![]() |
Trebuie stabilita o intaietate : Sfanta Scriptura
"Cercetati Scripturile, ca socotiti ca in ele aveti viata vesnica. Si acelea sunt care marturisesc despre Mine" Ioan 5:29.
Hristos a inviat! Voi pleca de la acest verset, pentru ca aici gasim ceva esential pentru iconomia mantuirii noastre si anume "Cercetati Scripturile". Binteinteles ca vorbim si de o cercetare la nivel stiintific a Scripturilor, pentru ca la o simpla lectura personala, fie ea si de mai multe ori, nu vom reusii sa patrundem toate adevarurile de credinta, tinand cont ca colectia de carti care alcatuieste Evanghelia, a fost scrisa in anumite conjucturi istorice, politice, culturale sau personale. Dar unde vreau eu sa ajung? Pornind de la porunca Mantuitorului enuntata in versetu de mai sus, doresc sa-mi exprim profunda nemultumire fata de cei care recomanda sa se citeasca mai intai Sfintii Parinti si alte carti, iar Sfanta Scriptura este lasa la urma. Dupa cum vedem mai sus in Ea "avem viata vesnica" si dupa cum ne spune si Sfantul Vasile cel Mare este si "farmacia de obste a credinciosilor", adica o citim si fiecare isi ia "pastila" de care are nevoie, daca ai probleme cu bogatia citesti Dreptul Iov; daca ai probleme cu desfranarea citesti Profetul David si Maria Magdalena s.a. Dar iata fratilor, ca sunt necesari si Sfintii Parinti si celelalte carti de studiu, dar problema este foarte simpla, trebuie stabilita o intaietate in conformitate si cu porunca Mantuitorului si anume prima daca va trebuii sa citim Sfanta Scriptura si apoi pe Sfintii Parinti care sunt purtatori de Traditie si modele vii pentru noi de Evanghelii intrupate, modele pentru ca ne arata noi caci se poate! Asadar mai intai sa citim si sa cunostem bine Cuvantul lui Dumnezeu, Biblia sau Sfanta Scriptura si apoi vor venii Sfintii Parinti si cartile duhovnicesti. Har si pace de la Domnul! |
Numai ca in ortodoxie treaba sta invers, Sfintii Parinti talcuiesc scripturile si fac lumina acolo unde Biblia este de multe ori ambigua sau nu se pronunta asupra unor subiecte.
Sau asa am inteles. Cineva sa ma corecteze daca gresesc. |
Citat:
Ai dreptate in topicul tau, sint total de acord cu tine! |
Nu! Dupa cum am mentionat si mai sus, Sfintii Parinti sunt exemplu vii pentru noi de intrupare a Cuvantului Evangheliei. Ei talmacesc pentru ca dupa cum am spus, "cercetati Scripturile" inseamna mult mai mult decat o simpla lecturare si o banala explicatie. Parintii Bisericii talmacesc Scriptura pentru a arata care sunt adevaratele invataturi de credinta, pentru a feri credinciosii de erezie dar si pentru a ne arata noua cat este de importanta si ca trebuie lecturata ca prima carte intr-un mod permanent. De asemenea ei fac legatura dintre lumea din spatele textului si lumea din fata lui.
