![]() |
Cor, strana, cantarile preotilor
Sunt putin nelamurita si am mai multe intrebari:
Am vazut in unele biserici si cor si strana. Ce canta fiecare din ele? In alte biserici am vazut la strana numai cativa oameni. Cum este mai corect de fapt? Cor sau strana? Este stabilit undeva rolul stranei, cate persoane trebuie sa fie ce au de facut? Exista stabilit un conducator al stranei? Pe urma preotii (si unii au voci f.frumoase) canta si ei anumite lucruri in altar. Exista stabilite cantari numai ale preotilor, sau ce canta preotul si ce canta strana? Cum colaboreaza preotul cu strana? Exista ceva fix, stabilit, sau de fiecare data hotaraste preotul cine si ce canta? Am observat ca in general numai preotii canta "Iubite-voi Doamne" si mi se pare frumos asa. In carte scrie ca si strana/corul poate canta asta. De fapt cui apartine aceasta cantare frumoasa, cine se "vorbeste" in ea, preotul, credinciosii? Este bine sa cante si credinciosii cantarile stranei? Mie mi-ar place sa participe toti. Exista undeva materiale unde se pot afla astfel de probleme? E greu ca in multe biserici nu sunt oameni scoliti la strana, sau in cor, adica in afara de calitati muzicale, nu stiu multe lucruri tipic bisericesti (rostul cantarilor, ce anume se canta la fiecare ocazie etc.) |
Chiar nu stie nimeni? Nici dintre noii sau viitorii calugari?
|
http://www.crestinortodox.ro/editori...credinciosilor
http://www.crestinortodox.ro/alte-ar...zica-bizantina Aici gasesti ce te intereseaza! |
Citat:
dar ambele au loc in biserica azi se foloseste strana la vecerni utrenii parastase cununii iar corul la Sf liturghie asa e la noi .Preotul poate canta ce doreste de la strana insa nu are timp pt ca are de citit rugaciuni multe in taina si la Liturghie dar si la utrenie si la vecernie >Cantarea iubite-voi Doamne face parte din rug zise in taina de preot si se rosteste de acesta in timp ce strana canta Pe Tatal Pe Fiul SI Pe Sf Duh...inainte de rostirea Crezului preotul trebuind sa o rosteasca de trei ori facind trei inchinaciuni pana la pamant.Nu toti potsa cante la strana pt ca ca sa canti la strana trebuie sa ai calitati vocale sa inveti muzica si tipic iar nu toata lumea stie sa cante .Ai mai deschis un topic si ti-am raspuns daca vrei sa cunosti cum se desfasoara slujbele deplin cu explicatii cu 30 de lei poti cumpara Liturgica Speciala a pr prof Ene Braniste care e manual de teologie dar ai zis ca costa mult.daca vrei sa ma asculti bine daca nu si asa e bine faci cum te indruma Dumnezeu :53: |
Claudiu, multumesc mult pentru sfaturile tale. Nu te necaji, imi sunt f.pretioase si cu prima ocazia voi cumpara cartea de liturgica. Am o lista de carti religioase de cumparat.
