Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Biserica Ortodoxa Romana (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=507)
-   -   BISERICA SI TINERII (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=878)

iosif 07.11.2006 21:27:55

Biserica Ortodoxa este pastratoarea dreptelor invataturi de credinta, dar si cea care trebuie sa se ingrijeasca de transmiterea acestor invataturi de la o generatie la alta. Societatea umana a cunoscut diferite etape de dezvoltare in decursul secolelor. Ne aflam intr-un continuu proces de modernizare, cu consecinte majore asupra mentalitatii si comportamentului social al indivizilor.

In contextul societatii actuale, care credeti ca sunt cele mai importante transformari si care este impactul acestor transfomari asupra tinerilor? Cum caracterizati generatia actuala de tineri? Care credeti ca sunt problemele lor principale si mai ales, cat de implicata este Biserica in viata tinerilor, cum le vine Biserica in ajutor?

Traditie2 07.11.2006 23:25:25

Nimic nu s-a schibat fata de acum 1000 sau 2000 de ani, sunt aceleasi obiective, aceiasi oameni, aceleasi mijloace de mântuire.


Ca au aparut computere si alte tinichele nu e o schimbare.

Singurul lucru e ca societatea e mai ametita de pacat si propaganda pacatului, ceea ce nicidecum nu înseamna ca trebuie sa traim o asceza mai moderata, e o aberatie aceasta idee.

iosif 08.11.2006 10:52:21

Citat:

În prealabil postat de Traditie2
Nimic nu s-a schibat fata de acum 1000 sau 2000 de ani, sunt aceleasi obiective, aceiasi oameni, aceleasi mijloace de mântuire.


Ca au aparut computere si alte tinichele nu e o schimbare.

Singurul lucru e ca societatea e mai ametita de pacat si propaganda pacatului, ceea ce nicidecum nu înseamna ca trebuie sa traim o asceza mai moderata, e o aberatie aceasta idee.

Parintele Staniloae vorbeste foarte frumos despre Dinanimca Sfintei Traditii. Obiectivele si mijloacele de mantuire raman aceleasi, insa modul in care acestea sunt facute accesibile depinde de schimbarile socio-culturale.

Nu aparitia computerului ca si obiect in sine este o schimbare, ci consecintele practice ale acestui instrument. Tinerii au totusi conceptii diferite fata de cei din generatiile mai vechi, au alte viziuni si alt comportament, nu crezi? Crezi ca nu reprezinta asta o noua provocare pentru Biserica?

iosif 08.11.2006 19:45:06

Asta intelegi tu prin termenul "dinamica traditiei"! Traditia Bisericii este dinamica in sensul ca se adapteaza la conditiile istorice, sociale si culturale ale vremii, asta inseamna o permanenta actualizare a mesajului crestin pentru fiecare epoca in parte in conditiile existente. Astfel se face ca, Liturghie Sf Iacob care dura 7 ore nu mai se mai slujeste decat foarte rar si pe alocurea, din motive de la sine intelese. De asemenea, spovedania publica a iesit din uz tot datorita evolutiei societatii.

Schimbarile socio-culturale nu mijloacele de mantuire, insa ele nu sunt de suprafata, ca doar multi au suferit datorita acestor schimbari. Doar nu vrei sa sustii faptul ca regimul comunist, ca si schimbare socio-politica, a fost o chestiune de suprafata. Eu cred ca afirmatiile trebuie si arugmentate.

La Dumnezeu nu este schimabre, total de acord. Dar la oameni trebuie sa fie schimabare. Ideile lumesti nu sunt toate false, caci multe sunt inspirate de Dumnezeu. Arta si toate operele valoroase ale omenirii, nu vor fi distruse la sfarsitul veacurilor. Poate ca stii ca acesta este punctul de vedere ortodox vizavi de transfigurarea lumii si a valorilor umanitatii.

