![]() |
Duhovnicul - cine este, cu ce te poate ajuta?
As dori sa stiu ce este de fapt duhovnicul si cum sa-l gasesti sau sa-l stabilesti.
Este preotul la care te spovedesti de obicei, automat si duhovnic? Toti preotii si calugarii au voie sa fie duhovnici? Cum poti sti cine poate fi duhovnic dintre ei? Se invata asta in facultatea de teologie? Cu ce, in ce probleme te poate sfatui? Cum poti comunica cu el? |
Revin la un topic mai vechi, pornind de la un alt fir de discutie despre schimbarea duhovnicului.
Ca sa-l schimbi trebuie mai intai sa stii ce sa cauti. Eu am doua probleme in acest sens: 1. Colaborarea duhovnic cu psiholog/psihoterapeut Cred ca in multe cazuri este cel mai bine ca omul sa beneficieze de amandoi. Ma gandesc chiar la o conclucrare intre cei doi pentru agasi calea de a ajuta un om. Ei nu se pot exclude unul pe altul si nici nu e bine. Poate ca ar fi utila chiar cate o intalnire in trei: duhovnic, psiholog, pacient/ucenic. 2. Duhovnicul este numai barbat. Cred ca si aici este o problema, una din cele care pot ingradi si bloca pe multi, mai ales pe femei. Duhovnicul poate comunica bine cu un barbat, un copil, caci are ceva comun cu ei. Dar este mai greu cu femeile. Pe de o parte duhovnicul are problemel lui vis-a-vis de femei (ispite, sotie, sau si mai greu n-are sotie), pe de alta parte si femeia are problemele ei in a comunica cu un barbat (strain). Nu degeaba, o serie de lucruri erau facute pe vremea lui Iisus, de catre femeile diaconite. De ce nu s-ar putea face la fel si azi, sa fie pregatite femei duhovnice? |
Citat:
2. Existau pe vremuri in manastiri si se pare ca mai exista si mame spirituale, calugarite care au darul indrumarii duhovnicesti si la care vin oamenii sa ceara sfaturi. Bineinteles, nu au harul de a ierta pacatele. Dar la inceput functia de parinte spiritual era diferita de cea de preot. Sopovedania era doar pentru pacatele grave, iar calugarii aveau un ghid spiritual, 'batranul' lor. Nu stiu daca in Romania se mai obisnuieste, dar stiu ca la ortodocsii arabi si greci mai exista si mame spirituale. Ma gandesc ca ar trebui sa revenim la forme mai putin institutionalizate de indrumare spirituala. Daca de ex. cunoastem o femeie mai inaintata decat noi pe calea credintei si a vietii, putem sa o consideram ca pe o inrumatoare si sa ii cerem sfatul, nu trebuie sa fie hirotonita pentru asta.. |
pt. sophia
Iti propun spre intelegerea nevoi si a raportului duhovnic-psiholog sa-l lecturezi cu mare atentie pe parintele Paisie aghioritu. Cred ca de auzit ai auzit despre el si nu stam sa discutam acum autoritatea lui. Dac nu ai citit nuimic de acest parinte este cu atit mai bine ,pt. ca ai ocazia sa o iei de la inceput ,cu atentie pt. ca scrie absolut deosebit.
Este insa bine sa fim oameni pretentiosi,rezervati si cu mult discernamint fata de ,,importuri",buni cunoscatori ai ortodoxiei si bine infipti in ea ,vinduti la propriu cu inima si sufletul ei,si sa nu fim frunze in vintul contemporaneitatii. Psihologia a prins bine la societatile secularizate in care biserica si-a pierdut caracterul absolut duhovnicesc si duhul sfint mindrindu-se insa cu noua achizitie a utilitarismului,in societatile desacralizate in care D.zeu este doar un model artistic si arhaic.Omul dezbracat de D.zeu(,,citi in hristos v-ati botezat in Hristos v-ati si imbracat") de mai multe generatii,omul care nu mai cere si nu mai maninca ,,piinea cea de toate zilele"(adica dumnezeiasca euharistie),omul care nu merge sa se vindece la sf. si dumnezeiasca taina a maslului,omul care ignora existenta si continua lucrare a ispititorului,omul care nu-l traieste pe Hristos in inima lui in permanenta ci il rationeaza in intelectul sau ca existent,omul care nu se marturiseste periodic amanuntit,amanuntit de pacatele sale dar mai ales omul care nici nu vrea sa stie ca viata sa este normata de sf. canoane ... este omul care cauta,crede,simpte nevoia si si recomanda altora ...PSIHOLOGIA. Nu are nici o legatura asa-zisul comportament ,,retrograd" al trairii si marturisirii vi,cu toata inima, al lui Hristos si ,,salvarea" omului aflat in nevoie de o noua stiinta. Sa ne amintim pozitia parintelui Cleopa cind era internat in spital la Tg.Neamt si il tot imboldea doctorita sa bea 2 oua pt. a-i face o colecistografie la fiere(era in post)iar el refuzind i-a spus : ,,...du-te doamna doctor cu ouale dumitale ca eu nu cred in ele. Dar in ce crezi dumneata? Eu cred in Hristos si atit!" Ce spunea sf. ap. Pavel ? : ,,... toate imi sunt ingaduite dar nu toate-mi folosesc,toate imi sint ingaduite dar nu toate zidesc..." Da, toate imi sunt ingaduite(D.zeu nu a interzis psihologia !) dar nu toaste imi linistesc sufletul,mi-l desleaga de pacate si mi-l mintuiesc. Alegerea este a fiecaruia !... ca si credinta! |
Citat:
|
Citat:
|
Despre duhovnic
Doar preotul poate fi duhovnic . El este pentru fiecare mai mult decat un prieten , un om care ne cunoaste tainele inimii si care ne poate ajuta cu leacul adecvant pentru vindecarea bubelor . Suntem obligati fiecare sa ne cautam un duhovnic chiar daca ar trebui sa mergem pana la marginea pamantului .
