![]() |
Liturghia Darurilor mai inainte sfintite
Liturghia Darurilor mai inainte sfintite
"Liturghia Darurilor mai inainte sfintite sau a Sfantului Grigorie Dialogul este cea de-a treia Liturghie a Bisericii Ortodoxe. Se savarseste in zilele de miercuri si vineri din timpul Postului Mare. Chiar daca nu se aduce jertfa cea fara de sange si nu se sfintesc darurile de paine si vin, ea poarta denumirea de Liturghie, deoarece, in cadrul acesteia, are loc impartasirea cu Sfintele Taine. Inca din primele secole ale crestinismului, Parintii Bisericii au decis ca in perioada Postului Mare, sa nu se savarseasca Sfanta Liturghie in afara zilelor de sambata si de duminica, deoarece Postul Pastilor este, prin excelenta, un timp al ascezei, al infranarii si al caintei, care nu se potriveste cu bucuria Liturghiei. Insa, intrucat numerosi credinciosi doreau sa se impartaseasca si in cursul saptamanii, s-a format obiceiul ca, in biserici, sa se pastreze o parte din Darurile sfintite la Liturghia din duminica precedenta. Impartasirea avea loc seara, dupa slujba vecerniei, cand cei care ajunasera puteau manca. Asa a luat nastere slujba cunoscuta astazi drept Liturghia Darurilor mai inainte sfintite, o combinatie a vecerniei cu Liturghia. Desi Liturghia Darurilor se poate savarsi in orice zi a Postului Mare (cu exceptia zilelor de sambata si de duminica, a zilelor aliturgice - luni si marti din prima saptamana si vineri din Saptamana Patimilor, cand nu se face nici o Liturghie), astazi se obisnuieste a fi oficiata numai in zilele de miercuri si vineri, in joia Canonului celui mare (saptamana a cincea) si la unele sarbatori bisericesti mai insemnate. La inceput, Liturghia Darurilor era savarsita seara, la vremea obisnuita a vecerniei. In felul acesta, credinciosii ajunau in ziua respectiva, iar Liturghia era o priveghere sau o slujba nocturna: incepea de cu seara si se termina tarziu, in cursul noptii. Astazi, in majoritatea bisericilor, Liturghia Darurilor se savarseste insa dimineata, atragand dupa sine si deplasarea vecerniei. Un moment de o deosebita solemnitate este iesirea cu Sfintele Daruri. La celelalte Liturghii, momentul acesta inseamna procesiunea cu Cinstitele Daruri de la Proscomidiar, prin mijlocul bisericii, si punerea inainte (sau oferirea) acestora lui Dumnezeu ca jertfa pe sfanta masa. In Liturghia Darurilor, procesiunea se face cu Insusi Trupul si Sangele lui Hristos. Ea este incadrata de cantarea heruvimica: "Acum Puterile ceresti impreuna cu noi nevazut slujesc, ca iata intra Imparatul slavei. Iata Jertfa cea de taina savarsita se inconjura. Cu credinta si cu dragoste sa ne apropiem, ca sa fim partasi vietii celei vesnice. Aliluia, aliluia, aliluia." Iesirea insasi se face in cea mai profunda tacere. Dupa Rugaciunea Domneasca, are loc impartasirea credinciosilor, timp in care la strana se canta imnul: "Gustati si vedeti ca bun este Domnul". Ultima rugaciune a Liturghiei arata legatura acesteia cu efortul ascetic din timpul Postului Mare: "Stapane Atottiitorule, Cel ce cu intelepciune ai zidit toata faptura si pentru nespusa Ta purtare de grija si multa Ta bunatate ne-ai adus pe noi intru aceste preacinstite zile, spre curatirea sufletelor si a trupurilor, spre infranarea poftelor si spre nadejdea invierii; Care in patruzeci de zile ai dat in mana slujitorului Tau Moise tablele cele cu dumnezeiesti slove, da-ne si noua, Bunule, lupta cea buna sa luptam, calea postului sa o savarsim, credinta nedespartita sa o pazim, capetele nevazutilor balauri sa le sfaramam, biruitori asupra pacatului sa ne aratam si fara de osanda sa ajungem a ne inchina si sfintei Invieri"." |
Gustati si vedeti ca bun este Domnul!
