![]() |
Fericitul Augustin
Este un sfant ce se regaseste in calendarul ortodox, pe 15 iunie. S-a nascut in anul 354.
Din ce am inteles, este unul din cei mai mari teologi crestini, episcop, filozof, stalp al crestinatatii. Opera sa este foarte cuprinzatoare si se bucura de o influenta deosebita in Biserica Catolica. Judecand dupa importanta scrierilor sale, ar trebui pomenit si citat tot atat de mult ca Vasile cel Mare sau Ioan Gura de Aur. Si totusi perceptia mea este ca acest sfant este marginalizat si ignorat in Biserica Ortodoxa. Are baze in realitate aceasta perceptie? Daca da, care sunt motivele acestei marginalizari? |
Motivul principal al marginalizarii lui Augustin in Biserica Ortodoxa este sustinerea de catre acesta a invataturii despre predestinare conform careia oamenii se nasc fie pentru mantuire si altii pentru chinurile vesnice indiferent de eforturile lor pentru a obtine mantuirea
|
Dogmele Bisericii Catolice se bazeaza, in mare parte, pe doctrina Fericitului Augustin. Mie mi s-a spus ca Fericitul Augustin nu este acceptat ca sfant la noi (ci doar ca fericit), pentru ca sunt indoieli asupra sfarsitului sau. El fusese in tinerete maniheist si s-ar parea (nu se stie) ca la batranete s-ar fi reorientat spre maniheism. este si problema aceea cu predestinarea, mai sunt si niste pasaje in care nu este foarte clar in ce crede, parca se indoieste... Oricum, scrierile lui sunt fascinante, atat de personale si atat de framantate... nu e scrierea senina a Sfintilor Parinti. Mie imi plac scrierile lui, dar nu ii egaleaza pe Sf. Parinti. Daca BOR a hotarat asa, a avut motivele ei. Mie imi place sa il citesc pe Augustin, e fascinant, aceeasi parere as fi avut-o si daca era considerat sfant, si daca nu era. Si apoi, cati sfinti sunt in calendar si noi nici nu am auzit de ei? cati oameni duc o viata de sfintenie si noi nu stim?
|
Augustin deasemenea vedea mantuirea ca pe un proces pur legalist, pe cand in conceptia ortodoxa, mantuirea este unirea omului cu Dumnezeu, induhovnicirea omului, urcusul omului la starea primordiala pt care a fost creeat
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
BO nu il considera pe Augustin atat de mare sfant pentru ca mai multe din ideile lui au dus la erezii mai tarziu, chiar daca poate atunci cand le-a scris nu erau erezii, ci doar niste ganduri mai originale sau mai exagerate, pe care el le spunea intr-un context specific. Insa F. Augustin a scris si multe lucruri perfect conforme cu ortodoxia. El este considerat sfant - de fapt la ortodocsi nu se face in rest deosebirea intre fericit si sfant, ca la catolici, este vorba aici doar de un titlu, care marcheaza importanta mai mica. |
Atunci ce vinovat e bietul om ca altii i-au luat ideile si le-au impins spre erezie? Si daca erezia protestanta este motivul pentru care ortodocsii nu-i dau prea mare importanta lui Augustin, atunci de ce nu au si catolicii aceeasi atitudine fata de el?
Augustin nu e un sfant "local", "de Vest", e unul din sfintii bisericii primare si un teolog care a pus umarul la consolidarea atat a ortodoxiei cat si a catolicismului, asa ca nu vad de ce sa fie tratat diferit. |
Citat:
Nu este asa pt alti teologi parinti occidentali, care au ramas si la noi, ca sf Hilarie de Potiers sau sf. Ambrozie de Milano. 2. Mai are si idei care au ramas si la catolici, de ex. doctrina despre pacatul originar vazut ca o vina personala a fiecaruia. Si altele, care s-au spus pe aici. A avut pe alocuri o teologie mai rationalista, care a inflorit apoi in vest si a dat scolastica. 3. Suntem raspunzatori si pentru umbrele pe care le fac ideile noastre, pentru dezvoltarile ulterioare ale lor. Unii spun ca Marx saracul avea numai idei bune care au fost aplicate prost. Ei bine nu. El este responsabil pentru ororile comunismului. De altfel si in ideile lui se vede decizia de a da cu tavalugul peste toate clasle sociale care s-ar opune revolutiei. |
Citat:
|
Citat:
Insa uite, asa s-a hotarit. Oricum, nu noi ci Dumnezeu hotaraste ce loc are cineva langa El. Cred ca mai degraba ca ierarhizarea asta joasa a lui Augusitin are caracter mai degraba pedagocic. |
Citat:
|
In orice calendar ortodox al BOR cel putin, Fericitul Augustin este sarbatorit pe 15 iunie impreuna cu Fericitul Ieronim. Nu cred ca mai sunt alti fericiti in calendarul ortodox, s-ar putea sa ma insel?
