![]() |
Sfantul Mc. Dimitrie
Dintotdeauna, Biserica a randuit ca sfintii sa fie cinstiti in ziua mortii lor, ca zi a nasterii lor la o noua viata, viata de fericire vesnica.
Parintii Bisericii, care au participat la Sinodul VII Ecumenic, au stabilit, urmand cuvintele Mantuitorului si ale Sfintilor Apostoli, datoria crestinilor de „a cinsti si a slavi... pe apostoli, prooroci si martirii cei adevarati, pe sfintii si purtatorii de Dumnezeu parinti si pe toti barbatii cei sfinti si a cere mijlocirea lor, pentru ca ei pot sa ne faca bineplacuti lui Dumnezeu“. Pe mormintele lor au fost ridicate altare, apoi lacasuri de inchinare. Pentru cinstirea dreptilor si a sfintilor, Biserica a stabilit si anumite zile cu numele lor, cand sunt laudati prin cantari si rugaciuni deosebite, impletite in slujba adusa lui Dumnezeu. Cantarile si rugaciunile dedicate lor pun in evidenta viata si lucrarea lor deosebita, vrednicia pe care au dobandit-o, praznuirea fiind incadrata in cultul general al Bisericii, prin care este preamarit Creatorul si Proniatorul a toata faptura - Dumnezeu. Sa incercam sa amintim si de vaiata si minunile sfantului Dimitrie. |
Sfantul a fost ostas roman...
Iata ce scrie la Sinaxar:
Acesta a fost pe vremea împaratilor Diocletian si Maximian (284-305), tragându-se din Tesalonic, fiind din început evlavios si învatator al credintei celei în Hristos. Deci mergând Maximian la Tesalonic a fost prins sfântul si pus în temnita, pentru ca era vestit în dreapta credinta. Si laudându-se împaratul cu un om al lui ce-l chema Lie si îndemnând pe oamenii cetatii sa iasa sa se lupte cu el, caci întrecea acesta pe toti cei de vârsta lui la marimea trupului si la putere. Un oarecare tânar crestin anume Nestor, mergând la Sfântul Dimitrie unde se afla în temnita, îi zise: "Robule al lui Dumnezeu, vreau sa ma lupt cu Lie; roaga-te pentru mine". Iar sfântul însemnându-l la frunte cu semnul crucii, îi zise: "Si pe Lie vei birui si pentru Hristos vei marturisi". Deci luând Nestor îndrazneala din cuvintele acestea, merse de se lupta cu Lie si-i puse semetia lui jos, omorându-l. De care lucru împaratul rusinându-se, s-a mâhnit si s-a mâniat. Si fiindca s-a aflat ca Sfântul Dimitrie a îndemnat la aceasta pe Nestor, a trimis ostasi si le-a poruncit sa-l strapunga cu sulitele pe sfântul în temnita. Pentru ca a fost pricina înjunghierii lui Lie si facându-se aceasta, îndata marele Dimitrie si-a dat sufletul în mâinile lui Dumnezeu, facând dupa moartea sa multe minuni si uimitoare tamaduiri. Apoi din porunca împaratului s-a taiat si capul Sfântului Nestor. [COLOR=royalblue]Mare aparator te-a aflat intru primejdii lumea, purtatorule de chinuri, pe tine cel ce ai biruit pe pagani. Deci, precum mandria lui Lie ai surpat si la lupta indraznet pe Nestor l-ai facut, asa Sfinte Dimitrie, pe Hristos Dumnezeul roaga-L sa ne daruiasca noua mare mila.[/COLOR] |
din Proloagele, la Luna octombrie in 26 zile
Sfantul Mare Mucenic Dimitrie a trait pe vremea imparatilor Diocletian si Maximian Galeriu (284-311) si era fiul voievodului cetatii Tesalonicului, botezat in taina de parintii sai, de frica cruntelor prigoane impotriva crestinilor. Si il invatau parintii in camara cea ascunsa a palatului lor toate tainele sfintei credinte, luminandu-i cunostinta despre Domnul nostru Iisus Hristos, precum si milostenia cea catre saraci, savarsind, adica, faceri de bine, celor ce trebuiau. Si asa, Dimitrie a cunoscut adevarul din cuvintele parintilor sai, dar, mai ales, a inceput a lucra intr-insul darul lui Dumnezeu. Si tanarul crestea cu anii si cu intelepciunea, urcand ca pe o scara, din putere in putere. Si, ajungand la varsta cea mai desavarsita, parintii lui s-au dus din vremelnica viata, lasand pe tanarul Dimitrie mostenitor nu numai al multor averi, ci si al bunului lor nume.
