![]() |
Intrarea femeilor in altar si a barbatilor care ajuta preotul
Aveam o intrebare mai demult si acum pe alt fir mi s-a adus aminte de ea.
Acum va intreb ca sa ma lamuresc. Femeile nu au voie sa intre in altar. Stiu. Nici in afara slujbei? Si cine face curat in altar? Eu am vazut la noi intrand femei in altar repede, din diverse necesitati. E vorba de femeile care ajuta in biserica si au de luat ceva din altar (apa, carti, etc.). Acum nu stiu daca este chiar bine. Si de fapt de ce nu este bine? (in afara slujbei) Si in legatura cu barbatii care il ajuta pe preot in altar. Ei capata o dezlegare in acest sens? La noi sunt si copii (baieti) care de mici ajuta preotul (tin lumanari, etc.), chiar sunt imbracati in vesmint ca de diacon. Sunt tare draguti si lor le place sa ajute in altar. E voie asta? Altarul este ceva tabu pentru crestini, pentru femei mai ales, dar si camera a preotilor (la noi ortodocsii nu exista sacristie). Oare de ce nu exista? |
La copii nu vad care ar fi problema. Stiu ca am vazut si eu unii baieti care intra in altar,dar asta in afara slujbei si cand munceam prin biserica,deci trebuia sa aducem ceva de acolo etc. Eu unul m-am ferit sa o fac. Dar femeile... nu cred ca au voie.
Eu unul ma feresc sa dau niste raspunsuri concrete,nu vreau sa judec sau sa ma dau atotcunoscator. Insa ma gandesc ca trebuie sa existe niste "legi" clare care sa infirme sau nu aceste lucruri. Chiar si eu sunt curios. Insa sincer sa fiu,in timpul slujbei parca nici calugarii nu i-am vazut sa intre in altar. Daca aveam de luat ceva de acolo,asteptau la usa pana le aduceau preotii. |
Citat:
Baietii care ajuta in altar sunt acolo cu o treaba, deci este un lucru foarte bun. asta ii motiveaza adesea sa vina la biserica, participa mai activ, si invata. O paranteza: In timpul templului evreilor in sfanta sfintelor, unde era chivotul legii, nu intra nimeni decat marele preot odata pe an, facand jerfe, si era acoperit cu o catapeteasma (o perdea). Catapeteasma asta s-a sfasiat la moartea lui Hristos ca semn al sfasierii barierei dintre om si Dumnezeu facuta prin pacat. Tot asa, pentru crestini toata biserica a devenit Sfanta Sfintelor, in care noi partrundem prin botez. La inceput slujba se facea in semicerc deschis spre rasarit, in jurul altarului. Totusi, mai tarziu, si incetul cu incetul, spatiul din jurul altarului a devenit din ce in ce mai izolat de restul bisericii, a inceput sa fie de la un moment incolo si despartit de un zid de icoane, iconostasul, lucru care este si bun (ca arata respectul pentru trupul si sangele lui Hristos, iar icoanele se zice ca 'fac vizbili' sfintii, ingerii, pe Hristos.., nu ascund ci reveleaza) dar in acelasi timp si periculos pentru ca intr-un fel, daca se exagereaza aceasta despartire, ne intoarcem la conceptia din VT de departare a lui Dumnezeu, de despartire a sacrului de profan etc., daca nu in teologie atunci in conceptia oamenilor, care interpreteaza simplu, dupa ce vad la biserica. O relatie mai organica dintre altar si restul bisericii ar fi dupa parerea mea de dorit si ar accentua prezenta lui Dumnezeu printre (si intru) noi, trupul Bisericii - iconostase mai putin compacte, oameni mai diversi care ajuta la treburile din altar, deschiderea mai adesea a usilor si perdelelor etc. |
Cateva randuri care aduc lamuriri in aceasta problema:
