![]() |
Se spune ca astazi, orice oferta din exterior trebuie supusa la proba de foc a indoielii. Ca traim intr-o lume a imaginii, a etichetei si reclamei, si astfel, ne vine greu sa credem ca mai exista lucruri, oameni sau oportunitati care sa nu ne pretinda ceva intr-o forma mai mult sau mai putin mascata. Omul de azi este un om al indoielii. Apostolul Toma devine pentru el un model. Astfel, omul modern tinde sa urmeze modelului Sfantului Toma, care, pana la urma, nu a fost respins, ci a avut sansa de a se intalni cu Iisus cel inviat. Eu inclin sa raman la comentariul Sf. Chiril al Alexandriei catre nu exclude supozitia ca Toma credea deplin in invierea lui Hristos, dar socotea ca El Se afla intr-un trup care nu mai poate fi vazut. Cand el spune: "daca nu voi pune degetul meu in semnul cuielor nu voi crede...", el spune de fapt: "Nu voi crede ca El mai poate fi vazut, de nu voi pune degetul meu in urma cuielor". Insa, Mantuitorul spune ca mai fericit este cel ce nu a vazut si a crezut. Ceea ce-mi da sa cred ca Apostolul L-a cautat cu acesti ochi, ori el trebuia sa-L caute cu alta vedere: cea duhovniceasca. Voi ce puteti spune despre acest caz?
|
Citat:
|
Citat:
Credinta pe care o fericeste Mantuitorul, a celui care nu a vazut si a crezut, este inabusita intru noi de nevoia unui "Dumnezeu palpabil". |
Sa nu uitam ca , atunci cand Iisus vrea sa mearga la Lazar, iar apostolii ii atrag atentia ca iudeii il cautau ca sa-L omoare, Toma este cel care spune: "Sa mergem si noi si sa murim cu El".
In Evanghelie nu scrie daca Toma s-a mai atins de Hristos...doar a raspuns si a zis: "Domnul meu si Dumnezeul meu!". Cu siguranta ca, intr-un fel sau altul, s-a atins Hristos de Toma... |
Am citit topicul si gasesc interesante toate opiniile. Imi expun si eu opinia. O sa iau pentru asta trei apostoli, cei mai semnificativi, ca exemplu: Ioan, Petru si Toma. Ioan e cel la care credinta vine din inima, cel care iubeste cel mai mult, Petru e cel cu o vointa puternica si credinta sa are forta tocmai pentru ca se sprijina mult pe vointa, iar Toma este cerebralul sau rationalul ce isi bazeaza credinta pe dovezi. Ce mi se pare si mai interesant este ca in fiecare dintre noi actioneaza un Ioan, un Petru si un Toma. Cine e mai puternic in noi? La unii Ioan, la altii Petru, iar la altii Toma.
Har, smerenie si jertfa de sine. |
Sfantul Apostol Toma nu credea in invierea lui Iisus Hristos (caci inca nu fusese trimis Duhul Sfant asupra Sfintilor Apostoli "care sa ii invete toate si sa le aduca aminte scriputrile" si nici Iisus "nu le deschisese mintea ca sa priceapa Scripturie ca EL asa trebuia sa patimeasca si sa moara si sa invieze a treia zi"), dar il marturiesea pe Hristos.
