![]() |
De unde avem dogma trinitatii ?
1. De unde avem doctrina trinitatii ?
2. Cine a fondat-o si cand ? 3. Cum se poate dovedi ca aceasta invatatura nu este filozofie pura ? 4. Cum sustine Sfinta Scriptura aceastainvatatura, daca o sustine ? 5. Considerati ca este vital sa stim si sa sustinem acest concept ? De ce ? Sa fie vorba oare de o invatatura omeneasca sau de un adevar pe care Biblia il tine tainuit ? |
Aceasta invatatura este prezenta in Sfanta Scriptura si a primit o formulare la primele doua sinoade ecumenice. Invatatura despre Sfanta Treime o gasim in Crez in forma sistematica.
Nu este filozofie, este mai presus de ratiune- tocmai, nu se incadreaza in niciun sistem filozofic. Invatatura despre Sfanta Treime este vitala deorece ea se reflecta in Biserica si in familie sub aspectul relational si al comuniunii. Daca am avea Treimea model atunci nu am mai ajunge la conceptii extremiste-spre exemplu misoginism. In Sfanta Treime desi Tatal il naste pe Fiul nu este mai mare decat Fiul, acelasi lucru si in familie barbatul este egal cu femeia, desi femeia a fost luata din barbatul ei. Exemplele continua. |
Drept multumire pentru premiul primit Obama s-a gandit sa suplimenteze fortele din Afganistan cu aproximativ 20.000 de soldati, din care ii revine si Romaniei o parte de 600 de soldati.
Trebuie sa mai verific prin dictionare cuvantul "pace", e posibil sa se fi schimbat definitia. |
Ioan 14, 12:
Adevărat, adevărat zic vouă: cel ce crede în Mine va face și el lucrările pe care le fac Eu și mai mari decât acestea va face, pentru că Eu Mă duc la Tatăl. |
Citat:
Sfinta Treime o avem în teofania de la stejarul Mamvri ( Fac18, 1-3), unde Avraam vede trei bărbati și li se adresează ca și când ar fi fost unul singur. Mantuitorul Iisus Hristos vorbește: "Credeți Mie că Eu sunt în Tatăl și Tatăl în Mine"(Ioan 14,11) și "Iar când va veni Mângaietorul pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine"(Ioan 15,26). Formularea definitivă a dogmei Sfântei Treimi, pe baza Sfintei Scripturi și a Sfintei Tradiții, a avut loc la Sinoadele I si II ecumenice. |
Va reciomand cartea parintelui Boris Bobrinskoy despre Stanta Treime, (banuiesc ca e tradusa si pe romaneste), el da foarte pe larg baza biblica, si apoi patristica, a dogmei Sfintei Treimi. Stilul seamana cu stilul oral, se bazeaza pe cursurile pe care le-a dat, este mai usor de citit decat parintele Staniloae ;-)
|
Citat:
Cred ca trebuie pur si simplu sa CREDEM SAU SA NU CREDEM, in cazul asta fara sa cercetam asa cum este si in cazul minunilor si a nasterii din fecioara ...sau CREZI sau NU CREZI, Punct! ..spun interpretabile deoarece toate exemplele date pot fi intelese astfel: 1."Să facem pe om după chipul și asemănarea Noastră" ca pe o multitudine de Zei sau Dumnezei( Grecia si Roma antica, India, etc) care locuiesc in Cer 2. "Avraam vede trei bărbati și li se adresează ca și când ar fi fost unul singur." ca un grup de oameni chiar si ingeri care promoveaza o singura idee, evident ca se vor manifesta ca un singur om 3. "Iar când va veni Mângaietorul pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine" Mingiietorul poate fi vre-un sfint (Ilie, Enoch) care la sfirsitul timpurilor ne va mingiia cu prezenta lui si ne va intari pentru cele ce urmeaza de ex. Este imposibil de priceput si aprofundat de ce in scripturi Hristos nu ne spune CLAR ce si cum si ne lasa sa facem presupuneri peste presupuneri, sa le sucim si sa le invirtim, sa ne cretam intre noi pentru ca PUR SI SIMPLU SUNTEM REDUSI LA MINTE SI NU INTELEGEM. De ce nu ne-a explicat ca la prosti precum se explica tot felul de lucruri si meserii in cartile acelea de genul Explicatia computerelor pentru Idioti. Daca era mai clar in EXPRIMARE acum nu aveam mii de secte si religii care se caftesc de mii de ani ci poate doar una iar Biserica Sa chiar ar fi rezistat cu milioane de credinciosi si nu doar cu Un mirean Un preot si Un episcop asa cum se preconizeaza. Treaba este foarte incurcata |
Sfinta treime nu este o dogma.
Biblia ne arata ca la inceputul creatiei pamintului DUMNEZEU si SFINTUL DUH(DUHUL LUI DUMNEZEU=DUHUL SFINT) lucrau, intrun cuvint faceu lumea.Pe FIUL LUI DUMNEZEU nil prezinta mai tirziu in vechiul testament,asta nu inseamna ca nu era la creatie de la inceput. |
1) Dogma Sfintei Treimi!
1) Invatatura de credinta ortodoxa a Sfintei Treimi
Credem intr-o singura fiinta, intr-o singura Dumnezeire, intr-o singura putere, intr-o singura vointa, intr-o singura activitate, intr-un singur principiu, intr-o singura stapanire, intr-o singura domnie, intr-o singura imparatie, cunoscuta in trei ipostase desavarsite, dar adorata intr-o singura inchinaciune, marturisita si adorata de toata faptura rationala. Ipostasele sunt unite fara sa se amestece si despartite fara sa se desparta, lucru care pare si absurd. Credem in Tatal si in Fiul si in Sfantul Duh, in care ne-am si botezat. Caci astfel a poruncit Domnul apostolilor sa boteze, zicand: "Botezandu-i pe ei in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh"( Matei XXVIII, 19). Credem intr-unul Tatal, principiul si cauza tuturora; nu s-a nascut din cineva; singurul care exista necauzat si nenascut; este facatorul tuturora. Este prin fire Tatal singurului Unuia-Nascut, Fiul Sau, Domnul si Dumnezeul si Mantuitorul nostru Iisus Hristos si purcedatorul prea Sfantului Duh. Credem si intr-unul Fiul lui Dumnezeu, Unul-Nascut, Domnul nostru Iisus Hristos, care s-a nascut din Tatal inainte de toti vecii, lumina din lumina, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, nascut nu facut, deofiinta cu Tatal, prin care toate s-au facut. Cand spunem ca Fiul este mai inainte de toti vecii, aratam ca nasterea Lui este in afara de timp si fara de inceput. Caci Fiul lui Dumnezeu, "stralucirea slavei, chipul ipostasei Tatalui"( Evrei I, 3), intelepciunea si puterea cea vie (I Corinteni I, 24), Cuvantul lui cel enipostatic, icoana substantiala, desavarsita si vie a nevazutului Dumnezeu (Coloseni I, 15), nu a fost adus din neexistenta la existenta, ci a fost totdeauna impreuna cu Tatal si in Tatal, nascut din el din vesnicie si fara de inceput. Caci n-a fost candva Tatal, cand n-a fost Fiul, ci o data cu Tatal si Fiul, care s-a nascut din El. Caci Dumnezeu nu s-ar putea numi Tata, fara de Fiu. Iar daca ar fi fara sa aiba Fiu, n-ar fi Tata. Si daca ar