![]() |
Au existat femei in randul clerului? - Articol interesant
http://www.crestinortodox.ro/diverse...andul-clerului
In articolul pe care l-am gasit azi pe site, se vorbeste despre aceasta tema. Se pare ca au existat doua categorii: vaduvele si fecioarele care nu doreau (sau nu puteau?) sa se marite, care aveau o pozitie a parte si au fost precursoarele monahismului feminin, si diaconitele. "Scopul acestei prezentari este de a raspunde la intrebarea daca au existat femei in randul clerului superior sau inferior din timpul primelor patru secole crestine. Dupa cum stim din textele neo-testamentare si dupa cum sustine toata traditia patristica, Mantuitorul Hristos Si-a ales cei 12 Apostoli din randurile ucenicilor barbati. Cu toate acestea, pe tot parcursul activitatii Sale misionare, Mantuitorul a fost urmat si de numeroase femei, care-I slujeau sau Ii puneau la dispozitie o parte din averile lor. Dupa Cincizecime, Sfintii Apostoli au numit diaconi, episcopi si preoti. Se poate ca functia de slujire, pe care o indeplineau de bunavoie femeile ce-L urmau pe Hristos, sa fi fost deja recunoscuta ca o functie clericala pe parcursul primului secol. Un text din epistola catre Romani 16, 1-2 face referire la „diaconita" (διακονος) Febe si pare sa confirme existenta diaconatului feminin in jurul anilor 60 d. Hr. Trebuie de asemenea mentionat faptul ca, in primele decenii ale Bisericii crestine (anii 40-60) cele trei trepte ale clerului, precum si functiile lor, nu erau clar si universal definite. De aceea, denumirea de Apostol este folosita pentru a desemna si pe misionarii evanghelizatori, iar numele de preot putea sa-i desemneze si pe episcopi. Cat despre alte femei mentionate in scrierile epistolare ale Sfantului Apostol Pavel, printre care Priscila (Rom 16, 3), Maria (Rom 16, 6), Trifana, Trifosa, Persida (Rom. 16, 7), despre care se spune ca „s-au ostenit intru Domnul", credem ca ele ar fi putut ajuta si chiar invata (evangheliza) in comunitatile lor, fara sa aiba insa o functie sacerdotala aparte." Articolul nu este clar, la fel ca si problema in sine. Este oscilant. Interesant acest fragment: "Faptul ca porunca data femeii (sotiei) de a tacea (de a nu se certa cu alti barbati) nu are valoarea unei interdictii generale de a se exprima in cadrul cultului este demonstrat atat de capitolul citat anterior (cap. 11, 5), cat si de afirmatia din versetul 31 conform careia: „toti pot sa profeteasca". Intrucat harul se da tuturor la botez, darurile Duhului sunt general-valabile, atat pentru barbati, cat si pentru femei. De altfel, credem ca recomandarile anterioare, facute celor care vorbesc in limbi si profetilor, erau valabile si pentru femeile care aveau acele harisme. Ceea ce-l preocupa aici pe Apostol nu este statutul femeii in cadrul institutiei bisericesti, ci comportamentul ei in cadrul slujbelor. El vrea asadar ca slavirea lui Dumnezeu sa se faca in deplina disciplina, cu calm, fara dispute si sa se respecte buna-cuviinta (1 Cor 14, 40)." Apoi deruta hirotonie-hirotesie: "De asemenea, femeile primisera in anumite regiuni hirotonirea (hirotesirea) ca diaconita, spre a fi de ajutor preotilor la savarsirea botezului femeilor, insa aceasta slujire nu avea incarcatura sacramentala. De altfel, nicaieri in Noul Testament nu se vorbeste despre acordarea unei slujiri sacramentale femeii si nici despre femei care sa fi avut dreptul de a boteza, de a savarsi frangerea painii, de a savarsi Taina Sfantului Maslu sau de a hirotoni." |
Pentru vaduve existau niste conditii severe de primire. M-a suprins ca vaduve erau consaiderate numai dupa 60 ani si daca au avut un copil. Si restul puteau sa ramana pe drumuri?
