, la randuiala la curatirea fantanei spurcate, la binecuvantarea inceperii semanaturilor, la vasul cel spurcat, la tarinile (holdele). viile si gradinile bantuite de lacuste si gandaci, la sfintirea crucii si a troitei, a clopotului si vesmintelor bisericesti... Fiecare crestin sau fiecare casa trebuie sa ia din Aghiasma de la Boboteaza si sa o pastreze la loc de cinste. Se gusta din dansa pe nemancate si cu multa cuviinta, in zilele de ajunare sau in zilele de sarbatori mari,dupa ce venim de la biserica, mai ales cand ne impartasim. Se obisnuieste ca sa bea credinciosii din Aghiasma mare timp de 8 zile in sir, incepand cu ajunul Bobotezei pana la incheierea praznicului, adica pana la 13 ianuarie. Dupa aceea se poate lua numai dupa spovedanie. Indeosebi cei opriti de la impartasire se pot mangaia luand Aghiasma si apoi anafora. Cand ne impartasim Aghiasma se ia dupa impartasire, fiind mai mica decat Sfanta Impartasanie, iar cand luam numai anafora, Aghiasma se ia inainte de aceasrta, fiind mai mare ca anafora. Putem stropi cu Aghiasma cea mare casa, curtea si gradina, vitele si chiar ogoarele si livezile noastre, pentru a le feri de rele. In caz de boli, putem, de asemenea, sa gustam din ea cu credinta. Caci apa aceasta, avand intr-ansa darul si puterea dumnezeiasca a Sfantului Duh, a facut adesea multe minuni, insanatosind bolnavi, tamaduind rani, aparand de rele, de necazuri si primejdii." Cu mult drag, icamilin Doamne ajuta! |
Iazma
In DEX, cuvantul iazma, iezme, cu sensul de "Aratare urata si rea, naluca, vedenie", este indicat ca si in DLR cu etimologie ne*cunoscuta. In DLR avem mentiunea ca in Banat pentru aiasma sau aiazma se foloseste si iasma. Precizarea este importanta, fiindca ne duce la etimo*logia cuvantului iazma sau iasma. In romana, in vorbirea populara, pen*tru Aghiasma mare de la Boboteaza, ca si de la Sfintirea apei mici sau "sfestanie", se spune in popor aiasma sau aiazma, de unde, cu afereza lui a initial neaccentuat, avem iasma sau iazma. In cultul crestin "aghiasma" a dobandit sensul specific de apa sfintita. Din limba greaca, cuvantul aghiasma a trecut si la bulgari, odata cu crestinarea lor, agiazma, la sarbi agiazma, iar prin filiera slava s-a primit in romana formele agheasma, aghesmui, aghesmuit, aghiazmatar, agheazmator (vas, recipient pentru aghiasma). Se cere o explicatie in legatura cu sensul cuvantului iasma-iazma, de "aratare urata si rea, naluca, vedenie", contrar sensului originar de "apa sfintita". Explicatia este urmatoarea. Atunci cand preotul sfinteste apa, la sfarsit, canta troparul: "Mantuieste, Doamne, poporul Tau, si binecuvinteaza mostenirea Ta, biruinta binecredinciosilor crestini asupra celui potrivnic daruieste, si cu crucea Ta pazeste pe poporul Tau". Cand se canta troparul, preotul stropeste pe credinciosi in cele patru puncte cardinale cu apa sfintita, spre alungarea "celui potrivnic", adica a celui rau, a celui urat, care este naluca, ve*denie rea, satana. De la actiunea stropirii cu apa sfintita si rostirea cantarii ei, s-a retinut in popor scopul urmarit prin aiasma - aiazma - iazma, de a alunga "aratarea urata si rea", adica duhul cel rau, satana, de unde, prin sinonimie semantica, si denumirea iazmei a ramas de "ara*tare urata si rea...". Ion Ionescu |
Prin botezul in Iordan, Mantuitorul nu a sfintit doar apa acestui rau, ci chiar firea apelor de pretutindeni, facandu-le un element de purificare si de sfintire, lucru pe care Biserica il invata prin troparul din randuiala slujbei: "Astazi firea apelor se sfinteste...".