avea mai pe urma Fiu, ar deveni mai pe urma Tata, nefiind inainte de aceasta Tata, si astfel s-a schimbat din a nu fi Tata in a deveni Tata, lucru mai rau decat orice blasfemie. Caci este cu neputinta sa spunem ca Dumnezeu este lipsit de facultatea fireasca de a naste. Iar facultatea de a naste consta in a naste din El, adica din propria Sa fiinta ceva asemenea cu El dupa fire. Este insa necucernic sa spunem cu privire la nasterea Fiului ca a mijlocit oarecare vreme si ca existenta Fiului este posterioara existentei Tatalui. Deoarece spunem ca nasterea Fiului este din El, adica din natura Tatalui. Iar daca admitem ca Fiul nu coexista dintru inceput cu Tatal, din care este nascut, atunci introducem o schimbare in ipostasa Tat alui, anume ca nefiind dintru inceput Tata a devenit pe urma Tata. In adevar, chiar daca lumea s-a facut pe urma, totusi nu s-a facut din fiinta lui Dumnezeu. Ea a fost adusa, prin vointa si prin puterea Lui, de la neexistenta la existenta; dar prin aceasta nu urmeaza o schimbare a firii lui Dumnezeu. Nasterea este actul prin care se scoate din fiinta celui care naste cel ce se naste asemenea cu el dupa fiinta. Zidirea si crearea, insa, este un act extern, in care ceea ce se zideste si se creeaza nu provine din fiinta celui care zideste si creeaza, ci este cu totul deosebit de el. La Dumnezeu nasterea este in afara de timp, pentru ca este imuabil; este nestricacioasa, pentru ca este impasibil si necorporal; este fara de impreunare, tot din pricina ca este incorporal si din pricina ca numai unul Dumnezeu n-are nevoie de altcineva; este fara de sfarsit si fara de incetare, din cauza ca este fara de inceput si in afara de timp, fara de sfarsit si exista totdeauna in acelasi mod. Caci ceea ce este fara de inceput este si fara de sfarsit. Dar ceea ce este fara de sfarsit prin har, negresit, nu este si fara de inceput, dupa cum sunt ingerii. credem si in unul Sfantul Duh, Domnul si f acatorul de viata, care purcede din Tatal si se odihneste in Fiul, impreuna inchinat si slavit cu Tatal si cu Fiul, ca fiind de aceeasi fiinta si coetern. Credem in Duhul cel din Dumnezeu, cel drept, cel conducator, izvorul intelepciunii, al vietii si al sfinteniei. El este si se numeste Dumnezeu impreuna cu Tatal si cu Fiul; nezidit, dcsavarsit, creator, atotstapanitor, atoatelucrator, atotputernic, nemarginit in purtare; El stapaneste intreaga zidire, dar nu este stapanit; indumnezeieste, dar nu se indumnezeieste; desavarseste, dar nu se desavarseste; impartaseste dar nu se impartaseste; sfinteste, dar nu se sfinteste; mangaietor, deoarece primeste rugaciunile tuturor; in toate asemenea Tatalui si Fiului; purces din Tatal si dat prin Fiul, este primit de toata zidirea. Zideste prin El insusi, da fiinta universului, sfinteste si tine. Spunem ca fiecare din cele trei ipostase are o ipostasa desavarsita, ca sa nu admitem o fire compusa desavarsita din trei ipostase nedesavarsite, ci o singura fiinta, in trei ipostase desavarsite, simpla, mai presus de desavarsire si mai inainte de desavarsire. Caci tot ceea ce este format din lucruri nedesavarsite este negresit compus. Dar din ipostase desavarsite este cu neputinta sa avem ceva compus. Pentru aceea nici nu spunem ca specia este din ipostase, ci in ipostase. Ipostasele sunt desavarsite, pentru ca sa nu gandim ca firea dumnezeiasca este compusa. Caci tot ceea ce este compus are ca principiu dezbinarea. Si iarasi spunem ca cele trei ipostase sunt unele in altele, ca sa nu introducem multime si gloata de Dumnezei. Prin cele trei ipostase, cunoastem ca Dumnezeirea este necompusa si neamestecata; iar prin faptul ca ipostasele sunt de aceeasi fiinta, sunt unele in altele si sunt identice in ceea ce priveste vointa, activitatea, puterea, stapanirea si miscarea, cunoastem, ca sa spun asa, ca Dumnezeirea este neimpartita si ca este un singur Dumnezeu. Caci cu adevarat exista numai un singur Dumnezeu: Dumnezeu si Cuvantul si Duhul Lui. Pentru aceea nu spunem ca Tatal si Fiul si Sfantul Duh sunt trei Dumnezei, ci, din contra, ca Sfanta Treime este un singur Dumnezeu, Fiul si Duhul se raporteaza la o singura cauza; nu sunt nici alcatuiti, nici contractati in sensul contopirii lui Sabelie (Sabelie, un eretic monarhian patripasian, a tr ait la sfarsilul secolului II si inceputul secolului III.). Caci, dupa cum am spus, ipostasele Sfintei Treimi se unesc, nu in sensul ca ele se amesteca, ci in sensul ca ele exista unele in altele; iar intrepatrunderea reciproca a ipostaselor este fara contractare si fara amestecare. Ele nu sunt departate unele de altele, si nici impartite in ce priveste fiinta, in sensul impartirii lui Arie (Arie, eretic crestin, a trait in secolul III si IV.) nu spunem ca Tatal este din cineva, ci spunem ca El este Tatal Fiului. Pe Fiul nu-L numim nici cauza, nici Tata, ci spunem ca El este din Tatal si este Fiu al Tatalui. Iar Duhul cel Sfant spunem ca este din Tatal, si-L numim Duh al Tatalui. Nu spunem ca Duhul este din Fiul, dar il numim Duhul Fiului. "Daca cineva nu are Duhul lui Hristos, spune dumnezeiescul apostol, acela nu este al lui" (Romani VIII, 9.). Marturisim ca s-a facut cunoscut si se da noua prin Fiul. "A suflat, spune Sf. Scriptura, si a zis ucenicilor sai: Luati Duh Sfint"( Ioan XX, 22). Fiul si Sfantul Duh sunt din Tatal, dupa cum raza si lumina sunt din soare. Soarele este izvorul razei si al luminii. Prin raza ni se da lumina si ea este aceea care ne lumineaza si cu care ne impartasim. Dar nu spunem ca Fiul este Fiu al Duhului si nici din Duhul. 2) Dogma Sfintei Treimi nu a fost „fondata” (mi-e frica sa rostesc aceasta expresie cu priivire la Sf.Treime) ca NU a fost „fondata”, ci a fost STABILITA in urma neintelegerii de catre unii oameni ai veacului al IV lea a Unitatii TREIMICE a Ipostaselor Sf.Treimi! Am dat exemplu pe Arie si Sabelie doi clerici ce au inteles gresit invatatura CORECTA despre Sf.Treime si care si-au raspandit „doctrina” printre oameni ducandu-i in eroare si facandu-i sa creada gresit unitatea Treimica! De aceea Ierarhii vremii s-au adunat la Niceea in anul 325 stabilind invatatura CONCRETA SI CORECTA a Sf.Treimi, prin Sf.Atanasie de Alexandria care prin termenul de „omousios” a definit Treimea ca fiind „de aceeasi fiinta”, a stabilit deofiintimea Sf.Treimi! |
2) Dogma Sf.Treimi
3) Descoperirea Sf.Treimi in Sf.Scriptura
