![]() |
Libertatea crestinilor
As vrea sa deschid acest thread pentru a discuta despre ce se intelege in crestinism prin libertate, pentru ca am observat ca exista multe neintelegeri despre acest subiect.
Multi, cand citesc cuvantul libertate in legatura cu credinta, se gandesc imediat la permisivism, la libertinaj, la neascultare. Eu nu cred ca libertatea se opune credintei si ascultarii. Cred dimpotriva ca, pe masura ce innaintam in credinta, devenim mai liber si ne potrivim mai bine spuselor lui Hristos din Evanghelie: 'Adevarul va va face liberi'. Mai intai cateva texte din NT despre libertate: Ioan 8, 31-36: 31. Deci zicea Iisus catre iudeii care crezusera in El: Daca veti ramane in cuvantul Meu, sunteti cu adevarat ucenici ai Mei; 32. Si veti cunoaste adevarul, iar adevarul va va face liberi. 33. Ei insa I-au raspuns: Noi suntem samanta lui Avraam si nimanui niciodata n-am fost robi. Cum zici Tu ca: Veti fi liberi? 34. Iisus le-a raspuns: Adevarat, adevarat va spun: Oricine savarseste pacatul este rob al pacatului. 35. Iar robul nu ramane in casa in veac; Fiul insa ramane in veac. 36. Deci, daca Fiul va va face liberi, liberi veti fi intr-adevar. 2 Corinteni 3,17: 17. Domnul este Duh, si unde este Duhul Domnului, acolo este libertate. Galateni 5, 13-14: Caci voi, fratilor, ati fost chemati la libertate; numai sa nu folositi libertatea ca prilej de a sluji trupului, ci slujiti unul altuia prin iubire. Caci toata Legea se cuprinde intr-un singur cuvant, in acesta: Iubeste pe aproapele tau ca pe tine insuti. Iacov 2, 12-13: Sa vorbiti si sa lucrati ca niste oameni cari au sa fie judecati de o lege a slobozeniei: caci judecata este fara mila pentru celce n'a avut mila; dar mila biruieste judecata. 1 Petru 2, 16: 16. Traiti ca oamenii liberi, dar nu ca si cum ati avea libertatea drept acoperamant al rautatii, ci ca robi ai lui Dumnezeu. Suntem liberi in masura in care credem in Hristos si ne eliberam de pacat. Si nu trebuie sa facem din libertate un pretext pentru 'a sluji trupului', ci pentru dragoste. Libertatea crestina este deasupra Legii precum este si dragostea crestina. |
Eu cred ca libertatea este ... a Iubirii, cu alte cuvinte, daca-l privim pe celalalt cu iubire, nu-l vom rani, il vom intelege, il vom ajuta (dupa puterile noastre), ne vom ruga pentru el, dar mai ales nu-l vom judeca...
Cine a spus ca este usor sa fii CRESTIN?... |
Libertatea inseamna a face binele si a fugi de rau.
Insa, chiar si inteleasa in sensul de "sunt liber, fac ce vreau", tot mai are o masura de adevar in ea. Cum anume? Pai, sa zicem asa: daca vreau sa desfranez, o pot face foarte usor, daca vreau insa sa tin post si sa fac 3 metanii pe zi, sa tac atunci cand sunt injurat, nu o sa o pot face. Nu suntem liberi, caci nu putem face binele pe care'l dorim, ci raul pe care nu'l dorim. De ce pot face usor raul si nu pot face binele? Pentru ca nu suntem liberi, pentru ca suntem robi diavolului. |
Sunt lucruri pe care omul nu trebuie sa le faca, pentru ca prin savrasirea lor isi pierde libertatea, devine un rob al patimilor. Sfantul Apostol Pavel spune: "Toate imi sunt ingaduite", "dar nu toate imi sunt de folos..., dar nu toate zidesc..., dar nu ma voi lasa stapanit de ceva (1 Corinteni 6,12; 10,23). Pacat ca omul nu-si mai da seama ca prin libertate, isi poate pierde libertatea.
|
Citat:
Ca un prim comentariu propriu, cred ca insasi schimbarea din starea implicita de rau in starea de bine care se face numai si numai de bunavoie este o exprimare personala a libertatii de a alege intre moarte si viata, intre propunerea Lui Hristos de a trai asemenea Lui si propunerea celui rau de a exista negandu-L pe Dumnezeu. |
Libertatea nu inseamna a face ceea ce vrei, fara sa tii seama de ceilalti si de Dumnezeu.