Biserica este facuta din oameni, noi suntem trupul lui Hristos, iar Hristos e capul. Biserica are datoria sa pastreze si sa transmita adevarul lui Hristos, asta este porunca Mantuitorului " Mergand invatati toate neamurile..." ( Mt 28.19)

Oricum, daca spui ca esti la inceput, e bine sa incepi cu inceputul. E bine sa ai un duhovnic si sa iti cercetezi cu dansul toate parerile, dupa opinia mea. Si asta pentru ca in general, cei converiti mai tarziu la o religie sau alta, au tendinta sa preia absolut totul fara sa "mestece". E nevoie de timp si de rugaciune, asa cum ai sugerat foarte frumos. Si e nevoie sa se cerceteze fiecare invatatura in parte,e nevoie de cunostinte de baza de teologie si mai ales de teologie traita.



Toate cele bune,

Traditie2 08.11.2006 22:06:20

Traditia Bisericii este dinamica in sensul ca se adapteaza la conditiile istorice, sociale si culturale ale vremii, asta inseamna o permanenta actualizare a mesajului crestin pentru fiecare epoca in parte in conditiile existente
Aceste idei sunt inovatii catolice, la catolici într-adevar ceea ce ei numesc traditie e în continua evolutie fiindca papii nu se opresc din nasterea de noi dogme iar Vatican II a rasturnat totul în practica bisericeasca.

Traditia nu e o suma de ritualuri 8sau mai rau, învataturi) modificabile, asa cum întelegi tu. Traditia nu e data de oameni ci de Dumnezeu care e Acelazi azi ca si acum 1000 de ani. Nu are cum sa evolueze.

Ca s-a renuntat la Liturghia Sf. Iacob a fost la un moment al Bisericii când mai apareau schimbari în practica liturgica, potrivit iconomiei Duhului, asa cum si învatatura, dogmele Bisericii s-au completat pâna la ultimul Sfânt Sinod ecumenic si de atunci nu mai încap adaugiri.


Schimbarile socio-culturale nu mijloacele de mantuire, insa ele nu sunt de suprafata, ca doar multi au suferit datorita acestor schimbari. Doar nu vrei sa sustii faptul ca regimul comunist, ca si schimbare socio-politica, a fost o chestiune de suprafata. Eu cred ca afirmatiile trebuie si arugmentate.
Regimul comunist a fost ceva complet de suprafata. Ce e asa greu de înteles?


Dar la oameni trebuie sa fie schimabare.
Scopul nostru e Dumnezeu, deci nu avem prin ce schimbari sa trecem, exceptând debarasarea de patimi.


Ideile lumesti nu sunt toate false, caci multe sunt inspirate de Dumnezeu. Arta si toate operele valoroase ale omenirii, nu vor fi distruse la sfarsitul veacurilor. Poate ca stii ca acesta este punctul de vedere ortodox vizavi de transfigurarea lumii si a valorilor umanitatii.
Nu stiu cât de ortodox e acest punct de vedere, ma tem ca e nascocirea unor pseudo-ortodocsi contemporani împatimiti de arta sau mai-stiu-ce. Stiu ca învatatura ortodoxa e ca la sfârsitul veacurilor lumea va arde ca niste vreascuri si nu prea cred ca vor scapa tablourile sau cartile.


Oricum, daca spui ca esti la inceput, e bine sa incepi cu inceputul. E bine sa ai un duhovnic si sa iti cercetezi cu dansul toate parerile, dupa opinia mea.
Nu sunt la început ci de 14 ani caut problemele iar cu duhovnicul nu îmi cercetez toate parerile ci numai ce trebuie sa fac, inclusiv felul cum aleg ce spun.


iosif 09.11.2006 00:24:19

Dinamica traditiei ortodoxe nu inseamna alterarea continutului ei, ea inseamna "permanentizarea dialogului Bisericii cu Hristos" ( Pr. Staniloae)

"Sfanta Traditie are doua aspecte: Unu aspect statornic, in care Biserica recunoaste fondul Traditiei dumnezeiesti apostolice preluate de ea, si un aspect dinamic, in care Biserica, preluand Traditia apostolica si ramand statornic in ea, o dezvolta continuu dupa nevoile ei launtrice si exterioare, ca raspuns la problemele fiecarei epoci. Aspectul statornic al Traditiei poate fi delimitat in timp, ea incepand la Cincizecime si tinand pana la moartea ultimului Apostol, fiind fixata apoi in scris de Biserica pana in epoca Sinoadelor ecumenice,iar aspectul dinamic al Traditiei este in continuare si nu se va termina pana la sfarsitul veacurilor, intrucat Biserica, calauzita continuu de Duhul Sfant, raspunde mereu tuturor problemelor din fiecare epoca, stand ferm in Traditia apostolica" (I.Todoran si I.Zagrean - Dogmatica Ortodoxa, p. 71)


Asa ca te contrazici cu invatatura oficiala a Bisericii. Traditia este in evolutie, Dumnezeu poate descoperi oricand ceva nou asa cum a descoperit pana la cel de al VII lea sinod. De fapt, sinoadele ecumenice au fost prilejuite de problemele epocii si au dus la definitivarea invataturilor de credinta.