a) In Vechiul Testament! În cuvintele „Să facem om după chipul nostru și după asemănarea noastră” (Facerea 1, 26) mulți dintre Sfinții Părinți văd în acest citat nu numai pe Tatăl și pe Fiul ei și o a treia persoană a Sfintei Treimi, pe Duhul Sfânt. Pluralul „Să facem” le sugerează acestora Sfânta Treime completă, sfatul lui Dumnezeu în cele trei fețe și egalitatea celor trei persoane treimice: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.Sfinții Părinți și teologii văd în cuvintele: „Iată Adam s-a făcut ca unul dintre noi” (Facerea III, 22) și „Haidem dar să ne pogorâm și să amestecăm limbile lor” (Facerea 9,7), un caz similar cu cel din (Facerea 1,26). Și deci, Domnul se adresează egalilor săi, iar aceștia sunt Fiul și Duhul Sfânt.Teofania de la stejarul Mamvri a stârnit interes în rândul Sfinșilor Părinți și comentarilor Sfintei Scripturi. Părerile lor în ceea ce privește arătarea celor trei bărbați lui Avraam sunt împărțite. Unii spun că s-a arătat Sfânta Treime, iar alții, că bătrânul patriarh n-a văzut decât pe Fiul lui Dumnezeu însoțit de doi îngeri. Sfânta Scriptură istorisește arătarea astfel: „Și Dumnezeu s-a arătat iarăși lui Avraam...” (Facerea 18,1) și apoi adaugă imediat: „Și ridicându-și ochii și privind, iată trei bărbați stăteau înaintea lui” (Facerea 18,2). Sfânta Scriptură ne-a aratat aici, cu ajutorul unei creaturi vizibile, egalitatea și unitatea Sfintei Treimi, identitatea de substanță acelor trei persoane, pentru că lui Avraam i s-au arătat trei bărbați și nici unul din ei nu era mai mare, sau mai bătrân, sau mai puternic. Fericitul Augustin comentând capitolul al XIX-lea din Facere ajunge la concluzia că cei doi îngeri trimiși la Sodoma și Gomora și care stau de vorbă cu Lot, sunt Fiul și Duhul Sfânt. Un indiciu despre existența unei a doua persoane în sânul Sfintei Treimi ne sugerează textul din Ieșire II, 22 – III, 16 care istorișeste viziunea lui Moise din rugul cel aprins în care i s-a arătat îngerul Domnului spre a vesti eliberarea poporului Israel din robia egipteană. La această arătare vorbește Dumnezeu însuși, recomandându-se lui Moise ca „Domnul Dumnezeul strămoșilor voștri: Dumnezeul lui Avraam, Dumnezeul lui Isaac și Dumnezeul lui Iacob” (Ieșire III, 15). Profetul Isaia numit și „Evanghelistul Vechiului Testament” rezolvă aproape toate problemele pe care le pune dogmatica Legii Vechi, reprezentând un îndreptar de viață morală, un îndemn la reîntoarcerea spre Dumnezeu. Capitolul VI al cărții, în care Sfinții Părinți văd urme ale dogmei Sfintei Treimi, ne istorisește viziunea profetului Isaia, în care acesta a văzut pe Domnul Savaot șezând pe tron înalt înconjurat de serafimi care zburau în jurul Lui strigând: „Sfânt, sfânt, sfânt Domnul Savaot, plin este tot pământul de mărirea Lui” (Isaia VI, 3). Cuvintele acestea sunt un imn de laudă adus Sfintei Treimi de către cele mai pure ființe și o profeție pentru noi muritorii, căci ele anunță bunurile care trebuie să inunde omenirea. Întreitul „Sfânt, sfânt, sfânt” indică un Dumnezeu întreit în persoane, iar „Domnul Savaot” desemnează unitatea ființială a Acestui Dumnezeu, deci sfânt este Tatăl, sfânt este Fiul, sfânt și Dumnezeu Duhul. b) In Noul Testament Însuși Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu întrupat, se prezintă pe Sine ca Fiul lui Dumnezeu, trimis în lume s-o mântuiască: „Căci Dumnezeu așa a iubit lumea, încât pe Fiul Său cel Unul-Născut L-a dat, ca cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică. Căci n-a trimis Dumnezeu pe Fiul Său în lume ca să judece lumea, ci să se mântuiască prin El lumea” (In. 3, 16-17). Fiul întrupându-se, își mărturisește ca și om dragostea de Fiu față de Tatăl, dar o dragoste ascultătoare: „ Tot ce-Mi dă Tatăl va veni la Mine; și pe cel ce vine nu-l voi scoate afară; pentru că m-am pogorât din cer nu ca să fac voia Mea, ci voia Celui care m-a trimis” (Ioan 6, 37-38) sau Îl revelează oamenilor pe Tatăl ca aceștia să-l iubească tocmai ca pe Tatăl: „Credeți Mie că Eu sunt în Tatăl și Tatăl în Mine” (Ioan 14, 11) și este trimis de la Tatăl în lume: „Ieșit-am de la Tatăl și om venit în lume, iarăși las lumea și Mă duc la Tatăl” (Ioan 16, 28) Dar tot Fiul vorbește despre a treia Persoană care este Duhul Sfânt, care a purces, purcede și va purcede pururea din Tatăl: „Iar când va veni Mângâietorul pe care Eu îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine” (Ioan 15, 26).Purcederea este actul de ipostaziere a Duhului Sfânt. Trimiterea este lucrarea Fiului de trimitere a Duhului Sfânt în lume, iar ca orice lucrare divină, trimiterea Duhului Sfânt în lume nu este exclusivă Fiului. Duhul Sfânt a fost trimis în lume și de către Tatăl, și de către Fiul: „Iar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe Care-l va trimite Tatăl în numele Meu, Acela vă va învăța toate și vă va aduce aminte despre toate cele ce v-am spus” (Ioan 14, 26). Acesta va călăuzi la tot adevărul și nu va vorbi de la Sine, ci va face prezent și va mărturisi pe Hristos luând din ceea ce are Fiul, iar Fiul are toate câte le are Tatăl: „Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul, căci nu va vorbi de la Sine, ci câte va auzi va vorbi și cele viitoare vă va vesti” (Ioan 16, 13). |
...contiunare
Textele trinitare ale Noului Testamentexprimă trinitatea persoanelor și unitatea ființei lor. Un text clasic exprimânr aceasta este cel care cuprinde mesajul Mântuitorului dat apostolilor când îi trimite la propovăduire: „Mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-i să păzească toate câte v-am poruncit vouă. Și iată Eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul veacului” (Matei 28, 19-20).În acest text sunt amintite de Hristos Însuși, cu numele, toate cele trei Persoane ale Sfintei Treimi. Cuvintele Tatăl și Fiul înseamnă întotdeauna persoane. Cuvântul Sfântul Duh pus alături de cele două indică, de asemenea, o persoană. Expresia „în numele” nu se folosește decât pe lângă persoane. Deci, încă o dovadă că este vorba de cele trei Persoane. Botezul săvârșindu-se în numele Lor și având ca efect iertarea păcatelor și renașterea spirituală, pe care numai Dumnezeu le poate săvârși, înseamnă că cele trei Persoane sunt Dumnezeu însuși. Iar expresia „în numele” (eis to onoma) singular arată că, cele trei Persoane divine au o singură autoritate, precum și o singură ființă.
