![]() |
As dori sa surprindem cateva aspecte din viata Sfantului Ioan Botezatorul a carui sarbatoare se apropie- 29 august.
Pentru mine, Sfantul Ioan Botezatorul ramane un model de smerenie. Prin cuvintele: "Eu trebuie sa ma micorez, iar El trebuie sa creasca" ne-a invatat ca Dumnezeu nu poate sa locuiasca decat in sufletele si inimile smerite. Sa ne micsoram si noi in pornirile noastre egoiste si sa-L lasam pe Hristos sa creasca |
Troparul la Taierea Capului Sf. Ioan Botezatorul
Pomenirea dreptului cu laude, iar tie destul iti este marturia Domnului, Inaintemergatorule, ca te-ai aratat cu adevarat si decat proorocii mai cinstit, ca si a boteza in repejuni pe Cel propovaduit te-ai invrednicit. Drept aceea, pentru adevar nevoindu-te, bucurandu-te, bine ai vestit si celor din iad pe Dumnezeu Cel ce S-a aratat in trup, pe Cel ce a ridicat pacatul lumii si ne-a daruit noua mare mila... ![]() |
Pustia i-a fost cea mai inalta scoala de formare duhovniceasca, de pregatire pentru a fi prooroc si Inaintemergator, propovaduitor al pocaintei si botezator al lui Hristos. Ca nimeni dintre oameni nu poate forma pe Sfantii lui Dumnezeu, ca viata de pustie, in post, in rugaciune si liniste. Nimic si nimeni nu-i poate ajuta si lumina, pe cei alesi de Dumnezeu, sa-L marturiseasca pe pamant, precum Harul Duhului Sfant si nevointa in feciorie si in neincetata rugaciune. Iata scoala Duhului cea mai inalta! Iata cat de Sfant trebuie sa fie un prooroc si cat de ingereasca viata trebuie sa duca pentru a deveni vas al Duhul Sfant
|
29 AUGUST pomenirea Taierii cinstitului cap al Sfantului, slavitului Prooroc IOAN, Inaintemergatorul si Botezatorul Domnului:
Martorul lui Hristos, Sfantul Ioan Botezatorul a fost inaintea Domnului, nu numai cu nasterea sa, dar si cu moartea sa. Si, precum Domnul Hristos a patimit pentru pacatele oamenilor, tot asa si Inaintemergatorul Sau a indurat moartea muceniceasca, pentru faradelegile lui Irod. Si aceasta a fost asa: Irod, care se numea Antipa, fiul lui Irod cel Mare, care a ucis pruncii cei din Betleem, a luat, mai intai de sotie, pe fiica lui Areta, imparatul Arabiei, si a petrecut cu ea multa vreme. Dar, aprinzandu-se de patima pentru Irodiada, sotia fratelui sau, Filip, a alungat pe sotia sa legitima si a luat-o pe aceasta, impotriva legii, facandu-se rapitor, desfranat si amestecator de sange. Deci, pentru o nelegiuire ca aceasta, Ioan Botezatoul, pazitorul Legii lui Dumnezeu si propovaduitorul pocaintei, il mustra pe fata, pe Irod, inaintea tututror, si-i zicea: " Nu ti se cade tie sa ai sotie pe femeia lui Filip, fratele tau ". Irod, nesuferind mustrarile Proorocului si indemnat de Irodiada, care plina de manie, voia sa-l ucida, dar nu putea, oprind-o chiar Irod, insusi, care stia pe Ioan, ca este barbat drept si sfant, incat, de multe ori, il asculta cu placere, luand aminte la cuvintele lui, si se temea de popor sa-l ucida, Irod a poruncit,totusi sa-l prinda si sa-l inchida in temnita. Luni si luni de zile a zacut Sfantul Ioan in temnita, la palatul lui Irod de la Maherlus, langa Marea Moarta. Si fiind cercetat de ucenicii sai, Ioan ii intarea in vestirea lui Mesia, care venise in lume, trimitandu-i pe ei sa-L vada si sa-L auda, asa cum spune Evanghelia. A venit, insa, o zi cand netrebnica si vicleana femeie a putut sa-si implineasca gandul cel nelegiuit. Sosind ziua nasterii