![]() |
Predica unui preot spune multe despre persoana sa,nu?Predica reflecta in primul rand,de la primele sale cuvinte,gradul de instruire al preotului.In al doilea rand,calitatea predicii tine de virtuozitatile oratorice.Ma intreb,asadar,in facultatile de teologie se studiaza retorica?In cartea "Indumnezeirea maidanului",un tanar preot-parintele Constantin Necula afirma ca el nu este un preot neo-protestant ca sa impresioneze prin predica pana la lacrimi.Ei bine,daca protestantii reusesc asta,ar trebui sa invatam de la ei.Daca nu,macar predica sa fie sincera si pe cat se poate,personala.Sa fie parintele precum o masina bine strunita,cum zicea Baconsky in Dilema.
Un rol foarte important il are predica intrucat tinerii au obiceiul de a veni la biserica la sfarsitul slujbei.La predica vin,cu predica raman. In sfarsit,va propun doua intrebari-1)Au studentii de teologie habar de retorica? 2)Ati intalnim un parinte cu un real talent oratoric? |
Citat:
In ortodoxie mai putin se vorbeste depre Dumnezeu si mai mult Il traim, Il experiem pe Dumnezeu, in special prin Sfintele Taine. Oamenii nu trebuie sa mearga la Biserica pentru talentul oratoric al vreunui preot, ci pentru a-l trai pe Dumnezeu. Cine se duce pentru a asculta o predica buna, fie ea cat de minunata, nu realizeaza nimic, pentru ca pierde din vedere viata sacramentala, viata in Hristos. |
Am ezitat ceva timp sa dau o replica din doua motive.Mai intai pentru ca sunt in mare parte de acord cu ce ai spus.In al doilea rand,nu imi place sa fiu contrariat,dar evit totodata sa arunc o replica acida careia sa-i lipseasca coerenta argumentarii.
Totusi,nu pot fi de acord cu concluzia ta.Chiar daca predica nu ocupa un loc central in cultul ortodox,a afirma ca un crestin nu realizeaza nimic luand parte la ea mi se pare eronat.Un tanar cu o oarecare cultura liturgica nu poate decat aspira la predici stralucite.Un tanar care merge des la biserica vrea o predica buna.Pentru ca predica spune multe despre preot.Un preot bun cu har de orator nu numai ca trebuie sa stie sa-si impleteasca cursiv si coerent ideile,dar trebuie sa se si refere la lumea moderna in care traim.Sunt sigur ca oratorul in persoana preotului savarseste si sfanta liturghie intr-un mod exemplar. |
pt.Nicolae
".Pentru ca predica spune multe despre preot.Un preot bun cu har de orator nu numai ca trebuie sa stie sa-si impleteasca cursiv si coerent ideile,dar trebuie sa se si refere la lumea moderna in care traim.Sunt sigur ca oratorul in persoana preotului savarseste si sfanta liturghie intr-un mod exemplar. " Imi permit sa te contrazic...sunt preoti cu o traire extraordinara care slujesc Sf.Liturghie extraordinar...dar care nu spun mai nimic in predica...sau ,pur si simplu nu predica(vezi pr.Arsenie Papacioc care in toata cariera sf.sale de preot nu a spus nici macar o data o predica...dar ,in schimb are o traire in slujba ca simti tu,cel care asisti cum te inalti)...sau un alt exemplu este pr.Sofian(Dzeu sa-l odihneasca)care in biserica,dupa slujba nu intelegeai mai nimic din predica...in schimb,in ambele exemple pe care le-am dat ne-au ramas interviuri memorabile si pline de invatatura adunate in carti de genul:"Ne vorbeste pr.X..." De fapt am vrut sa subliniez ca nu intotdeauna un bun slujitor la Sf.Altar poate fi si un bun orator...dar ceea ce conteaza este ca cel care merge la biserica sa fie in stare sa ia de acolo ceea ce ii este de folos... |
Citat:
Pavel spune deci ca nu a folosit elocinta in lucrarea de propovaduire, pentru ca nu cumva sa amageasca pe cineva ca reusita lucrarii sale ar sta in mestesugul cuvantului. El renunta la instrumentele oratorice, rod al intelepciunii omenesti, pentru a evidentia lucrarea lui Dumnezeu. Un credincios trebuie sa mearga la Slujbele religioase in special pentru impartasirea de Dumnezeu, el nu trebuie sa urmareasca frumusetea unui discurs, pentru ca nu are din ea nici un folos, intrucat este pur omeneasca. Eu nu am sustinut inutilitatea predicii, ci doar am sesizat capcana in care se poate aluneca daca se urmareste frumusetea ei. |
Trebuie sa fac o indreptare :): textul citat este de la 1Cor.2,1,5
|
in bor se studiaza retorica si inca foarte mult 4 ani, 2 la seminar s 2 la facultate. daac nu si o insusesc elevii si studentii asta e alta treaba si mia si ajung in pastoratie e grav.