Alte texte care exprimă trinitatea Persoanelor și unitatea Lor sunt: „ Harul Domnului Iisus Hristos și dragostea lui Dumnezeu și împărtășirea Sfântului Duh să fie cu voi cu toți” (II Corinteni 13, 13) și (I Petru 1, 2) „Aleși după cea mai dinainte știință a lui Dumnezeu Tatăl, întru sfințirea Duhului, spre ascultare și stropirea cu sângele lui Iisus Hristos: har vouă și pacea să ne înmulțească!” Existența a trei Persoane, reale și deosebite între Ele este reliefată, în primul rând, prin cuvintele îngerului rostite către Sfânta Fecioară la Buna Vestire: „Duhul Sfânt Se va pogorâ peste tine și puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea și Sfântul care Se va naște din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema” (Luca 1, 35). Textul indică, în mod distinct, pe cele trei Persoane, precum și iconomia fiecărei Persoane. Botezul Domnului în Iordan de la Ioan Botezătorul prilejuiește arătarea Persoanelor distincte ale Sfintei Treimi: Fiul care Se botează în Iordan, Duhul Sfânt care se coboară în chip de porumbel și Se odihnește peste El și Tatăl care dă mărturie despre Fiul Său întrupat lumii, cum reiese din textul: „Iar, botezându-Se Iisus, îndată-ce a ieșit din apă, iată cerurile I s-au deschis și a văzut Duhul lui Dumnezeu, pogorându-Se ca un porumbel și venind peste El. Și iată, glas din ceruri care a zis: Acesta este Fiul Meu cel iubit întru Care am binevoit” (Matei 3, 16-17) „Și îndată, ieșind din apă, a văzut cerurile deschise șii Duhul ca un porumbel coborându-Se peste El. Și glas s-a făcut din ceruri: Tu ești Fiul Meu cel iubit, întru Tine am binevoit” (Marcu 1,10-11).În cuvântarea de rămas bun către apostoli: „Dacă veți cere ceva în numele Meu, Eu voi face. De Mă iubiți, păziți poruncile Mele. Și Eu voi ruga pe Tatăl și alt Mângâietor vă va vorbi vouă ca să fie cu voi în veac” (Ioan 14, 14-16), Hristos vorbește despre Tatăl, despre Fiul și despre un alt Mângâietor, Duhul Adevărului, Care purcede de la Tatăl, trimis în lume de Tatăl și de Fiul și Care în numele Fiului va învăța toate. „Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe Care-L va trimite Tatăl, în numele Meu, Acela vă va învăța toate și vă va aduce aminte toate cele ce v-am spus Eu” (Ioan 14, 26). „Iar când va veni Mângâietorul pe Care Eu îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine” (Ioan 15, 26). „Toate câte are Tatăl ale Mele sunt; de aceea, am zis că din al Meu ia și vă vorbește vouă” (Ioan 16, 15).Persoana Tatălui este evidențiată prin cuvintele: „Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor încât să vadă faptele voastre cele bune și să slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri” (Matei 5, 16). Persoanei Tatălui i se atribuie rațiunea: „Că după toate acestea se străduiesc neamurile; știe doar Tatăl vostru Cel ceresc că aveți nevoie de ele” (Matei 6, 32), voință „pentru că nu caut voia Mea, ci voia Celui care M-a trimis” (Ioan 5, 30), iubire „Că Tatăl iubește pe Fiul și-I arată toate câte face El și lucruri mai mari decât acestea va arăta Lui, ca voi să vă mirați” (Ioan 5, 20). Uneori textul Sfintei Scripturi poate da impresia că Tatălui I se atribuie o întâietate în Sfânta Treime, căci El naște pe Fiul și purcede pe Duhul Sfânt, dar aceasta se datorește imposibilității exprimării omenești de a afirma astfel de principii a Sfintei Treimi, Tatăl neavând întâietate existențială față de Fiul și de Duhul Sfânt, deși este Născător și Purcezător: „Mă sui la Tatăl Meu și la Tatăl vostru” (Ioan 20, 17). „Dumnezeul Domnului nostru Iisus Hristos, Tatăl slavei” (Efeseni 1, 17) |
...contiunare
Persoana Fiului Întrupat este indicată prin însăși numirea de Fiu născut din Tatăl, având aceeași fire dumnezeiască: „Și Cuvântul S-a făcut trup și S-a sălășluit între noi și am văzut slava Lui, slavă ca Unuia-Născut din Tatăl ...” (Ioan 1,14). „Căci Dumnezeu așa a iubit lumea încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică” (Ioan 3, 16), precum și prin proprietățile care I se atribuie.
Astfel se spune că are rațiune, întrucât cunoaște desăvârșit pe Tatăl „ ... pe Tatăl nu-L cunoaște nimeni decât numai Fiul ...” (Matei 11, 27), are voință „Părinte voiesc ca unde sunt Eu, să fie împreună cu Mine și aceia pe care Mi-ai dat” (Ioan 17, 24), iubește pe oameni „Să vă iubiți unul pe altul, precum v-am iubit Eu” (Ioan 15, 12) și lucrează mântuirea lor, jertfindu-Și chiar viața pentru ei „Din El, dar, sunteți voi în Hristos Iisus, Care pentru noi S-a făcut înțelepciune de la Dumnezeu și dreptate și sfințire și răscumpărare” (I Corinteni 1, 30). „Hristos ne-a răscumpărat din blestemul Legii, făcându-Se pentru noi blestem, pentru că scris este: Blestemat este tot cel spânzurat pe lemn”.Dumnezeirea Fiului este afirmată în multe locuri, fie direct, fie indirect. Direct, la Botez, Tatăl Îl numește „Fiul Meu iubit” (Matei 3, 17); în fața lui Caiafa, Hristos se recunoaște ca Fiu al lui Dumnezeu „De acum veți vedea pe Fiul Omului șezând de-a dreapta puterii și venind pe norii cerului” (Matei 26, 64); Apostolul Toma îl numește „Domnul Meu și Dumnezeul Meu” (Ioan 20, 28). Indirect, dumnezeirea Fiului ca Persoană deosebită de Tatăl se afirmă atribuindu-I-se însușiri dumnezeiești ca atotputerniciei „Toate prin El s-au făcut și fără El nimis nu s-a făcut din ce s-a făcut” (Ioan 1, 3), omniprezența „Că unde sunt doi sau trei, adunați în numele Meu, acolo sunt și Eu în mijlocul lor” (Matei 18, 20) și I se cuvine adorare dumnezeiască „Ca toți să cinstească pe Fiul, precum cinstesc pe Tatăl ...” (Ioan 5, 23) și altele. Persoana Sfântului Duh amintită de Mântuitorul Hristos însuși care ne arată că, Duhul Sfânt purcede din Tatăl și este trimis de Tatăl și de El în lume, în numele Lui ca să mărturisească despre El și să călăuzească la tot adevărul, fiind Duhul Adevărului „Duhul Sfânt vă va învăța chiar în ceasul acela, ce trebuie spuneți” (Luca 12, 12). Dumnezeirea Duhului Sfânt este afirmată cu claritate, direct sau rezultând din context. Astfel, „celui ce va huli împotriva Duhului Sfânt nu i se va ierta” (Luca 12, 10). Cine minte Duhul Sfânt nu minte „oamenilor, ci lui Dumnezeu” (Facerea 5, 3-4); Duhul are însușiri dumnezeiești este „alt Mântuitor” (Ioan 14, 16), este atotștiitor, învață „toate” (Ioan 14, 16), este atotputernic, participând la creație „Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor” (Facerea 1, 2), egal fiind cu Tatăl și cu Fiul; prin Duhul Sfânt vine mântuirea prin naștere „din apă și din Duh” (Ioan 3, 5). Dacă în unele texte se pare că s-ar nega dumnezeirea Duhului Sfânt: Duhul Sfânt „nu va vorbi de la Sine, ci va vorbi ce I s-a spus” (Ioan 16, 13), aceasta nu înseamnă că Duhul Sfânt nu este atotștiitor, ci că, după voința dumnezeiască, după Înălțarea la cer a Domnului, Duhul nu va spune nimic deosebit de spusele anterioare ale Domnului, tocmai pentru că are atotștiința, „fiindcă Duhul toate le cercetează, chiar și adâncurile lui Dumnezeu” (I Corinteni 2, 10). În Sfânta Scriptură, obișnuita înșirare a Persoanelor dumnezeiești este: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, dar există și altfel de înșirare, ca: Tatăl, Duhul Sfânt și Fiul: „Aleși după cea mai dinainte știință a lui Dumnezeu-Tatăl, și prin sfințirea de către Duhul, spre ascultare și stropirea cu sângele lui Iisus Hristos” (I Petru 1, 2); Fiul, Tatăl și Duhul Sfânt: „Harul Domnului nostru Iisus Hristos și dragostea lui Dumnezeu și împărtășirea Sfântului Duh să fie cu voi cu toți” (II Corinteni 13, 13); Duhul Sfânt, Fiul și Tatăl: „Darurile sunt felurite, dar același Duh. Și felurite slujiri sunt, dar același Domn. Și lucrările sunt felurite, dar este același Dumnezeu care lucrează toate în toți” (I Corinteni 12, 4-6), fiind și această înșirare un indiciu asupra egalității Persoanelor dumnezeiești. 3,4,5) Sa fie vorba oare de o invatatura omeneasca sau de un adevar pe care Biblia il tine tainuit ? Sora Draga, cred ca prin lucrarea mea de seminar/sinteza ti-ai luminat mintea si ai inteles ce trebuia despre Sf.Treime, ca nu este un concept omenesc! O hotarare dogmatica NU se ia de unul singur! Ci Dumnezeu-Tatal Care lucreaza prin Fiul in Duhul Sfant a luminat si pe Sfintii Parinti de la Sinoadele 1 si 2 Ecumenice pt a stabili INVATATURA CORECTA SI CONCRETA Despre Sf.Treime, Dumnezeul nostru Cel in Treime inchinat si Slavit, Caruia I se cuvine Slava si Cinstea si Inchinaciunea, in vecii vecilor Amin! |