Si da, ai dreptate in ceea ce spui. "Iubite-voi" suna superb si iti atinge sufletul cand este cantat de un preot cu voce frumoasa. Totusi in partituri scrie ca poate si strana sa-l cante. Mi se pare ca toti am putea sa-I spunem "Iubite-voi, Doamne", dar poate ca este preotul cel care i se adreseaza prin aceasta cantare. Vezi, tocmai asta este problema: nu stim sensul si rostul a ceea ce cantam. Nu ne-a explicat nimeni, n-am facut o scoala de canatareti de strana. Si poate ca in multe biserici sunt neprofesionisti la strana (mai ales in diaspora). Nu numai vocea si cititul notelor conteaza, ci si a intelege ce canti. De asta si intreb aici atat si necajesc lumea. Eduardd - multumesc mult. F.utile linku-rile pe care mi le-ai pus. Am sa mai caut pe acest site si alte informatii. Si in postarea de mai sus vroiam sa spun viitorii preoti, nu calugari! |
Citat:
Strana normal conduce cantarile Sf Liturghii si canta si citeste cantarile , troparele, psalmii, etc, de la Utrenie, vecernie si restul slujbelor Da exista in cartile de cult o delimitare explicita intre ce zice preotul si ce zice strana, de obicei preotul zice tot timpul formule scurte exceptie facand rugaciunile, La strana poate fi un singur om sau mai multi, daca sunt mai multi bineinteles ca in mod informal exista un coordonator a lor Corurile dupa caum sa mai spus se folosesc doar pt a canta cantarile Sfintei Liturghii Da, putem canta cu totii, chiar suntem indemnati sa facem acest lucru Cantarea "iubite-voi Doamne" din cate cunosc eu este facultativa, adica nu se canta in toate bisericile, probabil pt ca e dificil de cantat si nu toti preotii au capacitatea de a o canta la standarde Eu am auzit-o cantata si de strana nu doar de preoti |
am gasit o carte micuta cu coperti cartonate negre intitulata: Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur. Se gaseste chiar acum in librariile de profil (e din 2007). In ea se afla atat Sfanta Liturghie explicata in amanunt cu rugaciunile de la Strana dar si cu rugaciunile pe care le spun preotii in Sfantul Altar si pe care noi nu le auzim. In plus mai sunt explicate si alte randuieli: a pregatirii sfintitilor slujitori inainte de Sfanta Liturghie, a Dumnezeiestii Proscomidii, a Sfintei Impartasiri etc. E utila in primul rand viitorilor preoti dar si noua-participantilor, ca sa invatam unele cantari ale stranei ca sa participam si noi la Sfanta Liturghie.
|
Tocmai m'am intors de la Sfanta Liturghie.
Tipetele celor din cor au fost aproape terifiante. Inca am in minte articolul aparut pe site, acum cateva zile: Nectarie Protopsaltul vs Mozart ! |
Citat:
|
Citat:
Ultima propozitie din articol mi se pare geniala: "Intre Wolfgang Amadeus Mozart si Sfantul Nectarie Protopsaltul, eu raman cu sfantul!" |
Citat:
Aveam impresia ca apaluzele erau cu greu impiedicate. |
Problema este ca orice slujba are nevoie de strana si exista f.putini oameni formati pentru asa ceva.
Din raspunsurile de acest forum am inteles ca exista in tara 1-2 scoli pentru pregatirea cantaretilor de strana! Pentru atatea biserici din tara si din diaspora numai 1-2 scoli!? Pe urma sunt de acord si eu ca nu trebuie facut un spectacol din raspunsurile si cantarile de strana. Am discutat de multe ori cu preotul nostru de aici aceasta problema, pentru ca au existat multe probleme si conflicte legate de strana/cor. Mai intai sa facem o diferentiere: in general biserica (nu cunsoc istoria si legile/traditia in acest sens), dar spun din ceea ce am intalnit, are nevoie de strana pentru anumite raspunsuri si cantari. Asta inseamna un grup de 2-7 persoane as zice eu. In unele biserici exista concomitent si cor, de profesionisti, in general. De unde si cum, nu stiu. Am auzit coruri f.frumoase si potrivite cu slujbele la care au cantat. Rolurile erau impartite. Unele raspunsuri erau date de grupul de la strana, in rest canta corul. Cand la strana sunt mai mult de 5-7 cantareti, asa cum este la noi duminica, atunci este vorba de fapt de un cor. Nu stiu, dar imi imaginez ca la scolile de cantareti este facut o anumita selectie si mai apoi se invata si continutul a ceea ce se canta, pentru a se pricepe si interpreta corect, si modul de a canta, tehnica. Se mai formeaza eventual si conducatori/dirijori de strana. Imi imaginez ca se intampla acum urmatoarele probleme: 1. strana nu are oameni formati, sunt neprofesionisti cu drag de cantat si oarece calitati muzicale. Mai rau, nici nu vin mereu aceeasi si nu exista un stil si o uniformitate formata. 