Dintre slujbele Bisericii, Vecernia si, in special, Sfanta Liturghie imi sunt cele mai dragi. Insa, cu atat mai mult, Liturghia Darurilor mai inainte sfintite, deoarece le cuprinde pe amandoua. Am gasit chiar pe www.crestinortodox.ro inregistrarea integrala a Sfintei Liturghii a Darurilor mai inainte sfintite.
[COLOR=red]Liturghia darurilor mai inainte sfintite - AUDIO[/COLOR] |
Citat:
Este cumva mai mica bucuria impartasirii cu Trupul si Sangele Domnului in cadrul Liturghiei Darurilor mai inainte sfintite decat in cadrul Liturghiei Sf. Ioan Hrisostom? Oare in zilele de sambata si duminica atunci cand se savarseste Liturghia Sf. Ioan Hrisostom sau a Sf. Vasile cel Mare, nu pastram aceeasi randuiala a postului? De ce slujbele sambetelor si duminicilor din Postul Mare nu urmeaza intru totul randuiala celorlalte slujbe din timpul saptamanii? |
Nu e vorba de faptul ca intr-o liturghie e bucurie, iar in alta e tristete in impartasirea cu Hristos. Eu vad mai degraba ca s-au randuit diverse moduri ale intalnirii cu El: una prin plangere si alta prin bucurie. Ca si in viata. Il intalnesti pe Hristos si in suferinta, si in lipsa ei.
|
Avand in vedere ca Postul Pastilor este un timp al infranarii si al caintei, iar Liturghia un timp al bucuriei, Parintii Bisericii au decis ca in cazul in care sunt credinciosi care doresc sa se impartaseasca si in cursul saptamanii, sa se oficieze Liturghia Darurilor. Astfel a fost alcatuit un ritual de impartasire cu Sfintele Daruri sfintite mai inainte, adica sfintite la Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur sau a Sfantului Vasile cel Mare, care se savarseste sambata si duminica. Sfintele Daruri sunt asadar, sfintite la aceste Liturghii, sunt pastrate pe Sfanta Masa, iar in cursul saptamanii, atunci cand se savarseste Liturghia Darurilor mai inainte sfintite, noi ne impartasim cu aceste daruri. Ne impartasim cu aceste daruri intr-un ritual care este legat de Vecernie. De ce de Vecernie? Pentru ca o caracteristica esentiala a Liturghiei Darurilor mai inainte sfintite este faptul ca este o impartasire de seara. De ce o impartasire de seara? Pentru ca potrivit randuielii de postire a Bisericii, in zilele de rand din Postul Mare se ajuneaza pana seara. Si pentru a nu intrerupe postul, impartasirea se face seara dupa Vecernie.
|
Intarind cele spuse mai sus adaugam un scurt dar cumpronzator reportaj:
http://video.crestinortodox.ro/Litur...-20001533.html |
Citat:
|
"Sa se indrepteze rugaciunea mea..." este o cantare pe care o intalnim in cadrul Vecerniei din zilele de rand, insa o aflam si in randuiala Liturghiei Darurilor, in doua momente: la "Doamne strigat-am" si dupa citirea celei de-a doua paremii. In cel de-al doilea moment, se canta dupa o melodie specifica (traditionala), in glasul I.
http://video.crestinortodox.ro/FqJNW...e___AUDIO.html |
Eu n-am inteles diferenta intre liturghia obisnuita cu euharistie si cea despre care vorbiti aici.
Poate explica cineva. Nici nu stiu daca am vazut la biserica asa ceva. Si cea de duiminica se cheama asa? (in perioada asta). Doamne, tare deruntate sunt lucrurile astea ( ex. feluri si feluri de liturghii care pana la urma sunt aceeasi slujba de fapt). Nu mai intelege omul de rand nimic... |
Citat:
La Liturghia de Duminica s-au scos mai multe agnete care la epicleza s-au prefacut in Trupul si Sangele Domnului- de aceea se mai numeste a Darurilor mai inainte sfintite. |
Tot n-am inteles. Prin ce difera? Stiu numai ca la liturghia Sf.Vasile preotul spune formula completa pentru euharistie, spre deosebire de cea a Sf. Ioan Gura de Aur.
Dar in rest prin ce difera? Ce are in plus una fata de cealalata si ce s-au facut atatea? |
Citat:
Am doar o modalitate in care credinciosii se impartasesc la slujba Vecerniei. |
Citat:
|
Adica oamenii se impartasesc la vecernie? Euharistie la vecernie?