"Scrierile neo-testamentare vorbesc de asemenea despre o categorie aparte de femei, „vaduvele", categorie ce va continua sa existe pe tot parcursul epocii Bisericii primare. In urma analizei mai multor texte scripturistice si patristice, putem presupune ca aceasta „breasla" a vaduvelor a aparut din necesitatea simtita de catre crestini de a se ocupa de femeile ramase vaduve, urmand astfel unei vechi traditii iudaice. Legislatia imperiala prevedea ca, dupa moartea sotului, vaduva impreuna cu toata zestrea ei treceau sub protectia unui fiu sau a unui frate, care avea obligatia de a-i purta de grija. Prin urmare, vaduvele erau ferite de saracie, cel putin in mod teoretic[1]. De aceea s-a ajuns la alegerea altor criterii decat cele financiare, care sa permita unei femei intrarea in ordinul vaduvelor. In primul rand, vaduvele trebuiau sa fie femei in varsta, mai batrane de 60 de ani, respectabile, care puteau sa ajute Biserica in diverse moduri, prin slujirea bolnavilor, prin asistenta femeilor s.a.m.d. Cu timpul, aceste femei, care initial fusesera „grupate" spre a primi ajutorul comunitatilor crestine, au inceput sa joace un rol activ in Biserica. Pentru ca serviciile lor sa nu dea nastere la suspiciuni si la critici, li s-a cerut vaduvelor sa duca o viata din ce in ce mai sfanta. Aceste cerinte, care vor fi repetate pe tot parcursul istoriei Bisericii primare, au fost initial formulate in epistola Sfantului Apostol Pavel catre Timotei: „Sa fie inscrisa intre vaduve cea care nu are mai putin de saizeci de ani si a fost femeia unui singur barbat; daca are marturie de fapte bune, daca a crescut copii, daca a fost primitoare de straini, daca a spalat picioarele sfintilor, daca a venit in ajutorul celor stramtorati, daca s-a tinut staruitor de tot ce este lucru bun." (1 Tim 5, 9-10)" Iar neclar asupra hirotoniei diaconitelor: "Spre deosebire de Canoanele Sinodului de la Niceea, care afirmau ca diaconitele nu fac parte din cler, „Constitutiile Apostolice" vorbesc despre hirotonirea diaconitelor, prin rugaciunea urmatoare: „Dumnezeule vesnic, Parinte al Domnului nostru Iisus Hristos, Creator al barbatului si al femeii, Tu care ai umplut de Duhul Tau pe Miriam, Debora, Ana si Holda, Tu care nu Te-ai rusinat de a face sa se nasca Fiul Tau unic dintr-o femeie, Tu care ai numit in Cortul marturiei si in Templu pazitoare ale sfintelor Tale porti, coboara acum privirea Ta asupra servitoarei Tale, aleasa pentru diaconat. Da-i ei Duhul Tau cel Sfant si curateste-o de toata murdaria trupului si a sufletului, pentru ca ea sa implineasca cu demnitate slujirea care i-a fost data, spre salva Ta si spre marirea Hristosului Tau, impreuna cu care esti binecuvantat si preamarit, impreuna cu Sfantul Duh, in vecii vecilor. Amin."[6]" Si altceva interesant: "In ceea ce priveste pozitia ocupata de diaconita in cadrul clerului, R. Gryson considera ca: „pozitia diaconitei in sanul ierarhiei bisericesti este incerta si imprecis fixata: asemanarea de nume si similitudinea cel putin partiala a functiilor invitau in mod natural la asocierea ei cu diaconii, dar pe de alta parte, se ezita a se acorda astfel femeilor intaietate fata de barbati, (astfel incat) in alte enumerari, diaconita este mentionata dupa membrii masculini ai clerului."[7]" In fine concluzia: femeile aveau rol profetic. "Noul Testament si Traditia Bisericii nu fac nici o mentiune cu privire la dorinta Mantuitorului Hristos de a le acorda femeilor functia sacerdotala. Cu toate acestea, misiunea lor in lume pare sa fie alta, si anume misiunea profetica. Functia profetica este indeplinita de femei pe tot parcursul Noului Testament. Conform profetiei lui Isaia, Sfanta Fecioara Maria a fost un semn dat poporului: „Domnul meu va va da un semn: Iata, Fecioara va lua in pantece si va naste Fiu si vor chema numele Lui Emanuel." (Is 7, 14). Sfanta Fecioara apare asadar ca un semn profetic dat lumii intregi. In continuare, o alta femeie devine „semn": verisoara Sfintei Maria, Sfanta Elisabeta, este si ea insarcinata, prin mila lui Dumnezeu. (Lc 1, 36) Vazand-o pe Sfanta Fecioara Maria insarcinata, Elisabeta incepe a profeti (Lc 1, 41-42), la fel si batrana vaduva Ana de la Templul din Ierusalim (Lc 2, 36-38)." |
