Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Botezul (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5017)
-   -   Botez prin turnare sau scufundare (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=4528)

monica.miholca 12.09.2008 00:02:24

Am vazut ca s-a mai discutat acest subiect, insa nu m-am lamurit pe deplin.
Sora mea a fost de curand la un botez al unei rude de-a sotului. Mi-a povestit destul de mirata ca "preotul nu a scufundat copilul in apa, ci numai l-a udat", contrar a ceea stia ea (si eu) ca este corect de facut la un botez.Tatal copilului este preot.
Nu cunosc prea bine ce ne invata Biserica Ortodoxa, de aceea as vrea sa ma lamuriti daca este corect intr-adevar sa se boteze prin stropire sau turnare, sau numai prin scufundare (in conditiile in care copilul este sanatos si nu exista nici un impediment).

mihailt 12.09.2008 01:29:18

Parintele arhimandrit Mina Dobzeu l-a botezat pe Nicolae Steinhardt prin turnare.
Pentru ca nu se putea atunci altfel.(sa se faca prin afundare.)
Foarte probabil ca si copilasul a fost botezat prin turnare ca nu era posibil prin scufundare.
Botezul este valabil si nu se repeta.

mihailt 12.09.2008 01:30:17

Randuiala normala este prin scufundare la Biserica Ortodoxa dar in caz de necesitate se poate face si prin turnare.

dulcineea 12.09.2008 19:06:52

Citat:

În prealabil postat de mihailt
Parintele arhimandrit Mina Dobzeu l-a botezat pe Nicolae Steinhardt prin turnare.
Pentru ca nu se putea atunci altfel.(sa se faca prin afundare.)
Foarte probabil ca si copilasul a fost botezat prin turnare ca nu era posibil prin scufundare.
Botezul este valabil si nu se repeta.

conform sfintelor canoane botezul valid este numai cel prin scufundare.in puscarie nu avea cristelnita la dispozitie....si poate nici apa suficienta,daca ati fi citit Jurnalul fericirii ati fi aflat mai multe!

mihailt 12.09.2008 19:26:18

Este valid si un botez si celalalt.Botezul nu se poate repeta cnf. Sfintelor Canoane si aceasta o zice parintele Cleopa.
Negresit ca pentru ceva motiv s-a facut botezul acelui prunc prin turnare.
Este foarte valabil.

dulcineea 12.09.2008 19:29:45

Citat:

În prealabil postat de mihailt
Este valid si un botez si celalalt.Botezul nu se poate repeta cnf. Sfintelor Canoane si aceasta o zice parintele Cleopa.
Negresit ca pentru ceva motiv s-a facut botezul acelui prunc prin turnare.
Este foarte valabil.

sa iti botezi si tu copii prin turnare si sigur o sa aiba ingerasul :(:dontgetit:,darul lui Dumnezeu cu el.:(

mihailt 12.09.2008 19:31:06

Iar zice parintele Cleopa:daca copilul se naste si e in primejdie de moarte se boteaza de orice crestin-ortodox prin turnare cu apa daca altfel nu se poate si aceasta cat mai repede.
Nu stai sa moara copilul ca nu gasesti tu acolo cristelnita si preot sa faca botezul.


dulcineea 12.09.2008 19:34:39

Citat:

În prealabil postat de mihailt
Iar zice parintele Cleopa:daca copilul se naste si e in primejdie de moarte se boteaza de orice crestin-ortodox prin turnare cu apa daca altfel nu se poate si aceasta cat mai repede.
Nu stai sa moara copilul ca nu gasesti tu acolo cristelnita si preot sa faca botezul.

da asta e adevarat dar num ai in caz de necesitate si nicidecum in cazul nostru,de fata in care preotul o face cu buna stiinta...ecumenista

Hartford 12.09.2008 20:28:55

Citat:

În prealabil postat de dulcineea
Citat:

În prealabil postat de mihailt
Iar zice parintele Cleopa:daca copilul se naste si e in primejdie de moarte se boteaza de orice crestin-ortodox prin turnare cu apa daca altfel nu se poate si aceasta cat mai repede.
Nu stai sa moara copilul ca nu gasesti tu acolo cristelnita si preot sa faca botezul.

da asta e adevarat dar num ai in caz de necesitate si nicidecum in cazul nostru,de fata in care preotul o face cu buna stiinta...ecumenista

Parerea mea e ca unii preotii au devenit foarte comozi ei zic ca si prin turnare e tot botez. Rugaciunile le mai scurteaza sau le taie de tot si uite asa mergem inainte.

Doamne iarta-ma ca iar am judecat.

dulcineea 13.09.2008 15:03:53

Citat:

În prealabil postat de Hartford

Doamne iarta-ma ca iar am judecat.

asta nu este judecata asta se numeste: discernamant...
alta e cand judecam...pe altii, noi fiind in pacat...

costel 27.07.2010 16:29:02

De la cazul cu copilul decedat la Botez, se tot fac presiuni ca pruncii sa nu mai fie scufundati in cristelnita, se spune ca e de ajuns sa fie stropiti. Daca mergem pe un astfel de principiu, vom ajunge sa acceptam orice, in conditiile in care toate se cer dupa o randuiala. Scufundarea exprima mult mai bine moartea si renasterea la o noua viata, lucru care se petrece in Taina Botezului. Nu doresc sa se creada ca pledez pentru alte posibile decese, fereasca Dumnezeu. Dar de atata timp se tot boteaza si nu s-au intamplat astfel de cazuri, incat marturisesc ca accept cu rezerva ca acel copil a murit prin inec la Botez.

Mihnea Dragomir 27.07.2010 17:00:33

Eu cred că adminsitrarea Sf Taine a Botezului trebuie să se facă potrivit tradiției rituale particulare a fiecărui rit. Pentru Bisericile de rit apusean, aceasta înseamnă prin turnare. Pentru Bisericile de rit răsăritean, aceasta înseamnă prin scufundare.

gabriela8 28.07.2010 16:40:41

Citat:

În prealabil postat de Hartford (Post 92078)
Parerea mea e ca unii preotii au devenit foarte comozi ei zic ca si prin turnare e tot botez. Rugaciunile le mai scurteaza sau le taie de tot si uite asa mergem inainte.