Adevarata libertate a fost cea a lui Adam in rai, inainte de cadere, cand era in comuniune cu Dumnezeu. Iesind liber din aceasta relatie de dragoste cu El, in mod paradoxal, a devenit mai putin liber, pentru ca s-a robit propriei persoane. Hristos ne face din nou liberi, dar, la fel ca in cazul botezului, nu in mod magic, automat. Trebuie sa asumam si noi aceasta libertate, sa o 'lucram'. Sa luam exemplu unor oameni care se iubesc: ei vor face fiecare ce ii face placere celuilalt, ce ii face bine, ce il bucura, in mod liber, nu pentru ca s-ar simti obligati sau dintr-o ascultare exterioara. De altfel ascultarea conjugala in acest fel trebuie inteleasa, ca fiind rezultatul direct al dragostei. |
Citat:
|
Citat:
Asta spunem noi, ca libertatea noastra adevarata este in functie de eliberarea de egoism, si de ceea ce decurge din el. |
Citat:
Daca in intelesul curent, calitatea de rob, presupune intr-o masura mai mica sau mai mare, anularea libertatii, in relatia Dumnezeu-om, paradoxal, omul ca rob al lui Dumnezeu are o libertate neingradita. Slujind diavolului si patimilor nu facem nimic altceva decat sa ne pierdem adevarata libertate, ajungand sa slujim fapturii, in locul Creatorului. Numai Dumnezeu este garantul libertatii absolute. Prin urmare, Dumnezeu este primul si singurul Domn, caruia, trebuie sa-i slujim. Cu El avem partasie atunci cand, in mod liber, savarsim binele. |
Citat:
Eu cred ca expresia "rob al Lui Dumnezeu" nu inseamna "sclavul Lui", ci "cel care urmeaza voii Lui prin voia sa libera". |
Citat:
|
@Fani - nu te inteleg. Crestinii sunt liberi sau se elibereza de ce anume?
Cred ca nu se foloseste termenul potrivit. Uite ce inseamna libertate: http://dexonline.ro/search.php?cuv=libertate Si nu cred ca in credinta este vorba de libertate. In momentul in care suntem crestini si practicam credinta, nu mai suntem liberi. Totul este a lui Dumnezeu. Nu mai putem sa alegem, pentru ca exista niste canoane. Asta ma doare pe mine. As vrea sa ma simt libera in credinta, adica sa ma simt bine cu alegerile mele si sa nu am remuscari sau probleme daca iau o decizie care nu corespunde unor canoane. Nu ma simt libera, pentru ca trebuie mereu sa pun in balanta: omul sau Dumnezeu. Daca in familie am luat o anumita decizie, sau am gresit intr-un moment, nu inseamna ca iubesc mai putin sotul, sau parintii, sau etc. Ei daca nu sunt perfecta si iau alta decizie in credinta,mai potrivita mie, inseamna ca sunt mai putin crestina, ca-l iubesc mai putin pe Dumnezeu. Voi in familie fortati, sau sunteti fortati cu ceva? Sau fiecare poate avea si sfera lui personala? Sunt de acord si cu ce spune Windorin, cu o exceptie: nu suntem robi diavolului, sau patimilor, sau pacatului. Nu cred ca anumite lucruri sau fapte pe care le facem sunt ale diavolului. or fi ele patimi, pacate, dar sunt pur omenesti. Eu spun ca nu exista numai Dumnezeu si diavolul (nu am inteles nici acum daca acesta exista de fapt), ci mai exista si omul. Omul nu este nici sfant/zeu, dar nici diavol. Sa fie clar. Ma exprim neclar, stiu. Nu ma simt bine. |
Citat:
|
Citat:
Suntem robi ai carni, ai patimilor.. Libertatea este o eliberare de pacate, reiese si din citatele postate: "Oricine savarseste pacatul este rob al pacatului." Libertatea crestinului vine doar din lepadarea de sine si urmarea voii lui Dumnezeu. |
Decât LIBER și în păcat, mai bine ROB dar în Hristos!!!
Libertatea nu este tot una cu libertinajul! Libertatea nu este decat ROBIE in Hristos! De aceea avem poruncile ca noi singuri nu stim sa ne indreptam catre El, caci si in gradina Raiului fiind omul, tot nu a ascultat de Dumnezeu! Astfel „ingradit” de porunci, esti LIBER in Hristos! Asa cum a zis famenul etiopian catre Sf.Filip: ”cum voi intelege oare de nu ma calauzi cineva?” Asa sunt poruncile lui Hristos: calauzitoare catre El, PACEA, LIBERTATEA SI DEPLINA BUCURIE VESNICA!!! Libertatea este sa iti alegi drumul cu Hristos sau fara El. Dar iti asumi responsabilitatile! Vom da seama pt toate faptele noastre, chiar si pt cele tainuite din inima nostra, chiar si pt orice cuvant desert rostit! Atat timp cat esti departe de PACAT, esti ROBUL LUI HRISTOS, dar in acelasi timp LIBER IN HRISTOS!!! |
Cand fac un pacat, ma simt ingreunata, amarata, inrobita, in lanturi...
