![]() |
Icoanele pagubitoare de suflet ale catolicilor
La Sfantul Sinod al saptelea ecumenic s-a aratat cum de catre Sfintii Parinti si foarte probabil folosindu-se foarte mult ceea ce a scris uriasul Sfant Parinte Ioan Damaschinul cum sa se picteze Sfintele Icoane.
Si numai cele care se picteaza asa sa fie cinstite. Ca lui Sfantul Maxim Cavsocalivitul cand i s-a aratat Maica Domnului i s-a aratat cu Domnul nostru Iisus Hristos in brate pe varful Sfantului Munte Athos. Nicidecum nu s-a hotarat la acel Sfant Sinod Ecumenic ca sa se picteze icoane cu "Sfanta Inima a lui Isus Cristos" sau "Sfanta Inima a Fecioarei Maria". |
Avem si noi Mihai abateri in executia unor icoane. Nu mai vorbec de faptul ca sunt pictori care nu mai postesc, care nu mai respecta Erminiile. Eu chiar m-as bucura daca ar exista in cadrul fiecarei Arhiepiscopii o comisie care sa dea aprobare pentru pictarea unei biserici si chiar sa urmareasca modul in care se executa aceasta.
La noi e bucurie ca am gasit un pictor mai ieftin, dar cand ne uitam la rezultat , ne ia durerea de cap. |
Da mai frate Costel icoanele cu "Sfanta Inima a lui Isus Cristos" si "Sfanta Inima a Fecioarei Maria" contesta ce au zis Sfintii Parinti ca omul se uneste cu Dumnezeu prin spirit/duh/minte partea cea mai curata a sufletului care petrece in cap.
Asa zice si Sfantul Vasile cel Mare si Sfantul Ioan Damaschinul si Sfantul Grigorie Palama si Sfantul Simeon Noul Teolog si probabil toti Sfintii Parinti. De aceea in Biserica Ortodoxa se da binecuvantare pe cap,hirotonia si hirotesia se face pe cap,la iertarea pacatelor la Sfanta Spovedanie se face semnul Sfintei Cruci pe capul celui de vine sa se spovedeasca si cate mai sunt. Sfintii se picteaza cu aureole in jurul capului. Iar in Sfintele Scripturi termenul inima este folosit spre a desemna sufletul iar nu inima de carne.Pentru ca zice Domnul nostru Iisus Hristos: " 6. Și erau acolo unii dintre cărturari, care ședeau și cugetau în inimile lor: 7. Pentru ce vorbește Acesta astfel? El hulește. Cine poate să ierte păcatele, fără numai unul Dumnezeu? 8. Și îndată cunoscând Iisus, cu duhul Lui, că așa cugetau ei în sine, le-a zis lor: De ce cugetați acestea în inimile voastre? " Dupa cate stiu eu omul cugeta in mintea/spiritul/duhul sau. |
Aci se pot vedea icoane care se pot numi cu adevarat Sfinte Icoane ale Maicii Domnului din Sfantul Munte:
http://www.crestinortodox.ro/diverse...ul-munte-athos |
Citat:
Deci catolicii nu au icoane, in felul in care avem noi, pe care sa le venereze si i n fata carora sa se roage (prin influenta ortodocsilor au inceput sa apara si la ei, dar nu sunt folosite si intelese in acelasi fel). Ei au imagini cu teme religioase. Printre altele si cele de care zici, care corespund unei pietati catolice tarzii (oarecum snetimentale dar poate nu numai, au si ceva simbolic poate). Ce este grav este ca de fapt arta icoanelor la noi a fost cam pervertita de arta occidentala, si mai rau, de subprodusele ei, mai ales in sec. al 19lea. Si acum mai vedem insa, la mai toate standurile bisericilor, astfel de icoane sentimentale, cu culori stridente, persoane pictate in stil realist, cu expresii de intensa emotie pe fata etc, care nu sunt de fapt icoane in deplinul inteles al cuvantului. |
As vrea sa mai adaug ca la sinodul al 7lea nu s-au dat prea multe indicatii de cum sa se picteze icoanele. Numai cateva generice. S-a spus acolo sa se picteze asa cum cere traditia, daca nu ma insel - care era deja destul de bogata in modele .
