Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Generalitati (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=503)
-   -   Richard Dawkins (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=8729)

bubulyna 08.03.2010 00:29:52

Richard Dawkins
 
Ce parere aveti despre Richard Dawkins si despre cartile si filmele pe care le-a facut?

AlinB 08.03.2010 00:32:10

Si el cu religia lui.. :76:

zoridezi 08.03.2010 02:38:21

Vorbesti de Dawkins Balbaitul? :24:
http://www.youtube.com/watch?v=54IWFk2s8UI

Imogene 08.03.2010 11:33:59

Citat:

În prealabil postat de bubulyna (Post 221536)
Ce parere aveti despre Richard Dawkins si despre cartile si filmele pe care le-a facut?

Nu i-am citit cartile, dar am vazut cateva documentare din care facea parte si el. E un tip destept, un biolog si om de stiinta stralucit dar concluziile sale depasesc sfera sa de competente. Richard Dawkins nu este singurul om pe care trebuie sa-l citesti pentru a trage concluzii cu privire la credinta intr-un Dumnezeu. Din cate am observat este un om rational, sceptic dar cu cunostinte minime de teologie, filozofie.

AlinB 08.03.2010 14:16:41

Citat:

În prealabil postat de zoridezi (Post 221558)
Vorbesti de Dawkins Balbaitul? :24:
http://www.youtube.com/watch?v=54IWFk2s8UI

Supertare, ca sa vezi ca si Dawkins crede in Dumnezeu, in felul lui, cel putin crede in "Inteligent Design", pacat ca nu e in stare sa realizeze cat de mult se contrazice singur.. :24:

Cu alte cuvinte, recunoste ca cea mai rezonabila ipoteza asupra aparitiei vietii este "inteligent design" -ul insa nu poate sa recunoasca existenta unui Creator mai presus de creatie, ci doar interventia unei creaturi, afirmatie care il intoarce la punctul zero (acele creaturi cum au aparut?).

Iar in final, scuza pentru ateismul sau este ca "Dumnezeu se ascunde f. bine". Adica unde se ascunde, in incapacitatea sa de a fi onest fata de sine insusi si a recunoasca ca sursa creatiei nu poate fi decat Creatorul?

anna21 08.03.2010 19:34:59

Citat:

În prealabil postat de zoridezi (Post 221558)
Vorbesti de Dawkins Balbaitul? :24:
http://www.youtube.com/watch?v=54IWFk2s8UI

:24:
ce m-a amuzat.. Inteligent Design (dar nu Dumnezeu!)
Am vizionat si eu interviuri cu dawkins (care apropo, face campanie impotriva lui Dumnezeu http://www.timesonline.co.uk/tol/com...cle5459138.ece, de aceea eu nici nu am cumparat cartile lui si-mi pare rau ca m-am obosit sa-i vad interviuri.. din banii stransi din carti si faima, el plateste campanii ateiste!).
In opinia mea el are propriul dumnezeu: propria lui inteligenta! Crede ca poate cu mintea sa masoare si sa cantareasca lucrarea lui Dumnezeu.. nu poate spune ca exista Dumnezeu, pt ca ar considera ca-si insulta inteligenta. Ba vorbea si despre trairile "religioase" ale ateilor (un fel de contemplare), spunand ca sunt mai profunde decat ale credinciosilor etc.. Este jalnic!

anna21 08.03.2010 19:44:15

Un interviu interesant:
http://www.fixed-point.org/index.php...-lennox-debate
Mi se pare ca Lennox ii este superior in profunzimea raspunsurilor. (din pacate nu-l gasesc tradus, dar ei vorbesc rar si clar..:) )

topcat 08.03.2010 20:10:45

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 221723)
Supertare, ca sa vezi ca si Dawkins crede in Dumnezeu, in felul lui, cel putin crede in "Inteligent Design", pacat ca nu e in stare sa realizeze cat de mult se contrazice singur.. :24:

Cu alte cuvinte, recunoste ca cea mai rezonabila ipoteza asupra aparitiei vietii este "inteligent design" -ul insa nu poate sa recunoasca existenta unui Creator mai presus de creatie, ci doar interventia unei creaturi, afirmatie care il intoarce la punctul zero (acele creaturi cum au aparut?).

Cred ca nu ne uitam la acelasi clip

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 221723)
Iar in final, scuza pentru ateismul sau este ca "Dumnezeu se ascunde f. bine". Adica unde se ascunde, in incapacitatea sa de a fi onest fata de sine insusi si a recunoasca ca sursa creatiei nu poate fi decat Creatorul?

Nu e o scuza, e o forma mai literara a evidentei faptelor stiintifice.

Florin-Ionut 09.03.2010 11:41:52

Daca Dawkins traieste, atunci Dumnezeu inca mai vede in el posibilitati de intoarcere la credinta in El. Afirmatie valabila pentru orice ateu, agnostic, sceptic indecis, pacatos mega-inrait samd.

AlinB 09.03.2010 12:24:38

Citat:

În prealabil postat de topcat (Post 222038)
Cred ca nu ne uitam la acelasi clip

Probabil ca nu. Sau nu cu acelasi discernamant.

Citat:

Nu e o scuza, e o forma mai literara a evidentei faptelor stiintifice.
Depinde ce aberatie numesti tu asa sofisticat si pretentios.

Daca te referi la stiinta, ea este modesta, nu pretinde ca este in cautarea lui Dumnezeu, cu atat mai putin sa demonstreze ceva in aceasta directie.
Doar ateii au pretentia ca ar face si ar demonstra lucruri pe care nu le faci si nu le demonstreaza - in incercarea de a-si justifica propria religie.

Daca Dawkins ar fi un om de stiinta, ar fi unul respectabil. Faptul ca incearca in mod patetic sa manipuleze stiinta intr-un mod atat de jenant, arata ca respectul de care se bucura, in special pentru ateismul sau ridicol, nu poate veni decat din partea ignorantilor.

topcat 09.03.2010 12:50:40

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 222292)
Probabil ca nu. Sau nu cu acelasi discernamant.



Depinde ce aberatie numesti tu asa sofisticat si pretentios.

Daca te referi la stiinta, ea este modesta, nu pretinde ca este in cautarea lui Dumnezeu, cu atat mai putin sa demonstreze ceva in aceasta directie.
Doar ateii au pretentia ca ar face si ar demonstra lucruri pe care nu le faci si nu le demonstreaza - in incercarea de a-si justifica propria religie.

Daca Dawkins ar fi un om de stiinta, ar fi unul respectabil. Faptul ca incearca in mod patetic sa manipuleze stiinta intr-un mod atat de jenant, arata ca respectul de care se bucura, in special pentru ateismul sau ridicol, nu poate veni decat din partea ignorantilor.

A spus cumva Dawkins ca stiinta e in cautarea lui Dzeu?
In ce sens manipuleaza stiinta? Ce ii face?

Dumitru73 09.03.2010 13:35:39

Citat:

În prealabil postat de topcat (Post 222296)
A spus cumva Dawkins ca stiinta e in cautarea lui Dzeu?
In ce sens manipuleaza stiinta? Ce ii face?

O face sa fie mai vizibila.

Imogene 18.03.2010 18:05:08

Citat:

În prealabil postat de anna21 (Post 222023)
Un interviu interesant:
http://www.fixed-point.org/index.php...-lennox-debate
Mi se pare ca Lennox ii este superior in profunzimea raspunsurilor. (din pacate nu-l gasesc tradus, dar ei vorbesc rar si clar..:) )

Foarte bun debate.

hmiron 19.03.2010 10:28:00

Mie imi place accentul lui britanic.