sale, Irod a poruncit sa se faca ospat mare, la palatul sau Maherus, acolo, unde in temnita isi ducea zilele Sfantul Ioan Botezatorul. Si mult s-a veselit Irod, impreuna cu sfetnicii sai, cu dregatorii si cu toate capeteniile regelui Galileii, cu mancaruri scumpe si vinuri alese. Iar pentru ca petrecerea sa fie si mai deplina, au fost adusi cantareti vestiti si dantuitoare tinere, sa le desfete ochiul si auzul. La acest ospat, fiica Irodiadei, Salomeea, jucand si placand lui Irod si celor ce sedeau cu el, acesta i-a fagaduit, ametit de bautura, ca-i va da orice, ii va cere, pana chiar si jumatate din imparatia sa. Nestiind ce sa-i ceara Salomeea a cerut sfatul maicii sale. Si Iordiada si-a sfatuit fiica sa ceara capul Sfantului Ioan Botezatorul. S-a tulburat tiranu, dar, din gura sa, sugrumata de patima, a iesit porunca sa se taie capul lui Ioan Botezatorul. Si capul sfantului a fost taiat in temnita si adus, pe o tipsie, Salomeei, iar ea l-a dus mamei sale. O traditie spune ca Irodiada a poruncit slugilor sa ingroape capul acesta intr-un loc ascuns si departe de trup, temandu-se ca nu cumva, capul, alipindu-se de trup, sa invieze Sfantul si sa-i fie din nou glas de mustrare. Si asa s-a sfarsit muceniceste Sfantul ioan Botezatorul, la porunca unui rege impatimit si a unei femei nelegiuite, aparand legea lui Dumnezeu si invrednicindu-se de multe cununi intru Cereasca Imparatie, ca un feciorelnic, ca un vietuitor in pustie, ca un invatator si propovaduitor al pocaintei, ca un prooroc, ca un Inaintemergator si Botezator si ca un mucenic. Cu ale Caruia sfinterugaciuni, si pe noi, la calea adevaratei pocainte, sa ne povatuiasca si Imparatiei Ceresti sa ne invredniceasca Hristos Milostivul, Domnul si Dumnezeul nostru, Caruia I se cuvine slava, impreuna cu Tatal si cu Duhul Sfant, in veci! AMIN. DOAMNE AJUTA! cu mult drag, icamilin |
Troparul, cantarea inchinata Sfantului Ioan, ne descopera ca misiunea sa de proroc a continuat si dupa moarte, "Drept acecea pentru adevar nevoindu-te, bucurandu-te, bine ai vestit si celor din iad pe Dumnezeu, Cel ce S-a aratat in trup".
|
"O , Invatatorule al caintei si marite Prorocule, care esti mai mare decat toti prorocii, precum insusi Fiul lui Dumnezeu te-a numit in Sfanta Eveanghelie, tu care L-ai botezat in Iordan si ai vazut cerurile deschizandu-se, tu care ai auzit glasul Parinteluli Ceresc si ai vazut pe Duhul Sfant ca un porumbel pogorandu-se peste El, Rogu-te, ajuta-mi cu mijlocirea ta, tu care stai in cer inaintea Judecatorului vesnic, si fa sa se indure de mine, caci ai multa indrazneala la iubirea Lui. Intinde mana aceea, cu care L-ai botezat si strica cugetele mele cele rele si ma intareste sa-mi petrec viata pe calea cea buna a Lui Dumnezeu. O, Prorocule! Lumineaza-mi mintea cu poruncile Domnului, ca sa le tin minte si sa le pazesc, pana la capatul vietii mele. Si sa stai langa mine in ora mortii mele, sa ma duci pocait inaintea Stapanului meu, Dumnezeu. Roaga-te inca si pentru toata lumea, ca Dumnezeu sa dea ajutor crestinilor, si celor vii si celor raposati, sa-i odihneasca de nevoile cele multe, sa le dea toate cele de trebuinta si sa-i invredniceasca Imparatiei Sale. Amin +
|
O, Mergatorule inainte al Domnului si Botezato-rule al lui Hristos, mari si multe sunt vredniciile date tie de la Dumnezeu, fiindca tu de proorocii cei vechi ai fost proorocit.