Deci, Maximian imparatul, auzind de moartea voievodului Tesalonicului, a chemat la dansul pe fiul acestuia si, cunoscandu-i intelepciunea, l-a facut voievod in locul tatalui sau. Si a fast primit Sfantul cu mare cinste de cetateni, iar el carmuia cu multa vrednicie poporul, propovaduind pe fata dreapta credinta si aducand pe multi la Hristos. Deci, nu dupa multa vreme, a cunoscut imparatul ca voievodul Dimitrie este crestin si s-a maniat foarte. Drept aceea, intorcandu-se biruitor dintr-un razboi cu scitii, Maximian a poruncit sa se faca praznice in fiecare cetate, in cinstea zeilor, si a venit imparatul si la Tesalonic. Si, Dimitrie fiind intrebat, de sunt adevarate cele auzite despre dansul, a raspuns cu indrazneala, marturisind ca este crestin si a defaimat inchinarea paganeasca. Si indata, imparatul a poruncit sa-l inchida in temnita, pana la incheierea jocurilor in cinstea venirii sale. Si se bucura imparatul, mai ales, vazand pe un luptator vestit. Lie, vandal de neam, inalt, puternic si infricosator la chip, ca se lupta cu cei viteji si-i ucidca, aruncandu-i in sulite. Deci, era acolo un tanar crestin, anume Nestor, cunoscut Sfantului Dimitrie. Accsta, vazand pe Lie ucigand fara crutare pe oameni, mai cu seama pe crestini, s-a aprins de ravna. Si vrand sa se lupte cu Lie a alergat la Sfantul, in temnita, cerand de la dansul rugaciuni si binecuvantare ca sa-l poata birui pe acel ucigas de oameni. Si, insemnandu-l cu semnul crucii pe frunte, Sfantul i-a zis: "Du-te si pe Lie vei birui si pe Hristos vei marturisi!" Deci, intrand in lupta cu Lie, Nestor a strigat: "Dumnezeul lui Dimitrie, ajuta-mi!" Si indata, trantandu-l jos pe Lie, l-a omorat. Si s-a intristat imparatul de moartea lui Lie. Afland insa ca Sfantul Dimitrie este cel care l-a indemnat pe Nestor sa se lupte cu Lie, imparatul a trimis ostasi, poruncindu-le sa-l strapunga cu sulitele pe Sfantul, in temnita, ca a fost pricina mortii lui Lie. Si aceasta, facandu-se indata, marele Dimitrie si-a dat sufletul in mainile lui Dumnezcu. Si s-au facut la moastele lui multe minuni si prea slavite tamaduiri. Tot atunci, din porunca imparatului, s-a taiat capul si Sfantului Nestor. http://www.crestinortodox.ro/admin/_...Sf-Dumitru.jpg |
Sfantul Dimitrie sau Emeterie?
Sfantul Dimitrie sau Emeterie?
"Intr-un studiu publicat in 2000 in "Harvard Theological Research", David Woods lanseaza o noua ipoteza cu privire la cultul extraordinar de care se bucura Sf. Dimitrie. El sustine ca acest cult s-a dezvoltat datorita mutarii unor relicve atribuite mucenilor militari Emeterius si Chelidonius, din Calagurris - Spania, la Tesalonic. Relicvele, un orar si un inel de aur (iar mai tarziu, probabil si moastele), au fost mutate in anul 379, o data cu venirea generalului Teodosie (viitorul imparat). Ele au fost asezate in biserica din Tesalonic, devenit cartier general al curtii lui Teodosie. Dupa plecarea lui la Constantinopol, relicvele au cazut incet-incet in uitare, pana cand guvernatorul Leontie s-a vindecat aici in mod minunat, in anul 413. Drept multumire, a curatat locul si a restaurat biserica. In timpul constructiilor, a descoperit o inscriptie veche, destul de prost conservata. Incercand sa afle numele mucenicului ce l-a vindecat, a interpretat gresit literele, citind Demeterius in loc de Emeterius (si Chelidonius). Daca aceasta ipoteza se verifica, se poate explica astfel de ce Sf. Dimitrie apare reprezentat in iconografie ca militar." Daniela Livadaru |
Multumesc Mirela,este exact textul pe care,vrand sa-l postezi l-am pierdut.Gand la gand cu bucurie!!