"Pana in sec. al XII-lea nu intrau in altar decat membrii ierarhiei bisericesti. Cu timpul au inceput sa apara cazuri de binecuvantari ale episcopilor date unor barbati mireni si unor calugarite (doar in biserica manastirii de care apartin). Astazi practica s-a extins si mirenii pot intra doar cu binecuvantarea preotului, iar calugaritele cu binecuvantarea staretului. Despre rolul calugaritei in sfantul altar, maica stareta Eufimia Popa spune:„La noi, randul unei maici incepe de sambata seara, la Vecernie, pana sambata cealalta, la sfarsitul Liturghiei. Trebuie sa ajute la sfantul altar, dar nu umbla la sfanta masa, ci doar aduce cele necesare preotului in timpul slujbei. Maica nu sta propriu-zis in altar, ci in vesmantarie, in partea dreapta a sfantului altar, ca sa nu deranjeze preotul. Si doar in anumite momente vine si aduce cele necesare preotului slujitor. Deci nu deranjeaza absolut in nici un fel, ci ajuta”. In perioada lunara a femeii, „maicile nu au voie sa intre in altar...” Femeile nu au voie sa intre in altar deloc. Canonul 44 de la Laodiceea spune foarte limpede „ca nu se cuvine ca femeia sa intre in altar”. „Aceasta porneste, desigur, de la mai multe considerente, printre care si situatia lunara a ei, dar cea mai importanta consta in faptul ca femeia nu poate indeplini functii sacerdotale la altar”, ne-a explicat pr. prof. Nicolae D. Exista reguli precise si canoane care prescriu dreptul calugarilor si calugaritelor de a intra. Spre exemplu, canonul 15 al Sfantului Nichifor Marturisitorul, patriarhul de Constantinopol, spune: „Se cuvine calugaritelor a intra in sfantul altar sa aprinda lumanari si candele, sa il curete si sa-l mature”. De asemenea, mai exista un canon al Sfantului Nicolae, patriarhul Constantinopolului, din secolul al XII-lea, care spune iarasi clar: „Este oprit ca monahul fara hirotonie sa indeplineasca de pe amvon, ca citet, slujbele citetului. Dar socotesc ca, pentru cinstea cuvenita schimei monahale, nu trebuie sa se opreasca monahul care nu s-a facut vinovat de nici o infractiune de a intra in altar, pentru ca sa aprinda lumanari si candele”. Deci interpretarea acestor canoane duce la concluzia ca maicile nu au voie sa intre in altar decat in manastirile lor si doar daca nu sunt barbati care sa suplineasca indatoririle lor. „Insa nu trebuie sa faca din aceasta un obicei, ca si cand ar fi dreptul lor sa intre acolo. Nu este un drept firesc, natural, ci este o exceptie, cu toate ca maicile au o pregatire speciala, o viata aparte, dar raman totusi femei, iar altarul este rezervat numai barbatilor”, ne explica pr. Nicolae Necula. Intrarea in sfantul altar presupune o anumita evlavie „Oricum, intrarea calugaritelor in altar nu este un drept al acestora, ci un pogoramant care se face, o derogare, o dispensa sau o binecuvantare pe care o da numai episcopul locului”, ne explica pr. Necula. In privinta aceasta este demn de mentionat un studiu din anul 1975, al profesorului Iorgu Ivan, intitulat „Aspecte canonice in discutia a doi mari ierarhi ortodocsi romani”. „Este vorba de mitropolitul Andrei Saguna si de Sfantul Calinic de la Cernica, care aveau pareri deosebite. Calinic de la Cernica, fiind mai exigent, spune ca «in nici un caz calugarita nu are voie sa intre in altar». Iar Andrei Saguna, care avea idei mai progresiste, deschise, spunea ca este voie sa intre acestea in altar, mai ales ca sunt si canoanele care le indreptatesc.” In manastirile lor, pot sa intre si sa faca anumite treburi in altar cu aceasta binecuvantare a episcopului sau a staretului. Despre celelalte femei, care nu sunt calugarite, nici nu se mai pune problema, ele nu pot intra in altar decat la sfintirea unei biserici. Iar barbatii mai credinciosi si copiii pot intra doar cu binecuvantarea episcopului sau a preotului. „Abuzul care se face in unele biserici de a intra in altar oricare laic nu mi se pare potrivit. Iar la nunta, botez sau alte evenimente, nu sunt indicate...”, conchide pr. prof. Nicolae D. Necula. Intrarea in sfantul altar presupune o anumita evlavie. Cel care intra in altar trebuie sa se inchine. Dupa ce se saruta usa diaconeasca prin care se intra, se fac trei metanii inspre sfanta masa, urmate de sarutarea Sfintei Evanghelii, a Sfintei Cruci si a sfintei mese, de catre preot, diaconul numai coltul mesei, iar credinciosul ramane numai cu cele trei metanii, nesarutand nimic, pentru ca sfanta masa este rezervata numai clericilor.” Diac. George Aniculoaie |
