![]() |
Cristian Pomohaci si Vasile Marcus ,ce parere aveti despre muzica lor?
HRISTOS A INVIAT!Ambii sunt preoti ortodocsi.Cristian Pomohaci este preot ardelean din Bistrita ,a aparut des in ultima vreme la tv cantand muzica populara.Pe Vasile Marcus l-am descoperit pe internet.Au melodii frumoase despre Dumnezeu.
Iata cateva melodii ale lor: http://www.trilulilu.ro/Cristi16/1797ae434e7918 http://www.trilulilu.ro/rely56/438c18013f163f http://www.trilulilu.ro/liviutarau/1ebfac4d9ca879 |
Adevarat a inviat !
Am ascultat melodiile ieri seara si iar astazi , sa pot sa-ti scriu cat mai la obiect ,fara sa ma insel in ceea ce am simtit cand le-am ascultat Observ ca n-ai primit nici un raspuns ...asta ar spune multe ..ori nu este nimeni interesat de subiect ,ori nimanui nu-i place muzica aceasta ..ori celor ce nu le place n-au chef de scris... stii ca-i mai deschis subiecte pe tema asemanatoare ,ex. Nicu Wagner, asa ca , am sa-ti raspund eu ,desi nu stiu, daca de la mine asteptai raspuns. Primele doua pricesne (sper ca-am scris corect !) le-am ascultat pana la capat -cele ale lui [COLOR=black]Cristian [/COLOR]Pomohaci si mi-au placut ,foarte frumoase ..Are o voce deosebita.Timbru vocii cu accent din Ardeal este foarte placut,transmite emotie ..Versuri scrise cu credinta si sensibilitate. Despre celelalte , pe nici una n-am ascultat-o pana la capat .Ceva n-a mers ..Toate bune iti doresc Aline.:6: |
Eu fiind din Ardeal, zona in care se canta fregvent pricesne in biserici, le apreciez, probabil fratii de pe forum din Moldova si Muntenia nu vor fi atat de receptivi, oricum intre cantarile parintilor si cele neo-protestante saltarete, stilizate, exista o diferenta, in rest, daca-ti linistesc sufletul, asculta-le, si eu ascult pricesne si deasemenea le recomand prietenilor, mai ales pt linistea si sufletului
|
Eu sunt din Moldova si imi plac foarte mult. Din cand in cand il ascult cu placere pe Cristian Pomohaci.
|
http://www.youtube.com/watch?v=TiI_bV-Ij4s
http://www.youtube.com/watch?v=dLrgk...eature=related 2 melodii ale binecuvantatului parinte Cristian Pomohaci. |
Doamne ajuta!
Toate videoclipurile sunt filmate la manastirile de linga Caransebes ,orasul meu natal ,si pe care le-am si vizitat.In legatura cu muzica ,adica pricesnele,vreau sa iti spun ca am plans si ca nu au termen de comparatie.Amandoi au acest har de la Dumnezeu si stiu sa il transmita cu atata evlavie si smerenie.Asa frumoase priscene a cantat si regretata Valeria Peter Predescu.
Doamne Isuse Hristoase miluiestene pe noi pentru rugaciunile Maicutei Tale.Amin. |
unele mi se par frumoase, altele cam lacrimogene.dar cata vreme misca ceva in suflet si nu sunt saltarete ca cele de la protestanti, sunt bune.
p.s. cunosc multe melodii cantate de cei doi preoti, majoritatea apartinand Oastei Domnului. |
Citat:
Bine cuvintat sa fii ca buna apreciere ai facut referitor la cei ce au fost binecuvIntati cu acest frumos Dar de la Dumnezeu . as spune ca pe parintele Il cheama Marian Marcus Frate ostas Intru Domnul Isus Hristos |
Acest gen de muzica nu este de factura ortodoxa.
