Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Generalitati (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=503)
-   -   Din nou la invatatura Sfintilor Parinti (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=6410)

georgeval 30.05.2009 22:52:08

Din nou la invatatura Sfintilor Parinti
 
Pentru ca maine Biserica a inchinat ziua Sfintilor Parinti de la sinodul I de la Niceea, sa incerca sa marturism cat de actuala este invatatura Sfintilor Parinti, aceste trambite ale Duhului Sfant.

Fani71 31.05.2009 00:53:13

Citat:

În prealabil postat de georgeval (Post 142031)
Pentru ca maine Biserica a inchinat ziua Sfintilor Parinti de la sinodul I de la Niceea, sa incerca sa marturism cat de actuala este invatatura Sfintilor Parinti, aceste trambite ale Duhului Sfant.

Parintii sunt baza teologiei ortodoxe. Invatatura lor este mereu actuala.

Insa trebuie aplicat si duhul parintilor, nu numai litera. Trebuie citite anumite din cartile lor altfel in contextul actual decat atunci cand au fost scrise.

Nu trebuie sa ii idolatrizam. Trebuie sa ii cinstim cu adevarat.
Observ ca in unele medii ortodoxe a aparut un fundamentalism patristic. Fiecare vorba a lor e luata fara discernamant, ca fiind coborata direct de la Duhul sfant.
Or nu este asa. Ei erau oameni vii si mai plecau si urechea la ce se zicea in vremea lor (stiinta din vremea lor, misoginia din vremea lor de ex.), cu stiinta sau cu nestiinta. Mai aveau si ganduri personale, care nu au fost dogmatizate, unele contrazic alte ganuri ale altor parinti. Se mai si contraziceau deci (in aspecte sa zicem minore).
De asemenea, se face confuzia intre dogme (imuabile) si canoane (orientari doar, si posibil variabile cu timpul, unele dintre ele).

Eu sunt pentru miscarea neopatristica initiata de George Florovsky, Vladimir Lossky, p. Dumitru Staniloae si p. Jean Meyendorff - printre altii. Aceasta miscare a redescoperit parintii in sec. 20 - fusesera oarecum uitati din cauza influentei scolii de teologie de la Kiev, profund latinizanta si scolastica, o adevarata 'captivitate babilonica' a teologiei ortodoxe, si din cauza lipsei de cultura teologica in multe zone din fostul Bizant.
Acesti teologi citeau parintii si teologiseau in duhul lor, cu adevarat, dupa parerea mea.

monica.miholca 31.05.2009 01:37:51

Predica Sf Nicolae Velimirovic
 
"Erau cetateni ai cerului mai mult decat ai pamantului, mai mult a ingeri semanand decat a oameni. Erau, cu adevarat, templu al Dumnezeului Celui Viu, precum Dumnezeu a zis ca : Voi locui in ei si voi umbla in ei. (II Corinteni 6, 16). Ajunge sa pomenim trei dintre acestia, cei mai cunoscuti, ca sa intelegem cum erau ceilalti 315: Sfantul nostru Parinte Nicolae, Sf Spiridon si Sf Atanasie cel Mare. Multi din cei veniti la Sinod purtau inca pe trupul lor ranile primite pentru Hristos: Sfantului Pafnutie, bunaoara, i se scosese un ochi de catre chinuitorii sai. Si toti straluceau cu lumina launtrica venind de la Dumnezeu, lumina intru care se vede si se cunoaste adevarul. Ca urmatori ai Celui Rastignit, socoteau suferintele lor ca pe nimic, pentru care si neinfricarea cu care aparau adevarul era fara de margini. Prin cunostinta adevarului, cea de la Dumnezeu daruita lor, prin indrazneala in apararea adevarului, acesti Sfinti Parinti au dovedit mincinos si au osandit eresul nelegiuitului Arie, si au hotarat Crezul pe care il pastram si il marturisim drept mantuitorul adevar al lui Dumnezeu. "

Anca-Miha 31.05.2009 01:46:56

Citat:

În prealabil postat de Fani71 (Post 142042)
Parintii sunt baza teologiei ortodoxe. Invatatura lor este mereu actuala.

Insa trebuie aplicat si duhul parintilor, nu numai litera. Trebuie citite anumite din cartile lor altfel in contextul actual decat atunci cand au fost scrise.

Nu trebuie sa ii idolatrizam. Trebuie sa ii cinstim cu adevarat.
Observ ca in unele medii ortodoxe a aparut un fundamentalism patristic. Fiecare vorba a lor e luata fara discernamant, ca fiind coborata direct de la Duhul sfant.
Or nu este asa. Ei erau oameni vii si mai plecau si urechea la ce se zicea in vremea lor (stiinta din vremea lor, misoginia din vremea lor de ex.), cu stiinta sau cu nestiinta. Mai aveau si ganduri personale, care nu au fost dogmatizate, unele contrazic alte ganuri ale altor parinti. Se mai si contraziceau deci (in aspecte sa zicem minore).
De asemenea, se face confuzia intre dogme (imuabile) si canoane (orientari doar, si posibil variabile cu timpul, unele dintre ele).

