Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Diverse Sarbatori (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5056)
-   -   Sfantul Antonie- parintele monahilor (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=8167)

georgeval 17.01.2010 17:55:04

Sfantul Antonie- parintele monahilor
 
Sfantul Antonie cel Mare (251-356), "parintele monahilor", este poate cel mai popular ascet si socotit a fi incepatorul vietii calugaresti. Este considerat de traditia monastica drep intemeietor al monahismului, impreuna cu Sfantul Pahomie cel Mare.

Praznuirea lui se face la data de 17 ianuarie in toate traditiile crestine.

Viata lui a fost povestita de sfantul Atanasie cel Mare (298-373), arhiepiscop de Alexandria (Egipt), intr-o carte ramasa clasica in genul ei (biografia unui calugar vestit), Vita Antonii - Viata lui Antonie -, scrisa la putina vreme dupa moartea lui Antonie (+356), intre anii 357 si 359.

Vestitul parinte al monahismului s-a nascut in satul Coma din Egiptul de Mijloc in anul 251, ca fiu al unor tarani crestini instariti; aici a invatat sa practice credinta, mergand des la biserica. Dupa moartea parintilor sai - Antonie avea pe atunci varsta de 20 de ani -, intrebandu-se care este calea lui in viata, a auzit in biserica cuvantul Evangheliei, care zice: "De voiesti sa fii desavarsit, mergi, vinde avutiile tale si, venind, urmeaza Mie" (Matei 19,21). Antonie a primit acest cuvant ca si cum ii era adresat lui direct si, dupa ce si-a impartit averea la saraci si a dat-o pe sora lui in grija unei comunitati de fecioare, s-a retras in singuratate. A vietuit la inceput intr-o coliba la marginea satului natal, sub ascultarea unui alt ascet din regiune, mai varstnic si mai experimentat, iar apoi intr-un mormant idolesc parasit.

in 286, la varsta de 35 de ani, se asaza intr-o fortareata parasita situata pe malul drept al Nilului, la marginea desertului, "muntele dinafara", in locul numit Pispir, unde ramane timp de 20 de ani, pana in 306, cand ucenicii lui il obliga sa paraseasca acest loc de asceza, in urma atacurilor diabolice ce l-au lasat aproape mort. in acest moment devine parintele spiritual al multor calugari din diferitele "colonii monastice" din deserturile Egiptului, dintre care cele mai vestite erau cele din Nitria si Schit (Skete).

Catre anul 310, intreprinde o calatorie la Alexandria, cautand sa imbarbateze pe martirii crestini prigoniti de stapanirea romana in timpul persecutiei lui Maximin.

In anul 312 se instaleaza desertul adanc, pe muntele Kolzim (sau Kolzum / Qolzum, nu departe de malul Marii Rosii, unde se gaseste astazi manastirea care-i poarta numele). Aici traieste pana la moartea sa (356) impreuna cu doi ucenici, neparasind locul decat pentru a-si vizita discipolii sau pentru a face o a doua calatorie la Alexandria, spre a-l sustine pe Sfantul Atanasie, persecutat de partida pro-ariana.

georgeval 17.01.2010 18:11:38

2 atașament(e)
De la fata locului. Asa arata minunata manastire. Smerenie si traire.

florina_drossu 17.01.2010 20:49:46

Multumim mult pentru poze! Eu am pus pe blogul meu din invataturile sale, plus Acatistul cantat: http://florina.megablog.ro/2010/01/1...onie-cel-mare/

glykys 17.01.2010 21:52:08

Mai multe despre viata acestui minunat sfant, aici - http://www.resurse-ortodoxe.ro/carti...tonie-cel-mare

Sf Antonie se roaga neincetat si mult mi-au folosit rugaciunile sale.



http://www.ziarullumina.ro/imagine.p...944.jpg&rw=280

florina_drossu 17.01.2010 21:58:00

Cand aveam vreo 2 ani, mama s-a imbolnavit foarte tare si medicii nu ii mai dadeau sanse. S-a rugat Sfantului Antonie cel Mare sa o ajute sa ma creasca, s-a vindecat miraculos si au trecut 26 de ani, iar mama inca traieste... Asadar, sa ne rugam cu incredere Sfantului Antonie cel Mare!

