Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Biserica Ortodoxa Romana (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=507)
-   -   Cum s-a modificat textul Sfintei Liturghii la catedrala patriahala;Trist dar adevarat (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=5002)

mihailt 25.11.2008 11:01:16

Cum s-a modificat textul Sfintei Liturghii la catedrala patriahala;Trist dar adevarat
 
Schimband otpustul de la Sfanta Litrughie a Sfantului Ioan Gura de Aur:
puteti vedea pe Trinitas TV in fiecare dimineata ca in loc sa se termine Sfanta Liturghie cu formularea clasica:
"
Cel ce a înviat din morți, Hristos, Adevăratul Dumnezeul nostru, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Sale, ale Sfinților, măriților și întru tot lăudaților Apostoli, ale Sfântului (N) (al cărui hram îl poartă biserica), ale celui între sfinți Părintelui nostru Ioan Gură de Aur, arhiepiscopul Constantinopolului, ale Sfântului (N), a cărui pomenire o săvârșim, ale Sfinților și drepților dumnezeiești Părinți Ioachim și Ana, și pentru ale tuturor sfinților, să ne miluiască și să ne mântuiască pe noi, ca un bun și de oameni iubitor. "(http://ro.orthodoxwiki.org/Otpustul)

acum se rosteste formulare:

"Hristos, Adevăratul Dumnezeul nostru, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Sale, ale Sfinților, măriților și întru tot lăudaților Apostoli, ale Sfântului (N) (al cărui hram îl poartă biserica), ale celui între sfinți Părintelui nostru Ioan Gură de Aur, arhiepiscopul Constantinopolului, ale Sfântului (N), a cărui pomenire o săvârșim, ale Sfinților și drepților dumnezeiești Părinți Ioachim și Ana, și pentru ale tuturor sfinților, să ne miluiască și să ne mântuiască pe noi, ca un bun și de oameni iubitor. "
Cuvintele "Cel ce a inviat din morti" au disparut.
Inainte de a zice iarasi ca nu stiu ce fac uitati-va maine la Sfanta Liturghie pe Trinitas TV si fiti foarte atenti la sfarsitul Sfintei Liturghii ce formulare se foloseste.
Acum cine stie poate sunt eu inselat si cuvintele au fost rostite dar nu le-am auzit eu.

valentin.viliga 25.11.2008 12:15:41

Domnele Mihailt daca o sa te uiti in liturghier vei vedea ca fiecare zi are formula ei de otpust, iar "Cel ce a inviat din morti..." se zice Duminica

valentin.viliga 25.11.2008 12:17:22

daca poti cumparati un liturghier si mai citeste-l nu Orthodoxwiki

mihailt 25.11.2008 13:03:21

Da de ce ma rog se rosteste numai duminica?
Oare Sfantul Ioan Gura de Aur numai duminica rostea aceasta formula?
Oare nu la fiecare Sfanta Liturghie se serbeaza si invierea Domnului?
La Sfantul munte Athos oare asa se rosteste?

valentin.viliga 25.11.2008 13:53:52

Citat:

În prealabil postat de mihailt (Post 102130)
Da de ce ma rog se rosteste numai duminica?
Oare Sfantul Ioan Gura de Aur numai duminica rostea aceasta formula?
Oare nu la fiecare Sfanta Liturghie se serbeaza si invierea Domnului?
La Sfantul munte Athos oare asa se rosteste?

peste tot e asa, pune mana si studiaza, nu vorbi numa sa te aflii in treaba

valentin.viliga 25.11.2008 13:55:00

Citat:

În prealabil postat de valentin.viliga (Post 102143)
peste tot e asa, pune mana si studiaza, nu vorbi numa sa te aflii in treaba

si Duminica e sarbatoarea invierii

Negroponte 25.11.2008 14:29:29

Mihail,ti-ai facut un obicei de a raspandi zvonuri si informatii false.Are dreptate Valentin.Duminica fiind ziua invierii se incepe otpustul cu:"Cel ce a inviat din morti...",Iar in celelalte zile se foloseste formula:"Hristos adevaratul Dumnezeul nostru..."Asa prevede tipicul Bisericii ortodoxe de sute de ani.Ar trebui sa intrebi mai intai si apoi sa acuzi.Doamne ajuta!

mihailt 25.11.2008 15:14:31

Faptul ca exista aceasta formula de ceva zeci de ani sau chiar o suta-doua de ani e altceva.
Eu am intrebat doar de ce pe vremea Sfantului Ioan Gura de Aur se citea otpustul asa la fiecare Sfanta Liturghie iar acum numai duminica?
Este adevarat ca am gresit ca am zis ca s-a modificat acum de curand si pentru aceasta imi cer iertare.
Dar de ce s-a modificat cu ceva vreme in urma chiar daca asta o fi fost acu 200-300 de ani sau mai in urma?

valentin.viliga 25.11.2008 15:19:03

de pe vremea lui Ioan Gura de aur e asa

valentin.viliga 25.11.2008 15:25:43

Optustul (încheierea) poate conține elemente variabile determinate de ziua săptămânii, sărbătoarea zilei, prăznuirea zilei, slujba făcută sau sfântului de hram al bisericii.

Un exemplu de încheiere mare a Sfintei Liturghii a Sfântului Ioan Gură de Aur într-o duminică obișnuită este următoarul (după Liturghierul Bisericii Ortodoxe Române):

Cel ce a înviat din morți, Hristos, Adevăratul Dumnezeul nostru, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Sale, ale Sfinților, măriților și întru tot lăudaților Apostoli, ale Sfântului (N) (al cărui hram îl poartă biserica), ale celui între sfinți Părintelui nostru Ioan Gură de Aur, arhiepiscopul Constantinopolului, ale Sfântului (N), a cărui pomenire o săvârșim, ale Sfinților și drepților dumnezeiești Părinți Ioachim și Ana, și pentru ale tuturor sfinților, să ne miluiască și să ne mântuiască pe noi, ca un bun și de oameni iubitor.