"O,rabdatorule de chinuri al lui Hristos,Izvoratorule de mir Mare Mucenice Dimitrie,aceasta a noastra netrebnica rugaciune,ce aducem tie cu umilinta,primeste-o ,si de bolile sufletesti si trupesti si de vrajmasii cei vazuti si nevazuti,cu rugaciunile tale cele bineplacute catre Dumnezeu,ne pazeste,ca impreuna cu tine in veacul ce va sa fie,sa cantam Lui :Aliluia" din Acatistul Sfantului Dimitrie izvoratorul de mir |
Minunile Sfantului Dimitrie
Ma bucur Dorina ca am adus aici exact ceea ce iti doreai si tu!
as vrea sa mai postez ceva din minunile Sfantului Dimitrie: DINTRU ALE LUI METAFRAST Asadar, zacând trupul sfântului mort pe pamânt, au luat apoi niste crestini cinstitele lui moaste si le-au îngropat cu cinste si cu dragoste dumnezeiasca. Iar o sluga a sfântului ce-i slujea, când a primit sfântul fericita junghiere, el precum a putut a strâns sfintitul sânge al mucenicului, în sfântul orar ce-l purta sfântul pe umere, înca si inelul sfântului ce-l purta în mâna sângerându-l cu mucenicescul sânge, multe minuni a facut cu el, încât s-a umplut toata cetatea tesalonicenilor de vestea minunilor. Drept aceea nici era cu putinta a se ascunde aceasta de Maximilian, nici el a suferi zavistia; ci au prins numaidecât pe acea minunata sluga, care se chema Lupul si l-au omorât. Deci trecând câtava vreme si înmultindu-se minunile si ajungând în toate partile, un om oarecare anume Leontie, foarte de cinste si cu caldura spre credinta în Hristos, a cazut într-o boala foarte grea, cât socotea mai de dorit moartea si neputând doctorii nimic a-i folosi si boala tot întarindu-se, a nazuit la sfânta biserica a mucenicului, si îndata cum l-au dus si l-au pus acolo si el chemând numele sfântului prin buzele sale, lesne s-a tamaduit de acea boala. Si precum Leontie curând îsi lua tamaduirea, asa fara de zabava precum a putut a dat rasplatirea. Ca a stricat locasul cel mic unde era trupul sfântului, fiind foarte strâmt din pricina zidului baii si a ulitei. Si a zidit din temelie locas mai mare în cetatea Tesalonicului, care sta pâna astazi foarte cuvios în fata ulitei celei mari, unde este baia cea de obste. Deci vrând acest iubitor de credinta om, ca sa mearga la Iliric unde avea si dregatoria de guvernator si vrând el sa ia oarece parti din sfântul trup, ca sa zideasca si acolo biserica sfântului mucenic, a fost oprit de la ce voia sa faca, prin aratari de noapte, pentru ca nu luase voie de la sfântul. Pentru aceasta a facut a doua calatorie, precum se spune, si luând haina mucenicului ce era rosita de sfântul lui sânge si o parte din orar, si punându-le într-un sicriu de cinste, pe cele ce erau cu adevarat cinstite, într-acest chip a împlinit dorinta mucenicului si apararea sa. Deci vrând a-si face calea catre Sirmium în vreme de iarna si sosind la tarmurile apei Istrului si venind apa foarte mare, era în mare mâhnire. Iar Sf. Dimitrie aratându-i-se i-a zis: "Sa nu ai nici o grija, ci tine în mâini cele ce duci si treci fara de nici o îndoiala râul". Si a ascultat guvernatorul pe cel ce i se aratase si dimineata suindu-se în car a trecut apa tinând sicriasul în mâini; iar apa îi facea loc si curgea cu liniste. Deci asa trecând fara de nici o vatamare si sosind la Sirmium a asezat acest sfânt sicriu cu odorul ce era în el în biserica ce zidise mucenicului. Si multi s-au bucurat de multele minuni si tamaduiri ce facuse acea sfânta hlamida, înca si pe cale. Si pe Marian guvernatorul ilirienilor, care era cuprins de o boala rea din cap pâna la picioare, parasindu-l doctorii si mergând la biserica sfântului, precum îi poruncise sfântul, i-a izbavit de acea boala. Si pe alt om ce avea boala de curgerea sângelui, l-a tamaduit minunat si pe