Consecintele regimului comunist nu sunt de suprafata. E un sacrilegiu sa afirmi asa ceva, au fost atatia oameni care au marturisit cu pretul vietii lor in regimul comunist, au fost atatia oameni care au suferit in aceasta perioada, o perioada intunecata pentur societatea noastra. Schimbarile au fost imense, iar consecintele inca le induram.

Daca nu ne schimbam, n-avem cum sa ajungem la Dumnezeu. Debarasarea de patimi despre care vorbesti este un proces indelungat si complex, asta marturisesc toti Sfintii Parinti. Hristos Insusi propovaduieste Evanghelia pentru a-I schimba pe oameni. Termenul de "pocainta" inseamna etimologic "schimbarea mintii". Pe ce te bazezi cand zici ca nu avem prin ce schimbari sa trecem, de vreme ce Hristos ne cheama tocmai la schimbare, adica la pocainta. Asta e mesajul cu care isi incepe Evanghelia.


" Dar dupa cum sfarsitul omului nu inseamna nimicirea lui sau distrugerea totala a fiintei sale, ci inceputul unei noi vieti, asa si lumea nu va fi nimicita, ci schimbata, transformata intr-o lume noua, pe masura fiintei omenesti renascute prin inviere..." ( I. Todoran, I. Zagrean "Dogmatica ortodoxa", p 357)

"Aceste frumuseti descoperite in acest sens de oameni si de popoare in lume se vor eterniza desavarsite in viata viitoare: picturile Voronetului, domurile Occidentului, simfoniile lui Beethoven, relatiide lde profunda omenie si dreptate infaptuite intre oameni, ca expresii ale spiritualitatii divino-umane, care au luat chip in istorie. << Si neamurile vor umblain lumina facliei Mielului si vor aduce ni cetatea Mielului odoarele si comorile lor>> Apoc. 21, 24, 26" ( Pr. Dumitru Staniloae, Dogmatica Ortodoxa, vol III, p 243)

Eu cred ca citatele acestea vorbesc de la sine. Nu este vorba de niciun foc material, e vorba de o transfigurare. Dumnezeu nu toarna cu foc si pucioasa cum crezi. E bine totusi sa consulti invataturile dogmatice ale Bisericii, sa ti le insusesti mai bine. Insa toate cu timp, cu rabdare si credinta. Intreaga viata este o cautare, o cautare frumoasa cand Dumnezeu se descopera treptat si in chip minunat.

Ma gandesc ca e bine sa cercetezi si cu duhovnicul aceste pareri,incetul cu incetul.

Toate cele bune,


maria55 09.11.2006 05:51:41

"E nevoie de cunostinte de baza de teologie si mai ales de teologia traita "
Imi inchipui ca Facultatea de teologie e un studiu foarte interesant ,m-ar fi captivat si pe mine . Dar dupa parerea mea studiul isi are rostul lui , a avea anumite cunostinte generale necesare celui pus in slujba bisericii .
Eu cred ca vine un moment in care studiul trebuie abandonat , caci adevarata cunoastere vine prin rugaciune ,nu din carti . A pune in inferioritate pe cel care n-a studiat este gresit consider eu . Am intilnit oameni simpli a caror intelepciune m-a fascinat . Duhul Sfint nu cauta la studiile omului . Atit ca cel "citit"poate sa le potriveasca mai bine pentru urechle omenesti . A nu se intelege gresit .Si cel cu studii poate sa devina un sfint ,dar nici celalalt nu-i mai prejos ,cu nimic mai prejos.
Ce inseamna teologie traita ? exista si teologie netraita ? Ar fi trist.
Doamne ajuta !


iosif 09.11.2006 11:24:32

Citat:

În prealabil postat de maria55
Am intilnit oameni simpli a caror intelepciune m-a fascinat . Duhul Sfint nu cauta la studiile omului . Atit ca cel "citit"poate sa le potriveasca mai bine pentru urechle omenesti . A nu se intelege gresit .Si cel cu studii poate sa devina un sfint ,dar nici celalalt nu-i mai prejos ,cu nimic mai prejos.
Ce inseamna teologie traita ? exista si teologie netraita ? Ar fi trist.
Doamne ajuta !