Imediat dupa ce ma spovedesc, greutatea lanturilor dispare, ma simt ca si cum mi-as fi recapatat libertatea... |
Citat:
Citat:
Omul nu se va putea niciodata desavarsi slujind altui domn al acestei lumi create. In acest sens, Mantuitorul spune ca "nu putem sluji la doi domni, lui Dumnezeu si lui mamona". Numai pe El Il putem numi "Unul Sfant, Unul Domn". Desigur, din aceasta perspectiva, si ingerii cazuti putem spune ca raman robi ai lui Dumnezeu, insa, unii care, din mandrie, nu-i slujesc Lui, ci vor sa li se slujeasca. Dumnezeu ramane Creatorul si Stapanul lor, fara a le incalca insa libertatea. Din dragoste nemarginita fata de noi, Dumnezeu a randuit ca prin jertfa Mantuitorului sa fim infiati, astfel incat, sa nu mai fim robi, ci fii, asadar, mostenitori ai Imparatiei. |
Citat:
|
Citat:
sa nu uitam ce a spus Hristos apostolilor inainte sa fie rastiignit: de acum nu mai sunteti robi, ci fii. Sigur, suntem si slujitori ai lui Dumnezeu, dar din dragoste, ca niste fii, nu de frica. Este o neintelegere la mijloc. Sophia, a asculta de voia lui Dumnezeu nu inseamna a tine niste reguli. Daca sculti intr-adevar de voia lui Dumnezeu iti iubesti sotul cu adevarat, iti iubesti semenii, colegii, si gasesti solutii pentru problemele care apar. Prima porunca e dragostea de Dumnezeu si de aproapele. Regulile sunt adaptabile la context - mai ales cu ajutorul unul duhovnic. Stiu ca acolo unde esti nu ai, insa Dumnezeu ti-l va trilite candva. Pana atunci incearca sa urmezi Evanghelia, incearca sa faci bine, si sa nu faci pacatele pe care le stim. In ce zi postesi si in care nu reusesti, sau trebuie sa te adaptezi, nu asta o sa te intrebe Dumnezeu la judecata. Nu te mai necaji! Incearca sa iti urmezi constiinta si nu te culpabiliza. Spune-i lui Dumnezeu in rugaciune, direct, cand ai dubii dzaca ceea ce faci este bine, si El te va lumina. |
Citat:
2 Corinteni 3,17: 17. Domnul este Duh, si unde este Duhul Domnului, acolo este libertate. Galateni 5, 13-14: Caci voi, fratilor, ati fost chemati la libertate; numai sa nu folositi libertatea ca prilej de a sluji trupului, ci slujiti unul altuia prin iubire. Caci toata Legea se cuprinde intr-un singur cuvant, in acesta: Iubeste pe aproapele tau ca pe tine insuti. Iacov 2, 12-13: Sa vorbiti si sa lucrati ca niste oameni cari au sa fie judecati de o lege a slobozeniei: caci judecata este fara mila pentru celce n'a avut mila; dar mila biruieste judecata. Sigur, libertatea consta in urmarea lui Dumnezeu, caci El ne face liberi. dar a-i urma Lui este ceea ce noi, crestinii botezati si care ne impartasim, incercam sa facem. In masura in care o facem, devenim din ce in ce mai liberi cu adevarat, cu libertatea lui Dumnezeu, curatim adica din ce in ce mai mult imaginea lui Dumnezeu in noi. A-i urma lui Dumnezeu inseamna a trai evanghelia cu adevarat. Pirma etapa este ca macar sa incercam. |
Citat:
Pina si Hristos in diverse momente a tulit-o, strecurindu-se printre cei care voiau sa-l ia la bataie, deci nici El nu a intors obrazul in toate cazurile. Eu nu am timp de citate din Evanghelii( Poate reuseste cineva sa mi le posteze, multumesc anticipat), inainte sa sara Anna21 cu gura ca nu furnizez citate :)) |
Citat:
Eu nu cred ca ti-ar conveni ca cineva care sa zicem ca te-a violat sa fie absolvit de pacatul agresiunii si a violului doar TRECIND pe la un Duhovnic si citind citeva acatiste. |
Citat:
Esti plina de Duh Sfant? Eu nu. Citat:
Eu nu am facut asta. Nici nu-mi iubesc aproapele mai mult decat pe mine. Ba ma iubesc pe mine ff mult (ma rasfat in fiecae zi in multe feluri: de cand ma trezesc, pana seara doar confortul meu il caut). Nu vreau sa judec pe nimeni, dar.. sa vina in fata cel care poate spune ca iubeste pe ceilalti ca pe sine insusi. Asta este masura sfintilor! Ei sunt liberi, da. Noi suntem robi, inca. Robi ai propriilor patimi si a iubirii de sine. Citat:
Mila de ceilalti? Eu nu am nici macar mila de mine.. si stiu ce ma asteapta. Citat:
Este suficient? Eu sunt o mama aspra.. is spun copilului: fa aia! El, saracul, raspunde: "o sa incerc". "Ce-i aceea "o sa incerc"? Faci sau nu faci?" Mda. Asa vorbesc cu el. Cu mine sunt ingaduitoare: incerc sa tin post, incerc sa iubesc aproapele etc. Tot incerc si ma mangai cu asta. Asta nu este libertate, Fani. Vorbesti de iubire, mila etc. Dar le ai? Libertatea este doar din viata intru Hristos. |
Anna, cred ca ai multa smerenie, de aceea vorbesti asa.