ca sa va convingeti inmtrati pe o pagina a unei universitari din tara care are facultate de teologie si sa va uitati la planul de invatamant. este drept nu se studiaza ca disciplina de sine statatoare ci este in cursul de catehetica si de omiletica. cautatii aceste carti si acolo o sa vedeti retorica si apoi sa mai vb. insa marea problema este cea care am spus-o si anume ca e problema elevilor si studentilor daca au trecut clasa cu 5 si atunci de atat vor stii sa predice. daca e cineva interesat am catehetica in format rar. trimiteti mesaj privat si v-o trimit. cat despre parintele_betivu, tu sa ma ierti frate da cred ca esti beat si tu esti cel care "te minti" ce arat de a minti frumos ? de 200 de ani nu i-au mai prins cu minciuna pa preotii? sau la ei minciuna are picioare lungi. |
Citat:
Si parintele de la biserica la care merg acum tine predici frumoase si mai ales folositoare. Face legatura atat cu vietile parintilor imbunatatiti (mai vechi sau mai noi), cu scrierile aparute (iarasi, mai vechi sau mai noi) si nu in ultimul rand da exemple ziditoare de fapte de viata traite de credinciosii sau cunoscutii sai. |
Preoti care sa predice intalnim la toate bisericile, dar nu toti exceleaza in acest domeniu. Ca oricare dintre noi, avem inclinatii spre o anumita stiinta.Eu de exemplu nu voi fi buna niciodata la parte umana, tot timpul am avut inclinatii spre real.
|
Citat:
Zici ca "nu se studiaza ca disciplina de sine statatoare ci este in cursul de catehetica si de omiletica". Sa fim seriosi! Disciplinele astea n-au nicio treaba cu oratoria. Vrei sa spui ca daca le studiezi cum trebuie, vei deveni un Gura de Aur? Prostii! Dupa parerea mea, CATEHETICA si OMILETICA sunt niste discipline invechite, ce ar fi trebuit scoase de multa vreme din planul de invatamant. Pentru a intocmi o cateheza sau o predica, nu e necesar sa "studiezi" 4 ani aceste discipline desuete. Asta-i timp irosit. |
Citat:
|
Citat:
Dar sint si predici prelungite ...ar putea fi mult mai scurte si mai cuprinzatoare , asta fara sa critic pe cineva . |
Citat:
|
Am urmarit cu mare interes sumedenia de pareri care si-au aflat locul in aceasta dezbatere.Am invatat multe.Mai intai,va multumesc ca mi-ati amintit ca in slujire se afla o teologie intreaga(lucru pe care protestantii nu l-au putut intelege).Totodata,m-a luminat acel verset din Epistola catre Corinteni,in care Sf.Pavel face o sitinctie clara intre intelepciunea Duhului Sfant si vituozitatile oratorice ale oamenilor(in care se poate strecura neadevarul).Alti vizitatori au considerat ca arta predicii este o carisma foarte importanta.In sfarsit,unii au fost mai conservatori,altii au idealizat o predica mai scurta,dar mai plina de miez.
