Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Despre Biserica Ortodoxa in general (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=506)
-   -   "Doua scurte povesti despre ortodoxie" de Andrei Plesu (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=7675)

Florin-Ionut 24.11.2009 18:51:28

"Doua scurte povesti despre ortodoxie" de Andrei Plesu
 
http://www.dilemaveche.ro/index.php?...ticol&id=11878

Mi s-a întîmplat, uneori, să fiu întrebat de prieteni din vest ce este, în fond, ortodoxia. Nici ei, nici eu nu aveam timp pentru ample dezvoltări istorice și dogmatice. Am ales deci o cale mai curînd anecdotică, pornind de la unele situații de viață. Una din ele mi-a fost relatată, cu mulți ani în urmă, de prietenul meu Horia Bernea. O trăise el însuși. Într-o zi de vară bucureșteană, foarte călduroasă, cu asfalt moale, străzi pustii și arome incerte, Horia ajunsese, ca din întîmplare, în preajma unei biserici. S-a simțit îndemnat să intre. Ca să se reculeagă, desigur, dar nu mai puțin ca să iasă un timp din bătaia soarelui și să se bucure de un salutar episod de răcoare. Voia, cu alte cuvinte, să beneficieze simultan de confortul sufletesc și de cel al respirației destinse, ambele reunite, în spațiul sacru, prin dubla semnificație a Duhului: adiere duhovnicească, însuflețitoare, și suflare proaspătă, dătătoare de viață. Din nefericire, acest elan nobil și legitim a fost amputat prompt, deîndată ce prietenul meu a intrat în biserică, înăuntru nu era nici un credincios: doar parohul locului, singur, așezat la o masă improvizată, dinaintea altarului. Masa era acoperită cu ziare, preotul înfrunta arșița îmbrăcat lejer, în maieu, iar pe masă așteptau să intre în rol, dacă nu cumva intraseră deja, o sticlă cu vin și un pahar. Horia Bernea avea, pentru vin, o afecțiune creștinească. Scena cu care se confrunta i s-a părut, totuși, indigerabilă, ceea ce, conform temperamentului lui necomplezent, n-a întîrziat să declare: „Bine Părinte, se poate așa ceva? Intru smerit în biserică, vreau să mă rog și dau peste dumneata instalat în fața altarului ca la bodegă! E normal?“ Preotul n-a dat nici un semn de tulburare. Nu s-a rușinat, nu s-a mîniat, nu și-a cerut scuze. A spus doar atît: „Fiule, aici e casa Domnului. Eu, unul, mă simt foarte bine sub acoperișul ei. Mă simt ca acasă. Dacă dumneata nu te simți bine, poftește afară!“ Ca unul pentru care „firescul“ era o virtute esențială, Horia Bernea a fost entuziasmat de reacția preotului. I se părea, cum mi s-a părut și mie după ce am ascultat povestea, că în cuvintele lui se exprimase o componentă constitutivă a spiritului ortodox: naturalețe, lipsa oricărei solemnități juridice, și un mod caracteristic de a trăi bucuria, fără ipocrizie, fără frustrări abisale, fără... psihanaliză. Farmecul unui astfel de amplasament spiritual e de necontestat. Ar fi de adăugat că acolo unde e farmecul e și primejdia. Naturalețea poate vira, în absența discernămîntului, spre trivialitate, iar refuzul mentalității juridice, al literalismului îngust, poate duce la relativizarea oricăror reguli, la excesul „pogorămintelor“, al concesiei scuzabile. Cît despre valorificarea bucuriei, ea poate aluneca oricînd către un imanentism lucrativ și voios, sentimental și nesimțitor deopotrivă.

