![]() |
Smochinul neroditor !
Smochinul pe care l-a blestemat Iisus ( Matei 21 ,18-19 ) era in perioada" de gratie" si a fost folosit de Iisus ca un pretext pentru a transmite un avertisment poporului ales ca va veni cat de curand vremea sa i sa ceara socoteala de catre Dumnezeu pentru faptele lor , mai ales ca au avut parte de nemurate favoruri din partea Lui. Un avertistment privind ora scadentei il daduse mai inainte Sf. Ioan Botezatorul : "Iata securea sta la radacina pomului ; deci orice pom care nu face roada buna se taie si se arunca in foc "( Luca 3, 9 ; Matei 3, 10 ). Nu trebuie nici pe departe ca pilda se refera numai la poporul Israel pe care Iisus l-a invatat timp de 3 ani precum agricultorul a ingrijit via si smochinul , ci il are in vedere pe tot omul. Suntem prin asta de fapt avertizati ca timpul trudei noastre spre mantuire este extrem de scurt si nu avem decat o singura sansa. Ca si smochinul , fiecare dintre noi am primit niste daruri de la Dumnezeu, ce trebui sa le folosim intr un timp bine determinat. Rabdarea si mila Lui sunt de nemasurat, dar nu la infinit, nu pentru totdeauna. Aceasta pilda a smochinului neroditor trebuie inteleasca in adevaratul sens, caci in momentul cercetarii noastre vom fi impodobiti doar cu frunze si far de roade, vom fi taiati din asta viata, pentru a lasa loc altora , mai vrednici ( roditori ) decat noi.
|
Smochinul neroditor sunt chiar eu,omul pacatos care nici o roada de fapta buna nu am adus.Sunt omul egoist care traiesc doar pentru binele meu si poate al familiei mele,care in loc sa ma intristez ca fratele meu nu are cat am eu, ma bucur si incerc sa iau de la el ca sa-mi adun mie lacomul, comori in lumea aceasta gandind ca, roadele mele sunt bogatiile pe care le am eu in case ,pamanturi,in bani si in bijuterii....
Dar nu de astfel de roade avem nevoie pentru a ascede la viata vesnica ci de lucrarea milosteniei,a iertarii, a iubirii fara a astepta rasplata,a iubirii chiar si a celor care ne fac rau. Cati facem acestea? Asadar,eu sunt smochinul neroditor si sunt vinovat pentru nerodirea mea! Sa ne ajute bunul si milostivul Dumnezeu sa punem inceput de pocainta pentru a face roade si a nu fi taiati asemenea maslinului neroditor. |
daca evanghelistul leaga blestemul Domnului asupra smochinului de infometarea Sa, inseamna ca smochinul ar fi trebuit sa dea rod inainte de vremea rodirii, pare anormal, nefiresc, pentru ca noi nu ne punem nadejdea in Dumnezeu ci in vremi..., vine vara shi la toamna m-oi pune cu burta pe carte, ca iata ca pana shi smochinul era vinovat pentru o vina insinuata prin superstitzie... devenise shi el un fel de saducheu.