Daca citeai mai atent iti dadeai seama

georgeval 25.11.2008 16:24:33

Citat:

În prealabil postat de mihailt (Post 102156)
Faptul ca exista aceasta formula de ceva zeci de ani sau chiar o suta-doua de ani e altceva.
Eu am intrebat doar de ce pe vremea Sfantului Ioan Gura de Aur se citea otpustul asa la fiecare Sfanta Liturghie iar acum numai duminica?
Este adevarat ca am gresit ca am zis ca s-a modificat acum de curand si pentru aceasta imi cer iertare.
Dar de ce s-a modificat cu ceva vreme in urma chiar daca asta o fi fost acu 200-300 de ani sau mai in urma?

Mihai, valentin a oferit explicari tipiconale. Ai dovezi ca pe vremea Sfantului Ioan Gura de Aur se folosea otpusul "Cel ce a inviat....." pentru toate zilele saptamanii? De ce spui ca s-a modificat acum 200-300 de ani?

tot-Laurentiu 28.12.2008 21:08:20

Citat:

În prealabil postat de mihailt (Post 102130)
Da de ce ma rog se rosteste numai duminica?
Oare Sfantul Ioan Gura de Aur numai duminica rostea aceasta formula?
Oare nu la fiecare Sfanta Liturghie se serbeaza si invierea Domnului?
La Sfantul munte Athos oare asa se rosteste?



Pentru ei Hristos invie numai Duminica (daca invie si atunci)

NU pot sa spun decat un singur lucru ce i-a spus Parintele Aesenie Boca unei vrajitoare cand i-a zis de Pasti de mai multe ori Hristos a Inviat fara sa auda de la aceasta Adevarat a Inviat.

Marie de ce umbli cu farmece Cu adevarat hristos al tau nu a Inviat.

valentin.viliga 28.12.2008 21:41:57

Citat:

În prealabil postat de tot-Laurentiu (Post 106199)
Pentru ei Hristos invie numai Duminica (daca invie si atunci)

NU pot sa spun decat un singur lucru ce i-a spus Parintele Aesenie Boca unei vrajitoare cand i-a zis de Pasti de mai multe ori Hristos a Inviat fara sa auda de la aceasta Adevarat a Inviat.

Marie de ce umbli cu farmece Cu adevarat hristos al tau nu a Inviat.

nu stiu ce vrei sa insinuezi cu postarea ta, dar eu am oferit explicatii tipiconale, numa prost sa fii sau labil mintal sa faci afirmatii de genu ca "pt ei Hristos invie numai Duminica", da poate voi sunteti mai destepti ca aia de au facut liturghieru, poate daca traiati pe vremea sfintilor parinti ii acuzati si pe ei de cine stie ce, ca pentru informatia voastra cele 3 liturghii bizantine sunt prescurtari a liturghiei lui iacov, fratele Domnului, iar cele 3 liturghii pe care le avem noi azi numai apartin 100% celor 3 sfinti parinti caci unele parti au fost adaugate ulterior, cum ar fi Trisaghionul sau Sfinte Dumnezeule. Daca doriti sa aflati mai multe cititi si voi un liturghier sau explicarea sfintei liturghii a sfantului gherman patriarhul constantinopolului sau a lui nicolae cabasila. Si tot asa ca fapt divers aflati ca exista si liturghia sfantului evanghelist marcu care se mai savarseste in biserica ortodoxa copta din egipt

alicia 28.12.2008 23:27:11

Citat:

În prealabil postat de valentin.viliga (Post 106203)
nu stiu ce vrei sa insinuezi cu postarea ta, dar eu am oferit explicatii tipiconale, numa prost sa fii sau labil mintal sa faci afirmatii de genu ca "pt ei Hristos invie numai Duminica", da poate voi sunteti mai destepti ca aia de au facut liturghieru, poate daca traiati pe vremea sfintilor parinti ii acuzati si pe ei de cine stie ce, ca pentru informatia voastra cele 3 liturghii bizantine sunt prescurtari a liturghiei lui iacov, fratele Domnului, iar cele 3 liturghii pe care le avem noi azi numai apartin 100% celor 3 sfinti parinti caci unele parti au fost adaugate ulterior, cum ar fi Trisaghionul sau Sfinte Dumnezeule. Daca doriti sa aflati mai multe cititi si voi un liturghier sau explicarea sfintei liturghii a sfantului gherman patriarhul constantinopolului sau a lui nicolae cabasila. Si tot asa ca fapt divers aflati ca exista si liturghia sfantului evanghelist marcu care se mai savarseste in biserica ortodoxa copta din egipt

Imi pare rau ca intru in discutia voastra dar domnule Valentin daca sunteti crestin adevarat nu ati fi zis de cineva ca e prost nu aveti nici un drept sa il jgniti cum nici eu nu am nici un drept sa comentez dar Laurentiu si-a exprimat parerea lui esti cumva Mantuitorul sa judeci un om care nici macar nu il cunosti ci pt ca a zis cateva cuvinte care nu v-au convenit gata e prost.CEA MAI GREA BOALA A OMULUI DE A JUDECA FARA SA-SI VADA BARNA DIN OCHIU LUI!Imi pare rau ca pe acest forum de CRESTINI se fac insulte

valentin.viliga 29.12.2008 12:23:56

Citat:

În prealabil postat de alicia (Post 106213)
Imi pare rau ca intru in discutia voastra dar domnule Valentin daca sunteti crestin adevarat nu ati fi zis de cineva ca e prost nu aveti nici un drept sa il jgniti cum nici eu nu am nici un drept sa comentez dar Laurentiu si-a exprimat parerea lui esti cumva Mantuitorul sa judeci un om care nici macar nu il cunosti ci pt ca a zis cateva cuvinte care nu v-au convenit gata e prost.CEA MAI GREA BOALA A OMULUI DE A JUDECA FARA SA-SI VADA BARNA DIN OCHIU LUI!Imi pare rau ca pe acest forum de CRESTINI se fac insulte