2. corul este laic, format pe muzica laica de obicei. Trebuie poate adaptat la interpretarea religioasa 3. mai exista si solisti pe alocuri, mai ales pentru pricesne. Eu nu le vad locul in biserica, acestor cantari solistice. Parerea mea, si am vorbit si cu preotul nostru, dar cam fara rezultat, este ca ar trebui ca preotii din fiecare parohie sa-si formeze strana, sa lucreze putin cu acei oameni si sa-i invete. Ei trebuie sa fie seriosi si de incredere, adica sa vina regulat si sa faca si repetitii. Un preot poate face asta, pentru ca am inteles ca ei fac muzica in facultate. Cor, daca este unul bun, profesionist, este bine, daca nu, mai bine lipsa. Dar si acela profesionist trebuie putin format de preot pentru muzica bisericeasca. Majoritatea bisericilor au problema cu strana, zic eu, pentru ca nu au oameni formati in acest sens. Multi nu stiu nici citi notele. Unii pot insa canta bine dupa auz. Ar trebui ca oamenii care doresc si pot sa cante la strana, sa beneficieze de o scolarizare, macar cu preotul respectiv. Si trebuie buna colaborarea in cardul stranei, fara solistica si iesit in evidenta, si cu dirijor bun si repetitii. In fine mai este ceva: in biserica se canta benevol, se duce la strana cine vrea, sau e cunoscut de preot, sau lume, se invita: "hai veniti ca aveti voce buna", se canta de placere, nu exista nici impuneri nici eliminare (in cazul cand nu-ti corespunde vocea), nici reguli. Si atunci cum sa sune bine. Si trebuie lucrat, invatat cantarile, stabilit cu preotul exact cine ce canta, avut mereu tipicul in fata, carti cu note. Am avut o data venit in vizita un grup de la nu mai stiu ce manastire, barbati. S-a cunsocut imdeiat. A existat respect reciproc si comunicare perfecta cu preotul, stiu precis ce si cum au de cantat. Bine armonizati, etc. Omenii ne apreciaza asa cum suntem si se bucura si ne multumesc ca le cantam frumos. Unii mai specialisti ne mai dau cate un sfat. |
Sofia, de multe ori si noi ne dorim spectacol in biserica. Interpretari fara gres. Ar fi pacat sa mergem la biserica doar ca sa ne bucuram auzul. Daca acesta ar fi scopul prezentei, am putea sta acasa in fotoliu. Si pe mine ma deranjeaza sa aud o batrana care repeta ce s-a cantat, sa aud o voce care te face sa o iei la fuga .... De aceea e nevoie de cantareti.
Cor sau strana? Strana e mai specifica Ortodoxiei. Corala de multe ori nu mai face apel la cantarile bizantine. Uneori ai senzatia ca te afli intr-o biserica romano-catolica. Am intalnit biserici unde cantarile erau conduse de strana, dar cantau toti cei prezenti. Cei care nu erau in strana cantau cu bun simt, adica nu depuneau efortul sa acopere vocea celor din strana. Este minunat sa auzi cum intreaga biserica canta. Avem nevoie de persoane care sa canta cu adevarat, fara ele va fi greu de stat in biserica. Adica as prefera mai degraba sa se citeasca cantarea, decat sa am parte de oameni care o "iau pe aratura". |
la biserica unde ma duc a venit de putin timp un preot f tanar, si are o voce extraordinar de frumoasa, dar nu atat vocea este inaltatoare cat trilurile alea pe care le face cand prelungeste cuvantul. si simti ca le face fara nici-un efort. pur si simplu asa ii vin datorita evlaviei pe care o are. se stie ca preotii proaspat hirotoniti au f mult har, se pogoara harul asupra lor din belsug si daca stiu sa-l pastreze sunt o incantare in orice fac.
dar mai este acolo si un tanar care il vad de doar o luna-doua care are o voce groaznica prin comparatie. adica un sunet un pic gajait de parca tunzi polistiren. dar saracu isi da seama si canta asa pierit ca abia il auzi. iar din cand in cand i se sugruma vocea de emotie si uite asa te impresioneaza trairea lui interioara. cand nu-mi place cum se canta imi dau seama cat de pacatos sunt eu ca nu merit nici macar sa aud o slujba mai frumoasa. am fost o data la catedrala si acolo canta toata lumea (era de Pasti, multa lume si multi stiau slujba pe de rost!) , acolo nu te codeai sa canti ca oricum nu ti se distingea glasul intre atatea altele. Dar era asa de frumos cand canta toata lumea! Asa ar trebui sa fie peste tot. Sa cantam noi, participantii, pentru ca te simti implinit la sfarsitul slujbei. Parca simti ca ai facut si tu ceva, insignifiant e adevarat, dar "ceva" acolo, pentru Cel ce S-a rastignit pentru tine. Plus ca suna inaltator o astfel de cantare din zeci sau sute de piepturi. Insa cea mai frumoasa cantare tot de la un cor am auzit-o. Pur si simplu iti dadeau lacrimile. Iti atingea inima! Nu puteai sa stai in biserica, ieseai afara ca-ti era rusine sa incepi sa plangi acolo de fata cu oamenii. Asta a fost la Curtea de Arges. Cine n-a fost acolo sa se duca. Cand am intrat in biserica manastirii mi-a iesit din piept un suspin (credeam ca sunt singur) incat o maica de acolo care se ruga intr-un colt se ridicase sa fuga. se uita la mine ca la extraterestri. e de o frumusete extraordinara! Parca eram in RAI |
...