Eu sunt pentru miscarea neopatristica initiata de George Florovsky, Vladimir Lossky, p. Dumitru Staniloae si p. Jean Meyendorff - printre altii. Aceasta miscare a redescoperit parintii in sec. 20 - fusesera oarecum uitati din cauza influentei scolii de teologie de la Kiev, profund latinizanta si scolastica, o adevarata 'captivitate babilonica' a teologiei ortodoxe, si din cauza lipsei de cultura teologica in multe zone din fostul Bizant.
Acesti teologi citeau parintii si teologiseau in duhul lor, cu adevarat, dupa parerea mea.

Fani, am impresia, ca prin cuvintele tale relativizezi scrierile Sfintilor Parinti, ceea ce nu mi se pare acceptabil.

patinina34 31.05.2009 01:51:45

Citat:

În prealabil postat de Fani71 (Post 142042)
Parintii sunt baza teologiei ortodoxe. Invatatura lor este mereu actuala.

Insa trebuie aplicat si duhul parintilor, nu numai litera. Trebuie citite anumite din cartile lor altfel in contextul actual decat atunci cand au fost scrise.

Nu trebuie sa ii idolatrizam. Trebuie sa ii cinstim cu adevarat.
Observ ca in unele medii ortodoxe a aparut un fundamentalism patristic. Fiecare vorba a lor e luata fara discernamant, ca fiind coborata direct de la Duhul sfant.
Or nu este asa. Ei erau oameni vii si mai plecau si urechea la ce se zicea in vremea lor (stiinta din vremea lor, misoginia din vremea lor de ex.), cu stiinta sau cu nestiinta. Mai aveau si ganduri personale, care nu au fost dogmatizate, unele contrazic alte ganuri ale altor parinti. Se mai si contraziceau deci (in aspecte sa zicem minore).
De asemenea, se face confuzia intre dogme (imuabile) si canoane (orientari doar, si posibil variabile cu timpul, unele dintre ele).

Eu sunt pentru miscarea neopatristica initiata de George Florovsky, Vladimir Lossky, p. Dumitru Staniloae si p. Jean Meyendorff - printre altii. Aceasta miscare a redescoperit parintii in sec. 20 - fusesera oarecum uitati din cauza influentei scolii de teologie de la Kiev, profund latinizanta si scolastica, o adevarata 'captivitate babilonica' a teologiei ortodoxe, si din cauza lipsei de cultura teologica in multe zone din fostul Bizant.
Acesti teologi citeau parintii si teologiseau in duhul lor, cu adevarat, dupa parerea mea.


Raspunsul tau Fani, ma surprinde.
Suna foarte ecumenist.
Esti ecumenista?

monica.miholca 31.05.2009 01:54:42

Citat:

În prealabil postat de Fani71 (Post 142042)
Ei erau oameni vii si mai plecau si urechea la ce se zicea in vremea lor (stiinta din vremea lor, misoginia din vremea lor de ex.), cu stiinta sau cu nestiinta.

:13:
Sa fim seriosi!

monica.miholca 31.05.2009 01:55:51

Citat:

În prealabil postat de Fani71 (Post 142042)
Ei erau oameni vii si mai plecau si urechea la ce se zicea in vremea lor (stiinta din vremea lor, misoginia din vremea lor de ex.), cu stiinta sau cu nestiinta.

:13::13:
Sa fim seriosi!

monica.miholca 31.05.2009 01:58:31

Crezul m
ãrturisit de cãtre cei 318 Pãrinþi

Credem într-Unul Dumnezeu, Tat
ãl Atotputernic,
F
ãcãtorul tuturor celor vãzute ºi celor nevãzute. ªi într-Unul
Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, n
ãscut din Tatãl, Unul
N
ãscut, adicã din [fiinþa] Tatãlui, Dumnezeu din Dumnezeu,
lumin
ã din luminã, Dumnezeu adevãrat din Dumnezeu
adev
ãrat, nãscut, iar nu fãcut, Cel de-o-fiinþã cu Tatãl, prin
Care toate s-au f
ãcut, atât cele din cer cât ºi cele de pe pãmânt;
Care pentru noi oamenii
ºi pentru a noastrã mântuire S-a
pogorât
ºi S-a întrupat ºi S-a fãcut om, a pãtimit ºi a înviat a
treia zi, S-a în
ãlþat la ceruri ºi va veni sã judece viii ºi morþii; ºi
în Duhul Sfânt.
Iar pe aceia care spun c
ã a fost o vreme când [Fiul lui
Dumnezeu] nu era
ºi cã înainte de a Se fi nãscut nu era, ºi cã Sa
f
ãcut din cele ce nu erau, sau dintr-un alt ipostas sau
substan
þã, sau pe aceia care spun cã Fiul lui Dumnezeu este
schimb
ãtor sau stricãcios, [COLOR=black]pe [toþi] aceº[/COLOR][COLOR=black]tia Biserica[/COLOR]

[COLOR=black]apostoleasc[/COLOR]
[COLOR=black]ã ºi soborniceascã îi dã [/COLOR][COLOR=#000080][COLOR=#000080][COLOR=black]anatemei[/COLOR].
[/COLOR]
[/COLOR]

AlinB 31.05.2009 15:46:15

Citat:

În prealabil postat de patinina34 (Post 142050)
Raspunsul tau Fani, ma surprinde.
Suna foarte ecumenist.
Esti ecumenista?