Doamne iarta-ma ca iar am judecat.

Daca este asa e tare rau pentru pruncul in cauza! Este foarte important Botezul cu intreaga lui randuiala pentru cresterea si sanatatea trupeasca si sufleteasca a viitorului crestin; cand constatati asemena situatii sesizati preotul nu va faceti partasi ori mergeti in alt loc ...

Hartford 29.07.2010 03:41:45

Citat:

În prealabil postat de gabriela8 (Post 272669)
Daca este asa e tare rau pentru pruncul in cauza! Este foarte important Botezul cu intreaga lui randuiala pentru cresterea si sanatatea trupeasca si sufleteasca a viitorului crestin; cand constatati asemena situatii sesizati preotul nu va faceti partasi ori mergeti in alt loc ...

Mai atentionez citeodata dar ma abtin.......:106:si nu cred ca e pacatul meu.

gabriela8 29.07.2010 12:40:55

Citat:

În prealabil postat de Hartford (Post 272926)
Mai atentionez citeodata dar ma abtin.......:106:si nu cred ca e pacatul meu.

Cred ca devine pacatul nostru atunci cand stim ca sunt incomplete si totusi beneficiem de aceste servicii; daca nu avem de ales, atunci e altceva...parerea mea. Si totusi e bine de evitat, sa facem lucrurile cum trebuie! Nu putem sa ne jucam cu sufletele!

speranta1970 01.08.2010 00:29:18

Copii mei au fost botezati tarziu: baiatul avea 2 ani si fetita 8 ani. Si pentru ca au fost asa maricei nu au fost scufundati doar stropiti. Asta inseamna ca nu au beneficiat pe deplin de botez?
Daca este asa cum spuneti ce am de facut pentru ca sa beneficieze copiii mei pe deplin de botez, cand nu cunosc nici o biserica ortodoxa care sa aiba loc amenajat indeajuns de mare pentru orice varsta sa fie botezat prin scufundare.

Mihnea Dragomir 01.08.2010 00:46:51

Citat:

În prealabil postat de speranta1970 (Post 273720)
(...)ce am de facut pentru ca sa beneficieze copiii mei pe deplin de botez, (...)

Gândul că ai dv nu ar beneficia pe deplin de botez, nu vine de la Dumnezeu. Sfintele Taine nu pot fi "parțial valide", ci sunt sau nu sunt valide. Este ca și când ați spune despre o femeie că este "oarecum însărcinată".
Biserica garantează validitatea Tainelor, în calitatea ei de administratoare a lor. Pentru ca o Taină să fie validă, trebuie întrunite cele patru condiții privind: materia proprie, intenția, formula și celebrantul. În cazul Botezului aceasta înseamnă: apa, dorința de a boteza, formula prescrisă și existența unui creștin care să boteze.
Dacă sunt întrunite aceste condiții, botezul este valid indiferent că s-a făcut în cristelniță sau la baltă, că s-a afundat copilul sau i s-a turnat cu ibricul, că nașa avea la ea haine albe sau de culoare potrivită sexului, că au existat lumânări sau lămpi cu carbid. Desigur, există și îndrumări exacte despre ritualul botezului, care trebuie urmate nu deoarece contrariul ar duce la invaliditate, ci fiindcă toate au semnificație, frumusețe și tradiție. Spre exemplu, cântarea "câți în Cristos v-ați botezat, în Cristos v-ați și-mbrăcat" semnifică ceva ce un apostol a spus, nu înseamnă că dacă nu se cântă așa botezul nu mai de deplin, ci pe jumătate.

Frecvent în bisericile răsăritene, adulții și copii mari care nu încap în cristelnița existentă se botează prin turnare, ca la apuseni. Stropirea (care e altceva decât turnarea) este folosită numai în cazuri absolut speciale.

speranta1970 01.08.2010 01:44:41

[quote=Mihnea Dragomir;273725]Gândul că ai dv nu ar beneficia pe deplin de botez, nu vine de la Dumnezeu.

NU AM ACEST GAND, dar prin posturile anterioare implicit se relata ca botezul daca nu este prin scufundare nu ar fii deplin. Eu mereu am simtit ca amindoi copiii au fost botezati pe deplin in ortodoxie. Dar daca altii mai stiutori de religie considera ca nu este asa, atunci doresc sa se dea si sfaturi cum trebuie urmat exact pentru a beneficia cu totul de botez.

eea 02.08.2010 14:39:04

Indicat e sa fie facut botezul prin scufundare...scufundarea in apa reprezinta Pogorarea la iad si Invierea Mantuitorului...acum nu putem spune ca cei botezati prin turnare nu sunt de fapt botezati...caci toate se fac din iconomia Bunului Dumnezeu...

Tia 09.08.2010 10:02:26

Nu stiu ce sa zic, in ultimul timp, am tot gasit si prin ziare si la stiri articole despre bebelusi inecati in timpul botezului. In curand voi fi si eu mama, si nu cred ca as putea risca viata copilului; sincera sa fiu, as prefera ca preotul sa faca botezul prin stropire, si nu prin afundare.

costel 09.08.2010 10:26:30

In cazuri de urgenta, Botezul este acceptat de Biserica si in situatiile in care el nu a fost facut prin cufundare. Asadar, Biserica il accepta si sub forma de stropire, dar ea invata ca el trebuie facut prin cufundare. Repet, cufundarea exprima mult mai bine moartea si renasterea la o noua viata.

Tia, fii sigura ca de la cazul nefericit, s-au tot facut botezuri asa cum s-au facut din vechime - prin afundare si nu am mai avut parte de vesti triste.

Speranta, asa cum am mai spus, botezul este recunoscut si in cazul in care el nu a fost facut prin afundare.

DAMIAN 18.10.2010 22:13:35

Sfintul Botez este întâia dintre Tainele Sfintei Biserici ; este usa prin care se întră în Sfânta Biserică. Si numai ajungând membri ai Bisericii lui Hristos ne putem învrednici si de primirea celorlalte Sfinte Taine.