dar ne arata ca putere avea Cuvantul Sau asupra vietzii shi mortzii caci smochinul s-a uscat pana dimineatza... deci putea foarte Bine sa se razbune Domnul pe orishicine care i-ar fi facut vre-un rau... Lui personal ori altora dar ne spune CLD: "asha sa fie creshtinul ca shi smochinul", deci iata ca Iisus Hristos se vede pe Sine insushi in smochin shi de aici intzeleg ca cel duhovnicesc trebuie sa asculte pe Domnul Dumnezeu cum a ascultat smochinul, adica sa moara shi sa se usuce de mandria de a da roade pentru slava de la oameni asha cum vor ei la vremea rodirii, ori ca sa-L ispiteasca pe Dumnezeu cu frunzele lui frumoase dar fara roade curate din vrednicie pline de dragoste de aproape shi smerenie intru Imparatzia Lui Dumnezeu... deci e greu de priceput pilda Smochinului, ca daca o luam pe litere este: sm de la smerenie, ochi, chin, chi... adica smochin, in, in. sm vine shi de la sminteala. |
In volumul III al Filocaliei (http://www.scribd.com/doc/32620/Filocalia-vol-3), Sfantul Maxim Marturisitorul ne explica in duh pilda smochinului neroditor:
Intrebarea 20 Ce înseamnă smochinul din Evanghelie, care e blestemat să se usuce fără nici un motiv întemeiat la aparentă? Și ce înseamnă acea neînfrânată foame, care cere înainte de vreme roadă. Ce rost are, în sfârșit, blestemul unui lucru fără simțire? Răspuns Dumnezeu Cuvântul, care toate le chivernisește cu înțelepciune în vederea mântuirii oamenilor, a povățuit mai înainte firea prin lege, întrucât aceasta încuvința o slujire mai trupească a lui Dumnezeu. Căci nu putea firea să primească atunci Adevărul gol, fără acoperămintele tipurilor, din pricina neștiinței și a înstrăinării ce s-a născut în ea față de originalul lucrurilor dumnezeiești. Pe urmă a venit la noi în chip descoperit El însuși făcându-se om prin imbrăcarea trupului străbătut de suflet mintal și rațional, și a strămutat firea la slujirea imaterială prin cunoștința în duh. Arătându-se deci Adevărul în viață, Dumnezeu Cuvântul n-a mai voit să aibă stăpânire umbra, al cărei chip era smochinul. De aceea zice: "Venind iarăși din Betania la Ierusalim", adică după ce-și dăruise lumii prezența ascunsă în chipul și umbra legii, a venit încă o dată la firea omenească prin trup. Așa trebuie înțeles cuvântul: "venind și ca sfârșit, ținta spre care tind și la care ajung toate prin împlinirea a toată legea și rânduiala. Din El, în El și spre El sunt toate. Cuvântul cel sălășluit în toți ca Rațiunea cea mare (Logos) grăiește tuturor prin rațiunea lor, chiar și celor ce se află în starea naturală. iarăși, a văzut un smochin în cale, neavând decât frunze". Adică a văzut slujirea trupească a legii, cea în umbre și chipuri, susținută de o predanie nestătătoare și vremelnică, așezată așa zicând "în cale", constând numai din chipuri și rânduieli trecătoare. Și văzând-o pe aceasta Cuvântul, împodobită pompos și strălucitor de învelișurile din afară ale formelor trupești ale legii, ca un smochin de frunzele sale, și neaflând roadă dreptății care să hrănească Cuvântul, a blestemat-o. Mai bine zis a rânduit să nu mai acopere adevărul, înăbușindu-l cu chipurile legii. Iar ceea ce-a urmat s-a arătat în fapt, uscându-se cu totul frumusețea legalistă ce-și avea ființa numai în chipuri și prin aceasta stingându-se fala Iudeilor în legătură cu ea. Căci nu era lucru îndreptățit, nici potrivit, ca, după ce s-a arătat pe față Adevărul roadelor dreptății, să