Insa ai grija ca neincrederea prezentei lui Dumnezeu in noi, cu toate pacatele noastre, nu este buna nici ea. Sfintii se numeau mereu pacatosi pe ei insisi dar in acelasi timp credeau cu tarie ca Hristos i-a inviat. Inca un paradox.. Citat:
Si prin impartasanie. Sigur, Sfantul Duh nu-si gaseste casa prea impodobita si curata, dar El este acolo.. Si are ingaduinta. Citat:
Iar durerea ca nu avem acea dragoste, pe care tu o simti, este deja dovada ca esti pe drumul cel bun. Citat:
Totusi, asa pacatosi cum suntem, Hristos locuieste in noi la impartasanie. Eu nu cred ca Hristos si apostolii in epistole le vorbeau in pasajele citate de mine numai viitorilor sfinti din calendare. La inceput, toti crestinii se numeau sfinti - si ajunge sa citesti epistolele in care sunt admonestati ca sa vezi ca asta nu inseamna ca viata lor crestina era perfecta. Citat:
Sigur, dar noi la Liturgie primim viata intr Hristos. Libertatea crestina vine impreuna cu aceasta viata. Bineinteles, creste impreuna cu dragostea si credinta noastra. |
Citat:
Daca m-ai cunoaste, ai vedea.. sunt plina de mine, sunt trendy (nu port jeans mai putin decat diesel si-mi plac pantofii scumpi) si cu adevarat nu fac bine altora. Nici macar nu prea am prieteni (decat virtuali, care sunt.. exceptionali! dar cred ca daca m-ar cunoaste cu adevarat nu i-as avea nici pe aceia). Mai bine m-a ghicit Andrei. Mda, pana la urma.. poate ca doar eu ma simt in robia patimilor. Poate nu este ceva chiar asa comun. |
Citat:
|
Citat:
(Dar tu, Andrei, proiectezi, aici. Cred ca tu esti cel mai "transparent" de pe forum.) |
Citat:
|
Bucurie!
Cred ca in Jurnalul Fericirii am citit lucrul asta: Handel sau Haydn a fost intrebat de ce muzica lui religioasa este atat de vesela in loc sa fie ceremonioasa si solemna. Raspunsul a fost ca de cate ori se gandeste la Dumnezeu il cuprinde bucuria.
Parerea mea este ca un crestin este cu adevarat liber doar atunci cand se poate bucura in Hristos, cand bucuria sau veselia nu i se par pacate, cand urmarea lui Hristos nu inseamna o serie de reguli care trebuie urmate, cand viata nu mai arata ca un sir lung de pacate, cand fericirea se poate citi pe fata, etc..fiindca un om fericit nu poate fi decat liber. |
Maica Siluana ne invata:
Omul liber și responsabil
ØSubiectul responsabilității nu poate fi decât o persoană. ØChiar și persoana poate fi iresponsabilă sub puterea unor forțe coercitive care depășesc capacitatea ei de apărare psihologică și de „reacție cerebrală”. ØResponsabilitatea cere două condiții esențiale: ·să fii în deplinătatea facultăților rațiunii, ·să fii liber pe acțiunile tale. ØLibertatea este aproape sinonimă cu ·responsabilitatea persoanei față de propriile sentimente și cu ·puterea, capacitatea de a le gestiona. ØPersoana umană, în virtutea conștienței și a capacității de reflecție autonomă, e responsabilă de propria gândire, acțiune și simțire întrucât e conștientă de sine și de posibilitățile de a-și recunoaște propriile nevoi, sentimente și dorințe și de a le gestiona responsabil în raport cu sine și cu celălalt. ØResponsabilitatea umană se fondează pe libertate. Între ele există un raport de reciprocitate, unitate și intercondiționare. ØUn act responsabil este: ·voluntar adică o lucrare ce derivă din voință cu cunoașterea deplină a scopului; ·co-respunzător maturității și libertății personale; ·imputabil (discutabil) moralmente; ·liber. ØExistă o deosebire, uneori foarte subtilă, între un act voluntar și un act aparent liber. Cele mai frecvent întâlnite piedici în calea actelor voluntare și responsabile: ØSila (violența, constrângerea) - poate fi: oabsolută și totală – faptele săvârșite în aceste condiții nu atrag după ele responsabilitatea; orelativă sau parțială – actele sunt culpabile dacă era posibilă împotrivirea și nu s-a opus o rezistență suficientă; osilă psihică – aparent fără cauze externe, dar care constă într-o obsesie sau constrângere internă, determinată de condițiile de viață în care trăiește persoana respectivă. ØFrica: oE cel mai puternic obstacol în cale libertății umane. oProvine din zona emoționalului, este o emoție primară, o stare emoțională cu care ne naștem, emoție care poate înrâuri în