HoratiuM 30.05.2010 06:28:21

Penibil
 
Tipul este îngrozitor de mediocru, previzibil, plicticos, pe alocuri de-a dreptul idiot și mereu sofistic și contradictoriu. I-am citit în bună parte "The God Delusion". E una dintre cele mai bogate colecții de cretinisme peste care mi-a fost dat să nimeresc. Habar nu are de teologie și filosofie, dar se amestecă și își dă neavizat, efectiv ignorant, cu părerea - în cel mai bun caz, nu cunoaște decât Hume, Hobbes și Locke; n-a pus mâna în viața lui pe Platon, Aristotel, Spinoza, Leibniz, Descartes, ce să mai spun de Kant sau Hegel etc. etc.. Enormitățile se țin lanț. În materie de epistemologie bâjbâie și scoate platitudini învățate pe de rost la școala empirismului britanic și contaminate de lipsa de perspectivă a lui Popper, uneori de irelevanța idioată a vreunui Konrad Lorenz sau de mediocritatea pompoasă a unui Carl Sagan. Firește, cuvântul de ordine este "evidence", adică "empirical evidence". Și o spune cu atâta emfază încât ai fi în stare să juri că nu a auzit în viața lui de "proof" și de principiul rațiunii suficiente. Ca să nu mai punem la socoteală că empirismul însuși este una dintre cele mai dogmatice paradigme para-științifice întrucât este un banal caz de petitio principii.

Ce este cu adevărat înfricoșător este că impostorul ăsta are o incredibilă priză la intelectualul occidental anglo-american. Ceea ce ne spune multe despre nivelul acestui intelectual în genere - care e dezolant. Și, prin contrast, despre nivelul de cultură al "religioșilor" din societățile respective - care e catastrofic.

În orice caz, cel avizat nu poate să rămână mult timp uimit. În fapt, aceeași școală de gândire - empirismul - s-a divizat, la anglo-americani, în religioși-creaționiști și atei-evoluționiști. Sunt una și aceeași paradigmă. Dar se bat unii cu ceilalți aproape pe viață și pe moarte, ai zice. Dar se mențin constant, totuși. Anglo-americanii nu au avut oameni remarcabili decât prin excepție. Și pe aceștia, fie nu i-au meritat și îi celebrează fără să le mai continue tradiția, fie acești oameni remarcabili sunt suficient de mediocri pentru standardele continentale de gândire încât să nu fie luați în seamă. Marile genii pe care le-au produs au fost predmoninant literare, nu filosofice sau științifice (cazul Poe, cazul Shakespeare).

În fine, tabloul e complicat. Am încercat numai să dau câteva hinturi, poate nu cele mai importante sau sugestive despre cum a fost posibil un om ca Dawkins.

horatiu.miron 30.05.2010 10:02:07

Dawkins a fost criticat pentru ca este ceea ce multi numesc "rockstar atheist". Si este! Scrie carti cu titluri atatatoare, apare pe la televizor, e platit bine sa apara la dezbateri, calatoreste peste tot ca sa-si promoveze scrierile, si-a facut ONG ca sa promoveze ateismul. Ce sa mai, ar putea sa se lase de biologie si sa traiasca exclusiv din conferinte si carti despre ateism, daca ar dori.

Sunt reale acuzatiile lui HoratiuM de mai sus? Habar nu am. Nu am studiat filosofia in asemenea masura ca sa pot da un raspuns. Ce stiu sigur, insa, este ca disputa teism-ateism se desfasoara pe o multitudine de planuri, de la discutii intre prieteni pana la showuri televizate si dispute academice. Desi ma consider ateu, pot spune cu mana pe inima ca la un moment dat disputa ajunge in niste ape tulburi, unde daca nu esti filosof de meserie nu intelegi nimic.

Dawkins fie a scris The God Delusion intr-un limbaj care sa fie pe intelesul omului de rand, fie se face vinovat de ce zicea mai sus HoratiuM. In ambele cazuri eu il apreciez, pentru ca a reusit sa popularizeze ateismul si a facut multi oameni sa-si puna intrebari in privinta credintelor pe care le au.

Sunt sigur ca pentru cine doreste atei mai bine pregatiti filosofic decat Dawkins e plina balta de peste. Dar apar ei la TV? Scriu ei carti pentru mase? Sunt ei figuri publice controversate? Nu, pentru ca nu e rostul lor acesta, asa cum nici rostul lui Dawkins nu e sa fie mai bun ca marii filosofi ai lumii.

HoratiuM 30.05.2010 16:15:06

Vocație și mediocritate
 
Citat:

În prealabil postat de horatiu.miron (Post 254464)
Dawkins fie a scris The God Delusion intr-un limbaj care sa fie pe intelesul omului de rand, fie se face vinovat de ce zicea mai sus HoratiuM. In ambele cazuri eu il apreciez, pentru ca a reusit sa popularizeze ateismul si a facut multi oameni sa-si puna intrebari in privinta credintelor pe care le au.

Sunt sigur ca pentru cine doreste atei mai bine pregatiti filosofic decat Dawkins e plina balta de peste. Dar apar ei la TV? Scriu ei carti pentru mase? Sunt ei figuri publice controversate? Nu, pentru ca nu e rostul lor acesta, asa cum nici rostul lui Dawkins nu e sa fie mai bun ca marii filosofi ai lumii.


În primul rând eu nu văd nici un motiv de bucurie sau apreciere în răspândirea ateismului când se bazează pe lipsa de cultură a relativismului inept sau a monismului materialist, adică pe un dogmatism și un sistem de prejudecăți echivalent tocmai celui pe care pretinde că-l identifică și combate. Și eu am fost un ateu radical odată. Și chiar anticreștin. Dar mi-am dat seama că fără o ontologie fundamentală nu voi putea niciodată să am nici curajul și nici înțelegerea propriei mele poziții. Or, ontologia m-a făcut să mă îndrept către filosofie, iar acolo am reușit să-mi pun problemele în mod ireductibil și să ridic chestiunea totalității sau a fundamentului a tot ceea ce se află în ființă sau în neființă. După câțiva ani chinuitori de îndoială și investigații am reușit să ajung la concluzia că trebuie să existe o Ființă absolută care nu mai este un zeu sau o entitate determinată, limitată, finită. Și asigur pe oricare om care este doritor să facă ontologie serioasă că nici nu se poate ajunge la o altă concluzie - dacă îți duci raționamentele până la capăt și ai curajul să admiți că ai greșit atunci când descoperi că ai făcut-o.

- Or, ateismului i se poate recunoaște acest merit: acela de a exorciza norii de fum ai concepțiilor și reprezentărilor neclare sau determinate, de a face o reducție fenomenologică și de a ajunge la problema fundamentală a nedeterminării. De aici încolo pot să meargă mai departe doar aceia care au curajul de a-și spune că oricând suntem sub puterea autoînșelării dacă nu ajungem la un răspuns final, care, adică, să își adeverească substanța chiar acolo și când este pus sub îndoială - iar acesta este singurul semn al certitudinii de care dispunem.

Însă cei care ajung (dacă ajung...) la problema nedeterminării trebuie să lase și ateismul și teismul la ușă pentru a da ocazia faptelor inteligibile să își facă ele însele cunoscute esența, fără intervenția sau prejudecata celui care le cercetează, de orice fel ar fi ea. Teismul - dacă se mai poate numi astfel - la care se ajunge prin răspunsul la problema nedeterminării, depășește orice fel de confuze reprezentări asupra lumii sau a fundamentului său. De aici încolo poate, numai, să înceapă adevărata cunoaștere, indiferent că vorbim despre știință sau filosofie.

Cam acesta este meritul ateismului și necesitatea lui în biografia unui viitor credincios autentic. Pentru că adevărata credință întotdeauna vine numai și numai prin îndoială.(!) Paradox asupra căruia nu meditează, vai!, nici credincioșii, dar nici aceia care se pretind atei.