Citat:
|
Interesante explicatii, dar ca sa nu amestecam:
1. Eu nu ma refeream la maici. 2. Nici nu stiam ca exista "vesamantaria in altar" (daca nu stiu cum este pe dinauntru). Banuiam ca preotul se imbraca acolo cu vesminte. Catolicii au rezolvat asta cu sacristia, in afara altarului. 3. De ce sa nu intre calugarii in altar? Eu am vazut peste tot ca intra. 4. De ce sa intre femeia in altar la sfintirea bisericii? Si cand se face asta? Cand se da in folosinta? 5. Am observat si ca multa lume si asa am invatat si fac si eu, fac prin fata altarului un ocol mare ca sa ajunga de la o usa la alta, sau la icoane. 6. Nu spuneam de a intra femeile in altar cu scop de a face slujba, sau a ajunge la masa, ci doar pentru alte lucruri. 7. Barbatii laici si copii - ma refeream ca intra in altar si ajuta acolo (aprind lumanari, candele, tin platoul cu anafora, pregatesc tamaia ,mai stiu eu ce mai fac). Si eu gandesc la fel ca Fani, in ultim fraza, sa fie mai accesibil laicilor altarul, adica mai transparent si sa poata ajuta mai multa lume, dar la B.O asa este organizat. Intamplator aici, fiind lacasuri la origine catolice, exista dulap unde sa punem cartile de note si ce ne mai trebuie pentru cor, pomeni si etc. in afara altarului. In lacasurile ortodoxe totul se pastreaza in altar si pentru femei nu este la indemana. |
In Canonul 69 de la Sinodul al VI-lea scrie asa:"Nu-i este iertat nimanui dintre laici a intra in Altar".Insa paraclisierul sau alti barbati care ajuta preotul in timpul sfintelor slujbe pot intra in Sfantul Altar,dar numai cu binecuvantarea preotului si numni prin usa diaconeasca din sud.Iar cand intra,trebuie sa faca 3 metanii sau 3 inchinaciuni si cu frica de Dumnezeu sa faca numai ceea ce ii cere preotul.Cat despre femeia care intra in Altar stiu ca intra in ziua Sfintirii Bisericii respective atunci cand Sfintele Moaste inca nu sunt puse pe Sfanta Masa si femeia trebuie sa fie curata.(Ionela)
|
Costel, interesante precizari.
Eu ma refeream la o epoca mai veche decat cea in care s-au fixat aceste reguli prin canoanele pe care le citeaza si Ionela. ma refeream la perioada cand altarul nu era despartit atat de clar de restul bisericii. Din pacate am uitat cand anume s-a facut schimbarea, dar oricum ea a fost treptata, mai intai s-au pus cateva icoane, apoi unele peste altele, si ele au constituit iconostasiuul. Perioada trebuie sa coincida prtobabil cu sec. al 4-lea 5lea cand au inceput sa se boteze toti, nu mai erau crestinii o minoritate persectuata. |
Pentru astfel de intrebari cititi Euharistia lui Schmemann A.
La noi s-a gasit un compromis pe care eu il consider in ordine: usile Imparatesti nu se inchid decit dupa terminarea Liturghiei. |
Da, Schmemann spune multe lucruri despre asta.
La multe biserici pe care le stiu eu nu se mai trag perdelele si se spun cu voce tare rugaciunile de la 'canon'. Si la Bucuresti am vazut o biserica unde se face asa, biserica studentilor, unde este preot p. Vasile Gavrila. |
Fratilor ca sa va dau exemplu de SFINTENIE si RESPECT si PRETUIRE fata de Sfantul Altar va marturisesc ca in Sf.Munte Athos NICIUN CALUGAR NU INTRA IN SF.ALTAR, AFARA DE PREOT SAU DIACON, NICI MACAR PARACLISIERUL! DAR SI PARACLISIERUL TREBUIE SA FIE MONAH CALUGARIT!!! PARACLISIERUL STA INTR-O STRANA DE LANGA SF.ALTAR SI NUMAI CAND ARE TREBUINTA SA AJUTE PE PROET SAU TREBUIE SA INTERVINA CU CEVA CE NU TINE DE PREOT (si aici spun de pregatirea cadelnitei, taierea anaforei, etc.) NICI MACAR PREOTUL SAU DIACONUL NU SE ATING DE SF.MASA, AFARA DE MARE NEVOIE cum ar fi la sf.Liturghie.. ATATA EVLAVIE AU!!!