De asemenea, randuiala acestei slujbe ne arata efectele apei sfintite. Din cererile ecteniei mari aflam ca, pentru cei care o primesc avand credinta, agheazma mare este "tamaduitoare sufletelor si trupurilor, si izgonitoare a toata puterea cea potrivnica", "curatitoare spre viata vesnica", "dar de sfintenie si curatire de pacate, spre tamaduirea sufletului si a trupului, spre tot folosul de trebuinta". Rugaciunea de sfintire adresata Sfintei Treimi ne descopera ca apa sfintita este "izvor de nestricaciune, dar de sfintenie, dezlegare de pacate, vindecare de boli, diavolilor pieire, indepartarea puterilor potrivnice, plina de putere ingereasca". |
Citat:
|
Aghiasma mica se bea in fiecare dimineata, dupa Sfanta Anafura. Tot ceea ce este sfintit cu rugaciune, binecuvantat de catre preot, aduce sufletului mangaiere si intarire. Minunata este randuiala lui Dumnezeu, cum prin lucrurile cele materiale, curate si aduse Lui cu rugaciune, se poate da omului harul.
Aghiasma este purtatoare de har. Drept aceea, crestinul este dator sa'si inceapa fiecare dimineata cu o impartasire de Anafura si Aghiasma. |
Duhovnicul meu mi-a spus ca aghiazma mare se poate lua miercuri si vineri daca ajunezi (nu mananci si nu bei nimic) pana la ora 15:00. Asa am si facut, pentru sanatate, timp de cateva saptamani, dupa ce am vazut documentarul deja celebru:
http://video.crestinortodox.ro/nGCz5...ocumentar.html Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut! |
Citat:
|
Citat:
Totusi, constient de acest lucru, duhovnicul ne recomanda in fiecare zi: canon de rugaciune, sa luam aghiazma, anafura, si , dupa caz, mai rar sau mai des, Sfanta Euharistie. Cred ca atunci cand, zi de zi, ne facem partasi harului dumnezeiesc, sunt mai multe sanse, pe de-o parte, sa pastram vie simtirea si pe de alta, sa nu cadem din har prin pacat. De aceea inclin sa cred ca de fapt perceptia noastra si constiinta, mai degraba slabesc, atunci cand ne departam pentru o perioada de aceste mijloace (rugaciune, anafura, aghiasma), atunci cand sfatul duhovnicului ramane doar cuvant nu si lucrare. |
Nu cer sa renunte omul la a mai lua aghiasma si anafura. Cer sa renunte la incremenirea doar in aceste daruri. Omul de astazi se multumeste cu jumatatile de masura. Isi spune des: "nu ma impartasesc cu Trupul si Sangele Domnului, dar nici in iad nu ma duc, ca doar am luat aghiazma si anafura".
Cat despre simtirea diferita, cred ca m-am inselat, o poti avea zilnic intr-un grad mai mare. Daca saruti copilul zilnic, nu inseamna ca esti lipsit de simtire, dimpotriva, cresti in iubire. |
Citat:
|
Citat:
Insa, din teama de a nu deveni rutina, nu putem renunta la ceva bun. Cum ar fi sa zica un preot, nu mai fac sfestanii, ca astazi am facut deja 2, si mi'e teama sa nu devina rutina. Sau, nu mai fac Sfanta Liturghie, ca nu prea o simt in inima mea, astept sa imi revin sufleteste. Suna comic, stiu, dar lupta nu e cu teama de rutina, ci cu lipsa de dragoste si constientizare a prezentei harului. |
Dorin, mi-am venit in fire cum spun Parintii, am afirmat mai sus ca m-am grabit invocand rutina. Aici nu e un act prin care introduc cifre, ci un act prin care fac sa am "mai multa viata". Sa ne ajute Dumnezeu in implinirea voii Sale.