Taina Sfântulul Botez a fost asezată de Mântuitorul Iisus Hristos prin cuvintele : «Mergând, învătati toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui si al Fiului si al Sfântului Duh» (Matei XXVIII, 19). Acestea le-a grăit după învierea Sa din morti.

Dar Taina Sfântului Botez nu este numai usa prin care se intră în Sfânta Biserică a lui Hristos, ci si pentru câstigarea impărătiei lui Dumnezeu, asa cum ne încredintează însusi Mântuitorul, zicând : «De nu se va naste cineva din apă si din Duh, nu va putea să intre în împărătia lui Dumnezeu.» (Ioan III, 5).

Si înaintemergătorul Mântuitorului Hristos, sfântul Ioan, a botezat la Iordam. Dar botezul lui nu era Taină, ci inchipuia doar curătirea. de păcate prin credintă si pocăintă; el era mai mult un îndemn la pocăintă, un semn văzut si pregătitor spre cele ce aveau să vină, cum mărturiseste chiar sfântul Ioan Botezătorul: «Eu unul vă botez cu apă spre pocăintă, dar Cel ce vine după mine este mai puternic decât mine ; Lui nu sunt vrednic să-I duc încăltămintea. Acesta vă va boteza cu Duh Sfânt si cu foc» (Matei III, 11). Mai târziu, si sfântul apostol Pavel, întâlnind în calea sa pe unii care primiseră botezul lui Ioan, i-a întrebat: «Primit-ati voi Duhul Sfânt când ati crezut ? lar ei au zis către el: Dar nici n-am auzit, dacă este Duh Sfânt. Si el a zis : Deci în ce v-ati botezat ? Ei au zis: In botezul lui Ioan. Iar Pavel a zis : Ioan a botezat cu botezul pocăintei, spunând poporului să creadă în Cel ce avea să vină după el, adică in Iisus Hristos. Si auzind ei, s-au botezat în numele Domnului Iisus» (Fapte XIX, 1—5), adică au primit Botezul crestin.

Sfântul Botez instituit de Mântuitorul Iisus Hristos nu este doar un semn pregătitor pentru cele ce ar fi să vină, ci este o Sfântă Taină a Bisericii lui Hristos.Partea văzută a Tainei Sfântului Botez constă din afundarea de trei ori în apa sfintită a celui ce se botează si în rostirea cuvintelor : «Botează-se robul lui Dumnezeu. (N) In numele Tatălui, amin, si al Fiului, amin, si al Sfantului Duh, amin.; acum si pururea si in vecii vecilor, amin».

Sfânta noastră Biserică face Botezul prin aiundaie, nu prin turnare sau prân stropire, pentru că chiar cuvântul botez are ânsemnarea de «a afunda", «a cufunda». Sub formă de turnare sau prin stropire se săvârseste doar în împrejurări cu totul deosebite, când, de pildă, cineva este greu biolnav sau când nu se află la îndemână apă din destul.

Apa care se foloseste la Taina Sfântului Botez trebuie să fie naturală, curată, cu nimic amestecată.

Efectele primirii Tainei Sfântului Botez sunt : iertarea păcatului strămosesc si a tuturor păcatelor săvârsite înainte de Botez în situatia celor ce se botează mai târziu ; renasterea, sau nasterea la o viată nouă duhovnicească, viată de curătie si sfintenie ; de asemenea, primirea în sânul Sfintei Biserici, adică numărarea celui botezat între fiii ei, putându-se împărtăsi de toate celelalte Sfinte Taine si de bunurile sufletesti pe care Sfânta Biserică le dăruieste membrilor ei (cum s-a mai arătat). De aici si denumirile date Tainei Sfântului Botez: «baie», «izvor sfânt», «luminare», «renastere», «nastere din nou», «sfintire», «pecetea lui Hristos», «baia vietii"-, «baia renasterii»i «baia pocăintei».

DAMIAN 18.10.2010 22:14:21

Botezul sterge si vina si pedeapsa pentru păcate, dar el nu nimiceste si urmările păcatului strămosesc, cum sunt: slăbirea vointei si inclinarea spre rău, pofta inimii, suferintele, bolile si moartea.

Săvârsitorii Tainei Sfantului Botez sunt episcopii si preotii, căci lor le-a încredintat Mântuitorul Iisus Hristos puterea de a săvârsi Sfintele Taine. Numai în caz de nevoie poate boteza si diaconul, iar în cazuri cu totul deosebite poate face acest lucru si un simplu credincios, având însă grijă să rostească cuvintele care arată că lucrarea se face în numele Sfintei Treimi. In acest căz, dacă cel botezat trăieste, trebuie chemat preotul pentru citirea rugăciunilor din rânduiala Botezului si administrarea Tainei Mirungerii si împărtăsaniei.

Dacă sunt unii crestini din afara Bisericii Ortodoxe care spun că nu trebuie să botezăm pe prunci, pentru că ei nu au păcate si, mai ales, pentru că nu pot să mărturisească credinta lor, noi rămânem la practica noastră, veche cât Biserica, de a boteza pe prunci, practică întemeiată si pe Sfânta Scriptură si pe Sfânta Traditie si pe ratiune. Aceasta, pentru că Taina Sfantului Botez este absolut necesară pentru mantuire, de la care nu pot fi exclusi nici copiii. Primitorii Tainei Sfântului Botez sunt toti cei nebotezati, de orice vârstă ar fi ei, toti fiind întinati de păcatul strămosesc (Fapte XVI, 14—15; XVI, 33; 1 Cor. I, 16, 14—15 ; XVI, 23). Necesitatea Botezului pentru toti este arătată de Mântuitorul prin cuvintele: «Adevărat zic, de nu se va naste cineva din apă si din Duh, nu va putea să intre în impărătia lui Dumnezeu» (Ioan III, 5). Chiar din timpul sfintilor apostoli se săvârsea botezul copiilor : Lidia si casa ei (Fapte XVI, 15) ; temnicerul si casa lui (Fapte XVI, 33) ; Crispus si casa lui (Fapte XVIII, 8) ; Stefanas si casa lui (1 Cor.I, 76).