Omul se poate spovedi la mai multi preoti dar duhovnic doar un singur preot ii este . De ce ? Fiindca mergand cat de cat la un anumit interval de timp sa ne spovedim la el ne cunoaste sufletul , el ne cunoaste caderiile , el stii cel mai bine dintre toti cum sa ne ridice dupa ce am cazut . El ne ajuta sa nu mai cadem atata de des. Caci ascultand de duhnovnic , de fapt nu de el ascultam , ascultam de Hristos . Si in general cam toate deciziile din viata aceasta pe care le luam mai mici sau mai mari ar fi bine sa le luam sub indrumarea duhovnicului astfel sa se faca voia lui Dumnezeu prin el . Doamne ajuta sper sa va fie de folos . |
Citat:
|
Daca am ajuns sa punem un semn de egalitate intre duhovnic si psiholog, am saracit mult. Nu stiu ce ar putea sa-mi spuna mai mult psihologul decat duhovnicul, atat timp cat duhovnicul nu-mi descopera decat cuvintele lui Dumnezeu necesare mie.
Referitor la cine este duhovnicul - afirm ca el este cel care ma naste la viata conforma cu voia lui Dumnezeu; cu ce ma poate ajuta? cu un cuvant, cuvinte, pe care daca le implinesc, ma impartasesc de viata dumnezeiasca. |
@costel - chiar nu-ti inteleg ultimul mesaj.
Duhivnicul este sau nu psiholog? Si pana la urma tot nu a explicat nimeni concret cu ce te poate ajuta duhovnicul. In ce probleme concrete? In afara de intrebari de natura religioasa. Este f.clar cu ce te ajuta psihologul, respectiv psihiatrul, scrie la profesia lui. In probleme lumesti concrete ce poate face duhovnicul? Din experienta mea am ajuns la concluzia ca ori nu este clar nici preotilor si teologilor ce inseamna institutia duhovnicului, si nimanui de fapt, ori nu pot face anumite lucruri. Concret am discutat cu doi preoti, din care unul deosebit si bine cunoscut anumite probleme. Nu m-au putut ajuta, lamuri. La unul (acela bine cunoscut) m-am dus cu durere in suflet (mama era pe moarte, eu trebuia sa decid tratament/operatie pentru ea, in fine, eram la pamant). Ne-am rugat, m-a ajutat cu ceva, dar nu mi-a putut da nici sfat, nici sa-mi ia suferinta, mama tot s-a dus, nici sa ma ajute in alt fel. La al doilea am ajuns cu alte probleme lumesti de care se loveste toata lumea: loc de munca, saracie, infertilitate, etc. Mi-a spus clar ca nu are cum sa ma ajute. Sa ma rog. Nu poate el sa ajute oamenii nici cu loc de munca, nici cu copii, nici la divort (daca altfel nu mai merge). Eu ma rog si Dumnezeu nu ma lasa, asta simt si stiu. Dar dupa anumite probleme si fiindu-mi totusi rau, am cerut sfatul unui psiholog. Acela mi-a inteles cu adevarat problemele, inclusiv conflictul cu preotul si stie ce as avea nevoie. Si atunci? Eu ce sa inteleg? Problemele lumesti de azi sunt grele si alea te darama si sufleteste, te fac si rau si sa faci pacate si etc. Te macina. Asta cauta oamenii acum la duhovnic si peste tot: cum sa se descurce si sa reziste in lumea asta. Si asta nu ni se spune la biserica. Mi-am luat si o gramada de carti in ultima vreme in speranta ca voi gasi lamuri asupra acestui aspect: cu ce ma ajuta und duhovnic, ce sa cer/astept de la el, ce nu, etc. Ba am luat unele si pentru preotul meu sa i le ofer. |
Citat:
|
Dumnezeu imi da, oamenii sunt cei care strica (ba sar in sus ca n-avem noi femeile ce sa facem in biserica, ba ca sa nu facem in vitro, ba sa nu avem relatii cu sotul ca este pacat etc.).
Dumnezeu ne-a dat stiinta sa ne ajute sa facem copii, iar oamenii o calca in picioare. |
Citat:
|
Citat:
Tu nu l-ai cautat cum trebuie . Duhovnic poate sa iti fie si un preot betiv care toata saptamana bea , dar duminica e preot si merge si slujeste Sfanta Liturghie cum se cuvine . Duhovnicul trebuie cautat in toata tara . Cate manastiri si biserici ortodoxe nu sunt in tara asta ? Nu vreau sa te simti jenata in nici un fel ca nici eu nu-s mai bun .Vreau sa dau un sfat prietenesc , un sfat din inima . Uite un link http://ro.orthodoxwiki.org/Duhovnic |
!!
