![]() |
Cine a gresit matei sau luca.
MATEI 2;13,14,15.
Dupa ce au plecat magii,un inger al Domnului s-a aratat in vis lui Iosif si i-a zis:"Scoala-te, ia Pruncul si fugi in Egipt si ramai acolo pana iti voi spune eu;caci Irod va cauta Pruncul,ca sa-L omoare."Iosif s-a sculat,a luat Pruncul si pe mama Lui, noaptea,si a plecat in Egipt.Acolo a ramas pana la moartea lui Irod,ca sa se inplineasca ce fusese vestit de Domnul prin prorocul,care zice:L-am chemat pe Fiul Meu din Egipt. LUCA 2;39,40 Dupa ce au inplinit tot ce poruncea Legea Domnului,Iosif si Maria s-au intors in Galileea,in cetatea lor,Nazaret.Iar Pruncul crestea si se intarea;era plin de intelepciune si harul lui Dumnezeu era peste El. Poate cineva sami dea o informatie despre aceasta contradictie? POATE CA NU E CONTRADICTIE DAR LA PRIMA VEDERE ASA PARE,AI IMPRESIA CA VORBESTE DE 2 FAMILII DIFERITE CU ACELEASI NUME,UNA SE DUCE IN EGIPT IAR ALTA IN GALILEA CETATEA NAZARET. |
Mare provocare e asta, frate draga!
Nu stiu daca ii pot face fata, dar incerc o lamurire cat de cat... Daca gresesc e vina mea si rog sa ma corecteze cei in masura. Inainte de asta, o mica poveste. Se zice ca un avva auzea in fiecare seara dinspre chilia novicelui un fel de bolboroseli si lalaituri ciudate. La un moment dat il intreaba pe novice: - Ce faci, mai, in fiecare seara ca aud numai lalaieli de la tine din chilie? - A, parinte, invat citate din scriptura. Numai ca n-am tinere de minte si atunci le cant, ca am ureche muzicala si le retin mai usor. Stiti, duminica dupa slujba, ne intalnim noi astia, novicii, si facem un fel de joc. Unul spune o parere, si incearca s-o sustina cu citate din scriptura. Iar ceilalti, s-o rastoarne. Si castiga cine stie mai multe citate. - Mai copii, mai, pai voi stiti ce faceti? Voi puneti caramizi pe pahare de cristal. Nici caramizile nu stau si se rastoarna si paharele se sparg! Raspunsul in postul urmator, dupa ce ma pregatesc cat reusesc... |
Iarta-ma !!
Unde vezi tu contradictia, unul se refera la o perioada din viata Lui, altul la alta perioada. Pace tuturor si iertati-ma daca v-am gresit.
|
Citat:
Cine a gresit matei sau luca se scrie Cine a gresit: Matei sau Luca? au implinit, nu "au inplinit" sa-mi dea, nu "sami dea" POATE CA NU E CONTRADICTIE DAR - se pune virgula inainte de DAR UNA SE DUCE IN EGIPT IAR - se pune virgula inainte de IAR IN GALILEA CETATEA NAZARET - corect este IN GALILEEA, CETATEA NAZARET Nu se scrie niciodata un text cu litere majuscule, deoarece se intelege ca tipi la cititori. |
Sa nu ne pripim cu reprosurile. Fratele recunoaste cinstit ca s-ar
putea sa se insele si cere sprijin la noi pentru o intelegere corecta. Pe cat pot, ma voi stradui sa-i dau acest sprijin. Deci, cele patru evanghelii nu sunt simple biografii. Ele transmit un mesaj, "vestea cea buna", fiecare axandu-se pe anumite aspecte din viata Mantuitorului si accentuand fatete diferite, dar complementare, din viata si invataturile Sale, si lasand in umbra altele, functie de ceea ce dorea autorul sa sublinieze. Astfel, Matei accentueaza cel mai bine invataturile, vezi predica de pe munte, Marcu dramatizeaza foarte bine minunile, Luca incearca o sinteza si o echilibrare intre cele doua, iar Ioan, cel mai profund, accentueaza simbolistica lucrarii Mantuitorului. Prima minune descrisa de Ioan e prefacerea apei in vin la nunta din Cana, desi ceilalalti apostoli o plaseaza altundeva. Simbolistica pe care apostolul Ioan doreste s-o sublinieze aici e sa arate justificarea pentru care a venit Mantuitorul in lume: se terminase vinul cel vechi (credinta dupa Vechiul Testament) si trebuia reinoita printr-un nou legamant, o nunta intre Noul Mire si mireasa Sa, Biserica. Urmatoarea fapta e izgonirea vanzatorilor din templu, care semnifica curatirea Casei Domnului in vederea primirii Duhului. Urmeaza exemplificarea nevoii de transformare interioara pentru primirea Duhului in biserica cea mica, cea din inima omului, prin convorbirea cu Nicodim. Si ca a venit in lume nu numai pentru casa lui Israel, ci pentru toti oamenii, prin convorbirea cu samariteanca la fantana lui Iacob, fantana care simbolizeaza izvorul nesecat de apa vie care este Iisus Hristos. Deci citatele din fiecare evanghelie nu trebuiesc contrapuse, ci e nevoie sa fie intelese si adancite numai in completare unele cu altele. Inca o data, daca am gresit cumva, rog sa ma corectati. |
Citat:
Asta ne-a fost de real folos. @gavriil. Biblia e plina de contradictii. Asta daca te apuci sa o citesti singur si de capul tau. Ortodocsii, ce au diferit de sectarii dupa biblie, e ca au si interpretarea ei in Sf. Traditie. Deci, la ortodocsi, biblia nu se citeste, se interpreteaza. Daca citesti biblia ca pe o carte oarecare, iti vei da seama ca sunt aproape mii de contradictii si greseli. Uite, de exemplu, Iisus a sarbatorit sau nu Pastele la Cina cea de Taina? In 3 evanghelii se spune ca da, intr-una se spune ca a fost doar o cina, nu pastele (nu stiu exact, corectati-ma daca ma insel). Adventistii, secta dupa biblie, au luat asta ca fiind ca sa sarbatorea Pastele, pentru ca asa scrie in 3 dintre ele. Ortodocsii, stiu prin Sf. Traditie, care e nimiscata de 2000 de ani, ca de fapt, sarbatorea o cina. Sa spui dupa ce s-a pastrat atata timp un ritual, cel al impartasaniei, ca e fals, bazandu=te pe o carte e absurd. Nu am exact raspunsul la intrebarea ta, dar eu pot sa iti spun ceva despre Evanghelii. E adevarat ca se vb despre acelasi OM, insa se vorbeste din punctul de vedere a 4 barbati diferiti, care, chiar daca au fost purtati de Duhul Sfant, au avut particularitatile lor. Daca citesti evanghelia dupa Marcu, sa o vezi cum descrie un Iisus suparat, manios. Daca citesti E dupa Ioan, o sa vezi o prezentare lunga, aproape poti sa zici exhaustiva, despre un Iisus calm, imperturbabil, optimist in ceea ce priveste mersul lucrurilor. Iti recomand sa citesti aceste doua evanghelii in paralel. |
Citat:
|
Pentru UMILUL sa stii ca nu ai dreptate .
E vorba de un copil care a fost inchinat DOMNULUI dupa cum spune legea. Specifica ca era un PRUNC nu ca are o alta virsta. |
In evanghelia dupa MATEI e scris ca au plecat in partile Galileii intro cetate numita Nazaret si nu pomeneste nimic de omul sfint Simeon si de prorocita Ana iar in evanghelia dupa LUCA spune ca sau intors in cetatea lor Nazaret care era in Galileia si nu pomeneste nimic de copiii omoriti de Irod oare nu era ceva asa de important pentru LUCA acest fapt.
|
De fiecare data am incercat sa inteleg evangheliile intr-o complementaritate. Exemplul amintit mai sus legat de nasterea Mantuitorului poate ridica dificultati daca nu avem in vedere complementaritatea. Cei doi vorbesc despre nasterea Mantuitorului insa surprind momente diferite, spre exemplu Matei vorbeste despre venirea magilor care au gasit pruncul in casa, iar Luca despre venirea pastorilor care au gasit pruncul culcat in iesle. Se contrazic evanghelistii?
Din acest exemplu este de inteles ca evanghelistii nu se contrazic dar surprind momente diferite. Acelasi lucru il putem deduce si din exeplul amintit de gavriil. Luca dupa ce a amintit de ritualul iudaic indeplinit de Maica Domnului si care nu este prezent la Matei, a sarit peste plecare in Egipt si a continuat cu sosirea din Egipt si cateva evenimente din copilaria Mantuitorului. |
Citat:
|
Citat:
|
[quote=georgeval;175612]Nu avea nici un sens sa repete cele legate de nastere. Interesul Evanghelistilor era legat de mesajul lui Hristos- de aceea nu avem informatii despre copilaria lui Hristos.[/quote
AI DREPTATE. Toti au fost inspirati de DUHUL SFINT si totusi nu au scris la fel evenimentele. CARE A FOST MOTIVUL DE NU AU SCRIS LA FEL EVENIMENTELE? |
Citat:
|
[quote=gavriil;175628]
Citat:
De fiecare data am incercat sa inteleg evangheliile intr-o complementaritate. Exemplul amintit mai sus legat de nasterea Mantuitorului poate ridica dificultati daca nu avem in vedere complementaritatea. Cei doi vorbesc despre nasterea Mantuitorului insa surprind momente diferite, spre exemplu Matei vorbeste despre venirea magilor care au gasit pruncul in casa, iar Luca despre venirea pastorilor care au gasit pruncul culcat in iesle. Se contrazic evanghelistii? Din acest exemplu este de inteles ca evanghelistii nu se contrazic dar surprind momente diferite. Acelasi lucru il putem deduce si din exeplul amintit de gavriil. Luca dupa ce a amintit de ritualul iudaic indeplinit de Maica Domnului si care nu este prezent la Matei, a sarit peste plecare in Egipt si a continuat cu sosirea din Egipt si cateva evenimente din copilaria Mantuitorului. |
Citat:
Deci, sunt de acord cu Georgeval, aceste carti trebuie privite intr-o anumite complementaritate. Ce s-ar fi intamplat daca toate evangheliile erau scrise autoritar? Partea de mila si de duiosie nu era amintita? Am fi toti niste musulmani cu kalashnikov-uri in mana. In viziunea mea, raspunsul la aceasta intrebare ramane la fel: [quote=gavriil;175628] Citat:
|
Ah, da, era sa uit. George,
ieslea era in aceeasi incapere cu casa :1: nu se spune nimic despre Iisus in adolescenta ca numai dupa ce L-a botezat Ioan a inceput operatiunea; iar scriitorii cred ca se gandeau la ce e important, nu cred ca le veneau sa puna intrebari de genul: dar gimnaziul unde L-ati facut? Sincer, astea nu sunt contradictii. Sunt interpretari ciudate. Eu ma asteptam la realele contradictii, cele numerice, si cu batmanul pasare. :1: |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Oare lea vorbit DUHUL SFINT diferit evanghelistilor cu privire la nastere sau intoarcerea in locul(Nazaret ori Egipt) care este specificat in biblie?