Sau vecernia se face mai spre pranz odata cu liturghia? Poate cineva sa explice mai clar? Nu inteleg. Ah, nu este vorba de slujba propriu-zisa de liturghie, numai euharistia...? Si fara epicleza? |
Pr.TEOFIL PĂRĂIAN ne spune:
– Părinte Teofil în perioada Postului Mare se săvârseste în timpul săptămânii Liturghia Darurilor mai înainte sfintite. După cum îi spune si numele darurile sunt deja sfintite. Cum trebuie să întelegem noi prezenta reală a lui Hristos si mai ales cum trebuie să ne raportăm la ea? – Liturghia Darurilor mai înainte sfintite se săvârseste în vremea Postului Mare pentru că este rânduială în Biserica noastră ca în timpul Postului Mare, pregătitor pentru Sfintele Pasti, Liturghie deplină să se săvârseasca numai sâmbăta si duminica; sâmbăta Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, iar duminica, în primele cinci duminici de post Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, apoi în duminca Floriilor, în duminica stâlpărilor cum se mai numeste, Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, iar în Săptămâna Sfintelor Pătimiri ale Mântuitorului nostru Iisus Hristos, numită si Săptămâna Mare sau Săptămâna Patimilor, joi si sâmbătă Liturghia Sfântului Vasile cel Mare.
În celelalte zile ale postului si mai ales miercurea si vinerea se săvârseste Liturghia Darurilor mai înainte sfintite, Liturghie pe care a scris-o, după rânduiala care era deja în Constantinopol, Sfântul Grigorie Dialogul în secolul al saselea. Această liturghie nu este o Liturghie deplină, ci este o Liturghie la care Sfintele Daruri, respectiv trupul si sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos se oferă credinciosilor pentru împărtăsire, dar aceste dumnezeiesti taine sunt pregătite dinainte la o Liturghie deplină, anterioară Liturghiei Darurilor mai înainte sfintite, de aceea se si numeste Liturghia aceasta „Liturghia Darurilor mai înainte sfintite". În realitate este o slujbă de împărtăsire a credinciosilor care este împreunată cu vecernia. Prezenta reală a Mântuitorului nostru Iisus Hristos o întelegem asa cum o întelegem si la Liturghia deplină pentru că e vorba de acelasi Trup si acelasi Sânge al Mântuitorului nostru Iisus Hristos, deosebirea este că la Liturghia Darurilor mai înainte sfintite Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos se oferă credinciosilor împreună, adică nu separat trupul Mântuitorului si separat sângele Mântuitorului, ci deodată Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos, iar vinul care se dă împreună cu Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos pentru credinciosi nu este Sângele Mântuitorului ci este vin binecuvântat prin contactul cu Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Prezenta euharistică, noi nu o accentuăm în Biserica Ortodoxă în sensul acesta ca să se facă închinare la Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos, doar atât că se realizează aceasta în vederea împărtăsirii. Totusi, la Liturghia Darurilor mai înainte sfintite se poartă, se duc cele sfinte prin fata credinciosilor de la proscomidie la masa sfântului altar si atunci credinciosii aduc închinare si Trupului si Sângelui Mântuitorului nostru Iisus Hristos, asa cum închinare aduc, mai ales clericii, Trupului si Sângelui Mântuitorului nostru Iisus Hristos, adică Mântuitorului euharistic, lui Hristos euharistic, îndată după prefacerea cinstitelor daruri în Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos, adică după epicleză. – Părinte Teofil, de ce credeti că a rânduit Biserica această Liturghie doar în timpul Postului Mare? – Pentru că în cealaltă vreme a anului bisericesc se oficiază Liturghia deplină. În Postul Mare zilele obisnuite ale săptămănii, adică luni, marti, miercuri, joi si vineri, se socotesc mai mult de pocăintă, iar Liturghia este o slujbă a bucuriei, nu a pocăintei si pentru că este rânduială în Biserica noastră să nu se facă Liturghie deplină s-a rânduit această Liturghie care nu este deplină de fapt, ci este doar o slujbă în care se împărtăsesc credinciosii. Credinciosii dorind să se împărtăsească mai des decât sâmbăta si duminica, s-a rânduit această posibilitate de împărtăsire în cadrul Liturghiei Darurilor mai înainte sfintite, aceasta fiind o slujbă de împărtăsire. E într-un fel continuarea Liturghiei depline, anume pentru împărtăsire cu Daruri sfintite la Liturghia deplină. Credinciosii nu se pot împărtăsi decât la