Sfânta Taină a Botezului este săvârsită de preoti, care au primit harul sfintitor al preotiei. Este socotită sărbătoare mare pentru orice familie de crestin ziua în care copiii nou-născuti primesc Taina Sfântului Botez si intră prin ea în rândul credinciosilor crestini. Potrivit rânduielilor sale, Biserica noastră botează pe prunci, curând dupa nasterea lor. Asa a făcut ea dela început.

cristiboss56 18.10.2010 23:50:41

Damian
 
Specifică tot timpul sursa sau folosește ghilimelele pentru a indica de unde începe și unde se termină citatul ( textul preluat ) .

DAMIAN 19.10.2010 18:18:42

LECTURĂ DIN SFINTII PĂRINTI

«Cati în Hristos v-ati botezat, în Hristos v-ati îmbrăcat» (Gal. III, 27).

— «Scufundându-te în apă, unde-ti pierzi urma, înseamnă că ai ajuns să te lipsesti de viata din aer. Iar a te lipsi de viată, e tot una cu a muri. Când, peste câteva clipe, te-ai ridicat la fata apei, ajungând iar la lumină, inseamnă că te doresti fierbinte după altă viata, iar după ce ai dobândit-o trăiesti numai din ea. Din această pricină si cerem în slujba Botezului ajutorul Făcătorului a toate, iar o nastere din nou e cu mult mai însemnată decât cea dintâi. Acum si chipul lui Dumnezeu se întipăreste mai bine în sufletul celui botezat decât odinioară, iar statura lui e făcută acuma si mai întocmai după modelul dumnezeiesc, căci de-acuma chiar modelul ni se arată cu trăsături mai lămurite» (Nicolae Cabasila, Viata in Hristos).

cristiboss56 19.10.2010 19:01:36

Citat:

În prealabil postat de DAMIAN (Post 298393)
Sfintul Botez este întâia dintre Tainele Sfintei Biserici ; este usa prin care se întră în Sfânta Biserică. Si numai ajungând membri ai Bisericii lui Hristos ne putem învrednici si de primirea celorlalte Sfinte Taine.

Taina Sfântulul Botez a fost asezată de Mântuitorul Iisus Hristos prin cuvintele : «Mergând, învătati toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui si al Fiului si al Sfântului Duh» (Matei XXVIII, 19). Acestea le-a grăit după învierea Sa din morti.

Dar Taina Sfântului Botez nu este numai usa prin care se intră în Sfânta Biserică a lui Hristos, ci si pentru câstigarea impărătiei lui Dumnezeu, asa cum ne încredintează însusi Mântuitorul, zicând : «De nu se va naste cineva din apă si din Duh, nu va putea să intre în împărătia lui Dumnezeu.» (Ioan III, 5).

Si înaintemergătorul Mântuitorului Hristos, sfântul Ioan, a botezat la Iordam. Dar botezul lui nu era Taină, ci inchipuia doar curătirea. de păcate prin credintă si pocăintă; el era mai mult un îndemn la pocăintă, un semn văzut si pregătitor spre cele ce aveau să vină, cum mărturiseste chiar sfântul Ioan Botezătorul: «Eu unul vă botez cu apă spre pocăintă, dar Cel ce vine după mine este mai puternic decât mine ; Lui nu sunt vrednic să-I duc încăltămintea. Acesta vă va boteza cu Duh Sfânt si cu foc» (Matei III, 11). Mai târziu, si sfântul apostol Pavel, întâlnind în calea sa pe unii care primiseră botezul lui Ioan, i-a întrebat: «Primit-ati voi Duhul Sfânt când ati crezut ? lar ei au zis către el: Dar nici n-am auzit, dacă este Duh Sfânt. Si el a zis : Deci în ce v-ati botezat ? Ei au zis: In botezul lui Ioan. Iar Pavel a zis : Ioan a botezat cu botezul pocăintei, spunând poporului să creadă în Cel ce avea să vină după el, adică in Iisus Hristos. Si auzind ei, s-au botezat în numele Domnului Iisus» (Fapte XIX, 1�5), adică au primit Botezul crestin.

Sfântul Botez instituit de Mântuitorul Iisus Hristos nu este doar un semn pregătitor pentru cele ce ar fi să vină, ci este o Sfântă Taină a Bisericii lui Hristos.Partea văzută a Tainei Sfântului Botez constă din afundarea de trei ori în apa sfintită a celui ce se botează si în rostirea cuvintelor : «Botează-se robul lui Dumnezeu. (N) In numele Tatălui, amin, si al Fiului, amin, si al Sfantului Duh, amin.; acum si pururea si in vecii vecilor, amin».

Sfânta noastră Biserică face Botezul prin aiundaie, nu prin turnare sau prân stropire, pentru că chiar cuvântul botez are ânsemnarea de «a afunda", «a cufunda». Sub formă de turnare sau prin stropire se săvârseste doar în împrejurări cu totul deosebite, când, de pildă, cineva este greu biolnav sau când nu se află la îndemână apă din destul.

Apa care se foloseste la Taina Sfântului Botez trebuie să fie naturală, curată, cu nimic amestecată.

Efectele primirii Tainei Sfântului Botez sunt : iertarea păcatului strămosesc si a tuturor păcatelor săvârsite înainte de Botez în situatia celor ce se botează mai târziu ; renasterea, sau nasterea la o viată nouă duhovnicească, viată de curătie si sfintenie ; de asemenea, primirea în sânul Sfintei Biserici, adică numărarea celui botezat între fiii ei, putându-se împărtăsi de toate celelalte Sfinte Taine si de bunurile sufletesti pe care Sfânta Biserică le dăruieste membrilor ei (cum s-a mai arătat). De aici si denumirile date Tainei Sfântului Botez: «baie», «izvor sfânt», «luminare», «renastere», «nastere din nou», «sfintire», «pecetea lui Hristos», «baia vietii"-, «baia renasterii»i «baia pocăintei».

preluat dupa site-ul sfaturiortodoxe !