iustin10 17.01.2010 21:58:48

Banuiesc ca e printre primii asceti.
Eu ma gandesc doar atat:A trait la 200 de ani de Mantuitor.Adica cum ar fi anul 1800 fata de anul 2010 . Ce vremuri..... Si harul era mare,dar si nevointa

mirelat 17.01.2010 22:06:18

si eu il iubesc tare mult pe Sfantul Antonie cel Mare
 
http://inlinethumb61.webshots.com/44...600x600Q85.jpg

Imi plac tare mult pildele sale din Pateric, amintesc aici doua dintre ele:

  • Un frate a fost napastuit in chinovie pentru desfranare si sculandu-se a mers catre avva Antonie. Si au venit fratii de la chinovie ca sa-l caute pe el si sa-l ia si au inceput sa-l mustre, ca asa a facut. Iar el se indrepta, ca nimic de acest fel nu a facut. Iar dupa intamplare, s-a aflat acolo avva Pafnutie, cel ce se numea Kefala si a spus o pilda ca aceasta : am vazut pe marginea raului un om bagat in noroi pana la genunchi si venind unii sa-i dea mana, l-au cufundat pe el pana la grumazi. Si a zis lor avva Antonie pentru avva Pafnutie : iata om aevarat, care poate sa vindece si sa mantuiasca suflete. Deci umilindu-se ei de cuvintele batranului, au pus metanie fratelui.
  • Trei parinti aveau obiceiul, in tot anul, de mergeau la fericitul Antonie. Si cei doi il intrebau pentru gandurile sale si pentru mantuirea sufletului, iar al treilea totdeauna tacea, neintrebandu-l nimic. Iar dupa multa vreme i-a zis avva Antonie lui : iata, atata vreme ai de cand vii aici si nimic nu ma intrebi ! Si raspunzand fratele, i-a zis : destul imi este numai sa te vad, parinte.

geo.nektarios 17.01.2010 22:09:31

Cine vrea sa descarce Acatistul Sf.Antonie cel Mare in format mp3 se gaseste pe trilulilu.ro si se descarca gratuit daca instalati internet download manager care se gaseste in format trial 30 zile pe google. Cu el puteti descarca si de pe situl forumului nostru de la sectiunea audio, tot ce va doriti sa aveti, chiar si video. Doamne ajuta!

cristinamaria 17.01.2010 22:32:40

E sfantul meu de suflet, sper sa ajung pe la manastire o data si o data..

antoniap 17.01.2013 09:58:16

“Vai celui ce adapă pe aproapele cu amestecare tulbure”

“Dacă aveți stăpînire asupra altora, nu amenințați ușor cu moartea!”

Sursa:

http://www.razbointrucuvant.ro/2008/...i-cu-minciuna/

http://www.razbointrucuvant.ro/2012/...sofian-boghiu/

nutucutu 17.01.2013 12:20:59

Din Viața sfântului Anton scrisă de sfântul Atanaziu, episcop

(Cap. 2,4: PG 26,842-846)

Vocația sfântului Anton

După moartea părinților, lăsat singur împreună cu sora sa încă foarte mică, Anton, la vârsta de optsprezece sau douăzeci de ani, a luat grija casei și a surorii. Încă nu trecuseră șase luni de la moartea părinților, când într-o zi mergând după obiceiul său la celebrarea euharistică, reflecta asupra motivului care i-a determinat pe apostoli să-l urmeze pe Mântuitorul, după ce au părăsit toate. Își amintea de acei oameni, despre care se vorbește în Faptele Apostolilor, care, după ce și-au vândut bunurile, au adus la picioarele apostolilor ceea ce au primit pentru ca să fie împărțit săracilor. De asemenea, se gândea la câte și ce fel de bunuri sperau ei să obțină în cer. Meditând asupra acestor lucruri, el a intrat în biserică tocmai când se citea evanghelia și a auzit că Domnul i-a spus acelui bogat: Dacă vrei să fii desăvârșit, mergi, vinde tot ce ai, împarte săracilor și vei avea comoară în cer apoi vino și urmează-mă (Mt 19,21).
Atunci Anton, ca și cum relatarea vieții sfinților i-a fost prezentată de Providență și că acele cuvinte au fost citite chiar pentru el, a ieșit imediat din biserică, a dăruit locuitorilor satului proprietățile pe care le moștenise de la familia sa – avea trei sute de proprietăți foarte fertile și frumoase – pentru ca să nu fie motiv de preocupare pentru el și pentru sora sa. A vândut și bunurile mobile și a împărțit săracilor marea sumă de bani primiți, lăsând numai o mică parte pentru sora sa.
Participând altă dată la adunarea liturgică, a auzit cuvintele pe care le spune Domnul în evanghelie: Nu vă faceți griji pentru ziua de mâine. Neputând să reziste prea mult, a ieșit din nou și a dat și ceea ce îi mai rămăsese. A încredințat-o pe sora sa fecioarelor consacrate lui Dumnezeu și el însuși s-a dedicat vieții ascetice în vecinătatea casei sale și a început să ducă o viață aspră cu tărie, fără a permite nimic sieși.
Lucra cu mâinile sale: dealtfel, auzise cuvintele: Cine nu vrea să muncească nici să nu mănânce. Cu o parte din banii câștigați își cumpăra pâine, iar restul îl dădea săracilor.
Petrecea mult timp în rugăciune, deoarece învățase că trebuie să se retragă și să se roage fără încetare. Era atât de atent la lectură încât nu-i scăpa nimic din ceea ce era scris, dar păstra toate în suflet așa încât a ajuns ca memoria să înlocuiască cărțile. Toții locuitorii satului și oamenii drepți, de a căror bunătate se folosea, văzând un atare om îl numeau prieten al lui Dumnezeu, iar unii îl iubeau ca pe un fiu, alții ca pe un frate.