mai fie atrași în chip amăgitor de frunze cei ce trec prin această viață ca pe un drum, încât să lase roadă cea bună a Cuvântului. De aceea zice: "Nu era vremea smochinelor", adică timpul în care a stăpânit peste firea omenească legea nu era vremea roadelor dreptății, ci vremea în care se preînchipuiau roadele dreptății. Era vremea care prevestea harul dumnezeiesc și negrăit ce avea să vină în viitor ca să-i mântuiască pe toți, har la care neajungând poporul cel vechi s-a pierdut prin necredință. Căci "Israel zice dumnezeiescul Apostol, urmărind legea dreptății, adică pe cea în umbre și chipuri, n-a ajuns la legea dă îndreptare, adică la cea desăvârșită în duh după Hristos". Sau alt înțeles: deoarece mulțimea preoților și a cărturarilor, a legiuitorilor și a fariseilor, care pătimea de slava deșartă prin păzirea pentru văzul lumii a unor moravuri plăsmuite, zice-se, în duh de evlavie, dând aparența că împlinește dreptatea, hrănea trufia părerii de sine, Cuvântul declară această părere de sine a celor pomeniți smochin neroditor, împodobit numai cu frunze. Și această părere de sine, Doritorul mântuirii tuturor oamenilor, care flămânzește după îndumnezeirea lor, o usucă blestemând-o întrucât, este neroditoare. Iar aceasta o face pentru ca oamenii, în loc să dea aparența că sunt drepți, să caute mai bine să fie drepți cu adevărat, dezbrăcând cămașa moralității fățarnice și îmbrăcând fără prefăcătorie pe cea virtuoasă cum vrea Cuvântul dumnezeiesc, ca în felul acesta să petreacă viata în evlavie, arătând mai bine lui Dumnezeu dragostea sufletului lor, decât oamenilor fățarnica înfățișare din afară a purtării morale. Iar dacă suntem și vreunii dintre creștini astfel, prefăcându-ne evlavioși în purtările noastre, fără ca să fim drepți cu adevărat, să așteptăm Cuvântul ca pe un iubitor de oameni, ca aceasta, flămânzind după mântuirea noastră, să ne usuce părerea de sine a sufletului, care e sămânța păcatului, ca să nu mai ducă drept roadă dorința de a plăcea oamenilor. Aceasta este tâlcuirea locului după puțina mea putere. Tâlcuirea dată arată pe Domnul flămânzind spre binele nostru, blestemând smochinul cu folos și uscându-l la vreme, ca pe unul ce împiedică Adevărul, fie că se înțelege prin el predania veche a legii formelor materiale, fie părerea de sine a fariseilor care se mândreau cu păzirea moravurilor. Multe locuri din Sfintele Scripturi sunt talcuite de Parintii Filocaliei, asa incat diferenta aparentelor literei si interpretarea in duh este foarte mare... |
Multumim Florin pentru link și pentru cele scrise, cu adevarat de folos . Sa fi binecuvantat !
|
Da, bine ar fi sa avem roade tot timpul. Dar minunat ar fi sa avem si mainile intinse cu aceste roade. Asa nu ne vom usca niciodata. Stiu, multi avem mainile intinse doar ca sa luam si nu sa dam. Nu e un risc sa stai cu mainile intinse pentru a darui. Te poate "rupe" oricine. Dar culmea, aceasta rupere nu te usuca, dimpotriva, da nastere la alte vlastare ce vor aduce roada multa.
De vom sta cu mainile asa cum a stat Hristos pe cruce, vom birui totul. Altfel, vom avea mainile intinse, dar va fi un gest spre moarte si nu spre biruire. (vezi talharul ce nu s-a mantuit) |
Citat:
|
N. Steinhardt are o predica frumoasa la aceasta pilda:http://www.nistea.com/steinhardt_timpul_smochinelor.htm