Biblia nu este deloc ambigua, doar ca noua azi cu stilu nostru de viata postmodernist si secularizat, ne vine greu sa ajungem la sensul duhovnicesc al Scripturii si de cele mai multe ori ne incurcam in clisee de genu "ce groasa e" ; "e greu de citit Biblia"; iata ca Sfintii Parinti vin in ajutorul nostru si ne arata ca se poate, putem fi si noi Evanghelii vii! Har si pace de la Domnul! |
Patinina34:
Atunci hai sa tragem mai multe semne de alarma, si sa realizam niste topicuri asa fel incat sa inteleaga si lumea ca : 1. Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie 2. Sfintii Parinti 3. Restul Si sa respectam ierarhia. Har si pace de la Domnul |
Pai hai sa facem, uite eu te sustin!:9:
|
Citat:
Da, sunt de acord cu tine! De multe ori la ortodocsi se arunca cu lopata citate din sfintii partinti daca se potriveste sau nu, de multe pri ciuntite si scoase din context, asa dupa cum fac unii sectanti cu Biblia. Parintii ce au facut, de fapt (altfel spus decat tine, si probabilm mai putin bine)? Au citit si explicat Biblia. Ei o cunosteau pe dinafara, o puteau recita; nu aveau nevoie de capitole si versete, ca noi (care nici nu existau pe vremea lor). Din experienta mea, protestantii cunosc Biblia mai bine ca multi dintre ortodocsi... Ar trebui sa ne smereasca lucrul asta si sa ne puna pe treaba. Cat despre 'Scriptura si Traditie', nu trebuie uitat ca si Scriptura tine de Traditie - la inceput nu exista diferenta dintre traditia scrisa si traditia orala, ele erau un tot. Unele lucruri s-au scris si s-au pastrat in 'canonul biblic', altele nu s-au scris mai intai dar au ramas, si cand au aparut unele erezii s-au gasit ca sa fie date la o parte. Traditia scrisa si orala este inteleasa la noi ca ceva viu - interpretam Scriptura IN Biserica. Interpretarile parintilor sunt facute in acest duh. Si noi putem face interpretari in acelasi duh, daca suntem in comuniune cu Biserica. |
Citat:
In mod normal copiii sint inscrisi la scoala in clasa 1,si apoi an de an crescind cu intelegerea , ajung si pe la integrale in clasa a 12-a.Protestantii si ecumenistii,pentru ca nu sint smeriti,se inscriu direct in clasa a 12-a,si pe masura ce inteleg tot mai putine,ajung la final in clasa 1. Ceva,ceva a mai fost si Fani invatata de bine la St.Serge ( nu le-au stricat chiar pe toate )...Sfinta Scriptura se tilcuieste in Biserica,este Cartea Bisericii.Si cine o tilcuieste ? Duhul Sfint Dumnezeu.Si unde locuieste Duhul Sfint Dumnezeu ? In oamenii sfinti ( Sfintii Parinti ),in cei care indeplinesc poruncile lui Dumnezeu. 15.De Mă iubiți, păziți poruncile Mele. 16. Și Eu voi ruga pe Tatăl și alt Mângâietor vă va da vouă ca să fie cu voi în veac, 17. Duhul Adevărului, pe Care lumea nu poate să-L primească, pentru că nu-L vede, nici nu-L cunoaște; voi Îl cunoașteți, că rămâne la voi și în voi va fi! ( Ioan,14 ) Este iar adevarat,ca putem citi Sfinta Scriptura,si este f bine sa facem aceasta , multi primind canon-medicament de la duhovmicii lor in acest sens. |
Fany ,protestantii si ereticii in general in studiul scripturii pun accent pe un citat pe care il extrag de acolo si il speculeaza ca nu mai stii de unde au pornit.Si apoi ne trezim ca s-a infiintat o secta.
De exemplu indemnul Mantuitorului "Pocaiti-va ca s-a apropiat Imparatia Cerurilor" Si a aparut o secta ,dar noi stim ca sectantii nu se spovedesc. Pentru ca mai departe tot El spune "De 70 de ori cate sapte sa ierti aproapelui"(am citat din memorie) .Si de aici intelegem ca am primit o taina ,taina sf.Spovedanii. Sf.Scriptura se citeste si se interpreteaza in ansamblul ei ,nu pe bucatele. |
Pentru ce ascultam predica la sf.Liturghie si nu numai ?