o Liturghie deplină si, cum Liturghie deplină nu se face în timpul Postului Mare decât sâmbăta si duminica, si atunci Sfânta noastră Biserică, pentru a-i ajuta pe credinciosi, pentru a-i mângâia pe credinciosi, pentru a-i ajuta pe credinciosii care doresc să se împărtăsească mai des decât sâmbăta si duminica, a dat această posibilitate prin Liturghia Darurilor mai înainte sfintite. – Cum si când a apărut Liturghia Darurilor mai înainte sfintite? – Liturghia Darurilor mai înainte sfintite nu stiu când a apărut, dar stiu că la sfârsitul secolului al VI-lea Sfântul Grigorie Dialogul a pus în scris această rânduială care deja exista în Constantinopol. – Când se săvârseste această Sfântă Liturghie? – Se poate săvârsi în zilele de luni, marti, miercuri, joi si vineri, adică se poate săvârsi, în timpul postului în zilele în care nu se săvârseste Liturghia deplină a Sfântului Ioan Gură de Aur sau a Sfântului Vasile cel Mare, dar este obligatorie miercurea si vinerea. Miercurea si vinerea în timpul postului pregătitor pentru Sfintele Pasti, Liturghia Darurilor mai înainte sfintite este obligatorie în sensul că în Triod, cartea de slujbă conducătoare în această vreme, la Vecernie nu este cuprinsă si stihoavna Vecerniei, adică o parte care e în cuprinsul Vecerniei în general, dar care nu există la Vecerniile în care este rânduit să fie si Liturghia Darurilor mai înainte sfintite. Asta înseamnă că e obligatoriu ca miercurea si vinerea să se facă această Liturghie. Se poate face si în celelalte zile, însă nu este obligatorie si slujba Vecerniei este rânduită asa cum se face obisnuit în celelalte zile. Sunt locuri în tara noastră în care preotii fac Liturghia Darurilor mai înainte sfintite si în celelalte zile ale săptămânii în afară de sâmbăta si duminica si în afară de zilele aliturgice, adică luni si marti în prima săptămână din post când sunt zile aliturgice, în Vinerea Mare nu se face nici un fel de Liturghie, adică în vinerea dinainte de Sfintele Pasti si este obligatorie pentru preot si pentru credinciosi Liturghia Darurilor mai înainte sfintite si în Săptămâna Sfintelor Patimi, luni, marti si miercuri. – La ce oră din zi trebuie să se săvârsească Liturghia Darurilor mai înainte sfintite? – Aceasta o spune însusi faptul că Liturghia Darurilor mai înainte sfintite este unită cu Vecernia. Fiind unită cu Vecernia, adică cu slujba de seară, ar trebui făcută seara. Poate din comoditate si ca să nu îi tină pe credinciosi să ajuneze până seara, multi dintre preoti fac această Liturghie dimineata. Însă nu e potrivit. Nu e potrivit în sensul că pentru dimineata sunt alte slujbe. În mănăstiri în general se fac multe slujbe pregătitoare pentru Liturghia Darurilor mai înainte sfintite, ceasurile cu catisme, asa că se îndelungă vremea de pregătire si în general se face în jurul amiezii, iar alti preoti socotesc că e bine să facă chiar la vremea la care se face Vecernia, după amiază către seară, când e rânduită vremea Vecerniei. Cred că asa si trebuie făcută pentru că unită fiind cu Vecerenia, presupune împărtăsirea credinciosilor după o zi de ajunare. – Părinte, vă rugăm să le dati un sfat, de întărire duhovnicească, acum la mijlocul postului, tinerilor de la Biserica Sfântul Nicolae, din Bucuresti. – Toti tinerii trebuie să fie cu grijă, nu numai cei de la Biserica Sfântul Nicolae, să se gândească mai ales după ce a trecut o vreme de post si s-au ostenit cu anumite nevointe că nu e destul ceea ce au făcut si trebuie să facă si mai departe nevointă, să se silească si mai departe pentru a-si curăti simtirile, cum zicem la Pasti „să ne curătim simtirile să-l vedem pe Hristos strălucind cu apropiata lumină a învierii", că de fapt, acesta este tot rostul postului: o disciplinare a fiintei umane, a noastră a credinciosilor. Asa că le doresc să rămână statornici în rânduielile Bisericii noastre, ca în felul acesta să ajungă să se închine fără de osândă Sfintei Învieri, asa cum se spune si la Liturghia Darurilor mai înainte sfintite, când în loc de rugăciunea amvonului de la Liturghia obisnuită este o rugăciune în care se spune între altele: „Dă-ne nouă, Bunule – Bunul fiind Dumnezeu, lupta cea bună să luptăm, calea postului să o săvârsim, credinta nedespărtită să o păzim, capetele nevăzutilor balauri să le sfărâmăm, biruitori asupra păcatului să ne arătăm si fără de osândă să ajungem a ne închina si Sfintei Învieri". |
Multumesc mult Geo!