O a doua împrejurare semnificativă mi-a fost relatată de Părintele Iustin Marchiș. E vorba de o întîlnire, la mînăstirea Sîmbăta, între doi frați ai Comunității catolice Saint Jean și Teofil Părăian, vestitul monah nevăzător al obștei făgărășene (trecut de curînd la cele veșnice). „Cu ce treburi pe-aici, cu ce vă ocupați?“ – a întrebat, abrupt, Părintele Teofil. „Îl căutăm pe Dumnezeu“ – a sunat, cuviincios, răspunsul oaspeților. „Cum adică, sînteți călugări și nu L-ați găsit încă?“ s-a mirat, ironic, gazda ortodoxă. Dialogul acesta e cît se poate de instructiv pentru evaluarea orientării spirituale a celor două confesiuni creștine. Catolicismul mizează preponderent pe dimensiunea căutării, a interogației, a cercetării care nu exclude, ba dimpotrivă, instrumentarul rațiunii, în vreme ce ortodoxia e mai degrabă celebrarea extatică a faptului de a fi găsit. Catolicismul e febril, ortodoxia e euforică. De bună seamă, nu cauți niciodată fără perspectiva de a găsi („nu m-ai căuta, dacă nu m-ai fi găsit“ spune o vorbă celebră), și nu găsești niciodată pentru a te instala, decerebrat, în placiditatea unei soluții gata-făcute. Dar e limpede că avem de a face cu o caracteristică diferență de accent: investigație tenace, pe de o parte, sărbătoare glorificatoare, pe de alta. De la dogmatică la doxologie. Cum s-a ajuns la această fractură și în ce mod poate fi ea depășită, fără ecumenisme de conjunctură, asta este o altă poveste, greu de rezolvat anecdotic.

Fani71 24.11.2009 19:22:51

Ce frumos text!
Ma intreb totusi daca Plesu nu descrie aici (prin prietenii sai) mai degraba o ortodoxie ideala. Asa a fost candava si asa ar trebui sa fie ortodoxia, dar este ea asa astazi?

Noesisaa 25.11.2009 02:22:04

Interesant. Si totusi...chiar asa trebuie sa fie ortodoxia? Eu nu vad naturalete intr-un preot imbracat in maieu band ca la carciuma in fata altarului. Daca asta e naturalete, atunci ...Sigur, fara solemnitate juridica, fara ipocrizie, fara frustrari...dar fara introspectie?

Apoi: "Catolicismul e febril, ortodoxia e euforică." Ironia este ca ambele stari sunt anormale. Sigur, probabil ca Dl. Plesu vroia sa faca un fel de joc de cuvinte. Si atunci ce facem, mergem pe calea de mijloc, protestantismul?

Citat:

Dar e limpede că avem de a face cu o caracteristică diferență de accent: investigație tenace, pe de o parte, sărbătoare glorificatoare, pe de alta. De la dogmatică la doxologie. Cum s-a ajuns la această fractură și în ce mod poate fi ea depășită, fără ecumenisme de conjunctură, asta este o altă poveste, greu de rezolvat anecdotic.
Sigur. As indrazni un raspuns: aceasta fractura in accent nu arata neaparat separarea, si poate nici nu trebuie depasita, fiindca arata complementaritatea. Ce poate fi mai inaltator decat euforia sarbatoririi din toata inima a incredintarii ca Adevarul poate fi inteles prin cautari febrile.

anna21 25.11.2009 03:56:12

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 184799)
http://www.dilemaveche.ro/index.php?...ticol&id=11878
Catolicismul e febril, ortodoxia e euforică. De bună seamă, nu cauți niciodată fără perspectiva de a găsi („nu m-ai căuta, dacă nu m-ai fi găsit“ spune o vorbă celebră), și nu găsești niciodată pentru a te instala, decerebrat, în placiditatea unei soluții gata-făcute. Dar e limpede că avem de a face cu o caracteristică diferență de accent: investigație tenace, pe de o parte, sărbătoare glorificatoare, pe de alta. De la dogmatică la doxologie. Cum s-a ajuns la această fractură și în ce mod poate fi ea depășită, fără ecumenisme de conjunctură, asta este o altă poveste, greu de rezolvat anecdotic.