mod hotărâtor reacțiile organismului pe latura exterioară (de execuție). oAre o mare influență asupra voinței. oDupă cauza care o provoacă poate fi: internă (anxietate, angoasă, panică) sau externă (cauzată de pericole vizibile, iminente) oDupă gravitate, frica poate fi: grea sau ușoară. oDepinde de structura sufletească a persoanei, de structura emotivă, în special. ØIgnoranța: oe definită ca „neștiința sau lipsa de cunoaștere a unor lucruri pe care de fapt cel în cauză ar trebuie să le cunoască”; oe mai degrabă un impediment cultural și cognitiv; oculpabilitatea ignoranței depinde atât de neglijența sau delăsarea subiectului, cât și de însemnătatea obiectului față de care se manifestă. ØPatimile: oSunt dependențe psihologice și chiar somatice ale omului devenit pasiv. oDin punct de vedere psihologic sunt fie: §Stări patologice ale unor sentimente care pun stăpânire pe sufletul omenesc, §Fie sentimente obsesive care silesc omul să acționeze numai în direcția lor. oDin punct de vedere moral, sunt pofte puternice îndreptate spre anumite bunuri senzoriale care pot provoca o desfătare și care uneori se opun exercitării libere a voinței omenești. Ex.: ura, supărarea, gelozia, disperarea, groaza, etc. ØDeprinderile: oSunt elemente ce provin din zona voinței: „Acte voluntare la origine, prin repetare, ajung să se execute cu mai mare precizie și ușurință și fără control conștient, ceea ce înseamnă pentru persoana care le posedă o cruțare de energie și timp, precum și câștigarea dispoziției de a acționa în același împrejurări, întotdeauna la fel.” oFaptele făcut din deprinderile rele sunt culpabile, deoarece deprinderile au fost dobândite în mod conștient. oDacă subiectul se silește să dea voinței sale o direcție opusă celei a deprinderii rele, chiar dacă deprinderea biruie, fapta este involuntară, ceea ce diminuează culpabilitatea și responsabilitatea. ØAlte influențe: oParticularitățile specifice; oInfluența sistemului hormonal; oInfluența constituției somatice, temperamentale; oTulburări mintale; oSugestia hipnotică; oInfluența mediului fizic și social; oVârsta, sexul, rasa etc. |
...contiunare
Responsabilitatea existențială: apelurile vieții și răspunsurile omului
ØFrankl (supra-viețuitor a patru lagăre de exterminare): „A fi om, persoană, înseamnă a decide de fiecare dată ce să faci cu tine însuți, iar aceasta însemnă, la rândul său, a-ți asuma responsabilitatea propriilor acțiuni și ale propriei conduite.” ØFiecare om are un loc și o misiune în lume, ceea ce i se cere este doar să le descopere. ØOmul poate descoperi un sens în fiecare și în orice situație de viață, chiar și în cele mai dificile și lipsite de orice speranță, prin: oTrăirea a ceea ce este valoros (natura, arta, relația etc.). oCrearea de valori (materiale, artistice, spirituale). oSuportarea a ceea ce este de neînlăturat, de neschimbat (boală, pierderea celor dragi, etc.). oPrin atitudinea de a-și fi credincios sieși și de a se putea privi în față. ØA fi responsabil de propria viață, de tine însuți, înseamnă: oA-ți da seama de propria importanță, de ceea ce „s-a investit în tine” pentru a răspunde în mod serios apelurilor vieții. ØDecizia îți aparține: poți opta pentru: oO viață autentică, plină de sens, sau oTe poți irosi într-un simulacru existențial, tu fiind sursa propriului eșec, nu împrejurările, condițiile exterioare. oDacă anumite condiționări sunt greu de depășit sau chiar de nedepășit, faptul de a-ți trăi viața în mod real și responsabil îți aparține în exclusivitate. ØFrankl: Trebuie să-i învățăm pe cei disperați că, de fapt important nu este ce așteptăm noi de la viață, ci, în doar ce așteaptă viața de la noi! Nu noi căutăm sensul vieții, ci simțim că suntem permanent întrebați ca oameni, întrebări puse în fiecare zi și în fiecare moment, cărora trebuie să le răspundem exact nu doar în: oMeditații, fantasme, imaginație, oCuvinte, declarații, lozinci, promisiuni, oCi printr-o acțiune corectă, cu un comportament corect. ØFrankl: „Motivat de voința de sens, omul, în fața condiționărilor de orice tip, dincolo de a le obiectiva în virtutea capacității de autodistanțare, este capabil de a recunoaște în ele probleme de rezolvat