Cand ai vreme si daca vrei citeste cartea aceasta http://www.scribd.com/doc/18443210/R...aciunea-Postul .
|
Sofia, duhovnicul este un parinte care este randuit de Dumnezeu sa te ajute in lucrarea mantuirii. Duhovnicul este cel randuit de Dumnezeu sa fie cel care te spovedeste si care te sfatuieste ce si cum trebuie sa faci ca sa ai un urcus duhovnicesc.
Duhovnicul nu-ti da bani, serviciu sau alte lucruri asemenea. Rolul duhovnicului este acela de a te ajuta sa intelegi cum trebuie sa-ti randuiesti viata, gandurile si rugaciunea astfel incat sa fi un crestin cat mai bun, mai apropiat de mantuire, de Hristos Dumnezeu. Spuneai ca ai o relatie buna cu psihologul si ca ai fost dezamagita de doi preoti....asta se datoreaza faptului ca acel psiholog a reusit sa-ti castige increderea si poate ca ai reusit sa dezvolti un dialog mai deschis cu dansul/dansa. Totusi, trebuie sa sti ca psihologul nu este altceva decat un inlocuitor de duhovnic specific ateilor, acest psiholog iti poate da sfaturi care sa te ajute sa-ti pui un pic de ordine in ganduri, insa el nu are posibilitatea si nici intelegrea necesara pentru a te ajuta sa-ti pui sufletul in Hristos (sa te mantuiesti). Lumea celor care nu au Dumnezeu, a inventat un "duhovnic" care sa le aduca o umbra de liniste, acest "duhovnic" este psihologul. Trebuie sa gasesti un parinte la care sa mergi sa te spovedesti, apoi sa mergi la dansul pentru sfat in situatia in care ai ganduri sau probleme care te framanta. Daca ai inteles ca sensul vietii tale este Vesnicia-Hristos, atunci trebuie sa cauti ajutor la duhovnic, cel lasat de Hristos sa te ajute sa-ti traiesti aceasta viata cu un sens bun, spre mantuire. |
Duhovicul este in egala masura si cel investit de arhiereu cu puterea de a dezlega pacatele,dar si psiholog crestin!Evident ca nu are aceasta denumire,pt ca in plan psihologic duhovnicul este un psiholog mai avansat.
De multe ori(de cele mai multe ori)PSIHOLOGUL OFERA DOAR PALEATIVE,pt ca in cazul crestinului nu poate oferi impacarea cu Dumnezeu!Ori aceasta lipsa de impacare este un stres al constiintei care in timp genereaza tulburari psihologice(nu am spus psihice pt ca exista o distinctie intre psihologie si psihiatrie).Chiar phihologii ajung sa contracteze psihoze pt ca ei trateaza omul ca un animal rational si emotional,fara insa a percepe latura religioasa si sensul existentional real al omului ca creatie speciala a lui Dumneze! Deci duhovnicul este si psiholog.Depinde insa de calitatea duhovnicului si de cat de mult cunoase acesta mediul tau de existenta.De aceea pt un mirean este mult mai bun un duhovnic de mir (dar bun) care are cunoasterea realitatii vietii de mirean! Maicile acelea sunt bune ca indrumatoare ,dar nu pot inlocui un duhovnic cu har! si mai este ceva:depinde cata bunavointa ai tu de a colabora cu un duhovnic! |
Toate bune ce spuneti voi.
Eu aici atat am: un preot si o biserica si este bine si atat. Problemele mele sufletesti nu vin de la credinta (sau lipsa ei) ci de la viata reala si ma apasa tot mai mult. De aceea spun ca nu stiu cum m-ar putea ajuta duhovnicul. Eu am nevoie de lucruri concrete ca sa-mi revin si atunci poate ca voi si mai puternica in credinta. Preotii nu m-au putut ajuta. Am mai intrebat si mai intreb. Concret ce pot sa faca ei pentru mine: mangaiere nu, prietenie nu, copii nu, serviciu nu, bani nu, alt ajutor in viata de zi cu zi nu. Pe mine astea ma macina. Poate nu intelegeti ce spun eu. Terapeutul gaseste cauze reale ale problemelor, care de multe ori vin din copilarie si tinerete, de la parinti sau alte persoane, sau boli, etc.,te ajuta sa te lamuresti si sa te intaresti ca sa poti sa izbandesti si sa rezolvi problemele. Nici el nu-ti da ceva concret (serviciu, copii etc.), dar vede ce poti sa faci ca sa le obtii, sau macar ca sa nu suferi, iti arata cum sa lucrezi mai bine. Preotul are si el rolul lui, nu contest asta. Dar daca nu are raspuns/solutie la probleme reale. Macar daca mi-ar fi dat raspunsuri in materie de religie, dar si acolo sunt in aer. Mi-am luat carti si caut singura in ele. Cred ca nu este definita/inteleasa si delimitata bine notiunea de duhovnic. Poate nu sunt preotii pregatiti in acest sens. Poate asteptam noi prea mult de la ei. La un moment dat cand am cerut clar niste lucruri dupa mintea mea, cam ce am gandit eu ca trebuie sa-mi dea un duhovnic, am avut conflict cu preotul. Eu incerc sa le imbin: biserica si terapia (cand/daca oi gasi) si asta mi se pare solutia cea mai buna. Probabil ca la multa lume se intampla in acest fel. |
!!