Fara indoiala, pentru Andrei Plesu invatatura ortodoxa este doar o colectie de "vorbe celebre" si intamplari care pot fi relatate "anecdotic".

GeorgeS 25.11.2009 08:34:50

Parintele Gheorghe Holbea ne spunea la cursurile preotesti ca un exemplu clasic de carte care se incadreaza in noul curent post-modernist este "Despre Ingeri" a lui Andrei Plesu. Va dati seama de aici ce este in capul omului.;)

metanoia2 25.11.2009 08:46:06

Nu se stie ce este in sufletul lui Andrei Plesu, pentru el ortodoxia este euforica, pentru mine ortodoxia a ceea ce spune parintele Rafail Noica :"Ortodoxia este firea omului!", este a trai in ritmul sufletului tau, facand ceea ce il face pe el fericit, pentru altii poate este urcus greu sau povara placuta, nu stiu, dar pentru fiecare ortodoxia este cum o simte el. Daca Andrei Plesu are o bucurie euforica traind ortodoxia cine suntem noi sa spunem ca ortodoxia nu e asta pentru el?

Noesisaa 25.11.2009 08:49:32

Citat:

În prealabil postat de GeorgeS (Post 184944)
Parintele Gheorghe Holbea ne spunea la cursurile preotesti ca un exemplu clasic de carte care se incadreaza in noul curent post-modernist este "Despre Ingeri" a lui Andrei Plesu. Va dati seama de aici ce este in capul omului.;)


Plesu e filosof, nu teolog, ceea ce inseamna ca isi poate atribui unele licente cu care un teolog nu ar fi de acord. Asa ca nu te poti astepta sa scrie un manual care sa fie folosit in facultatea de teologie. Nu am citit cartea totusi, doar am frunzarit-o.

Fani71 25.11.2009 12:42:55

Citat:

În prealabil postat de metanoia2 (Post 184945)
Nu se stie ce este in sufletul lui Andrei Plesu, pentru el ortodoxia este euforica, pentru mine ortodoxia a ceea ce spune parintele Rafail Noica :"Ortodoxia este firea omului!", este a trai in ritmul sufletului tau, facand ceea ce il face pe el fericit, pentru altii poate este urcus greu sau povara placuta, nu stiu, dar pentru fiecare ortodoxia este cum o simte el. Daca Andrei Plesu are o bucurie euforica traind ortodoxia cine suntem noi sa spunem ca ortodoxia nu e asta pentru el?

Sunt de acord. Si daca Andrei Plesu nu este un filozof tocmai ortorodx, este inspirat de ortodoxie si poate ajuta unii intelectuali sa se apropie de ea.

GeorgeS, aceste doua povestiri sunt luate de la prietenii lui ortodocsi, simie mi se par graitoare.
Pima imi aduce aminte de ce scrie Steinhardt despre preotul care i-a fost lui profesor de religie, si care era mai lumei, mai focos, dar era foarte inimos, generos si cu credinta mare. Si spune ca lui asta ii place la ortodoxie, ca nu este puritana.. O sa caut pasajul.

Florin-Ionut 25.11.2009 14:02:24

Citat:

În prealabil postat de Noesisaa (Post 184947)
Plesu e filosof, nu teolog, ceea ce inseamna ca isi poate atribui unele licente cu care un teolog nu ar fi de acord. Asa ca nu te poti astepta sa scrie un manual care sa fie folosit in facultatea de teologie. Nu am citit cartea totusi, doar am frunzarit-o.

Pelsu nu e nici teolog, nici filosof; e numai crestin ortodox. Crestinismul a dat trei Teologi care merita acest supranume: Sfintii Ioan Evanghelistul, Grigorie de Nazians si Simeon Noul Teolog.

Iar filosofi sunt Heidegger, Hegel, Kant, Platon, Aristotel... Nu Plesu. :)

Noesisaa 25.11.2009 15:37:07

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 185031)
Pelsu nu e nici teolog, nici filosof; e numai crestin ortodox. Crestinismul a dat trei Teologi care merita acest supranume: Sfintii Ioan Evanghelistul, Grigorie de Nazians si Simeon Noul Teolog.