Tu, dupa fagaduinta si proorocie ingereasca, te-ai si nascut. Numele tau prin cuvantul Arhanghelului Gavriil mai inainte s-a vestit; a ta numire cu minunea dezlegarii limbii tatalui tau s-a pecetluit. Tu, din copilarie, in pustie ai vietuit si, ca o pasare a cerului, desavarsit neagoniseala ai iubit, cu agurida si cu miere salbatica te-ai hranit. Tu ai fost crinul cel cuvantator al vailor si al pustiilor, care in loc de podoaba hainelor, cu darul cel de sus imbracand trupul tau, cu peri de camila l-ai acoperit. Tu ai fost glasul care a strigat in pustie si calea Domnului o ai pregatit. Tu, cu duhul si cu puterea lui Ilie, in lume te-ai aratat si nelegiuirea lui Irod si a tuturor celor asemenea lui ai mustrat. Tu esti martorul cel preavestit al Preasfintei si de viata facatoarei Treimi. Tu pe Mantuitorul catre multimea popoarelor L-ai marturisit si cu degetul tau L-ai aratat pe Mielul lui Dumnezeu, Care ridica pacatele lumii. Tu, de catre insusi Domnul, mai mult decat prooroc ai fost marturisit si dupa Nascatoarea de Dumnezeu, pe tine te credem a fi cel mai mare om nascut din femeie. Deci, pentru toate aceste vrednicii si daruri, multimea popoarelor crestine te socoteste pe tine ca pe un mare prieten al lui Dumnezeu, care ai mare indrazneala catre El. De aceea si eu, smeritul si mult pacatosul, cu multa evlavie, cu durere de inima si cu lacrimi, te rog pe tine, dumnezeiescule Ioane Prooro-cule, sa-mi fii mie, pacatosului celui nemernic si cu totul neputincios, mare aparator si grabnic izbavitor de toate ispitele si incercarile acestea ale vietii de acum. Roaga pe Preamilostivul Dumnezeu ca, cu a Sa nebiruita putere, sa ma pazeasca in toata vremea de primejdiile vazutilor si nevazutilor vrajmasi, sa ma spriji-neasca cu a Sa mila la vreme de ispita si sa ma intareasca cu darul Sau, pentru rugaciunile Preasfintei si Preacuratei Stapanei noastre de Dumnezeu Nascatoarea si Pururea Fecioara Maria, ca sa pot rabda pana la sfarsit toate necazurile, ispitele, durerile si suferintele, ca si intristarile veacului acestuia de acum. Si asa, prin mijlocirea sfintelor si preaputerni-celor tale rugaciuni, sa dobandesc mila lui Dumnezeu si a Mantuitorului nostru Iisus Hristos in ceasul cel de pe urma al sfarsitului meu. Amin! |
"Prin tine izbavindu-ne de tot necazul, dupa datorita multumire, pe tine aparatorul si fierbinte sprijinitorul nostru te rugam, cel ce ai indraznire catre Domnul, din toate nevoile ne slobozeste pe noi ca sa-ti cantam : Bucura-te, sfinte Ioane, preacinstite Inaintemergatorule!"
|
Am o nelamurire. In Biblia veche de la 1600 scrie ca Sfantul Ioan Botezatorul se hranea cu mladite si miere salbatica. In editiile recente scrie ca acest prooroc se hranea cu lacuste si miere salbatica. Sincer eu cred ca Sfantul Ioan Botezatorul, ca vietuitor al pustiei, a optat pentru muguri si mladite, nu pentru lacuste!
|
Citat:
Mat 3-4 Iar Ioan avea imbracamintea lui din par de camila, si cingatoare de piele imprejurul mijlocului, iar hrana era lacuste si miere salbatica. Mar 1:6 Si Ioan era imbracat in haina de par de camila, avea cingatoare de piele imprejurul mijlocului si manca lacuste si miere salbatica. In Noul Testament-limba greaca este folosit termenul "akrides" care inseamna lacuste. |
Pe acest dumnezeiesc prooroc, mai inainte l-a vestit Isaia, zicand: Iata, Eu trimit pe ingerul Meu inaintea fetei Tale, care va gati calea Ta inaintea Ta. Si iarasi: Glasul celui ce striga in pustie, gatiti calea Domnului, drepte faceti cararile Lui.
Dar de ce l-a numit inger? Pentru ca viata lui s-a asemanat foarte mult ingerilor celor fara de trup. Nu era la Ioan avere, nu era lux, nu erau mancari alese; nu era la Ioan viata impatimita catre trup, ci cu totul dezlegat de trup traia pe pamant, ca un inger. |
Cati dintre noi ii mai urmeaza Sfantului Ioan Botezatorul? Cati il mai vestesc pe Hristos altora? Cati mai pregatesc inimile altora ca loc de odihna pentru Hristos?