Tocmai de aceea am insistat si am spus mai ales teologie traita, pentru ca degeaba stim daca nu traim in duhul acestor cunostinte deosebite. Teologie nu se face numai la facultate, poti studia si de unul singur, poti dobandi aceste cunostinte si in afara sistemului de invatamant. De fapt, Biserica prin predicile si catehizarile ei face teologie.

Cu adevarat sunt multi oameni simpli cu o intelepciune iesita din comun, dar aceia nu se vor pronunta,tocmai datorita acestei intelepciuni, in probleme pe care nu le cunosc si nici nu vor scoate erezii, pentru ca stiu sa se tina de invatatura Bisericii. Sfintenia nu sta in studii, sta in credinta, iubire si smerenie. Fiecare cu darul lui si pe masura darului i se va cere socoteala.

Da, exista si persoane pentru care teologia este o simpla filozofie fascinanta si atat.

Oricum, asa cum spunea un sfant parinte, "teolog este cel care se roaga". Adevarata rugaciune umple si sufletul si mintea. Dar e necesara si cunoasterea invataturilor atata vreme cat avem potential intelectual necesar. " Cautati si veti afla" e un indemn, dupa parerea mea, si in sensul acesta. "Cercetati Scripturile", Dumnezeu Insusi ne cheama la aceasta permanenta descoperire a Lui. De fapt, cunoasterea neincetata a lui Dumnezeu reprezinta premiza si continutul vietii vesnice. " Si aceasta este viata vesnica: Sa te cunoasca pe Tine, singurul Dumnezeu adevarat, si pe Iisus Hristos pe care l-ai trimis Tu." (In 17,3). Dar degeaba citim din carti, daca nu vorbim cu Dumnezeu in rugaciune. Studiu si rugaciunea merg sunt de nedespartit. Altfel, se ajunge la teologie netraita!

Doamne ajuta!

Saurian 09.11.2006 16:49:14

Citat:

În prealabil postat de iosif
Tinerii au totusi conceptii diferite fata de cei din generatiile mai vechi, au alte viziuni si alt comportament, nu crezi?

Crezi ca nu reprezinta asta o noua provocare pentru Biserica?

Nu cred ca au conceptii diferite. Sunt acelasi conceptii dar imbracate intr-o alta haina.

Provocare pentru Biserica? ??? E trist daca Biserica trebuie sa lupte ca sa atraga pe fiul ratacitor inapoi. Sunt de acord cu Traditie2. Biserica nu are rost sa se schimbe. Este adevarat ca Biserica schimba unele lucruri. Dar schimbarile pe care le face sunt de fapt pogoraminte. Si e trist asta. Sunt multe rugaciuni din timpul Liturghiei care se spun in taina ca omul sta prea mult in picioare dar nu e nici o problema cand preotul pomeneste pe fiecare. Aceasta e dinamica Sf. Traditii???? Mie nu mi se pare. Eu nu am 14 ani de cand sunt intors spre Hristos ci numai 2 ani. Dar spun ca n-as vrea sa se schimbe nimic din tot ce tine de Biserica ci mai mult as fi vrut sa se revina la ceea ce era inainte. Pentru ca chestia e cum a spus-o un calugar de la Manastirea Nicula: Cel care a cunoscut intunericul si apoi a cunoscut lumina nu va putea fi convins sa renunte cat de putin la lumina. La fel si in cazul meu si cred ca la fel si in cazul lui Traditie2. Si pentru cineva care l-a cunoscut pe Hristos dupa ce a cunoscut pacatul va spun ca parintii acelei persoanre ar putea sa o numeasca pe acea persoana fanatica. Asa ca Biserica n-are nimic de schimbat pentru a-i atrage pe tineri. Eventual, sa-si desavarseasca invataturile.

iosif 09.11.2006 19:22:22

Eu te sfatuiesc sa mai cercetezi, probabil ca ai nevoie de o indrumare speciala inainte sa te pronunti in probleme de credinta. Cautarea ta este totusi la inceput! Te inteleg.