Citat:
Dar trebuie sa avem totdeauna sa nu ne incredem in noi . Sa ne incredem in Dumnezeu . E greu de facut lucrul asta . Daca vei sta putin sa meditezi o sa iti dai seama ca el le face toate pe lume asta . Dar pana omul se prinde de faza asta poate trece ceva timp. Ce ni se spune " Cautati Imparatia Cerurilor si toate celelalte vi se vor adauga voua " . Cum ne va ajuta Dumnezeu in "viata reala " cand noi nu nadajduim in El . Cand noi mai mult ne incredem in fortele noastre , cand noi ne incredem mai mult in aproapele . Daca lipseste rugaciunea din viata noastra atuncea totul se duce de rapa . Zic din propria experienta . Doamne ajuta . |
Sophia, sa te ajute Dumnezeu, sa te lumineze, sa faci cum e mai bine! Eu,initial, nu intelesesem ca tu esti in strainatate si nu ai unde sa iti cauti duhovnic. Noi, ceilalti, care avem duhovnici buni, ar trebui sa ii dam slava lui Dumnezeu pentru asta si sa ne rugam sa isi gaseasca si altii parinti buni. Dumnezeu le vede pe toate, Sophia, fii tare si fii buna, ca se poate!
|
Un duhovnic bun ar trebui sa-ti poata da sfaturi in viata reala!viata reala nu este despartita de credinta!De aceea am spus ca un duhovnic bun trebuie sa cunoasca mediul in care traiesti,problemele tale,si sa fie un bun psiholog!
Nu toti preotii sunt duhovnici si nu toti duhovnicii au har.Pe un duhovnic cu har nu il vizitezi numai la spovedanie ci si de cate ori ai probleme mai deosebite!Duhovnicul cu har este confidentul tau,este sfatuitorul tau,este mangaietorul tau si cel in care ai incredere(afara de Dumnezeu) cand toti te-au parasit!Un asemnea duhovnic il cauti indelung,dar cand l-ai gasit ai aflat comoara de pret.BOR are foarte multi preoti bine pregatiti,multi preoti cu har,dar din pacate,mai putini duhovnici cu har!Asta pt ca duhovnicia nu se preda din carti, ci se invata din experienta de duhovnic indelungata si mai ales de la alti duhovnici batrani si cu mult har.Din pacate la revolutie BOR(in manastiri si in mir)mai avea putini duhovnici batrani cu har de la care noile generatii de duhovnici sa invete.Dar situatia se amelioreaza si au aparut (mai ales in mir)o serie de duhovnici inbunatatiti in jur a 45-60 de ani care cladesc o noua patura de duhovnici buni in Romania.Din pacate sunt situatii punctuale ,unde preoti au luat duhovnicia nefiind ptregatiti pt asa ceva,dar din nevoia de a asigura spovedania ! |
Imi cer scuze daca deranjez pe cineva, vreau sa va spun ca sunt noua pe acest forum si sunt incepatoare in tot ce tine de religie, dar imi doresc sa nu mai fiu. Eu locuiesc la oras si de fiecare data cand merg la spovedit( de sarbatori) preotul ne spovedeste ca pe banda , adica nu am simtit niciodata ceva mai special, cum este cu duhovnicul. Imi doresc sa pot merge cu inima inaltata la un duhovnic dar nu stiu unde si cum pot gasi un duhovnic, asa ca daca aveti vre-un sfat pt. mine va multumesc,
|
Bine ai venit Elena. Se intampla ca de multe ori sa mergem la spovedit, atunci cand si merg ceilalti - doar in ultimele zile din marile posturi. Si atunci, daca preotul ar sta mai mult cu o persoana de vorba, ar aduce nemultumire altora (caci cei care vin doar in aceste perioade nu stiu sa astepte) si de aici asa zisul spovedit pe banda. Dar daca si in alte situatii nu a aratat o grija deosebita fata de tine, atunci este indicat sa cauti un duhovnic. Daca esti din Bucuresti, iti pot da cateva nume.
|
"Ca duhovnic, trebuie multa intelepciune, rabdare, dragoste, osteneala, ca sa nu cazi in prizonieratul relatiilor sufletesti, pe nimeni sa nu inseli, sa nu indrumi gresit, sa nu tolerezi inselarea de sine, sa nu smintesti vreun om, incat el sa plece deznadajduit si sa nu se mai intoarca niciodata la Biserica. Duhovnicul trebuie sa se roage, sa aiba compatimire, sa fie cu dragoste, sa ierte, sa fie ingaduitor, sa rabde. Rolul duhovnicului, al preotului, este unul cheie, iar raspunderea lui este imensa.
