![]() |
Multi credinciosi.dupa ce dau la sfintul altar pomelnicul si prescura pentru vii si morti,solicita preotului particele pentru zilele de post (luni,mercuri si vineri).In cartile sfintilor Parinti se spune clar-nu se dau acasa particele. Deci intrebarea este: ce se face cu particelele care se scot la sfinta liturghie? Iertate sa-mi fie evenualele graseli in formularea ideii.
|
acestea dupa Sf.Liturghie preotul le "potriveste" adica le papa:), ca doara dupa ce a impartasit,el se intoarce cu potirul inapoi in altar,pana in momentul impartasirii acolo fiind Sf.Sange si Sf.Trup, doar agnetul mai putin partea cu HS, iar dupa ce a impartasit el pune si restul de miride si particele in potir.
|
Fac si eu ca mos Ion Roata...adica n-am priceput-se dau acasa au ba!In articolul pe care l-am citit in deschiderea portalului scrie spre sfirsit asa:"Inainte de iesirea din biserica se imparte anafura.........si particelele pentru pomenire"Arhim. Placide Deseille.
Ma iertati cei care cititi dar tare putin interes pentru topice cu Sfinta si Dumnezeiasca Liturghie.Daca era ceva mai de senzatie....:D |
BA!nu se dau!
|
Citat:
|
Daca ceri ti se da ,dar in multe carti am gasit scris ca este pacat.Nu mai vorbesc de ispitele pe care le au acei care postesc si iau particele...Dar se intimpla sa o primesti odata cu anafura fara ca tu sa o soliciti atunci ce faci cu ea? Lucrurile nu sunt simple de loc dar nu vrea numeni sa le discute.
|
Sa ne intelegem - particelele poarta denumirea de miride. Ce sunt miridele? Sunt bucati mici de prescura, pe care preotul cand proscomideste le scoate cu copia din prescura si pe care le asaza pe disc in jurul agnetului pentru pomenirea Maicii Domnului, a sfintilor, a episcopului local, a carmuitorului statului si a ctitorilor, firimiturile mici fiind pentru pomenirea celor vii si a celor mortilor.
De retinut - numai agnetul se preface in cadrul Sfintei Liturghii in Trupul Mantuitorului. Ele vor fi puse mai tarziu in potir. A nu se uita: noi credinciosii nu ne impartasim cu ele. Ele sunt "potrivite" de preot sau de diacon (acolo unde exista). Introducerea acestor miride in ritualul Proscomidiei s-a facut cu scopul de a reprezenta simbolic pe Sfantul Disc unitatea in Iisus Hristos a intregii Biserici. In concluzie, miridele nu se dau credinciosilor. |
:)Dorina,stiu la ce te referi.Exista obiceiul(gresit),ca unii preoti sa dea particele, de dimensiunea anafurei,credinciosilor spunandu-li-se ca sunt mai importante decat anafora.Unii preoti chiar le aseaza pe marginea sfantului disc sau pe sfanta masa.Este o practica gresita pentru ca incurajeaza superficialitatea si chiar superstitia in credinta.
|
Multumesc celor care m-au lamurit oarecum in aceasta problema dar ar mai fi o practica pe care as numi-o popular "purtarea prescurilor"in cele 4o de zile de la moarte cuiva,aceasta fiind legata tot de scoaterea particelelor.
Deci daca preotul iti da particele fara a solicita este bine sa refuzi.Am inteles bine? |
Preotul daca iti da particele le consumi ca anafora,adica paine sfintita.Purtarea prescurilor pentru cei adormiti inseamna aducerea la biserica:faina pentru prescuri,ulei pentru candeli,vin pentru impartasanie si pomelnic cu numele raposatului,care va fi pomenit timp de 40 zile.
|
Citat:
|
Intrebarile mele pornesc de la un simplu mirean care frecventeaza biseric si care s-a cofruntat cu aceasta situatie:i-a fost pusa in mina una sau mai multe particele care nu aveau dimensiunea anfurei,erau mult mai mari si unele din mijlocul prescurii cu stampila "Iisus Hristos..".hirtia in care erau invelite cuprindea nume de ctitori pe care ie-am auzit pomenite la Sfinta Liturghie.Multa lume crede ca este bine asa!