Ekaterina 03.02.2013 00:21:56

Un exemplu practic de discernământ
 
Una dintre cele mai cunoscute apoftegme sau povestiri din Pateric despre avva Antonie cel Mare este cea care relatează întâlnirea dintre bătrân și un “vânător de sălbăticiuni”. Acesta din urmă îl surprinde pe avva glumind cu ucenicii săi. Ascetul simte nevoia să își explice atitudinea. O face într-un mod practic. Îi cere vânătorului să pună o săgeată în arc și să întindă. Insistă până când vânătorul îi spune: “Dacă întind peste măsură, plesnește arcul!” Răspunsul pustnicului este simplu și clar: “Tot așa se întâmplă și cu lucrul lui Dumnezeu. Dacă ne întindem cu frații peste măsură, îndată se rup. Trebuie ca, din când în când, să mai lăsăm de la noi”.

Îl vedem în această istorisire pe avva Antonie că nu ține strict o linie morală și ascetică searbădă și “inumană”. Dimpotrivă. Dacă în alt loc Antonie îi spune avvei Pamvo să nu se încreadă în dreptatea proprie, mutând astfel accentul de pe fapte pe har, de această dată îl vedem îndemnând prin exemplul propriu spre echilibru. Ba mai mult, îl vedem cum se abține de la a pune pe umerii ucenicilor o povară ascetică prea grea, pe care aceștia ar risca să nu o poată duce și ar putea cădea zdrobiți sub povara ei.

Când citim asemenea apoftegme trebuie să ne raportăm, constant, la lumea în care ele s-au născut. O lume care nu doar că nu dispunea de confortul de azi, ci, mai important, o lume care nu era dependentă de confort în măsura în care suntem noi. Un alt duh străbătea lumea. Asceza era căutată și prețuită. În același timp, condițiile de viață, mult mai grele, favorizau o asceză implicită.

În cazul lecturii contemporane a Patericului, dificultatea constă în aplicarea învățăturilor monahilor din secolul IV la duhul vremii noastre. Unde pogorământ și unde exigență? O asemenea reinterpretare ori lectură e imposibilă fără povățuirea Duhului Sfânt. În afara Lui sunt doar aproximări.

Avva Antonie era un om cu totul echilibrat. O dovedesc multe din istorisirile care ni s-au păstrat despre el. Echilibrul pe care îl practica era născut dintr-o raportare adecvată la ceea ce ar fi putut fi extrem. Asta înseamnă că la nivel duhovnicesc echilibrul nu este niciodată media aritmetică a extremelor. A avea discernământ nu înseamnă a fi echidistant. În povestirea despre întâlnirea avvei Antonie cu vânătorul de sălbăticiuni, felul în care procedează ascetul este unul echilibrat, dar asta nu înseamnă că se găsește la egală distanță între nevoință mortificatoare și delăsarea totală. Mai mult decât atât, echilibrul duhovnicesc nu este o valoare obiectivă, ci personală, una care poate fi identificată abia în relație. De aici importanța acordată în Pateric legăturii ucenicului cu bătrânul său și tot de aici paleta viziunilor care, deși uneori radical diferite, sunt totuși foarte adesea echilibrate, întrucât s-au născut sub înrâurirea Sfântului Duh și s-au adresat unor persoane reale, nu au încercat gestionarea unor situații ipotetice. (Articol publicat în Ziarul Lumina)


Ora este GMT +3. Ora este acum 06:26:53.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.