Un preot, un duhovnic, nu trebuie nicicum sa devina prizonier. El trebuie sa fie liber, sa fie rob al lui Dumnezeu si nu al altcuiva. Trebuie sa aiba constiinta libera, trebuie sa spuna intotdeauna ce gandeste si sa faca intocmai ceea ce ii dicteaza constiinta. Nu trebuie sa vicleneasca ori sa fie fatarnic. De aceea se leaga de el multe inimi de copii si de varstnici. De asemenea, trebuie intotdeauna, cu toata sinceritatea, cu toata inflacararea inimii lui, sa raspunda la intrebarile care se ridica, la nevoile duhovnicesti ce‑i stau inainte. Trebuie sa auda si sa simta inima tulburata a copilului ori a tanarului si sa afle modul cel mai adecvat de a da un raspuns, de a intinde o mana, de a ajuta. Iar aceasta niciodata nu trebuie sa fie un act formal. Vai preotului care nu intelege acest lucru!" (Parintele Vladimir Vorobiev) |
Adevaratul duhovnic este cel care se roaga, cel care cere de la Dumnezeu sa daruiasca oamenilor cuvantul potrivit. Duhovnicul care nu stie de rugaciune, va cauta sa-l faca pe ucenic dupa chipul sau si acest lucru e o mare ratacire.
|
Citat:
Duhovnicul cel bun este acela langa care credinciosul ajunge sa isi vada pacatele. Printr'un duhovnic bun, Dumnezeu il va lumina mai usor pe cel credincios. Credinciosul trebuie sa inceapa lupta cu gandurile, cu cuvintele si cu faptele cele rele. Sa nu uitam insa un lucru: avem duhovnicii pe care ii crestem, pe care ii educam, pe care ii meritam. Mamele sa nasca si sa creasca toti copiii primiti de la Dumnezeu, din care vor rasari duhovnici sfinti. |
Pe 9 aprilie [2011] s-a săvârșit la Biserica Sfântului Gheorghe [din cartierul] Dionysios slujba de parastas la un an de la trecerea la odihna veșnică a sufletului răposatului părinte al nostru, Arhimandritul Marcu Manolis. S-a împlinit un an de la plecarea sa la Domnul și de la îngroparea sa în curtea Bisericii Sfântului Gheorghe. Atunci când mii de oameni au strigat „Sfânt, Sfânt, Sfânt” și au psalmodiat „Hristos a înviat!”. Sfântul său suflet a zburat către patria cerească aproape îndată după Paști. Anul acesta o mare de credincioși ortodocși – care cred că răposatul gheronda avea pecetea harului lui Dumnezeu, un mod spontan de viață patristică și pe care luptele și lucrarea sa duhovnicească i-a schimbat profund – au fost prezenți la pomenirea sa de un an. Mormântul său din curtea Bisericii Sfântului Gheorghe și participarea în număr mare a poporului credincios la slujbele pentru odihna sufletului Părintelui Marcu amintește oricărei autorități de stat, bisericești și locale că acest cleric simplu și smerit, care trăia neîncetat în rugăciune, spovedanie și slujirea Sfintelor Taine ale Bisericii, a transformat acea parohie, practic inexistentă, pe care a preluat-o în 1984, în centrul duhovnicesc al Atticii, în centru filantropic și în parohie ortodoxă internațională, la care ajungeau credincioși din toate colțurile Atticii și din alte țări, ca să se roage, să se spovedească și să guste roadele experienței pe care le avea răposatul gheronda. Când părintele Marcu a fost instalat în parohia Sfântului Gheorghe Dionysiou, Arhiepiscopul de atunci, dar și alți mulți clerici spuneau: „L-am trimis în exil.” Nu socoteau însă că acest cleric va transforma smerita bisericuță a Sfântului Gheorghe în centru ortodox duhovnicesc, în sfântă mănăstire în care se săvârșeau slujbele după rânduiala atonită. Pe 9 aprilie, sute de automobile în jurul Bisericii Sfântului Gheorghe. Bărbați, femei, tineri, tinere, familii, copii au fost prezenți la Dumnezeiasca Liturghie și la slujba de pomenire pe care au săvârșit-o Înalt Preasfințiții Mitropoliți, al Kifisiei, Amarousi-ului și Oropos-ului, kir Kirilos, al Glyfadei, kir Pavlos și al Gortinei și Megalopolis-ului, kir Ieremias.