Ca sa ne ferim de interpretari si sa intelegem corect cuvantul lui Dumnezeu ,talmacit tot prin invataturile sfintilor parinti ,luminati de Duhul Sfant. |
Citat:
in ultima vreme am constatat ca incepe sa se realizeze punerea in practica a acestei initiative pe diverse bloguri - sa citim biblia intr-un an,de pilda,unul dintre titlurile preferate (de altfel,initiativa demna de toata lauda). mai sunt adrese la care am gasit biblia integrala in varianta audio-foarte utila pt.cei care petrec ceva ore la serviciu,zilnic,in fata calculatoarelor; de asemenea si talcuirea diferitelor capitole din biblie. cum speri sa se realizeze acest proiect aici ? |
Nu mi-am propus sa incep nici un proiect, ce-am facut nu a fost nimic altceva decat sa fac un indemn spre toti fratii sa citeasca in mod accentuat Sfanta Scriptura pentru ca este Cuvantul lui Dumnezeu cu adevarat si trebuie sa aiba intaietate.
Pacat ca nu toti inteleg asta .... Har si Pace de la Domnul! |
personal,cred ca ar fi de bun augur daca s-ar putea face macar trimitere catre site-uri care ne pot fi de real ajutor;si spun asta deoarece trebuie avuta mare grija de informatia pe care o procuram,in sensul ca sunt si site-uri neortodoxe care fac acelasi lucru.
ideea de a realiza o arhiva (fie ea si din adrese de la care putem procura informatiile respective) care sa cuprinda Sf.Scriptura in paralel cu talcuirea ei,mi se pare a fi benefica. |
tot in acelasi sens,cred ca la fel de utila ar fi si catehizarea;cati dintre ortodocsi cunosc,de pilda,randuielile speciale ale rugaciunilor care se citesc in perioada dintre Inviere si Rusalii?
eu nu le stiam pana de curand cand le-am aflat intr-o dupa-amiaza de duminica la cateheza... |
Citat:
Ceva, ceva mai au si fundamentalistii dreptate :-))) Eu vroiam sa zic mai sus ca noi ortodocsii citim Scriptura in duhul parintilor. Poiate din ce am zis la alte topicuri se intelesese ca nu iau parintii in serios, Sherlock, dar nu e de loc asa. Sunt doar impootriva 'idolatrizarii' lor. Si noi putem citi Scritura in mod personal, daca suntem in Biserica siu o citim in acest duh. De multe ori nu este nevoie de idei noi, dar uneori e nevoie, pentru ca traim in alta epoca si vedem lucrurile din alta perspectiva. E interesanta ideea sa constituim o arhiva. Eu nu prea cunosc linkuri despre subiectul asta. Deocamdata cateva carti: Una de care stiu eu, si care s-a tradus si pe romaneste, este Puterea Cuvantului de John Breck. Alta de el este 'Scrpiture in Tradition - The Bible and its Interpretation in the Orthodox Church' (St Vladimir's Seminary Press). Parintele John Brek este profesor de exegeza patristica la St Serge si la St Vladimir (institut ortodox de la New York). |
Ne omoram dupa atatea si atatea carti, in timp ce Cartea din si prin care au pornit toate o trecem cu vederea.
Legat de titlul topicului, sa nu se nasca in mintea cuiva faptul ca din cele doua (Scriptura si Traditia) are prioritate in fata celelilalte. A pune aceasta problema este ca si cum ai intreba un copilas: "Pe cine iubesti mai mult, pe tata sau pe mama." Nevoia de a citi Scriptura este un semnal de alarma al vietii noastre duhovnicesti. De ne bucuram si ne e dor de ea, inseamna ca Dumnezeu cauta sa Se nasca in noi. De ne este greu si mereu uitam a pune mana pe aceasta Carte, inseamna ca suntem plini de mandrie, considerand ca stim cele petrecute si le mai si intelegem. |
Citat:
Eu propuneam numai o carte care sa ne ajute sa o citim in Biserica - in duhul Traditiei. De fapt dihotomia 'Biblia si Traditia' este de origine scolastica (rationalista). Biblia ESTE traditie, Traditia este in conformitate (comuniune vie) cu Biblia. |
Asa este Fani71, eu cu John Breck - Sfanta Scriptura in Traditie Bisericii am facut multa treaba mai ales la facultate; dar cu adevarat Sf. Scriptura sa primeasca intaietate intre carti si s-o citim cum s-a spus si mai sus in duhul patristic, fara exegeze personalizate cum se mai intalnesc pe acest forum (si daca faci observatie, esti scolastic).