În al doilea rând, dacă e să vorbim despre atei mai "tari" decât Dawkins, dați-mi voie să mă îndoiesc. Cine? B. Russell? Voltaire? Hume? Herbart? Despre oricine ar fi vorba, nu poate sări peste problema nedeterminării ontologice și felul în care o asumă îi va revela întregul mod de a gândi. Iar ateismul care este profesat - o!, îl știu pe de rost!, eu însumi îl practicam cu minuție! - întotdeauna refulează această problemă și se întoarce numai ca mod de gândire simptomatic al acestei refulări. Deci, dați-mi voie să mă îndoiesc asupra noutății pe care ar putea s-o aducă la lumină vreun ateu sau altul. Toți cei pe care i-am cunoscut își trăiau necredința într-un neverosimil somn dogmatic în raport cu problema fundamentală a cunoașterii și a ființei. Și, ca fapt divers, foarte puțini au fost în stare să aibă curiozitatea măcar să treacă prin marea filosofie într-un mod riguros. Oricum, asigur pe oricine că încă nu am întâlnit vreun ateu care să fie în stare să îmi arate că a înțeles măcar în mod coerent idealismul german, de pildă - Kant sau, încă și mai greu, un Hegel. Încă nu am întâlnit ateul care să aibă forța interioară prin care să parcurgă măcar primele pagini din "Fenomenologia Spiritului" sau "Știința Logicii" și să le înțeleagă. De regulă, cei pe care i-am întâlnit nu doar ignorau cu voioșie aceste lecturi fundamentale, dar le și disprețuiau, fiind complet depășiți de faptul că tocmai ignoranța lor îi obliga să repete toate erorile de concept analizate și depășite de astfel de scrieri.

În final voi confirma, da, că rolul lui Dawkins nu e acela de a fi mai bun decât filosofii lumii. Demonstrează el însuși că e incapabil de o asemenea performanță. Cu toate că, în ciuda a ceea ce credeți Dvs., tocmai asta și încearcă. Iar aici se arată mediocritatea și impostura lui patente. Pur și simplu pretinde o vocație pe care nu o are. Și sfârșește, inevitabil, în sfânta mediocritate. Aș îndrăzni să pariez că peste o sută de ani nimeni nu își va mai aminti de el, dacă nu ar fi destul de evident că nu voi mai fi pe atunci în viață.

cocacoc 30.05.2010 17:42:22

Credeam ca raspandirea ateismului se bazeaza pe cresterea IQ-ului si nu pe nu stiu ce prejudecati/dogme si ignorarea nu stiu caror probleme fundamentale din imaginatia cuiva .

HoratiuM 30.05.2010 20:34:49

Nu tot ce zboară se mănâncă
 
Citat:

În prealabil postat de cocacoc (Post 254557)
Credeam ca raspandirea ateismului se bazeaza pe cresterea IQ-ului si nu pe nu stiu ce prejudecati/dogme si ignorarea nu stiu caror probleme fundamentale din imaginatia cuiva .

Ei bine, se pare că v-ați înșelat. Problemele fundamentale "din imaginația" unui Kant sau Hegel sau Platon sunt cele care au revoluționat modul de gândire al societății și al științei pentru că sunt probleme perene de care se lovește orice om care nu se hrănește numai cu digestia ultimelor clișee "de pe piață". Numai cei care duc o cronică lipsă de imaginație își închipuie că pot să treacă pe lângă aceste probleme de parcă nici măcar n-ar exista.

Dar, mă rog, simptomul ăsta ateist este în plină contagiune. Și se pare că molima nu se va stinge prea ușor. Poate chiar deloc.

horatiu.miron 31.05.2010 08:56:26

HoratiuM, sunt sigur ca s-ar gasi persoane care sa te contrazica, care sa aiba o parere diferita de a ta, la care sa fi ajuns intocmai ca tine, prin ceea ce ei sustin ca este rationament clar si curat. Doar pentru ca tu nu poti sa vezi lucrurile altfel nu inseamna ca concluziile tale reprezinta adevarul.

Dawkins popularizeaza ateismul printre cei ce cred, printre asa-zisii moderati. El nu e un ateu pentru atei. Cei care-l citesc si carora li se pare interesant ce are de zis pot sa treaca mai departe la scrieri mai serioase, nu e nevoie sa fie intru-totul de acord cu dansul.

De fapt, cred ca orice persoana educata trebuie sa-si rezerve cel putin odata in viata timp pentru a explora problema divinitatii. Tocmai de-aia exista scriitori ca Dawkins cau C.S. Lewis. Filosofii sunt sigur ca nu duc nici ei lipsa de material, iar a te cobori de pe piedestal ca sa critici scrierile pentru mase e ca si cum savantii din Geneva de la LHC s-ar plange ca Stephen Hawking nu a inclus domonstratii matematice avansate in "O scurta istorie a timpului".

HoratiuM 31.05.2010 22:57:03

Reinventăm dialectica?
 
Citat:

În prealabil postat de horatiu.miron (Post 254769)
HoratiuM, sunt sigur ca s-ar gasi persoane care sa te contrazica, care sa aiba o parere diferita de a ta, la care sa fi ajuns intocmai ca tine, prin ceea ce ei sustin ca este rationament clar si curat. Doar pentru ca tu nu poti sa vezi lucrurile altfel nu inseamna ca concluziile tale reprezinta adevarul.

Dawkins popularizeaza ateismul printre cei ce cred, printre asa-zisii moderati. El nu e un ateu pentru atei. Cei care-l citesc si carora li se pare interesant ce are de zis pot sa treaca mai departe la scrieri mai serioase, nu e nevoie sa fie intru-totul de acord cu dansul.

De fapt, cred ca orice persoana educata trebuie sa-si rezerve cel putin odata in viata timp pentru a explora problema divinitatii. Tocmai de-aia exista scriitori ca Dawkins cau C.S. Lewis. Filosofii sunt sigur ca nu duc nici ei lipsa de material, iar a te cobori de pe piedestal ca sa critici scrierile pentru mase e ca si cum savantii din Geneva de la LHC s-ar plange ca Stephen Hawking nu a inclus domonstratii matematice avansate in "O scurta istorie a timpului".

Reciproc, din faptul că alții nu văd lucrurile ca mine, nu rezultă că ei văd adevărul.

În ce-l privește pe Dawkins și popularizarea, una este să popularizezi spunând lucruri coerente și valide, și cu totul altceva este să încerci să combați o serie de idei folosindu-te de sofisme care au fost demascate de multă vreme de către cei care au dezbătut ideile respective de-a lungul istoriei lor.

Comparația lui Dawkins cu Hawking mi se pare complet deplasată. Hawking e fizician expert și expune știința fizicii, la care se pricepe în mod evident - nu se apucă săracul să facă, de pildă, critică literară sau cinematografică. Dawkins, în schimb, e biolog și încearcă să facă filosofie și teologie ca să combată substanța filosofiei și a teologiei - și îi ies numai elucubrații.

În altă ordine de idei, eu nu sunt adeptul specializării în cunoaștere. Îmi plac oamenii care au cunoștințe temeinice din mai multe domenii și mai sunt și capabili să le lege, tot în mod temeinic. Din păcate, Dawkins nu face parte din categorie și, dacă va continua în felul acesta, nici măcar nu se va apropia de așa ceva vreodată.

Vezi dară...

horatiu.miron 31.05.2010 23:44:30

Mie nu mi se pare deplasat sa promovezi ideea ca Dumnezeu, asa cum e el reprezentat de religiile lumii, nu exista. La urma urmei, fie exista, fie nu exista. Asa ca dezbaterile la care participa atei ca Dawkins si diversi teisti mi se par o idee buna. Sigur, fiecare religie isi portretizeaza diferit zeitatile, cu particularitati, mituri, ritualuri etc. Mai apoi avem dezacordurile din interiorul fiecarei religii, secte etc. Pe tema acestor diferente se poate discuta frumos si se poate ajunge la concluzii.

Problema e ca la cele mai multe astfel de dezbateri la care am asistat se cade in filosofia Dumnezeului filosofilor. Teistii se fac in special vinovati de acest lucru, alegand la un moment dat sa ignore particularitatile despre care vorbeam mai sus si continuand cu generalitati. De la "de ce sa nu fi transformat Iisus apa in vin?" sau "de ce n-ar fi fost Moise in stare sa despice Marea Rosie cu un toiag?" se ajunge aproape invariabil la "dar puteti sa demonstrati ca nu exista o forta suprema?". Definitia zeitatii este modificata din mers, insasi tema disputei e alterata si teistul se face ca uita de multitudinea de particularitati care-i definesc religia, care o fac diferita de celelalte, care-i dau legitimitate, daca putem vorbi despre asa ceva.