Părintele Marcu nu avea palate. „Încasa” mulți bani, pe care îi dădea toți celor nevoiași. Lumea îl iubea pentru smerenia sa, pentru viața sa virtuoasă, pentru slujbele neîntrerupte pe care le săvârșea, pentru marea milostenie pe care o făcea. Cu cât mai mult dădea în stânga și în dreapta pentru ajutorarea celor nevoiași și deznădăjduiți, cu atât mai mult „încasa”, ca să aibă pentru ajutorarea celor suferinzi. Încrederea celor care îi dădeau bani era nelimitată. O dată a săvârșit un Maslu și i s-a oferit o sumă mare. Ca să nu fie judecat greșit pentru primirea acelor bani, a trimis un epitrop să taie chitanță pe seama bisericii Sfântului Gheorghe. Atunci capul familiei a spus: „Noi nu am dat banii pentru Sfântul Gheorghe. Noi i-am dat, pentru că știm că îi veți da săracilor”. Asemenea suflete au emoționant prin prezența lor la Dumnezeiasca Liturghie și la slujba de pomenire pentru odihna sufletului său și pentru așezarea lui în rândul Drepților și Sfinților. Caracteristica principală în timpul slujbei de pomenire în Sfânta Biserică și în afara ei: lacrimile multor semeni ai noștri care au fost prezenți pentru că au primit binefacerile Părintelui Marcu, fie duhovnicește, fie materialicește. Altă caracteristică: „Rugăciunea lui să ne însoțească și să se roage pentru noi toți, pentru Biserica Ortodoxă și pentru patria noastră”. ..................... O altă scrisoare provine de la cineva cu numele de An… și a fost scrisă pe 7 aprilie, despre Părintele Marcu. Iat-o: „Sâmbătă, 9 aprilie, este parastasul părintelui Marcu. Am dori foarte mult să fim și noi prezenți lângă el. Cu siguranță l-am face foarte bucuros și fericit pe părințelul nostru, pe acest om bun și de aur, care ne iubea pe toți ca pe copiii lui. Am face de asemenea bucuroși și pe oamenii care sunt alături de el și îl iubesc, se gândesc la el, îl respectă și se roagă pentru el. Că să spun adevărul, nu ne-a lăsat singuri, pentru că aici în închisoare avem biserica noastră și pe doamnele care ne iubesc și care neîncetat se îngrijesc de noi. De fiecare dată când vin aici ne aduc tot felul de daruri și de-ale mâncării. În general, fac tot ce pot, suficient cât să ne facă să evadăm puțin din această lume în care trăim aici. Îl avem și pe părintele Dorotheos, care și el este un om foarte bun, vine, ne vede, ne ascultă și ne sfătuiește. Eu personal m-am dus și m-am spovedit de multe ori și nu uit că de fiecare dată când vine, îmi spune: «Băiatul meu, copilul meu, mă rog și pentru cei dragi ai tăi». Desigur, știe pe de rost numele celor din familia mea. Sunt foarte bucuros că părințelul nostru, «părintele Marcu», l-a numit pe el, știind că o să ne iubească și o să ne viziteze, călăuzindu-ne să urmăm un drum corect și drept în viața noastră. Doresc să citiți această scrisoare pe care o scriu și să știe toată lumea de noi, care suntem deținuți, că am săvârșit anumite fapte rele, dar am învățat să prețuim și respectăm, să-i iubim pe oamenii cărora le pasă de noi și ne iubesc. Aș dori de asemenea să împărtășesc cu dumneavoastră ceva de care îmi aduc permanent aminte și îl am în fața ochilor, ca și cum s-ar întâmpla acum: prima mea spovedanie, pe care am făcut-o la școala noastră la părintele Marcu. Îmi aduc aminte că în acea perioadă eram speriat și mă temeam mult, în continuu mă gândeam la un vis pe care l-am văzut. A venit deci acest Înger al nostru și îndată ce i-am mărturisit visul și felul cum mă simțeam, m-a strâns în brațe și mi-a spus: «Nu te teme, toate vor fi bine. Roagă-te și roagă-L de Dumnezeu, citește Tatăl nostru». Am făcut ce mi-a spus și de atunci simt că viața mea a căpătat atâta dulceață, bunătate și frumusețe; m-am liniștit, m-am așezat. De asemenea, niște bune doamne care vin împreună cu surioara părințelului nostru la închisoare, mi-au dat fotografia părintelui Marcu și am lipit-o în agenda mea de telefoane. Și astfel, de fiecare dată când dau un telefon, îl văd și îmi amintesc de bunătatea lui și că toți copiii de aici îl strigam «Părintele nostru», pentru că toți știam cât de mult de iubea. Ne aduna pe toți, făcea un cerc mare și asculta chinurile noastre, problemele noastre, ne spunea întâmplări care au avut loc demult, minuni și multe pilde. În fiecare zi de miercuri când ne vizita eram cu toții foarte bucuroși, fericiți, pentru că ne umplea de viață, de bucurie, de dragoste, asculta cu atenție câte aveam să îi spunem, ne întreba cum merge școala. Mă rog ca Dumnezeu să poarte de grijă tuturor acelor oameni, profesorilor noștri care ne iubesc, ne ajută, ne învăță carte și ne fac să uităm de noi, ca și cum nu ar exista în spatele nostru închisoarea. Îmi amintesc de asemenea intens că anul trecut, când am încheiat anul, școala a organizat o mare serbare, ceremonia de încheiere a anului și au venit cu toții, și bunele doamne, și sora părintelui Marcu. Aceasta mi-a dat un mic dar, un premiu și cu un cec cu bani, în amintirea părintelui Marcu și toți elevii ne-am bucurat și am apreciat această faptă, pentru că de fiecare dată și tot mai mult ne arată cât de mult ne iubesc, cât de mult se gândesc la noi, le pasă de noi și știm că nu ne uită și că niciodată nu se va întâmpla asta. Aș dori să mărturisesc tuturor că de fiecare dată, și în celulă, și când merg la biserică, mă rog și aprind o lumânare pentru părintele Marcu, pentru suflețelul lui. L-am iubit și îl iubesc mult, mă gândesc la el de multe ori. Îmi lipsește mult, dar știu că de acolo de sus unde este ne ajută și are grijă de noi împreună cu Domnul și Dumnezeul nostru. Vă declar că atunci când voi ieși afară, voi merge la biserică și mă voi ruga pentru părințelul nostru și de fiecare dată când voi merge la biserică voi aprinde o lumânare pentru el. Aș dori să spun tuturor că toți îl iubim și ne gândim la el și vă cerem să îi transmiteți din partea noastră multe sărutări și salutări. Și un ultim lucru aș vrea să vă adresez, vouă, celor care sunteți prezenți la parastas. Un foarte cald și dulce mulțumesc tuturor celor care sunteți alături de noi și continuați ce a trasat el, adică îi ajutați pe deținuți și mai presus de toate sunteți corecți și consecvenți și faceți ceea ce faceți fără să aveți vreo obligație, ci din propria voastră voință. Și astfel continuați lucrarea părintelui Marcu și ne dați curaj și speranță. Și din nou o mare mulțumire din partea tuturor deținuților, vouă și Sfântului nostru”. .... http://graiulortodox.wordpress.com/2...marcu-manolis/ |
O emisiune video care-ti sensibilizeaza sufletul! Parintele savatie Bastovoi reuseste sa realizeze un nou serial in care se discuta despre oamenii catre care nu se mai apleaca nimeni. Subiectul emisiunii este despre puscarii (penitenciare), orfelinate, copii cu dizabilitati, oameni care sufera si spre care biserica ar trebui sa se indrepte cu mai mult suflet, cu mai mult elan. Nu ratati aceasta inregistrare video! Este plina de invataturi de suflet, ne invata cum sa ne raportam la oamenii cu probleme si cum sa implinim porunca Mantuitorului prin care ni se cere sa ajutam pe cei saraci, pe cei goi, pe cei bolnavi, pe cei din inchisori!