Am luat si eu odata si am avut ispite mari,urmatoarea data am refuzat suparind preotul care mi-a dat-o.Am fost mustrata pentru neascultare. |
Lucrurile stau cam asa:
1. La Proscomidie sunt folosite cinci prescuri. Toate au imprimate o pecete cu literele IC XC NI KA (IS HS NI KA), ce înseamnă Iisus Hristos biruiește; excepție face prescura a doua, despre care va voi vorbi mai jos. 2. Din prima prescura se taie un cub cât pecetea de mare și se așează în centrul Sfântului disc. Acesta este numit agneț și doar el se preface în Trupul Domnului în timpul Sfintei Liturghii. A doua prescura ce are imprimat un triunghi se taie o părticică în forma de tetraedru (piramida cu trei laturi) mai mare și se așează lângă Agneț, în partea stângă a preotului. Aceasta este în cinstea Maicii Domnului. Din a treia prescură se taie nouă părticele de aceeasi formă, dar mai mici, și se așează în partea dreapta pe Sfântul Disc. Din a patra prescură se taie două părticele pentru ierarhul locului și ceilalți frați slujitori, iar cealaltă pentru mai marii țării și se așează sub Agneț. Din a cincea prescură se scoate ultima părticică pentru ctitorii și binefăcătorii bisericii dacă sunt morți și se asează lângă celelalte două din prescura a cincea. sub ele se așează alte părticele mai mici: pentru vii din prescura a patra așezate în stânga și pentru adormiți din prescura a cincea in partea dreaptă. Așa sunt așezate toate pe Sfântul Disc. 3. Agnețul se preface în timpul Sfintei Liturghii în Sfântul Trup, iar celelalte părticele, numite și miride, nu. Preotul se împărtășește din Sfântul Trup din partea cu inscripția XC (HS). Celelalte trei părți sunt puse în Sfântul Potir și de acolo sunt împărtășiți credincioșii. Miridele sau părticelele scoase la Proscomidie și așezate în jurul Agnețului, prefăcut ulterior în Trupul Domnului, sunt puse și ele, toate, în potir. Așadar aceste părticele nu le consumă nimeni, decât preotul la sfârșitul slujbei, împreună Trupul și Sângele Domnului rămase în Potir. 4. Practica aceasta cu scosul părticelelor nu se referă nicidecum la aceste părticele, ci la altele, scoase de preot la cererea credincioșilor. Întradevăr, în Liturghier se arată că preotul scoate părticele pentru diferite trebuințe, dar ele se așează alături de celelalte pentru vii, având aceeași "soartă". 4. Unii preoți scot părticele mai mari pentru aceste trebuințe, dar numai la cererea credincioșilor, și regretabil este că le așează separat, de obicei deasupra Agnețului, iar la sfârșit le dau persoanelor în cauză. 5. Anafura se taie din ce a rămas din cele cinci prescuri, dar și din celelalte prescuri aduse la Altar. Bineînțeles ca și acestea au imprimate pe ele pecetea, iar asta nu înseamnă ca primim părticele, indiferent în ce hârtie sunt învelite. |
Citat:
In Liturghier sunt prescriptii tipiconale clare, nu inteleg de unde aceste inovatii. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
ŽVa multumesc din suflet pentru raspunsuri.
|
Am ascultat o predica a unui parinte din Moldova care spunea clar si raspicat ca acest obicei este rau si nu face parte din invatatura Biserici Ortodoxe, iar tot ceea ce nu e din dreapta credinta nu aduce folos astfel incat nici nu se pune problema pentru un crestin care respecta canoanele , sa fie partas unor astfel de lucruri si practici
|
În Carte de rugăciuni pentru trebuințele și folosul creștinului ortodox tipărită cu binecuvântarea Preafericitului părinte Teoctist editura institutului Biblic și de misiune a B.O.R din 1999 iată ce scrie la capitolul Acatiste,privegheri și rugăciuni la toată cerearea:
Rugăciunile la toată cererea le face preotul în biserică atunci când săvârșește Sfânta Liturghie. Aceste rugăciuni se fac pentru:boală,pagubă,călătorie,vrăjmași și pentru orice trebuință. Credinciosul spune preotului pentru ce să se roage,iar el știe ce să facă. La începutul Sfintei Liturghii ducem preotului prescuri din care el va scoate o părticică,pe care o dăm celor bolnavi sau o mâncăm noi înșine înainte de masă?:39: Așadar???? |
Multumesc lui iustin01 pentru explicatie.