DAMIAN 19.10.2010 19:29:00

Nasul are indatorirea sa ingrijeasca de viata sufleteasca a finului sau, invatandu-l, la vremea cuvenita, adevarurile dreptei noastre credinte spre a face din el un bun credincios, madular sanatos al Sfintei Biserici. Dar si finul este dator cu ascultare si cu respect fata de nas, in aceeasi masura cum ii asculta pe parintii sai trupesti.
Exista un Botez al muceniciei sau al sangelui (Matei X, 32 ; XVI, 25), cunoscut in cele dintai veacuri crestine, intelegand prin el moartea martirica, in persecutii, pentru Mantuitorul Iisus Hristos. Sfintii parinti il socotesc asemenea Botezului din apa si din Duh, umeori chiar mai de pret decat acesta (sfantul Grigorie Teologul).
Mai cunoastem si Botezul dorintei care consta in dorinta arzatoare a cuiva de a ajunge membru al Sfintei Biserici, ducand o viata de pocainta si in virtute. Daca dintr-o pricina oarecare fara voia lui nu ajunge sa primeasca botezul prin apa si prin Duh, el e socotit botezat cu Botezul dorintei.

Taina Sfantului Botez nu se repeta. Caci “este un Domn, o credinta, un botez” (Efes. IV, 5)… “Marturisesc un botez spre iertarea pacatelor”, rosteste cel ce primeste Sfanta Taina a Botezului (Art. 10 din Simbolul Credintei). Intr-adevar, dupa cum cineva nu se naste trupeste decat o singura data, tot asemenea nasterea sufleteasca nu poate fi decat una singura. Numai daca a fost gasit un prunc si nu se stie sigur de a fost sau nu botezat, atunci acesta este botezat conditionat, daca n-a fost botezat. Deci nici aici nu se savarseste un al doilea botez.

Pr. Gheorghe 19.10.2010 19:52:10

Atentie mare!
 
Nenea DAMIAN, devii foarte obositor cu aceste tone de texte copiate pe care oricine le poate citi acolo unde au fost ele scrise initial. Ori esti rau voitor, ori vrei sa aduni postari cat mai multe (caz in care te sfatuiesc sa postezi fete de'astea zambitoare: :4:), ori atat te duce capul pe dumneata! Iarta-ma, dar daca nu ai ceva anume a spune, lasa-ne!

DAMIAN 19.10.2010 20:05:45

Botezul il uneste pe om cu Hristos si cu Biserica si-l renaste pentru o viata noua:viata in Hristos sau viata vesnica.Dar,pentru a dobandi viata vesnica,omul botezat trebuie sa-l iubesca pe Mantuitorul Hristos,sa se roage Lui sis a lucreze in lume potrivit cu invatarura Evangheliei si a Bisericii Sale.Crestinii botezati,care nu raman intotdeauna aproape de Hristos si nu fac voia Lui ,nu aduc rod de viata sfanta.

cristiboss56 19.10.2010 20:44:05

Plagiat, text preluat, text împrumutat , nepăsare, sau mult mai rău . . .
 
Citat:

În prealabil postat de DAMIAN (Post 298652)
Nasul are indatorirea sa ingrijeasca de viata sufleteasca a finului sau, invatandu-l, la vremea cuvenita, adevarurile dreptei noastre credinte spre a face din el un bun credincios, madular sanatos al Sfintei Biserici. Dar si finul este dator cu ascultare si cu respect fata de nas, in aceeasi masura cum ii asculta pe parintii sai trupesti.
Exista un Botez al muceniciei sau al sangelui (Matei X, 32 ; XVI, 25), cunoscut in cele dintai veacuri crestine, intelegand prin el moartea martirica, in persecutii, pentru Mantuitorul Iisus Hristos. Sfintii parinti il socotesc asemenea Botezului din apa si din Duh, umeori chiar mai de pret decat acesta (sfantul Grigorie Teologul).
Mai cunoastem si Botezul dorintei care consta in dorinta arzatoare a cuiva de a ajunge membru al Sfintei Biserici, ducand o viata de pocainta si in virtute. Daca dintr-o pricina oarecare fara voia lui nu ajunge sa primeasca botezul prin apa si prin Duh, el e socotit botezat cu Botezul dorintei.

Taina Sfantului Botez nu se repeta. Caci “este un Domn, o credinta, un botez” (Efes. IV, 5)… “Marturisesc un botez spre iertarea pacatelor”, rosteste cel ce primeste Sfanta Taina a Botezului (Art. 10 din Simbolul Credintei). Intr-adevar, dupa cum cineva nu se naste trupeste decat o singura data, tot asemenea nasterea sufleteasca nu poate fi decat una singura. Numai daca a fost gasit un prunc si nu se stie sigur de a fost sau nu botezat, atunci acesta este botezat conditionat, daca n-a fost botezat. Deci nici aici nu se savarseste un al doilea botez.

Dragă roboțel , dragă indigo, dragă xerox , te rooog :SURSA ! ! !

Pr. Gheorghe 19.10.2010 20:49:43

Citat:

În prealabil postat de DAMIAN (Post 298683)
Botezul il uneste pe om cu Hristos si cu Biserica si-l renaste pentru o viata noua:viata in Hristos sau viata vesnica.Dar,pentru a dobandi viata vesnica,omul botezat trebuie sa-l iubesca pe Mantuitorul Hristos,sa se roage Lui sis a lucreze in lume potrivit cu invatarura Evangheliei si a Bisericii Sale.Crestinii botezati,care nu raman intotdeauna aproape de Hristos si nu fac voia Lui ,nu aduc rod de viata sfanta.

Acum ai sa patesti ca Ionica (parca), din poveste, ala de striga "lupuuu!": n-o sa mai stim cand este de la fratia ta si cand este copiat de pe internet!!!! :3:

Botezul il uneste pe om cu Biserica, bine ai zis, iar Hristos Domnul este Capul Bisericii. Aceasta altoire a unui mladite noi pe Vita cea Vesnica este o sfanta Taina. Stropirea sau cufundarea nu sunt elemente eliminatorii pentru lucrarea Duhului Sfant. Incalcarea, fara cauze binecuvantate, a canonului care spune ca botezul trebuie savarsit prin cufundare, este o greseala a savarsitorului (preotul), greseala ce-l incarca pe acesta, dar nu anuleaza validitatea actului savarsit. Recomand pe toti cei care-si vor boteza copiii sa se gandeasca atent la cum vor face ca botezul sa fie lucrator in viata acestora, nu la cat de adanc este cufundat copilul in apa.