Iata un fragment; Zadarnic se apără smochinul, fluturând tipicul anotimpurilor, termenelor fatale, soroacelor de obște și de șart. Ele toate – cum grăiește o destul de vulgarizată și coruptă prin abuzivă și nediscriminatorie întrebuințare expresie populară – nu țin. Oricând, oriunde, în orice împrejurare omul e ținut (și de data aceasta verbul își redobândește ipostaza lui nobilă) să meargă, să alerge, să sară în sprijinul coexistenților săi ori la slujirea Făcătorului său. Am pomenit supra de goarna mobilizării: nici că se poate comparație mai adecvată: chemarea lui Hristos mobilizează irezistibil, amânare nu încape, motivații nu-s de conceput: nici Moise care-și invoca gângăvia, nici tânărul care-și pretextează bogăția, nici omul căruia i-a rodit țarina nu-s scuzați: li se cere să asculte (în amândouă înțelesurile). Sărmana scuză a smochinului: nu-i vremea mea! E întotdeauna vremea slujirii și facerii binelui[4]. Și vai de cei ce nu procedează aidoma fraților Simon și Andrei (Matei 4, 20: “iar ei îndată lăsând mrejele, au mers după El”.), fiilor lui Zevedeu (Matei 4, 22: “iar ei, îndată lăsând corabia și pe tatăl lor, au mers după El”.) sau lui Levi-Matei (Matei 9, 9: “și plecând Iisus de acolo a văzut un om care ședea la vamă, cu numele Matei, și i-a zis acestuia: Vin-o după Mine, Și sculându-se a mers după El.”). Repede, de îndată, fără șovăială, toate lăsându-le baltă ( de-mi este permis a zice astfel), neprivind înapoi, necerând nici o păsuire cât de mică, de îndreptățită, de firească[5]. Glasul Domnului: tunet, goarnă, instantaneitate. Nefericitul smochin nu-i altul decât neștiutorul, proceduristul, legalistul, de sine stătătorul, învârtoșatul, formalistul fariseu care se socotește apărat de termene și de strictețea prescripțiilor, care sie își ajunge și nu are nevoie de milă ori duh sfânt, care altădată se îndreptățea fălindu-se că dă zeciuială din chimen, izmă și mărar! |
Citat:
Har, smerenie si jertfa de sine. |
Citat:
|
Doamne
iartama eu sunt smochinul cel neroditor,care nu aduc roada la vreme potrivita!!!.
am preschimbat slava ta in dulcegariile vremelnice ale acestei lumi te rog indurate,iartama si ma miluieste. Hristos este in miljocul nostru, totdeauna si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin. |
Citat:
intrebare: m-ar taia El din radacina acum, stiind ca nu peste mult timp as aduce roada bogata? |
Citat:
Har, smerenie si jertfa de sine. |
In cazul de fata , smochinul e omul , iar smochinul neroditor e omul si el neroditor , rece , aspru , nereceptiv chemarii ceresti . Asta nu inseamna , precum a spus MariS_ , ca Dumnezeu nu asteapta cu multa rabdare si iubire indreptarea celui ratacit , celui aflat in cautari , caci mereu si in orice clipa este vremea a " rodi " - si acum este - a raspunde " Iata-ma" lui Hristos !
|
Citat:
|
Citat:
Har, smerenie si jertfa de sine. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
De ce, tu ai probleme sa-l intelegi? ..pe cind pilda smochinului neroditor ne poate duce foarte usor la ideologia fascista unde toti "neroditorii" erau eliminati chiar si prin TAIERE si ARSI IN CUPTOARE. Deci eu cind spun sa prevenim sarcinile care dau nastere la monstrii inseamna ca sunt a lui Hristos, nu a lui Hitler chiar daca tot cu H incep numele amindurora you-hooo! haleluia! |
Gasesc in pilda smochinului mai ales un prilej pe care Mantuitorul il foloseste pentru a descoperi PUTEREA MESIANICA, cu impact INCLUSIV LA NIVELUL VIETII VAZUTE. Concret. Dincolo de orice indoiala.