Daca ma intrebi pe mine, Dumnezeul crestin, la fel ca si cel musulman sau iudaic sau scientolog sunt cu totii contradictii, constructii imposibile. Dar daca ne apucam sa construim o fiinta suprema de la zero si sa-i conferim calitati din mers, discutia se poate prelungi indefinit. De-aia sunt agnostic fata de un astfel de Dumnezeu si ateu fata de un Dumnezeu al religiilor.

Daca Dawkins este ateu fata de un Dumnezeu-constructie filosofica, cred ca e treaba lui sa dea un raspuns. Eu, insa, il stimez pentru ateismul anti-religios, pentru popularizarea sa in randul maselor. Nu trebuie sa fii filosof ca sa vezi contradictiile mari cat casa din cartile sfinte ale diverselor religii, ca sa observi raul pe care religia organizata l-a produs omenirii sau cum percepte vechi de mii de ani inca tin omenirea in frau in drumul sau catre progres, civilizatie, emancipare. Exact asta constata Dawkins si se bucura de succes.

Nu stiu multe despre competentele filosofice la nivel inalt ale lui Dawkins, mai ales ca in putinele dezbateri serioase in care l-am vazut, atat el cat si partenerul de dezbatere se scaldau la un moment dat intr-o incertitudine din asta fara iesire. A sustine ca stii ca nu exista nici un fel de fiinta suprema, atata timp cat nu ai la dispozitie mijloace pentru a verifica acest lucru, mi se pare o ineptie. La fel cum si reciproca e valabila pentru mine: a sustine ca stii ca Dumnezeu exista, atata timp cat intreaga ta stiinta e de fapt delegata unor clerici, atata timp cat asa-zisele dovezi sunt cel mult experiente personale, subiective, imposibil de testat, e o absurditate.

De-aia, in opinia mea, teistii, la fel ca si ateii strong sunt la fel de absurzi. Ma declar un ateu weak, (a.k.a. ateu agnostic) si un anti-religios. Dawkins poate ca nu ma reprezinta in totalitate, dar in mare avem multe in comun.

HoratiuM 01.06.2010 01:23:38

Ne plângem mereu cu toții de partea adversă
 
Citat:

În prealabil postat de horatiu.miron (Post 255185)
Mie nu mi se pare deplasat sa promovezi ideea ca Dumnezeu, asa cum e el reprezentat de religiile lumii, nu exista. La urma urmei, fie exista, fie nu exista. Asa ca dezbaterile la care participa atei ca Dawkins si diversi teisti mi se par o idee buna. Sigur, fiecare religie isi portretizeaza diferit zeitatile, cu particularitati, mituri, ritualuri etc. Mai apoi avem dezacordurile din interiorul fiecarei religii, secte etc. Pe tema acestor diferente se poate discuta frumos si se poate ajunge la concluzii.

Problema e ca la cele mai multe astfel de dezbateri la care am asistat se cade in filosofia Dumnezeului filosofilor. Teistii se fac in special vinovati de acest lucru, alegand la un moment dat sa ignore particularitatile despre care vorbeam mai sus si continuand cu generalitati. De la "de ce sa nu fi transformat Iisus apa in vin?" sau "de ce n-ar fi fost Moise in stare sa despice Marea Rosie cu un toiag?" se ajunge aproape invariabil la "dar puteti sa demonstrati ca nu exista o forta suprema?". Definitia zeitatii este modificata din mers, insasi tema disputei e alterata si teistul se face ca uita de multitudinea de particularitati care-i definesc religia, care o fac diferita de celelalte, care-i dau legitimitate, daca putem vorbi despre asa ceva.

Daca ma intrebi pe mine, Dumnezeul crestin, la fel ca si cel musulman sau iudaic sau scientolog sunt cu totii contradictii, constructii imposibile. Dar daca ne apucam sa construim o fiinta suprema de la zero si sa-i conferim calitati din mers, discutia se poate prelungi indefinit. De-aia sunt agnostic fata de un astfel de Dumnezeu si ateu fata de un Dumnezeu al religiilor.

Daca Dawkins este ateu fata de un Dumnezeu-constructie filosofica, cred ca e treaba lui sa dea un raspuns. Eu, insa, il stimez pentru ateismul anti-religios, pentru popularizarea sa in randul maselor. Nu trebuie sa fii filosof ca sa vezi contradictiile mari cat casa din cartile sfinte ale diverselor religii, ca sa observi raul pe care religia organizata l-a produs omenirii sau cum percepte vechi de mii de ani inca tin omenirea in frau in drumul sau catre progres, civilizatie, emancipare. Exact asta constata Dawkins si se bucura de succes.

Nu stiu multe despre competentele filosofice la nivel inalt ale lui Dawkins, mai ales ca in putinele dezbateri serioase in care l-am vazut, atat el cat si partenerul de dezbatere se scaldau la un moment dat intr-o incertitudine din asta fara iesire. A sustine ca stii ca nu exista nici un fel de fiinta suprema, atata timp cat nu ai la dispozitie mijloace pentru a verifica acest lucru, mi se pare o ineptie. La fel cum si reciproca e valabila pentru mine: a sustine ca stii ca Dumnezeu exista, atata timp cat intreaga ta stiinta e de fapt delegata unor clerici, atata timp cat asa-zisele dovezi sunt cel mult experiente personale, subiective, imposibil de testat, e o absurditate.

De-aia, in opinia mea, teistii, la fel ca si ateii strong sunt la fel de absurzi. Ma declar un ateu weak, (a.k.a. ateu agnostic) si un anti-religios. Dawkins poate ca nu ma reprezinta in totalitate, dar in mare avem multe in comun.

În primul rând, nu există oameni a-religioși. Eliade a spus-o clar: "Sacrul este un element din structura conștiinței, nu o etapă a acestei conștiințe." Psihanaliza o repetă, și ea, în termeni oarecum diferiți: există un inconștient care ține de tot ceea ce în mod absolut ne scapă. În acest inconștient se află un așa-numit "obiect-falic" care orientează dorința noastră, dorință ce nu poate fi niciodată satisfăcută de obiecte determinate. Cu cât încercăm mai mult așa ceva, cu atât ne îmbolnăvim psihic mai tare. (Firește, vulgarizez aici întreaga problemă. Dar o fac pentru a încerca să fiu mai pe înțeles.)

În al doilea rând, ar fi cazul ca ateii să ia puțin seama la pretențiile pe care le au în polemicile lor împotriva religiei. Una dintre cele mai penibile marote este empirismul sau, cum e botezat mai nou via Popper, falsificaționismul. Aici nu cred că filosofi începând cu Platon și terminând cu Hegel au repetat îndeajuns că empirismul nu are ce căuta pe terenul chestionărilor fundamentale. Mai întâi deoarece nu i se poate pretinde întregii cunoașteri să fie legitimată strict prin recurgerea la experiența simțurilor, căci ar trebui, la fiecare propoziție, să facem experiența tuturor fenomenelor - și nu ne prea dă mâna. Al doilea - falsificaționismul nu este, la rândul său, falsifiabil. Cu alte cuvinte, necesitatea și universalitatea empirismului nu pot fi demonstrate sau experimentate empiric, așa cum cere empirismul când se proclamă ca atare. Ci, când o face, cade imediat în petitio principii.

Deci să încetăm odată cu prostiile astea: "Presupozițiile religiei nu pot fi testate științific" sau "Nu există nici o probă experimentală a suprasensibilului sau a existenței lui Dumnezeu". Adică e "genial" cel care-și închipuie că suprasensibilul va deveni, de obicei la comandă, sensibil (adică opusul său) ca să poată fi confirmat de cei care nu văd minciună decât în ceea ce nu țin în mână. De altfel, după Kant și, mai ales, după primul capitol din "Fenomenologia Spiritului" lui Hegel, empirismul trebuia de multă vreme aruncat la groapa de gunoi a epistemologiei. Or, se întâmplă pe dos. A propos de ceea ce suntem condamnați să repetăm dacă nu cunoaștem.