Acum, daca un IEROMONAH nu indrazneste sa se apropie de Sf.Masa, cum dar indrazneste un MIREAN sa faca asta??? si aici spun ca stiu N exemple din mii de Biserici unde am fost... MA LUA GROAZA!!!! SF.ALTAR este UN LOC DIN SF.BISERICA CONSACRAT SF.JERTFE A EUHARISTIEI!!! Sf.Masa din mijlocul credinciosilor s-a separat in Sf.Altar din cauza NESIMTIRII UNORA SI A NEEVLAVIEI, a MANDRIEI SI A OBRAZNICIEI unora dintre crestini, in special FEMEILE!!! Acest loc SFANT (ALTARUL) daca este CONSACRAT Sf.JERTFE A EUHARISTIEI si prin urmare NUMAI UN OM CONSACRAT PRIN HIROTONIE (PREOT si/sau DIACON) poate intra in Sf.Altar (sau EPISCOPUL) cum dar INDRAZNESTE UN OM NEHIROTONIT sa aiba OBRAZNICIA SI NESMERENIA sa intre in Sf.ALTAR??? De aceea s-au facut USILE LATERALE a Catapetesmei (numite DIACONESTI) ca sa fie ptr DIACONII care ajtau pe EPSICOP sau PREOT la Sf.ALTAR, nu ptr MIRENI, caci Sf.USi IMPARATESTI SUNT NUMAI PT IERARH (epsicop) sau PREOT!!! dar lipsind azi diaconii de la parohii s-a dat voie numai unor oameni CURATI si cu FRICA DE DUMNEZEU!!! DAR NESIMTIREA FEMEII???? CUM INDRAZNESTE O FEMEIE SA INTRE IN SF.ALTAR???? oare nu se gandeste ca Dz poate trimite FOC din cer sa o nimiceasca???? aici nu e vb de rautatea lui Dz, ci de DREPTATEA Sa!!! Ca El a lasat pe BARBATUL CONSACRAT sa intre, nu pe femeie!!! Nu sunt MISOGIN, dar am in vedere EVLAVIA SI RESPECTUL FATA DE CELE SFINTE!!! Cum femeia in "perioada" fiind INDRAZNESTE SA INTRE IN ALTAR??? Fereasca Dz!!! Ar trebuie sa fie femeia BINE MUSTRATA DE UN PARINTE ATHONIT sa stie si de frica lui Dumnezeu si a PREOTULUI dar si de NEDEMNITATEA EI DE A INTRA INTR-UN LOC CU TOTUL APARTE DE EA!!! Femeii i s-a dat NASTEREA DE PRUNCI, de aceea nu intra in Altar, ALTARUL EI ESTE DARUIREA DRAGOSTEI SALE PT PRUNCI!!! Cine face curatenie in Sf.ALTAR???? PREOTUL!!! CE ARE DE FACUT??? NU ARE TIMP??? SA ISI FACA!!! El sa isi faca curat NU mireanul!!! El, ca numai EL CA PREOT ARE VOIE SA FACA TOTUL in Sf.ALTAR!!! Sf.Nectarie din Eghina ca si Duhovnic al Maicilor din Manastirea intemeiata de Dansul, si ca singurul SLUJITOR, avea nenoie de cineva sa il ajute... de aceea el a Hirotesit doua maici in DIACONITE!!! dar si acelea NUMAI IN MARE NEVOIE intrau in Sf.Altar si cand faceau curat, NEATINGANDU-SE DE SF.MASA, aceasta revenindu-i Sf.Nectarie ca IERARH!!! Ma doare AMARNIC de LIPSA EVLAVIEI intre CRESTINII de azi... Care mai de care se crede CINEVA daca intra in Sf.Altar... S-a ajuns un loc de BULEVARD Sf.Altar... un loc de intalnire si BARFA!!! Un loc de CRASMA, unde se bea si se rade cu NESIMTIRE... mai lispeste sa se fumeze si e deplin pacatul in CEL MAI SFANT LOC DE PE PAMANT... ca sa nu mai zic de NERUSINAREA SI OBRAZNICIA FEMEII CE INTRA IN SF.ALTAR... [COLOR=red]FRATILOR, VOI CEI CARE CITITI ACESTE RANDURI, MACAR FRATIILE VOASTRE SA AVETI ACEASTA EVLAVIE SI RESPECT FATA DE SF.ALTAR SI SA PRINDETI FRICA DE EL, SA VA TEMETI A INTRA IN EL, CA LOCUL UN DE SADE DUMNEZEU PE TRONUL SF.MESE!!! SA VA TEMETI SI CEI CARE STATI PE LANGA UN PREOT SI SA FITI CU LUARE-AMINTE LA TOATE SI SA NU VA LIPSEASCA FRICA SI EVLAVIA, CREDINTA SI DRAGOSTEA DE CELE SFINTE!!! MEREU CU SMERENIE SI CUTREMUR SA INDRAZNITI A CALCA PRAGUL SF.ALTAR!!![/COLOR] DUMNEZEU SI MAICA DOMNULUI SA VA BINECUVINTEZE!!! |