Acum stiu despre ce este vorba, nu stiam ca se numeste asa. cand eram in tara ma spovedeam si impartaseam in Postul Pastelui, adeseori seara (vineri). La noi aici insa nu se face niciodata. Numai la Slujba de Inviere se impartaseste seara/noaptea. In ziua ceea se tine post o parte si apoi cam de dupa amiaza se tine post negru. |
Eu am o intrebare - am citit si mi se pare logic ca atunci cand se savarseste Liturghia darurilor inainte sfintite, nu este indicat sa se faca si slujba parastasului, pentru ca liturghia este incompleta (de vreme ce nu mai are loc atunci prefacerea painii si a vinului in Trupul si Sangele Domnului); insa in acele zile mai sunt pomeniti undeva cei vii si cei adormiti de pe pomelnic? Adica, daca eu am dat liturghie pentru 40 de zile pentru bunica mea si in unele din aceste 40 de zile are loc, dupa cum este firesc, Liturghia darurilor mai inainte sfintite, bunica mea mai este pomenita undeva? Intreb, pentru ca nu obisnuiesc sa ma duc in cursul saptamanii la Sfanta Liturghie, asa ca nu cred ca imi amintesc sa fi participat la o astfel de liturghie a darurilor mai inainte sfintite.
Rog un raspuns avizat. Multumesc. |
Liturghia Darurilor mai inainte sfintite ,se slujeste (in manastiri)in tot timpul Postului Mare,in afara de urmatoarele zile din postul acesta:-toate sambetele (cind se savarseste Liturghia Sf,Ioan,iar in Sambata Patimilor, a SF,Vasile);-toate Duminicile(cind se savarseste Liturghia Sf.Vasile,iar in Duminica Floriilor,a Sf.Ioan);-sarbatoarea Bunei-Vestiri(cind se face Liturghia Sfantului Ioan);-Joia Patimilor(cind se face Liturghia Sf.Vasile);-luni si marti din prima saptamana si Vinerea Patimilor(zile in care nu se face nici o Liturghie).In bisericile de mir,Liturghia Darurilor mai inainte sfintite se slujeste de obicei numai miercurea si vinerea din Postul Mare (mai ales in prima saptamina)......asa ca nu avea nici o grija pentru pomenirea sufletului bunicii tale.....au preotii grija asta si o fac cu daruire si cu mult har.
|
Multumesc frumos pentru mesaj. Cineva mi-a scris in privat - si ii multumesc - ca la liturghia darurilor mai inainte sfintite nu se mai scot miride pentru vii si morti, dar se face pomenirea la Sfantul Jertfelnic. Iar in zilele aliturgice, pomenirea numelor se face la vecernie si pavecernita.
|
Liturghia darurilor are si ea ectenie intreita unde se poate rosti cereri pt diferite trebuinte, deci se poate face si pomeniri. Doar ca la aceasta Liturghie nu se scot particele pt ca nu exista proscomidiei...
|
Clopoțelul
Înainte de momentul cel mai important al acestei Liturghii se cântă (prelung):
"Acum Puterile cerești împreună cu noi nevăzut slujesc, că iată intră Împăratul slavei..." Preotul cere apoi iertare de la cei prezenți și îi binecuvintează, după care sună de trei ori cu un clopoțel, pentru atenționarea credincioșilor. Ne așezăm în genunchi (măcar ne ridicăm în picioare), în deplină liniște. Mulți nici nu îndrăznesc să-și îndrepte privirea către Potir, știind că în el este chiar trupul și sângele lui Hristos. Preotul iese din Altar (de la Proscomidiar), cu Potirul ridicat, ajunge în mijlocul bisericii, după care se întoarce în Altar așezându-l pe sfânta Masă. Este de mare folos ca în timpul acestui moment (care nu durează mai mult de 5-10 minute), să ne ridicăm mintea la Hristos, care este viu (deși nevăzut de noi), în mijlocul bisericii. El este Împăratul slavei. Ne putem ruga atât pentru noi, dar mai ales pentru cei pe care îi avem în inimile noastre (vii și morți). Terminarea acestei deosebite procesiuni este marcată prin zgomotul unui clopoțel. |
Pomelnic
As dori o lamurire cu privire la pomelnic: se mai duce acesta la altar atunci cand se face liturghia darurilor mai inainte sfintite?