altul ce era demonizat, înca si cetatea cea mare a Tesalonicului a izbavit-o de împresurarea barbarilor si a scos-o din robia lor. Si pe episcopul afrorilor (pe care îi socotesc elinii mutati din Fenicia), care fiind robit de catre barbari l-a izbavit, aratându-i-se sfântul si slobozindu-l din legaturile ce avea împrejur, l-a îndreptat pâna la Tesalonic. Iar daca s-a dus episcopul în Africa, a zidit o biserica Marelui Mucenic Dimitrie, silindu-se înca sa-i faca si un chivot si un amvon, iar sfântul neîntârziind, ci aratându-se episcopului în vis, i-a zis: "Ia aminte, corabia ce a sosit acum la liman a adus marmore câte îti trebuie, si din acelea sa iei pentru acea trebuinta"; deci vorbind episcopul cu corabierul si neizbutind, i s-a aratat iarasi sfântul si i-a zis: "Ca la vârful corabiei zaceau marmorele", spunându-le tot anume cum si în ce fel de forma erau si cum ca le cumparase pe numele fratelui sau si împreuna-mu-cenicului Victor, si cum ca acela i le-a daruit acum fiind pentru el altele la Constantinopol de i s-a împlinit trebuinta si sa spuna aievea corabierului în acest chip, ca asa îl va pleca si le va lua, precum a si fost. În cetatea Tesalonicului a potolit foametea si moartea ce era, înconjurând pe la limanuri si aratându-se corabierilor, le-a poruncit sa porneasca cu corabiile cu bucate acolo degrab, aratându-se atunci si aievea, de-l vedeau corabierii cu ochii si mergea sfântul departe înaintea corabiilor, umblând pe mare. Pururea pomenitul împarat Iustinian, a zidit acel de Dumnezeu facut si fara cusur lucru, în numele adevaratei întelepciuni a Cuvântu-lui lui Dumnezeu si cauta sa ascunda acolo toate cele de demult vechi si cinstite lucruri si pof-tind sa i se aduca acolo si vreo particica din moastele Sfântului Marelui Mucenic Dimitrie, si pornindu-se spre acel lucru cei trimisi de dânsul si apropiindu-se de mucenicescul si de Dumnezeu cinstitul mormânt al mucenicului, îndata se arata unde stralucea foc de la cinstitul sicriu si sarea de acolo vapaie de foc de-i lovea în gura si nu-i lasa sa se apropie, si glas din foc iesind si povestind acel înfricosator si minunat lucru zicea: "încetati de a mai încerca"; de care îngrozindu-se, au cazut cu fata la pa-mânt si luând numai tarâna de acolo, s-au dus. Din care, jumatate au pus-o ca un odor în camera odoarelor, iar jumatate au trimis-o la împarat pentru sfintenie, povestindu-i cele ce li s-a întâmplat si ce li s-a grait. Iar diavolul cel ce pururea pizmuieste cele bune, a ispitit oarecând sa dea marea cetate a Tesalonicului în mâinile vrajmasilor în acest chip: a uneltit ca sa arda chivotul sfântului în biserica, si aprinzându-se biserica de ardea, a sosit si neamul cel fara de omenie al slavinilor, si a ascuns oastea putin în laturi de la cetate. Iar poporul strângându-se ca sa stinga focul, cel ce era purtator de grija de lucrurile cele sfinte ale bisericii, vazând ca argintul sicriului se topise de curgea pe pamânt, s-a temut sa nu se faca vreun jaf, sa piara argintul de popor, deci striga cu glas mare zicând: "O, prietenilor si fratilor, vrajmasii au împresurat cetatea si au început a sfarâma zidurile" si se mestesugia el cu cuvântul lui ca sa risipeasca multimea oamenilor si sa nu jefuiasca argintul, caci sfântul daduse insuflarea aceasta. Crezând cuvântul aceluia, precum si era de crezut si pornindu-se toti numaidecât la ziduri au aflat pe vrajmasi punând scarile la ziduri si maiestriile cele de stricaciunea cetatii si pe cei ce dadusera navala asupra cetatii numai putin decât focul; deci chemând pe sfântul în ajutor, i-au alungat. Iar dupa ce s-a stins si focul, pazitorul acela al bisericii, a spus catre toti minunea, zicând: Ca strigarea aceea ce