Geo, eu nu doresc musai sa te contrazic dar trebuie.. Iata sotul meu a fost in Munte. Si cu binecuvantarea ierom. a fost spovedit, impartasit si au intrat in Sfantul Altar. Ai dreptate...acolo e Hristos de-a pururi pe Tron. Si sincer mi-as dori sa se desfiinteze acest "obicei" de a intra lumea in Altar dupa sfintire (macar de ar fi fost inainte..) dar cine sunt eu?? Un nimeni. Eu nu indraznesc..sa intru..tocami ptr ce a scris tu mai sus. Dar daca parinti inagaduie si oamenii se folosesc...atunci sa fim mai blanzi.. Stiu ca nu are sprijin teologic ceea ce am scris eu dar specialistii sunteti voi (absolventii Facult. de Teologie) de aceea daca ma veti contrazice..nu ma voi supara. :25:
|
Citat:
Ca sotul fratiei TALE a intrat in Sf.Altar ca l-a chemat UN PREOT, E ALTA MANCARE DE PESTE!!! aici nu te contrazic si nu am nimic de spus, ci numai cei care EI INSISI AU ACEASTA OBRAZNICIE SI INDRAZNEALA sa intre, FARA CHEMARE SAU BINECUVANTARE!!! Acum ma intelegi??? mai bine NE FERIM!!! Nu??? IARTA-MA!!! FII BINECUVANTATA!!!:3: |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Preotul ar trebui sa stie mai bine decat mirenii ca nu e voie ca femeile sa intre in Sfantul Altar. a specificat si George.
|
Geo de ce vrei tu sa devii preot...
cand vorbesti oamenilor pe asa un ton si batjocoresti femeile.
Crezi tu ca este pe placul lui Dumnezeu asta? Si crezi tu sau altcineva ca pentru Dumnezeu asa sunt femeile cum le vedeti voi? Iti reamintesc de Maria Magdalena, de femeia amenintata la pedeapsa cu pietere si alte femei din pilde. Pe nici una n-a tratat-o cu inferioritate, ele au avut si dreptul sa se atinga de EL (deci mai mult decat de masa altarului) si tot nu s-a suparat. Imi imaginez cum te vei purta cu viitoare ta sotie. Oricat ai avea de dreptate in ce spui, si nimeni nu te contrazice, nu ai dreptul sa umilesti femeile. Si inca o data, pentru ca am spus deja de doua ori pe acest fir: NU VORBIM AICI DE FEMEI LA CICLU. Pe urma am si niste nedumeriri: 1.De ce calugarul este deodata mai prejos decat preotul de mir? Pana acum spuneati invers. De ce n-are voie sa intre in altar (incaperea lui). Din nou, nu vorbim la a face slujba Euharistiei ci de a intra scurt, sau a face curat. Si ce este asta "monah calugarit"? Monahul este calugar prin definitie. Nu exista monah ne-calugarit. 2. Exista in Athos si preoti de mir? Sau vine mereu cu vaporul sa tina slujbele pentru calugari? Sau au mai degraba preot monah, din acela care are voie sa tina slujbe desi este monah. Zau daca inteleg ceva. 3. De ce la sfintirea bisericii au voie toti in altar? Eu tot nu pot face diferenta. O biserica este o biserica si un altar de biserica un altar si tabu oricand. In fine eu am vazut peste tot (e drept nu in Athos si nu ma refer niciodata la biserici de manastiri in intrebarile mele, pentru cu nu le stiu si au reguli speciale, iar eu nu judec ceea ce nu stiu), ca intra barbatii laici in altar. Este probabil un acord tacit. Si am intrebat ca sa ma lamuresc doar, nu contrazic pe nimeni asupra regulilor. Am vazut numai ca exista deseori abateri. Singura mea problema este cu lucrurile care in BO se tin numai in altar, dar ma rog, se duc barbatii si le iau, iar unde nu sunt barbati... Si exista o exceptie de la regula, care cred eu ca este acceptata unanim: exista biserici unde slujeste un singur preot si nu are diacon, n-are pe nimeni, iar singur nu poate sa se ocupe, mai ales in timpul slujbei de toate). Atunci el da dezlegare la 1-2 barbati care stau in altar si il ajuta. Geo, te rog inca odata, nu mai jigni femeile, ca n-au nici o vina pe lume asta. Iar ce au ele este dat de la Dumnezeu si nu pedeapsa sau pacat. Si controleaza-ti tonul si cuvintele. Fii mai bland daca vrei sa fii preot ca lumea. Preotii nu au voie sa insulte oamenii si sa se manie. |