În al treilea rând, ateii ar trebui să-și fi dat seama de multă vreme că, dacă se interoghează asupra fundamentelor, apoi nu vor putea face niciodată chestia asta lăsându-și logica neatinsă. Adică o chestionare și reevaluare a fundamentelor implică destul de evident (nu știu cum de nu văd ateii chestia asta) o reevaluare și chestionare a bazelor logicii: id est - categorii + cele patru principii. Și, bineînțeles, nu în ultimul rând, raportul gândirii și al intuiției cu realitatea și cu Realul (care nu e totuna cu realitatea). Un Parmenide, un Platon, un Aristotel, Plotin, Sf. Părinți, Leibniz, Hegel - toți oamenii ăștia au înțeles că fundamentele logicii nu mai pot fi tratate ca și cum nimic nu s-ar fi schimbat și gândirea ar opera ca și până acum cu principiul identității sau cel al non-contradicției când chestionările devin ireductibile. Ei au înțeles că fundamentul întotdeauna duce la paradox și că nici logica nu mai e atât de logică dacă e luată la bani mărunți. De exemplu, se știe încă de la Platon că în faimosul și banalul principiul al identității A=A stă ascunsă o contradicție deoarece A este întotdeauna dedublat în el însuși ca să fie, apoi, făcut egal lui însuși. Or, dedublarea înseamnă diferență, iar diferența schimbare; deci A=A poate foarte bine să însemne, dacă privim mai bine, A=non-A... ș.a.m.d..

Se poate vedea așa ceva, de pildă, în dialogul "Parmenides", al lui Platon, unde logica formală sau dianoetică e lăsată deoparte și se intră în ceea ce avea să se numească mai târziu logică transcendentală - unde însuși conținutul devine formă a judecății și, reciproc, forma ține deja de conținut... etc. etc. etc.. La fel se poate vedea și la Hegel, în "Știința Logicii" unde problema principiului identității e pusă în termenii identității dintre Ființă și Neant, de pildă.

Așa că toate acele construcții imposibile ale substanței divine sunt imposibile pentru intelectul determinat care are impresia că încă mai poate să opereze și la acest nivel. Căci pentru acest intelect, da, Dumnezeu va fi totdeauna ceva imposibil. De fapt, Dumnezeu este chiar Imposibilul, dar un alt fel de imposibil decât accesează precupețele la piață când bârfa le spune că s-au ieftinit ouăle. Ci Imposibilul apare ca atare numai pentru cel care nu înțelege că o contradicție conceptuală nu e neapărat ceva ce rațiunea trebuie să abhore. Firește, nu orice contradicție conceptuală poate fi luată în discuție, ci numai cele care au o anumită apodicticitate, care se impun, adică, prin firea lucrurilor. Au înțeles asta toți marii filosofi sau reprezentanți de tradiții religioase ori metafizice (ultimul care discută într-un mod temeinic asta și chiar pune în discuție contradicția din formulările dogmaticii creștine - Trinitatea, duofizismul lui Hristos, transsubstanțierea - și elaborează chiar un sistem, este Blaga, cu al său "Eon dogmatic") și Sf. Părinți când au dat curs formulărilor din Sinoadele ecumenice.

Așa că cei care nu sunt atenți ce fac cu propria lor rațiune când judecă astfel de probleme sunt condamnați să-și piardă timpul și să-și prindă degetele într-o menghină suprainteligibilă dând însă vina pe menghină pentru că ei nu știu să-i înțeleagă resorturile. Mă rog, e peste intențiile mele să intru aici într-o expunere filosofică. Am vrut numai să trag câteva semnale de alarmă.

În sfârșit, dar nu în ultimul rând, problema dovezii existenței lui Dumnezeu, dacă tot vrem să ridicăm această chestiune în acești termeni, în lipsa unei experiențe spirituale (nu simțuale!), se poate rezolva numai și numai pe teritoriul rațiunii. Asta nu are nimic a face cu experimentul sau simțurile. Iar din acest punct de vedere, dovada deja s-a dat: e vorba despre argumentul ontologic care, și nu o spun eu, este valid. Dacă nu e judecat de pe spezele logicii formale, evident.

În fine, ce am vrut să spun este că în mai toate disputele pe care le-am urmărit între atei și religioși, ambele tabere excelau într-o unilateralitate oarecare și, nu știu cum, reușeau să ocolească întotdeauna miezul problemelor. După care se plângeau de partea adversă. Ce am vrut să spun aici este că ar fi de apreciat acela care ar încerca să găsească o a treia soluție, ceva transcendent opozițiilor parțiale care s-au epuizat. Or, așa ceva nu se poate găsi nicicum în cărțile lui Dawkins. Iar ateul care vrea mai mult greșește când se rezumă să-l citească. Există atei, dacă nu mai tari, în tot cazul, mai inteligenți decât el.

horatiu.miron 01.06.2010 08:43:47

Citat:

În prealabil postat de HoratiuM (Post 255206)
Wall of text

Nu vorbeam despre persoane a-religioase, ci despre persoane anti-religioase - diferenta mare. De asemenea, doar pentru ca Eliade a spus ceva, nu inseamna ca asa este. Psihanaliza ar fi fost bine sa moara odata cu Freud si Jung, pentru ca nu are nimic stiintific in ea.

Suprasensibilul, daca exista, intr-adevar, nu are cum sa se coboare in aparatele noastre de masura. La fel se intampla in cazul in care suprasensibilul nu exista. Asta ne lasa in cel mai bun caz intr-o veritabila incertitudine ce poate fi dezbatuta la nesfarsit. Dar restul asertiunilor pe care religiile lumii le fac au nevoie de dovezi, altminteri sunt apa de ploaie si orice om rezonabil are obligatia sa le critice. Vindecarea prin rugaciune sau minunile dumnezeiesti nu sunt totuna cu existenta lui Dumnezeu.

Argumentul ontologic are si el criticii lui, nu e nici pe departe asa solid cum vrei sa-l faci sa para.

Si ca sa termin cu chestiunea dezbaterilor, sunt de acord cu tine intr-o privinta: cei care se implica in ele au tendinta sa repete aceleasi argumente, la care se raspunde de obicei cu aceleasi contra-argumente. Dezbaterile sunt cliseistice, doar ca argumentele sunt din cand in cand imbracate in haine diferite. Asta pentru ca calitatea dezbaterilor (nu cred in cacofonii) este direct proportionala cu inteligenta si pregatirea combatantilor si majoritatea lor sunt organizate pentru public, iar nu pentru avansul filosofiei. Mie mi se pare echitabil: publicul primeste o scurta introducere in argumentele pentru si impotriva existentei lui Dumnezeu, iar cei dornici de mai mult pot oricand sa mearga mai sus, acolo unde lucrurile intra bine de tot pe taramul filosofiei si unde argumentele si contra-argumentele astea sunt demult depasite.

Eu asa il percep pe Dawkins, ca pe un pop-star al ateismului. Asta nu inseamna ca nu exista muzica buna.

HoratiuM 01.06.2010 13:13:53

A propos de repetiții
 
Citat:

În prealabil postat de horatiu.miron (Post 255228)
Nu vorbeam despre persoane a-religioase, ci despre persoane anti-religioase - diferenta mare. De asemenea, doar pentru ca Eliade a spus ceva, nu inseamna ca asa este. Psihanaliza ar fi fost bine sa moara odata cu Freud si Jung, pentru ca nu are nimic stiintific in ea.

Suprasensibilul, daca exista, intr-adevar, nu are cum sa se coboare in aparatele noastre de masura. La fel se intampla in cazul in care suprasensibilul nu exista. Asta ne lasa in cel mai bun caz intr-o veritabila incertitudine ce poate fi dezbatuta la nesfarsit. Dar restul asertiunilor pe care religiile lumii le fac au nevoie de dovezi, altminteri sunt apa de ploaie si orice om rezonabil are obligatia sa le critice. Vindecarea prin rugaciune sau minunile dumnezeiesti nu sunt totuna cu existenta lui Dumnezeu.

Argumentul ontologic are si el criticii lui, nu e nici pe departe asa solid cum vrei sa-l faci sa para.