Am ajuns sa credem ca numai lui Ioan i-a fost dat acest lucru. In realitate fiecare dintre noi poate vesti in "pustiul" zilelor noastre. Cuvantul lui Dumnezeu este din ce in ce mai putin ascultat si cautat. |
Acest act sangeros- taierea capului Sfantului, pare sa fi fost ingaduit de Dumnezeu pentru ca dupa ce a fost Inaintemergatorul lui Hristos pe pamant, Sfantul Ioan Botezatorul sa fie de asemenea in imparatia mortilor si sa mearga sa instiinteze pe mortii cei drepti de speranta in Mantuire, venirea apropiata a lui Mesia care trebuia sa sparga prin Cruce portile si inchizatorile Iadului.
|
Citat:
http://www.greekbible.com/index.php - mergi la Matei 3, 4 si da click pe ἀκρίδες: ἀκρίς,n {ak-rece'} a locust, particularly that species which especially infests oriental countries, stripping fields and trees. Numberless swarms of them almost every spring are carried by the wind from Arabia into Palestine, and having devastated that country, migrate to regions farther north, until they perish by falling into the sea. The Orientals accustomed to feed upon locusts, either raw or roasted and seasoned with salt (or prepared in other ways), and the Israelites also were permitted to eat them. sau vezi aici: http://concordance.biblos.com/akrides.htm |
Citat:
|
Cum interpretati:
Luca 7, 28. Zic vouă: Între cei născuți din femei, nimeni nu este mai mare decât Ioan; dar cel mai mic în împărăția lui Dumnezeu este mai mare decât el. Matei 11, 11. Adevărat zic vouă: Nu s-a ridicat între cei născuți din femei unul mai mare decât Ioan Botezătorul; totuși cel mai mic în împărăția cerurilor este mai mare decât el. |
Citat:
Troparul. "Pomenirea dreptului cu laude, iar tie destul iti este marturia Domnului, Inaintemergatorule, ca te-ai aratat cu adevarat si decat proorocii mai cinstit, ca si a boteza in repejuni pe Cel propovaduit te-ai invrednicit. Drept aceea, pentru adevar nevoindu-te, bucurandu-te, bine ai vestit si celor din iad pe Dumnezeu Cel ce S-a aratat in trup, pe Cel ce a ridicat pacatul lumii si ne-a daruit noua mare mila.". |
da, uite ca de mult vroiam sa te intreb ce inseamna mai exact "tropar".
spre rusinea mea, nu reusesc sa ajung la biserica decat duminica la sf. liturghie, si uneori nici atunci. :2: |
Citat:
|
Multumesc, George. :6: :25: troparul pe care l-ai dat tu mai sus se canta in seara asta la Vecernie?
|
dar ca model de lupta?
Citat:
Cum il iau de model teologii de azi pe Sfantul Ioan Botezatorul? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
[quote=teatru-copii;162921]Sunt unii duhovnici care spun ca in tinerete l-au avut ca model de lupta. A fost cel care i-a strigat mereu lui Irod "Nu ti se cuvine!" si de fapt acest lucru evoca sarbatoarea de azi.
Da,taierea capului Sf. Ioan Botezatorul este un strigat peste veacuri impotriva desfranarii, a luxului si imbuibarii cu mancare si bautura, un strigat impotriva casatoriilor dintre rudenii |
Mi-a placut foarte mult ca in cantarile de la Utrenie se spunea ca Irod trebuia sa incalce juramantul. Ce trist un juramant a omorat pe cel care marturisea adevarul.
|
Iata un Sfant care nu este praznuit doar la data mortii. Sfant ales inca din pantecele maicii sale.
"Acesta este mărturisit de Hristos mai mare decât toți cei născuți din femei, și mai mult de prooroc, care a săltat în pântecele maicii sale, și a propovăduit oamenilor venirea Mântuitorului nostru, și a mers mai înainte la iad, ca să binevestească învierea. Acesta a fost fecior al lui Zaharia, arhiereul și al Elisabetei, cea stearpă, fiind născut din făgăduință. Acesta a dezlegat tăcerea tatălui sau, când s-a născut, și a umplut toată lumea de bucurie. Drept aceea și îngerii astăzi se bucură cu oamenii, și toată lumea este plină de bucurie și de veselie. Și se face soborul lui în sfânta sa casă de rugăciune, ce este în Forachia". |
Astazi am citit ca una din explicatiile pentru afirmatia Mantuitorului ca Ioan va fi cel mai mic in Imparatia Cerurilor, ar fi aceea ca Ioan nu primise Duhul Cincizecimii. Dar intr-o predica a IPS Anania se precizeaza ca Ioan l-a primit pe Duhul Sfant din pantecele maicii sale, deci inainte de a se naste; iar mama sa Elisabeta s-a invrednicit de primirea Sfantului Duh prin pruncul sau, care a saltat in pantece la intalnirea Elisabetei cu Fecioara Maria.