Dorinastoica - de unde sa ducem noi la altar prescuri? E voie sa faca le faca si credinciosii? Nici nu au pecete. Sau am inteles gresit? |
Citat:
Obișnuim să ducem două prescuri una pentru vii și una pentru morți. Nu înțeleg .La voi nu se vând prescuri la pangar? Nu,nu le poate face oricine și oricum. La mănăstiri e altă rânduială. |
Aha, acum stiu la ce te referi, Dorina. Multumesc.
Nu, la noi nu se vinde nimic, in afara de lumanari.:mad: Eu stiam ca preotul face anafura. La noi el o face si rar, cand nu are timp, o pune pe o fata sa faca. Dar am inteles ca trebuie sa fie preotul/preoteasa sau o persoana necasatorita, care traieste in curatie. De asta sunt cam discutii cand e vorba sa o faca o fata, ca nu e sigur...:106: |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Scoaterea particelelor e o slujba ff puternica, nu orice preot accepta sa o faca. Se face in Sf Altar si din cate stiu acele particele nu se dau la oameni. Sunt atat de puternice, incat 'crapa' !!! Daca intelegeti ce vreau sa spun ! Nu e de joaca, iar daca cineva se gandeste la aceasta rugaciune, sa se gandeasca de 200 ori inainte.
|
Hai mai Mirabela, nu exagera. Proscomidia o face fiecare preot. E puternica? de ce? E ca orice rugaciune. Este o paine sfant si atat.
Si ce se face atunci cu particelele? Le mananca numai preptul, sau se lasa se se strice? Sau ce? Eu imi imaginez ca se pune ce trebuie la impartasanie (nici acum nu mi-e clar ce parti si cate si mai ales cum se numara) si ce ramane se imparte la oameni ca anafura. Poate se indura vreun preot sa intre pe fir si sa ne lamureasca. |
Nu sunt preot. Am gasit pe acest site mai multe informatii despre proscomidie.
Este prima parte din Sfanta Liturghie cand sunt pregatite darurile de paine si vin- mai multe informatii-http://www.crestinortodox.ro/liturgica/viata-liturgica/proscomidia-70644.html |
Citat:
Sofia să știi că preoții nu prea discută despre aceste lucruri .Nici noi nu ar trebui dar pe de altă parte Sfinții Părinți spun că este bine să întrebăm atunci când avem nelămuriri. Din păcate "în popor"se spune de către cineva care a avut o pierdere sau cineva i-a făcut cuiva un mare rău că"merg eu la preotul...x...și scot părticele și Dumnezeu va face dreptate"."Dumnezeu face dreptate dar "dreptatea noastră este înaintea Lui ca o cârpă lepădată" Povestea despre aceasta un preot bătrân și mult îmbunătățit cum că, unui țăran i-a fost furat un cal.A mers la biserică,a plătit pomelnic de 4o zile și a cerut să i se scoată părticele pentru pagubă. După câteva zile i-a fost adus înapoi calul.S-a bucurat dar de a două zi a început să aibă tot felul de necazuri.Mergând la preot i-a spus acestuia să nu mai citească pomelnicul că și-a recuperat paguba și nici nu va mai posti. Preotul l-a certat spunând-i să facă rugăciunile până la terminarea celor 4o de zile căci Dumnezeu are judecățile lui. Așadar este bine să fim cu băgare de seamă cum ne rugăm și ce anume cerem de la Dumnezeu căci aceste este drept nu numai pentru noi, ci pentru toți oamenii și pe toți îi iubește la fel și "...nimeni din cei vii nu-i drept înainte Lui" |
Citat:
|
Eu nu pricep nimic. De unde le stiti voi toate astea cu particelele, mai ales daca spuneti ca preotii nu vorbesc despre asta.
Si nu mi-ati raspuns totusi ce se face cu ceea ce ramane din anafaura, dupa impartasanie. Eu tot n-am inteles ce sunt aceste particele si de unde sunt. |
Citat:
De unde știm? De la biserică ,din cărți,de la bătrâni,de la oamenii care merg la biserică de o viață,de la părinți,de la bunici,de la unii preoți și de ce nu...de pe forum. |
Citat:
Dacă eram foarte lămurită și deacord cu această practică controversată nu deschideam acest topic. |
Pricepi doar cat vrea Bunu Dumnezeu sa pricepi.
