![]() |
Icoana Nasterii Domnului +
Icoana nu este o fotografie, o simpla decoratie, ci este revelatia chipului lui Dumnezeu in om, pe care Sfantul Ioan Damaschin o numeste "fereastra catre cer". Atentia si inima noastra trebuie indreptate dincolo de sticla icoanei, la Dumnezeu, sursa adoratiei noastre. Raluca Brodner, iconograf precizeaza :" existenta divinitatii in rugaciune trebuie sa fie singura prezenta pe care omul trebuie sa o resimta. Inainte de secolul al IV-lea, Nasterea si Botezul Domnului se sarbatoreau in aceeasi zi, sub numele de Epifanie, adica aratarea Domnului in Treime. Astazi , icoana Botezului este diferita de cea a Nasterii. Icoana Nasterii Domnului a ramas reprezentata in Treime. Steaua Betleemului lumineaza dintr-un triunghi inscris intr-o sfera. " Triunghiul reprezinta Sfanta Treime , iar sfera nemarginirea. Vedem acolo cerul si pamantul contopite in bucurie deplina. Raluca Brodner spune : "Icoana este impartita in trei nivele. Zona superioara sugereaza lumea cereasca, a doua contopirea dintre divin si uman, iar a treia umanitatea, in general. "
|
|
|
|
Steaua si ingerii !
La nivelul de sus apare steaua, a carei parte superioara este reprezentata in afara icoanei, dar care nu este separata de lume . Iconograful Raluca Brodner , ne arata in studiul ei ca : " o singura raza rasare din acest triunghi, ceea ce inseamna ca Dumnezeu este Unul singur. Raza se desface in trei, simbol al participarii intregii Treimi la mantuirea omului. Ingerul care se inchina spre pastori, vestindu-le acestora Nasterea lui Iisus, reprezinta lume cea nevazuta.
|
Iconografia bizantina este o teologie in imagini. Pestera din icoana nasterii este, in intelesul ei simbolic, tocmai aceasta lume coplesita de pacat prin caderea omului, in care straluceste "Soarele dreptatii"
|
Citat:
Grigorie, sper sa mai treci pe aici... La Multi Ani, oriunde ai fii! |
Citat:
Este foarte frumoasa, insa este catolica. Diferenta consta in expresia fetei Maicii Domnului, pe cind la bizantini este tota diferita, vesminetele apoi sint in general diferite. |
Citat:
Da Mirelat, ai dreptate. Inima strapunsa la catolici, reprezinta pacatele noastre. Este tipic pentru Maica sfanta si Mantuitorul aceasta inima strapunsa, reprezentind acelasi lucru pentru ei. |
Eu nu am ales sa pun pe cele ortodoxe sau catolice etc. am ales sa pun o icoana care sa reprezinte Nasterea Domnului,Iisus si Fecioara Maria indiferent ca e catolica sau nu reprezinta acelasi Iisus ,mantuitor al lumii.
|
Citat:
|
despre adorarea inimii lui Iisus
uite, am gasit explicatiile date anul trecut de Grigorie, pe sectiunea "Biserica Romano-Catolica", topicul "Convertirea":
Sacre Coeur Sinodul III ecumenic de la Efes (431), care a dezbatut problema nestorianismului, a decis ca nu pot fi adorate naturile lui Hristos separate de persoana sa. Aceasta hotarare a unui sinod ecumenic este incalcata in Biserica Romano-Catolica. In sec. 11, s-a instituit sarbatoarea trupului lui Hristos, pentru a se combate erezia lui Beranger referitoare la sfanta euharistie. Mai tarziu, in sec. 17-18, iezuitii s-au straduit din rasputeri sa introduca o alta sarbatoare inchinate unei parti a trupului lui Hristos: Sacre Coeur. Ei se bazau pe vedeniile unei calugarite, Maria Alacoque, careia i se arata Mantuitorul. Ca si la alte "mistice" catolice, ea avea o relatie cvasi-erotica cu cel ce se dadea drept Isus. Desi la inceput a fost primita cu multa rezerva aceasta noua devotiune, datorita propagandei asidue a iezuitilor, aceasta practica a fost acceptata si promovata. BRC a dovedit de-a lungul timpului un apetit sporit pentru noutati, lasand la o parte dreapta socoteala. Ceva mai tarziu, dupa o logica devenita regula in BRC, s-a trecut si la adorarea inimii Sfintei Fecioare. Cand devine prea grea propria schimbare, singura pe care ne-a cerut-o Mantuitorul, omul inventeaza tot felul de "devotiuni", care nu sunt altceva decat raspandirea in fapte exterioare. Moda aceasta risca sa fie adoptata si de unii ortodocsi mai putin intemeiati in credinta. Prohodul Maicii Domnului incepe sa capete o raspandire tot mai mare. Este o imitatie a prohodului Mantuitorului, desi nu mai are un fundament dogmatic la fel de puternic. Nu spun ca este neaparat rau, dar daca deschide calea unor inovatii de natura dogmatica, cred ca este mai sanatos sa fie oprit inca de pe acum. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 21:16:50. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.