Cei din jurul Sau isi faceau tot felul de pareri, nu pricepeau cu adevarat Cine se afla printre ei. Inca bajbaiau, presupuneau, se indoiau...(lucrarea Descoperirii a fost facuta in trepte) Cred ca Mantuitorul le-a ridicat inca un pic din valul care le acoperea ochii mintii. Pentru EI a intervenit, in primul rand, in acel moment. Ca sa priceapa inca mai mult mesajul sfintitor : EU SUNT!+ P.S. Ma intreb uneori, ce as face daca s-ar intampla ca unul sau toti copiii mei sa nu ma mai recunoasca. Sa innebuneasca subit, ca sa zic asa, si sa se uite la mine ca la un strain, cu ochi straini. Si tot ce decurge de aici, de pilda sa nu imi mai urmeze sfatul de a fi atenti la semafor. Sa se mire daca intru in casa lor, sa se mire daca stau cu ei la masa. Si sa creada, vai, ca altcineva le e tatal... Sau ca nu au tata... Sau ca au avut dar i-a parasit... Ce as putea sa fac?... E o situatie cumplita... Sfasietoare pentru dragostea mea de parinte. Cam asa cred ca sunt eu fata de Tatal nostru din Ceruri: sunt un copil nebun, care nu-si mai recunoaste Tatal. Da, discut despre El, am auzit ca e Tatal meu, am citit DAR EU NU IL RECUNOSC, nu strig din tot sufletul, cu toata iubirea, dincolo de orice indoiala: TATA!!! Ca nebunia sa fie deplina, iata cum sunt eu: nu numai ca discut, aud despre El ca e Tatal meu, ci mult mai mult - citesc mii de pagini despre El si Dragostea Lui, aprind candele, luminari, aduc laude, cant, plang, ma alatur altora care fac aceleasi lucruri, ma abtin, postesc, ascult, indemn, ma las indemnat s.a.m.d. DAR NU IL RECUNOSC, NU STRIG CATRE EL DIN PREAPLINUL INIMII: TATA!!! Apoi imi trece... o clipa nebunia imi trece ... un fulger isi face loc prin zidul meu pentru o clipa... Nu apuc sa strig TATA!, dar dupa ce trece clipa ramane in mine, o vreme, dulcele de nespus al strigatului sufletului meu care A SOPTIT: TATA!!! Ei, cu asa copil bolnav, m-as stradui, cu multa si delicata rabdare, sa ii sporesc clipa rara in care ma recunoaste. As cersi la picioarele lui, daca l-ar ajuta, doar-doar m-ar recunoaste. Spre binele lui, spre mangaierea si odihna mea... As fi, cu adevarat, multumit: copiii mei sunt sanatosi, in sfarsit! Ce poate fi mai frumos pentru un parinte pamantesc?... |
Citat:
Ce inseamna MAI PRECIS "puterea mesianica", dar fara invaluire si OBLIGATIVITATEA INTELEGERII "tale" Dincolo de orice indoiala???..:))) esti amuzant, si cum vrei sa scap de indoiala, doar ca ASA vrei tu? 2. Tu daca erai printre ucenici pricepeai ce inseamna acel "sfintitor" EU SUNT??? Tu stii cine asculta in Iudeea pe atunci aceste indemnuri? CEI MAI DESTEPTI SI PROFUNZI OAMENI POATE DE PE PAMINT LA ORA ACEEA, preoti, carturari, filozofi-teologi cititi invatati, toba de teologie si psihologie umana, administratori comunitari, cu scola care stiau pe de rost VT SPUNE-MI SINCER! Ce sa inteleaga ei din "EU SUNT CELA CE SUNT"? Pai realizezi ca l-au trimis la plimbare deoarece nu pricepeau o iota din ce spunea. El, Hristos a venit cu o noua evanghelie, LEGE, insa care era de neinteles pentru localnici, iar ROMANII pusi pe "curatenie", ordine si disciplina in zona ocupata, Iudeea, l-au legat fara nici o discutie impreuna cu alti anarhisti si tilhari si l-au crucificat |
Citat:
Dar, fa-ma sa pricep urmatorul lucru: tu chiar ai inteles Abecedarul SINGUR? Singur-singurel de la bun inceput?... |
Citat:
In cazul meu, momentul "miracolului" citirii PRIMULUI text cap coada, si il tin minte perfect(locul, ora, detaliile din jur) s-a produs pe strada, mai precis pe trotuar, citind din povesti nemuritoare pe care le cumparasem de la libraria din colt! Pina atunci nu stiu ce a fost..probabil frecus scolar! Acela insa a fost un moment extraordinar, ca o revelatie divina! |