Nici unul dintre Apostoli nu credea in invirerea lui Hristos. Toti s-au poticnit... intr-o forma sau alta. Toti au fost necrediciosi intr-o forma sau alta, dar insusi Iisus s-a rugat pentru ei "sa nu piara credinta" lor caci Domnul spune: "satana a cerut sa va cearna". Dupa rastignirea, moartea, ingroparea si invirea Domnului, in timp ce ceilati 10 Apostoli "erau in casa cu usile incuiata, de frica iudeilor" care evident cautatu sa ii prigoneasca pe toti sustinatorii lui Iisus, Sfantul Apostol Toma plin de curaj era pe strada, marturisid invatatura lui Iisus Hristos. El nu se temea de consecintele acestei marturisiri. Hristos s-a aratat prima data celor 10 ucenici, Toma lipsind. Sfanta Scriptura spune clar ca la acesta intalnire (vrzi luca cap 24) Iisus Hristos a mancat in fata ucenicilor peste si miere, evident doar pentru a arata ca EL a inviat in trup si nu pentru ca ii era foame. Chiar daca trupul era transifigurat, era tot trupul care il luase din Maica Domnului prin nasterea fireasca, nu este vorba de alt trup! Sfanta Scriptura nu spune daca cei 10 Apostoli au pus mana pe Iisus, in palmele Lui si in coasta Lui, dar nici nu exclude aceasta, caci insusi Domnul cere sa fie pipait. "36. Și pe când vorbeau ei acestea, El a stat în mijlocul lor și le-a zis: Pace vouă. 37. Iar ei, înspăimântându-se și înfricoșându-se, credeau că văd duh. 38. Și Iisus le-a zis: De ce sunteți tulburați și pentru ce se ridică astfel de gânduri în inima voastră? 39. Vedeți mâinile Mele și picioarele Mele, că Eu Însumi sunt; pipăiți-Mă și vedeți, că duhul nu are carne și oase, precum Mă vedeți pe Mine că am. 40. Și zicând acestea, le-a arătat mâinile și picioarele Sale. 41. Iar ei încă necrezând de bucurie și minunându-se, El le-a zis: Aveți aici ceva de mâncare? 42. Iar ei i-au dat o bucată de pește fript și dintr-un fagure de miere. 43. Și luând, a mâncat înaintea lor. " Luca cap 24 Abia dupa ce ei s-au convins ca EL a inviat in trup, Domnul doar "45. Atunci le-a deschis mintea ca să priceapă Scripturile. 46. Și le-a spus că așa este scris și așa trebuie să pătimească Hristos și așa să învieze din morți a treia zi. " Luca 24 La aceasta prima intalnire Sfantul Apostol Toma a lipsit. Cand s-a intalnit cu ceilati 10 Apostoli acestia l-au nacajit ca nu a fost prezent la intalnire si evident ca nu crede in invierea Domnului. Si atunci Sfantul Apostol Toma a raspuns: "daca nu voi pune mainile mele in palmele Lui in semnul ranilor Lui, daca nu voi pune mana mea in coasta Lui" asa cum poate ati facut voi, daca nu voi vedea si eu ca si voi ca Domnul a mancat mancare (biologica, de care manaca omul pentru sustinerea vietii biologice)... nu voi crede ca EL a invitat in trup (cu carne si oase). La a doua intalnire, cand toti cei 11 Apostoli erau prezenti, Hristos Iisus, Domnul Dumnezeul nostru cel inviat din morti, il cheama direct pe Sfantul Apostol Toma: "Vino Toma si pune mainile tale in mainile Mele si pune palma ta in coasta Mea si nu fi credicios ci credincios" in invierea mea in trup, asemenea celorlati 10 Apostoli. De aceasta data Domnul nu a mai mancat in fata lor, asa cum facuse prima data, pentru a-l convinge pe Toma ca a inviat in trup ci l-a chemat direct pe Toma sa verifice trupul lui "cu carne si oase" evident transfigurate. Apoi Domnul ne cere sa il cautam in Euharistie caci acolo EL ni se descopera deplin, deschizand ochii nostri, atat cei trupesti cat si cei duhovnicesti, fericind pe cei ce "nu au vazut dar au crezut" si se impartasec cu adevrat trupul si adevarat sangele Sau in Taina Euharistiei. Fratilor ortodocsi crestini, noi si astazi suntem asemnea celor doi uncenici Luca si Cleopa, in Sfanta Euharistie il putem cunoaste deplin intru Duhul Sfant pe Hristos si trai in comuniune deplina cu Dumnezeu. "30. Și, când a stat împreună cu ei la masă, luând El pâinea, a binecuvântat și, frângând, le-a dat lor. 31. Și s-au deschis ochii lor și L-au cunoscut; și El s-a făcut nevăzut de ei. 32. Și au zis unul către altul: Oare, nu ardea în noi inima noastră, când ne vorbea pe cale și când ne tâlcuia Scripturile? " Luca 24 Doamne ajuta. Har si pace. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Ferice de "empirismul" lui Toma care a prilejuit o mărturisire de credință fără egal (Domnul meu și Dumnezeul meu). E o dovadă în plus că Evanghelia nu e o poveste pioasă în patru versiuni, ci exprimă măreția și neputințele oamenilor în fața Domnului, fără retușări și finisări în vederea unei perfecțiuni formale. Sfântul Toma, deși nu prea știm foarte multe despre activitatea lui apostolică în afară de acelea consemnate de Tradiție, a făcut un salt hristologic uriaș iar pericopa al cărei protagonist este are o valoare dogmatică neprețuită.