Indicatiile sunt date de traditiia vie, in care apar schimbari dar in mod organic, in masura in care nu contrazic principiile initiale. De ex. Rubliov a pictat prima data Sfanta Treime asa cum a pictat-o, pana atunci exista numai Ospitalitatea lui Avraam, cu toate personajele, nu numai trei ingeri. Erminiile s-au facut dupa traditia care exista, nu invers. Deci pictura icoanelor este o tradtie partial nescrisa, initial. Nici acum nu este scris tot. Cei care introduc modele noi de icoane trebuie sa fie atenti ca ele sa nu contrazica duhul traditiei, mai ales decat influenta occidentala este asa de puternica la noi. |
Citat:
|
Icoanele au in primul rand un mesaj dogmatic- transmit o invatatura a Bisericii. Din icoanele catolice retinem ca natura omului prin pacat nu a fost afectata, de aceea forma realista, cat mai naturala vrea sa accentueze ca natura este buna si nu este afectata de pacat. Aureola este ca un cerculet detasat de natura, pentru ca raportul dintre har si natura in teologia catolica este unul exterioar, nu ca in teologia ortodoxa- unde harul este interior naturii, iradiaza din interior, iar natura este spiritualizata. Putem continua cu aspectele dogmatice din icoana bizantina.
|
Citat:
Imi pare mai importanta vindecarea neputintelor proprii decat aratarea cu degetul a caderii altora. Este dureros cum totul merge in jos, totul cade, totul se strica. Icoanele si frescele din manastirile din Moldova, din Valcea, din Sfantul Munte Athos, din Serbia si din vechile manastiri rusesti sunt inegalabile. Ma doare inima ca nu pot plange cand vad Manastirea Humor sau Biserica Arbore. Acelea au fost facute tot de oameni, insa erau oameni sfinti, oameni cu rugaciune. Aceleasi unelte, aceleasi vopsele naturale, aceleasi maini, aceiasi ochi, dar alta inima, alt duh. Ce ne este noua de ale catolicilor?! Pot sa faca ce vor ei. Noi sa avem grija de noi, caci uitandu'ne la altii, nu mai avem timp sa ne vedem caderile noastre. Iar de nu le mai vedem, oare cum le vom putea vindeca ?! |
Citat:
Poti sa-mi spui sursa? Ma intereseaza f mult. Multumesc. Eu stiam ca in occident pur si simplu nu exista arta icoanei ca la noi, pt ca nu a fost receptat sinodul al 7lea. Mai intai s-a pastrat unitatea traditiei, care se vede in arta romanica, pe urma ea s-a pierdut incetul cu incetul. In occident, acum imaginile au rol pur didactic. Iar realismul vine din renastere, deci este o influenta a artei clasice greco-romane. Dar sigur, exista un motiv mai profund pentru care a fost acceptat atat de usor. |
[quote=windorin;163113]mi pare mai importanta vindecarea neputintelor proprii decat aratarea cu degetul a caderii altora.
Ce ne este noua de ale catolicilor?! Pot sa faca ce vor ei. Noi sa avem grija de noi, caci uitandu'ne la altii, nu mai avem timp sa ne vedem caderile noastre. Iar de nu le mai vedem, oare cum le vom putea vindeca ?! Asta cam asa este! |
Aici in Strasbourg se pune mare pret pe arta bizantina.
Au icoane bizantine in biserici, unele copii celebre dupa icoane grecesti cum e icoana din biserica oraselului Mundoslheim in nordul Strasbourgului. http://www.paroisses-catho-stmax-nor...el_secours.php In catedrala Notre Dame se vand icoane rusesti si grecesti superbe....si in plus tot altarul are o pictura bizantina extraordinar de frumoasa...am facut eu un topic pe aici. Crucile din cimitire sunt exact dupa traditia ortodoxa....si mai intai se pastreaza crucea de lemn, identica crucii maramuresene. |
Acest aspect l-am remarcat si in cateva din Bisericile catolice din sudul Frantei. Pe stalpii ce strajuiesc altarul sunt icoane in stil bizantin pictate de francezi. Este minunat sa vezi elemente ale cultului ortodox in Biserica catolica!
|
Citat:
|
???
am si eu o nelamurire,iar topicul acesta pare cel mai "adecvat" pt. a o expune aici in gasirea unui raspuns(m-am gandit ca nu merita deschiderea unui nou topic doar pt. a pune o intrebare).
mama mea a primit o icoana din Franta de la o fosta vecina.aceasta e ortodoxa si merge si acolo,in Franta,la o biserica ortodoxa.cu toate acestea,a vizitat diverse biserici catolice si ne-a mai trimis si noua vederi,carti de rugaciune,apa sfintita...toate de la catolici.am multumit frumos si...ne-am debarasat (pe cat am reusit) de ele.icoana despre care e vorba eram sigura,pana nu de mult,ca e o icoana catolica,pana cand am vazut-o intr-o biserica ortodoxa.intrebarea mea e daca cineva stie in mod sigur ce fel de icoana e aceasta:ortodoxa sau catolica?deasemenea,in aceeasi biserica am vazut o copie a giulgiului din Torino,despre care iarasi stiam ca e de-al catolicilor.sa ma fi inselat din nou? aceasta este icoana: http://oi50.tinypic.com/2cpw2zn.jpg astept un raspuns :D |
Citat:
|
Citat:
|
banuiam eu ca e catolica,dar m-a derutat faptul ca am vazut-o intr-o biserica ortodoxa.