Daca mergem pe principiul ca Ioan este numit cel mai mic pentru ca nu a primit Duhul Cincizecimi, inseamna ca el este mai mic decat cel mai mic membru botezat si impartasit prezent in imparatia cerurilor. Eu nu inclin sa dau credit acestui punct de vedere. |
Astazi am ajuns din nou la ceas de sarbatoare.
Fie ca Domnul sa primeasca postul si rugaciunile pe care le veti inchina azi Inaintemergatorului Sau! Acatistul Sfantului Ioan Botezatorul-Alcatuire a sfintitului Patriarh Isidor al Constantinopolului http://www.youtube.com/watch?v=kjRao...eature=related (de pe blogul lui Cristiboss). |
Sunt foarte bucuroasa caci cu ajutorul Domnului maine voi putea merge la biserica ortodoxa greceasca din oraselul meu(adica sunt bucuroasa ca se tine slujba,caci pana acum nu era deschis decat duminica)!
Sf.Ioan Botezatorul inseamna f mult pt mine,este Sfantul despre a carui istorie am aflat in copilarie simtind compasiune pentru moartea sa nevinovata;mai mult decat atat,dupa mai multi ani am scapat dintr-o mare primejdie care se intampla chiar in seara zilei Nasterii sale(24 iunie). Il iubesc si il cinstesc mult pe acest drag smerit ocrotitor! Condacul 1 Prin tine izbavindu-ne de tot necazul, dupa datorita multumire, pe tine aparatorul si fierbinte sprijinitorul nostru te rugam, cel ce ai indraznire catre Domnul, din toate nevoile ne slobozeste pe noi ca sa-ti cantam : Bucura-te, sfinte Ioane, preacinstite Inaintemergatorule ! Icosul 1 Inger inaintestatator, al cetelor dreptilor, tu esti Ioane proorocule, ca stralucind cu dumnezeiasca lumina, luminezi pe toti cei ce lauda dumnezeiasca pomenirea ta, si cu fierbinteala si dragoste te maresc si zic catre tine asa : Bucura-te, stea de lumina purtatoare lumii; Bucura-te, faclie stralucitoare a toata faptura; Bucura-te, cadere de pierire demonilor; Bucura-te, ridicarea pamantenilor celor cazuti; Bucura-te, lumina necuprinsa de ochii omenesti; Bucura-te, adanc mare vazut de gandurile credinciosilor; Bucura-te, ca tu esti povatuitorul mantuirii; Bucura-te, ca luminezi [COLOR=#0000ff]inimile credinciosilor[/COLOR]; Bucura-te, datatorule de [COLOR=#004276]bucurie al crestinilor[/COLOR]; Bucura-te, pierzatorul blestemului pamantenilor; Bucura-te, prin care se lumineaza faptura; Bucura-te, prin care se goneste necazul; Bucura-te, Sfinte Ioane, preacinstite Inaintemergatorule ! .................................................. .......................... Condacul 13 Sfinte Ioane proorocule, dulceata lumii, frumusetea cerului cea impatrit luminata, primind aceasta rugaciune de acum, izbaveste pe toti din toate nevoile, si-i scoate din chinul cel ce va sa fie pe cei ce te lauda cu credinta, cantand lui Dumnezeu : Aliluia ! |
Cand induram neplaceri de la cei ce nu-L cunosc pe Dumnezeu, ar trebui sa ne gandim la moartea Sfantului Ioan Botezatorul, la sfantul sau cap adus pe tipsie fetei nelegiuite, insetate de sange. In felul acesta, vom fi mai curajosi in a suporta scarbele venite din partea acelora.