În acest context nu pot să nu mi-aduc aminte de discuții cu prieteni și cunoștințe pe inepuizabilele teme ale credinței. Am observat că marea majoritate doresc să-și întemeieze credința pe un discurs plauzibil despre rostul vieții, Dumnezeu, mântuire, diviziuni confesionale, eshatologie etc. etc etc. Dacă expunerea rațională a învățăturii creștine nu satiface logica, atunci credința are șanse mici să se înfiripe. E o capcană în care am căzut mulți de pe acest forum (dintre care cel dintâi sunt eu) în speranța iluzorie că noi creștinii avem un răspuns pentru toate câte sunt sub soare și dincolo de soare. În realitate ar trebui să recunoaștem că în secolul XXI credința adevărată se justifică nu prin acceptarea unor argumente plauzibile rațional ci prin experiența directă a credinței în Biserică, asumându-ne responsabil "găurile negre" din doctrină și trecând peste toate încredințați de adevărul transrațional al cuvintelor "fericiți sunt cei ce n-au văzut (nn încadrat totul într-un sistem de gândire perfect rațional și fără sincope logice) și au crezut". |
Citat:
Găurile negre nu sînt în doctrină, ci sînt manifestarea neștiinței și ignoranței noastre care sînt PĂCATE - conform scriitorilor filocalici. |
Citat:
Am subliniat, legat de credință, o tendință larg răspândită de a explica totul rațional , ca și cum credința Bisericii ar fi un fel de sistem filosofico-teologic în măsură să dea seama de toate aspectele realității, iar credința ar însemna o acceptare formală (mentală) a acestui sistem. Dacă te uiți puțin prin istoria Bisericii ai să observi că până și dogmele au apărut din nevoia dreptei credințe de a se delimita de teoriile eretice, nu pentru a "explica" ceva. PS Părintele Galeriu era un mare susținător al apofatismului în teologie. Apofatism înțeles ca imposibilitate a limbajului de a epuiza cognitiv realitatea pe care încearcă să o descrie. Asta nu înlătură nicidecum studiul, cultura și gândirea concentrată la rațiunile, la logosul existenței și conținuturilor sale. |
Citat:
Totusi "logica duhovniceasca" nu este similara cu logica umana, caci "Căci gândurile Mele nu sunt ca gândurile voastre și căile Mele ca ale voastre, zice Domnul." Isaia 8,53. Rolul teologului este acela de a-L marturisi pe Dumnezeu pe intelesul fiecarui om, dupa posibilitatea de intelegere a fiecaruia, insa evident ca punand accentul pe intelegerea duhovniceasca intru Duhul Sfant, si nu cea omeneasca, dupa cum spune Sfantului Pavel. "Iar cuvântul meu și propovăduirea mea nu stăteau în cuvinte de înduplecare ale înțelepciunii omenești, ci în adeverirea Duhului și a puterii" I Corinteni 2,4 Citat:
Tocmai de aceea s-a facut om Fiul lui Dumnezeu, pentru a-l indumnezei pe om, ceea ce implica cea mai intimia legatura a Creatorului cu creatura sa, de care nu se bucura nici macar ingerii. Desigur ca vorbim despre cunoasterea deplina a celor ce exista (in univers, in cer) si nu de cunoastrea celor mai presus de existenta (Dumnezeu). Pe Dumnezeu IL putem cunoaste atat cat ne este noua cu putinta, potrivit firi noastre caci "pe Dumnezeu nimeni nu L-a vazut vreodata, Fiul care este in sanul Tatalui acela L-a facut cunoscut" (Ioan 1,18) De aceea dintre toate fiintele din univers, omul cunoaste cel mai mult pe Dumnezeu intru Iisus Hristos care