facuse, nu era doara ca stia el ceva de venirea vrajmasilor, ci numai pentru paza sfântului, ca sa nu se jefuiasca argintul de popor. Care este aratata la cei chibzuiti, care stiu socoti lucrurile si cunosc dumnezeiestile rânduieli, ca cu pronia sfântului întorcând la capul vrajmasului mestesugurile lui, se tamadui raul cu rau, caci cu aprinderea focului a atâtat poporul si cu stingerea l-a întarit, iar cu glasul cel de mântuire, care s-a dat din dumnezeiasca insuflare pazitorul bisericii le-a strigat si fiind poporul înfierbântat a mântuit si zidul si cetatea foarte usor. |
Minunile Sfantului Dimitrie (continuare)
Asijderea si un oarecare Ilustrie, ce se zice pe limba greaca protospatar, sezând lânga biserica sfântului, dumnezeiesc om se cunostea a fi. Acesta spunea, ca pe vremea razboiului cu avarii, când împaratia Mavrichie, a vazut doi barbati luminosi la chip si la stat, ca cei ce sunt în cinste si stau înaintea fetei împaratului, care mergeau sa intre în biserica sfântului si când au fost la locul ce se cheama Trivolon, de unde se începe a intra în biserica, între cei doi stâlpi mari de tetalie, ce stau spre apus, au zis slugii sa-i duca la domnul casei, si apropiindu-se el de intrarea sfântului chivot, iar sfântul degrab a deschis usile si a iesit de i-a întâmpinat si le-a dat închinaciunea sanatatii ca unor cunoscuti si veniti de la împaratul si facând voia împaratului, iar si au grait catre dânsul, zicând: "Ca împaratul a poruncit sfintiei tale sa lasi cetatea si sa mergi catre dânsul, ca s-a lasat vrajmasilor cetatea aceasta". Daca a auzit sfântul acest lucru a plâns, plecând capul, fiind cuprins cu tacere, multa vreme, arata cu chipul acesta greutatea mâhnirii ce-i dadusera cuvintele acelea, de care mâhnindu-se si sluga, a zis: "De as fi stiut, fratilor, ca va aduce venirea voastra atâta amaraciune, nu as fi spus domnului meu". Si dupa aceea târziu i-a întrebat sfântul: "Adevarat, asa a placut? Asa s-a parut Domnului si Stapânului tuturor? Sa paraseasca o cetate atât de mare, pe care a cumparat-o cu Sângele Sau si sa o dobândeasca cei ce nu-l cunosc?" Si ei au zis: "Asa, adevarat". Iar sfântul si mult-milostivul mucenic, i-a tocmit si i-a învatat sa duca raspunsul la Domnul si Stapânul tuturor, care era în acest chip: "Cunosc, iubitorule de oameni, Doamne, milosârdiile Tale, cele ce biruiesc pururea mâhnirea Ta, pe care o atâta pacatele noastre; cunosc ca Ti-ai pus sufletul pentru pacatosi si Ti-ai varsat sângele pentru ei, si nu s-a zaticnit niciodata aceasta buna voie a Ta si de pacatele noastre, si de vreme ce m-ai pus si pe mine pazitor acestei cetati, ma voi asemana Tie, Stapânului meu, si-mi voi pune sufletul pentru dânsii si voi pieri cu pieritorii acestia, ce cred în numele Tau. Si nu s-au despartit de la Tine, macar ca au gresit, iar Tu esti Dumnezeul celor ce se pocaiesc". La acestea, barbatii aceia zisera: "Acestea sa spunem celui ce ne-a trimis? Acestea sa zicem împaratului? Frica ne este sa nu cumva sa se mâhneasca asupra ta"; iar sfântul a zis: "Acestea sa le zica si iara sa le zica, si s-a întors iarasi la Chimitirion si închise sfântul chivot înaintea celor cu chip îngeresc, care purcesera de se dusera dupa vorba aceasta". Acestea le adeverea sfintitul Ilustrie, ca le vazuse aievea întru uimire; sau vedenie si povestindu-le cetatenilor, ce mai ramasesera, le da îndraznire cu cuvântul, ca erau îngroziti si slabiti pentru boala omorului ce se întâmplase mai înainte, aflându-se la multa neputinta si la lipsa de prada si calcarea limbilor, si-i îmbuna, ca este sfântul într-ajutor cu dânsii si-i adeverea ca vor fi paziti cu rugaciunile sfântului, precum mai pe urma sfârsitul lucrurilor a aratat.