Dar totusi mi-e greu sa raspuns ... si patesc si eu des .... neglijez Sfanta Scruptura si citesc altceva .... cu toate ca poate nu-mi place asa mult; si stiu ca dupa ce citesc din Cuvantul lui Dumnezeu ma simt foarte mult induhovnicit. Mi-e greu sa gasesc un raspuns .... poate ca o varianta ar fi : razboiul nevazut. Har si Pace de la Domnul! |
Citat:
Iata o fraza mult consacrata: " Biserica se misca in interiorul Revelatiei, sau al Scripturii si Traditiei; Scriptura isi descopera continutul in interiorul Bisericii si Traditiei; Traditia este vie in interiorul Bisericii." (Parintele Staniloae) |
Multumim georgeval pentru colaborare si ca ne-ai dat si un citat dintr-un SFANT as putea afirma,Pr. Dumitru Staniloaie.
Bineinteles ca este vorba de un echilibru, Biserica Ortodoxa a fost singura care de-a lungul secolelor a pastrat si recomandat echilibrul in tot cea ce inseamna viata si activitatea oamenilor din toate domeniile. Imi vine in gand afirmatia unui profesor deosebit de la facultate anume ca : "Noi nu suntem nici oameni politici nici oameni antipolitici..." - si nu pot sa nu ma gandesc la echilibrul pastrat pana in aceasta mare capcana in care multi au picat ... politicul... Har si Pace de la Domnul! |
Citat:
|
Citat:
Traim intr-o lume imperfecta, in care opozitia este absolut necesara. |
Pt claudiu
Ai spus urmatoarele, ca sa inteleaga si lumea:
1. Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie 2. Sfintii Parinti 3. Restul Dar totusi nu inteleg Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie sint egale? Din astea doua este vreuna care are intaietate ? |
De fapt, opozitia care se face intre traditie si scriptura este de origine occidentala. Ortodocsii au preluat-o pentru comoditatea expresiei.
Si Scripura este Traditie - a inceput orala kerigma apostolilor si abia pe urma asternuta in scris. Iat traditia se bazaza intotdeauna pe scriptura (uitati-va cum scriu parintii, este adesea jumatate citat din Biblie ce spun ei, un fel de comentariu continuu al scripurii) Traditia nu inseamna numai dogmele sinoadelor, inseamna SI traditia vie, adica Duhul Sfant care lucreaza in continuu in Biserica, in fiecare credincios, dandu-i harisme, si facand posibila viata Bisericii in lume indiferent de cat de rea devine aseasta si cat se schimba. Traditia nu este numai ceva fixat pe vecie, ci si ceva VIU. |
Pt. fani71
Nu prea iti inteleg raspunsul. Fi te rog mai explicit, si incearca sa i-mi raspunzi la intrebarile mele.
|
In alta ordine de idei, Sfanta Scriptura reprezinta fixarea in scris a unei parti din Sfanta Traditie. Mai putem formula si altfel, Sfanta Scriptura este depozitara unei parti din Revelatia dumnezeiasca, savarsita prin grai viu.
De aici relatia Sf. Trad. - Sf. Scriptura. traditio - Scriptura - scripturae - Traditio sau t-S-s-T Aceasta schema rep. evolutia istorica a Traditiei: traditio - transmiterea orala a Bisericii primare Scriptura - Sfanta Scriptura scripturae - diverse fixari in scris a adevarurilor transmise, scrierile bisericesti de diferite proveniente Traditio - ceea ce iese in evidenta din aceste scrieri, ceea ce constituie traditie in sens restrans. De precizat: Traditia si Scriptura rep o UNITATE ! |
Ora este GMT +3. Ora este acum 09:57:37. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.