Asta mi se pare f.interesant si explica multe:
"In alta ordine de idei, femeia ipostaziaza natura umana intr-un mod care o predispune spre functia profetica. Daca barbatul este elementul activ, care-L cauta pe Dumnezeu, care se lupta cu El pentru a-I „smulge" o binecuvantare (Fc 32, 25-28), femeia primeste cu pace si in deplina ascultare revelarea lui Dumnezeu. In timp ce dreptul Iosif se framanta intre credinta si necredinta (Mt 1, 21), Sfanta Fecioara afirma cu incredere : „Fie mie dupa cuvantul tau!" (Lc 1, 38). De asemenea, in timp ce lui Nicodim i se cere sa caute adevarul misterului lui Iisus (In 3, 9-10), Hristos se reveleaza dintr-o data femeii samaritence (In 4, 26). In timp ce aproape toti Apostolii L-au parasit pe Hristos Rastignit (Mc 14, 50), femeile raman fidele la picioarele Crucii (In 19, 25)." Pana la urma tot femeia fost mai buna, mai fidela Domnului. Si atunci? "Tot in cadrul slujirii profetice este inclusa si slujirea invatatoreasca. Slujirea invatatoreasca a femeii a fost simbolizata in scrierile evanghelice prin mai multe personaje biblice: Sfanta Fecioara Maria dezvaluie tainele mantuirii in imnul sau cuprins in Evanghelia dupa Lc 1, 46-55; la fel, proorocita Ana la Templu (Lc 2, 36-38); femeia samariteanca anunta vestea sosirii lui Mesia in tot orasul ei (In 4, 39), iar femeile mironosite vestesc Invierea Domnului Apostolilor (In 20, 17-18). In scrierile ne-evanghelice, numarul femeilor care vestesc Evanghelia (lucreaza in Domnul) se mareste: Priscila impreuna cu sotul ei, Acvila, Iunia si sotul ei, Andronicus, Trifena si Trifosa, Persida (Rom cap. 16), si poate multe altele din cadrul comunitatilor pauline. Despre unele dintre aceste femei (Maria, Priscila, Trifena si Trifosa, Persida), Sfantul Apostol Pavel spune ca au „lucrat" (ekopiasen) in Domnul sau in Hristos, sau chiar ca se numara printre apostoli (Iunia)." Si: "Deducem din cele spuse pana aici ca slujirea invatatoreasca si/sau profetica reprezenta o harisma speciala, pe care puteau sa o primeasca si femeile, insa ea nu avea nici o incarcatura sacramentala." Concluzia: Slujirea ideala a femeii ramane cea profetica, manifestata dupa primul secol prin viata monahala si prin viata casta in cadrul casatoriei crestine. Autoarea: Prof. Drd. Cristina Socosan (in teologie)? |
Evident ca nu au existat. Toata lumea stie ca femeia este pusa pe pamant pentru a-l duce in ispita pe om (barbat) si ca datorita femeii, omul (barbatul) a fost izgonit din Paradis. Ca dovada, femeia naste in chinuri. Ar fi culmea sa fie primite in randul clerului. Sa se bucure ca le primim in casa si nu le tinem in grajd.
|
@getagrip - esti barbat? Vezi ca te bate Dumnezeu daca gandesti si spui astfel de lucruri. De ce batjocoresti femeia. Si nu este asa cum spui tu.
Barbatul este si el vinovat ca se lasa ispitit, este mai slab decat femeia. Si in grajd...daca esti femeie...ma rog. |
Citat:
Nevasta sper ca nu ai si nici nu-ti vei lua vreodata, dar o mama cu siguranta ai... sper ca nu sta in grajd. |
Citat:
Vad ca esti tare suparat(a) pe crestinism. Sa stii ca ai o imagine foarte simplista despre el. |
Citat:
|
:D No comment. Cine e geta?
|
Citat:
|
Femeia trebuie sa fie supusa barbatului, toata lumea stie asta. In caz contrar, barbatul are dreptul sa ia masurile pe care le considera necesare, doar din cauza ei a pierdut fericirea si viata vesnica. Femeia trebuie sa sufere, ca dovada durerile nasterii. Nu cred ca poate contrazice cineva acest argument.