|
Nu uitati sa luati aghiazma mare in fiecare dimineata, inainte de a manca, timp de o saptamana, incepand de la Boboteaza! Este singura perioada din an cand se poate bea aghiazma mare, pentru sanatate si sfintire.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
:P |
Cerem dovezi sau minuni si de multe ori suntem nepasatori de aceasta minune- sfintirea apei- aceasta minune s-a incercat a fi rationalizata si explicatat prin tot felul de interpretari stiintifice- fie ca preotul foloseste o Cruce din argint sau ca semintele busuiocului distrug bacteriile din apa si de aceea apa nu se strica- pacat ca ochii mintii noastre nu vad lucrarea si puterea Duhului Sfant.
|
Citat:
Mai bine vezi documentarul asta: http://video.google.com/videoplay?do...0318008&hl=ro# , daca nu l-ai vazut inca. Eu m-am uitat de trei ori. Savantii au facut o serie de teste cu apa provenita din tot felul de surse, inclusiv cu aghiazma mare, luata din Rusia. Sa vezi dupa inghetarea instantanee cum sunt asezate moleculele aceste APE VII, seamana cu structura fulgilor de zapada... http://3.bp.blogspot.com/_DPuZQPnyXH...400/masaru.jpg |
Citat:
|
5 atașament(e)
Cateva poze cu apa structurata, ca sa ne facem o idee despre structura intima a moleculelor din aghiazma.
|
5 atașament(e)
Si inca vreo cateva:
|
Florine, la ce-ti foloseste cum e structurata apa in Agheazma? Ca doar nu e o masura a sfinteniei apei!
Structura apei sfintite nu reprezinta un argument pentru sfintenia ei (altfel sa vezi cum ar putea veni bioenergeticienii, radiestezistii si "paranormalii" cu argumente de-astea despre apele "energizate" de ei...). Nu poti masura Duhul Sfant din Agheazma dupa cat de ordonate sint dispuse moleculele! |
Citat:
Unii sunt mai sceptici si nu cred pana nu vad. Fericiti sunt insa cei ce n-au vazut si au crezut. |
Mai este foarte putin timp pana la sarbatoarea Botezului Domnului, pana la sfintirea Agheasmei Mari. Sincer sa fiu, avand in vedere experienta anilor trecuti, ma intristeza gandul, ca si de aceasta data, la multe biserici, credinciosii se vor calca in picioare pentru a primi aceasta apa sfintita. Este un nou prilej de a arata prin faptele noastre ca, de fapt, nu intelegem mai nimic din acest mare praznic. Uitam prea usor ca trebuie sa primim Sfanta Agheasma in urma unei minimale pregatiri duhovnicesti (ziua de post din ajun), iar nu dand din coate si imbrancind pe cei de langa noi.
|
Citat:
Citat:
Nu ai cum sa ii faci tu sa vada Duhul Sfant din Agheazma aratandu-le moleculele de apa, deci nu e un argument pt ca sa ii faci sa creada. Lasa-l pe Dumnezeu si pe preotii Lui (care au Harul dat la hirotonie) sa descopere oamenilor lucrurile duhovnicesti. Noi oamenii, fara ajutorul Lui Dumnezeu nu putem sa convingem pe nimeni de nimic. In nici un caz nu putem sa facem pe nimeni sa creada cu argumentele noastre. Daca pana si diaconul in timpul Sfintei Liturghii se roaga la Dumnezeu sa ii dea lui "cuvant cu putere multa", cum crezi tu ca putem noi convinge pe cineva de cele duhovnicesti asa usor si mai ales invocand argumente materiale? Citat:
|
Citat:
Sa ne aducem aminte insa ca totul sta sau cade din credinta . De vei crede , ai si fost mantuit . Daca VEI CREDE cu adevarat ca Apa Vie te poate vindeca , vindecat vei fi . Duhul Sfant isi va face datoria . Crede doar si nimic mai mult . Inainte insa intreaba-te daca nu cumva bolile sau suferintele pe care le vrei vindecate sunt ca urmare a unui mare pacat , marturiseste-te si apoi bea din apa vie . Intreaba-te daca nu cumva acestea au venit la tine tocmai spre smerirea ta , spre curatirea ta , spre sfintirea ta ( au fost sfinti care suferinzi fiind , multumeau clipa de clipa Domnului pentru tot ce sufereau si astfel li s-a socotit lor ca nevointa ) , intreaba-L pe unul Sfant , unul Domn Iisus care este voia Lui cu tine si El iti va arata ce trebuie sa faci . Dar si astea se vor intampla doar in cazul in care VEI CREDE . De aceea ne si spune Mantuitorul ca cele de trebuinta sunt CREDINTA , NADEJDEA si DRAGOSTEA . Haideti sa ni le apropiem pe acestea si toate celelalte vor fi fara valoare si linistea noastra va fi deplina . Doamne ajuta ! |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Eu mai degraba imi fac griji pentru ce se intampla in massmedia si aceasta indracire a societatii la care asistam. Acum se sadesc semintele, roadele vor fi foarte amare! |
Citat:
Plus ca imi atribui mie lucruri pe care nu le-am spus/facut niciodata. Eu nu am spus niciodata "crede si nu cerceta" (si nu numai asta dar nu e nici macar de origine crestina aceasta afirmatie). Eu spun ca nu putem prin propriile noastre puteri de intelegere si cugetare (de ex studiind materia creata), nu putem in acest mod sa cunoastem pe Dumnezeu. Mai departe dai ca argument faptul ca un japonez (baniuesc ca e vb de Masaru Emoto) si-a dedicat viata acelor studii. Nici asta nu e un argument. Exista vrajitori care si-au dedicat viata studierii vrajitoriei, dar asta nu i-a facut sa poata demonstra nimic despre Dumnezeu, unii nici macar nu constientizau de unde le vine puterea ce o aveau. Iar dpdv al rigorii si argumentatiei stiintifice, asa-zisele "studii" ale lui Emoto sint fix egal cu zero, nu numai ca nu se supun nici unei rigori stiintifice, dar nici macar el nu se considera cercetator, iar asa-zisele studii sint publicate in reviste de parapsihologie (paranormal). Iar pentru un ortodox cred ca e de prisos sa spun ca asa-zisele "studii" publicate in reviste de paranormal sint tot egal cu zero. Cat despre concluzia ta cum ca omul (prin propriile sale puteri) poate influenta materia prin gand (concluzie eronata daca are drept baza niste asa-zise "studii" indoielnice publicate prin reviste de paranormal), ti-ai pus vreodata problema ca e doar amagirea vrasmasului ca sa il faca pe om sa creada ca are diverse puteri? Citat:
Citat:
Cat despre cat de mult credea sau nu credea Einstein in Dumnezeu, e un subiect controversat: http://www.descopera.ro/dnews/263356...biciunii-umane http://ro.wikipedia.org/wiki/Albert_...rivind_religia Oricum, nu inteleg in ce scop ai dat acest exemplu, ce ai vrut sa demonstrezi. Citat:
Acest exemplu dat de tine este in favoarea afirmatiilor mele. Citat:
----------------------------------------------- Edit: As vrea sa nu continuam aceasta discutie pe acest topic pt ca stricam topicul despre Agheasma. Din pct meu de vedere oricum aceasta discutie este sterila. Florin a inteles singura mea dorinta (de a nu sminti pe nimeni dand argumente indoielnice) iar mie asta imi este de ajuns si apreciez foarte mult smerenia si bunavointa de care a dat dovada Florin. Daca tu doresti in continuare sa se discute despre "puterea gandurilor asupra materiei" (mie asta mi se pare o inselare; omul nu are nici o putere de la sine), am sa te rog sa faci un topic separat. |
Citat:
5. Pe când intra în Capernaum, s-a apropiat de El un sutaș, rugându-L, 6. Și zicând: Doamne, sluga mea zace în casă, slăbănog, chinuindu-se cumplit. 7. Și i-a zis Iisus: Venind, îl voi vindeca. 8. Dar sutașul, răspunzând, I-a zis: Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperișul meu, ci numai zi cu cuvântul și se va vindeca sluga mea. 9. Că și eu sunt om sub stăpânirea altora și am sub mine ostași și-i spun acestuia: Du-te, și se duce; și celuilalt: Vino, și vine; și slugii mele: Fă aceasta, și face. 10. Auzind, Iisus S-a minunat și a zis celor ce veneau după El: Adevărat grăiesc vouă: la nimeni, în Israel, n-am găsit atâta credință. L-a intrebat ceva Iisus pe sutas de credinta slugii lui? Nu, a vindecat-o pentru credinta sutasului si pentru dragostea lui. Eu pot sa iau aghiazma mare si sa o dau unui om necredincios si bolnav, crezand ca Dumnezeu il va insanatosi pe acela, pentru rugaciunile preotilor care sfintesc apa de Boboteaza. L-am intrebat odata pe "Duhovnicul de la miezul noptii" de pe TVR Cultural (in fiecare joi la 23:00) daca pot sa merg la Sfantul Maslu cu o persoana care nu crede. Si a raspuns ca da, bineinteles ca pot. Logic, avand in vedere textul de mai sus de la Matei. |
Citat:
Eu nu vreau sa polemizez cu tine, vreau doar ca oamenii sa mearga si sa ia aghiazma de maine incolo, o saptamana, in fiecare dimineata. Si o sa incurajez mereu lucrul asta pana la Odovanie, pe 14 ianuarie, chiar daca unii imi vor sta in cale cu diverse argumente contra. Urmareste acel documentar. Pe mine nu ma intereseaza ca acel japonez e newageist sau sincretist relogios sau budist - treaba lui. El a demonstrat experimental ca apa chioara este influentabila de catre noi, prin puterea sentimentelor, a rugaciunilor, a muzicii, a cuvintelor samd. Dar toate acestea se fac prin lucrarea Duhului Sfant, domnule. Nu de la sine putere sau de la oameni putere. |
In bisericile catolice la intrare sunt 2 scobituri in perete unde se afla apa sfintita. E tot agheasma? La catolici se obisnuieste sa-ti inmoi degetele in apa aceea si sa-ti faci semnul crucii.
|
Citat:
Unii au facut un experiment: in doua camere izolate aveau doua plante, la una se ducea cineva si-i vorbea urat zilnic la alta se ducea si-i vorbea frumos si o lauda, tot zilnic. Dupa ceva timp aia careia i se vorbea urat era galbejita si amarata iar cealalta laudata era verde si frumoasa, si mult mai mare. Dar evident asta nu demonstreaza nimic... |
Apa vie, leac sa-ti fie! -> pe B1 Tv acum, in direct. Va fi si in reluare, urmariti emisiunea.
|
Aghiasma este o apa sfintita. Nu ma interseaza rezultatele stiintei. Eu nu cred in puterea ei doar daca mi se va spune ca structura ei este modificata. Cred in puterea ei, pentru ca a fost sfintita. Si asta imi este de ajuns.
Ce ar fi sa incep sa analizez daca nu cumva si culoarea dintr-o icoana a suportat o modificare in esenta ei? Daca in potir s-a petrecut vreo modificare in cadrul Liturghiei? ... As rataci. Nu asa trebuie cautat Dumnezeu. Il intalnesti atunci cand crezi, nu atunci cand esti cuprins de indoiala. |
Citat:
|
Sigur, il accepta si pe Toma sa puna degetul in coasta Sa, dar ii spune "Pentru ca M-ai vazut, ai crezut! Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut". Fecioara Maria cand accepta sa-L nasca pe Hristos, rosteste "Fie mie dupa cuvantul Tau", fara sa se bazeze pe un fapt trait. Ea crede imposibilul, a naste fara a avea legatura trupeasca.
Caile de a ajunge la El sunt diverse,dar e minunat ca in Liturghie nimic nu tine de demonstratie. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 17:08:59. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.