Este un duh protestant ce nu aduce pocainta inimii, spre a lacrima, ci o atingere mintii. Lacrimile izvorate de aceste melodii se transforma in ura la cea mai mica lovire sau ispita. Am vazut de multe ori aceasta transformare, si mult m'am intristat. Lacrimile de pocainta nu ies din inima cu trei acorduri alese cu grija, ci dintr'o adanca vedere a pacatului. Parerea mea si a celor apropiati, cu care am vorbit despre aceste pricesne. Fiecare sa'si intrebe duhovnicul sau. Ma bucur ca al meu simte ca si mine. |
M-a durut sufletul cand am ascultat Hristos a inviat cantat de Parintele Marcus. Subscriu la tot ce a zis Windorin, asta numai ortodoxie nu e.http://www.youtube.com/watch?v=v9fsBLjEKMM
Nu se vede nicaieri bucuria invierii ci mai degraba o vaicareala ca a inviat. |
Citat:
Numai bine. |
Citat:
Ortodoxia trebuie sa fie exprimata si simtita in toate: culoare, miros, gust, sunet, text, miscare, lumina, etc. |
2 atașament(e)
Devierea de la traditie s-a manifestat in Biserica Ortodoxa sub mai multe aspecte: muzical, arhitectural, iconografic etc.
Pentru mine, atunci cand ascult o priceasna, indiferent de cine este interpretata, echivaleaza cu a privi o icoana care nu are nicio legatura cu erminia Bisericii. Am atasat doua imagini reprezentand Invierea Domnului: Prima este realizata de catre Pierro de la Francesca (1416 -1492) iar cea de-a doua este reprezentarea intalnita in manastirea Chora din Constantinopol. Desi ambele infatiseaza acelasi eveniment, o fac din perspective total diferite. Acelasi lucru este valabil si pentru muzica intrebuintata in cultul Bisericii. |
Aceasta este colinda dar poti sa-ti dai seama de diferenta: aceasta este cu adevarat muzica ortodoxa.http://www.video4viet.com/watchvideo...20Stavropoleos
si compara cu asta:http://www.youtube.com/watch?v=OOjdw7VzxNA. Iti transmite bucuria Craciunului? Daca un strain de religia ortodoxa ar asculta aceste doua exemple(cel cu Hristos a Inviat si colinda aceasta a aceluiasi parinte) ar crede ca ortodoxia este caracterizata prin acest tip de muzica. Ceea ce este fals. Exemplul dat de Marius 22 este mai mult decat graitor. |
Citat:
|
Nu cred ca exagereaza deoarece datorita unor asfel de cantari ne apropiem mult de stilul pricesnelor de la secte(de la care le-am imprumutat) si ajungem (cum s-a ajuns de fapt) sa credem chiar si noi ortodocsii ca sunt tipice pentru cultul nostru, de vreme ce, cei mai multi ortodocsi fie ei intelectuali sau nu, cred asta. Si asa ascultand o caseta cu pricesne ortodoxe sau o caseta de la Oastea Domnului sau chiar de la o secta nu ne dam seama decat dupa coperta ca e ortodoxa sau nu. Si ajungem sa cantam niste chestii in care nu credem amestecandu-le cu credinta noastra:Ca de exemplu:"Du-ma sus la Fiul Tau
Si la Dumnezeu".(Lacrimi mari imi curg pe fata) - De parca Fiul nu ar fi Dumnezeu....si multe altele. Daca aveti voi mai multe exemple va rog... Parintii mei, oameni simpli de altfel, nu pot sa conceapa ca aceste pricesne nu sunt tipic ortodoxe, acestea s-au cantat dintotdeauna in biserica si cand incep pricesnele parca se da tonul la boceala....toata Sfanta Liturghie nu stoarce o lacrima de pocainta de la crestinii nostri, dar cand incepe priceasna...apar batistele. |
Genul acesta de cantari pietiste nu ar trebui sa se regaseasca in slujbele bisericesti. Tipicul prevede ca la impartasirea clericilor sa se cante Chinonicul care este specific fiecarei zi din saptamana ,cat si fiecarei sarbatori. Acest chinonic este scurt, doar un vers dintr-un psalm de ex."Laudati pe Domnul din ceruri! Aliluia". De aceea, pentru prelungirea timpului si a intinderii cantarii , chinonicul se canta f. lent, in ritm papadic, transformandu-se intr-un adevarat imn de slava adresat lui Dumnezeu ,in care locul cuvintelor este luat de melodia bizantina.