Daca insa esti cunoscator al randuielii si observi ca preotul poate, dar nu vrea, este indicat sa-l rogi, fara sa-l jignesti :105:, sa respecte randuiala. Daca nu are o explicatie care sa te multumeasca si sa te convinga si persista in greseala, lasa-l si cauta alt preot si adu la cunostinta episcopului locului. Cineva mentiona si faptul ca sunt situatii cand preotul "taie" din randuiala. Acest lucru se poate face cu urmari negative in partea de inceput, atunci cand se citesc "lepadarile". Si in Molitfelnic se atrage atentia preotului sa citeasca aceste rugaciuni de lepadare in intregime, cu mare atentie, de mai multe ori chiar:

Citat:

Scurta invatatura despre Sfantul Botez
Dupa Simeon, arhiepiscopul Tesalonicului
Cap. 61: pentru citirea rugaciunilor

Dator este preotul a citi bine sfintele rugaciuni si a le zice cu socotinta, rar si spre buna auzire. Pentru ca cei ce se infricoseaza de multe ori de naluciri patimesc aceasta, fiindca preotii care i-au botezat pe ei n-au zis rugaciunile de lepadarea diavolului si celelalte sfinte rugaciuni cu luare-aminte. Deci, o preote, de va ingadui vremea, nu numai o data trebuie sa zici din inceput rugaciunile lepadarilor si celelalte rugaciuni, ci de multe ori, fiindca si in Molitfelnic, de opt sau de zece ori scrie sa le zici, pentru ca obiceiul vechi al Bisericii era ca in fiecare zi (adica in cele sapte zile ale saptamanii) sa se zica acestea de preotii care catehizau pe cei ce se botezau, si a opta zi iarasi se citeau de arhiereu sau de preotul cel ce urma sa savarseasca botezul; si intr-acest chip se boteza de arhiereu sau de preot. Noi am vazut pe multi preoti cucernici botezand dupa ce de trei ori citeau acestea.
In rest, nu prea ai ce tăia! Totusi, nașul ca cel ce este garant al credintei si marturisirii pruncului are datoria sa cunoasca si sa puna in practica bine credinta si astfel poate discuta in prealabil cu preotul spre a stabili cele ce se doresc a fi facute, nu? Era un pic de ironie in aceasta afirmatie, din pacate, fiindca in practica aproape pe nimeni nu intereseaza cum se desfasoara slujba, decat pe Duhul Sfant si pe preot (atat cat constientizeaza!). Cum spuneam insa, Duhul Sfant lucreaza si astfel botezul este valid, iar preotul si chiar nasul, de nu fac bine ceea ce fac, ei vor da seamă.

Eu ca preot, va marturisesc ca aceasta este una din marile noastre probleme, ale tuturor celor din Biserica: neatentia in aplicarea unor randuieli ce tin de intrarea in Biserica a catehumenului (in speta la botez) si mai apoi cele ce tin de corectarea traseelor gresite, acceptandu-se mai usor incuviintarea greselii ca pogoramant decat certarea spre inteleptire. Este si ecumenismul o problema mare, dar mi-e teama uneori ca parca nu prea o sa mai avem ce sa "ecumenizam"!!! Rezolvarea!?! Inapoi la canoane: preotul spre aplicarea lor cu osardie si intelepciune dumnezeiasca nu diavoleasca, iar credinciosul prin ascultare si rabdare!

Iertati-ma, m-am cam tulburat!:77:

DAMIAN 19.10.2010 21:30:32

De altfel, noi cunoastem tot din Sfintele Scripturi atatea cazuri cand pentru credinta cuiva Dumnezeu S-a indurat de cel pentru care acesta se ruga. Sa ne amintim ca Mantuitorul a vindecat pe sluga sutasului din Capernaum pentru credinta stapanului sau ; a vindecat pe fiica femeii canaanence pentru credinta mamei sale, si a inviat pe fiica lui Iair pentru credinta tatalui sau, si pe fiul vaduvei din Nain pentru credinta mamei sale. Si atunci sa nu credem noi ca botezul poate fi savarsit pruncilor pe temeiul credintei nasilor lor?

cristiboss56 19.10.2010 23:34:05

Citat:

În prealabil postat de Pr. Gheorghe (Post 298707)
Acum ai sa patesti ca Ionica (parca), din poveste, ala de striga "lupuuu!": n-o sa mai stim cand este de la fratia ta si cand este copiat de pe internet!!!! :3:

Botezul il uneste pe om cu Biserica, bine ai zis, iar Hristos Domnul este Capul Bisericii. Aceasta altoire a unui mladite noi pe Vita cea Vesnica este o sfanta Taina. Stropirea sau cufundarea nu sunt elemente eliminatorii pentru lucrarea Duhului Sfant. Incalcarea, fara cauze binecuvantate, a canonului care spune ca botezul trebuie savarsit prin cufundare, este o greseala a savarsitorului (preotul), greseala ce-l incarca pe acesta, dar nu anuleaza validitatea actului savarsit. Recomand pe toti cei care-si vor boteza copiii sa se gandeasca atent la cum vor face ca botezul sa fie lucrator in viata acestora, nu la cat de adanc este cufundat copilul in apa.