Si ca sa termin cu chestiunea dezbaterilor, sunt de acord cu tine intr-o privinta: cei care se implica in ele au tendinta sa repete aceleasi argumente, la care se raspunde de obicei cu aceleasi contra-argumente. Dezbaterile sunt cliseistice, doar ca argumentele sunt din cand in cand imbracate in haine diferite. Asta pentru ca calitatea dezbaterilor (nu cred in cacofonii) este direct proportionala cu inteligenta si pregatirea combatantilor si majoritatea lor sunt organizate pentru public, iar nu pentru avansul filosofiei. Mie mi se pare echitabil: publicul primeste o scurta introducere in argumentele pentru si impotriva existentei lui Dumnezeu, iar cei dornici de mai mult pot oricand sa mearga mai sus, acolo unde lucrurile intra bine de tot pe taramul filosofiei si unde argumentele si contra-argumentele astea sunt demult depasite.

Eu asa il percep pe Dawkins, ca pe un pop-star al ateismului. Asta nu inseamna ca nu exista muzica buna.

Am remarcat și eu diferența dintre a-religios și anti-religios. Mă întreb numai cum ar putea cineva să fie anti-religios fără să preconizeze, mai devreme sau mai târziu, suprimarea religiozității? Or, tocmai asta subliniam: că suprimarea nu va fi niciodată posibilă. Și aici nu e vorba despre Eliade, Freud, Jung sau Lacan și cine are dreptate. Ci e vorba despre ceea ce ne structurează în mod (din nou...) fundamental. Despre problema dorinței și despre fixația ei asupra unui obiect transcendent sau transcendental. Căci, orice ar spune psihologia evoluționistă și alte găselnițe de același fel, pulsiunea genetică este depășită, dublată și chiar negată în viața umană.

În ce privește chestiunea științificității psihanalizei - psihanaliștii înșiși recunosc și nicidecum pentru a situa psihanaliza într-o stare de inferioritate, că această disciplină nu este știință în sensul clasic, pozitivist al termenului (modelare matematică + experiment). Dar tocmai asta o face să spună adevăruri despre ființa umană (nematematizabilă și prost experimentalizabilă în laborator) pe care cognitivismul, behaviorismul sau neuro-psihiatria nu le vor putea articula niciodată. Și de aceea are atât de mare succes și eficiență clinică peste tot pe unde se practică (mă refer la psihanaliza freudian-lacaniană, nicidecum la cea a primului Freud pe care o practică IPA).

Acum, în privința chestiunii științificității: există știință determinată, pozitivistă, și există știință care se referă la obiecte ce nu pot fi experimentate. Aici revenim la problema filosofiei, la cea a cunoașterii transcendentale despre care, de pildă, idealismul german spunea că este adevărata cunoaștere, care dă adevărata épistéme. Psihanaliza se apropie, așadar, de cea de a doua categorie a cunoașterii, fiind în vecinătate cu filosofia. În ce privește știința pozitivistă, sper că nu trebuie să arăt iarăși că nu există nici un fel de apodicticitate sau universalitate care să impună ca orice cunoaștere să se supună complet, exclusiv sau fie și neapărat parțial metodologiei acestei științe. Am discutat în postarea de mai sus chestiunea empiristă.

În ce privește incertitudinile privitoare la suprasensibil - revin cu precizările de mai anțărț: o bună filosofie poate să tranșeze o bună parte a acestor incertitudini. Nu pe toate, dar pe cele mai importante dintre ele. (O lectură asiduă și studioasă a primelor capitole ale "Fenomenologiei Spiritului", de pildă, poate da astfel de rezultate - ca hint: prima dovadă a suprasensibilului este conștiința care este diferită de naturalitate, fără a fi o substanță determinată, detectabilă. Motiv pentru care neurologia nu va găsi niciodată sufletul la tomograf.)

Dawkins - foarte bine, să fie pop-star al ateismului. N-are decât. Muzică bună, însă, ascultăm atunci când dincolo de sunete se deschide infinitul. Iar colecțiile de cacofonii, precum cărțile "Noului Ateism", nu aduc nici un fel de armonie care să aducă o atare deschidere. Până și muzica atonală are mai multă armonie decât lălăielile acestor muzicanți. Vai de pop-steaua lor!...

topcat 01.06.2010 13:33:14

Citat:

În prealabil postat de HoratiuM (Post 255308)
pulsiunea genetică este depășită, dublată și chiar negată în viața umană.

:13:
Citat:

În prealabil postat de HoratiuM (Post 255308)
ființa umană (nematematizabilă și prost experimentalizabilă în laborator)

Ai cumva o demonstratie a faptului ca fiinta umana nu e matematizabila?
Citat:

În prealabil postat de HoratiuM (Post 255308)
cunoașterii transcendentale despre care, de pildă, idealismul german spunea că este adevărata cunoaștere

Iar altii spun ca nu e ;)
Citat:

În prealabil postat de HoratiuM (Post 255308)
conștiința care este diferită de naturalitate, fără a fi o substanță determinată, detectabilă. Motiv pentru care neurologia nu va găsi niciodată sufletul la tomograf.)

Daca constiinta influenteaza lumea materiala inseamna ca e detectabila, nu? Iar daca nu e detectabila inseamna ca nu ne influenteaza, nu? Si daca nu ne influenteaza inseamna ca nu are vreun rost sa il studiem sau sa vorbim despre el, nu?

Traditie1 01.06.2010 18:26:28

Citat:

În prealabil postat de topcat (Post 255321)
:13:


Daca constiinta influenteaza lumea materiala inseamna ca e detectabila, nu? Iar daca nu e detectabila inseamna ca nu ne influenteaza, nu? Si daca nu ne influenteaza inseamna ca nu are vreun rost sa il studiem sau sa vorbim despre el, nu?


Voi sunteti constienti ce ineptii scoateti pe gura si în ce hal va faceti de râs?

Chiar nu stii ce e constiinta?

În caz ca într-adevar nu pricepi, îti explic ca la copii (sa nu zic altceva): constiinta nu actioneaza direct asupra lumii materiale ci prin intermediul deciziilor individului uman care o poseda, decizii care se concretizeaza în actiuni.



Hai ca sunteti mai de râs decât Dawkins. Si m-am legat doar de una din multele aberatii emise de trio-ul vostru în ultimele zile.

Nu numai ca nu stiti pe ce lume traiti, dar mai aveti si impresia ca stiti mai multe ca altii. Ateismul produce caricaturi sinistre.

HoratiuM 01.06.2010 18:26:30

Citat:

În prealabil postat de topcat (Post 255321)
:13:

Ai cumva o demonstratie a faptului ca fiinta umana nu e matematizabila?

Iar altii spun ca nu e ;)

Daca constiinta influenteaza lumea materiala inseamna ca e detectabila, nu? Iar daca nu e detectabila inseamna ca nu ne influenteaza, nu? Si daca nu ne influenteaza inseamna ca nu are vreun rost sa il studiem sau sa vorbim despre el, nu?

La faptul că pulsiunea genetică e depășită, dublată sau negată în viața umană: avem cultura împreună cu toate semnificațiile ei și cu religiile ei, avem creațiile umane culturale care nu au nimic de a face cu genetica, ci sunt acte gratuite din punctul de vedere al eficacității lor materiale, avem sacrificiul de sine pentru valori și idei, iar nu pentru perpetuarea speciei, avem suicidul, avem avortul, avem dragostea sexuală fără finalitate biologică, avem inconștientul, avem dorința și chiar și pulsiunile care sunt cu totul altceva decât instinctele de care dispun ființele animale.