Arta de a predica ramane o provocare intr-o lume care are nevoie sa iasa din mediocritatea vietii moderne.O lume care poate face aceata prin intalnirea cu contemporanul nostru necunoscut,cu Domnul Iisus Hristos,cum bine spunea un articol recent de pe site. |
Nu cred ca este atat de importanta formula de inceput si de incheiere. Importanta este unirea cu Hristos. Parintele Galeriu tinea niste predici minunate nu pentru ca studiase Retorica, ci pentru ca se unise cu Hristos.
|
Referitor la predici eu cred ca sunt destui preoti.....pt mine exemplul de preoti, duhovnici....sunt preoti din Manastirea Frasinei.......Imi bucura sufletul ori de cate ori merg.Nu-i nevoie de studiu prea mult........in altceva sta adevarata teologie.Un preot care se roaga mult are ce spune, unul care nu se roaga mai bine nu predica, pt ca nu are ce vorbi.De vrajeli ieftine e satula lumea.......
|
spre fericire
Citat:
|
Și părintele Calistrat de la Bârnova este un predicator iscusit.
Mi se pare revoltător atunci când un preot predică explicând evangheliile (unii mai cu talent alții cu mai puțin) iar în viața privată atunci când sunt oameni asemenea nouă faptele lor sunt mai rele decât a celui mai păcătos muritor.Sunt asemenea medicilor care spun că este rău fumatul,băutura,drogurile dar au aceste vicii până mor. |
Daca inima simte un lucru, oricum s'ar vorbi despre acel lucru, se va induiosa si se va ajunge la inima celui caruia i se vorbeste.
Predica sa vina din inima, iar nu din minte ! |
Cred ca trebuie sa avem in vedere si puterea cuvantului. Cuvantul nu transmite doar informatii, transmite si o putere.
|
Citat:
Ma indoiesc sa se intample asa daca pastram cuvantul doar la nivelul mintii, semanata fiind in ogorul ratiunii. Nu e de ajuns, ea trebuie sa ajunga si in inima. Numai aici poate da rod "samanta cuvantului " pentru ca ogorul cel bun este dragostea. |
Predica il reprezinta pe preot asa cum este el.
Unul este mai inclinat spre filozofie, altul are multa sensibilitate, altul este mai simplu si vorbeste pe nivelul oamenilor, etc. Am ascultat multe predici la diversi preoti. Practic subiectele sunt mereu aceleasi, din Sf. Evanghelie si din pacate numai atat. Dar pe ele se adauga mereu discutii legate de viata cotidiana, se mai pune si cate o istorioara sau pilda, citate si cugetari din diverse personalitati. Si printre randuri mai poti afla si cateceva despre sufletul preotului. Uneori ma intreb daca preotii au un "copy-right", sau daca mai preiau unul de la altul, daca scriu de fiecare data alta predica. La cate slujbe are de tinut un preot de-a lungul vietii, ar fi f.f.multe. Nu stiu daca este neaparat nevoie sa invete acest lucru la facultate. Asta tine deja de sufletul lui, de talentul literar si imaginatie. Nu stiu nici ce legatura ar avea cu oratoria, ca nu suntem in politica. Imi place sa ascult predici. Preotul meu are predici f.frumoase si i-am sugerat sa si le adune intr-o carte. Ma mai intreb daca preotul poate colabora cu altcineva la compunerea predicii (sotie, prieteni), ca macar sa afle impactul asupra ascultatorilor laici si mai primeasca sugestii. In fine m-am intrebat mereu de ce predica este numai unilaterala, de ce nu avem voie sa punem intrebari, sa fie ca o discutie pe tema zilei. |
Sunt preoti care au construit o plasa de clisee lingvistice, incat au reusit sa transforme propovaduirea in sloganuri. De ce a fost si este posibil acest lucru? Pentru ca am ajuns sa ne folosim de Duhovnici doar pentru a-i cita si nu pentru a ne schimba viata. Uite asa ramanem morti din punct de vedere spiritual. Sa nu uitam ca Dumnezeu este Cel Viu si El trebuie cautat printre cei vii.
|
Citat:
|
Sfantul Ioan Gura de Aur spunea ca vindecarea noastra nu tine doar de cel care administreaza tratamentul (predica), ci si de implicarea noastra in procesul de insanatosire. De aici reiese ca Dumnezeu poate lucra vindecarea in noi prin orice predica, cu o singura conditie - sa dorim sa ne vindecam.