Citat:
Bun domnul Geo, acum poate ne lamuresti pe baza celor afirmate mai sus ca toate entitatile treimii sunt ca UNUL, de ce Hristos nu stie tot ce stie Dumnezeu-Tatal, mai precis :"Cind va veni sfirsitul?" la care stim ca nu a putut raspunde concludent ci in dodii, care de fapt faceau referire la devastarea Templului de catre romani |
Citat:
|
Citat:
Dupa cum vezi eu sunt curios ca UN COPIL, ca doar stii ca asa ne vrea Dumnezeu sa punem Intrebari PESTE intrebari, sa punem totul la indoiala, ASA SUNT COPIII, nu? iar daca nu avem raspunsuri nu prea putem merge mai departe..tot precum copilasii |
Citat:
|
Citat:
Dupa invierea Sa a spus de Sf.Treime trimitandu-i sa propovaduiasca Evanghelia la toata faptura botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sf.Duh. (am scris despre descoperirea Sf.Treimi in NT). Cele ce a spus despre Sfarsit, a spus ca se vor implini, a spus ca SEMNE, deci este evidenta dumnezeuirea Sa, dar nu ne-a dat DATA, caci va veni va un fur noaptea, cand nimeni nu se va astepta! Caci in ce te voi afla, in aceea te voi judeca! Nu a spus nimanui despre Judecata, tocmai ca fiecare dintre noi sa lucreze la mantuirea Sufletului sau! A spus numai semnele! Dar mai bine sa ne intereseze SFARSITUL NOSTRU nu al lumii caci noi nu raspundem de lume, ci de NOI INSINE!!! |
Citat:
|
Citat:
Te-ai gindit oare de ce problemele sunt dificile?? cind este scris ca " Jugul Meu este bun si sarcinile usoare... Partea cu a fi CURAT DE TOT mi se pare o aberatie si o incercare de subjugare a persoanei. Sa nu exageram, marea majoritate a oamenilor normali nu fac prostii si nu sunt MURDARI. Am cunostinte care au luat-o razna exgerind cu obsesia ca sunt murdari, intinati, pacatosi, si ei de fapt nu au nimic, de au ajuns aproape sa pasca iarba, sa se abtina pina si de la sare ca cica, le produce placere. Cita degenerare mintala bazata pe neintelegere a Poruncilor lui Hristos! este incredibil |
Depinde de noi
Citat:
Frate Andrei, cu tot dragul, te rog sa revezi cu atentie textele care se refera la Apocalipsa (inclusiv cele din Vechiul Testament). O sa observi ca, intr-o logica impecabila, Dumnezeu Fiul asculta deplin de Dumnezeu Tatal si spune ca hotararea privind debutul ireversibil al ultimelor zile ale acestei lumi ii apartine doar Tatalui. Iar Tatal va lua aceasta hotarare mai devreme sau mai tarziu functie de noi, oamenii. Deci, intr-un respect total fata de libertatea noastra, apocalipsa va incepe doar atunci cand ne vom fi departat mult prea mult de bine si frumos si vom fi cazut mult prea jos pentru a mai fi cale de intoarcere. Altfel spus, practic, noi suntem cei care vom grabi sau vom apropia acel moment. Pana atunci, ne ajuta sa ne revenim in fire (si implicit sa departam acest prag catastrofal) in masura in care ne intoarcem cu fata catre Sfanta Treime, catre Maica Domnului, catre Sfinti, catre ingerul nostru pazitor si incercam sa ne curatam de pacate si de patimi (la aceasta facea referire fratele Ionut). De asemenea, te rog, nu exclude din derularea celor ce vor fi, dragostea, liantul armoniei universale. Zilele apocaliptice sunt prin excelenta zile in care (citeste cu atentie textele) armonia sustinuta de Sfanta Treime se destrama. Marin Preda a parafrazat tragic de bine versetele apostolului Pavel: "Daca dragoste nu e, nimic nu e." As mai sublinia un singur lucru. Avem reflexe empirice cand vrem sa patrundem tainele din lumea de dincolo de moarte, uitand ca cele doua spatii (inainte si dupa moarte), parti ale aceleiasi Imparatii, sunt percepute de noi in stari diferite. Prin urmare, desi Iisus Hristos, 2000 de ani adeverit de Sfintii Parinti, ne-a exemplificat cat se poate de clar care este Calea pentru a cunoaste Adevarul, daca vrem Viata vesnica, noi vrem sa o cunoastem cu alte mijloace. Evident ca nu se poate. Sunt pe acest forum destule exemple despre frati sau surori care vor sa zboare cu submarinul. Si o spun cu tot dragul, eu insumi practicand ani in sir acest sport comic, dar mai ales tragic. Doamne-ajuta! |
Citat:
|
Citat:
|
In Adam eram totii cand acesta a cazut in pacat.
Citat:
Asezi discutia intre doua ipostaze, una mai falsa decat cealalta. Ori Dumnezeu Fiul a murit, ori Sfanta Treime nu este unitara in fiinta. Si, apoi, nonsalant intrebi pe care sa o alegi. Stii, sunt convins, ca atunci a murit Fiul Omului, iar Dumnezeu Fiul, cu moartea pe moarte calcand, ne-a rascumparat. Frate Mihai, trebuie sa ma repet. Observ aceeasi aplecare spre a incerca sa intelegem taine deosebit de profunde ale Sfintei Scripturi aruncand in derizoriu texte care reclama multa atentie. Domnul nostru, Iisus Hristos ne invita sa fim desavarsiti precum si Tatal nostru este. Pentru aceasta trebuie sa il rugam sa ne ajute sa il cunostem, si, asa cum ne-a promis, daca vom cere, vom primi. Dar, nu oricum, ci la masura revenirii noastre in fire. Noi, crestinii, apelam la doua izvoare fundamentale: Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie. Conform ambelor, omul este capabil de capacitati extra(ordinare) la masura la care este induhovnicit. In raport cu nivelul de cunoastere "stiintifica", ubicuitatea, este in acest moment imposibil de atins pentru un om, dar este accesibila pentru orice Sfant. Nu mai vreau sa aduc in discutie si alte stari pe care omul in drumul sau spre indumnezeire le poate atinge. In aceste conditii, noi, cei care facem dovada unor suflete departe de a fi pregatite pentru daruri atat de mari, vrem sa punem rigla pe Dumnezeu. Unii dintre noi nu pricepem cum poate fi o Fiinta in trei Persoane. Putem intui, putem construi modele la nivelul nostru (vezi Sf Spiridon cu exemplul caramizii), dar evident nu avem cum sa-l scanam pe Dumnezeu. Frate draga, in raport cu Dumnezeu, cunoasterea se face personal. Nimeni nu iti poate pune la dispozitie un model experimental care sa iti refaca in laborator Dumnezeirea. Pana cand ne vom regasi dumnezeirea din fiecare din noi vom experia sau nu functie de sinceritatea cu care ne vom deschide catre El. Am nadejdea ca macar spre Sfanta Treime sa privim cu dragoste cand cautam cinstit Calea, Adevarul si Viata. Doamne-ajuta! |
Parintii au afirmat intotdeauna ca noi nu putem cunoaste ce este Dumnezeu, ci doar ca El exista, deoarece El S-a revelat (in istoria mantuirii) ca Tata, Fiu si Duh. Dumnezeu este Treime, "iar acest fapt nu poate fi dedus din nici un principiu, nici nu poate fi explicat prin vreo ratiune suficienta, deoarece nu exista principii si nici cauze anterioare Treimii". (John Meyendorff)
|
Citat:
Cugeta mult la afirmatia Sfantului Grigorie de Nazianz: „As vrea sa-L numesc pe Tatal mai mare, pentru ca din El isi au Cei asemenea Lui asemanarea si fiinta Lor. Caci asa s-ar cuveni. Dar ma tem ca prin aceasta sa nu fac obarsia mai prejos decat obarsia si sa nu ofensez printr-o asemenea cinstire. Caci nu este o cinste pentru obarsie atunci cand cele care sunt din ea*(Fiul si Duhul Sfant) ii sunt inferioare. ” |
...repostare din prima Pagina!