Multumesc |
Citat:
Daca totusi exista biserici unde se primesc pomelnice si in timpul ei, se face spre a fi pomenite la prima Sfanta Liturghie a Sfantului Ioan Gura de Aur (sau cea a Sfantului Vasile cel Mare din duminicile postului) ce urmeaza a fi savarsita. |
Legat de timpul savarsirii Liturghiei Darurilor mai inainte Sfintite, randuielile de tipic precizeaza ca aceasta se oficiaza seara, mai precis la ora cuvenita Vecerniei. Astazi insa, tinde a se raspandi tot mai mult practica oficierii ei dimineata. Cum vedeti acest lucru? Pe ce ratiuni credeti ca se intemeiaza? Se vrea o practica adaptata la ritmul de viata al omului modern?
|
Citat:
|
Citat:
Iar pentru a te impartasi se cere sa ajunezi complet de la pranz, adica 12 pm. |
Sunetul clopoțelului îndeamnă la rugăciune și adâncă tăcere
"În cadrul Sfintei Liturghii a Darurilor înainte sfințite, în două momente distincte, unice în cadrul cultului creștin ortodox, se folosește un clopoțel. Primul moment este la starea a treia din Catisma a optsprezecea a Psaltirii ce se citește în cadrul acestei Sfinte Liturghii. Când citețul ajunge la versetul: „Închina-ne-vom la locul unde au stat picioarele Lui…“, pe care îl citește mai rar și cu glas mai ridicat, în Sfântul Altar se sună din clopoțel, iar „credincioșii își pleacă genunchii, cu mare umilință“, este menționat în Liturghier.
În acest timp, preotul ridică Sfântul Disc (pe care se află Dumnezeieștile Taine) de pe Sfânta Masă în dreptul frunții și merge la Proscomidiar, ocolind Sfânta Masă pe dreapta. Diaconul sau paraclisierul merg înainte cu lumânarea aprinsă și cu cădelnița, tămâind. În biserică se face liniște, credincioșii se roagă, iar la strană nu se mai rostește nimic, se aude doar cădelnița. Când preotul ajunge cu Sfintele Taine la Proscomidiar, se sună iarăși clopoțelul, credincioșii se ridică, iar citețul urmează mai departe citirea stării a treia a catismei: „…Scoală-Te, Doamne…“ Al doilea moment din cadrul Sfintei Liturghii a Darurilor înainte sfințite când se folosește clopoțelul este la Vohodul Mare. După ce clopoțelul sună, paraclisierul iese cu lumânarea aprinsă din altar, urmat de diacon, care are pe umeri Acoperământul cel Mare (Aerul), cu fața întoarsă spre Sfintele Daruri, tămâind adeseori. Preotul iese ultimul, având în mâna dreaptă Sfântul Disc, tot în dreptul frunții, iar Sfântul Potir, cu vinul, îl ține în mâna stângă, în dreptul pieptului. „În această vreme, strana încetează cântarea, iar credincioșii stau plecați la pământ, în adâncă tăcere“, este scris în Liturghier. Ajungând în mijlocul bisericii, preotul se oprește puțin cu fața spre apus și binecuvântează pe credincioși cu Sfântul Disc, fără să zică ceva. Se întoarce apoi cu Sfintele Taine în altar. După aceea, sună clopoțelul, iar credincioșii se ridică, și strana începe cântarea: „Cu credință și cu dragoste…“ Cele două momente preotul le săvârșește fără a zice ceva. Această regulă accentuează caracterul pragmatic al acestor acțiuni, pentru că toate rugăciunile euharistice au fost rostite la Liturghia de duminică, spune părintele Alexander Schmemann. Cel mai solemn moment al întregii slujbe este ducerea Sfintelor Daruri la Altar. La Sfânta Liturghie a Darurilor înainte sfințite nu este punere înainte, adică proscomidie, nici jertfă, nici prefacere euharistică, nici sfințire, ci taina prezenței lui Hristos în Biserică este revelată și manifestată, explică părintele Alexander Schmemann." (Ziarul Lumina) |
Ora este GMT +3. Ora este acum 12:07:08. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.