este Dumnezeu adevarat si om adevarat. Hristos insusi spune ca ne invata pe noi TOATE: "De acum nu vă mai zic slugi, că sluga nu știe ce face stăpânul său, ci v-am numit pe voi prieteni, pentru că toate câte am auzit de la Tatăl Meu vi le-am făcut cunoscute. " (Ioan 15,15). Iar intru Duhul Sfant ni le face cunoscute acum si pururea si in vecii vecilor! Omul in Sfanta Taina a Euharistiei traieste comuniunea deplina cu intreaga "fire dumnezeiasca" (II Petru 1,4) caci intru Hristos Iisus "locuieste trupeste toata deplinatatea dumenzeirii" (Coloseni 2,9) Desigur ca fiecare om are propriile lui limite personale si fiecare invata si cunoaste pe masura trairii sale intru Hristos Iisus Domnul Dumnezeul nostru. "... credința voastră să nu fie în înțelepciunea oamenilor, ci în puterea lui Dumnezeu. 6. Și înțelepciunea o propovăduim la cei desăvârșiți, dar nu înțelepciunea acestui veac, nici a stăpânitorilor acestui veac, care sunt pieritori, 7. Ci propovăduim înțelepciunea de taină a lui Dumnezeu, ascunsă, pe care Dumnezeu a rânduit-o mai înainte de veci, spre slava noastră, ... 10. Iar nouă ni le-a descoperit Dumnezeu prin Duhul Său, fiindcă Duhul toate le cercetează, chiar și adâncurile lui Dumnezeu. 11. Căci cine dintre oameni știe ale omului, decât duhul omului, care este în el? Așa și cele ale lui Dumnezeu, nimeni nu le-a cunoscut, decât Duhul lui Dumnezeu. 12. Iar noi n-am primit duhul lumii, ci Duhul cel de la Dumnezeu, ca să cunoaștem cele dăruite nouă de Dumnezeu; 13. Pe care le și grăim, dar nu în cuvinte învățate din înțelepciunea omenească, ci în cuvinte învățate de la Duhul Sfânt, lămurind lucruri duhovnicești oamenilor duhovnicești. 14. Omul firesc nu primește cele ale Duhului lui Dumnezeu, căci pentru el sunt nebunie și nu poate să le înțeleagă, fiindcă ele se judecă duhovnicește. 15. Dar omul duhovnicesc toate le judecă, pe el însă nu-l judecă nimeni; " I corinteni cap 2 De aceea fratilor canu nu stim, cand nu intelegem ceva cu privire la credinta ortodoxa (sau orice alta credinta si chiar in stiinta) sa staruim in post si in rugaciune, in Sfintele Taine (mai ales Sfanta Tina a Euharistiei), cerand lui Dumnezeu sa ne ajute sa intelegem intru Duhul Sfat, sa cautam raspunsurile la Sfintii lui Hristos, la Sfintii Parinti, la mari duhovnici, la preoti plin de har, la mari teologi ortodocsi care plini de Duhul Sfant marturisesc Adevarul spre a ne fi de folos in mantuirea noastra, intru slava lui Iisus Hristos. Stim cu totii ca Daniel in Babilon a posti si s-a rugat si Dumnezeu i-a descoperit tainele pe care le ceruse in rugaciune (visul regelui si explicarea acestuia, ce a scris mana (ingereasca) pe perete...) Dumnezeu ne vorbeste... stie EL cum (prin carti, prin oameni etc.) nu trebuie sa ii spunem noi cum. Teologul ortodox dar si crestinul ortodox, atunci cand il marutireste pe Dumnezeu sa ceara Duhul Sfant ca sa poata vorbi dupa voia lui Dumnezeu si nu doar dupa voia lui proprie. Sa nu caute doar cu mintea lui cuvintele potrivite, caci doar mintea omului patrunsa de Duhul Sfant poate marturisi drept in fiecare situatie. Asa sa ne ajute Dumnezeu. Doamne ajuta. Har si pace. |
Observ că expresia "găuri negre" e antipatică... Nici nu mă mir din moment ce desemnează locuri extrem de periculoase din univers.