Pai ideea e ca ca eu i-am dat explicatii clare cum sta treaba cu otpustul la Sfanta Liturghie, dar ei o tin tot pe a lor, si eu nu l-am facut prost ci am prost sa fii sa nu-ti dai seama mai ales ca si preotii de pe forum le-au explicat acelasi lucru, iar ei tot aceeasi melodie canta, asta se cheama fanatism care e mai rau decat prostia

Ratacitorul 30.12.2008 22:19:08

Citat:

În prealabil postat de alicia (Post 106213)
Imi pare rau ca intru in discutia voastra dar domnule Valentin daca sunteti crestin adevarat nu ati fi zis de cineva ca e prost nu aveti nici un drept sa il jgniti cum nici eu nu am nici un drept sa comentez dar Laurentiu si-a exprimat parerea lui esti cumva Mantuitorul sa judeci un om care nici macar nu il cunosti ci pt ca a zis cateva cuvinte care nu v-au convenit gata e prost.CEA MAI GREA BOALA A OMULUI DE A JUDECA FARA SA-SI VADA BARNA DIN OCHIU LUI!Imi pare rau ca pe acest forum de CRESTINI se fac insulte

Cand un om zice ceva impotriva unei hotarari tipiconale a bisericii este ori eretic ori increzut (fudul) ori neinstruit si prost.
Ori un om care se crede mai destept decat un sinod sau un arhiereu nu poate fi decat prost.
Din cele postate de Valentin si un om cu o clasa terminata ar intelege!
Asa ca mie mi se pare ca nu este crestineste sa spui ca albul este negru si negrul alb.
Asa ca acest Valentin are dreptate!dumneata cu ce drept il judeci pe Valentin!?
Eu as zice sa aplici chestia cu Barna la persoana dumitale, daca tot tii neaparat sa dai lectii de conduita crestina facand morala unui om care a postat ceva adevarat!
Valentin are dreptate in ceea ce apostat iar altii cauta motiv de tulburare a crestinilor si de a se da destepti!

valentin.viliga 30.12.2008 22:59:53

Citat:

În prealabil postat de Ratacitorul (Post 106552)
Cand un om zice ceva impotriva unei hotarari tipiconale a bisericii este ori eretic ori increzut (fudul) ori neinstruit si prost.
Ori un om care se crede mai destept decat un sinod sau un arhiereu nu poate fi decat prost.
Din cele postate de Valentin si un om cu o clasa terminata ar intelege!
Asa ca mie mi se pare ca nu este crestineste sa spui ca albul este negru si negrul alb.
Asa ca acest Valentin are dreptate!dumneata cu ce drept il judeci pe Valentin!?
Eu as zice sa aplici chestia cu Barna la persoana dumitale, daca tot tii neaparat sa dai lectii de conduita crestina facand morala unui om care a postat ceva adevarat!
Valentin are dreptate in ceea ce apostat iar altii cauta motiv de tulburare a crestinilor si de a se da destepti!

nu are rost sa ajungem la cearta, io doar am oferit explicatii tipiconale asa ca cine are urechi de auzit sa vada:)), dar "e" unii care nu "intelege" sau poate nu am fost io suficient de explicit desi mi-am tocit cativa ani coatele pe bancile seminarului si nu am trecut p-acolo ca rata prin apa

mihailt 31.12.2008 01:03:05

Dom-le lasand la o parte aceea cu "Hristos adevaratul Dumnezeul nostru" care nu stiu cum se pomenea de catre Sfantul Ioan Gura de Aur sa trecem la lucruri mai grave si de data aceasta adevarate.

LA Catedrala Patriarhala chiar se modificase textul Sfintei Liturghii si aceasta cand slujea PS Ciprian Campineanu care folosea ca formula "partasia Sfantului Duh" dinainte de a da Sfantul Sinod aprobare pentru aceasta.
Acum o foloseste si PF Daniel.
Mai multe amanunte:
[COLOR=#810081]http://www.ziarullumina.ro/articole;729;1;16437;0;Innoirile-din-ultima-editie-a-Liturghierului.html[/COLOR]
Ca o alta curiozitate PS Ciprian Campineanu nu a citit anul acesta moliftele Sfantului Vasile cel Mare (adica de 1 ianuarie 2008) .
De ce?
Intrebati-l pe PS sa sa va explice.
"
"Dacă schimbăm textul, credincioșii cred că le schimbăm credința“

Acolo unde textul necesita îndreptare a fost corectat. Unele dintre aceste corecturi au fost acceptate, iar altele s-au trecut doar în paranteză, ca propuneri pentru liturghisitori, să hotărască dacă sunt greu de acceptat sau nu, așa cum ne-a mai spus părintele Zăvoianu.
Dintre termenii introduși în paranteză amintim: „apostolească Biserică“ care a fost propus spre înlocuire cu „apostolică Biserică“; despre această sintagmă părintele redactor spus că e mai dificil cu credincioșii „obișnuiți cu apostolească, dacă schimbăm textul li se pare că le schimbăm credința“. „Unirea credinței“ a fost înlocuit cu „unitatea credinței“, pentru că sensul prim era unitatea; „oaste“ cu „armată“; iar „împărtășirea Sfântului Duh“ cu „părtășia Sfântului Duh“, „deoarece faci parte, ești părtaș la Duhul Sfânt“, a explicat părintele Zăvoianu.
O altă rectificare, de data aceasta finală, făcută după originalul grecesc, este înlocuirea, în cadrul Rugăciunii Amvonului, a expresiei: „Tu pe aceștia îi preamărește cu dumnezeiască puterea Ta“ cu textul: „Tu pe aceștia îi răsplătește, preamărindu-i cu dumnezeiasca Ta putere“.
"
"
Iar ca o ciudatenie asa este trecut si in blibliile catolicilor.
partasia Duhului Sfant in loc de impartasirea Duhului Sfant.
Formula din greceste spune comuniunea cu Duhul Sfant iar nu partasie cum zic aiurea catolicii.