și sarcini de îndeplinit pentru propria formare.” ØÎntr-o asemenea perspectivă, omul trebuie să acționeze în existența sa: oNu pentru a realiza plăcerea (Voința de plăcere, Freud). oNici puterea (Voința de putere, Adler), oNici măcar pentru realizarea de sine, oCi pentru a urma o împlinire de sens (Voința de sens, Frankl). ØFrankl: Omul este responsabil onu numai pe orizontală, „față de…„: viață, normele de conviețuire socială, propria conștiință morală ca produs social, ci omai ales pe verticală, „față de Cineva personal”, înaintea Căruia răspundem nu doar pentru „păcatele” noastre, ci mai ales de ceea ce am devenit și am împlinit din „talantul”, sensul, rostul nostru existențial. ØDin nefericire, interpretarea religioasă accentuează o viziune moralist negativă asupra responsabilității omului, apăsând pe culpabilitatea înaintea lui Dumnezeu față de păcate comise sau chiar pe necesitatea mântuirii mai curând decât pe responsabilitatea pozitivă (actuală), existențial vocațională și axiologică a omului, pe cerința de a-și cultiva talantul personal într-o viață trăită plenar și responsabil în Prezența lui Dumnezeu. Multe păcate nu sunt decât consecințe nefaste ale unor frustrări existențiale sau deficiențe în planul realizării personale. Conștiință morală, culpabilitate și responsabilitate morală Conștiința psihologică ØEste capacitatea persoanei umane de a se percepe în propria individualitate unică și irepetabilă; este discernământul psihologic, faptul de a fi conștient de sine. ØSe formează în timpul vârstei evolutive prin interacțiunea dintre tendințele interne ale subiectului și condiționările externe din mediul ambiental până la libertatea de a alege și capacitatea de a fi responsabil de alegerile făcute. ØEste nucleul stabil în jurul căruia se va structura eul ca centru unificator, coordonator și propulsor al alegerilor operante după criterii de valoare. Conștiința morală ØPresupune existența conștiinței psihologice și este chiar această conștiință ajunsă la un grad maxim de diferențiere, la un mod de a fi în lumea valorilor. ØEste un fel de loc lăuntric, un fel de busolă de orientare pentru sine și în raport cu ceilalți, o instanță lăuntrică, centrul de referință care ghidează persoana în alegerile sale. ØEste o funcție a persoanei și pentru persoană, nu este o voce a firii, ci a persoanei. ØOrdinea morală există nu pentru că persoana se conformează firii, ci pentru că firea se personalizează în persoana care vorbește cu Dumnezeu. Culpabilitatea
Øeste un factor stimulativ în dezvoltarea personalității și a simțului datoriei și responsabilității; Øeste un mecanism de protecție a persoanei pentru a nu fi lezată prin devieri și scăderi ale demnități morale Øși un paznic al standardului etic care nu permite inconsecvențe, oscilații morale peste limitele admisibilului. ØSuferința produsă de sentimentul de vină poate fi un punct de plecare în atitudinea responsabilă a omului față de propria viață și moralitate în raport cu sine și cu ceilalți.
ØÎngrădește libertatea lăuntrică și frânează dezvoltarea persoanei. Responsabilitatea morală ØPresupune un comportament responsabil, autentic moral, rezultat dintr-o decizie matură, liberă și responsabilă. Un om moral autentic nu face răul pentru că nu-l face, ci pentru că face binele și pentru că nu are nevoie de „motive” să nu facă răul. ØPresupune: olibertate de voință – eul este sursa creatoare de dorințe și de decizii, dar nu e constrâns să le manifeste nici de condiții exterioare, nici de impulsuri lăuntrice. oși libertate de acțiune – care se manifestă acolo unde dorința și decizia survenite nu întâmpină dificultăți în calea realizării lor. |
A spus Maica Siluana asta?
Hmm, niciodata nu mi-a placut abordarea analitica a psihicului uman. E asa de seaca.. Adica intai trebuie sa "ucizi" subiectul ca sa-l poti diseca si analiza "obiectiv". Dar dupa ce-l diseci nu vei gasi viata in el (evident). |
Citat:
