![]() |
Doamne ajuta!:)
Imi puteti oferi mai multe informatii, va rog, in legatura cu cele 8 glasuri bisericesti? |
Nimeni nu stie? ???:dontgetit:
|
Citat:
|
Iti multumesc pentru osteneala, seminaristule. :):)
Daca mi-ar putea zice cineva si mai detailat despre ce este vorba.........as vrea sa stiu cum pot sa fac diferenta dintre cele 8 glasuri. :cool: |
Citat:
|
sall am auzit pe radio trinitas un imn al arhanghelui garvil in interpretarea unui sirb. a fost ceva desavirsit ascultatil e cintarea unui inger.cu pot sa gasesc aceasta cintare mersi. dan
|
Sunt,de fapt 16 glasuri bisericesti,impartite in 8 glasuri pe mare si 8 glasuri pe mic,glasurile pe mare sunt mai lente si mai duioase,iar glasurile pe mic sunt exprimate ceva mai saltaret,insa,de acemenea frumoase.Si nu sunt doar aceste glasuri,sunt si podobiile...Toate sunt frumoase si merita invatate,insa aceasta se poate face mai cu precadere in cadrul unei manastiri,acum depinde si de specificul acesteia.Fiindca unele manastiri canta glasurile pe note,iar altele nu,in ambele cazuri fiind admise si la fel de frumoase.Nu stiu ce sa mai spun,nu mai retin mare lucru despre acestea,insa cred ca mi le amintesc si sunt induiosatoare,de fiecare data imi place sa cant prin casa tropare si condacele pe care mi le amintesc,pe diferite glasuri.
Acum,cred ca poti gasi foarte multe informatii despre ele pe internet,insa la o biserica sau o manastire te vei putea edifica mai cu precizie.Acum mai depinde si pentru ce ai nevoie de acestea. |
Cred ca ce vrea pacatoasa sa intrebe este motivul pentru care Sfintii au considerat ca este foarte important pentru desavirsirea noastra spirituala sa se cinte in cit mai multe glasuri (pina in 8). De ce Bisericile Parohiale nu tin seama de asta pe cind Minastirile care tin Predania/Traditia asa cum trebuie(si nu sunt multe, sau NU AU MAI RAMAS MULTE), considera cintarea in glasuri ESENTIALA.
Toate aceste detalii ale slujirii, aparent nesemnificative, pentru un neofit sunt foarte importante pentru inmultirea Harului. In Liturghie care este cea mai completa comuniune cu Dumnezeu ABSOLUT nimic nu a fost lasat la voia intimplarii. As fi foarte interesat sa mai aflu si alte pareri, Iosif? |
Deci..in legatura cu cele "16 glasuri"..Din pacate sunt doar 8: glasurile 1,4,5 si 8 diatonice, glasurile 2 si 6 cromatice si glasurile 3 si 7 enarmonice. Cat despre modul "saltaret" in care se canta, se mai numeste si tact si sunt 4 tacturi: recitativ, papadic, stihiraric si irmologic. Iar podobiile sunt cantari care se abat de la formula melodica specifica glasului. Fiecare glas se recunoaste dupa formula melodica specifica.
|
Citat:
|
Exista niste articole despre semnificatia teologica a glasurilor scrise de niste profesori de muzica bizantina din Grecia,printre care un articol mai interesant De prof.Vourlis de la Fac.Teologie din Atena cred, prin 80,90. Problema este ca trebuia sa fie traduse dar vad ca nu s-a intamplat nimic.
Daca aflu ceva pun un link |
Cititi mai intai Gramatica muzicii psaltice de Anton Pann si apoi cautati altceva!De aici incepe teoria si practica glasurilor in BOR
|
Propun ca cei mai priceputi intr-ale muzicii psaltice sa ne zica macar cateva idei despre fiecare glas.:) Doamne ajuta!
|
Citat:
|
Nu!exista si transpozitii corecte ;depinde de autor.in muzica psaltica exista insa mult mai mult Ad libidum
|
Muzica bisericeasca bizantina sau muzica psaltica nu este la origine un produs strict al Bizantului sau Constantinopolului. Pentru elementele de baza ale muzicii psaltice a colaborat intreaga ortodoxie orientala, muzicologii recunoscand o serie de influente ale unor regiuni ca: Siria, Egiptul si Asia Mica. In ceea ce priveste glasurile (modurile, ehurile) imnografii au utilizat modurile muzicii grecesti pentru melodiile imnurilor lor. Astfel, glasul I se mai numeste dorian, dupa modul antic care i-a stat la baza (glasul al II-lea -- lidian; glasul al III-lea -- frigian; glasul al IV-lea -- mixolidian). Am enumerat doar patru glasuri, deoarece acestea sunt considerate autentice. Celelalte (V, VI, VII, VIII sau hipodorian, hipofrigian, hipolidian, hipomixolidian) sunt plagale sau "laturalnice", pentru ca au derivat din cele autentice.