Iarasi un eclesiarh anume Onisifor, pazind la sfântul mormânt si se ostenea la aprinderea candelelor si a facliilor si fiind rau cu naravul, ca fura lumânarile si facliile; si facând aceasta multa vreme, n-a lasat sfântul netamaduit naravul lui cel nepriceput si de stricaciune, si aratându-i-se în vis, l-a mustrat si l-a învatat cu binisorul ceea ce se cadea sa faca, zicându-i: "Frate Onisifore, nu-mi place ce faci la faclii; ci sa stii ca facând aceasta si pe cei ce le aduc pagubesti mult, si însuti pe tine te-ai împins în prapastia pierzarii. Caci cu cât se aprind mai mult facliile, se milostiveste si Dumnezeu mult spre cel ce le aduce; iar când se iau curând, micsoreaza lucrul mila aceluia si sporeste osânda celui ce le ia". Deci oprindu-se Onisifor putin dupa cuvintele acestea, peste putina vreme iar lasându-se de îmblânzirea vedeniei, s-a apucat iarasi de cele obisnuite si le facea fara de frica. Si într-o zi, mergând un crestin foarte de noapte a dus faclii foarte frumoase, care au placut lui Onisifor si îndata cum le-a aprins a mers sa le ia, dupa ce plecase cel ce le adusese. Însa vezi si grija sfântului: cum se întinse acela la faclii, sfântul înca slobozi glas din sicriu, zicându-i: "Dar nu te-ai mai lasat?" într-acest chip lovindu-se Onisifor, a cazut la pamânt cadere grea, îngrozindu-se de frica si de sunetul glasului, pâna a venit un cleric cunoscut al lui, de l-a ridicat de jos si l-a tinut de si-a venit în fire; si dupa ce si-a venit în fire, si-a marturisit catre toti îndraznirea nebuniei lui si purtarea de grija a sfântului, cu cea dintâi si a doua certare cu iubire omeneasca, încât nu numai el, ci si altii toti se folosira de minunea aceasta. |
"O, rabdatorule de chinuri al lui Hristos, izvoratorule de mir, Sfinte Mare Mucenice Dimitrie, aceasta a noastra netrebnica rugaciune, ce aducem tie acum cu umilinta, primeste-o, si de bolile sufletesti si trupesti si de vrajmasii cei vazuti si nevazuti, cu rvgaciunile tale cele bineprimite catre Dumnezeu, ne pazeste, ca impreuna cu tine in veacul ce va sa fie, sa cantam Lui : Aliluia . (Condacul 13-Acatistul Sfantului Mucenic Dimitrie Izvoratorul de Mir)
|
Acum jumatate de ora am venit de la Bucuresti ,unde dupa aprox.4 ore de stat la rand m-am inchinat la moastele Santului Dimitrie cel nou de la Basarabi si la celelalte moaste.Buna organizare,chiar si credinta, si mult har dar abia de maine vor incepe adevaratele slujbe,Ferice de cei care vor fi acolo si vor rezista!
|
Ce inseamna sa fii pelerin
Ce inseamna sa fii pelerin Mantuitorul Hristos spune: "Cautati mai intai imparatia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate celelalte se vor adauga voua". A fi pelerin nu inseamna a fi un excursionist, care cauta relaxarea cu orice pret. Pelerinul cauta sa cunoasca, sa admire si sa se reculeaga, sa se inchine, sa se roage. Semnificatia pelerinajului este aceea de vizitare a unui loc considerat sfant ori a unor obiecte sacre, relicve ale sfintilor. Luat din punct de vedere etimologic, cuvantul (fr. pelerinage) se refera la cineva care paraseste pentru o perioada de timp propriul tinut si traieste ca strain in alt loc. Aceasta explicatie ne aduce aminte de conceptia prezenta in Vechiul si Noul Testament, dar mai cu seama in Epistola catre Diognet (sec. II), potrivit careia crestinul este un strain pe acest pamant, mereu in pelerinaj spre adevarata lume, cea din ceruri. Termenul este atestat incepand cu secolul al VII-lea, in patru desene gasite pe peretii lacasului Sfantului Mihail din Gargano (Italia). Raluca BRODNER |
Speranta
Ma rog ca Bunul Dumnezeu sa ne va invredniceasca si pe noi (cei ce din obiective pricini, nu putem fi prezenti la Patriarhie in aceste sfinte zile)a avea parte de o poza cat de micutza,prin bunavointa celor care vor fi prezenti in aceste zile la Sfintele Slujbe de la Patrhiarhie.
Sfantul Dimitrie Izvoratorul de Mir a carui pomenire are loc in sfanta zi de azi precum si Sfantul Dimitrie Basarabov, sa ne aiba sub ocrotirea si ajutorul lor, pe noi toti, impreuna cu familiile noastre.AMIN!:77: |
5 atașament(e)
Biserica Sfantului Dimitrie Izvoratorul de Mir (Salonic)
|
5 atașament(e)
bucurati-va
|
Este foarte bine ca cineva incearca sa faca deosebirea intre excursionist si pelerin.Putini sunt cei care vin la sfinte locuri si la moaste sau sfintiri doar pentru a se ruga si a culege har.Multi sunt cei car vin sa vanda si aici as vrea sa amintesc de acei calugari sau calugarite pe care de multe ori duminica cand ies de la biserica ii vad ceand bani de la oameni pentru vreo manastire sau biserica sau vanzand diferite "podoabe"asazis sfinte si ma intreb (poate gresesc,poate judec,sa ma ierte Dumnezeu) oare cat tine Sfanta Liturghie nu pot lasa pe cineva sa vanda pentru a nu lipsi la aceasta??