Când am folosit "găuri negre" nu m-am referit neapărat la dogmă, ci la întrebări cum ar fi : "cum s-au mântuit japonezii înainte de contactul cu europenii creștini" sau "ce părere are Biserica despre ultimele speculații din fizica cuantică" etc. O "gaură neagră" e încercarea de a explica cum e o lume unde reperele temporare (trecut, prezent, viitor) sunt abolite. Uite, pentru că nu vă place "găuri negre" o să renunț la expresie și o înlocuiesc cu aporii (fundături logice). Esențialul mesajului meu este următorul: credința se experimentează, iubirea dacă nu se manifestă rămâne un cuvânt frumos și atât. În locul explicațiilor niciodată satifăcătoare pe marginea "Dumnezeu a făcut lumea din iubire" să invităm persoana să intre în legătură vie cu iubirea lui Dumnezeu. Altfel spus, să trecem de la o credință trăită mental la o credință trăită ca experiență vie în Biserică. Sfinții Părinți, fie ei patristici sau filocalici, sunt credibili datorită trăirii lor cu Domnul în Biserică și nu datorită felului în care au gândit (deși sunt și gânditori excepționali) și au explicat rațional cele ale credinței. În niciun caz nu trebuie abandonat argumentul, dar primordială este viața cu Domnul și în Domnul, Cuvântul care se face trup, adică se manifestă. |
Citat:
gaurile negre nu sunt "periculoase" pentru Biserica caci "viața voastră este ascunsă cu Hristos întru Dumnezeu" Coloseni 3,3 Citat:
"Cei ce din fire fac faptele legii vor trai prin ea". Inima legii sunt poruncile: "sa iubesti pe Domnul Dumnezeul Tau din tot cugentul tau, din toata puterea ta, din toata inima ta; si si sa iubesti pe aprapele ca pe tine insuti". Oamneii care nu il cunosc pe Dumnezeu si pe Fiul lui Iisus Hristos nu pot fi juecati dupa prima lege ci doar dupa a doua. Toti oamenii indiferent de religie vor fi judecati de Hristos, potrivit faptelor lor de iubire a aprapelui. Concret vor fi judecati dupa: "ce tie nu iti place altuia nu face" sau cum spune Iisus insusi "ceea ce voiti sa va faca voua oamenii faceti-le voi lor". Pentu a nu nesocoti valoarea lui Hristos Domnul Dumnezeul nostru si fratele nostru si a nici a Sfintei Sale Biserici, amintim ca Hristos nu doar manuieste ci si desavarseste si indumnezeieste. Desavarsirea si indumnezeirea sunt numai prin vietuirea intru Hristos, prin comuniunea deplina cu EL in Sfintele Taine si Sfanta Sa Biserica. Drept este Dumnezeu si iubitor si mult milostiv! Citat:
Pentru ca ati adus vorba de timp, imi permit sa va intreb ce este timpul? (definitii concrete folosite in cadrul teoriilor stiintifice si cadrul teologiei) Conform teologiei ortodoxe vesnicia implica inexistenta timpului, sau vesnicia implica existenta unui timp nelimitat? Daca doriti, putem discuta si despre gaurile negre din puct de vedere stiintific. De asemenea doresc sa va asigur ca fizica cuantica (mecanica cuantica) nu cuprinde speculatii, ci descrie fenomele care au loc in univers la scara subatomica. Faptul ca noi comunicam acum in acest mod se datoreaza in mare parte mecanicii cuantice pe care se bazeaza functionarea tehnologiilor electronice. Daca doriti putem discuta si despre acest subiect, evident din punct e vedere stiintific (si nu filosofic, speculativ). Citat:
Hristos cel inviat este pururea cu noi si putem avea comuniunea deplina cu EL. "Hristos si ieri si astazi si in veci este acelasi" Evrei 13,8. |
Citat:
Apocalipsa 10, 6 Și s-a jurat pe Cel ce este viu în vecii vecilor, Care a făcut cerul și cele ce sunt în cer și pământul și cele ce sunt pe pământ și marea și cele ce sunt în mare, că timp nu va mai fi... Eu nu pot să înțeleg cum este posibilă o lume fără timp, mai ales că după Ziua a Opta (care urmează Judecății de Apoi) vor urma alte Zile, la nesfîrșit, în "vecii vecilor". Științific: Timpul este o formă de energie, la fel cum și spațiul gol (gol teoretic) este tot o formă de energie. Cele două coexistă nedespărțite în ceea ce numim continuumul spațiu-timp, care se pare că va fi transformat (transfigurat) într-o formă mai bună, superioară, la Parusie. Îi drept? |
Citat:
Vesnicia nu implica inexistenta timpului ci doar inexistenta limitarii timpului (timpul nu mai este limitat.) Evenimentele, faptele noastre se succed... in timp. Vesnicia intru Hristos, in cerul nou si pamantul nou, inseamna o continua bucurie activa intru Hristos in care oamenii vor sluji vesnic impreuna cu ingerii buni lui Dumnezeu si vesnic se vor bucura cu Dumnezeu. Inexistenta timpului ar implica o vesnicie statica in care nu se intampla nimic, intrucat orice actiune, orice fapta implica existenta timpului. Citat:
Sa urmarim acum Adevarul, cu ajutorul Domnului Iisus Hristos, fara de care nu putem face nimic: Fiecare teorie stiintifica are propria definitia a timpului, care in general sunt incompatibile. Cea mai buna definitie a timpului o da teoria relativitatii. Timpul este una dintre dimensiunile Universului, diferită de dimensiunea spațială, prin aceea că timpul ordonează evenimentele într-o succesiune ireversibilă. Timpul e o noțiune primară (care nu se definește, ci se percepe prin simțuri) și corelată cu noțiunea de eveniment. Percepția sesizează ordinea evenimentelor. Dicționarul Oxford definește timpul ca fiind "procesul indefinit și continuu al existenței evenimentelor în trecut, prezent și viitor, privit ca o unitate". O altă definiție de dicționar standard este "Un continuum nonspațial linear în care evenimentele apar într-o ordine aparent ireversibilă". În fizică, timpul este o mărime fizică fundamentală (există șapte mărimi fundamentale în Sistemul Internațional), care conform cunoștințelor actuale nu se poate defini prin intermediul altor mărimi (la fel ca, de exemplu, lungimea și masa). Durata de timp scursă între două evenimente poate fi definită pe baza unei mișcări uniforme (de exemplu, deplasarea luminii între două oglinzi paralele, rotirea Pământului etc.) sau a unui fenomen repetitiv (oscilația unui pendul gravitațional, a unui pendul elastic, a unui circuit electronic bobină-condensator, etc.). Prin această metodă se poate defini doar timpul pentru punctul din spațiu în care este plasat instrumentul de măsură (ceasul). Pentru alte puncte din spațiu, este necesar să se stabilească noțiunea de simultaneitate la distanță, adică un criteriu după care să se poată declara dacă două evenimente ce au loc în puncte diferite din spațiu sunt simultane sau nu. În mecanica clasică, timpul se consideră „de la sine înțeles”. Astfel, simultaneitatea a două evenimente este o proprietate independentă de observator, iar ordinea cronologică și duratele fenomenelor sunt independente de acesta. În acest fel, mulțimea momentelor de timp este izomorfă cu mulțimea punctelor de pe o dreaptă. Rezultă că, fiecărui eveniment îi corespunde un punct unic de pe axa timpului, iar pentru a asocia un număr fiecărui moment de timp este necesar doar să fixăm o origine a timpului (un moment pe care să-l notăm convențional cu zero). Timpul, în mecanica clasică, este omogen, adică nu este influențat de obiectele sau fenomenele ce au loc și este independent de spațiu. În teoria relativității, simultaneitatea, duratele și ordinea cronologică a evenimentelor depind de observator. Transformările Lorentz stabilesc (în teoria relativității restrânse) relația dintre duratele fenomenelor așa cum sunt percepute de observatori diferiți, în funcție de viteza cu care se deplasează față de fenomenele studiate. Ca urmare, în fizica (mecanica) relativistă, timpul nu mai există independent de observator. În schimb, se poate construi un model matematic de spațiu cvadridimensional (spațiu-timpul, spațiu Minkowski), astfel că fiecărui eveniment i se poate asocia un punct din spațiu-timp. Pentru un observator dat, fiecare punct din spațiu-timp este văzut ca un punct având o anumită poziție în spațiu față de sistemul de referință al observatorului și un anumit moment în timpul observatorului. Noțiunea absolută (independentă de observator) de ordine cronologică se păstrează doar în anumite limite. Anume, fiecărui eveniment (fiecărui punct din spațiu-timp) i se poate asocia un con de lumină viitor, constituit din punctele aflate la distanță (în spațiu) mai mică sau egală cu timpul scurs de la evenimentul considerat la acel punct înmulțit cu viteza luminii în vid (cu alte cuvinte, mulțimea de puncte în care poate ajunge lumina emisă în punctul din spațiu-timp corespunzător evenimentului sau mai târziu) precum și un con de lumină trecut, constituit din punctele aflate la distanță mai mică sau egală cu timpul scurs de la ele la evenimentul considerat înmulțit cu viteza luminii în vid. Conurile de lumină trecut și viitor ale unui punct din spațiu-timp sunt independente de observator. Punctele din conul de lumină viitor apar oricărui observator ca fiind ulterioare (în timp) evenimentului considerat. Punctele din conul de lumină trecut apar oricărui observator ca fiind anterioare evenimentului considerat. Orice punct aflat în afara conului viitor și a conului trecut, apare față de unii observatori ca