Mi se pare ca dai dovada de smerenie pentru ca mereu vezi ce putin faci, ce putin reusesti etc. Dar sigur, nu te cunosc.. Este greu sa vorbesti cu persoane virtuale. Este o ispita sa ai o anume impresie despre caracterul lor. Mi-a mai venit ceva in minte dupa ce ti-am scris: ca de fapt, nimeni nu ar fi putut raspunde pozitiv la intrebarile tale (daca eu chiar am dragoste adevarata, duh etc) pentru ca daca ar avea acea dragoste si ar fi sfant, ar fi si mai smerit si si-ar vedea si mai bine micile greseli pe care le mai are, si care ar cantari mult mai mult pt el decat pt noi pacate mai mari. Cine ar raspunde pozitiv? Un om mandru, de tipul fariseului. 'Multumesc Doamne ca eu sunt asa si pe dincolo..' Si sfantul Pavel spune despre el ca este cel mai mare dintre pacatosi... Si tot el ne vorbeste de libertatea crestinului. Eu cred ca prin insusi faptul ca Hristos ne-a primit, prin botez, mirungere si euharistie, suntem sfintiti, chiar daca nu am ajuns la nievel personal prea sus, 'inca'. Trebuie cred sa fim constenti de asta cu bucurie (cum zicea Noesisaa), cu seninatate, dar si cu smerenie. Constiinta pacatului nu ar trebui sa ne duca la o atitudine negativista, intunecata. Ar trebui sa primim darul libertatii chiar daca nu-l meritam. Este adevarat ca exista mari sfinti care isi plangeau mereu pacatele. Dar erau ei feriti de bucurie? Nu prea cred, totusi. Poate ma insel. (Imi amintesc de povestea din Pateric cu sfantul Antonie (sau altul, nu mai stiu) caruia ii spune Dumnezeu ca este un om mai sfant ca el in lume. Si il trimite la un cizmar, om casatorit si modest, care nu parea sa faca nimic special. Sfantul il iscodeste si pana la urma urmelor acesta ii raspunde: Pai eu stau in usa lucrand si cand trece cineva imi spun: acesta se va mantui, dar eu nu...) |
Sf. Liturghie
"Noi, care pe heruvimi cu taina inchipuim si facatoarei de viata Treimi intreit sfanta cantare aducem, acum toata grija cea lumeasca sa o lepadam(...)... ca pe Imparatul tuturor sa-L primim, pe Cel inconjurat in chip nevazut de cetele ingeresti, aliluia, aliluia, aliluia. "
...o invitatie de a deveni liberi chiar in timpul Sf. Liturghii. :) Nu esti vrednic sa-L primesti pe Imparat daca nu te eliberezi de tot ceea ce te ingrijoreaza, fiindca, spun eu, in sufletul care il primeste pe Imparat nu este pur si simplu loc si de Hristos, si de griji si ingrijorari sau temeri. Nu stiu de ce, mult timp, pana chiar recent, nu am facut conexiunea intre Heruvic si Ca pe Imparatul. Cand acum imi dau seama ca ele de fapt impreuna au un inteles deosebit. |
Citat:
|
Citat:
Omul este foarte permeabil sugestiei. Si nu realizeaza ce se intampla cu el (de aici eficienta mass mediei in formarea opiniilor). Noi citim despre invatatura bisericii incercand sa ne gasim calea. Este inevitabil sa nu ajungem sa ne atribuim calitati ale sfintilor. Calitati pe care in realitate NU LE AVEM! Dar in dorinta fierbinte de a deveni asemenea unui sfant, asemenea lui Hristos, in final, incepem sa cautam in noi senzatii, inclinatii, sentimente, trairi de toate felurile.. Se vorbeste despre iubire. Iubirea pe care o traiesc eu este aceeasi cu a unui om care-si dedica toata viata slujirii altuia? Cred ca nu. Mila, generozitatea, credinta, nadejdea.. sunt ca ale unui sfant? Nu. Eu cred ca nu cunosc mila, generozitatea, credinta adevarate. Dar daca mi se cere asa ceva, eu pornesc de la premisa ca le am si le caut in registrul meu de TRAIRI LUMESTI: asta nu, asta nu.. ia stai, asta seamana a mila! etc. Ca sa nu lungesc povestea.. pe masura ce acumulez informatii despre ceea ce este un crestin adevarat, pot ajunge sa-l mimez eficient si inconstient! Si invatatura ortodoxa: poate fi asimilata ca o lectie. Dar poate ca trairea autentica lipseste. Si eu nici nu stiu! Cat de tragic ar fi! De aceea cred ca ar trebui sa-mi tin intotdeauna pacatele in fata ochilor. Nu prea e loc de bucurie, ai dreptate. Poate ca gresesc, dar mi-e teama sa nu ajung sa ma cred crestin adevarat, fara a fi. Ar fi o moarte pt. mine. (Un semnal de alarma ar fi ca stiu deja prea multe - la nivel pur intelectual- fata de cat traiesc, cata experienta de viata crestina am etc. Cred ca trairea si cunoasterea ar trebui sa decurga una din alta. Iar daca m gandesc la Sf. Maria Egipteanca, femeie necitita care stia Scripturile, este firesc sa dobandim cunoastere prin credinta, nu invers) |
Citat:
|
Cred ca libertatea e libertate doar atata timp cat nu se anuleaza singura.