Citat:
[SIZE=4]-canonul 44 de la Sinodul de la Laodiceea: [COLOR=red]Nu se cuvine femeilor sa intre in altar!!![/COLOR][/SIZE] [SIZE=4]-canonul 15 al Sf.Nichifor: - [COLOR=red]Se cuvine calugaritelor sa intre in altar, ca sa aprinda candele si luminari si sa faca curatenie si sa mature"[/COLOR][/SIZE] [SIZE=4]-canonul 69 al Sinodului 6 ECumenic: [COLOR=red]Nimanui dintre mireni nu-i este ingaduit sa mtre in altar!!![/COLOR][/SIZE] [SIZE=4][COLOR=#ff0000][/COLOR][/SIZE] [SIZE=4][COLOR=black]Mai vreti CANONANE????? NU PUTETI PRICEPE ca FEMEILE NU AU CE CAUTA IN SF.ALATAR fara de CONSACRARE pe VIATA LUI DZ PRIN CALUGARIE???? [/COLOR][/SIZE] |
Geo inceteaza cu tipatul!!!!!!!!
Nu-ti inchipui ce rau ne provoci. Potoleste-te.
Calugaritele nu-s femei si n-au ciclu. Daca vrei tu, asa este. In rest ai dreptate tu. Sunt canoane, nu te contrazice nimeni. Fiecare preot face cum vrea si am incheiat discutia. La tine va fi altfel, nu va intra nimeni nicaieri. Noi am vrut numai sa intrebam si sa ne lamurim. N-ai de ce sa tipi la noi. Dumnezeu sa ne ierte pe toti, ce explozii mai au unii, cate au adunate in suflet. |
[COLOR=darkred]Intru nimic femeia nu este mai prejos decat barbatul.[/COLOR] Faptul ca unuia i s'a incredintat slujirea Sfintelor Taine, iar altuia nu, aceasta nu are de a face cu egalitatea celor doi. Va rog, nu mai vorbiti despre femei in acest duh de mai sus. Cele cu inima crestina vor intelege fara sa intrebe, in vreme ce celelalte nu vor intelege oricum le'ati vorbi si speria.
[COLOR=darkred]Nici un om nu are voie sa intre in Sfantul Altar, afara de episcop, preot si diacon. [/COLOR]Daca preotul nu are diacon, atunci el binecuvinteaza intrarea unui baiat paraclisier. Daca baiatul lipseste, el poate binecuvanta o femeie cu viata curata. La manastire, sunt maici paraclisiere. In lume, cunosc femei care intra in Altar, cu binecuvantare de la preot ori episcop. [COLOR=darkred]Nimeni nu are voie sa intre in Sfantul Altar[/COLOR], afara de preot. Nimeni fara o reala si absoluta nevoie, nimeni fara binecuvantarea preotului. Nu genul barbat/femeia face vrednica ori opreste intrarea in Altar. Este penibila o astfel de gandire. Cei care gandesc ca femeia doar nu are voie in Altar, sa se rusineze de prostia lor, vazand multimea de Sfinte Femei din Calendar, care se afla mai aproape de Hristos ca multi dintre preotii, teologii si calugarii nostri. Sa'mi fie cu iertare. [COLOR=darkred]Hristos este Dragoste. Nu interzicere, nu canoane.[/COLOR] Toate sunt bune si au un rost, insa sa nu ne duelam cu ele. Intrarea in Altar e rezervata unui om cu mare canon de rugaciune si nevointa, unui om care face aceasta in numele tuturor, unui om care e pazit sa nu se arda de Cele Sfinte. Sa'mi fie cu iertare atitudinea. Nadajduiesc sa ma fi facut inteles. |
Citat:
[SIZE=6][SIZE=7][COLOR=darkorange] [/COLOR][/SIZE][/SIZE] |
draga Geo,
Nu cumva sa crezi acum ca eu as fi impotriva canoanelor,caci si acestea sint parte a iubirii lui Dumnezeu fata de noi,ca tot ceea ce este inspirat de El. Numai ca nu poti sa-i fortezi pe oameni sa creada asta... |
Nici eu nu inteleg, Geo, de ce trebuie mereu sa pui atatea majuscule si semne de exclamare. Stim sa citim si fara ele, sa stii, daca lasi spatii si paragrafe ca ceilalti. Inteleg ca esti mai dramatizant din fire, asa, dar uite la ce neintelegeri si suparari poate duce acest stil.