Daca insa esti cunoscator al randuielii si observi ca preotul poate, dar nu vrea, este indicat sa-l rogi, fara sa-l jignesti :105:, sa respecte randuiala. Daca nu are o explicatie care sa te multumeasca si sa te convinga si persista in greseala, lasa-l si cauta alt preot si adu la cunostinta episcopului locului. Cineva mentiona si faptul ca sunt situatii cand preotul "taie" din randuiala. Acest lucru se poate face cu urmari negative in partea de inceput, atunci cand se citesc "lepadarile". Si in Molitfelnic se atrage atentia preotului sa citeasca aceste rugaciuni de lepadare in intregime, cu mare atentie, de mai multe ori chiar:

In rest, nu prea ai ce tăia! Totusi, nasul ca cel ce este garant al credintei si marturisirii pruncului are datoria sa cunoasca si sa puna in practica bine credinta si astfel poate discuta in prealabil cu preotul spre a stabili cele ce se doresc a fi facute, nu? Era un pic de ironie in aceasta afirmatie, din pacate, fiindca in practica aproape pe nimeni nu intereseaza cum se desfasoara slujba, decat pe Duhul Sfant si pe preot (atat cat constientizeaza!). Cum spuneam insa, Duhul Sfant lucreaza si astfel botezul este valid, iar preotul si chiar nasul, de nu fac bine ceea ce fac, ei vor da seamă.

Eu ca preot, va marturisesc ca aceasta este una din marile noastre probleme, ale tuturor celor din Biserica: neatentia in aplicarea unor randuieli ce tin de intrarea in Biserica a catehumenului (in speta la botez) si mai apoi cele ce tin de corectarea traseelor gresite, acceptandu-se mai usor incuviintarea greselii ca pogoramant decat certarea spre inteleptire. Este si ecumenismul o problema mare, dar mi-e teama uneori ca parca nu prea o sa mai avem ce sa "ecumenizam"!!! Rezolvarea!?! Inapoi la canoane: preotul spre aplicarea lor cu osardie si intelepciune dumnezeiasca nu diavoleasca, iar credinciosul prin ascultare si rabdare!

Iertati-ma, m-am cam tulburat!:77:

Doamne ajută !

buratino 30.10.2010 01:10:45

non sens
 
Ideea este ca daca fiinta umana mai vrea sa pastreze o oarecare libertate, vointa proprie ar trebui sa fie intrebat inainte sa i se impuna ceva, in acest caz botezul.....acesta este un fel de hai sa ii facem ca si asa e prea mic sa zica nu, si mai facem si un chef sa se mai imbete unul sau altul sau s aavem bani sa ne luam alta masina, etc, etc.
In consecinta botezul este un fel de eveniment coercitiv pentru cel in cauza si motiv de petrecere pentru restul.....si ocazie de rotunjire a veniturilor pentru preot cea ce e inca un motiv de sarbatoare.....bon fiscal, chitanta, impozite si taxe...necunoscute bisericii.

Mihnea Dragomir 30.10.2010 08:33:57

Citat:

În prealabil postat de buratino (Post 301672)
Ideea este ca daca fiinta umana mai vrea sa pastreze o oarecare libertate, vointa proprie ar trebui sa fie intrebat inainte sa i se impuna ceva, in acest caz botezul.....acesta este un fel de hai sa ii facem ca si asa e prea mic sa zica nu, si mai facem si un chef sa se mai imbete unul sau altul sau s aavem bani sa ne luam alta masina, etc, etc.
In consecinta botezul este un fel de eveniment coercitiv pentru cel in cauza si motiv de petrecere pentru restul.....si ocazie de rotunjire a veniturilor pentru preot cea ce e inca un motiv de sarbatoare.....bon fiscal, chitanta, impozite si taxe...necunoscute bisericii.

În aceeași "logică", ar trebui, pentru ca ființa umană să mai păstreze o oarecare libertate și voință proprie, ar trebui să fie întrebat înainte să i se impună ceva, și anume tăierea cordonului ombilical. Părerea mea este să fie lăsat cu cordonul ombilical netăiat până la vârsta adolescenței, când să fie întrebat dacă dorește sau nu tăierea acestui cordon. E chestie de alegere, pentru ce să impunem copiilor un astfel de eveniment coercitiv ?

Ocazie de rotunjire a veniturilor pentru medicul mamoș și moașă, acest eveniment este motiv de sărbătoare...bon fiscal, chitanță, impozite și taxe pentru plicul dat...necunoscute sistemului medical.

Pr. Gheorghe 30.10.2010 12:01:17

Citat:

În prealabil postat de buratino (Post 301672)
Ideea este ca daca fiinta umana mai vrea sa pastreze o oarecare libertate, vointa proprie ar trebui sa fie intrebat inainte sa i se impuna ceva, in acest caz botezul.....acesta este un fel de hai sa ii facem ca si asa e prea mic sa zica nu, si mai facem si un chef sa se mai imbete unul sau altul sau s aavem bani sa ne luam alta masina, etc, etc.
In consecinta botezul este un fel de eveniment coercitiv pentru cel in cauza si motiv de petrecere pentru restul.....si ocazie de rotunjire a veniturilor pentru preot cea ce e inca un motiv de sarbatoare.....bon fiscal, chitanta, impozite si taxe...necunoscute bisericii.

Si, uite-asa, ti s-a mai lungit nasu' putin!:44:

buratino 30.10.2010 23:23:16

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 301676)
În aceeași "logică", ar trebui, pentru ca ființa umană să mai păstreze o oarecare libertate și voință proprie, ar trebui să fie întrebat înainte să i se impună ceva, și anume tăierea cordonului ombilical. Părerea mea este să fie lăsat cu cordonul ombilical netăiat până la vârsta adolescenței, când să fie întrebat dacă dorește sau nu tăierea acestui cordon. E chestie de alegere, pentru ce să impunem copiilor un astfel de eveniment coercitiv ?