Si nu se anuleaza numai in prezenta Duhului. Prin Duhul libertatea e chiar libertate. Altfel, ori se autodistruge ori se transforma in robie. Robie rea. "Iubeste si fa ce vrei" asta vrea sa spuna. Nu poti iubi cu adevarat decat in Duhul. Noi nu libertatea trebuie s-o cautam, ci sensul nostru, rostul nostru, menirea ce ne-a fost data. Asa cum frumos a aratat geo.nektarios. Libertatea e culoarul prin care-L cautam pe Dumnezeu, si ne regasim in El pe noi. Destinul e lucrarea data noua de Dumnezeu in sprijinul mantuirii noastre. E sarcina si crucea noastra, acceptata sau nu, in deplina libertate. Aici avem deplina libertate: de-a accepta sau nu acest destin. |
Citat:
De aceea spuneam ca daca raspundem pozitiv la intrebarea daca avem dragoste in sensul dumnezeiesc, inseamna ca nu avem... Nu foloseste sa incercam sa vedem cat de sfinti am ajuns. Foloseste mai mult, bineinteles, sa vedem cat de sfinti nu suntem. ;-) Dar ce vroiam eu sa zic este pe alt plan: indiferent de nevrednicia si pacatosenia noastra, Dumnezeu ne-a primit, ne-a unit cu El, deci prin aceasta suntem sfintiti, este arvuna sfinteniei noastre viitoare, caci sfintenia vine intotdeauna de la El. Ne ramane sa ii multumim (sa 'savarsim euharistie' pentru toate), si sa incercam sa facem si noi bucatica de drum care ni se cere. Dar libertatea crestina o avem deja si dupa legea libertatii vom fi judecati. Vezi epistola lui Iacov. Si cred ca ideea asta este prezenta si in pilda fiulul ratacitor: fiul cel mare, care a ramas acasa, nu iese prea bine la socoteala. A ramas acasa, este credincios, dar nu se gandeste sa-i ceara tatalui nici macar un ied sa petreaca cu prietenii! Caci tatal ii spune: Fiule, tot ce este al meu este al tau! Va dati seama, el a stat cu tatal in tot acest timp si nu a profitat de ce este al tatalui! Nu s-a purtat ca un om liber, care este liber sub privirea Tatalui! Este firesc ca se acreste si devine gelos... Eu cred ca un crestin prea 'cuminte', care toata viata ramane slujitor si nu isi asue libertatea de fiu, nu va fi asa de sus in Imparatie. Sa dau exemple de ce poate insemna concret aceasta libertate: Pentru un crestin nu exista carti interzise cum au existat la un moment dat in occident. El poate cerceta totul si alege ce este bun. (Bineinteles, se poate opri singur de a citi anumite lucruri daca vede ca il smintesc sau nu ii sunt de folos) Pentru un crestin nu exista loc interzis, pentru ca Duhul este in el si Duhul este peste tot, el s epoate ruga oriunde in Duh si in adevar (vezi discutia cu femeia samariteanca) Pentru un crestin nu conteaza cum se imbraca ci duhul in care o face. Nu conteaza asa mult ce meserie face ci duhul in care face acea meserie (sigur, exlud meseriile care presupun un pacat clar, inselaciunea, curvia etc) Un crestin incearca sa tina post dar il poate adapta la viata lui (aici intervine si ideea antinomica a 'conciliaritatii' lui cu parintele duhovnic, care il sfatuieste, insa nu il obliga sa faca un anume lucru; nu ar trebui ca autoritatea duhovnicului sa fie inteleasa ca o lege, ci ca un sfat demn de urmat) Un crestin gandeste si cu capul lui, nu gandeste monolitic, incearca sa inteleaga si cu capul lui ceea ce i se spune, nu repeta papagaliceste ce spun altii. Isi ia riscul de a mai si gresi. Pentru a evita de a o lua pe cai strambe trebuie sa isi pastreze smerenia sa sa asculte bineinteles si ce zic ceilalti crestini, ce zice invatatura Bisericii. Insa cercetarea smerita si creativa este buna. Altfel nu am fi avut acum sfinti Parinti. Ei au gandit creator in cadrul sfintel traditii. Se pot spune inca multe... |
Cred ca ar fi interesant pentru orice cradle orthodox (ortodox din leagan) sa cunoasca un ortodox convertit. In experienta mea, din cei cativa pe care i-am cunoscut, ei expira bucurie, vorbesc despre credinta lor cu bucurie, vorbesc despre Hristos cu bucurie, au parca mai multa incredere in pronia lui Dumnezeu. In comparatie cu unii care sunt ortodocsi din copilarie, si care cateodata, sau pentru altii mai tot timpul, au impresia ca nu sunt pe calea ce buna, ca il supara pe Dumnezeu in continuu, ca sunt cei mai mari pacatosi, cei convertiti la maturitate, poate si din cauza ca, de obicei, inainte de a ajunge la ortodoxie au trecut si pe la alte confesiuni, sunt fericiti sa fie ortodocsi, stiu cu siguranta ca sunt pe calea cea buna, au acea bucurie pe care toti o avem cand descoperim ceva care ne schimba viata in bine.
Crestinismul este o religie a bucuriei ( de cate ori nu spune Mantuitorul "Bucurati-va" dupa inviere?), iar tristetea este temporara si trecatoare. Sigur, suntem tristi pentru pacatele noastre si pentru cat ne indepartam de Hristos prin ele, dar Hristos ne-a dat o cale prin care sa scapam de ele si sa ne (re)apropiem de El, nu? Un crestin care este mai tot timpul trist (spune ca isi plange pacatele), este imbufnat, zambeste sau rade din toata inima din an in Paste, si atunci se simte vinovat si spune ca a avut o ispita (cica Hristos nu a ras niciodata, deci nici crestinii adevarati nu ar trebui..?!) este un crestin care nu stie sa se bucure in Hristos. La fel cum spunea si Fani despre fratele fiului risipitor care a devenit gelos pe bucuria fratelui, iar tatal ii spune ca se putea si el bucura cu prietenii lui oricand ii vroia inima fiindca tot ce este al lui este si al fiului, trebuia doar sa indrazneasca. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 23:08:37. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.