Iar filosofi sunt Heidegger, Hegel, Kant, Platon, Aristotel... Nu Plesu. :)


:) Daca asa vrei sa fii tu tipicar...:P
Parerea mea este ca sunt filosofi mari si mai putini mari. Sigur, nu se poate compara Plesu, sau oricare alt roman cu pretentii de filosof cu nici unul dintre marii filosofi germani.

Si daca vrei tu sa spui ca Sf Ioan Gura de Aur de exemplu nu a fost teolog, bine. Sau Vasile cel Mare, sau altii.

Mihailc 01.12.2009 16:18:18

În încercarea de a-i căuta o calificare riguroasă lui Pleșu (filosof ???) nu s-au spus niște lucruri mai aproape de esențial. Cum că Pleșu este un om viu în sensul plenar al cuvântului, o întâlnire fericită între cultură și credință. Ca să fiu mai aproape de adevăr, între o cultură uriașă și o înțelegere adâncă a credinței. L-am auzit vorbind despre rugăciunea inimii la o altitudine a gândului greu de egalat. Pleșu practică un apostolat implicit și eficace printre intelectuali și trebuie înțeles în acest context. Felul lui orecum atipic de a fi ortodox, n-ar trebui să ne îngrijoreze. Este un ortodox în maniera lui Jean Bies, un căutător de comori ascunse în marile tradiții ale omenirii dar face asta fără a cădea în sincretism conjuncturalsau judecăți comparative. Deși nu se bate cu cărămida în piept, Pleșu a frecventat părinți duhovnicești despre care noi mai putem afla doar din cărți dar nu se laudă cu ei mulțumindu-se doar să-i citeze discret. Există destui oameni care au găsit folos incusiv duhovnicesc în cărțile lui.
Noi românii nu ne prea iubim oamenii cu adevărat valoroși decât atunci când îi pierdem și ne trezim brusc în fața anvergurii lor. Sunt multe aspecte la care trebuie să reflectăm înainte de a da certificat de orto sau heterodoxie cuiva.

florin1966 13.02.2010 08:35:42

Citat:

În prealabil postat de Noesisaa (Post 184927)
Interesant. Si totusi...chiar asa trebuie sa fie ortodoxia? Eu nu vad naturalete intr-un preot imbracat in maieu band ca la carciuma in fata altarului. Daca asta e naturalete, atunci ...Sigur, fara solemnitate juridica, fara ipocrizie, fara frustrari...dar fara introspectie?

Apoi: "Catolicismul e febril, ortodoxia e euforică." Ironia este ca ambele stari sunt anormale. Sigur, probabil ca Dl. Plesu vroia sa faca un fel de joc de cuvinte. Si atunci ce facem, mergem pe calea de mijloc, protestantismul?



Sigur. As indrazni un raspuns: aceasta fractura in accent nu arata neaparat separarea, si poate nici nu trebuie depasita, fiindca arata complementaritatea. Ce poate fi mai inaltator decat euforia sarbatoririi din toata inima a incredintarii ca Adevarul poate fi inteles prin cautari febrile.

nu azis ca bea ca la crisma asa a inteles el la inceput ci dor statea in maieu la masa iar pe masa era o sticla si un pahar dar nu relateaza ca si bea ci doar ca se simtea ca acasaa si se bucura ca se simte astfel in biserica de ce te isterizeaza de la prima imagine si prima impresie?textul e mult mai profun si are un mesaj interesant si subtil intro paralela cu catolicismul si asta e frumos redat

Marius22 31.03.2011 15:48:00

Are parintele Constantin Coman o minunata carte numita "Prin fereastra bisericii", ce cuprinde o serie de articole pe diverse teme teologice. Initial nu as fi inteles titlul daca nu ar fi fost insotit de completarea "o lectura teologica a realitatii". Or, aceasta lectura nu poate fi facuta cu adevarat decat de omul care traieste Adevarul Bisericii, de cel care traieste in Biserica si cauta sa priveasca realitatea curat.