Stand la rand la cuvioasa Paraschiva la Iasi fiind noapte am stat alaturi de oameni care fumau tot timpul si care mai se inclzeau si cu ceva tarie dintr-o sticla,care faceau glume declotate sau tineri care se sarutau fara jena si m-am intrebat -pentru ce au venit acestia acolo?????? Am incercat sa intru in vorba cu ei si am vazut ca au totusi probleme si asteapta mila si ajutorul de la sfinti.Dar jertfa lor care este? Printe cei care stau multi dintre ei cu frica de Dumnezeu si cu smerenie la rand apar to soiul de cersetori unii imbracati in haine de calugari caci am recunoscut pe unii care au fost dati afara din manastire.Sa nu ma gasit vinovata ca judec pe careva dar nu cred ca este bine sa fie incurajati acei care se folosesc de credinta pentru a face bani. |
Pelerinul un cautator al fericirii vesnice.
Intrucat suntem creati dupa chipul lui Dumnezeu Cel nesfarsit si netrecator, dorim iubirea Lui nesfarsita si vesnica. Fiindca toate lucrurile din lumea aceasta sunt limitate, purtand in ele semnul finitudinii si al nestatorniciei, suntem intr-o permanenta cautare a odihnei ceresti in Dumnezeu: „Nu avem aici cetate statatoare, ci o cautam pe aceea ce va sa fie“ (Evrei 13, 14). Pelerinul experiaza faptul ca este strain, dar si faptul ca dintr-un strain poate face un prieten.
|
Procesiune cu moastele Sfantului Dimitrie Izvoratorul de mir
E bine sa stim ca vietile sfintilor Dimitrie Izvoratorul de mir si Dimitrie Basarabov sunt diferite. Primul a trait in sec. al III-lea, al doilea cu o mie de ani mai tarziu. Dimitrie Izvoratorul de mir a fost mare dregator, Dimitrie Basarabov - pastor de vite. Primul nu a fost calugar, dar l-a marturisit pe Hristos in timpul prigonirii sale. Al doilea s-a calugarit, iar viata sa aleasa a fost cea mai puternica marturie. Dimitrie Izvoratorul de mir a suferit inca de tanar moarte martirica, in fata tuturor. Celalalt a murit la batranete, in pace, nestiut de nimeni. Moastele lui Dimitrie Izvoratorul de mir au fost cinstite imediat, in timp ce moastele Sfantului Dimitrie Basarabov au ramas ascunse pana au fost descoperite prin minune dumnezeiasca.
Sa nu uitam ca in Biserica Sfantul Mare Mucenic Dimitrie din Tesalonic, de ziua sfantului se face o procesiune mai deosebita. Cu o zi inainte, dupa Priveghere, se pregateste racla, care se afla undeva in partea stanga a bisericii. Deasupra raclei se afla o alta raclita, ce contine capul sfantului. Aceasta raclita este dusa in Sf. Altar. Racla cea mare, protejata cu un clopot de cristal, se asaza sub policandru si se deschide, astfel incat se pot vedea fragmente din moastele Sf. Dimitrie. Ea ramane aici timp de 7 zile, pana la odovanie (ca la un praznic imparatesc). In ziua praznicului, dupa savarsirea Sf. Liturghii, racla este scoasa afara in procesiune. Alaiul de clerici si credinciosi este precedat de copii, care poarta prapurii. Se merge pe strazile cartierului in care se afla biserica, apoi racla este reasezata in biserica, sub policandru. Este o mare bucurie pentru tesaloniceni, pentru toti cei care participa la aceasta sarbatoare, veniti din toate colturile Greciei si chiar ale lumii. |
De ce chipul Sfantului nu apare pe stema Bucurestiului
[SIZE=3]De ce chipul Sfantului nu apare pe stema Bucurestiului
[/SIZE] [SIZE=3]Cu toate aceste dovezi de netagaduit ale cinstirii Sfantului Cuvios Dimitrie ca ocrotitor al orasului Bucuresti, el nu este reprezentat pe stema (emblema) capitalei Romaniei. In 1831, odata cu reinfiintarea Sfatului orasenesc al capitalei Bucuresti, in urma introducerii Regulamentului Organic, se adopta si un sigiliu al orasului, dar fara simboluri iconografice, care se mentine pana dupa Unirea Principatelor din 1859.