Pentru imposibilitatea matematizării ființei umane: avem conceptele, în primul rând, care, atunci când au a face cu logica transcendentală sau cu semnificațiile de orice fel, nu mai pot fi matematizate — înseși noțiunile de bază ale matematicii, cum e, de pildă, o funcție, au nevoie de conceptualizări de bază care nu mai pot fi descrise matematic. Apoi, e întreaga subiectivitate cu toate trăirile ei, adesea amfibolice, confuze, contradictorii, ambivalente etc. etc.. Încearcă să le matematizezi, să vedem dacă poți. Nu putem matematiza, de asemenea, valorile morale, valoarea vieții umane, de pildă, sau moralitatea sau imoralitatea homosexualității etc. etc.. Mai este iubirea, mai este ura, plictisul etc. etc.. Nici măcar conștiința nu este descriptibilă matematic. Abia anumite procese ale creierului angajate conștient sau inconștient ar putea fi descrise matematic în mod coerent, dar nu conștiința. Chiar aveai nevoie de astfel de enumerări cu privire la chestiuni atât de banale și de evidente?

La ultima obiecție: pui problema exact pe dos. De la Kant știm că noi niciodată nu detectăm lucrul-în-sine, Realul așa cum este, ci toate senzațiile pe care le primim sunt prelucrate de către structura noastră de cunoaștere (sistemul neuronal care transformă senzațiile în percepții și apoi mediază transformarea lor în fapte psihice + intuiția pură ale cărei coordonate sunt spațiul și timpul). Prin urmare, în ciuda faptului că noi suntem afectați de anumite forme ale senzațiilor din afara noastră, noi niciodată nu știm cum arată cu adevărat obiectele, cum arată în el însuși acel „ceva” din afara noastră care ne dă senzațiile. De aceea, noi detectăm diverse manifestări, numite fenomene, ale obiectelor, dar niciodată esența lor. Așa că se întâmplă tocmai că noi oamenii putem detecta numai cauze determinate, vizibile senzitiv în raport cu fenomenele; însă niciodată nu putem să le detectăm empiric sursa absolută a manifestării lor, nici cu simțurile, nici cu aparatele de măsură. În ce privește conștiința, putem viziona, simți efectele pe care ea le are în lume, dar nu putem să vedem, să simțim în mod nemijlocit plenar, complet, absolut transparent esența ultimă a ei. Tocmai de aceea ea nu poate fi măsurată. Pentru că orice lucru măsurabil ține de o anumită determinare a lui, prin limitele pe care le are și prin proprietăți.

Conștiința are anumite limite și proprietăți care îi pot fi, în parte, măsurate, în parte, nu îi pot fi, dar, problema este că ea scapă de fiecare dată fiecăreia dintre aceste determinări. De unde știm asta? Păi, tocmai din faptul că această conștiință le știe, le poate identifica. Or, aceasta înseamnă că ea se află, de fiecare dată, dincolo de fiecare dintre aceste determinări, este diferită, distinctă de ele, motiv pentru care le și distinge, le află. Nu poți să vezi decât ceea ce e diferit de tine. La fel și față de ea însăși: conștiința știe despre ea întrucât, paradoxal, diferă de sine și este, simultan, identică sieși. Ceea ce înseamnă că, într-o clipă a conștiinței, partea și întregul coincid. Deci conștiința este un mod al infinitului actual determinat. Or, nu putem detecta și măsura ceva care nu are întreguri și părți în sensul clasic al termenului.

Mai mult, dacă ar fi să punem problema măsurării conștiinței în deplinătatea sensului său, vom vedea că vom cădea imediat în paradox. E vorba despre faptul că o entitate reflexivă se măsoară pe sine. A măsura înseamnă tocmai a face un raport între două determinații. Singura problemă este că cel care măsoară trebuie să fie dincolo de fiecare determinație sau sistem de măsură în parte tocmai pentru a avea acces la ambele determinații. Atunci se vede ușor paradoxul automăsurării conștiinței-de-sine: ea se ia pe sine ca ceva determinat, pentru a se măsura; însă, pentru a avea acces la propriile determinații, ea trebuie să fie altceva decât ele, deci trebuie să nu fie determinație. Mai mult, când o măsurăm, avem două repere: unitatea de măsură și conștiința. Dar conștiința se pune pe sine ca determinată în vreme ce e, simultan, deosebită de ambele determinații pentru a putea măsura; atunci adevărata măsură a conștiinței e tocmai nemăsuratul care îi permite să măsoare — deci ea se va lua pe sine, simultan, ca determinată și nedeterminată și se va măsura pe sine, simultan, prin determinarea care nu-i convine și prin nemăsuratul prin care nu poate să măsoare... Or, singurul mod de a căuta cu tot dinadinsul un rezultat al măsurătorii conștiinței de sine este acela de a nu lua în seamă nedeterminarea ei și de a falsifica implicit, conștient sau inconștient, rezultatul.

Conștiința nu poate fi redusă la chimie și la fizică deoarece toate acestea sunt determinații. Or, conștiința este distinctă de ele întrucât le cunoaște. Altfel, ar fi identică lor și, fie nu ar exista nici o cunoaștere, deoarece nu ar mai exista un punct nedeterminat și pur reflexiv care să se raporteze la sine ca la ceva cert întrucât se are pe sine prin negativ (iar certitudinea vine doar prin travaliul negativului — „de ce așa și nu alt-fel ?”), fie am fi identici atomilor și particulelor subatomice, iar singurul tip de viață la care am avea acces ar fi cel al descărcărilor energetice ale materiei. Adică am dispărea ca subiecți și nu am mai fi aici pe forum ca să purtăm astfel de discuții.

Gigi Yusuf 01.06.2010 19:22:36

HoratiuM, degeaba te erijezi tu in mare aparator al credintei, din posturile tale nu reiese decat ca esti la fel de eretic precum topcat&co. Un credincios adevarat nu are nevoie de ereziile unor draci precum Kant sau Hegel, lui ii ajung Biblia si scrierile Sfiintilor parinti!
Doamne ajuta!

cocacoc 01.06.2010 19:28:00

Citat:

În prealabil postat de Traditie1 (Post 255444)
În caz ca într-adevar nu pricepi, îti explic ca la copii (sa nu zic altceva): constiinta nu actioneaza direct asupra lumii materiale ci prin intermediul deciziilor individului uman care o poseda, decizii care se concretizeaza în actiuni.

De ce vrei sa dai impresia ca stii despre ce vorbesti ?

Erethorn 02.06.2010 18:34:12

HoratiuM, hai ca te-a prins Gigi cu ocaua mica :D Vii pe-acilea cu ghiavolii tai de filosofi papistasi si pocaiti, ptiu drace !

Serios acum. Profit de topic pentru a recomanda o carte excelenta, a unui autor crestin, in care sunt analizati si demontati, bucatica cu bucatica, Richard Dawkins si alti corifei moderni ai ateismului.

Cartea nu este apologetica crestina, ci apologetica religioasa, si ca atare nu importa confesiunea autorului. Din cate inteleg, este baptist, dar ar putea fi la fel de bine si ortodox.

Cartea nu face decat sa contraargumenteze pozitiile exprimate de catre cei patru "calareti ai apocalipsei atee".

Cartea este disponibila ca download gratuit pe pagina autorului:

http://irrationalatheist.com/freedl.html

HoratiuM 02.06.2010 19:28:37

Și dracii știu dialectică. Chiar mai bine ca oamenii
 
Citat:

În prealabil postat de Gigi Yusuf (Post 255454)
HoratiuM, degeaba te erijezi tu in mare aparator al credintei, din posturile tale nu reiese decat ca esti la fel de eretic precum topcat&co. Un credincios adevarat nu are nevoie de ereziile unor draci precum Kant sau Hegel, lui ii ajung Biblia si scrierile Sfiintilor parinti!
Doamne ajuta!

Prietene, aș putea să-ți replic spunând că tu ești unul dintre motivele pentru care ateismul este în perpetuă ofensivă astăzi și, pe ansamblu, are câștig de cauză. Dar nu am să-ți spun decât că în postarea de mai sus ai încălcat câteva legi ale Celui de Sus. De vreme ce pari a fi atât de blindat scriptural și patrologic, te las să le cauți și să le găsești tu pe care.