De ce se zice asa?
Eu fiind mai prost asa am o vaga banuiala ca acestia nu considera pe Duhul Sfant ca persoana ci ca putere impersonala (energie) si zice ca Duhul Sfant purcede de la Tatal si de la Fiul.
Daca este asa este o erezie.

Vedeti la Intelepciunea lui Solomon unde zice ca Intelepciunea are intr-ansul Duh cu multe laturi.
Ca asa zice Duhul Sfant purcede din Tatal si se odihneste in Fiul.
Formula este folosita asa si de PF Daniel.

In greaca noua formula e "Kai he koinonia tou hagiou pneumatos".
Koinonia se traduce ca si comuniune iar nu ca si partasie cum a inteles gresit PS Ciprian.
Deci era "Harul Domnului nostru Iisus Hristos si dragostea lui Dumnezeu Tatal si impartasirea (sau comuniunea) Duhului Sfant".

mihailt 31.12.2008 02:03:06

Putem sa adaugam aici ca exista deja Sfanta Scriptura din 2001 "Editie jubiliara a Sfantului Sinod" tradusa din greaca veche de IPS Anania "sprijinit pe alte numeroase osteneli" cum zice IPS sa in care se scrie foarte clar :
"Harul Domnului nostru Iisus Hristos si dragostea lui Dumnezeu (nu Tatal nu e asemenea formula in greceste...e vorba de Sfanta Treime si e vorba de agape iar nu de eros adica dragostea altruista) si impartasirea Sfantului Duh sa fie cu voi cu toti!"
(corinteni 2, cap.13 verset 13).
Este ciudat cum in 2008 Sfantul Sinod a putut sa modifice ce a stabilit cu 7 ani in urma.
Atunci formula nu era invechita acum este?

mihailt 31.12.2008 02:14:55

In editia din 1968 a Sfintei Scripturi tiparita tot cu aprobarea Sfantului Sinod formularea este identica:
""Harul Domnului nostru Iisus Hristos si dragostea lui Dumnezeu si impartasirea Sfantului Duh sa fie cu voi cu toti!"
"

georgeval 31.12.2008 13:21:43

Citat:

În prealabil postat de mihailt (Post 106584)
Dom-le lasand la o parte aceea cu "Hristos adevaratul Dumnezeul nostru" care nu stiu cum se pomenea de catre Sfantul Ioan Gura de Aur sa trecem la lucruri mai grave si de data aceasta adevarate.

LA Catedrala Patriarhala chiar se modificase textul Sfintei Liturghii si aceasta cand slujea PS Ciprian Campineanu care folosea ca formula "partasia Sfantului Duh" dinainte de a da Sfantul Sinod aprobare pentru aceasta.
Acum o foloseste si PF Daniel.
Mai multe amanunte:
[COLOR=#810081]http://www.ziarullumina.ro/articole;729;1;16437;0;Innoirile-din-ultima-editie-a-Liturghierului.html[/COLOR]
Ca o alta curiozitate PS Ciprian Campineanu nu a citit anul acesta moliftele Sfantului Vasile cel Mare (adica de 1 ianuarie 2008) .
De ce?
Intrebati-l pe PS sa sa va explice.
"
"Dacă schimbăm textul, credincioșii cred că le schimbăm credința“

Acolo unde textul necesita îndreptare a fost corectat. Unele dintre aceste corecturi au fost acceptate, iar altele s-au trecut doar în paranteză, ca propuneri pentru liturghisitori, să hotărască dacă sunt greu de acceptat sau nu, așa cum ne-a mai spus părintele Zăvoianu.
Dintre termenii introduși în paranteză amintim: „apostolească Biserică“ care a fost propus spre înlocuire cu „apostolică Biserică“; despre această sintagmă părintele redactor spus că e mai dificil cu credincioșii „obișnuiți cu apostolească, dacă schimbăm textul li se pare că le schimbăm credința“. „Unirea credinței“ a fost înlocuit cu „unitatea credinței“, pentru că sensul prim era unitatea; „oaste“ cu „armată“; iar „împărtășirea Sfântului Duh“ cu „părtășia Sfântului Duh“, „deoarece faci parte, ești părtaș la Duhul Sfânt“, a explicat părintele Zăvoianu.
O altă rectificare, de data aceasta finală, făcută după originalul grecesc, este înlocuirea, în cadrul Rugăciunii Amvonului, a expresiei: „Tu pe aceștia îi preamărește cu dumnezeiască puterea Ta“ cu textul: „Tu pe aceștia îi răsplătește, preamărindu-i cu dumnezeiasca Ta putere“.
"
"
Iar ca o ciudatenie asa este trecut si in blibliile catolicilor.
partasia Duhului Sfant in loc de impartasirea Duhului Sfant.
Formula din greceste spune comuniunea cu Duhul Sfant iar nu partasie cum zic aiurea catolicii.

De ce se zice asa?
Eu fiind mai prost asa am o vaga banuiala ca acestia nu considera pe Duhul Sfant ca persoana ci ca putere impersonala (energie) si zice ca Duhul Sfant purcede de la Tatal si de la Fiul.
Daca este asa este o erezie.

Vedeti la Intelepciunea lui Solomon unde zice ca Intelepciunea are intr-ansul Duh cu multe laturi.
Ca asa zice Duhul Sfant purcede din Tatal si se odihneste in Fiul.
Formula este folosita asa si de PF Daniel.

In greaca noua formula e "Kai he koinonia tou hagiou pneumatos".
Koinonia se traduce ca si comuniune iar nu ca si partasie cum a inteles gresit PS Ciprian.
Deci era "Harul Domnului nostru Iisus Hristos si dragostea lui Dumnezeu Tatal si impartasirea (sau comuniunea) Duhului Sfant".