Notiunea de mod implica nu numai ideea de dispozitie si ordine a intervalelor, ci si pe aceea de ethos. Astfel, fiecare glas are stilul sau atat de precis, incat poate fi intuit si determinat prin impresia psihologica lasata de cantarea sa. Altfel spus, fiecare mod trezeste in suflet o dispozitie sau un sentiment corespunzator. |
Aceste glasuri sunt chei muzicale sau melodii folosite in slujbe? Nu stiu prea multe despre muzica de aici intrebarea mea.
|
|
Citat:
http://www.SiteVacuum.com/publisher/...IconShadow.gifhttp://www.SiteVacuum.com/publisher/...IconShadow.gif http://www.SiteVacuum.com/publisher/...IconShadow.gifhttp://www.SiteVacuum.com/publisher/...IconShadow.gif |
Citat:
Apoi, fiecare glas foloseste o serie de formule standard, in general, in ceea ce priveste cadentele. La randul lor, aceste formule cunosc mai multe forme, in functie de ritmul in care este interpretata melodia (irmologic, stihiraric, papadic). Pe langa toate aceste forme, fiecare glas, mai cunoaste cateva melodii particulare sub forma podobiilor. Acestea servesc drept model muzical pentru multe din troparele si stihirile intalnite in cartile de cult (Minei, Triod, Penticostar etc.) |
@ luceafaruldincer, iti recomand Gramatica Muzicii Psaltice a lui Nicolae Severeanu , o descarci de aici: http://psaltika.dominet.ro/Gramatica..._Severeanu.pdf
Este destul de accesibila, dar pentru a invata cu adevarat muzica psaltica este nevoie de cursuri, pt. ca modul de interpretare a acestei muzici numai un profesor poate sa ti-o arate. Muzica psaltica nu este o muzica temperata, nu se poate canta la pian sau la orga pt. ca nu va suna nicicum, ea se poate canta doar vocal si sub supravegherea unui maestru care te poate corecta atunci cand gresesti. http://www.SiteVacuum.com/publisher/...IconShadow.gifhttp://www.SiteVacuum.com/publisher/...IconShadow.gif http://www.SiteVacuum.com/publisher/...IconShadow.gifhttp://www.SiteVacuum.com/publisher/...IconShadow.gif |
În muzica bisericească psaltică, prin glas sau eh nu înțelegem glasul sau vocea omenească, ci un anumit fel de cântare legată de o anumită scară. Biserica ortodoxă de răsărit întrebuințează în cultul ei opt glasuri rânduite a se cânta după anumite reguli de către Sf. Ioan Damaschin, încă din veacul al VIII-lea, dar a căror origine melodică datează cu mult timp înainte, avându-și rădăcinile în muzica vechilor popoare din Grecia și Asia Mică, adică din părțile care au fost și leagănul creștinismului.
Modul sau glasul (ehul) presupune un ansamblu de formule și structuri melodice cu o configurație artistică specifică și o funcționalitate distinctă de muzica occidentală. Fiecărui glas îi corespunde o scară modală ce reprezintă relațiile structurale ale glasului prin dispunerea sunetelor sale componente în ordinea înălțimii. În zona bizantină, în numirea glasurilor bisericești s-au impus două terminologii: una greacă care denumește cu termenul de ehuri și una slavă care denumește cu glasuri; astfel în variantă grecească nu putem spune decât ehul 1, 2, 3, 4 și ehul 1 plagal, 2 plagal, 3 plagal, 4 plagal, iar în terminologia slavonă putem spune glasul 1,2,3,4,5,6,7, 8. |
...
Citat:
|
Citat:
|
buna, as vrea sa stiu de unde pot sa ascult cele 8 glasuri pt a le invata si acasa.
|
Citat:
Anastasimatasul bisericesc - Parintele Marian Fartat |
Citat:
http://www.crestinortodox.ro/liturgi...ce-120389.html |
Ora este GMT +3. Ora este acum 23:54:10. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.