|
Citat:
|
Ah, m-am prins, tu esti dintr-aia ciudatii.
|
Citat:
De sf Aposatol Pvel am auzit si vad ca el imbratisa pe toti si pe toate PENTRU A DA INAINTE, dar tu cine esti? ...de aceea dupa cum observi reactiile la ceea ce afirmi sunt foarte limitate |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
“Fraților, vă mărturisesc că Evanghelia propovăduită de mine, nu este de obîrșie omenească; pentrucă, n'am primit -o, nici n'am învățat -o dela vreun om, ci prin descoperirea lui Isus Hristos.” (Galateni 1:11,12) “6. Mă mir că treceți așa de repede dela Cel ce v'a chemat prin harul lui Hristos, la o altă Evanghelie. 7. Nu doar că este o altă Evanghelie; dar sînt unii oameni cari vă tulbură, și voiesc să răstoarne Evanghelia lui Hristos. 8. Dar chiar dacă noi înșine sau un înger din cer ar veni să vă propovăduiască o Evanghelie, deosebită de aceea pe care v'am propovăduit -o noi, să fie ANATEMA! 9. Cum am mai spus, o spun și acum: dacă vă propovăduiește cineva o Evanghelie, deosebită de aceea pe care ați primit -o, să fie ANATEMA! 10. Caut eu oare, în clipa aceasta, să capăt bunăvoința oamenilor, sau bunăvoința lui Dumnezeu? Sau caut să plac oamenilor? Dacă aș mai căuta să plac oamenilor, n'aș fi robul lui Hristos. “ (Galateni 1) |
Citat:
Ce-i aia DORVS? |
Cine l-a facut pe Augustin de Hippo “sfint” ortodox?
Pina in secolul al XVIII-lea in sinaxarul ortodox nu exista nici un sfint sau fericit cu acest nume. Nicodim Aghioritul (1749 – 1809), un teolog, este cel care l-a introdus pe Augustin in sinaxar pentru prima oara. Dupa cum puteti gasi si pe OrthodoxWiki, Nicodim Aghioritul a fost influentat in mod semnificativ de spiritualitatea romano-catolica. A tradus carti papistase, a folosit canonul roman, a adoptat invataturi eretice. S-a pastrat chiar si o scrisoare prin care Nicodim Aghioritul solicita unui episcop o indulgenta cu promisiunea de a plati in numerar pentru ea. Cu toate acestea, Patriarhia Ecumenica (oare putea fi alta?) a socotit de cuvinta sa-l canonizeze in 1955 (iulie 14).
|
Citat:
Sunt multi sfinti occidentali din primul mileniu (dinainte de schisma) care pot fi si sunt considerati sfinti ortodocsi in deplinatatea sensului, insa nu ii vei gasi in sinaxarele ortodoxe, pentru ca nu erau cunoscuti cand s-au facut ele. De ex. sfantul Martin din Tours, un mare sfant, sau sfantul Ambrozie din Milano. Mai sunt multi, multi de tot. Sotul meu care este ortodox poarta un nume de sfant occidental. (il purta dinainte, nu a fost nevoie sa si-l schimbe) NB Sfantul Nicodim Aghioritul este cel care a alcatuit varianta actuala a Filocaliei, o culegere foarte importanta de texte ascetice, si daca nu ma insel si Pidalionul, o culegere comentata de canoane. |
Parintele Serafim Rose a scris o carte in care ia apararea Fericitului Augustin: "Locul Fericitului Augustin in Biserica Ortodoxa".Parintele afirma: "In ce ma priveste, eu ma tem mai mult de inimile reci ale celor "corecti intelectual" decat de orice greseli pe care le-ai putea gasi la Augustin. Simt in acesteinimi reci o pregatire pentru lucrarea lui Antihrist (a carui imitare a lui Hristos trebuie sa se intinda si la "teologia corecta"!); simt la Augustin dragostea lui Hristos." Cred ca nimeni nu il poate banui pe Parintele Serafim de vreo inclinatie ecumenista...
|
Daca anormalul a devenit normal, atunci cu siguranta si ecumenistul este ortodox.