http://www.catehetica.ro/suferinta-s...vatie-bastovoi |
Citat:
Cum vine, apoi, ca unii duhovnici nu au har? Prin Sfanta Taina a Hirotoniei preotul primeste harul trebuincios slujirii preotesti. Nu putem afirma ca preotul duhovnic nu are har... Asta e o evidenta contradictie in termeni. Si nu numai... Daca spuneti ca duhovnicia se invata din experienta si de la altii, atunci iarasi omiteti harul dumnezeiesc primit de duhovnic si il confundati cu o insusire lumeasca, o invatatura ca oricare alta dobindita exclusiv prin ucenicia la altii mai invatati. Dar cum pot oare lucrurile sa fie asa? Preotia este o meserie?... Este o inventie a oamenilor? Oare nu este nascuta (si este inaltata definitiv in Biserica) in interiorul legamantului dintre Dumnezeu si oameni, precum citim in Vechiul Testament? In concluzie, eu cred ca harul si experienta concreta acumulata in viata duhovnicului aflat in relatie cu fiii si fiicele duhovnicesti, sunt realitati complementare. Ele se impletesc si se potenteaza reciproc. Eu asa inteleg, asa cred. |
Citat:
|
Citat:
In primul rand nu toti preotii sunt duhovnici. Am inteles ca li se face o ierurgie/investire speciala. Nu confunda hirotonia cu darul duhovniciei. La hirotonie preotul capata har de la Dumnezeu sa fie preot, duhovnicul mai prim este apoi un har suplimentar. Si pe urma mai sunt oameni, ca in orice profesie/meserie, care sunt facuti pentru ea, sau nu. Exista preoti si monahi de exceptie, cu haruri deosebite, care sunt cautati de multi. Care "vad" si simt anumite lucruri ca nimeni altul, care pot da sfaturi bune, sau ajuta in im prejurari deosebite. Acesti oameni au mai intai un talant special de la Dumnezeu, au o pregatire deosebita (facultate, citesc mult, studiaza psihologie, etc.), au suflet mare etc. Iti dau un exemplu practic: Parintele Galeriu. Altii iti vor spune de Par. Cleopa, sau de Parintele Teofil Paraianu. Fiecare cum simte. Duhovnicul trebuie sa fie si potrivit cu fiul/fiica sau/sa duhovnicesc/duhovniceasca. Unul se simte bine cu Parintele Galeriu, altul cu Parintele Cleopa. |
Citat:
Desi inteleg foarte bine ce ai vrut sa spui, nadajduiesc sa intelegi si tu ce vreau sa spun. Toti preotii sunt duhovnici, Sophia. Din mila lui Dumnezeu, pentru dispozitia buna a inimii celui care se spovedeste, Domnul indruma sufletele a nenumarati ucenici ai unor duhovnici sunt, poate, mai putin virtuosi. Nimeni nu cunoaste clipele de pocainta sau de regret ale unui preot, pocainta pentru vreo cadere si regretul pentru lipsa unor roade duhovnicesti. Domnul ne cere sa avem smerenie si pocainta, iar nu sa fim ucenici ai unor duhovnici cu viata sfanta. Marii duhovnici se imputineaza precum se imputineaza si ucenicii ascultatori si smeriti. Chiar si asa insa, Domnul va lucra in continuare prin preotii Sai, indiferent de neputintele lor morale. Cat ne rugam pentru duhovnicul nostru... ori pentru preotul din parohie ?! |
Citat:
Eu poate gresesc in multe, dar altfel am inteles institutia duhovnicului (poate legat de ceea ce as avea eu nevoie si nu primesc) si de aceea spun ca unui preot ii trebuie mai multe ca sa fie si duhovnic. |
Citat:
|
Dupa mine, cel mai bun sfaturitor este chiar Dumenzeu, care te invata prin intamplarile tale si prin oamenii pe care ii intalnesti. El va gasi o cale sa te indrume, chiar si fara un duhovnic cu "diploma". Problema adevarata dupa mine este ca noua (sau cel putin mie) imi trebuie sfaturi mura-in-gura de multe ori, pt asa inteleg cel mai bine voia Lui. Insa eu cred ca primim sfaturi prin orice lucru care ni se intampla, chiar si chestii marunte, sau suferinta. Desi nu avem inteligenta necesara sa intelegem in intregime voia Domnului, el nu renunta sa ne invete in fiecare zi cate ceva. Este doar parerea mea.