Ocazie de rotunjire a veniturilor pentru medicul mamoș și moașă, acest eveniment este motiv de sărbătoare...bon fiscal, chitanță, impozite și taxe pentru plicul dat...necunoscute sistemului medical.

ehh, nu e chiar in aceeasi ''logica'' ci in cu totul alt context, aici vorbim de un fapt de incalcare a legilor tarii iar in cazul cordonului ombilical vorbim de un fapt medical absolut firesc...nu cred ca are legatura evaziunea fiscala cu cordonul ombilical.
iar prin taierea cordonului ombilical ii dai libertatea necesara de a se misca, de a se dezvolta si de a evolua.....prin botez nu ii dai nimic ci impui ceva ce nu are sens, nu are importanta , este efectuata doar pentru a fi in randul turmei si atat...ah si sa nu uit paranghelia si manopera preotului.
da, medicul ia bani din urmatoarele motive: salveaza vieti, este supus stresului actului medical si crede -ma nu este ceva usor de suportat, si salariul lui este o cincime din banii castigat intr-un weekend de un preot la moda, preot care sa imi spuneti si mie ce face ca sa merite niste bani munciti din greu de altii!?
vorbesc in cunostinta de cauza, am experienta cu acesti slujitori ai crestinatatii, si experiente jalnice jenante si extrem de graitoare pentru cea ce inseamna de fapt ortodoxia si intr-un final crestinismul.....un mare business, de miliarde de euro si putere pentru a tine masele sub control.

buratino 30.10.2010 23:30:31

Citat:

În prealabil postat de Pr. Gheorghe (Post 301701)
Si, uite-asa, ti s-a mai lungit nasu' putin!:44:


de fapt am devenit Scaramouche, sunt mandru de nasul si gatul meu lung , insa altii nu ar trebui sa fie mandrii de buzunarul lor adanc.....crestinismul si in general valorile spirituale nu se vand pe bani......ca sa ajungi la un nivel inalt de cunoastere trebuie sa scapi de gena avutiei autohtone, sa scapi de aceste ''perdele'' care stau in calea realizarii spirituale.

ap2010 31.10.2010 00:04:51

Citat:

În prealabil postat de monica.miholca (Post 91937)
Am vazut ca s-a mai discutat acest subiect, insa nu m-am lamurit pe deplin.
Sora mea a fost de curand la un botez al unei rude de-a sotului. Mi-a povestit destul de mirata ca "preotul nu a scufundat copilul in apa, ci numai l-a udat", contrar a ceea stia ea (si eu) ca este corect de facut la un botez.Tatal copilului este preot.
Nu cunosc prea bine ce ne invata Biserica Ortodoxa, de aceea as vrea sa ma lamuriti daca este corect intr-adevar sa se boteze prin stropire sau turnare, sau numai prin scufundare (in conditiile in care copilul este sanatos si nu exista nici un impediment).

Poate asa au cerut parintii copilului,de teama ca acesta sa nu se imbolnaveasca.Daca preotul i-ar fi refuzat alegeau alta biserica probabil.
Botezul crestin-ortodox tot botez ramane,indiferent de cantitatea de apa folosita.

just_inn33 07.11.2010 02:14:41

Matei 23,24
 
Biserica nr.1: Botez la tara, slubja frumoasa (completa), atmosfera placuta (tihna de la sat), cristelnita mare, de arama, facuta de tigani caldarari, cam noduroasa si artizanala, dar la "origine" cristelnita. Capacitate mare (undeva la 50 L), inalta si "stramta" la gura. Modalitatea botezarii: turnare;
Biserica nr.2: Botez la oras, slujba frumoasa (completa), atmosfera luminoasa, cristelnita de inox cu TUV cert si ISO 9001,gura foarte "larga" si incapatoare, buza cuvei joasa (capacitate mica - max. 20 L). Modalitatea botezarii: cufundare;
Biserica nr.3: Botez la tara, cristelnita conform standardelor, slujba "oparita", parinte cu un stil antreprenorial remarcabil, modalitatea botezarii: cufundare;
Biserica nr.4: Botez la oras, slujba de "centru", corecta sonor, cristelnita euro 5, parinte cu veleitati operetale, modalitatea botezarii: turnare;
Biserica nr.5: Botez la manastire (!?!), cristelnita (si-atat) existenta (!!!), slujba "impara", pe sistemul 1-3-5-7, si pe "alte" glasuri, rugaciuni corecte, modalitatea botezarii: cufundare;
Biserica nr.6: Botez la o biserica "de cartier". Toate bune foarte. Modalitatea botezarii? A se adauga "dupa gust".
Da', ghici ce: TOATE BOTEZURILE VALIDE SI IREPETABILE. Imparatul Constantin Copronim garanteaza pentru asta! Si, credeti-ma, s-ar scapa pe el de ras daca ne-ar auzi! :)

Cand nu credem ca Dumnezeu lucreaza prin slujitorii Sai, e lesne a intelege si motivul pentru care, in ochii nostri, un preot devine "mai preot" decat altul. Se pot spune multe despre preotii nostri, si nu toate frumoase, din pacate; cine a initiat acest thread/topic sigur s-a gandit la o comparatie intre unul care i-a facut botezul prin turnare si altul care i-ar fi facut botezul prin cufundare. Dar, dupa cum am mai spus, botezul (chiar si numai prin simpla rostire a formulei in numele Sfintei Treimi) este si ramane valid si irepetabil. Aaaa! Vorbim despre corectitudine? Pai, sa ne fie cu iertare, dragilor, cine cere dreptate si corectitudine - mai intai sa le aiba. Si chiar daca le are, sa nu se comporte ca datornicul nemilostiv. Ar fi echitabil sa vorbim aici si despre nasii care nu stiu crezul, de cei ce refuza botezul copilului lor in apa "incercata" mai intai de alt prunc, de banii zvarliti in sictir in cristelnita (pentru "norocul" materialicesc al odraslei), de cei ce transforma pronaosul bisericii in platou de filmare (cu zoom-uri pe prosop, sapun, lumanare, cristelnita, haine, spectatori, copil, si mai putin pe Sf. Evanghelie si icoane), ca doar, de!, cine mai boteaza ca EI? Sa se vada Taina de la o posta si peste ani. Bai, ce frumosi eram! Ce se hlizea dascalu'! Uite, fata, ce rochie purta tzatza aia! Da' popa, ce "barba" avea! Lasa, bre, ca iote: mare a mai crescut crestinul nostru; manca-l-ar mama de golan!
Ce tari suntem! Si cand te gandesti, de fapt, ca toata credinta noastra se rezuma de multe ori la cuvintele: "Scump, doamna, scump! Dincolo era mai ieftin!"
Dumnezeu sa ne pieptene pe toti!




Cu respect, Constantin


Ora este GMT +3. Ora este acum 18:18:10.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.