|
Citat:
Si atunci de ce femeia e pusa la zid (sau in grajd).:confused: |
Au existat femei in randul clerului? - Articol
Se uita topicul pe care ne aflam : "Au existat femei in randul clerului? - Articol "
Problema este din Start plecata "dupa muste". Se sustine de autoarea articolului intr-un mod cu totul in afara Bibliei ortodoxe romanesti : "Dupa Cincizecime, Sfintii Apostoli au numit diaconi, episcopi si preoti. Se poate ca functia de slujire, pe care o indeplineau de bunavoie femeile ce-L urmau pe Hristos, sa fi fost deja recunoscuta ca o functie clericala pe parcursul primului secol. Un text din epistola catre Romani 16, 1-2 face referire la „diaconita" (διακονος) Febe si pare sa confirme existenta diaconatului feminin in jurul anilor 60 d. Hr." "Se poate", "sa fi fost" si "pare sa confirme" - nesiguranta nu poate fi un factor de baza pentru a sustine o afirmatie. Ce ne da dupa aceea este numai incerca ei de a-si sustine ideea cu care a plecat la drum. Se pare ca autoarea articolului a ... invatat la ID, cum se sustine o afirmatie in fata publicului. Daca asa o preda la scoala ... vai de elevii sai. |
Sfintii parintii au fost foarte stricti in legatura cu hitoronisirea femeilor in Biserica.Hristos si-a ales 12 Apostoli din care toti barbati.Cea mai mare femeie a fost Fecioara Maria , dar ea nu a avut nici o functie in Biserica , dupa cum spun parintii.Se stie ca au fost femei diaconite si care au ajutat la propovaduire dar insotite de un barbat si nu asha de capul lor.Despre femei se spune ca nu trebuie sa impuna autoritate in Biserica , nici sa predice.Preotul si Episcopul sunt chip al lui Hristos , iar Hristos a fost barbat.In canonul bisericesc doar acei botezati de parte barbateasca pot fi hitoronisiti ca preoti sau episcopi si Sfintele Taine sa fie savarsite doar de ei.
|
Citat:
Rugaciune la hirotonia unei diaconite. Dupa ce s-a facut Sfanta Ofranda [Anafora] si s-au deschis usile, inainte ca diaconul sa spuna „Pe toti sfintii", cea care urmeaza sa fie hirotonita e adusa inaintea arhiereului si acesta rostind cu glas mare „Dumnezeiescul har" si aceasta plecandu-si capul, isi pune mana pe capul ei si facand trei cruci se roaga acestea: Dumnezeule Cel Sfant si Atotputernic, Care prin nasterea dupa trup din Fecioara a Unuia-Nascut Fiul Tau si Dumnezeul nostru ai sfintit partea femeiasca si ai daruit harul si venirea Sfantului Tau Duh nu numai barbatilor, dar si femeilor, insuti si acum, Stapane, priveste peste roaba Ta aceasta si cheam-o la lucrul slujirii/diaconiei Tale, si [COLOR=red]trimite-i ei daruirea bogata a Sfantului Tau Duh pazind-o in credinta ortodoxa, dupa buna-placerea Ta implinind totdeauna aceasta liturghie a ei.[/COLOR] Ca tie se cuvine toata slava, cinstea [si inchinarea, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin]. si dupa „Amin" unul din diaconi face rugaciunea [ectenia] asa: in pace Domnului sa ne rugam. Pentru pacea care vine de sus si pentru mantuirea sufletelor noastre, Domnului sa ne rugam. Pentru pacea a toata lumea, pentru statornicia sfintelor lui Dumnezeu biserici si pentru unirea tuturor, Domnului sa ne rugam. Pentru arhiepiscopul nostru (N), pentru preotia, ajutorul, ramanerea, pacea si mantuirea lui si pentru lucrurile mainilor lui, Domnului sa ne rugam. Pentru (N) care acum este promovata diaconita si pentru mantuirea ei, Domnului sa ne rugam. Pentru ca Iubitorul de oameni Dumnezeu sa-i daruiasca slujire/diaconie neprihanita si nepatata, Domnului sa ne rugam. Pentru preaevlaviosul si de Dumnezeu pazitul nostru imparat, Domnului sa ne rugam. si in timp ce se face aceasta rugaciune de catre diacon, arhiepiscopul, avandu-si in chip asemanator mana pe capul celei hirotonite, se roaga asa: Stapane Doamne, Care n-ai respins nici femeile care se inchinau pe ele insele si doreau sa liturghiseasca, intru cat le este cuvenit, sfintelor Tale case, ci le-ai primit si pe ele in cinul liturghisitorilor, daruieste harul Sfantului Tau Duh si roabei Tale aceasta care doreste sa se inchine pe ea insasi tie si sa plineasca/umple nevoia slujirii/diaconiei, cum [COLOR=red]ai dat harul slujirii/diaconiei Tale lui Febe [Rm 16, 1], pe care ai chemat-o la lucrul liturghiei.