In Ardeal nu se mai practica asa ceva , dupa cum nici muzica psaltica nu se mai canta, deoarece trei sute de ani de dominatie habsburgica si-au pus amprenta asupra a ceea ce a mai ramas din ortodoxie. Dupa uniatie, incet-incet, ortodocsii ardeleni au uitat sa cante psaltichia, si au imprumutat cantarile catolice de la greco-catolici si de la protestanti. Abia prin sec.19, mitropolitul Andrei Saguna l-a insarcinat pe pr. prof. Dimitrie Cuntanu sa culeaga de pe la toti cantaretii stranelor ortodoxe stilul lor de cantare si sa-l puna pe note. Asa s-a nascut cantarea bisericeasca ardeleana dupa Cuntan care este raspandita prin tot Ardealul. Totusi anumite cantari au ramas tributare muzicii populare cat si a celei greco-catolice si protestante. Par. Pomohaci si Par. Marcus nu sunt de vina pt. ca asa simt ei ortodoxia, chiar daca aceste cantari nu sunt potrivite slujbelor noastre. Inca un lucru care l-am remarcat : Putine carti de psaltichie s-au tiparit in Ardeal dupa '89, tocmai pentru ca acolo daca s-ar canta asa ceva ar zice ca ai venit din cosmos. Odata eram undeva in jud. Bihor si la o utrenie am cantat Doxologia Mare a lui Ghelasie Basarabeanu, cea care este f. raspandita in Regat. La sfarsit , cantorul (asa se cheama la ardeleni cantaretul) mi-a zis "Este frumos , dar nu se potriveste cu ce cantam noi. Nu-i obiceiul acesta pe la noi". As fi curios ce efect ar avea , la o liturghie in Ardeal, sa se cante de pilda "Agni Parthene" adica "Fecioara Curata " care este o cantare a intregii ortodoxii! |
Citat:
Sunt sigur ca daca acestea ar fi fost contrare ortodoxiei episcopul locului sau BOR ar fi luat atitudine intr-un fel sau altul. Pricesnele, Pomohaci, Oastea Domnului nu exista de ieri, de azi. |
Citat:
Oastea Domnului are colinde superbe ca si text si linie melodica(dar nu toate). nu toata lumea "gusta" muzica bizantina.mie, cel putin colindele pe psaltica ma lasa rece.imi plac colindele din folclor, care transmit mesajul Nasterii, melodii vesele care transmit bucuria. nu ma pricep la muzica psaltica, dar am remarcat 2 tipuri de psaltica:una "lalaita", care ma plictiseste, nu imi creaza nici o stare si una duioasa, inaltatoare. prefer liturghia cantata pe muzica psaltica, dar colindele pe melodia care am auzit-o de la mosii mei(sunt banateanca). dar, si in folclor(sau poate ca nu e folclor ci mai degraba melodii populare de craciun) existe colinde fara mesaj al nasterii.gen :la toata casa-i lumina, am plecat sa colindam, s.a |
Citat:
si nu toate cantarile lor.poate ca unele plac urechii, dar nu sunt inaltatoare, nu au msg ortodox.(daca cunosti cantarile lor vezi:am gasit o floare rupta, asa canta sf veronica din rai, blandul pastor s.a) cat despre atitudinea luata de BOR ...nuuita ca BOR e f buna prietena cu ecumenistii(cu mici exceptii, din pacate) deci, daca tot se roaga cu catolicul si cu protestantul, ar fi o ciudatenie sa interzica cantarile credinciosilor din cadrul asociatiei OD, deci implicit al Bisericii, nu crezi? |
Citat:
Nu vei gasi aceste grupuri, despre care spui, nici in Grecia, nici in Rusia sau Serbia. Le vei gasi in Romania, si inca nu peste tot, ci mai ales in Transilvania si apus, unde influentele catolice au pus accent pe arhitectura, cantare, etc. Sa fim sinceri si vom vedea. Lumea ortodoxa nu are asa ceva. Citat:
Ascultarea este totul in crestinism. Sa nu ne credem mai buni decat ceilalti. Totul trebuie analizat prin cuvintele marilor parinti in viata si ale Sfintilor Parinti (din vechime si cei recenti). |
Citat:
Asa simt ardelenii muzica ortodoxa, asa m-am obisnuit si eu sa o simt pentru ca am crescut cu ea in biserica. Cred ca depinde foarte mult de obisnuinta fiecaruia. Asa cum un bucurestean ar simti la modul subiectiv ca "e ceva neinregula" cu muzica din bisericile ardelene, asa cum un bucurestean n-ar putea concepe ca altceva decat muzica psalitica "are legatura cu biserica" (numai muzica psaltica ar simti-o "sfanta"), la fel un ardelean simte ca ce se canta la el in biserica e "sfant" si orice altceva ar asculta i s-ar parea ca "e ceva neinregula", n-ar simti ca "sfanta" muzica psaltica atat de mult cum simte "sfanta" muzica ce se canta la el in biserica. In ardeal se canta "Cuvine-se cu adevarat", "Lumina lina", "Acum slobozeste pe robul Tau Stapane in pace" in maniera aceea specifica, dar atat de sfanta! E atata bucurie si atata sfintenie in aceste cantari! Dar presupun ca un oltean de exemplu n-ar intelege si n-ar simti asa pentru ca nu a fost obisnuit. Oricum, acum a inceput sa se forteze cumva muzica psaltica in bisericile din ardeal si foarte multi adreleni se simt de parca prin impunere fortata s-ar dori inlocuirea traditiei lor ortodoxe cu altceva. Pentru ca asa simt ei cantarile ortodoxe, asa au primit ortodoxia de la parinti, din mosi stramosi. Si tin la ortodoxia lor, asa cum tinem fiecare la ortodoxie. Pe de alta parte pe ici pe colo prin Bucuresti psaltica a inceput sa fie inlocuita cu un fel de muzica ce seamana mai degraba cu muzica de opera. Acum de ce se incearca inlocuirea traditiei stramosesti in diferite regiuni chiar nu inteleg, dar ca opinie personala nu cred ca sint de folos asemenea schimbari. |
Citat:
|
cred ca in ortodoxie cea mai adecvata este muyica corala grupuri corale sau coruri
|
Citat:
Cantarea bizantina este adunata, intr'un duh si intr'un glas. Cantarea corala este imprastiere si pluritate diferita. Faptul ca in Sfantul Munte Athos nu exista muzica corala... ar trebui sa ne spuna cate ceva despre muzica ortodoxa. |
Windorin, ai idee de Boboteaza cand se canta 'In Iordan Botezandu-Te Tu Domamne" ce fel de cantare este dpdv al muzicii bisericesti? Seamana mult (dupa urechea mea nemuzicala aproape ca as zice ca ar fi acelasi stil) cu felul in care se canta (dpdv al liniei melodice) cantarile bisericesti in bisericile din ardeal. Ca nu pare a fi muzica psaltica. Dar eu nu ma pricep deloc la muzica, asa ca poate ma insel. Cum se numeste acest stil de muzica bisericeasca, care nu e psaltica, dar se canta peste tot (ex "Bogatii au saracit")?
|
Chiar daca nu ma cheama windorin , iti raspund eu cum pot:
Muzica bisericesca la romani este tot de origine psaltica, indiferent daca este muzica vechiului Regat sau cea din Banat, Ardeal sau Crisana.In Moldova si Muntenia se canta psaltica ,pentru ca s-a putut pastra cu ajutorul notatiei specifice, psaltice, atat muzica dinaintea reformei hrisantice cat si cea posthrisantica.(in 1814 trei protopsalti , Hrisant de Madyt, Grigore Levitul zis si Lambadarie,si Hurmuz Hartofilax au propus o reforma a muzicii bizantine ,printre altele fiind reducerea numarului de semne muzicale). In Ardeal, Banat si Crisana au circulat pana la un moment dat manuscrisele psaltice(nici vorba de tipar pe atunci) , dar din cauza vitregiilor istorice, a desfiintarii manastirilor ca urmare a uniatiei si a tunurilor generalului Bukow, incet-incet, muzica bisericeasca a primit un caracter regional, imprumutand formule melodice din muzica populara cat si dim muzica catolica si protestanta cu care a venit in contact.Acest mod de cantare se numeste plain-chant si este specific si rutenilor greco-catolici si in mai mica masura sarbilor. In ceea ce priveste glasurile pe Cuntan care se canta in Ardeal , ele potrivesc destul de mult cu cele pe psaltica, poate nu au