[/SIZE] [SIZE=3][/SIZE] [SIZE=3]Alexandru Ioan Cuza, la propunerea lui Mihail Kogalniceanu, ministru de interne, si la solicitarea Consiliului orasenesc Bucuresti, a stabilit prin decret domnesc din 7 decembrie 1864 o noua stema pentru Capitala tarii, reprezentand "un scut cu Sfantul Mare Martir Dimitrie (patronul orasului)", tinand intr-o mana sulita si in alta crucea (vezi Monitorul Oficial nr. 2.771/1864). http://ro.wikipedia.org/wiki/Imagine..._bucuresti.png Or, aici a intervenit o inexplicabila confuzie, remarcata si de unii istorici si heraldisti de seama, precum Stefan D. Grecianu, Dan Cernovodeanu, Maria Dogaru si altii, care se mentine pana astazi. Patronul spiritual al capitalei nu este Sfantul Mare Mucenic Dimitrie, Izvoratorul de mir, inscris in calendar la 26 octombrie, un sfant militar roman, martirizat la Tesalonic, la anul 303, in timpul imparatului Diocletian, ci Sfantul Cuvios Dimitrie cel Nou, un monah ascet, nevoitor si rugator la Mantuitorul Hristos pentru binele semenilor sai, praznuit a doua zi, la 27 octombrie, ale carui moaste intregi se afla in Catedrala Mitropoliei din Bucuresti de la 13 iulie 1774 si naturalizat la noi prin cinstirea lui in evlavia bucurestenilor.[/SIZE] [SIZE=3][/SIZE] [SIZE=3]Stema Bucurestiului s-a mentinut in aceasta reprezentare, cu unele schimbari neesentiale privind infatisarea Sfantului Mucenic Dimitrie - care apare fie ecvestru, cu mantie pe umeri si in mana cu o lance cu varful in jos, in lupta cu balaurul, fie pedestru, in armura romana, avand in mana dreapta crucea, iar in stanga lancea - pana in anul 1930. In acest an se adopta o noua stema pentru Capitala tarii, care mentine confuzia, caci il infatiseaza tot pe Sfantul Mucenic Dimitrie, cu tunica romana si sandale, purtand crucea in mana dreapta si sulita in cea stanga. Aceasta stema a fost folosita pana in 1948, cand Capitala, ca si celelalte orase ale tarii, a ramas fara emblema. In 1970, cand s-au fixat noile steme ale judetelor si municipiilor, Bucurestiului i s-au atribuit noi simboluri heraldice, menite sa arate ca este Capitala tarii si totodata un centru cultural si industrial.[/SIZE] [SIZE=3][/SIZE] [SIZE=3]In 1992, Consiliul Municipal Bucuresti a reluat stema din 1930, fara nici o modificare, perpetuand astfel confuzia facuta inca din 1864, care se cere sa fie indreptata. Pe buna dreptate bucurestenii se intreaba de ce sa figureze in emblema orasului Sfantul Mare Mucenic Dimitrie, un sfant militar, care nu este din neamul nostru si nu are moastele la noi in tara, si sa nu fie reprezentat Sfantul Cuvios Dimitrie cel Nou, na-turalizat la noi prin evlavia credinciosilor si cu moastele in Catedrala Patriarhiei, proclamat de Biserica noastra sfant autohton, ca si Sfanta Parascheva de la Iasi sau Sfanta Filofteia de la Curtea de Arges ori Sfantul Grigorie Decapolitul de la Bistrita. Desigur, aceasta nu-i impiedica pe bucuresteni, si chiar pe edilii orasului, sa-l cinsteasca pe Sfantul Cuvios Dimitrie cel Nou ca pe patronul lor spiritual si sa se inchine cu evlavie la sfintele lui moaste, care au fost binecuvantate de Dumnezeu cu har deosebit, de a fi izvor de sfintenie, de tamaduire de boli, de izbavire de primejdii, revarsand asupra celor ce-i cer ajutorul adevarate daruri duhovnicesti. (Gheorghe Vasilescu)[/SIZE] |
"Invatatorului dreptslavitoarei credinte celei intru Hristos, surpatorului si rusinatorului paganatatii, Izvoratorului de mir, Marelui Mucenic Dimitrie, ostasul cel adevarat al lui Hristos, care s-a aratat Bisericii ca un soare si mare aparator al credinciosilor, toti acum cantari de multumire si laude din suflet cu dorire aducandu-i sa-i cantam: bucura-te, Izvoratorule de mir, Mare Mucenice Dimitrie!" (Acatistul Sfantului Mare Mucenic Dimitrie, Condacul I).
|
Sfantul Mare Mucenic Dimitrie a fost urmator al patimilor Domnului. El a fost impuns cu sulita in coasta, asa cum Mantuitorul a fost impuns in coasta, in vreme ce era rastignit de catre soldatii romani. Asa cum prin ranile lui Hristos ne-am vindecat, tot asa si prin mirul izvorat din ranile Sfantului Dimitrie ne tamaduim de boli. Sfinte Mare Mucenice Dimitrie mijloceste pentru noi.
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 07:33:29. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.