"Dumnezeu a ingaduit - spune Sfantul Ioan Hrisostom - si nici n-a dezlantuit traznet din cer ca sa arda chipul acelei nerusinate, nici n-a poruncit sa se despice pamantul si sa inghita tot ospatul acela nelegiuit. N-a facut asta si ca sa incununeze cu si mai mari cununi pe drept, si ca sa lase mare mangaiere celor care vor suferi mai tarziu pe nedrept. Sa auzim, asadar, acestea toti cati facem fapte de virtute, dar suferim necazuri de la oamenii rai. Dumnezeu a ingaduit sa fie injunghiat cel care a trait in pustie, cel incins cu cingatoare de piele, cel imbracat cu haina de par; profetul, cel mai mare dintre toti profetii, decat care altul mai mare n-a fost intre cei nascuti din femei, a ingaduit Dumnezeu sa fie injunghiat de o fata desfranata si stricata omul care apara legile dumnezeiesti. Gandindu-ne, dar la acestea, sa induram cu curaj oricat am suferi" (Omilia XLVIII la Matei). |
Cuvânt la Tăierea Cinstitului cap al Sfântului Ioan Botezătorul
De pe site-ul www.ortodoxiatinerilor.ro:
"Precum un bărbat iubitor de pustie, ajuns într-un loc cu dumbravă, la umbra copacilor, la chemările păsărilor și la răcoarea apelor, își simte lină și netulburată cugetarea minții și se arăta cu fire blândă către toți oamenii, așa și noi, în zilele trecute, fiind mângâiați de suflarea Duhului, cea blândă, vă vorbeam vouă despre milostenie. Iar când Evanghelia ne vorbește despre nebunia lui Irod, înverșunarea femeilor, ospățul bărbaților nebuni și masa cea pângărită, darul cel fără de lege, lucrul cel necuvios și îngroparea trupului preacinstit, simt că mă fac alt om, fiindcă încremenit mă simt, iubiților, când, înaintea mea, aduc faptele făcute de Irod, de este îngăduit a le numi fapte și nu ucideri, ale celui ce a făcut niște fapte ca acestea. Că, zice Evanghelistul Matei: „În vremea aceea, a auzit tetrarhul Irod despre faima lui Iisus. Și a zis slujitorilor săi: Acesta este Ioan Botezătorul, el s-a sculat din morți, și de aceea, se fac minuni prin el" (Matei 14, 1-2). Mărturisește uciderea Proorocului și nu poate minți, că a știut, pe cel ce l-a omorât, că este Prooroc și bărbat drept. Că de nu ar fi cunoscut acest lucru, ar fi zis că el s-a ridicat din morți și pentru aceasta se fac minuni printr-însul. Și, pentru care pricină a ucis pe Prooroc? Pentru cã acesta a fost propovăduitorul adevărului. Și voia prin vădire și mustrare, sã curme fapta cea fără de lege și sã fie, precum i se cădea ca împărat, păzitor poruncilor lui Dumnezeu, el, care, prin sminteala cea desfrânata a dulceților, strica legile. Că acela este împărat, care dă legi cu dreptate, împlinindu-le, mai întâi, el însuși, iar nu schimbându-le. Că în ce alt chip s-ar fi putut pune rânduiala, în lumea pe care o stăpânea, dacă nu prin legile cele după dreptate, înfrânând neamul oamenilor, cel greu de ținut în frâu. Dar Irod era împărat, nu al popoarelor, ci al desfătărilor și rob al patimilor. El nu numai legea lui Dumnezeu o strică, ci și ucidere pe nedrept făcea. Și pe cine a ucis? Pe un bărbat drept, decât care, mai mare între cei născuți de femei, nu s-a ridicat, precum și Domnul a mărturisit. Pe un bărbat care locuia în pustiu, nu fugind de neamul oamenilor, ci de faptele cele rele și scârnave ale lor. Pe acesta prinzându-l, Irod îl ținea legat și l-a pus în temniță, pentru Irodiada. O, lucru străin, Ioan vroia prin mustrare, să dezlege sufletul lui Irod, cel legat cu lanțul păcatului, iar el lega pe cel ce-l dezlega. Era legat Ioan, și cu toate acestea, grăia, era închis și, în temniță fiind, mustra. Nu se temea Ioan de moarte, ci îi era frică să tacă și să nu spună adevărul. Pe acesta l-a ucis Irod și nu numai o singură ucidere a făcut, ci mai multe. Că cel ce ucide un dascăl folositor sufletelor, acela nu ucide numai unul, ci pe atâția