Doamne ajuta!

iosif 09.11.2006 19:35:06

Citat:

În prealabil postat de Saurian
Citat:

În prealabil postat de iosif
Tinerii au totusi conceptii diferite fata de cei din generatiile mai vechi, au alte viziuni si alt comportament, nu crezi?

Crezi ca nu reprezinta asta o noua provocare pentru Biserica?

Nu cred ca au conceptii diferite. Sunt acelasi conceptii dar imbracate intr-o alta haina.

Provocare pentru Biserica? ??? E trist daca Biserica trebuie sa lupte ca sa atraga pe fiul ratacitor inapoi. Sunt de acord cu Traditie2. Biserica nu are rost sa se schimbe. Este adevarat ca Biserica schimba unele lucruri. Dar schimbarile pe care le face sunt de fapt pogoraminte. Si e trist asta. Sunt multe rugaciuni din timpul Liturghiei care se spun in taina ca omul sta prea mult in picioare dar nu e nici o problema cand preotul pomeneste pe fiecare. Aceasta e dinamica Sf. Traditii???? Mie nu mi se pare. Eu nu am 14 ani de cand sunt intors spre Hristos ci numai 2 ani. Dar spun ca n-as vrea sa se schimbe nimic din tot ce tine de Biserica ci mai mult as fi vrut sa se revina la ceea ce era inainte. Pentru ca chestia e cum a spus-o un calugar de la Manastirea Nicula: Cel care a cunoscut intunericul si apoi a cunoscut lumina nu va putea fi convins sa renunte cat de putin la lumina. La fel si in cazul meu si cred ca la fel si in cazul lui Traditie2. Si pentru cineva care l-a cunoscut pe Hristos dupa ce a cunoscut pacatul va spun ca parintii acelei persoanre ar putea sa o numeasca pe acea persoana fanatica. Asa ca Biserica n-are nimic de schimbat pentru a-i atrage pe tineri. Eventual, sa-si desavarseasca invataturile.

Multumesc pentru acest rapsuns. Ma intereseaza foarte mult tema BISERICA SI TINERII. Vreau sa precizez de la inceput ca nu e vorba de schimbare invataturilor sau a slujbelor sau altor configuratii bisericesti, departe de mine gandul acesta.

Ma refeream, asa cum am exprimat in intrebarea care a deschis acest topic, daca tinerii de astazi reprezinta o provocare pentru Biserica. Biserica intotdeauna s-a aflat in fata unor provocari. Ereziile si prigoanele reprezinta provocari pentru Biserica si ea le-a raspuns pe masura. Ereziilor prin Sinoadele ecumenice, prigoanelor prin mucenicie.

Crezi ca tineretul de astazi nu difera cu nimic fata de tineretul din vremurile de mai inainte?

De ce spui ca e trist ca Biserica lupta pentru atragerea fiilor ratacitori? Oare Hristos nu S-a coborat din ceruri ca sa il intoarca pe om? Fratilor, Hristos a coborat pe pamant pentru oameni ca sa ii intoarca la viata cea adevarata! Pilda oii ratacite este decisiva in acest sens, cum dar sa spunem ca Biserica nu trebuie sa isi caute fii ratacitori? Oare Biserica nu continua aceasta activitate a Domnului nostru Iisus Hristos?

Despre dinamica Sf. Traditii nu mai spun nimic, pentru ca nu vreau sa fiu inteles gresit. Cercetati in literatura de specialitate si mai intrebati si pe oamenii cu care discutati personal, intrucat prin aceasta modalitate de dialog pot rezulta multe neclaritati.

Biserica nu are ce invataturi sa desavarseasca! Invatatura Bisericii este desavarsita. Modalitatile de propovaduire insa pot fi diversificate. Acum se apeleaza la jurnalistica, la invatamant religios, etc. Lucruri care nu existau inainte asa ca in timpul nostru.