Credem intr-o singura fiinta, intr-o singura Dumnezeire, intr-o singura putere, intr-o singura vointa, intr-o singura activitate, intr-un singur principiu, intr-o singura stapanire, intr-o singura domnie, intr-o singura imparatie, cunoscuta in trei ipostase desavarsite, dar adorata intr-o singura inchinaciune, marturisita si adorata de toata faptura rationala. Ipostasele sunt unite fara sa se amestece si despartite fara sa se desparta, lucru care pare si absurd. Credem in Tatal si in Fiul si in Sfantul Duh, in care ne-am si botezat. Caci astfel a poruncit Domnul apostolilor sa boteze, zicand: "Botezandu-i pe ei in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh"( Matei XXVIII, 19). Credem intr-unul Tatal, principiul si cauza tuturora; nu s-a nascut din cineva; singurul care exista necauzat si nenascut; este facatorul tuturora.
Este prin fire Tatal singurului Unuia-Nascut, Fiul Sau, Domnul si Dumnezeul si Mantuitorul nostru Iisus Hristos si purcedatorul prea Sfantului Duh. Credem si intr-unul Fiul lui Dumnezeu, Unul-Nascut, Domnul nostru Iisus Hristos, care s-a nascut din Tatal inainte de toti vecii, lumina din lumina, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, nascut nu facut, deofiinta cu Tatal, prin care toate s-au facut. Cand spunem ca Fiul este mai inainte de toti vecii, aratam ca nasterea Lui este in afara de timp si fara de inceput. Caci Fiul lui Dumnezeu, "stralucirea slavei, chipul ipostasei Tatalui"( Evrei I, 3), intelepciunea si puterea cea vie (I Corinteni I, 24), Cuvantul lui cel enipostatic, icoana substantiala, desavarsita si vie a nevazutului Dumnezeu (Coloseni I, 15), nu a fost adus din neexistenta la existenta, ci a fost totdeauna impreuna cu Tatal si in Tatal, nascut din el din vesnicie si fara de inceput. Caci n-a fost candva Tatal, cand n-a fost Fiul, ci o data cu Tatal si Fiul, care s-a nascut din El. Caci Dumnezeu nu s-ar putea numi Tata, fara de Fiu. Iar daca ar fi fara sa aiba Fiu, n-ar fi Tata. Si daca ar avea mai pe urma Fiu, ar deveni mai pe urma Tata, nefiind inainte de aceasta Tata, si astfel s-a schimbat din a nu fi Tata in a deveni Tata, lucru mai rau decat orice blasfemie. Caci este cu neputinta sa spunem ca Dumnezeu este lipsit de facultatea fireasca de a naste. Iar facultatea de a naste consta in a naste din El, adica din propria Sa fiinta ceva asemenea cu El dupa fire. Este insa necucernic sa spunem cu privire la nasterea Fiului ca a mijlocit oarecare vreme si ca existenta Fiului este posterioara existentei Tatalui. Deoarece spunem ca nasterea Fiului este din El, adica din natura Tatalui. Iar daca admitem ca Fiul nu coexista dintru inceput cu Tatal, din care este nascut, atunci introducem o schimbare in ipostasa Tat alui, anume ca nefiind dintru inceput Tata a devenit pe urma Tata. In adevar, chiar daca lumea s-a facut pe urma, totusi nu s-a facut din fiinta lui Dumnezeu. Ea a fost adusa, prin vointa si prin puterea Lui, de la neexistenta la existenta; dar prin aceasta nu urmeaza o schimbare a firii lui Dumnezeu. Nasterea este actul prin care se scoate din fiinta celui care naste cel ce se naste asemenea cu el dupa fiinta. Zidirea si crearea, insa, este un act extern, in care ceea ce se zideste si se creeaza nu provine din fiinta celui care zideste si creeaza, ci este cu totul deosebit de el. La Dumnezeu nasterea este in afara de timp, pentru ca este imuabil; este nestricacioasa, pentru ca este impasibil si necorporal; este fara de impreunare, tot din pricina ca este incorporal si din pricina ca numai unul Dumnezeu n-are nevoie de altcineva; este fara de sfarsit si fara de incetare, din cauza ca este fara de inceput si in afara de timp, fara de sfarsit si exista totdeauna in acelasi mod. Caci ceea ce este fara de inceput este si fara de sfarsit. Dar ceea ce este fara de sfarsit prin har, negresit, nu este si fara de inceput, dupa cum sunt ingerii. credem si in unul Sfantul Duh, Domnul si f acatorul de viata, care purcede din Tatal si se odihneste in Fiul, impreuna inchinat si slavit cu Tatal si cu Fiul, ca fiind de aceeasi fiinta si coetern. Credem in Duhul cel din Dumnezeu, cel drept, cel conducator, izvorul intelepciunii, al vietii si al sfinteniei. El este si se numeste Dumnezeu impreuna cu Tatal si cu Fiul; nezidit, dcsavarsit, creator, atotstapanitor, atoatelucrator, atotputernic, nemarginit in purtare; El stapaneste intreaga zidire, dar nu este stapanit; indumnezeieste, dar nu se indumnezeieste; desavarseste, dar nu se desavarseste; impartaseste dar nu se impartaseste; sfinteste, dar nu se sfinteste; mangaietor, deoarece primeste rugaciunile tuturor; in toate asemenea Tatalui si Fiului; purces din Tatal si dat prin Fiul, este primit de toata zidirea. Zideste prin El insusi, da fiinta universului, sfinteste si tine. Spunem ca fiecare din cele trei ipostase are o ipostasa desavarsita, ca sa nu admitem o fire compusa desavarsita din trei ipostase nedesavarsite, ci o singura fiinta, in trei ipostase desavarsite, simpla, mai presus de desavarsire si mai inainte de desavarsire. Caci tot ceea ce este format din lucruri nedesavarsite este negresit compus. Dar din ipostase desavarsite este cu neputinta sa avem ceva compus. Pentru aceea nici nu spunem ca specia este din ipostase, ci in ipostase. Ipostasele sunt desavarsite, pentru ca sa nu gandim ca firea dumnezeiasca este compusa. Caci tot ceea ce este compus are ca principiu dezbinarea. Si iarasi spunem ca cele trei ipostase sunt unele in altele, ca sa nu introducem multime si gloata de Dumnezei. Prin cele trei ipostase, cunoastem ca Dumnezeirea este necompusa si neamestecata; iar prin faptul ca ipostasele sunt de aceeasi fiinta, sunt unele in altele si sunt identice in ceea ce priveste vointa, activitatea, puterea, stapanirea si miscarea, cunoastem, ca sa spun asa, ca Dumnezeirea este neimpartita si ca este un singur Dumnezeu. Caci cu adevarat exista numai un singur Dumnezeu: Dumnezeu si Cuvantul si Duhul Lui. Pentru aceea nu spunem ca Tatal si Fiul si Sfantul Duh sunt trei Dumnezei, ci, din contra, ca Sfanta Treime este un singur Dumnezeu, Fiul si Duhul se raporteaza la