|
Citat:
O conferinta interesanta, tinuta de Parintele Savatie Bastovoi cu titlul: Predica ortodoxa intre sablon si improvizatie. http://video.crestinortodox.ro/CnVDH...rovizatie.html |
Am ajuns la convingerea ca daca omul isi doreste unirea cu Hristos, Dumnezeu va lucra in el si printr-o predica memorata si printr-una rezultata din trairea lui Dumnezeu. Cand ai in tine aceasta nevoie, deodata fiecare cuvant din predica capata o multime de intelesuri necesare cresterii duhovnicesti.
|
Sf. Ap. Pavel insista asupra unei idei atit de actuala azi, aceea a propovaduirii Cuvintului lui Dumnezeu,citim la Romani10,17" credinta vine in urma auzirii cuvintului lui Dumezeu, iar auzirea vine prin propovaduire",iar lui Timotei ii spunea:"propovaduieste cuvintul,staruieste asupra lui la timp si fara timp..." 2Tim.4,2. Cred ca necesitatea predicii ,si calitatea ei este deosebit de importanta.
. |
Predica nu trebuie redusa doar la aspectul unei cuvantari corecte si frumos alcatuite. Ea nu trebuie sa spuna mai mult despre cel care predica, decat despre Cel care se predica. Este o mare ispita si aceasta, ca predicatorul sa ajunga a se predica pe sine. Si se ajunge aici, cand ea inceteaza sa mai fie "impreuna-glasuire" cu Dumnezeu.
|
Uneori ne este greu sa particularizam predicile "de manual", predicile "model" ale Parintilor, la viata noastra concreta, in lumea aceasta plina de spectacol extravert si de extraordinar cu fum si cu petarde...
Ca urmare, pentru mine e foarte folositor ajutorul primit de la preot cand acesta talcuieste cuvintele sfintilor aratind relevanta concreta a predicii din vechime pentru evenimentele de azi. O predica rupta de problemele concrete ale fiecarei comunitati in parte mi se pare incompleta. Si invers, o predica in care preotul porneste de la problemele noastre concrete si ne ridica la talcurile si trairea lui Hristos, nu este doar inaltatoare si vibranta, ci pur si simplu tamaduitoare. Consider ca o predica buna il ia pe fiecare din pamantul lui si il ridica in Duhul lui Hristos. Astfel, predica devine "la obiect" si totodata peste orice obiectualitate... |
In antichitate se studiau cateva discipline importante: gramatica, retorica, greaca si latina, poate si ceva stiinte umaniste.
Ce am gasit eu in Romania pe teme de studii de retorica sunt urmatoarele. 1. ARDOR - este o asociatie aproximativ pe tema asta - Asociatia Romana de Dezbatere, Oratorie si Retorica. 2. Facultatea de litere - in cadrul facultatii de litere este o facultate de comunicare care mai are ceva studii de retorica; la fel cursuri de retorica sunt si pe la facultate de drept si parca si la filozofie. Insa, un curs de retorica, in care se expune schematic "despre ce este vorba in retorica", dar in care practica este zero nu foloseste cine stie ce. 3. Sunt facultati de comunicare, care oarecum se preocupa de aceeasi problema: a discursului, expunerii publice. Oarecum "comunicarea" inlocuieste astazi ceea ce arta retoricii era in antichitate. La Facultatea de Teologie este un singur curs de Catehetica si Omiletica, aproape egal cu zero, pentru ca practica lipseste cu desavarsire. Este o diferenta uriasa intre studiul facut de Ioan Gura de Aur acum 1700 de ani, care a stat cativa ani si a studiat retorica si cursurile de comunicare/retorica de astazi, in care in 2-3 zile devii "maestru" al comunicarii. Educatia si cultura de astazi nu sunt conduse de valorile de altadata. Desi astazi se pune accentul pe cantitatea de informatie, ar fi mai util ca o persoana sa cunoasca mult mai bine sa se exprime, sa tina un discurs, sa fie in stare sa analizeze un text. Insa retorica in Biserica nu trebuie sa omoare duhul duhovnicesc. Invatatura lui Hristos este pentru toti, si trebuie sa se adreseze tuturor. Un discurs extrem de elaborat nu prinde totdeauna la public. Iar Hristos in Evanghelia Sa, a vorbit foarte simplu, si clar. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 10:16:21. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.