Mihai, nu vreau sa fiu interpretat gresit, in sensul ca sunt aparatorul PS Ciprian, insa acest episcop a studiat in Grecia unde a finalizat cu un doctorat la Tesalonic si este un cunoscator al limbii elene (chiar stie bine si greaca veche). Cat despre "unitatea" si nu "unirea" s-a discutat mult in mediile teologice, exista o justificare teologica si in cartea Pr. Diac David Petre- Sectologie-chiar daca pentru anumiti teologi nu mai este de referinta- in aceasta carte parintele justifica de ce "unitatea" si nu "unirea". Cat despre cuvantul "partas" nu pot sa ajung doar la interpretarea ta. Spre exemplu rugaciunea "Cinei Tale celei de Taina Fiul lui Dumnezeu, astazi, partas ma primeste" este o rugaciune in care se accentueaza relatia personala cu Hristos prin Euharistie. Cuvntul "partas" nu accentueaza impersonalismul.

mihailt 31.12.2008 16:43:49

Stiu foarte bine ca PS Ciprian a facut studii in Grecia.
Dar exista deja o traducere din greaca veche a Sfintei Scripturi facuta de IPS Anania din 2001.
Si IPS Anania stie greaca veche.
Mai existau si altele.
In toate se zice impartasirea cu sensul de comuniune iar nu partasia.
Cum poti sa zici ca te faci partas unei persoane?
Poti sa zici ca te faci partas la un lucru,la o discutie,la o actiune,etc dar nu la o persoana.
A pe PF Daniel nu l-am auzit clar spunand "partasia" dar e cert ca foarte putini episcopi din BOR folosesc aceasta formula catoliceasca.

Ratacitorul 31.12.2008 17:09:36

partasie in trecut inseamna in romana comuniune,afi partas,a avea s tu parte din ceva,impreuna etc deci este un sinonim pt comuniune
a impartasi inseamna a avea parte de ceva impreuna cu altii.Oarecum o derivatie de la partasie adica din aceasi familie de cuvinte.Modificarile au scopul de a reda cat mai exact sensul de communiune,fara a se departa prea mult de sonoritatea traditionala!

georgeval 31.12.2008 17:13:34

Citat:

În prealabil postat de mihailt (Post 106652)
Stiu foarte bine ca PS Ciprian a facut studii in Grecia.
Dar exista deja o traducere din greaca veche a Sfintei Scripturi facuta de IPS Anania din 2001.
Si IPS Anania stie greaca veche.
Mai existau si altele.
In toate se zice impartasirea cu sensul de comuniune iar nu partasia.
Cum poti sa zici ca te faci partas unei persoane?
Poti sa zici ca te faci partas la un lucru,la o discutie,la o actiune,etc dar nu la o persoana.
A pe PF Daniel nu l-am auzit clar spunand "partasia" dar e cert ca foarte putini episcopi din BOR folosesc aceasta formula catoliceasca.

Dau ma intai sensul din DEX.
PARTÁS, -a, partasi, -e, s.m. si f. 1. Persoana care participa (impreuna cu altele) la o activitate, care ia parte la o actiune; participant; spec. complice. ♦ (Rar) Partizan, adept. ♦ Persoana careia cineva ii incredinteaza gandurile, planurile, sentimentele sale intime; confident. 2. Persoana care se bucura (impreuna cu altele) sau beneficiaza de un bun spiritual ori care impartaseste (cu altele) un necaz, o nenorocire.

Ratacitorul 31.12.2008 17:14:57

Moliftele Sf Vasile nu pot fi citite de un preot sau arhiereu,care in acel moment este suparat pe cineva,sau enervat in acel moment,sau are vreun canon opritor!
ori despre canoanele de la spovedanie nu se vorbeste nici chiar de penitent!
dar poate se vor citi in seara aceasta!
Cunosc un preot care le citeste in fiecare duminica dupa liturghie,dar duce o viata de o sceza greu de imaginat,chiar daca este preot de mir!

moro.d 31.12.2008 18:01:36

intrebare pt cei care prind si urmaresc slujbele arhieresti...
cand se canta "Sfinte Dumnezeule..." arhiereul iese in fata usilor imparatesti si spune o rugaciune de 3 ori..
intrebarea este:
cum suna mai exact rugaciunea?
"Doamne, Doamne, cauta din Cer si vezi si cerceteaza via aceasta, pe care a zidit-o dreapta ta, si o desavarseste pe ea!"
sau
"Doamne, Doamne, cauta din Cer si vezi si cerceteaza lumea aceasta, pe care a zidit-o dreapta ta, si o desavarseste pe ea!"

Ratacitorul 01.01.2009 15:05:20

Citat:

În prealabil postat de moro.d (Post 106661)
intrebare pt cei care prind si urmaresc slujbele arhieresti...
cand se canta "Sfinte Dumnezeule..." arhiereul iese in fata usilor imparatesti si spune o rugaciune de 3 ori..
intrebarea este:
cum suna mai exact rugaciunea?
"Doamne, Doamne, cauta din Cer si vezi si cerceteaza via aceasta, pe care a zidit-o dreapta ta, si o desavarseste pe ea!"
sau
"Doamne, Doamne, cauta din Cer si vezi si cerceteaza lumea aceasta, pe care a zidit-o dreapta ta, si o desavarseste pe ea!"