Profesorului Buca, conducatorul psaltilor Patriarhiei, i-a spus un parinte induhovnicit de la o manastire: "daca nu-i ridici in cer pe credinciosii din biserica, degeaba canti".
Cine doreste, am 3 cantari bisericesti foarte frumoase, care chiar te ridica la cer. Doamne ajuta! |
Citat:
Chiar daca la nivel de dogma recunoastem diferentele, la nivelul ethosului, al vietii de zi cu zi, nu suntem cu nimic diferiti de ei, traind aceeasi viata secularizata. Asa am ajuns, multi dintre noi, sa ne declaram ortodocsi fara a ne asuma insa adevarata traditie de peste veacuri a credintei pe care o marturisim dar mai ales traiul ortodox ce decurge din aceasta. Asa am ajuns sa vedem, sa auzim, si sa intelegem asemenea lor, o icoana sau cantare din biserica, doar ca forme de arta, nu si ca mijloace de comuniune. |
Citat:
Este adevarat, muzica psaltica este pana la un punct arta, dar dincolo ea, este rugaciune. Am ascultat atat mireni cat si monahi cantand muzica psaltica. Cea interpretata de monahi a lasat o amprenta profunda in sufletul meu. In general, mirenii pun accentul pe virtuozitatea executiei, si se opresc in acel punct, unde muzica nu reuseste sa devina pentru ei rugaciune, si din pacate, nici pentru ceilalti. Monahii insa reusesc acest lucru. Acest fapt arata importanta vietii duhovnicesti, pana si in actul cantarii. |
Cateva observatii:
1. Nu-mi place nici mie spectacolul in biserica. Acum unde sfarsesete rugaciunea si unde incepe spectacolul este mai greu de spus cand canta un grup sau un cor. Rar sunt profesionisti, iar cand acestia canta frumos, profesionist, granita nu mai poate exista. Muzica stranei ar trebui sa fie doar rugaciune de fapt, raspuns la ceea ce face preotul. Acum ar putea fi desbatut de ce in BOR nu se folosesc intrumente (de ex.orga, pian) si cum de totusi se permite corul. Pentru mine inseamna: sa se roage omul cu vocea lui, sa nu cante, sa nu fie muzica in biserica. Si totusi...ingerii iubesc si fac muzica. 2. Nu-mi place stilul muzical de manastire. Aceleasi cantari in varianta manastireasca sunt mai grele si mai fara melodie, mai triste. Poate ca sunt mai pioase, dar noi mirenii nu suntem obisnuiti cu acest stil nici sa-l auzim si nici sa-l cantam. Stilul mirean mi se mare mai muzical, mai melodios, armonios. Acum exista si exceptii. De ce s-au facut doua stiluri, de fapt in fiecare biserica se canta altfel, aceleasi cantari. Exista x glasuri. Este f.complicat, cand s-ar putea si mai simplu. Un singur fel pentru mireni si eventual acelasi si pentru monahi. 3. Faptul ca mirenii nu stiu sa interpreteze in rugaciune isi are cauza in faptul ca nu suntem scoliti, nu pricepem ceea ce cantam, sensul. Poate ca nici nu traim suficient sau cum trebuie aceste cantari. Da, monahii traiesc altfel credinta in general, fata de noi mirenii. Nu poti sa ai aceasta pretentie de la mireni, sa traiasca si credinta ca monahii. De multe ori muzica ajuta pe mireni sa simta si sa patrunda rugaciunile si nu este rau. Ii ajuta sa se relaxeze si sa se desfaca de lumesc. Nici asta nu este rau. Imi place sa aud preoti cu voci frumoase cantand, mai ales "Iubite-voi". Este divin. Si in final, o vorba spune asa: ce-i frumos si lui Dumnezeu ii place. Inclusiv muzica frumoasa si curata. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 21:09:00. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.