Poti sa ne citezi canoane cate vrei, practica Bisericii este adesea diferita de ce spune litera canoanelor, in acest domeniu si in altele iar in tipicuri exista folositoarea expresie 'sau cum va hotari cel mai mare'. Unele canoane se tot vantura, de altfel, dar de altele nimeni nu-si mai aduce aminte. De ex. sa stii ca un canon spune ca nu ai voie sa scrii cu cerneala rosie. E valabil precis si la computer :-) (ca asa scria imparatul..) Asa ca vezi matale, esti impotriva canoanelor. |
Citat:
Dar este adevarat ce spunea totusi si Geo ca poate despartirea asta asta a altarului de restul bisericii s-a facut din cauza lipsei de respect a unora (insa nu 'mai ales a femeilor', asta e o bazaconie) E interesant totusi windorin, ca spui numai de femeia sa aiba viata curata si nu si de baiatul paraclisier :-) |
Citat:
Biserica nu ingaduia catehumenilor si necrestinilor sa asisite la savarsirea Sfintei Euharistii si a Botezului iar unele invataturi crestine se comunicau doar dupa botez, pentru a nu fi rastalmacite, profanate sau batjocorite. Pe langa aceste categorii amintite, la inceputul Liturghiei credinciosilor se retrageau si penitentii. Prin urmare, participau la Tainele Bisericii numai cei cu o viata morala ireprosabila (barbati, femei). In mod sigur catapeteasma a aparut, ca o necesitate, dupa ce Biserica a devenit mai indulgenta in aplicarea acestor conditii. |
Citat:
Si nu esti singurul, am mai avut in grup un preot din Romania care s-a simtit mai "cu mot" decit tot Vatopedul (stai linistit si-a primit si el portia atunci pe loc) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Dar nu conteaza, a fost numai o glumita. |
De unde ai tras concluzia ca eu am fost doar odata si doar 10 minute? Ai insa grije cu suturile ca.... eu inca n-am ajuns crestin !:25:
|
Citat:
Citat:
nu veni cu "auzite" ci vino cu CONCRETUL!!! cauta si vino si scriel aici cu TRMITERE, altfel nu ma iau dupa "vorbe"!!! ca fratiei tale NU-ti plac CANOANELE, nu e treaba mea, nu sti sa faci ascultare de Sf.Biserica!!! E adevarat ca NU toate canoanele se aplica in litera, dar nici nu se face abstractie de ele... se mentine esenta si aplica de CAZ la CAZ prin ICONOMIE!!! Legat de acest subiect de cum se APLICA Sf.Canoane sa stii ca am postat un THREAD cu "Principiul Iconomiei" de la DREPT CANONIC si daca vei citi vei intelege cum se aplica Sf.Canoane!!! |
Citat:
e vb de Sf.Slujbe, cand acolo PARACLISIERUl (un calugar) NU INTRA IN SF.ALTAR DECAT CAND ARE TREBUINTA SA INTRE!!! in rest... daca e cineva chemat (mai ales daca e VIZITATOR) de catre MAI MARELE adica STARETUL (in cazul de fata pr.Efrem) sa intre sa se inchine, NU MAI E TREABA NIMANUI!!! s-a inchinat si atat, dar NU SE INTRA la voia libera a nimanui!!! Iarta-ma!!! |
Iarta-ma si tu pe nine frate Geo!