o singura cauza; nu sunt nici alcatuiti, nici contractati in sensul contopirii lui Sabelie (Sabelie, un eretic monarhian patripasian, a tr ait la sfarsilul secolului II si inceputul secolului III.). Caci, dupa cum am spus, ipostasele Sfintei Treimi se unesc, nu in sensul ca ele se amesteca, ci in sensul ca ele exista unele in altele; iar intrepatrunderea reciproca a ipostaselor este fara contractare si fara amestecare. Ele nu sunt departate unele de altele, si nici impartite in ce priveste fiinta, in sensul impartirii lui Arie (Arie, eretic crestin, a trait in secolul III si IV.) nu spunem ca Tatal este din cineva, ci spunem ca El este Tatal Fiului. Pe Fiul nu-L numim nici cauza, nici Tata, ci spunem ca El este din Tatal si este Fiu al Tatalui. Iar Duhul cel Sfant spunem ca este din Tatal, si-L numim Duh al Tatalui. Nu spunem ca Duhul este din Fiul, dar il numim Duhul Fiului. "Daca cineva nu are Duhul lui Hristos, spune dumnezeiescul apostol, acela nu este al lui" (Romani VIII, 9.). Marturisim ca s-a facut cunoscut si se da noua prin Fiul. "A suflat, spune Sf. Scriptura, si a zis ucenicilor sai: Luati Duh Sfint"( Ioan XX, 22). Fiul si Sfantul Duh sunt din Tatal, dupa cum raza si lumina sunt din soare. Soarele este izvorul razei si al luminii. Prin raza ni se da lumina si ea este aceea care ne lumineaza si cu care ne impartasim. Dar nu spunem ca Fiul este Fiu al Duhului si nici din Duhul. |
Raportarea la Taina Sfintei Treimi presupune doar doua lucruri din partea noastra: credinta si smerenia.
Prin credinta, primim modul in care Dumnezeu S-a manifestat ca Treime de Persoane in istoria mantuirii. Prin smerenie, nu nazuim a afla pe cale rationala ceea ce Dumnezeu nu ne-a descoperit despre Sine. Ereticii au avut credinta din belsug insa le-a lipsit smerenia. |
Citat:
Poate le lipsea CUVINTUL smerenie, asociat NUMAI Crestinismului, insa nu cred ca erau straini de cuvintul modestie Nu inteleg de ce trebuie sa aruncam gratuit cu noroi in alte religii numai pentru a iesi noi in evidenta? |
Citat:
Tu nu consideri lipsa de smerenie, incercarea omului, care, cu privire la existenta sa, are inca foarte multe necunoscute, de a incerca sa-si explice intr-un fel rational Taina Sfintei Treimi? |
Citat:
Noul stadiu de dezvoltare atins de populatiile barbare de la hotare impune revizuirea raporturilor de subordonare a acestora fata de imperiu, constrans acum sa treaca la un razboi de aparare de-a lungul intregii frontiere. Reformele lui Diocletian si Constantin cel Mare vizeaza intarirea coeziunii interne si sporirea rezistentei statului in fata pericolului extern. Daca prin Edictul de la Milano(313) crestinismul devine o religie egala in drepturi cu celelalte culte din Imperiul Roman, prin Edictul de la Tesalonic(380)el este proclamat religie de stat, obligatorie pentru toti supusii imperiului. Unitatea Imperiului Romani se destrama la moartea lui Teodosiu I (395), cand teritoriul statului este impartit intre cei doi fii ai sai Arcadiu si Honoriu. |
Citat:
7. Cine a făcut proorocii ca Mine (să spună și să-Mi dovedească!), de când am făcut pe oameni din vremurile străvechi? Să vestească viitorul și ce are să se întâmple! 8. Nu vă temeți, și nu tremurați; căci nu ți-am vestit și nu ți-am spus Eu de mult lucrul acesta? Voi Îmi sunteți martori! Este oare un alt Dumnezeu afară de Mine? Nu este altă Stâncă, nu cunosc alta! 9. Cei ce fac idoli, toți sunt deșertăciune, și cele mai frumoase lucrări ale lor nu slujesc la nimic. Ele însele mărturisesc lucrul acesta: n-au nici vedere, nici pricepere, tocmai ca să rămână de rușine. 10. Cine este acela care să fi făcut un dumnezeu, sau să fi turnat un idol, și să nu fi tras nici un folos din el? 11. Iată, toți închinătorii lor vor rămâne de rușine, căci înșiși meșterii lor nu sunt decât oameni; să se strângă cu toții, să se înfățișeze, și tot vor tremura cu toții și vor fi acoperiți de rușine. 12. Fierarul face o secure, lucrează cu cărbuni, și o fățuiește și-i dă un chip cu lovituri de ciocan, și o lucrează cu puterea brațului; dar dacă-i este foame, este fără vlagă; dacă nu bea apă, este sleit de puteri. 13. Lemnarul întinde sfoara, face o trăsătură cu creionul, fățuiește lemnul cu o rindea, și-i înseamnă mărimea cu compasul; face un chip de om, un frumos chip omenesc, ca să locuiască într-o casă. 14. Își taie cedri, goruni și stejari, pe care și-i alege dintre copacii din pădure. Sădește brazi, și ploaia îi face să crească. 15. Copacii aceștia slujesc omului pentru ars, el îi ia și se încălzește cu ei. Îi pune pe foc, ca să coacă pâine, și tot din ei face și un dumnezeu căruia i se închină, își face din ei un idol, și îngenunchiază înaintea lui! 16. O parte din lemnul acesta o arde în foc, cu o parte fierbe carne, pregătește o friptură, și se satură; se și încălzește, și zice: ,Ha! ha!’ m-am încălzit, simt focul!” 17. Cu ce mai rămâne însă, face un dumnezeu, idolul lui. Îngenunchiază înaintea lui, i se închină, îl cheamă, și strigă: „Mântuiește-mă, căci tu ești dumnezeul meu!” 18. Ei nu pricep și nu înțeleg, căci li s-au lipit ochii, ca să nu vadă, și inima, ca să nu înțeleagă. 19. Nici unul nu intră în sine însuși, și n-are nici minte, nici pricepere să-și zică: „Am ars o parte din el în foc, am copt pâine pe cărbuni, am fript carne și am mâncat-o: și să fac din cealaltă parte o scârbă? Să mă închin înaintea unei bucăți de lemn?” 20. El se hrănește cu cenușă, inima lui amăgită îl duce în rătăcire, ca să nu-și mântuiască sufletul, și să nu zică: „N-am oare o minciună în mână?” 21. Ține minte aceste lucruri, Iacove, și tu, Israele, căci ești robul Meu. Eu te-am făcut, tu ești robul Meu, Israele, nu Mă uita! 22. Eu îți șterg fărădelegile ca un nor, și păcatele ca o ceață: întoarce-te la Mine, căci Eu te-am răscumpărat.” 23. Bucurați-vă, ceruri! Căci Domnul a lucrat; răsunați de veselie, adâncimi ale pământului! Izbucniți în strigăte de bucurie, munților! Și voi, pădurilor, cu toți copacii voștri! Căci Domnul a răscumpărat pe Iacov, Și-a arătat slava în Israel. 24. Așa vorbește Domnul, Răscumpărătorul tău, Cel ce te-a întocmit din pântecele mamei tale: „Eu, Domnul, am făcut toate aceste lucruri, Eu singur am desfășurat cerurile, Eu am întins pământul. Cine era cu Mine? 25. Eu zădărnicesc semnele proorocilor mincinoși, și arăt ca înșelători pe ghicitori; fac pe cei înțelepți să dea înapoi, și le prefac știința în nebunie. |
