![]() |
am o propunere:
in fiecare zi, pe siteul crestinortodox este prezentata Evanghelia zilei. Ce ziceti sa discutam despre aceasta? cred ca este constructiv pentru toata lumea si fiecare are ceva de invatat.
Sunteti de acord sa incepem? "Si a intrat Iisus in Ierusalim si in templu si, privind toate in jur si vremea fiind spre seara, a iesit spre Betania cu cei doisprezece. Si a doua zi, iesind ei din Betania, El a flamanzit. Si vazand de departe un smochin care avea frunze, a mers acolo, doar va gasi ceva in el; si, ajungand la smochin, n-a gasit nimic decat frunze. Caci nu era timpul smochinelor. Si, vorbind, i-a zis: De acum inainte, rod din tine nimeni in veac sa nu manance. Si ucenicii Lui ascultau. Si au venit in Ierusalim. Si, intrand in templu, a inceput sa dea afara pe cei ce vindeau si pe cei ce cumparau in templu, iar mesele schimbatorilor de bani si scaunele vanzatorilor de porumbei le-a rasturnat. Si nu ingaduia sa mai treaca nimeni cu vreun vas prin templu. Si-i invata si le spunea: Nu este, oare, scris: "Casa Mea casa de rugaciune se va chema, pentru toate neamurile"? Voi insa ati facut din ea pestera de talhari. Si au auzit arhiereii si carturarii. Si cautau cum sa-L piarda. Caci se temeau de El, pentru ca toata multimea era uimita de invatatura Lui. Iar cand s-a facut seara, au iesit afara din cetate. Dimineata, trecand pe acolo, au vazut smochinul uscat din radacini. Si Petru, aducandu-si aminte, I-a zis: Invatatorule, iata smochinul pe care l-ai blestemat s-a uscat. Si raspunzand, Iisus le-a zis: Aveti credinta in Dumnezeu. Adevarat zic voua ca oricine va zice acestui munte: Ridica-te si te arunca in mare, si nu se va indoi in inima lui, ci va crede ca ceea ce spune se va face, fi-va lui orice va zice. " Sfanta Evanghelie dupa Marcu 11 (11-23) |
interpretare
In volumul III al Filocaliei (http://www.scribd.com/doc/32620/Filocalia-vol-3), Sfantul Maxim Marturisitorul ne explica in duh pilda smochinului neroditor:
Intrebarea 20 Ce înseamnă smochinul din Evanghelie, care e blestemat să se usuce fără nici un motiv întemeiat la aparentă? Și ce înseamnă acea neînfrânată foame, care cere înainte de vreme roadă. Ce rost are, în sfârșit, blestemul unui lucru fără simțire? Răspuns Dumnezeu Cuvântul, care toate le chivernisește cu înțelepciune în vederea mântuirii oamenilor, a povățuit mai înainte firea prin lege, întrucât aceasta încuvința o slujire mai trupească a lui Dumnezeu. Căci nu putea firea să primească atunci Adevărul gol, fără acoperămintele tipurilor, din pricina neștiinței și a înstrăinării ce s-a născut în ea față de originalul lucrurilor dumnezeiești. Pe urmă a venit la noi în chip descoperit El însuși făcându-se om prin imbrăcarea trupului străbătut de suflet mintal și rațional, și a strămutat firea la slujirea imaterială prin cunoștința în duh. Arătându-se deci Adevărul în viață, Dumnezeu Cuvântul n-a mai voit să aibă stăpânire umbra, al cărei chip era smochinul. De aceea zice: "Venind iarăși din Betania la Ierusalim", adică după ce-și dăruise lumii prezența ascunsă în chipul și umbra legii, a venit încă o dată la firea omenească prin trup. Așa trebuie înțeles cuvântul: "venind și ca sfârșit, ținta spre care tind și la care ajung toate prin împlinirea a toată legea și rânduiala. Din El, în El și spre El sunt toate. Cuvântul cel sălășluit în toți ca Rațiunea cea mare (Logos) grăiește tuturor prin rațiunea lor, chiar și celor ce se află în starea naturală. iarăși, a văzut un smochin în cale, neavând decât frunze". Adică a văzut slujirea trupească a legii, cea în umbre și chipuri, susținută de o predanie nestătătoare și vremelnică, așezată așa zicând "în cale", constând numai din chipuri și rânduieli trecătoare. Și văzând-o pe aceasta Cuvântul, împodobită pompos și strălucitor de învelișurile din afară ale formelor trupești ale legii, ca un smochin de frunzele sale, și neaflând roadă dreptății care să hrănească Cuvântul, a blestemat-o. Mai bine zis a rânduit să nu mai acopere adevărul, înăbușindu-l cu chipurile