multumesc de raspunsuri. |
De fapt reprezentarile astea catolice nici nu sunt icoane, noi gresim cand spunem „icoane catolice”. Daca avem intr-adevar de a face cu un chip (icoană) al Mântuitorului, Maicii Domnului sau al sfinților, atunci firesc că el ne cheamă la o trăire dreptslăvitoare (ortodoxă). Iar dacă nu ne cheamă la așa ceva atunci nu este icoană (chip) al persoanei pe care pretinde că o reprezintă ci este o fantasmă izvorâtă din gândirea trupească a apusenilor...așa cum este și imaginea pe care a primit-o Maria din Franța.
p.s.: Prin chip evident că nu înțelegem reprezentarea fotografică a trupului ci ipostasul întreg (cu tot cu trupul înduhovnicit). Să ne ajute bunul Dumnezeu să îl slăvim pe Hristos cel Adevărat, adică să căutăm și să păstrăm dreaptaslăvire, ortodoxia (care e din ce în ce mai greu de găsit în interiorul a ceea ce azi cunoaștem drept „ortodoxie”) |
Citat:
|
Citat:
Vrei o ultima dovada ? Iata ce a putut sa debiteze acest individ :"Prin circumstantele Nasterii Mantuitorului, Dumnezeu a facut misto de materialismul nostru." http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=15893 |
Citat:
p.s.: cat despre faza cu „Dumnezeu a facut misto”...comentariile sunt de prisos. |
Citat:
Asta e , trebuie sa ne calim , sa ne intarim in fata acestor ispite ! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Doctore te îndrepți cu pași repezi spre abis. Cel puțin pe acest forum.
Iti face rău înstrăinarea? |
Nu cred că-i face rău, ci tocmai îl ajută să-și dea arama de pe față.
|
Citat:
In orice icoana se afla Maica Domnului daca vrei sa o vezi pe ea si nu chipul, dupa cum orice icoana nu e decat o bucata de lemn daca privitorul asa o vede, oricat de conforma ar fi ea cu regulile pictat icoane. Sunt pline bisericile ortodoxe de icoane pictate tridimensional, asemanatoare icoanelor catolice, sau cu elemente tridimensionale. Oare oamenii care se inchina la ele nu o maresc cu adevarat pe Imparateasa Cerului si a Pamantului? Oamenii se inchina la Imparateasa Cerului si a Pamntului, nu la o bucata de lemn, pictata cu mai mult sau mai putin har, mai mult sau mai putin dupa norme. |
Citat:
Multe haruri si daruri se primesc prin cinstirea Preasfintei Inimi a Lui Isus; ooamenii, chiar si ortodocsii, simt asta si din acest motiv aceasta icoana apare si prin casele ortodocsilor. Pentru ca oamenii sunt profunzi: ei nu se inchina unei bucati de lemn sau hartie, ei se inchina chiar Domnului nostru Isus Hristos. |
Citat:
Citat:
Citat:
„icoana canonica” si „icoana ortodoxa” sunt pleonasme. Citat:
„sa o vezi pe ea si nu chipul” este un non-sens. Vazand chipul, o vezi pe ea...inca o data va atrag atentia ca acest „chip” este al ipostasului nu doar al trupului subiectului. „orice icoana nu e decat o bucata de lemn daca privitorul asa o vede” - asta este o blasfemie. Sfata Cruce este doar o bucata de lemn fiindca ateii asa o vad ? Citat:
A se observa ca icoanele sunt chipuri dar nu sunt in-chip-uiri fiindca nu sunt realitati care au luat chip de la oameni ci sunt descoperite de Duhul. |
Citat:
|
Citat:
Realitatea contaminării ortodoxiei cu habitusurile religioase inventate de catolicismul postschismatic este evidentă și foarte gravă. Cu atât mai gravă cu cât s-au preluat, printr-o selecție negativă dubioasă, exact acele apucături care i-au îndepărtat pe occidentali, aproape irecuperabil, de Biserica primului mileniu, cea care a schimbat din temelii cosmosul și perspectivele metafizice ale umanului. În atitudinea catolicilor față de semnificația cuvântului "icoană" se regăsesc în prezent cel puțin 80% dintre ortodocșii conteporani de sub ascultarea tuturor sinoadelor din lume. În România situația se îndreaptă ușor, aproape imperceptibil, spre o catastrofă identitară. Deja am început să ne lăudăm ca babele de astăzi cu farmecul perioadei interbelice, să trăim în trecut pentru a compensa haosul prezentului. Dacă o să pierdem icoana - și nu mă refer aici la copierea în scop decorativ a modelelor canonice ale trecutului - pierdem unul dintre cele mai puternice argumente că Biserica ortodoxă (tot un pleonasm și expresia asta) este moștenitoarea adevărată a Bisericii Nedespărțite. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 19:27:06. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.