fiind anterior evenimentului considerat, față de alți observatori apare ca fiind ulterior evenimentului, iar față de alți observatori apare ca fiind simultan cu evenimentul considerat. Deoarece viteza luminii în vid este cea mai mare viteză de deplasare a unei acțiuni, rezultă că evenimentele din afara conurilor de lumină ale unui eveniment nu pot influența și nu pot fi influențate de acel eveniment. În teoria relativității generalizate, forma spațiu-timpului este influențată de prezența materiei, iar ca urmare spațiu-timpul nu este o simplă „scenă” în care se desfășoară fenomenele fizice, ci este influențată de aceste fenomene. Echivalenta masei si a energiei. Teoria Relativitatii: Materia este caracterizată prin două mărimi fundamentale: masa și energia. Masa este măsura inerției și a gravitației, iar energia este măsura scalară a mișcării materiei. Astfel, energia și masa nu sunt două lucruri total diferite (precum focul și apa spre exemplu), ci sunt două forme de manifestare (prezentare) ale aceluiași lucru, respectiv materia, așa cum spre exemplu, aburul și gheața sunt stări de agregare (moduri de prezentare) ale aceleași substanțe, respectiv apa. Conform relației dintre masă și energie a lui Einstein, oricărei forme de energie a unui sistem fizic îi corespunde o masă inertă a sistemului. Termenul de energie nucleară este folosit în două contexte. Astfel, la nivel microscopic, energia nucleară este energia asociată forțelor de coeziune a nucleonilor dată de interacțiunea tare a protonilor și neutronilor din nucleele atomice. La nivel macroscopic prin energie nucleară se înțelege energia electromagnetică eliberată (prin radiație) datorită reacțiilor de fuziune nucleară din stele și din bombele cu hidrogen, respectiv cea eliberată prin fisiune nucleară în bombele atomice și în aplicațiile civile (centrale nucleare). Relația E=mc² poate fi, deci, folosită pentru a calcula câtă energie s-ar produce dacă o cantitate de materie ar fi convertită în radiație (care transportă energia) electromagnetică. Spre exemplu, masa materiei convertită în energie în cazul bombei de la Hiroșima a fost mai mică decât 30 grame. (Conform relației lui Einstein, energia unui gram de materie este de 10^14 Joule). Nu trebuie, însă, să confundăm masa cu materia. Din punctul de vedere al fizicii, materia este sub formă de substanță (caracterizată prin masă) sau câmp (caracterizat prin energie). |
Eugen: Mă bucur că ați înțeles esența mesajului și că sunteți de acord.
Ca să lămuresc un pic mai bine de ce am spus ce am spus în prima postare pe acest topic trebuie să relatez două situații de viață care m-au condus la respectivele meditații. 1. Am un foarte bun prieten (profesor universitar, de formație filolog) care a citit multă teologie, filosofie etc., și a ajuns la concluzia că ortodoxia oferă cele mai fascinante răspunsuri la enigma omului și a existenței în genere. Deși cunoaște teologie la un nivel excepțional iar discursul său ca scriitor este creștin ortodox fără rezerve, nu merge la biserică. Fără să o mărturisească deschis, eu cred că e mulțumit cu o cunoaștere intelectuală a creștinismului, a misticii ortodoxe (și nu numai) ba chiar a frecventat duhovnici vestiți, dar cu toate astea nu merge la biserică. Este uluitor faptul că un om care ar putea preda oricând la o facultate de teologie, nu face pasul spre o viață creștină deplină, lucrătoare, spre o cunoaștere existențială a Domnului. La nivel intelectual credința lui e impecabilă. La nivel practic... nu mai spun nimic, că nici eu nu-s mai breaz . 2. În săptămâna luminată m-am văzut cu niște prieteni (cuplu) care mi-au mărturisit că vor să se apropie de Biserică. E ușor de bănuit că am primit vestea cu o mare bucurie. Însă mi-au cerut niște răspunsuri la chestiuni delicate care n-au legătură directă cu credința. Nu cereau "semne și minuni" ci răspunsuri la dileme oarecum intelectualiste, artificiale dar fără de care ei nu se simțeau deplin convinși că au nevoie de Hristos. La capătul discuției n-am putut să nu analizez puțin acest tip de credință care vine în urma acceptării teoretice a unor răspunsuri la probleme greu solubile ale universului sau existenței. Este asta credință sau simplă acceptare a unei ideologii plauzibile între altele? E o istorioară de sorginte budistă (spun unii) care pune în lumină ce vreu să spun . E foarte posibil să o știți. Cică un războinic a fost rănit de o săgeată. În jurul rănitului au apărut niște înțelepți care au început să-și pună întrebări despre materialul din care e făcută săgeata, despre identitatea și descrierea arcașului, despre locul de unde s-a tras și multe alte probleme teoretice interesante. Între timp, sub ochii înțelepților preocupați de multiple teoretizări, războinicul moare. Din istorioară aș vrea să scot în evidență faptul că războinicul avea nevoie în primul rând de vindecare. După ce starea lui se va fi îmbunătățit, înțelepții puteau să-și pună toate întrebările din lume. Însă în cazul creștinilor, aria întrebărilor se limitează la viața sa, profesia și, cel mai important, unirea cu Domnul. Toate celelalte i se vor adăuga, dacă sunt necesare. |