,,via aceasta''este un simbol pt ,,lumea aceasta''.daca vrem sa accentuam in exprimare ideia de baza mai mult, este de folosit a doua varianta,daca vrem sa accentuam caracterul poetic si traditional, este corecta a doua.Un arhireu are dreptul de a face schimbari de exprimare fara a atinge sensul, in functie de specificul majoritatii careia se adreseaza!

alicia 01.01.2009 22:19:19

.
Citat:

În prealabil postat de Ratacitorul (Post 106552)
Cand un om zice ceva impotriva unei hotarari tipiconale a bisericii este ori eretic ori increzut (fudul) ori neinstruit si prost.
Ori un om care se crede mai destept decat un sinod sau un arhiereu nu poate fi decat prost.
Din cele postate de Valentin si un om cu o clasa terminata ar intelege!
Asa ca mie mi se pare ca nu este crestineste sa spui ca albul este negru si negrul alb.
Asa ca acest Valentin are dreptate!dumneata cu ce drept il judeci pe Valentin!?
Eu as zice sa aplici chestia cu Barna la persoana dumitale, daca tot tii neaparat sa dai lectii de conduita crestina facand morala unui om care a postat ceva adevarat!
Valentin are dreptate in ceea ce apostat iar altii cauta motiv de tulburare a crestinilor si de a se da destepti!

Auzi domnule ratacit eu nu sunt desteapta dar nici proasta dar nu ma laud ca am facut ca altii nu stiu ce scoli si eu stiu sigur adevarul!Nici nu am zis daca unu sau altu are dreptate ci doar ca nu are dreptu sa-l judece ca e prost nu e el judecator chiar daca ar gresi acea persoana ii spui cu frumosu ca nu e bine cum zice el ii spui parerea ta si gata.Si nu dau lectii de conduita crestina domnule pt ca sunt si eu o mare pacatoasa dar am cei 7 ani de acasa care m-au invatat sa nu jignesc pe cineva nicaieri mai ales in public.Ce ar insemna daca la toti de pe acest forum nu ne-ar place raspunsurile celorlalti si credem noi ca sunt gresite sa ne facem prosti inculti etc.........am fi ca la usa cortului la tigani deci FRATILOR CU RABDARE DRAGOSTE SI BLANDETE INAINTE!

Ratacitorul 02.01.2009 20:02:06

Oftopic pt alicia cu scuze pt admin (dar situatia o impune)!
Pai ,cei care au bun simt citesc intai pidalionul si tipiconul si istoricul Sfintei Liturghii si apoi posteaza.pt asta iti ajunge sa stii sa citesti.Dar citesti tot!Iar adevarul nu este jignire ci adevar!
Sunt unii care insa o fac pe prostii pt a fi si ei bagati in seama sau din porniri eretice!
Si mai este o chestie,cand nu stii ceva taci!aici nu este vorba despre o parere ,ci de asfida un arhiereu doctor in teologie,cu un tupeu care frizeaza lipsa de bun simt!
Intr-advar daca gresete un arhiereu ii arati greseala cu argumente valide si daca ai bun simt nu vii cu,,pareri''.daca nu ai argumente valide dogmatic-valide,intre ce spui tu si ce spune un arhiereu,arhiereul are intodeauna dreptate!
Pt a citi pe Net diverse informatii tipiconale nu trebuie decat sa fi invatat sa citesti adica sa fi terminat clasa intai!
Daca acest forum este unul dintre cele mai bune in domeniu ,se intampla nu pentru ca se menajeaza nerozile ci pt ca intra aici oameni de calitate care dau valoare forumului!
Deci nu mai da lectii de conduita crestina,celor ce stiu ceva despre crestinism;
Cauta in vietile sfintilor si vezi cum se adresau sfintilor celor ce se indaratniceau !
Mergi la sfantul Nicolaie si vezi cu blandete l-a tratat pe Arie.cand acela se incapatana in indaratnicia lui!
Si nu am auzit insa de ceva in sensul ,,de usa cortului''despre acel sinod!
Tocmai pt suntem pe un spatiul public trebuie asanata atitudinea celor ce o fac pe prostii! ...nu de alta dar sa nu fie cumva molipsitoare(asta pt introducera cu ,,domnule ratacit'')!

mihailt 02.01.2009 22:48:04

Multumesc lui George ca a postat seminificatia cuvantului partas.
Cum se poate vedea partas inseamna a te face

Pai cum dom-le traducerea lui IPS Anania nu e corecta?
IPS Anania e invechit?
E terminata in 2001 aceasta traducere si a fost aprobata de Sfantul Sinod.
Cum poate Sfantul Sinod sa zica ca ce a considerat potrivit acum 7 ani este acum nepotrivit?
Cu cine se face credinciosul partas Duhului Sfant?
Da ce Duhul Sfant este o actiune?
Ca asa zice PS Ciprian "partasia Duhului Sfant".
"Persoana care participa (impreuna cu altele) la o activitate, care ia parte la o actiune; participant"
Deci din intelesul primar a cuvantului partas din DEX postat de George partas arata ca te faci impreuna cu altii participant la o activitate sau la o actiune activitate sau actiune care e Duhul Sfant.
Nu e asa ceva filioque?Mie asa mi se pare.
Nu zici "partas furtului"?Adica partas la o actiune?
Pai Duhul Sfant este o persoana din Sfanta Treime iar nu este o actiune sau energie irationala si ne-volitionala.
Daca imi va ajuta Bunul Dumnezeu data viitoare cand il vad pe PS Ciprian il intreb cum a inteles PS sa asa ceva.