chiar atat de complicate formule melodice ca aceasta.Troparul Bobotezei este tot pe glas 1 si pe Cuntan si pe psaltica , tot un mod minor ,cu aproape aceleasi cadente. Pentru celelalte cantari, cum ar fi cele ale Sfintei Liturghii, dar si unele cantari de la vecernie si utrenie, s-au incetatenit si in Ardeal ca urmare a actiunii de uniformizare a cantarilor bisericesti inceputa prin anii 50, de prof. Nicolae Lungu si colaboratorii de atunci de la Patriarhie.Atunci s-au tiparit carti de muzica bisericeasca pe dubla notatie ca sa poata canta si cei care nu cunosc notatia psaltica(Vecernierul si Utrenierul uniformizat, Cantarile Sfintei Liturghii, Cantari la Sfintele Taine, Cantarile Penticostarului s.a.).De acee se canta la fel in toata tara de pilda Lumina Lina de la Vecernie , sau Tatal Nostru de la Liturghie. Pe de alta parte, Cantarile Sfintei Liturghii pe care le cantam noi au fost compuse in marea lor majoritate de Anton Pann , care se stie ca a activat o buna parte din viata si in Ardeal si anume la Biserica din Scheii Brasovului unde a si lasat ucenici si o bogata mostenire muzicala. Cantarile pietiste pe care le canta OD nu prea au tangenta cu biserica , chiar daca Iosif Trifa a fost preot.Inca o data, dupa parerea mea, ceea ce canta par. Pomohaci si par. Marcus nu ar trebui sa se cante in timpul slujbelor ca pricesne.Ca un concert, sau un recital in afara Sfintei Liturghii mai merge, dar nu in cadru liturgic pentru ca nu se potriveste nici cu tipicul, nici cu specificul Bisericii Ortodoxe. Avem atatea pricesne frumoase care se pot canta la impartasirea clericilor chiar pe melodie cuntana:"Ochiul inimii mele..." sau "Cat de marit...", toate versete din psalmi. La ce spuneai intr-o postare anterioara despre cantaretii (psaltii) din Bucuresti, pe alocuri s-a intrecut intr-adevar masura.Au venit cu cantari aduse de afara din Grecia care sunt acolo raspandite si nu a compozitorilor vechi ci a acestora noi, (Kutsardakis, Pringos, Vassilikos s.a.), repede le-au tradus, si le canta cu ifos de Tarigrad. Totusi mai sant locuri unde se canta si romaneste,de ex. la Manastirea Stavropoleos unde se canta mult Macarie si Anton Pann.Daca intri pe site-ul lor www.stavropoleos.ro vei gasi cantari autentic romanesti, bizantine asa cum se canta in secolul trecut. |
Scuze pentru greselile de scriere, a trebuit sa plec degraba si n-am avut timp sa corectez postarea.
|
|
Citat:
Nu cunosc foarte bine teoria si istoria muzicii psaltice. Eu doar ma straduiesc sa simt autenticul ortodox, pe cale de uitare in multe ale sale. Citat:
Noapte cu pace, frate GeorgeS. |
Citat:
Nu ma lasa sa ma amuz ,te rog:)) Eu sunt ortodox,botezat ortodox plus ca sunt si practicant dar ascult si muzica facuta de protestanti,pentru ca e linistitoare,imi place mesajul,ascult si muzica crestina(nu psaltica,adica ca la Sf.Biserica ,au mesaj crestin.).Ma pot numi protestant ?Desigur ca nu.Ma pot numi eretic?Desigur ca nu.Ma pot numi sectant ?Desigur ca nu.MA POT NUMI PACATOS?100% NU.Tu crezi ca Dumnezeu pedepseste pe cineva sau se intristeaza la auzirea unei vesti cum ca un ortodox asculta muzica crestina sau chiar asculta muzica pop?NU.Important e ce faci,gandirea,credinta,faptele.Nu conteaza ce muzica ascultam(numai sa nu IL hulim pe Dumnezeu si sa cantam impotriva Lui).Nu imi plac deloc replici de genul:Gradina mea e cea mai frumoasa si va lua premiul!(dezlegati..)Doamne ajuta! |
Citat:
(Matei 7:16-23) |
Citat:
|
Citat:
- muzica din Biserica este, ca si Biserica, Una. Ea provine dim modul in care evreii psalmodiau, adica recitau psalmii acompaniati de muzica - de aici numele de muzica psaltica; - lasand la o parte evolutia fireasca de-a lungul timpului, acest mod de a canta si-a pastrat particularitatile (daca ati asculta muzica evreiasca sacra autentica si traditionala ati fi uimiti de ceea ce ati auzi); - ca moduri de manifestare, muzica din Biserica poate fi psalmodica - la care prevaleaza cuvantul si la care muzica se subscrie mesajului acestuia si muzica melismatica - la care, din contra, prevaleaza muzica, cuvantul neavand aproape nici un rol, acesta fiind modul de a canta in care noi oamenii ii preinchipuim pe ingerii care-L slavesc pe Dumnezeu in Ceruri (ca exemple: chinonicul sau priceasna - daca va place terminologia slavona, intreita cantare aliluia, cratimele); - dar ceea ce o face "speciala" este faptul ca muzica psaltica este o muzica inspirata de Duhul Sfant! Muzica asta a fost scrisa (de multe ori inclusiv troparele pe care le acompaniaza) de oameni care astazi sunt in calendar :Sf. Ioan Damaschinul, Sf. Roman Melodul, Sf. Cosma Melodul, Sf. Ioan Cucuzel...; - Canoanele Bisericii Una Dreptslavitoare (Ortodoxa) Apostoleasca si Catoliceasca (Universala, Soborniceasca) spun ca nu se cuvine a canta in biserica altceva decat tropare si psalmi. Deci orice alta muzica in afara de cea liturgica psaltica este "verboten" ! In sfarsit, ca sa-ti raspund frate "vointa zeilor nr.55", daca spiritului romanesc nu-i este straina ortodoxia atunci nu-i este straina nici muzica psaltica, ba din contra! Tot ceea ce se canta in diferite biserici din tara, am in vedere mai ales zona Ardealului si a Banatului, este strain sau chiar contrar spiritului ortodoxiei. O spun in cunostinta de cauza: sunt ardelean si am stat o vreme in Banat, dar e imposibil de reprodus in ce mod este chinuita cantarea liturgica, iar daca in marile orase mai este cumva, la tara te-ar apuca rasul daca n-ar fi de plans! Ce sa mai spun, categoria "o fi bou, da'i bou' nost' ", se accepta pentru ca n-ai cu ce s-o inlocuiesti. Cat despre Muntele Athos, nu cred ca esti in masura sa dai verdicte bazandu-te pe ce "..am vorbit cu cineva venit de acolo". Se vede ca habar nu ai despre ce este vorba in Sfantul Munte ! |
Citat:
|
Citat:
Uimeste-ne!suntem ochi si urechi. http://www.SiteVacuum.com/publisher/...IconShadow.gifhttp://www.SiteVacuum.com/publisher/...IconShadow.gif |
Am vazut filmuletul despre care s-a pomenit, cel cu pastorul protestant invitat la Mosuni. N-am cuvinte, dar stiti ce nu inteleg eu? De ce nu se sesizeaza autoritatile bisericesti in astfel de situatii pt ca nu este in regula sa te rogi cu sectarii. Acolo stiu ca se duc o gramada de oameni din toata tara, oameni cu probleme care din cauza lor sunt tare vulnerabili si o pot lua usor razna. Ce-i asta un fel de ecumenism de doi bani?
|
Citat:
Ma bucur sa stiu ca nu sunt putini care gandesc... ca mine. Citat:
Ba mai mult, ai face bine sa mergi acolo si sa stai o vreme. Ai vedea cu adevarat lucrurile. Ca sunt ispite cu grecii... toata lumea o stie. Dar vei fi surprins de ce minuni vei descoperi acolo. Citat:
Ca Dumnezeu Om, El nu avea nevoie sa stea intr'un singur loc sau sa fuga de ispite. Iarta'mi ceea ce tu numesti "intoleranta", desi nu prea o simt. Cat despre cuvantul "toleranta" nu stiu ce sa zic... nu prea este folosit de Parinti. Ei vorbesc despre dragoste si rabdare. |
Citat:
|
Citat:
daca nu pricepi unele lucruri si te amuza hai atunci sa generalizam:pe toti tinerii ii amuza. biserica a avut tineri intotdeauna, care au inteles rolul si mesajul ei. intr-o era ca aceasta , a cunostintelor multiple nu e hilar ca unii nu inteleg chiar lucrurile simple? |
Ora este GMT +3. Ora este acum 18:52:51. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.