legii. Iar ceea ce-a urmat s-a arătat în fapt, uscându-se cu totul frumusețea legalistă ce-și avea ființa numai în chipuri și prin aceasta stingându-se fala Iudeilor în legătură cu ea. Căci nu era lucru îndreptățit, nici potrivit, ca, după ce s-a arătat pe față Adevărul roadelor dreptății, să mai fie atrași în chip amăgitor de frunze cei ce trec prin această viață ca pe un drum, încât să lase roadă cea bună a Cuvântului. De aceea zice: "Nu era vremea smochinelor", adică timpul în care a stăpânit peste firea omenească legea nu era vremea roadelor dreptății, ci vremea în care se preînchipuiau roadele dreptății. Era vremea care prevestea harul dumnezeiesc și negrăit ce avea să vină în viitor ca să-i mântuiască pe toți, har la care neajungând poporul cel vechi s-a pierdut prin necredință. Căci "Israel zice dumnezeiescul Apostol, urmărind legea dreptății, adică pe cea în umbre și chipuri, n-a ajuns la legea dă îndreptare, adică la cea desăvârșită în duh după Hristos". Sau alt înțeles: deoarece mulțimea preoților și a cărturarilor, a legiuitorilor și a fariseilor, care pătimea de slava deșartă prin păzirea pentru văzul lumii a unor moravuri plăsmuite, zice-se, în duh de evlavie, dând aparența că împlinește dreptatea, hrănea trufia părerii de sine, Cuvântul declară această părere de sine a celor pomeniți smochin neroditor, împodobit numai cu frunze. Și această părere de sine, Doritorul mântuirii tuturor oamenilor, care flămânzește după îndumnezeirea lor, o usucă blestemând-o întrucât, este neroditoare. Iar aceasta o face pentru ca oamenii, în loc să dea aparența că sunt drepți, să caute mai bine să fie drepți cu adevărat, dezbrăcând cămașa moralității fățarnice și îmbrăcând fără prefăcătorie pe cea virtuoasă cum vrea Cuvântul dumnezeiesc, ca în felul acesta să petreacă viata în evlavie, arătând mai bine lui Dumnezeu dragostea sufletului lor, decât oamenilor fățarnica înfățișare din afară a purtării morale. Iar dacă suntem și vreunii dintre creștini astfel, prefăcându-ne evlavioși în purtările noastre, fără ca să fim drepți cu adevărat, să așteptăm Cuvântul ca pe un iubitor de oameni, ca aceasta, flămânzind după mântuirea noastră, să ne usuce părerea de sine a sufletului, care e sămânța păcatului, ca să nu mai ducă drept roadă dorința de a plăcea oamenilor. Aceasta este tâlcuirea locului după puțina mea putere. Tâlcuirea dată arată pe Domnul flămânzind spre binele nostru, blestemând smochinul cu folos și uscându-l la vreme, ca pe unul ce împiedică Adevărul, fie că se înțelege prin el predania veche a legii formelor materiale, fie părerea de sine a fariseilor care se mândreau cu păzirea moravurilor. |
Citat:
Cat de putine pot totusi zice fata de cineva purtat de har Smochinul neroditor,suntem noi,asa cum ne gaseste Domnul la venirea Sa,si asa cum va gasi Templul,cand va alunga de acolo cu biciul pe vanzatori. Dar totusi,e mai buna interpretarea de mai sus,ca smochinul e de fapt raul din noi(identificata aici cu dorinta de a placea!),pentru ca uscarea acestuia sa duca la eliberarea noastra "Si Petru, aducandu-si aminte, I-a zis: Invatatorule, iata smochinul pe care l-ai blestemat s-a uscat. "Si raspunzand, Iisus le-a zis: Aveti credinta in Dumnezeu. Adevarat zic voua ca oricine va zice acestui munte: Ridica-te si te arunca in mare, si nu se va indoi in inima lui, ci va crede ca ceea ce spune se va face, fi-va lui orice va zice. " Iar cand Petru se mira despre smochin,nu e scoasa in evidenta,uscarea,omorarea ,ca si cum ar fi ceva rau,ci e scoasa in evidenta minunea care s-a facut .Caci aparent,din titlul parabolei,ne aam putea opri la faptul ca un pom a fost uscat intentionat,dar de fapt,ce conteaza,este minunea care s-a facut ,si cum insusi natura asculta (muntele ce se arunca in mare) in fata fortei credintei. |
Cred aca este adevarat si ce s-a zis, si anume ca pomul neroditor este smuls si aruncat in foc, prin pom neroditor intelegandu-se toti aceia care zic, dar nu fac, si la faptul ca prin Dumnezeu, prin credinta in Dumnezeu, imposibilul este nimic.