Citat:
Oricat te zbati in cutia mintii tale, si oricat de frumoasa este ea, nu vei face decat ce au facut acele minti mari de care pomenesti: dai cu capul de pereti. Ce cauti tu, Andrei, NU SE AFLA IN CUTIE! Acei oameni nu vedeau decat cu mintea, iar inima lor era IMPIETRITA. De aceea nu recunosteau evidenta. Domnului I-a fost insa mare mila si a incercat sa ii scoata la INTALNIRE. Hristos a trecut cu harul Sau peste zidurile pietrei inimii UNORA DINTRE EI, acolo unde plangea un copil abandonat de propria minte a carturarilor. A mangaiat copilul, ca sa se linisteasca si l-a eliberat din temnita. Unii au preferat, insa, sa il lase pe copil in temnita. Pesemne ca le-a murit intre timp... asa patesc toti pruncii neglijati. Ai mare grija, deci, ca tipa cineva in tine. Il auzi, Andrei? (E departe, desigur, a fugit speriat de mult, dar te cheama. Grabeste-te!, nu mai pierde vremea cu mine pe forum.) |
Citat:
Dar iti dai seama ca a fost rodul unor contacte impreuna cu cineva din jurul tau mai inainte? Sau pur si simplu intelegerea a picat din luna?... |
Citat:
Abecedarul incepe cu cel mai simplu element de scriere: punctul. Continua cu liniutele, iar apoi face un salt extraordinar si trece la bastonase. Prima litera se invata dupa cateva ore de studiu si multe teme pentru acasa, ce umplu pagini intregi cu puncte, linii si bastonase. Nu ai sa gasesti nicaieri in Abecedar, mesaje ca: daca nu inveti temeinic o sa ajungi un boschetar, un ratat, un nimeni ce va fi aruncat la marginea societatii ... |
Citat:
Sa ne intareasca Dumnezeu sa rodim in orice imprejurare. |
Invatatura Bisericii despre smochinul neroditor o intalnim in sinaxarul din Triod de la Utrenia zilei de Luni-Denia din Duminica Floriilor.
O interpretare interesanta am intalnit-o intr-un comentariu- smochinul simbolizeaza minciuna pe care Adevarul Hristos o a biruit. Smochinul trebuia sa aiba rod in vremea respectiva. |
Cred ca daca ar fi aflat macar o singura smochina intr'insul, coapta si inmiresmata, Hristos nu ar mai fi blestemat copacul.
Cu putin bine, Domnul acopera mult rau, iar putina smerenie acopera multime de pacate. |
Citat:
Si asta o stii tu cu precizie cu singuranta de o arunci asa nonshalant fara nici o rusine sau consideratie pentru alti oameni. Poate ca tu si cei care de la care ai luat aceasta veste minunata sunteti in posesia unor forte supranaturale care va permite sa cititi prin oameni, un fel de supermani care au vedere cu raze gama. Sigur nu este altceva, si defapt denigrati pe acei oameni facindu-i impietriti la inima NUMAI PENTRU CA NU SUNT DE ACORD CU VOI? Este CLAR o lupta de interese si dominatie religioasa intre ei, evreii...iar ortodocsii doar continua "lupta altora" de care nici macar nu au habar!..cum de fapt si acum continuam "traditia" luptind luptele altor magnati prin nato...si mai zici de aia ca erau impietriti :))) esti hilar:) Tu nu te observi cum faci afirmatii luate "din mers" dintr-un cor al celor care repeta ca hipnotizati ceva de care ei nu au habar. Probabil ca stii ce-i asta! Minciuna!...si mai ales minciuna evreiasca |
Pilda smochinului ne arată că cu Dumnezeu nu este de joacă.
Dumnezeu nu e servitorul nostru la nesfârșit iar necugetații care-și cheltuiesc viața făcându-și voia proprie vor fi lepădați de El, mai devreme sau mai târziu. Amânarea pocăinței este o capcană teribilă, probabil un păcat împotriva Duhului Sfânt pentru că dezrădăcinează din suflet dorința întoarcerii. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 15:33:57. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.