Eu am descoperit ca suferita mea vine din cauza ca astept lucruri pe care nu e necesar sa le astept. Lucuri pe care societatea ne impune sa le asteptam, sa le dorim. Lucruri ca satisfactia primirii admiratiei pt realizari profesionale, dovedirea calitatilor tale in fata atora, familia perfecta, lucruri materiale, etc. |
Tipic, tipic, și la inimă nimic!
Citat:
Norocul ortodoxiștilor că rumânilor puțin le pasă de biserică, de adevăr, de Dumnezeu, de mântuire și că astfel pot să își ducă mizeria și pseudo-ortodoxia mai departe fără a fi deranjați prea mult (măcar pe un termen scurt și mediu, că oricum pe termen lung deja se cristalizează prăpădul "ortodoxiei" la rumâni), fără a avea prea multe reclamații, în ciuda nenumăratelor acte de malpraxis duhovnicesc pe care le comit cu onor "iscusiții" "duhovnici"; în hărmălaia asta, în mușuroiul acesta de oameni nesimțiți și nesimțitori față de cele ale Duhului, în gloata asta de mulți (și paraleli) își pune biserica pseudo-ortodoxă rumânească toată baza; fără ei și fără marele lor sprijin, în special financiar, dar și acela de indiferență, probabil sistemul ticăloșit al pseudo-ortodoxiei ar capitula sau ar fi capitulat de mult. De aceea cârdășia indiferenților paraleli cu biserica este atât de mult răsplătită de oamenii sistemului ticăloșit, de aceea oamenii de spirit sunt atât de disprețuiți și de marginalizați de pseudo-aleșii lui Dumnezeu aici la porțile orientului unde totul este luat în batjocură, inclusiv, și în mod special, numele lui Dumnezeu și Sfânta Tradiție a Bisericii lui Hristos. |
Atat scrierile cat si modelul de credinta intruchipate de catre Sfantul Simeon Noul Teolog cred ca depasesc posibilitatile unei analize intr-un cadru virtual pt ca vorbim efectiv de o personalitate extraordinara care a trait complet ceea ce a predicat si in ceea ce a crezut.Ar fi util de analizat invatatura sa si in contextul istoric al vietii sale,cu multe asemanari,mai mult sau mai putin vizibile cu prezentul,pe anumite aspecte insa cred problema este foarte complexa pt ca exemplul sau este unul aproape radical ca si intensitate a trairii si atunci este greu,la nivel general,sa se ridice toti la acest nivel.Pe mine m-a impresionat profund si chiar vroiam sa scriu la sectiunea ,,Patrologie"un articol compilatie despre el,si anuntasem asta, dar acum ezit pt ca este foarte dificil,nu stiu cum sa spun exact,sa gasesti in prezentare echilibrul intre o asemenea personalitate de exceptie,care te poate intimida cumva si modul cum sa-i scoti in relief mesajul scrierilor sale pt ca acest om a ars cumva efectiv in credinta,nu a cunoscut jumatati de masura,aceasta este impresia pe care mi-au produs-o scrierile sale.Intradevar mi-am pus si eu intrebari din perspectiva prezentului dar acesta este efectul unui sfant,ne arunca-n derizoriu falsele zbateri si ne pune sa ne intrebam in ce masura traim si in ce masura mimam trairea.
Ca o simpla parere,ce nu trebuie inteleasa mai mult de atat,eu nu l-as in include intr-o discutie polemica,desi in viata lui au existat lupte spirituale cu cei din jurul sau,pt ca este foarte usor de cazut intr-o extrema despre care ar fi multe de spus dar nu cred ca este momentul acum,cand toti se pregatesc de sarbatorit finalul acestui an si sunt mai putin dispusi la o captatio benevolentiae. Marea majoritate stiu foarte putine despre el,aproape nimeni nu discuta despre el sau despre scrierile sale la nivel de simplu credincios si orin urmare ar trebui abordata o cale sistematica de catre cineva capabil de asa ceva.Pasul de la o viata traita-n sfintenie, cu tumultul ei,si luat furca-n mana de entuziasm poate putin prea aprins este foarte scurt dar nu toti se pot ridica la nivelul lui.De fapt cred ca foarte putini se pot ridica la nivelul lui si asta ma duce cu gandul la aceea veche polemica despre care ar fi multe de spus. Sa nu va suparati pt simpla mea opinie,am o intelegere limitata dar sunt un expert in a deveni radical fara sa judec prea mult si din acesta perspectiva am incercat sa-mi spun temerile.Numai bine! |
Dacă dragoste nu este, nimic nu este!
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
In - cre- di - bil !! |
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 08:21:38. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.