Cum se face ca nimeni nu a gasit de cuvinta sa-l canonizeze pe Nicodim Aghioritul vreme de 150 de ani si tocmai masonul Athenagoras Spyrou (cunoscut si ca patriarh ecumenic) a ajuns sa o faca?! |
Citat:
|
Iertare ca intervin.
Din cate stiu, daca ma insel rog sa ma corectati, Fericitul Augustin combatea pe Mani si ca raspuns la invinuirea aceluia de politeism, ca ar crede in 3 dumnezei, Augustin a formalizat invatatura care priveste Persoanele Treimice ca simple relatii in cadrul dumnezeirii. El a fost nevoit sa dezvolte aceasta formalizare nefericita doar sa poata raspunde la acuzatia celuilalt. Sigur, n-a gasit cea mai fericita formula, insa urmasii au impins mult prea departe formalismul relatiilor din Sfanta Treime. Meritul lui Augustin ramane insa de necontestat si de admirat. Toata consideratia mea. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Scrierile Pr. Rose au fost si au ramas controversate. |
Citat:
Joachim III apare inscris in lista masonilor Marii Loje a Greciei; el este considerat ca promotorul ecumenismului in Biserica Ortodoxa, inclusiv de catre actualul Patriarh Ecumenic, Bartolomeu: “For that reason, as the Church of Constantinople , since my blessed predecessor, Patriarch Joachim III issued his famous Encyclical of 1902, we believe strongly that re-establishing communion between Christians is a prime urgent duty for us all, for it is a commandment given by Christ our Saviour in his last prayer.” (“The rich future of hope for the Conference of European Churches”, discurs cu ocazia implinirii a 50 de ani de la infiintarea Conferintei Europene a Bisericilor, http://assembly.ceceurope.org/filead...holomew_EN.pdf) |
Scrierile Pr. Rose au fost si au ramas controversate.[/quote]
Controverse legate de scrierile Cuviosului Serafim, sunt in legatura cu cartea sa:"Sufletul dupa moarte" si sunt pornite de Arhiepiscopul Lazar Puhalo ( o personalitate mai controversata decat Parintele Serafim , fiind dat afara din ROCOR).Controversa cartii Cuviosului Serafim este legata de vamile vazduhului, existenta carora este negata de Arhiepiscopul Lazar. Mari Sfinti precum:Atanasie cel Mare, Ioan Gura de Aur, Macarie Egipteanul, Serafim de Sarov, Ignatie Briancianinov si Ioan Maximovici sustin existenta vamilor vazduhului la fel ca Parintele Serafim. |
Citat:
Dealtfel, Lazar Puhalo nu a fost singurul care a contestat scrierile lui Seraphim Rose. Sfintul Sinod ROCOR a invitat mai multi teologi sa-si spuna parerea dupa care a decis sa-i ceara atit Pr. Rose, cit si Dn (deacon pe-atunci) Puhalo sa se abtina de la orice alte comentarii. De ce? Pentru ca "vamile vazduhului" pot fi cel mult o teleogumena in Biserica Ortodoxa, dar nu asta este subiectul care se discuta aici. |
”Iubește și fă ce vrei!”
De multe ori am auzit îndemnul ăsta, dar nu am fost de acord cu el. Acum am aflat și cine l-a inventat. Se pornește probabil de la ideea că iubirea e cea mai mare dintre virtuți și, dacă iubești, nu poți greși sau păcătui. Nu e chiar așa. Cea mai înaltă virtute a unui creștin este dreapta judecată sau discernămîntul sau darul deosebirii duhurilor. Această primă calitate este cea care ne ajută să direcționăm dragostea unde trebuie și cum trebuie, pentru că de multe ori crezînd că facem un bine comitem de fapt un păcat - sub aura acoperitoare a iubirii. Să dau un singur exemplu. Ne iubim copiii cu dragoste naturală, părintească. Nu trece mult timp și începem să-i hrănim cu hrană tare, după care imediat apar în meniu dulciurile. Din cînd în cînd sau chiar frecvent aducem acasă ciocolată, bombonele și alte cele, manifestîndu-ne așa-zisa dragoste pentru propriii copii - lucru care stă tocmai invers. Ba mai mult, le dăm și altor copii dulciuri, iar cazul cel mai dureros este prezența lor în Biserică, cu aprobarea preotului, ca ”răsplată” pentru faptul că au participat cuminți la Împărtășire. Or asta numai iubire nu e. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 08:14:33. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.