|
foarte folositoare aceasta propunere. insa acum m-a biruit somnul, asa ca voi da doar o adresa spre talcuirea parintelui Nicolae Steinhardt la aceasta pericopa evanghelica. de fapt, ce cuvant al nostru poate fi mai folositor decat cel al parintelui? :) smochinul cel neroditor sunt eu!
http://www.nistea.com/steinhardt_timpul_smochinelor.htm |
multumesc. Noapte buna! am sa-ti urmez sfatul.
|
Citat:
|
n-as merge asa departe, desi daca stai sa te gandesti la rastignirea Sa de catre oamenii "neroditori" ( smochinul fara roade), e si asta o explicatie. Smochinul infrunzit, dar fara rod, reprezinta dupa parerea mea pe aceia care vorbesc mult,stiu teoretic, dar nu aplica, deci nu implinesc vorbele prin fapte, adica fariseii.
Alta mi-e nelamurirea. Se mai zice si: " caci nu era vremea lor" si se stie ca orice lucru isi are vremea sa, vreme pe care doar Tatal o stie. Stie cineva sa explice de ce Mantuitorul l-a uscat, daca nu era vremea lui sa faca rod. Aveti ceva indrumari unde sa citesc despre asta? |
gata, am gasit la trimiterea pe care mi-a dat-o Andrei o explicatie foarte interesanta.
|
Felicitari,Maria-Luisa,pentru propunere!Am citit undeva o talmacire referitoare la muntele ce se arunca in mare.Este vorba de muntele patimilor,iar marea este lumea in general care se misca la fel ca marea,fara o tinta precisa.Un lucru pe care nu l-a inteles Mahomed,si a lasat celebra fraza-Daca muntele nu vine la mine,ma duc eu la el.Cu permisiunea voastra va voi povesti ceva destul de interesant.Un prieten,casatorit, mi-a spus ca a rezistat aproape un an fara sa se atinga de nici o femeie,cu ajutorul rugaciunii.De cate ori simtea nevoia spunea rugaciunea inimii indreptandu-si mintea numai spre rugaciune.Cel mai greu,din cate spunea,au fost primele trei luni.Stiind cat de grea este lupta cu hormonii...
|
Citat:
da,atunci cand credinta este puternica, Dumnezeu face multe minuni. Apropo de povestea ta, am auzit in ratb o femeie care povestea cum credinta in Domnul a vindecat-o de cancer. Am admirat-o mult, zicea asa simplu si cu atata credinta: Domnul Isus face minuni! |
Citat:
|
Citat:
Succes la studiu! Mantuitorul a spus de multe ori, cand vindeca: "Credinta ta te-a vindecat." Apropo de asta, am vazut ca este chiar in "Evanghelia zilei"de azi, despre credinta. am s-o postez, mi-ar placea sa mai discutam despre asta. |
Citat:
|
????????????????????
Citat:
|
Citat:
|
Dar dv maria luisa de ce il judecati pe marian ca il jigneste pe andrei .
Dar dv iustin10 de ce o judecati pe maria luisa ca ii atrage atentia lui marian ca....... Nu prea e bine sa ne luam unii de altii,ca intram intr-o spirala nesfarsita. Si eu am crezut ca andrei e preot,si apoi am inteles ca aceea poza il ajuta mult,e ca o protectie ,ca o asumare . Incercati sa intelegeti omul,nu sa judecati. |
Citat:
|
Doamne ajuta! Va rog mult sa imi spuneti de fiecare data cand va supar cu ceva, cand nu sunteti de acord cu ceva si cand simtiti ca va induc in eroare, dar va rog sa imi spuneti si unde gresesc, sa stiu si eu sa ma indrept. :)
Poza de profil il infatiseaza pe Sfantul Ioan Maximovici, arhiepiscop de Shanghai si San Francisco, un sfant al zilelor noastre, care m-a ajutat foarte mult si pe care il am aproape de suflet. Si imi doresc sa il cunoasca toata lumea, caci este un mare facator de minuni. Daca mai mult deruteaza, voi incerca sa o schimb cu o icoana a sfantului.. Maica Domnului sa ne ocroteasca! |
Citat:
vrei sa te uiti in buletinul tau,te rog frumos,tu chiar ai numai 20 ani:) |
Citat:
|
Andrei in Muntele Athos ai fost?
|
nu, dar imi doresc foarte mult sa ajung. mi-as dori sa nu vorbim atat despre mine pe topicul acesta sau pe oricare alt topic, putem discuta pe privat. sora maria a vrut sa porneasca un topic despre Evanghelia zilei si ar trebui sa il respectam. Doamne ajuta!
|
uite aici un post de al meu cu privire la aceasta : http://www.crestinortodox.ro/forum/s...4&postcount=45
|
Pai de Evanghelia zilei si vorbim.