Am toata consideratia pentru omul de cultura Andrei Plesu, dar in problemele teologice, imi lasa de multe ori impresia ca desi, la randul sau, priveste "prin fereastra bisericii", o face insa din afara "zidurilor" catre interior. In foarte multe situatii eu insumi ma recunosc in aceeasi postura, si, multi dintre noi o facem, atunci cand ne raportam la Dumnezeu si Ortodoxie pe calea intelepciunii acestei lumi.

costel 29.04.2011 17:59:23

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 184799)
Dar e limpede că avem de a face cu o caracteristică diferență de accent: investigație tenace, pe de o parte, sărbătoare glorificatoare, pe de alta. De la dogmatică la doxologie.

In decursul pelerinajelor mele nu am gasit in catolicism persoane asemenea duhovnicilor din Ortodoxie. NU i-am simtit parinti. Fie nu exista si sunt de acord cu ceea ce spune Plesu, fie nu i-am intalnit.

Florin-Ionut 21.10.2011 10:53:10

Tot de la Pleșu citire
 
Cei ce cred și cei ce nu cred

Zilele trecute, cardinalul Gianfranco Ravasi a propus reflecției publice bucureștene (la Ateneul Român și la Colegiul Noua Europă) tema dialogului necesar dintre credință și necredință. Inițiativa înaltului prelat se înscrie într-un program („Il Cortile dei Gentili“, „Curtea Neamurilor“), organizat de Sfîntul Scaun pentru stimularea comunicării dintre cei ce cred (cu toate deosebirile implicate de diversitatea religiilor) și cei ce nu cred (dar sînt dispuși să participe laolaltă cu ceilalți la o interogație comună).
Mi-am amintit, cu acest prilej, de o vorbă de duh – una dintr-o mie – a lui Henri Wald: „Sînt un om credincios. Cred că Dumnezeu nu există“. Dincolo de poantă, afirmația aceasta deschide o suită de subteme, care ar merita să fie dezvoltate. Ea semnalează, de pildă, faptul că ateismul nu e mai puțin o „credință“ decît credința însăși. La fel de greu de argumentat rațional, la fel de radical și în aceeași măsură pasibil de „fundamentalism“. Pe de altă parte, sîntem îndemnați să observăm că nu există doar categoria credincioșilor și cea a necredincioșilor. Există și categoria celor care cred că cred (dar, în realitate, aderă la o formă de ritualism cutumiar) și categoria celor care nu cred că cred, pentru că își fac o idee falsă despre ce înseamnă „a crede“. E un tip de amplasament spiritual pe care Dostoievski i-l atribuie lui Stavroghin.

Cei care cred că cred ilustrează tipul de derapaj pe care părintele Andrei Scrima îl numea „ortopraxie“. Sînt sîrguincioșii „gesticulației“ religioase, cei care se simt „în ordine“ pentru că pontează birocratic la oficierea liturghiei, mănîncă de post și se roagă doar „cu buzele“ (Matei, 15, 8). Cei care spun toată ziua „Doamne, Doamne!“ (Matei, 7, 21) și se socotesc îndreptățiți, pe baza zelului lor exterior, să capete un fotoliu de orchestră în rai. Cei care sînt siguri de mîntuirea lor și privesc condescendent spre semenii lor mai puțin norocoși. Evident, credința care nu devine și un mod de a fi, care nu-și practică premisele, care nu participă la viața comunitară nu depășește nivelul speculației intelectuale și al „gratuității“ estetizante. Dar credința care se epuizează în ritualism bigot și superstiție coregrafică nu e mai puțin lovită de vacuitate. Credinciosul „instalat“ confortabil în credința sa, credinciosul care nu mai are întrebări, drame, griji sufletești, stupori și incertitudini e un simplu funcționar bisericesc, a cărui suficiență, al cărui „sedentarism“ spiritual pot fi exasperante pentru Dumnezeu însuși (cf. Isaia, 1, 11-15).