[/COLOR] Da-i ei, Dumnezeule, sa staruie neosandita in sfintele Tale lacasuri, sa se ingrijeasca de vietuirea ei, mai ales de cumintenie, si arat-o desavarsita roaba a Ta, ca stand si ea inaintea tribunalului Tau, sa primeasca rasplata vrednica de vietuirea ei buna. Cu mila si cu iubirea de oameni a Unuia-Nascut Fiul Tau, cu Care [esti binecuvantat impreuna cu Preasfantul si bunul si de viata facatorul Tau Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin]. si dupa „Amin" ii pune pe gat sub maforion [val] orarul diaconesc cu cele doua capete in fata. si atunci diaconul stand in amvon spune: „Pe toti sfintii pomenindu-i", si celelalte. si dupa ce ea se impartaseste cu sfantul Trup si scumpul Sange, arhiepis*copul ii da Sfantul Potir, pe care primindu-l il depune pe Sfanta Masa. |
Femeile au avut multe roluri importante in crestinism. Dintre toti sfintii, cea mai mare este o femeie, cu MULT mai mare decat toti ceilalti: Maica Domnului, Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu.
Totusi, femeile nu au fost hirotonite, nici ca diaconi, nici ca preoti, nici ca episcopi. Bogdan. |
Din cate stiu diaconitele aveau alt rol, nu erau ca diaconii. Probabil de asta si rugaciunea era altfel...
|
Citat:
|
OK, sa ma exprim mai clar. Cuvantul diacon inseamna "ajutator" din cate stiu. Au fost intr-adevar multe femei ajutatoare, unele care ajutau la botezul altor femei, dar despre hirotonie in adevaratul sens la cuvantului nu poate fi vorba. Asa am citit cel putin.
Bogdan. |
Citat:
Bogdan. |
Citat:
Bogdan. |
Citat:
|
Citat:
"Stapane Doamne, Care n-ai respins nici femeile care se inchinau pe ele insele si doreau sa liturghiseasca, intru cat le este cuvenit, sfintelor Tale case, ci le-ai primit si pe ele in cinul liturghisitorilor, daruieste harul Sfantului Tau Duh si roabei Tale aceasta care doreste sa se inchine pe ea insasi tie si sa plineasca/umple nevoia slujirii/diaconiei, cum [COLOR=red]ai dat harul slujirii/diaconiei Tale lui Febe [Rm 16, 1], pe care ai chemat-o la lucrul liturghiei" |
ai uitat sa adaugi ceva mesajului tau.Prin cine a venit mantuirea in lume?printr-o femeie FECIOARA MARIA.Cui i s-a aratat Iisus prima data dupa inviere?FEMEILOR mironosite,barbatii erau ascunsi pe undeva.....asa ca ar mai trebui sa te documentezi inainte sa faci afirmatii misogine!
|
postarea mea viza cu predilectie mesajul lui getagrip
|
Era chiar culmea sa vina printr-un barbat. :D
Fratii mei crestini, am si eu o mare nelamurire si va rog sa ma ajutati. Conform cartilor sfinte, femeia trebuie sa sufere pt pacatul originar. Drept dovada - durerile nasterii. Bun, perfect de acord. Sa sufere, mama lor de pofticioase, ca ne-au condamnat la moarte pentru un afurisit de mar. Dar pisicile, saracele, cu ce au gresit? Ca ele nu au papat niciun mar, nici macar nu s-au uitat spre el, dar tot sufera la nastere. Care-o fi explicatia? |
Citat:
Crestinismul este religia iubirii,deci,draga utilizatorule,indiferent care ar fi problemele si opiniile tale,fa-ne favoarea si nu le mai ascunde in spatele acestei religii,scuteste-ne de aceasta ipocrizie! |
Citat:
:-)) |
Citat:
Nu este vorba de o pedeapsa pentru ca 'a mancat un mar', ci de o consecinta a departarii de Dumnezeu. Actul creator care ar fi trebuit sa fie numai bucurie devine si dureros. Iar natura intreaga participa la aceasta indepartare de Dumnezeu, pentru ca omul avea rolul sa o transfigureze, sa o ridice spre Dumnezeu. Deci si in natura in general exista suferinta, catastrofe, si natura asteapta mantuirea (asa spune sf. Pavel). |
Citat:
In epocipe patriarhale s-a interpretat si asa, evident, si interptretarea asta inca ii mai incanta (sau supara, deponde) pe unii si azi. |
Pai nu sufera toata natura. Sufera doar pisicile. Pe motani ii doare in cot.