|
Citat:
Incearca tu sa scrii acum o povestire despre un eveniment, chiar foarte important din viata ta, care s-a pertrecut acum vreo 30 de ani (nu stiu ce varsta ai, daca erai prea mic atunci pune 20). Sau sa decsrii o persoana care a murit atunci, si care te-a marcat. Ai sa vezi ca ai sa retii lucrurile esentiale, iar alta persoaana care le-ar scrie o sa retina altele. Sigur, noi credem ca a ajutat si Sfantul Duh la alegerea celor scrise si ca apostolii il aveau pe Hristos viu printre ei (prin trairea crestina si prin euharistie). Asta nu iti cer sa crezi, vorbeam numai din punct de vedere uman-literar-documentarisitc. |
Citat:
|
Citat:
Exista doua posibilitati: oamenii care au scris scripturile au uitat pur si simplu cum era firea lui, si atunci ma intreb cite lucruri au mai uitat sau denaturat involuntar, sau au modificat in functie de cui scriau modul in care s-au intimplat lucrurile, si atunci ma intreb cite lucruri au modificat in mod voluntar. Parerea mea este ca putem lua mesajul, acelasi in toate scripturile, si ca putem considera totul ca fiind o parabola. Asa ar avea sens. |
Citat:
Deci cand au fost scrise, aceste texte aveau deja in spate o traditie orala, fusesera recitate si rasrecitate, in mare parte. Sa nu uitam ca oamenii din acea vreme aveau mai putine distractii audio-vizuale, si multi nu stiau sa scrie, deci memoria lor era altfel. Eu cred ca evanghelistii nu uitasera de loc cum era Iisus. Cei care il vazusera nu aveau cum sa uite, cei care transcriau spusele celor care il vazusera repetau intocai traditia orala transmisa cu grija prin kerigma. Ceea ce spun nu am scos din capul meu, sunt rezultatele unor studii serioase. |
Citat:
|
Citat:
Asa ca depinde ce ne convinge pe noi. Si mai depinde de ceva nedefinivbil, o intuitie, o cautare a mintii si a inimii. |
Citat:
8 În oricare cetate veți intra și unde vă vor primi oamenii, să mâncați ce vi se va pune înainte; 9 să vindecați pe bolnavii care vor fi acolo, și să le ziceți: „Împărăția lui Dumnezeu s-a apropiat de voi.” 10 Dar în oricare cetate veți intra, și nu vă vor primi, să vă duceți pe ulițele ei, și să ziceți: 11 „Scuturăm împotriva voastră, chiar și praful din cetatea voastră, care s-a lipit de picioarele noastre; totuși să știți că Împărăția lui Dumnezeu s-a apropiat de voi.” 12 Eu vă spun că, în ziua judecății va fi mai ușor pentru Sodoma decât pentru cetatea aceea. Dupa tine fragmentul de mai sus e real sau o parabola? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
In alta ordine de idei, ce propavaduiau apostolii, credinta in Dzeu, invierea lui Hristos sau bunatatea ce trebuia sa caracterizeze omul credincios? |
Citat:
|
Citat:
Sigur, este real. De ce nu le-ar fi zis asa? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Si o intrebare distractiva: unde s-a pierdut comunismul care vad ca incepea sa fie in voga in timpul faptelor? Stiu glykys, sa citesc mai departe :) |
Citat:
23. Ce este mai ușor? A zice: Iertate sunt păcatele tale, sau a zice: Scoală și umblă? 24. Iar ca să știți că Fiul Omului are pe pământ putere să ierte păcatele, a zis slăbănogului: Ție îți zic: Scoală-te, ia patul tău și mergi la casa ta. 25. Și îndată, ridicându-se înaintea lor, luând patul pe care zăcuse, s-a dus la casa sa, slăvind pe Dumnezeu. Nu am inteles intrebarea cu comunismul, sorry. |
Citat:
Pai n-ai vazut ca toti isi puneau averile la comun, mai ceva ca in comunism? |
Ora este GMT +3. Ora este acum 04:56:52. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.