La celălalt pol se situează cei care nu cred că cred, pentru că au despre credință o imagine în același timp schematică și sofisticată. Schematică, atunci cînd o confundă cu obediența formală, cu stricta „execuție“ a canoanelor. Sofisticată, atunci cînd o plasează pe un cer intangibil și solemn, cînd nu concep faptul de a crede decît ca pe o stare de „răpire“ perpetuă, de beatitudine fără breșă. Dacă idolatrizezi credința, dacă îți faci „chip cioplit“ din „sublimitatea“ ei, vei trăi necontenit cu senzația că experiența credinței îți este, din principiu, refuzată, că nu ești și nu vei fi niciodată demn de înălțimile ei. E un mod de a nu percepe componenta de „așteptare“ și de încredere pe care actul credinței o presupune. Or, există cîteva parabole nou-testamentare, construite tocmai pe metafora așteptării unui stăpîn absent („Slujitorul credincios și înțelept“, „Slugile veghetoare“, „Portarul“, „Cele zece fecioare“).
Credința, spune undeva Nicolae Steinhardt, n-are nimic de-a face cu „înalta spiritualitate“. Ea poate fi degustare extatică a fulgurantei Prezențe divine, dar poate fi și înțelepciunea de a aștepta răbdător, disponibil, pregătit, momentul manifestării ei. În parabolele amintite „stăpînul“ e întotdeauna plecat. Și își somează supușii să-l aștepte, să vegheze pînă în clipa întoarcerii sale. Iar așteptarea cuviincioasă, orientată, plină de speranță, e una din fețele credinței. Așteptarea ca anticipare a Prezenței, relația vie cu Cel temporar absent, capacitatea de a-ți administra viața prin raportare la un reper inevident – iată tot atîtea chipuri ale credinței, așa cum poate fi ea trăită în limitele condiției umane. Cel ce crede e, fără încetare, într-un riscant dialog cu necredința, tot astfel cum cel ce nu crede e mereu cuplat la orizontul credinței. Ca în versetul 24 din capitolul 9 al Evangheliei după Marcu: „Cred, Doamne, ajută necredinței mele!“.

DragosP 21.10.2011 11:17:49

Domnul Pleșu acesta, căruia i s-a dedicat un topic, nu e acel liberschimbist portocalio-intelectual?

Florin-Ionut 21.10.2011 11:30:39

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 406969)
Domnul Pleșu acesta, căruia i s-a dedicat un topic, nu e acel liberschimbist portocalio-intelectual?

Răspuns la postarea ta cu numărul 666. :)

Pleșu face parte din Biserica Ortodoxă. Ca mine și ca tine. Nu are el voie să publice articole cu tematică religioasă?

DragosP 21.10.2011 11:49:22

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 406971)
Răspuns la postarea ta cu numărul 666. :)

Hait, stai că mai bag una!

Citat:

Pleșu face parte din Biserica Ortodoxă. Ca mine și ca tine. Nu are el voie să publice articole cu tematică religioasă?
Are, cum să nu! Da' poate poate mai mult decât să pună niște cuvinte într-o căldare și apoi să le amestece, chipurile, meșteșugit.

ioan cezar 22.10.2011 03:49:56

Andrei Plesu este, pentru mine, un bagaret in toate. Si o face peste media asteptarilor, de aici succesul la mase.
Eu unul ii admir priceperea de a se baga peste tot si, ce sa zic, daca e filosof ce altceva poate face?
Prefer sa folosesc alte surse de informare si invatatura cand e vorba de Biserica. In materie de viata crestina, Andrei Plesu imi pare ca un comentator al unui meci de fotbal, care, ca majoritatea comentatorilor, nu stiu cum s-ar descurca daca i-ar pasa Gica Hagi de la 35 metri... Iar daca bate nitel si vantul...