pe câți i-ar fi putut face vii, prin cuvântul său, de ar fi trăit. O zi de prăznuire a unei nașteri, care mărturisește din sine ucidere de prooroc. Că, deși vasul de lut al acestuia se risipea în mormânt, făclia de lumina a duhului său purta în ea lumina credinței. Pe acesta l-a ucis Irod. Și cum l-a -ucis? În vremea când se prăznuia, ziua nașterii lui, când jucând fata Irodiadei, jocul ei de dezmierdare, a primit această plată. Că n-a cerut aur, nici argint, nici pietre scumpe, ci povățuită fiind de maică-să, a zis: „Dă-mi, aici, pe tipsie, capul lui Ioan". Că, dacă l-ar fi cerut, pentru ca să cinstească capul lui Ioan, l-ar fi prețuit cu adevărat, mai mult decât tot aurul și argintul și pietrele scumpe. Dar ea nu l-a cerut pentru credință, din evlavie, ci că, după ce îl va ucide pe Mustrător, să dăruiască mamei sale libertate, fără oprire, pe calea păcatului. Deci auzind, împăratul s-a întristat, nu pentru uciderea Proorocului, ci de frica poporului, cã toți cinsteau pe Ioan ca pe un prooroc. Și era sufletul lui Irod ca o corabie mare, care se clatină, când de o parte, când de alta; să facă ucidere, se temea de popor, să nu facã ucidere, nu-și putea ierta jurământul, față de cei ce erau împreună cu el. Deci, îngreuiat de dulceață cea cu multe văpăi, pe care o avea pentru femeie, trimițând, a tăiat capul lui Ioan în temniță. O, rău lucru este jurământul, Ascultați pe Domnul, care zice: „Să nu va jurați, nicidecum" (Matei 5, 34). Că, ticălosul, de nu s-ar fi jurat, n-ar fi suferit să facă ucidere. Ce mână a îndrăznit a apropia sabia de sfântul grumaz al lui Ioan, de care fiarele, în pustie, s-au sfiit, leii s-au cutremurat, șerpii și balaurii s-au înfiorat, albinele cele sălbatice, pentru sfințenie hrăneau, lucrând mierea pe care i-o dăruiau? Pe acesta mâna de călău, l-a tăiat, neînspăimântându-se de fața lui de înger, nici cutremurându-se de obrazul lui, cel cu chip dumnezeiesc. Îmi vine să cred, întunecat de beția lui Irod, călăul avea sabie, dar ochi nu avea. Că dreptul, și după moarte trăia și capul lui, tăiat fiind, glasul îi era încă viu. O, cruzime și asprime a omului! O, tiranule fără de lege! Nu era oare destul înjunghierea pruncilor, uciși în Betleem, de Irod, cel dinainte de tine? Când plângerile maicilor erau mai ascuțite decât sângele, când picăturile lacrimilor biruiau izvoarele, când pieptul maicilor, cu lapte, albea pământul? Care fiară n-a lăcrimat atunci? Nu a fost destulă neomenia acelui Irod, ci ai tăiat și tu pe Ioan, împlinind nemilostivirea aceluia, tu care nici de un fir de păr al lui nu ești vrednic? Pentru care din lucrurile acestea, voi fi ție milostiv, zice Domnul? O, cetate a sângelui, în care Irod a împărțit, iar fiul a desăvârșit, cel deopotrivă cu numele și asemănarea cu năravurile! Vai nouă, că cei ce par sprijinitori bunei rânduieli, s-au făcut povățuitori neorânduielii. De unii ca aceștia, povățuiți fiind și învățați a ucide, toți, spre uciderea lui Hristos, au căzut la înțelegere. Pe Isaia l-au fierăstruit, pe leremia l-au omorât, pe Nabot împroșcat cu pietre, pe Zaharia l-au ucis, pe Hristos l-au răstignit. Cu toate acestea plânsul și tânguirea, pentru rele, lăsându-le lor, să alergăm la lumina învățăturii de taină, în Hristos Iisus, Domnul nostru, căruia slava se cuvine, în vecii vecilor! Amin." (Sf. Ioan Gură de Aur) Pentru rugăciunile Înainte Mergătorului Tău, Hristoase, Dumnezeul nostru, rămâi cu noi și umple inima noastră de lumină și de bucurie duhovnicească! Amin! Tot pentru praznicul de ieri, cred că ar fi deosebit de interesant să postăm predica părintelui Nicolae Steinhardt dedicată Sfântului Ioan Botezătorul. Voi încerca s-o găsesc online pentru a o putea posta aici. |
Citat:
|
|
Citat:
|
Citat:
Pe mine ma duce cu gandul la o exprimare liturgica destul de frecventa in slujbele ortodoxe, luata de la Ap. Pavel pt. a incerca sa graiasca negraitul tainei de necuprins. Taina crucii in toata adancimea si inaltimea si largimea si lungimea ei. „Hristos să Se sălășluiască, prin credință, în inimile voastre, înrădăcinați și întemeiați fiind în iubire, Ca să puteți înțelege împreună cu toți sfinții care este lărgimea și lungimea și înălțimea și adâncimea...plinatatii lui Dumnezeu ” ) Efeseni 3, 18 Simbolistica de taina a Crucii, o stiti - coloana verticala ne sugereaza cerul coborat pe pamant, inaltimea dumnezeirii coborata pana la cele din adancime. Coborare a Celui ce este Nematerie, care apoi se preface in urcus al materiei. Duhul S-a facut materie, pt. ca materia sa se faca duh. Dumnezeu S-a facut om, pt. ca omul sa se faca dumnezeu prin har. Latimea si lungimea - cu mainile pironite pe bratele laterale ale Crucii, Hristos ne invaluie intr-o imbratisare vesnica atot-iubitoare si atot-cuprinzatoare pe toti cei de pe rotundul pamantului. Desi am auzit exprimarea asta, de multe ori in imnele liturgice, acum, pe loc, nu mi-o amintesc exact decat intr-un icos din Acatistul Sf. Apostoli Petru si Pavel. (cred ca in slujbele din Postul Pastelui se aude frecvent). Bucura-te, necuprinsă lățime a dragostei; Bucură-te, lungime a dumnezeieștii rânduieli celei mai înalte de veci; Bucură-te, neapropiată înălțime a teologiei; Bucură-te, nevăzuta adâncime a iconomiei; Referitor la Sf. Ioan Botezatorul, cred ca imnograful care i-a alcatuit Acatistul, vrea sa ne sugereze prin expresia atribuita lui - „frumusetea cerului cea impatrit luminata”, ideea ca el infrumuseteaza cerul luminat de Cruce simultan, in toate cele 4 zari. Sfantul inaintemergator a fost capabil de jertfa intrucat era inradacinat adanc in iubirea de Dumnezeu si s-a inaltat atat de mult pana la a renunta la toate ale lumii de dragul Lui. El si-a asumat anticipat si tainic jertfa Crucii, a inteles ca Dumnezeu nu incape intr-un suflet stramt, ingust, inghesuit, lipit de cele pamantesti, a inteles anticipat ca numai jertfa din iubire largeste, inalta, lateste si adanceste launtrul omului pt. a-l face incapator pentru Dumnezeu. Sau, dupa cuvantul lui Steinhardt din linkul pus de Laura, sfantul a depasit "stramtoarea fenomenalitatii." A inteles anticipat taina Crucii ce lumineaza in "patru zari" si a devenit el insusi podoaba infrumusetata a acestui cer. |
“Mărita tăiere a Înaintemergătorului, rânduială dumnezeiască a fost, ca și celor din iad să propovăduiască venirea Mântuitorului. Să se tânguiască Irodiada, care a cerut uciderea fără de lege; că nu legea lui Dumnezeu, nici viața cea vie a iubit, ci pe cea amăgitoare și vremelnică.”
|
Sfantul Ioan Botezatorul este simbolul anticipat al patimirii martirilor si misionarilor crestini care au fost ucisi pentru vestirea Evangheliei lui Hristos. Asa cum Irod a refuzat sa-si indrepte viata prin predica lui Ioan si l-a omorat pentru ca a mustrat traiul sau nelegiuit, tot asa si necrestinii, neprimindu-L pe Hristos, i-au dat mortii pe cei ce L-au vestit.
|
Frumos este comentariul Parintelui Staniloae la talcuirea Sfantului Chiril al Alexandriei a textului Evangheliei dupa Ioan, in care Sfantul Ioan Botezatorul este numit si proroc si apostol. "Apostolul se bucura de o cintire mai mare de la Dumnezeu decat Proorocul. Ultimului i se comunica de catre Dumnezeu ca va veni. primului i Se arata venit..........., Ioan Botezatorul are fericirea sa implineasca amandoua slujirile. El stia ca Hristos va veni curand. Si are fericirea sa-L vada, sa-i fie si confirmata vestirea venirii Lui de catre El prin venire" (Pr Prof. Dr. Dumitru Stanilaoe)
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 06:18:38. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.