Pentru fratele Ratacitorul:
Biserica Ortodoxa nu crede in infailibilitatea oamenilor.
Eu nu am vazut hotararea aceea prin care Sfantul Sinod a aprobat aceasta formulare cu partasia Duhului Sfant in respectivul numar din ziarul Lumina.
La care reuniune a Sfantului Sinod al BOR s-a aprobat asa ceva?
Daca are semnatura tuturor ierarhilor BOR aci incluzandu-se si IPS Anania e buna.
Daca nu nu este.

alicia 02.01.2009 23:37:07

Citat:

În prealabil postat de Ratacitorul (Post 107113)
Oftopic pt alicia cu scuze pt admin (dar situatia o impune)!
Pai ,cei care au bun simt citesc intai pidalionul si tipiconul si istoricul Sfintei Liturghii si apoi posteaza.pt asta iti ajunge sa stii sa citesti.Dar citesti tot!Iar adevarul nu este jignire ci adevar!
Sunt unii care insa o fac pe prostii pt a fi si ei bagati in seama sau din porniri eretice!
Si mai este o chestie,cand nu stii ceva taci!aici nu este vorba despre o parere ,ci de asfida un arhiereu doctor in teologie,cu un tupeu care frizeaza lipsa de bun simt!
Intr-advar daca gresete un arhiereu ii arati greseala cu argumente valide si daca ai bun simt nu vii cu,,pareri''.daca nu ai argumente valide dogmatic-valide,intre ce spui tu si ce spune un arhiereu,arhiereul are intodeauna dreptate!
Pt a citi pe Net diverse informatii tipiconale nu trebuie decat sa fi invatat sa citesti adica sa fi terminat clasa intai!
Daca acest forum este unul dintre cele mai bune in domeniu ,se intampla nu pentru ca se menajeaza nerozile ci pt ca intra aici oameni de calitate care dau valoare forumului!
Deci nu mai da lectii de conduita crestina,celor ce stiu ceva despre crestinism;
Cauta in vietile sfintilor si vezi cum se adresau sfintilor celor ce se indaratniceau !
Mergi la sfantul Nicolaie si vezi cu blandete l-a tratat pe Arie.cand acela se incapatana in indaratnicia lui!
Si nu am auzit insa de ceva in sensul ,,de usa cortului''despre acel sinod!
Tocmai pt suntem pe un spatiul public trebuie asanata atitudinea celor ce o fac pe prostii! ...nu de alta dar sa nu fie cumva molipsitoare(asta pt introducera cu ,,domnule ratacit'')!

Nu are rost sa tot continuam asa ai face bine sa citesti cu atentie ce am scris ca nu vezi bine si eu nu te-am jignit ca esti prost cum faci tu eu am scris fumos ce am crezut eu ca e bine tu ai scris ce ai vrut dar jignind pe altii.Puteai frumos sa iti treci numele tau eu am crezut k de la ratacit vine si eu sunt pacatoasa si ratacita dar nu m-am inscris asa.

Ratacitorul 04.01.2009 18:00:41

Un ratacitor este un om care nu are ceva stabil in aceasta viata,ci rataceste printre ispite .Este o umilinta,care vrea sa arate nestatornicia vietii si zadarnicia placerilor lumesti!eu nu m-am aparat pe mine ci pe cineva care terminat un seminar teologic terminat si care (iti spun eu,fara sa-l cunosc)are sigur un atestat de preot cu studii medii!:deci poate oricand(daca este nevoie) sa fie hirotonit!
...este acela careia ii dadeai lectii de morala crestina!Nu pe mine m-am aparat!
Oare nu ai inteles asta?L-am aparat pe Valentin,care (repet)sigur are un atestat de preot in buzunar si cred ca luat cu 10!

mihailt 04.01.2009 19:00:58

Mai frate eu nu cred ca dupa cum spunea si parintele Sofronie Saharov ca un doctorat in teologie are vreo valoare.
Asemenea nu are valoare nici sa fi absolvit cineva seminarul.
Una e sa vorbesti despre Duhul Sfant mai mult din auzite cum se face de majoritatea si de mine si alta e sa vorbesti dupa ce L-ai cunoscut pe Dansul personal asa cum face de exemplu Sfantul Vasile cel Mare.
Iar noi pentru ca prea putin L-am cunoscut pe Duhul Sfant trebuie sa ascultam si sa spunem despre Dansul ce ne invata cei ce Il cunosc.
Daca o sa citesti mata "Despre Duhul Sfant" al Sfantului Vasile cel Mare o sa vezi ca se zice acolo clar si lamurit ca Duhul Sfant este o persoana,ca este Dumnezeu fara inceput impreuna cu Tatal si cu Fiul.
Daca o sa citesti din Dogmatica Sfantului Ioan Damaschinul o sa vezi iar ca Duhul este de sine miscator,viu,activ,liber etc.
Normal ca Duhul Sfant,Fiul si Tatal au aceeasi voie.
Deci Duhul Sfant a vrut sa vina sa se pogoare peste Sfintii Apostoli.
Asadar nu poti sa hulesti pe Duhul Sfant considerandu-l actiune si nepersonal ca sa zici ca te faci partas Lui.

moro.d 04.01.2009 23:14:39

Citat:

În prealabil postat de moro.d (Post 106661)
intrebare pt cei care prind si urmaresc slujbele arhieresti...
cand se canta "Sfinte Dumnezeule..." arhiereul iese in fata usilor imparatesti si spune o rugaciune de 3 ori..
intrebarea este:
cum suna mai exact rugaciunea?
"Doamne, Doamne, cauta din Cer si vezi si cerceteaza via aceasta, pe care a zidit-o dreapta ta, si o desavarseste pe ea!"
sau
"Doamne, Doamne, cauta din Cer si vezi si cerceteaza lumea aceasta, pe care a zidit-o dreapta ta, si o desavarseste pe ea!"


inca mai astept raspuns la aceasta intrebare...daca exista binevoitori. :1:

via nu este tot una cu lumea.:68:

si nici in textul original, din Sf Scriptura, nu scrie "lumea".
"Dumnezeul puterilor, intoarce-Te dar, cauta din cer si vezi si cerceteaza via aceasta, si o desavarseste pe ea, pe care a sadit-o dreapta Ta, si pe fiul omului pe care l-ai intarit tie." (Ps 79)

in Sf Scriptura se vorbeste frecvent de vie si se face clar diferenta dintre vie si restul lumii..
am sa caut sa va dau trimiteri exacte ca sa intelegeti, dar inca mai astept si eu un raspuns...
haideti... :) .. un cuvant trebuie sa urmariti.. :)

georgeval 04.01.2009 23:32:55

Citat:

În prealabil postat de moro.d (Post 107732)
inca mai astept raspuns la aceasta intrebare...daca exista binevoitori. :1:

via nu este tot una cu lumea.:68:

si nici in textul original, din Sf Scriptura, nu scrie "lumea".
"Dumnezeul puterilor, intoarce-Te dar, cauta din cer si vezi si cerceteaza via aceasta, si o desavarseste pe ea, pe care a sadit-o dreapta Ta, si pe fiul omului pe care l-ai intarit tie." (Ps 79)

in Sf Scriptura se vorbeste frecvent de vie si se face clar diferenta dintre vie si restul lumii..
am sa caut sa va dau trimiteri exacte ca sa intelegeti, dar inca mai astept si eu un raspuns...
haideti... :) .. un cuvant trebuie sa urmariti.. :)

In lucrarea Parintelui Staniloe "Spiritualitate si comuniune in Liturghia Ortodoxa" sunt cele doua variante cu acelasi sens. Iata si comnatriul "Cere ca via insufletita de Dumnezeu prin creatie si ridicata la starea de Biserica sa aduca roade placute lui Dumnezeu, sau fapte bune, pentru ca de aceasta depinde mantuirea si in aceasta se arata ca merge pe calea desavarsirii"

mihailt 05.01.2009 00:44:33

Oricum respectiva modificare este numai ca propunere.
Eu sper sa nu se adopte ca obligatorie.

georgeval 05.01.2009 14:17:21

Citat:

În prealabil postat de mihailt (Post 106652)
Stiu foarte bine ca PS Ciprian a facut studii in Grecia.
Dar exista deja o traducere din greaca veche a Sfintei Scripturi facuta de IPS Anania din 2001.
Si IPS Anania stie greaca veche.
Mai existau si altele.
In toate se zice impartasirea cu sensul de comuniune iar nu partasia.
Cum poti sa zici ca te faci partas unei persoane?
Poti sa zici ca te faci partas la un lucru,la o discutie,la o actiune,etc dar nu la o persoana.
A pe PF Daniel nu l-am auzit clar spunand "partasia" dar e cert ca foarte putini episcopi din BOR folosesc aceasta formula catoliceasca.

Ma simteam dator sa ofer argumente cu privire la afirmatia PS Ciprian in legatura cu termenul partasia/comuniune. Parintele Ioan Ica Jr in cartea sa Canonul Ortodoxiei, carte de referinta, pagina 913 traduce cel mai vechi Euchologhion bizantin: Barberini gr.336- Liturghia Sfantului Vasile cel Mare si a Sfantului Ioan Gura de Aur- in felul urmator: "Harul Domnului nostru Iisus Hristos, iubirea lui Dumnezeu Tatal si paratsia/comuniunea Duhului Sfant sa fie cu voi cu toti"

mihailt 06.01.2009 00:53:33

Dom-le eu inteleg ca PS Ciprian intelege corect.
Dar sensul primar al cuvantului din DEX e altul.

georgeval 06.01.2009 14:12:38

Citat:

În prealabil postat de mihailt (Post 107917)
Dom-le eu inteleg ca PS Ciprian intelege corect.
Dar sensul primar al cuvantului din DEX e altul.

Acum scuza-ma, daca nici parintele Ica nu a tradus corect, daca si sensurile din Dex sunt altele, pentru mine poate sa insemne rea vointa din partea ta sau chiar o o incapatanare. In orice caz m-am straduit sa argumentez nu sa-mi dau cu parerea. Doamne ajuta.

mihailt 06.01.2009 16:36:55

COMUNIÚNE, comuniuni, s.f. 1. Legătură puternică, unire strânsă. 2. (Bis.) Împărtășanie, euharistie. [Pr.: -ni-u-] – Din fr. communion, lat. communio, -onis.

PĂRTĂȘÍE
s. v. avantajare, favorizare, patimă, părtinire, protejare, subiectivism.
PĂRTÁȘ, -Ă, părtași, -e, s.m. și f. 1. Persoană care participă (împreună cu altele) la o activitate, care ia parte la o acțiune; participant; spec. complice. ♦ (Rar) Partizan, adept. ♦ Persoană căreia cineva îi încredințează gândurile, planurile, sentimentele sale intime; confident. 2. Persoană care se bucură (împreună cu altele) sau beneficiază de un bun spiritual ori care împărtășește (cu altele) un necaz, o nenorocire. 3. Persoană care primește o parte dintr-un bun material sau care stăpânește ori folosește un bun material împreună cu o altă persoană. – Parte + suf. -aș
Cuvantul partasia nu am reusit sa il gasesc in DEX.
Mi se pare mie sau nu prea sunt aceleasi sensuri la comuniune si partasie?
Deci impartasirea era un termen extrem de bun si de corect.
Mata mai frate ai postat acolo sensul cuvantului partas.

Nu se poate zice ca toti participa la Duhul Sfant ca bun spiritual ca Duhul Sfant e persoana , liber,activ,de sine miscator etc.
(cititi la dogmatica Sfantului Ioan Damaschinul).
Corect este ca Duhul Sfant se impartaseste ca asa zice in crestin-ortodoxie ca Dumnezeu se reveleaza fiecaruia dupa cat poate sa il cunoasca iar nu caci credinciosul prin propriul efort cunoaste pe Dumnezeu care este inactiv si se lasa cunoscut dupa cat poate fiecare ca in hinduism.
De aici era si "impartasirea Duhului Sfant".


Partasie da un inteles gresit ca am intelege ca noi prin propriile puteri ne indreptam spre cunoasterea Duhului Sfant pe cand nu e asa El ni se reveleaza noua pe cat ne e cu putinta sa-l cunoastem.
De aceea il rugam pe Duhul Sfant la rugaciunea "Imparate Ceresc": "vino si te salasluieste intru noi".


Ora este GMT +3. Ora este acum 11:39:22.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.