Lasand gluma deoparte, sa inteleg ca partile absurde sau sinistre din Biblie sunt interpretabile, iar cele care vorbesc despre existenta unui Dumnezeu atotputernic, despre Isus, despre regulile dupa care trebuie sa ne traim viata etc, nu? Foaaarte convenabil. Chestiile astea poate ca tin la oamenii mai saraci cu duhul (cei care vor mosteni imparatia cerurilor, chestie cu care sunt de acord), iar Romania, de fapt pamantul in general duduie de astfel de specimene, dar nu merge asa usor cu cei inteligenti, cei care-si pun intrebari si nu inghit tot felul de gogosi pe nemestecate. Un sfat pentru tineri: Question everything. |
Citat:
Apropo,daca nu deranjeaza intrebarea...cam cati anisori ai? |
Cine a zis ca nu le aplic? Eu nu iau totul mot-a-mot, mi se pare doar amuzant cum partile convenabile din Biblie sunt preluate ad literam, iar cele incomode sunt 'interpretabile'. Cu alte cuvinte (ca vad ca subtilitatile nu prea au trecere pe-aici), daca in Biblie scrie ca sexul inainte de casatorie e pacat, e batut in cuie. Daca scrie ca Dumnezeu a poruncit ca un om sa fie ucis pentru ca a adunat lemne duminica, asta e interpretabil. Very interesting, vorba francezului.
|
Citat:
Pai, nu e chiar asa. Si partile convenabile (nu prea stiu exact din ce punct de vedere convenabile) sunt interpretate, si inca foarte divers si subtil, de crestini. Totul este interpretat, nu exista text care sa poata fi citit fara interpretare, de altfel, in afara poate doart de declaratia de impozit.. Iar textele religioase, mai abitir. De altfel nu stiu de ce pui la partile convenabile aia cu sexul inainte de casatorie :-) Iar aia cu lemnele (de unde ai scos-o, de fapt? Dumnica?? Poate sambata, de sabat.. nu stiu de uunde iti extragi cunostintele biblice), si multe legi din levitic, nu se mai aplica pentru ca litera legii nu mai este valabila de la venirea lui Hristos. |
Convenabile din punctul de vedere al Bisericii si al conducatorilor ei, care au tot interesul sa mentina populatia indobitocita si subjugata lor. Si subliniez LOR. Religia este o industrie, si inca una profitabila. Din fericire, afacerea pierde clienti. Ca exemplu, la recensamantul din 2001 din SUA, 14.1% s-au declarat atei, fata de 8.4% in 1990. In tarile mai evoluate, acest proces este mai rapid. E foarte interesant sa arunci o privire peste clasamentul importantei religiei in tarile lumii. La coada clasamentului se afla tari ca Suedia, Estonia, Norvegia, Hong-Kong, iar in fruntea lui troneaza Egipt, Sri Lanka, Indonezia, Bangladesh, Tanzania, etc. Cam asa si cu oamenii religiosi.
|
Citat:
|
Cliseu, ne-cliseu, asta e adevarul.
|
Citat:
|
Citat:
Trebuie vazut si ce rezultate au dat statele declarat atee. Din care a facut parte si Romania pana acum 20 de ani. Nu stiu ce varsta ai dar eu am apucat vremurile alea, si mie ateii incercau sa-mi spele creierul. Din fericire nu au reusit. ;-) |
Ce rezultate din ce punct de vedere? Al calitatii vietii? Al civilizatiei? Al nivelului de trai? Rezultate de invidiat, te asigur.
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 00:47:15. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.