Citat:
Dar ceea ce am scris mai sus este tot o teorie pe care am citit-o undeva - nu mai știu unde. Pentru mine are sens mai ales în privința spațiului, care este ceva. Există. Chiar și ca loc liber, gol de orice conținut (deși nu este nicăieri gol), este. Nu numai că există, dar își crește dimensiunile în toate direcțiile. Cum? Nu știm, are grijă Duhul Sfînt de asta cumva. Cît despre timp, aici e mai greu de afirmat că este tot o energie. Poate fi ceva care există fizic, poate este doar o convenție teoretică. Că se scurge într-un singur sens, că nu curge la fel în toate locurile și la toate vitezele [posibile] - asta e partea a doua. Sînt caracteristici ale acestui timp. Fizica este plină de teorii care încearcă cu disperare să explice realitatea. Trebuie să facem diferență între teoriile demonstrate experimenal și cele care așteaptă confirmarea oamenilor de știință. E=mcc este o realitate, pe cînd existența superstringurilor și a celor 11 dimensiuni este doar la stadiul de imaginație și formule matematice. |
Citat:
Sa ne ajute Domnul sa ne bucuram intru EL. Prin mesajul meu am dorit si sa va impusionez sa cautati cunoasterea si explicarea mai ales intru Duhul Sfant. Printr-o autentica traire ortodoxa, ceea ce implica pariticiparea la Sfintele Taine, dobandim Duhul Sfant care ne ajuta intru toate si ne ofera intelegere si raspunul la toate. Referitor la prietenul dvs care cunoaste invatatura ortodoxa foarte bine: Pentru ca un teolog sa poata marturisi pe Hristos trebuie sa il cunoasca, iar cunoasterea deplina este numai in Sfintele Taine intru Duhul Sfant, mai ales prin unirea reala si deplina cu Hristos Dumnezeu in Sfanta Taina a Euharistiei. Referitor la istorioara cu razboinicul: Sfantul Pavel spune clar ca propovaduirea Evangheliei sta in adeverirea harului si a puterii lui Hristos Dumnezeu care se vede in fapte in primul rand. Cand era cazul, in Areopag spre exemplu, Duhul Sfant i-a dat itelepciune Sfantului Pavel sa il marturieseasca pe Dumnezeu si in limbaj filosofic. (Evident ca si Sfantul Pavel studiase corespunzator atat Scriptura cat si stiintele si filosofia vremii) "tuturor toate m-am facut de voi putea sa castig pe vreunul dintre ei pentru Evanghelie". Hristos a lucrat si faptele lui au aratat dumnezeirea Lui: "daca nu as fi facut intre ei fapte pe care nimeni altul nu le-a facut pacat nu ar avea, dar faptele acesta pe care le fac EU marturisesc ca de la Tatal am iesit". Hristos insusi spune ca propovaduirea Evangheliei se face in primul rand prin fapte "iar ceilati oameni vazad purteara voastra fara prihana si ei sa creada si sa aduca slava lui Dumnezeu". |
Citat:
Citat:
Metoda științifică sau procesul științific este fundamental pentru investigația științifică și pentru dobândirea de către comunitatea științifică de noi cunoștințe bazate pe dovezi fizice. Savanții folosesc observația și raționamentul pentru a propune explicații provizorii pentru fenomene, numite ipoteze. În metoda științifică, ipoteza este drumul care trebuie să conducă la formularea teoriei. Teoriile științifice, destinate să explice într-un fel sau altul fenomenele pe care le observăm, trebuie să fie sprijinite de experimente care să le certifice validitatea. Pilonul central al metodei științifice este reproductibilitatea, și anume capacitatea de repetare a unui anumit experiment. http://ro.wikipedia.org/wiki/Metod%C...8%9Bific%C4%83 In stiinta pentru ca o teorie sa fie valida, rezultatele ei trebuiesc verficate prin experimente practice. Mecanica clasica, teoria relativitatii ce implica existenta Big bang-ului, mecanica cuantica sunt teorii verificate practic. Cu ajutorul lor omenirea obtine energie din fisiunea nucleara, a costruit sistemul de navigatie GPS, a dezvoltat tehnologia electronica etc... |
Ora este GMT +3. Ora este acum 03:06:33. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.