Citat:
|
Citat:
Dumnezeu daca ne voia sa ne comportam ca fiind lobotomizati ne lasa la nivel de cimpanzeu cu un creieras cit o nuca, dar uite ca nu este asa. La Multi Ani 2010! |
Citat:
Doamne clarifica-ne o data cu un semn ceresc, cu foc din cer, ceva din care sa putem intelege clar si nu din interpretari la nesfirsit si certuri si ambiguitati ale oamenilor! Pina nu o faci sa nu ai pretentia ca avem ceva clar in cap! |
Haideti sa privim lucrurile un pic secvential ,in succesiune :
1) Prima oara ,prin Vechiul Testament ,am cunoscut un singur Dumnezeu .Si a fost o mare victorie . Daca e sa ne uitam la multitudinea de zei existenti in fiecare religie de atunci,monoteismul chiar a fost ceva nou .Existenta unui singur Dumnezeu ,atotputernic,a fost o credinta care a cucerit poporul iudeu ,si a unificat astfel concepia religioasa Dupa ce lumea a fost pregatita astfel ,in mii de ani de monoteism,in credinta in El,Dumnezeu a putut trece la treapta a 2-a a dezvaluirii de Sine 2) Dumnezeu are un fiu !!! Nu au putut intelege asta iudeii,care erau singuri care il cunosteau pe Dumnezeu cel Unul.Nu au putut-o intelege inteleptii si imparatii . Si pentru ca stia ca aceasta 'Taina din veacuri' e greu de acceptat si inteles, dezvaluirea Fiului lui Dumnezeu nu s-a mai facut abstract ,prin vreo religie sau vreun profet cum a fost Moise ,ci direct ,minunat,prin insasi intruparea Fiului intr-un Om. Astfel,dintrodata,oamenii au cunoscut si ca Dumnezeu are un Fiu ,dar si ca acest Fiu a luat si natura umana,si astfel,un om ca si ei ,putea zice:"Eu si Tatal una suntem" 3)A treia etapa a dezvaluirii lui Dumnezeu,care e inca in curs si isi face lucrarea ,este coborarea Duhului Sfant "Iar în zilele din urmă, zice Domnul, voi turna din Duhul Meu peste tot trupul și fiii voștri și fiicele voastre vor prooroci și cei mai tineri ai voștri vor vedea vedenii și bătrânii voștri vise vor visa." Doar prin Duhul Sfant ,niste pescari,ajung sa proroceasca ca niste mari invatati . Noi traim aceasta etapa,a lucrarii Sfantului Duh . Doar astfel a ajuns sa fie cunoscuta si dogma Sfintei Treimi,prin Duhul ,caci: "Duhul toate le cerceteaza chiar si lucrurile ascunse ale lui Dumnezeu" |
Citat:
Zici bine parinte, ca sa privim NOI secvential, insa Dumnezeu din cite am inteles cu totii nu priveste lucrurile in succesiune, linear, temporal. Ce spui tu sunt numai justificari pentru a le brodi cum trebuie in intelegerea noastra limitata. Ce credinta sa mai aibe Evreii in Dumnezeul lor daca reiese ca El de fapt nu le-a spus adevarul trunchiat, i-a dus cu vorba, si doar i-a "pregatit citiva mii de ani" pentru o "alta etapa" chipurile de intelegere TREPTATA a Trinitatii? Cum poate Dumnezeu sa vorbeasca la singular MII de ani dupa care sa inceapa sa vorbeasca "pe o alta limba" creind confuzii ambiguitati, razboaie neincetate, cruciade tembele? Aici nu inteleg eu ce se intimpla! |
Iata un alt citat simplu:
"Toti pun la masa vinul cel bun,si apoi cand se termina il aduc si pe cel rau . Dar Tu,ai lasat vinul cel bun la sfarsit" Chiar daca Dumnezeu se dezvaluie treptat,totusi ,o face mereu spre 'mai bine' spre 'mai clar'. Caci una e sa crezi intr-un Dumnezeu abstract ,legendar,despre care 'se spune ca...' si alta e sa crezi intr-un Dumnezeu care coboara pe pamant ,sta la masa cu oameni simpli ,vorbeste in limbajul nostru,dar spune cuvinte atat de minunate,si face minuni VAZUTE asa mari,ca te fac pe tine cel necredincios sa spui,ca Toma, "Domnul meu si Dumnezeul meu" Daca Il vezi mergand pe ape ,sau inviat din morti ,iti zic eu ca iti piere orice urma de neintelegere si indoiala. Nu stiu de ce Dumnezeu a ales sa se prezinte treptat,dar e minunat cum a facut-o,si ne-a dat cea mai frumoasa poveste 'live',care si numai daca o vezi cu ochii mintii,face cat toata intelepciunea lumii la un loc . Caci produce ceea ce intelepciunea nu va produce niciodata,recunoastere ,uimire ,si emotie vie. Dumnezeu e unul singur -asa e-dar ca si tine,stau si ma minunez si eu ca prostul,cum ,la vremea potrivita,s-a aratat si Fiul lui Dumnezeu,tot Dumnezeu fiind si El. Mai frumos si mai spleendid decat tot ce as fi putu gandi cu mintea mea despre Dumnezeu,m-am trezit cu Dumnezeu pe pamant ,si nu unu ci doiiiii !!!!!! Pot sa neg eu pe acest Dumnezeu Om care il vad si care il aud si ma imbat de cuvintele Lui? Ma pot indoi de orice pe lumea asta ,de mine ,de Dumnezeu de orice,dar nu de Fiul Sau Omul,pe care il vad si e minunat,si e singura bucurie in aceasta viata,singura ridicare a valului misterului . Asa ca vrand nevrand a trebuit sa accept ca Dumnezeu are un Fiu,pentru ca Cel care a zis despre Sine ca este Fiu al lui Dumnezeu,a fost prea minunat si a vorbit prea frumos ,asa cum oamenii nu ar fi putut niciodata sa o inventeze . Deci prin frumusetea vazuta a lui Dumnezeu Fiul,il laudam si pe Dumnezeu Tatal,care ne-a facut o asa mare surpriza, 'la plinirea vremii' |
Ce zic "unii" ! ! !
O "opinie" și o concluzie . . . ! Dumnezeul Triunitar la ortodocși ,la catolici , la protestanți , la neoprotestanți : http://www.pasi.ro/revista/dumnezeul-triunitar.html
|
Poporul ales ca exemplu
Citat:
Dumnezeu si-a respectat toate promisiunile fata de oameni. Ceea ce nu se poate spune despre oameni in raport cu Dumnezeu. Evreii conducatori au crezut atunci (in vremea minunilor lui Iisus) ce le-a convenit si au incercat (dupa o reteta pe care o vedem si azi in actiune) sa-i minta si pe cei condusi. Rezultatul a fost catastrofal, iar noi, cei din celelalte neamuri nu vrem sa invatam din aceasta tragedie multimilenara nimic. In ultima postare fratele Geo explica foarte clar unul dintre cele mai celebre pasaje din VT in care Dumnezeu insusi face referire la Sfanta Treime. Doamne-ajuta! |
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 08:17:26. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.