antiecumenism 14.02.2013 18:10:21

am citit un articol foarte fain scris de Sorin Dumitrescu "Îngerii domnului Plesu" se refera la cartea "despre ingeri:

http://www.romaniaculturala.ro/articol.php?cod=6852


"..Fenomen usor de înteles odata ce publicul-tinta al cartii a fost alcatuit în majoritate din intelectualitatea crestina, deopotriva anticlericalista, neîmbisericita sau dezinvolt cugetatoare. Acestia sunt cei care au format publicul uimit sa constate ca despre îngeri, adica despre ceva bisericesc!, iata ca se poate vorbi si în afara Bisericii, a Bisericii înteleasa ca „institutie a popilor“!
-crestinilor îmbisericiti nu le-a trebuit prea mult pentru a observa ca realitatea sfintilor îngeri nu este descrisa în carte ecleziologic, ci narata de autor filozofic, metafizic, având mai curând coloratura ezoterica decât cultica sau liturgica
-citind Despre îngeri, nu va spori nici în vederea duhovniceasca, nici în simtirea întelegatoare a dumnezeiestilor sai protectori si sfatuitori.
Biserica însasi a trecut oarecum razant pe lânga mesajul lucrarii, laudându-i demersul, dar fara a lasa impresia ca ar putea extrage vreo teologumena din cuprinsul ei. Si nu a gresit prea mult, odata ce, în mod manifest, mai mult de 85% din textul cartii este masiv orientat metafizic."

-auziti ce zice Plesu intr-un interviu dat poetului Robert Serban: „Mi se pare ca si textele scripturale ne îndeamna sa credem acest lucru; daca se vorbeste de îngeri ai Persiei sau ai grecilor, care nu erau crestini, e greu de crezut ca îngerii sunt specializati doar pe crestinism. As îndrazni sa spun un lucru care la prima vedere pare riscant, dar, daca ne gândim mai bine, o sa vedem ca e destul de cuviincios: Dumnezeu însusi nu e crestin! Noi suntem crestini în raport cu Dumnezeu, altii au alte optiuni, dar Dumnezeu însusi e dincolo de confesiuni; nu e din Buzau sau Honolulu, are alta situare decât aceea a geografiei cu care lucram noi de obicei“[3Robert Serban, A cincea roata, Ed. Humanitas, p. 140.]

"-îngerii Domnului Plesu arata, functioneaza si se comporta abstract, conventional si despersonalizat, „dupa chipul si asemanarea“ intervalurilor închipuite metafizic de însusi genitorul lor „terestru“, în vreme ce îngerii Bisericii, ca persoane teologice, chiar daca netrupesti si nevazute, arata, se comporta si functioneaza nu dupa cum le-au închipuit oamenii, ci conform unui statut hotarât în ceruri de însusi Sfântul Arhanghel Mihail si încuviintat unanim de plenul ostilor îngeresti. "

bogdan81 16.02.2013 17:07:52

Plesu e un sincretist. Pentru el e "imposibil ca Adevarul sa fie rostit doar la Buzau."
Cu alte cuvinte domnul Plesu afirma inca o data, asa cum o face de altfel si in noua carte "Parabolele lui Iisus", ca toate religiile sunt bune si legitime in egala masura, si ca in fond, toti credem in aceleasi Dumnezeu.
Este penibil cata lume se inghesuie sa-l asculte pe acest fanfaron numit Plesu, care scrie de fapt "filozofie pentru coafeze". Cine citeste cartea "Despre ingeri" isi da seama imediat ca aia e filozofie pentru coafeze sau pentru cititorii de metrou.
Critica lui Sorin Dumitrescu e binevenita si are perfecta dreptate.
Si ma mai mira ceva. Exista oameni care nu au citit carti fundamentale ale culturii romane sau universale dar tot timpul sunt in gura cu Plesu. Am cunoscut personal asemenea sfertodocti. Ca semidocti e mult spus.


Ora este GMT +3. Ora este acum 21:25:20.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.