Anytza 02.06.2010 20:13:08

Citat:

În prealabil postat de zoridezi (Post 221558)
Vorbesti de Dawkins Balbaitul? :24:
http://www.youtube.com/watch?v=54IWFk2s8UI

:35:
Mai ales imi place ca spune cu gura lui in felul urmator: "Nimeni nu stie cum a inceput", "V-am spus nu stim cum...si nici nimeni nu stie", "Nu putea pur si simplu sa-si inceapa existenta asa spontan".
http://www.youtube.com/watch?v=Z00Lt...eature=related

Imogene 02.06.2010 21:10:52

Citat:

În prealabil postat de HoratiuM (Post 255902)
Prietene, aș putea să-ți replic spunând că tu ești unul dintre motivele pentru care ateismul este în perpetuă ofensivă astăzi și, pe ansamblu, are câștig de cauză. Dar nu am să-ți spun decât că în postarea de mai sus ai încălcat câteva legi ale Celui de Sus. De vreme ce pari a fi atât de blindat scriptural și patrologic, te las să le cauți și să le găsești tu pe care.

Mesajul acela nici nu merita un raspuns. Perfect adevarat ca genul asta de extremism face ca noul ateism sa aiba castig de cauza. David Bentley Hart, unul dintre cei mai mari teologi ortodocsi contemporani e si un cunoscator al filozofiei pe care o foloseste in argumentele sale contra ateilor. Oricum, e putin comic ca multi dintre sfintii parinti ai bisericii aveau formatie filozofica greaca.

ai2 03.06.2010 09:18:43

Citat:

În prealabil postat de Anytza (Post 255909)
:35:
Mai ales imi place ca spune cu gura lui in felul urmator: "Nimeni nu stie cum a inceput", "V-am spus nu stim cum...si nici nimeni nu stie", "Nu putea pur si simplu sa-si inceapa existenta asa spontan".
http://www.youtube.com/watch?v=Z00Lt...eature=related

Si cum sinceritatea este ultimul lucru de apreciat, alternativa pe care o alegi este religia. Misto.

topcat 03.06.2010 11:33:22

Citat:

În prealabil postat de HoratiuM (Post 255445)
La faptul că pulsiunea genetică e depășită, dublată sau negată în viața umană: avem cultura împreună cu toate semnificațiile ei și cu religiile ei, avem creațiile umane culturale care nu au nimic de a face cu genetica, ci sunt acte gratuite din punctul de vedere al eficacității lor materiale, avem sacrificiul de sine pentru valori și idei, iar nu pentru perpetuarea speciei, avem suicidul, avem avortul, avem dragostea sexuală fără finalitate biologică, avem inconștientul, avem dorința și chiar și pulsiunile care sunt cu totul altceva decât instinctele de care dispun ființele animale.

Chiar daca nu sint atit de evidente ca in alte cazuri, actele pe care le enumeri se pot explica evolutiv.
p.s. genele nu vor sa perpetueeze specia, ele "vor" sa se perpetueze pe ele insele

Citat:

În prealabil postat de HoratiuM (Post 255445)
Pentru imposibilitatea matematizării ființei umane: avem conceptele, în primul rând, care, atunci când au a face cu logica transcendentală sau cu semnificațiile de orice fel, nu mai pot fi matematizate — înseși noțiunile de bază ale matematicii, cum e, de pildă, o funcție, au nevoie de conceptualizări de bază care nu mai pot fi descrise matematic. Apoi, e întreaga subiectivitate cu toate trăirile ei, adesea amfibolice, confuze, contradictorii, ambivalente etc. etc.. Încearcă să le matematizezi, să vedem dacă poți. Nu putem matematiza, de asemenea, valorile morale, valoarea vieții umane, de pildă, sau moralitatea sau imoralitatea homosexualității etc. etc.. Mai este iubirea, mai este ura, plictisul etc. etc.. Nici măcar conștiința nu este descriptibilă matematic. Abia anumite procese ale creierului angajate conștient sau inconștient ar putea fi descrise matematic în mod coerent, dar nu conștiința. Chiar aveai nevoie de astfel de enumerări cu privire la chestiuni atât de banale și de evidente?

Exista teorii, ca de pilda teoria computationala a mintii, care reuseste sa matematizeze multe din deciziile noastre.
Citat:

În prealabil postat de HoratiuM (Post 255445)
Conștiința nu poate fi redusă la chimie și la fizică deoarece toate acestea sunt determinații. Or, conștiința este distinctă de ele întrucât le cunoaște. Altfel, ar fi identică lor

Imi e greu sa-ti urmaresc limbajul. Ai putea sa explici mai pe larg, te rog?

topcat 03.06.2010 11:55:15

Citat:

În prealabil postat de HoratiuM (Post 255445)
La ultima obiecție: pui problema exact pe dos. De la Kant știm că noi niciodată nu detectăm lucrul-în-sine, Realul așa cum este, ci toate senzațiile pe care le primim sunt prelucrate de către structura noastră de cunoaștere (sistemul neuronal care transformă senzațiile în percepții și apoi mediază transformarea lor în fapte psihice + intuiția pură ale cărei coordonate sunt spațiul și timpul). Prin urmare, în ciuda faptului că noi suntem afectați de anumite forme ale senzațiilor din afara noastră, noi niciodată nu știm cum arată cu adevărat obiectele, cum arată în el însuși acel „ceva” din afara noastră care ne dă senzațiile. De aceea, noi detectăm diverse manifestări, numite fenomene, ale obiectelor, dar niciodată esența lor. Așa că se întâmplă tocmai că noi oamenii putem detecta numai cauze determinate, vizibile senzitiv în raport cu fenomenele; însă niciodată nu putem să le detectăm empiric sursa absolută a manifestării lor, nici cu simțurile, nici cu aparatele de măsură. În ce privește conștiința, putem viziona, simți efectele pe care ea le are în lume, dar nu putem să vedem, să simțim în mod nemijlocit plenar, complet, absolut transparent esența ultimă a ei. Tocmai de aceea ea nu poate fi măsurată. Pentru că orice lucru măsurabil ține de o anumită determinare a lui, prin limitele pe care le are și prin proprietăți.

Am spus eu altceva?
Cum adica coordonatele intuitiei pure sint spatiul si timpul?
Citat:

În prealabil postat de HoratiuM (Post 255445)
conștiința știe despre ea întrucât, paradoxal, diferă de sine și este, simultan, identică sieși. Ceea ce înseamnă că, într-o clipă a conștiinței, partea și întregul coincid. Deci conștiința este un mod al infinitului actual determinat.

Si cind suferi de, sa zicem, personalitate multipla sau se intrerupe legatura intre cele doua emisfere, se multiplica infinitul? :)

topcat 04.06.2010 08:43:48

Citat:

În prealabil postat de HoratiuM (Post 255445)
înseși noțiunile de bază ale matematicii, cum e, de pildă, o funcție, au nevoie de conceptualizări de bază care nu mai pot fi descrise matematic.

Cum crezi ca o furnica face calcule matematice complexe, fara a avea vreo cunostinta despre vreun concept matematic?

Erethorn 04.06.2010 10:09:17

topcat, furnica nu face nici un fel de calcul. Hai sa nu o dam in absurditati. Dupa modelul tau de gandire, si piatra care cade face calcule de traiectorie.

O sa spui ca anumite activitati naturale, de pilda ale furnicii, se conformeaza unor modele matematice, teorii stiintifice etc. Dar aceasta este o proiectie pe care o faci tu asupra lor.

topcat 04.06.2010 10:26:59

Citat:

În prealabil postat de Erethorn (Post 256295)
topcat, furnica nu face nici un fel de calcul. Hai sa nu o dam in absurditati. Dupa modelul tau de gandire, si piatra care cade face calcule de traiectorie.

O sa spui ca anumite activitati naturale, de pilda ale furnicii, se conformeaza unor modele matematice, teorii stiintifice etc. Dar aceasta este o proiectie pe care o faci tu asupra lor.

Furnica, pentru a ajunge inapoi la musuroi (ea nu il mai vede), face niste calcule complexe (desigur, nu foloseste hirtie si creion), acelasi tip de calcul pe care il fac marinarii pe mare (calculul pozitiei in functie de viteza, distanta si directia pe care s-a deplasat pina in acel loc).
Nu poti compara traiectoria unei furnici cu traiectoria unei pietre.


Ora este GMT +3. Ora este acum 14:26:22.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.