Crede-ma ca nu glumesc cand spun, ca sunt foarte puternice, iar pt cine nu are o credinta ff puternica, si nu tine post, sa uite de aceasta slujba. Citat:
|
Citat:
La Proscomidie inainte de Sf.Liturghie preotul pregateste materia Sf.Jertfe din 5 prescuri: una pt Sf.Agnet, una pt Mirida Maicii Domnului, una pt cele 9 cete, si 2: una pt miridele pt cei vii si una pt miridele pt cei adormiti! Toate acestea se scot din cele 5 prescurele, ce vor sta inconjurand Sf.Agnet pe Sf.Disc ce simbolizeaza Biserica Cereasca si Biserica Luptatoare in jurul Jertfei lui Hristos. In Sf.Potir este Vin si putina apa: si unul din ostasi cu sulita coasta lui a impuns si indata a iesit sange si apa! spune randuiala Proscomidiei cand se pune Vin si apa in Sf.Potir. Revenim: restul de prescura ce ramane din scoaterea Sf.Agnet si a Miridelor, se pune la ANAFORA! a) Unii Preoti nu pun aceste resturi de prescura la Anafora, ci le lasa ca sa dea la babe sau la unele persoane, ele fiind doar Anafora. b) Sau ceea ce este mai grav: unii preoti nu pun Miridele toate de pe Sf.Disc in Sf.Potir cand ar trebui sa le puna in Sf.Potir si sa spuna: Spala Doamne pacatele robilor Tai... si le pastreaza ca sa dea IRESPONSABIL la oameni... Pr.Cleopa spune SINCER si HOTARAT: - N-ai voie să iei particica acasă. Nici un preot n-are voie să dea particica acasă. Este o mare greșeală a preoților care dau părticele acasă! Nu-i voie, Doamne ferește! Sfântul Simion al Tesalonicului zice: “Preotul care va da părticele din Altar poporului să nu mai fie preot”. Particica ți-o scoate preotul în altar și rămâne în Sfântul Potir. Ți-a scos pentru vii și pentru morți. Ea rămâne să se sfințească când se coboară Preasfântul Duh la epicleză. După ce s-a sfințit, este pusă în dumnezeiescul Sânge, și atunci ai împărtășire direct cu Trupul și Sângele Domnului. Nu să i-o dea omului acasă s-o pună prin castroane. Vai de mine ce nebunie! Cine ți-a spus că ai voie să dai părticele acasă? Niciodată nu se dau părticele. |
Eu sunt de acord sa nu se dea particele acasa,dar totusi intreb:
ce spera sau cu ce scop iau particele acei credinciosi? de ce preotul totusi da particele acasa? |
Am citit si eu topicul si, oricat ma framant, nu pricep un lucru.
Cum poate o bucata de paine, fie ea si sfintita, binecuvantata, scoasa in numele Maicii Domnului etc., sa se compare vreodata cu Trupul Domnului nostru Iisus Hristos ? De unde aceasta preocupare pentru particele ? Eu marturisesc ca, dupa impartasanie, imi vine greu sa ma mai concentrez cum se cuvine la restul liturghiei. Atat de important mi se pare faptul de a fi mancat Trupul lui Cristos, incat restul (binecuvantarea finala, ultimele imnuri) mi se par insignifiante. |
Citat:
Nu uitați câteva lucruri: -mai întâi, este posibil ca acele părticele să fie chiar Trupul lui Cristos. Preoții ortodocși se pare că au școli diferite în această privință, existând deosebire între școala slavă și școala grecească. -în cazul în care cineva nu se socotește în stare de grație, nu poate beneficia de Sf Trup și Sânge, în schimb poate mereu beneficia de cele binecuvântate: antidronul sau părticelele (dacă nu sunt prefăcute). Sperăm mereu ca Harurile Lucrătoare să atragă pe cele Sfințitoare. -nu cred că cei care iau vin sfințit sau Sf Paști le compară cu Trupul și Sângele Domnului. Dacă mâncăm tort, nu înseamnă să nu mâncăm mămăligă. Dacă ne rugăm lui Cristos, nu înseamnă să nu ne mai rugăm Maicii Sale, celorlalți sfinți și îngeri. Aici nu e deloc o logică de tip "ori-ori", precum e la protestanți. Pe cer e destul loc și pentru Soare, și pentru Steaua Dimineții, și pentru celelalte stele. Și la fel, în viața noastră. |
Cu siguranta ca in toata Ortodoxia indiferent de scoli, din punct de vedere liturgic doar Sfantul Agnet se preface in Trupul Mantuitorului. iar la Euharistie numai din Sfantul Aghnet , mai precis din paricelele NI KA se dau credinciosilor.
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 06:32:22. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.