![]() |
Din nou la invatatura Sfintilor Parinti
Pentru ca maine Biserica a inchinat ziua Sfintilor Parinti de la sinodul I de la Niceea, sa incerca sa marturism cat de actuala este invatatura Sfintilor Parinti, aceste trambite ale Duhului Sfant.
|
Citat:
Insa trebuie aplicat si duhul parintilor, nu numai litera. Trebuie citite anumite din cartile lor altfel in contextul actual decat atunci cand au fost scrise. Nu trebuie sa ii idolatrizam. Trebuie sa ii cinstim cu adevarat. Observ ca in unele medii ortodoxe a aparut un fundamentalism patristic. Fiecare vorba a lor e luata fara discernamant, ca fiind coborata direct de la Duhul sfant. Or nu este asa. Ei erau oameni vii si mai plecau si urechea la ce se zicea in vremea lor (stiinta din vremea lor, misoginia din vremea lor de ex.), cu stiinta sau cu nestiinta. Mai aveau si ganduri personale, care nu au fost dogmatizate, unele contrazic alte ganuri ale altor parinti. Se mai si contraziceau deci (in aspecte sa zicem minore). De asemenea, se face confuzia intre dogme (imuabile) si canoane (orientari doar, si posibil variabile cu timpul, unele dintre ele). Eu sunt pentru miscarea neopatristica initiata de George Florovsky, Vladimir Lossky, p. Dumitru Staniloae si p. Jean Meyendorff - printre altii. Aceasta miscare a redescoperit parintii in sec. 20 - fusesera oarecum uitati din cauza influentei scolii de teologie de la Kiev, profund latinizanta si scolastica, o adevarata 'captivitate babilonica' a teologiei ortodoxe, si din cauza lipsei de cultura teologica in multe zone din fostul Bizant. Acesti teologi citeau parintii si teologiseau in duhul lor, cu adevarat, dupa parerea mea. |
Predica Sf Nicolae Velimirovic
"Erau cetateni ai cerului mai mult decat ai pamantului, mai mult a ingeri semanand decat a oameni. Erau, cu adevarat, templu al Dumnezeului Celui Viu, precum Dumnezeu a zis ca : Voi locui in ei si voi umbla in ei. (II Corinteni 6, 16). Ajunge sa pomenim trei dintre acestia, cei mai cunoscuti, ca sa intelegem cum erau ceilalti 315: Sfantul nostru Parinte Nicolae, Sf Spiridon si Sf Atanasie cel Mare. Multi din cei veniti la Sinod purtau inca pe trupul lor ranile primite pentru Hristos: Sfantului Pafnutie, bunaoara, i se scosese un ochi de catre chinuitorii sai. Si toti straluceau cu lumina launtrica venind de la Dumnezeu, lumina intru care se vede si se cunoaste adevarul. Ca urmatori ai Celui Rastignit, socoteau suferintele lor ca pe nimic, pentru care si neinfricarea cu care aparau adevarul era fara de margini. Prin cunostinta adevarului, cea de la Dumnezeu daruita lor, prin indrazneala in apararea adevarului, acesti Sfinti Parinti au dovedit mincinos si au osandit eresul nelegiuitului Arie, si au hotarat Crezul pe care il pastram si il marturisim drept mantuitorul adevar al lui Dumnezeu. "
|
Citat:
|
Citat:
Raspunsul tau Fani, ma surprinde. Suna foarte ecumenist. Esti ecumenista? |
Citat:
Sa fim seriosi! |
Citat:
Sa fim seriosi! |
Crezul m ãrturisit de cãtre cei 318 Pãrinþi Credem într-Unul Dumnezeu, Tat ãl Atotputernic, Fãcãtorul tuturor celor vãzute ºi celor nevãzute. ªi într-Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, nãscut din Tatãl, Unul Nãscut, adicã din [fiinþa] Tatãlui, Dumnezeu din Dumnezeu, luminã din luminã, Dumnezeu adevãrat din Dumnezeu adevãrat, nãscut, iar nu fãcut, Cel de-o-fiinþã cu Tatãl, prin Care toate s-au fãcut, atât cele din cer cât ºi cele de pe pãmânt; Care pentru noi oamenii ºi pentru a noastrã mântuire S-a pogorât ºi S-a întrupat ºi S-a fãcut om, a pãtimit ºi a înviat a treia zi, S-a înãlþat la ceruri ºi va veni sã judece viii ºi morþii; ºi în Duhul Sfânt. Iar pe aceia care spun cã a fost o vreme când [Fiul lui Dumnezeu] nu era ºi cã înainte de a Se fi nãscut nu era, ºi cã Sa fãcut din cele ce nu erau, sau dintr-un alt ipostas sau substanþã, sau pe aceia care spun cã Fiul lui Dumnezeu este schimbãtor sau stricãcios, [COLOR=black]pe [toþi] aceº[/COLOR][COLOR=black]tia Biserica[/COLOR] [COLOR=black]apostoleasc[/COLOR][COLOR=black]ã ºi soborniceascã îi dã [/COLOR][COLOR=#000080][COLOR=#000080][COLOR=black]anatemei[/COLOR]. [/COLOR][/COLOR] |
Citat:
Ca poate aici e problema, nu la Fani. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Vezi discutia noastra de pe celalalt topic (cu calugarii) De exemplu nu e nimic de relativizat din crez, stabilit in prima lui forma la primul sinod, al carui parinti ii sarbatorim astazi. Tot ce nu este Hristos pe pamant, este intr-un fel relativ. Asta nu inteleg unii. Adevarul nu este o ideologie, este o Persoana. |
Citat:
Depinde intr-adevar ce intelegi prin ecumenism. Dar n-as vrea sa mai intram in discutia asta si aici, aici e vorba de Parinti. Tocmai ma bucurasem ca a deschis cineva subiectul asta... ;-) |
Teologia Sfintilor Parinti are la baza progresul duhovnicesc. Astazi se face teologie insa nu se tine cont de relatia dintre viata duhovniceasca si cunostere. Tocma ca la sfinti Parinti observam ca progresul in viata duhovniceasca le aduce si progresul in cunoasterea lui Dumnezeu.
|
Citat:
Exista un pericol al relativizarii. De ce nici un Parinte nu a vorbit ca tine, de ce nu a fost niciunul relativist, desi în scrierile lor ei seamana mult unii cu altii (chiar daca au scris la secole sau si peste o mie de ani distanta unii de altii)? Fiindca ei, dupa cum spune Sf. Siluan, nu vorbeau dupa mintea lor. Toti ereziarhii au vorbit dupa mintea lor si de aceea s-au ratacit. Paradoxal, ce spui tu e tot o ideologie, rezultatul analizelor tale rationale. În cautarea lui Dumnezeu calea nu este propria ratiune ci rugaciunea. De aceea Iisus nu a spus doar Eu sunt Adevarul si Viata ci Eu sunt Calea, Adevarul si Viata. |
Iar aceasta relativizare duce la apostazie; exact in acest fel s-a intamplat in vestul Europei. Oare asta dorim si pentru romani?
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 18:48:41. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.