Dar cum ramine in cazul asta cu: Citat:
|
Citat:
Sunt aspru asa e, imi place sa fiu cum trebuie IN Sf.Bisrica, ca TIN ENORM LA SF.BISERICA SI LA SF.SLUJBE, si sufar ENORM daca sunt neoranduieli!!! De aceea "pornirea" mea!!! Eu cand o sa fiu preot NU LAS pe nimeni sa intre in Sf.ALTAR, EU IMI VOI FACE TOT, sa stie lumea ca Sf.Altar e SFANTA SFINTELOR si NU oricine poate intra, ca sa prinda EVLAVIE si RESPECT de CELE SFINTE, mai ales de Sf.ALTAR!!! Citat:
Citat:
2.cand spun preot din Sf.Munte ma refer la IEROSCHIMONAH!!! ei au calugaria mare!! sau SCHIMA MARE!!! 3.Ba da, la Sfintirea Bisericii TOATA LUMEA intra in Sf.Altar si trece prin fata sfintei mese si o saruta!!! Am spus asta, dar nu ai citit cu atentie!!! iarta-ma!!! Citat:
Citat:
apoi aiu mai fost DIACONITELE acele femei Hirotonite de Sf.Apostoli pt treburile legate TOT de femei, ce nu puteau face ei ca si Barbati!!! mai ales la Botezul (increstinarea) lor... Sa avem EVLAVIE SI frica de Dumnezeu si sa nu ne mai ridicam asa IMPOTRIVA Sfintilor parinti, ci sa facem asa cum EI NE-AU INVATAT!!! Iarta-ma!!! |
Citat:
Doamne ajuta!!! |
Geo nu te contrazic, nu-mi doresc sa intru in altar si nici alte lucruri care nu au voie femeile in biserica, dar consider acest principiu de discriminare a femeii in crestinism (ortodoxie cel mai mult) nedrept si incorect. Ca gandire nu este corect.
Nu sunt feminista, ci conservatoare in anumite aspecte, dar daca ma uit in biserica vad ca femeile sunt mult mai bune si mai credincioase decat barbatul. Iar despre femeile din Noul Testament fiecare cum intelege. Vina asupra principiului acesta in discutie nu este a nimanui aici, nici a lui Geo. Ne luam numai dupa anumite dogme si canoane de acum 2000 ani. Cine stie de ce au fost scrise asa? Dar noi (inca) trebuie sa le respectam, indiferent ce gandim si simtim. Si asta nu ne indreptateste sa facem femeile nesimtite si sa le insultam in fel si chip (ca in mesajul lui Geo). Si un preot care se casatoreste trebuie sa ia femeia asa cum a lasat-o Dumnezeu si s-o respecte. Iar in B.O femeia ar putea face mai mult si fara a intra in altar. De ce or fi disparut diaconitele? Te-am iertat Geo. Dar Dumnezeu trebuie sa ne judece si sa ne ierte. |
Citat:
Dupa cum ai tu pornirea teama imi este ca nu vei putea tine Liturghia (ca preotul fara oaia proasta nu poate) Daca Altarul este atit de important ma intreb cui si daca, vei da cuiva Sfintul Trupul sau Singele Dumnezeului nostru? Ca dupa canoane nu cred ca am mai avea vreunul dintre noi voie! Evlavia vine din credinta nu din frica. Frica este inceputul credintei...dar atit! Iar credinta fara iubire...nu-i credinta. Mai lipseste sa ne spui ca preoteasa o sa stea la usa bisericii sa nu lase decit cu femile cu parul lung ascuns sub batic si cu rochii, barbatii cu barba, sa intre in biserica si tabloul este complet (din pacate nu-i original ca o astfel de familie exista deja) Frate Geo tine minte de la mine (oaia proasta) un lucu (pentru cind va venii vremea): nu cere sa ti se sarute mina ci traieste asa incit sa ti se sarute! Gestul este acelasi dar semnificatia este alta. |
Se pare ca m-ai atins cu replica de mai sus.
Geo pentru cine te faci tu preot? Sau de ce te faci preot? Stiu ca-i o intrebare f. personala dar pe alta parte poate vreodata o sa fiu enoriasul tau asa ca oarecare drept la intrebarea asta am! |
Citat:
[SIZE=4]Nici macar in Sf.Munte Athos NU AU VOIE FEMEILE, si tot nemultumite sunt, acum au pretentia sa intre si in Sf.ALTAR :62:!!![/SIZE] [SIZE=4][/SIZE] [SIZE=4]SA FIM SERIOSI FRATII MEI!!! NU NE JUCAM DE-A BISERICA si cu SUFLETELE!!![/SIZE] [SIZE=4][/SIZE] [SIZE=4]CINE E SMERIT STA LA LOCUL LUI!!! deci femeia sa isi vada de ce are, mireanul de ce are, si preotul si calugarul sa isi vada de locul LUI!!!![/SIZE] |
Ora este GMT +3. Ora este acum 07:28:27. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.