Dar tu ce intelegi prin ecumenism?
Ca poate aici e problema, nu la Fani.

AlinB 31.05.2009 15:47:05

Citat:

În prealabil postat de Anca-Miha (Post 142047)
Fani, am impresia, ca prin cuvintele tale relativizezi scrierile Sfintilor Parinti, ceea ce nu mi se pare acceptabil.

Intr-adevar, ai o impresie care e inacceptabila.

Fani71 31.05.2009 15:56:23

Citat:

În prealabil postat de monica.miholca (Post 142045)
"Erau cetateni ai cerului mai mult decat ai pamantului, mai mult a ingeri semanand decat a oameni. Erau, cu adevarat, templu al Dumnezeului Celui Viu, precum Dumnezeu a zis ca : Voi locui in ei si voi umbla in ei. (II Corinteni 6, 16). Ajunge sa pomenim trei dintre acestia, cei mai cunoscuti, ca sa intelegem cum erau ceilalti 315: Sfantul nostru Parinte Nicolae, Sf Spiridon si Sf Atanasie cel Mare. Multi din cei veniti la Sinod purtau inca pe trupul lor ranile primite pentru Hristos: Sfantului Pafnutie, bunaoara, i se scosese un ochi de catre chinuitorii sai. Si toti straluceau cu lumina launtrica venind de la Dumnezeu, lumina intru care se vede si se cunoaste adevarul. Ca urmatori ai Celui Rastignit, socoteau suferintele lor ca pe nimic, pentru care si neinfricarea cu care aparau adevarul era fara de margini. Prin cunostinta adevarului, cea de la Dumnezeu daruita lor, prin indrazneala in apararea adevarului, acesti Sfinti Parinti au dovedit mincinos si au osandit eresul nelegiuitului Arie, si au hotarat Crezul pe care il pastram si il marturisim drept mantuitorul adevar al lui Dumnezeu. "

Frumos! Merci.

Fani71 31.05.2009 15:58:46

Citat:

În prealabil postat de Anca-Miha (Post 142047)
Fani, am impresia, ca prin cuvintele tale relativizezi scrierile Sfintilor Parinti, ceea ce nu mi se pare acceptabil.

Nu relativizez nimic din ce este esential.
Vezi discutia noastra de pe celalalt topic (cu calugarii)
De exemplu nu e nimic de relativizat din crez, stabilit in prima lui forma la primul sinod, al carui parinti ii sarbatorim astazi.

Tot ce nu este Hristos pe pamant, este intr-un fel relativ. Asta nu inteleg unii. Adevarul nu este o ideologie, este o Persoana.

Fani71 31.05.2009 16:00:58

Citat:

În prealabil postat de patinina34 (Post 142050)
Raspunsul tau Fani, ma surprinde.
Suna foarte ecumenist.
Esti ecumenista?

Ce anume suna ecumenist din ce scriam eu aici? Ca nu vorbesc despre celalalte confesiuni si nu mi se pare legat.
Depinde intr-adevar ce intelegi prin ecumenism. Dar n-as vrea sa mai intram in discutia asta si aici, aici e vorba de Parinti. Tocmai ma bucurasem ca a deschis cineva subiectul asta...
;-)

georgeval 31.05.2009 16:29:05

Teologia Sfintilor Parinti are la baza progresul duhovnicesc. Astazi se face teologie insa nu se tine cont de relatia dintre viata duhovniceasca si cunostere. Tocma ca la sfinti Parinti observam ca progresul in viata duhovniceasca le aduce si progresul in cunoasterea lui Dumnezeu.

Traditie1 31.05.2009 16:39:52

Citat:

În prealabil postat de Fani71 (Post 142104)
Tot ce nu este Hristos pe pamant, este intr-un fel relativ. Asta nu inteleg unii. Adevarul nu este o ideologie, este o Persoana.


Exista un pericol al relativizarii. De ce nici un Parinte nu a vorbit ca tine, de ce nu a fost niciunul relativist, desi în scrierile lor ei seamana mult unii cu altii (chiar daca au scris la secole sau si peste o mie de ani distanta unii de altii)? Fiindca ei, dupa cum spune Sf. Siluan, nu vorbeau dupa mintea lor. Toti ereziarhii au vorbit dupa mintea lor si de aceea s-au ratacit.

Paradoxal, ce spui tu e tot o ideologie, rezultatul analizelor tale rationale. În cautarea lui Dumnezeu calea nu este propria ratiune ci rugaciunea. De aceea Iisus nu a spus doar Eu sunt Adevarul si Viata ci Eu sunt Calea, Adevarul si Viata.

Anca-Miha 31.05.2009 16:50:26

Iar aceasta relativizare duce la apostazie; exact in acest fel s-a intamplat in vestul Europei. Oare asta dorim si pentru romani?


Ora este GMT +3. Ora este acum 18:48:41.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.