"Iar cand stati de va rugati, iertati orice aveti impotriva cuiva, ca si Tatal vostru Cel din ceruri sa va ierte voua gresealele voastre. " Deci daca noi aici nu ne iertam greselile si spusele unii altora,si raspundem la fel celor care ne ataca,atunci nici Dumnezeu nu va asculta de rugaciunile noastre. Sa raspundem deci cu iertare si bunavointa,celor care se iau de noi,pentru a avea bunavointa lui Dumnezeu fata de greselile noastre |
asa e iustin. este foarte important sa ne iertam si sa ne iubim unii pe altii, ca pana la urma cu totii mai si gresim cateodata.
|
Citat:
|
de ce trebuie sa fie ispita?
S-a inceput despre evanghelie si se ajunge la altceva.Ma intreb cum ar fi viata fara ispita.Acestea toate pornesc din suflet,dragii mei cred ca totusi putina credinta pe care o avem nu ne lasa sa mergem mai departe.Exista intotdeauna cate o piedica care ne face sa ne indoim ,ceea ce reiese si din evanghelie <pomul care nu da roade se taie>trebuie sa luam aminte si sa putem duce cuvantul Lui Dumnezeu mai departe pentru a aduce roade.
|
maria luisa
Totusi intre timp,evanghelia zilei s-a schimbat . Maria a deschis alt thread,cu evanghelia de azi Daca vrei sa deschizi in fiecare zi un thread,propun ca titlul sa fie de forma "Evanghelia zilei...data" sau "Evanghelia zilei-smochinul neroditor" |
Da, cred ca este o idee buna.
Multumesc tuturor pentru raspunsuri. Sunt multe lucruri interesante de aflat si de inteles si e bine sa avem astfel de discutii. |
Citat:
Deci , a ne apuca sa spunem parerile noastre despre o pericopa sau alta este curata nebunie deoarece asa cum spune si sf. ap. Pavel nu trebuie sa ne apucam noi ,,... sa incercam sa sfarimam oasele tari ale Scripturii cu dintii nostrii de lapte ". Si atunci ce este de facut ? Doritorilor se recomanda sa-si aleaga un sfint parinte sau sa-si procure o Cazanie unde va gasi tilcuirea ,,omologata" a pericopelor de peste an , sa o studieze in liniste si sa amine sau sa renunte la a ajunge talmaci sau comentator tocmai la Dumnezeiasca si Sfinta Evanghelie , ei fiind mult prea departe de starea de induhovnicit comentator. Dar daca vrea sa soarba cu nesat din ispita propusa poate sa incerce, spre luare aminte ! |
DE ce ne strici jucaria :P
Lasa-ne si pe noi sa mai copilarim E drept ca cel ajuns la intelepciune ,constata ca de fapt aceasta e smerenia si ascultarea. Dar pentru niste 'copii' ca noi,mie chiar imi face bine sa vad si ce gandeasc altii,sa nu ma mai consider singurul stiutor sau nestiutor. Cand voi constata ca nu mai imi face bine si ca e inutil,nu voi mai intra pe acest topic si gata,lasand pe altii mai noi sa 'creasca' spre smerenia ascultarii. |
Citat:
Sa nu uitam ca Ortodoxia nu anuleaza gandirea, ci o transfigureaza si o orienteaza pe calea cea buna. |
Citat:
|
Citat:
Nu vreau sa fiu inteles gresit, intr-adevar nu e bine sa o luam pe campie fiecare cu interpretarea noastra. Dar nu e bine nici sa fugim de Sfanta Scriptura si de meditatia pe marginea ei. Ea este unul din darurile de pret pe care le avem si daca credem ca credem in Hristos cel Inviat, nu vom crede si ca El se bucura cand ne adunam in numele Lui - chiar si pe acest forum - ca sa discutam despre cuvintele Lui? |
Citat:
|
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 21:53:57. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.