Da, cei de curand convertiti sunt de multe ori vazuti ca niste "fanatici" pentru ca au tendinta sa inghita totul fara sa mestece. De fapt, nici nu prea au timp sa mestece la inceput totul. Insa cu timp si cu ajutorul lui Dumnezeu lucrurile se clarifica pe parcurs. Insa niciunul nu trebuie sa aiba impresia ca vazand lumina a si cunoscut tot adevarul. Adevarul se descopera in Lumina aceasta de curand aflata. E nevoie de timp, de rugaciune, de intelegere fata de ceilalti, asa cum si Dumnezeu a avut intelegere fata de ei inainte de a veni din nou la lumina.

iosif 12.12.2006 11:07:57

In ce masura sunt tinerii indreptatiti sa spuna ca le lipsesc modelele? Ce ii face sa fie atat de dezorientati?

iosif 26.12.2006 18:33:14

Perioada aceasta a sarbatorilor este extrem de interesanta si foarte placuta pentru fiecare dintre noi care reusim sa intram in atmosfera de sarbatoare. Ma gandesc insa in ce masura mai sutnem, noi cei tineri, atasati de traditia vie, de valorile culturale si religioase create de spritul romanesc si strans legate de aceste perioade ale anului?

cristiboss56 26.12.2006 21:02:52

Metodele folosite si mijloacele folosite de biserica se adapteaza continuu epoci in care traim, si este foarte normal acest lucru. Acum si biserica foloseste internetul, microfoane, statii de amplificare la slujbe, televiziunea etc. Asta nu inseama schimbare continutului a esentei crestine. Metodele trebuie perfectionate continuu pentru atragerea tinerilor la crestinism.

iosif 17.01.2007 18:53:12

Tinerii merg la Biserica din ce in ce mai putin? Este o realitate faptul ca Biserica nu are suficiente programe pentru tineri? Cum vedeti relatia dintre tineri si Biserica? Cum ati descri-o? Si care sunt cauzele acestei relatii?

Negroponte 18.01.2007 00:15:02

:)Cred ca ar trebui ca preotii sa insiste pe cateheze la domiciliu unde pot fi gasiti tinerii in familia lor.Deasemenea preotii sa se apropie cu caldura de tineri si fara aere de superioritate sau chiar de "sfintenie".Tinerii sunt foarte sinceri,dar si sensibili la critici,mai ales daca vin din partea unor "babe evlavioase".De aceea preotul trebuie sa-si faca ordine in biserica lui.Si nu in ultimul rand rugaciune facuta pentru ei in special de familie si de preot.Doamne ajuta!

alexandra28 21.01.2007 16:00:15

cred ca preotii accepta foarte multe lucruri moderne ale tinerilor care sunt impotriva credintei ortodoxe crestine.de exemple felul in care se imbraca la biserica,am vazut fete si cu buricul pe afara in interiorul bisericii,sau atunci cand se aseaza in genunchi le ies bikini din pantaloni,ceea ce mi se pare de neacceptat in biserica.eu ,de exemplu daca am o bluza mai scurta si ma duc la biserica imi iau la mine si un pulover pe care il imbrac cand intru inauntru.multi preoti dau dezlegare pentru imparatasanie chiar daca acea persoana intretine relatii sexuale in afara casatoriei sau de cele mai multe ori nici nu mai intreaba daca si-a inceput viata sexuala,ignorand acest fapt.la spovedanie se intreaba daca am facut avorturi dar despre protectia sexuala nu se spune nimic(ceea ce este ,de asemenea un pacat).deci eu cred ca preotii s-au adaptat vietii sociale in care traim si accepta multe lucruri insa eu cred ca acest lucru este daunator ortodoxiei.insa,pe de alta parte daca nu le-ar accepta multi dintre tineri s-ar departa de biserica.

Annamarria 21.01.2007 16:18:10

Parerea mea este ca Biserica noastra ortodoxa se ocupa ffffffffffoooarte putin de tineri. Nici nu va imaginati cate cateheze si cate actiuni fac catolicii cu tinerii. Daca voi credeti ca sunt eretici sau nu, nu conteaza,ca ne intrec in ravna de 10 000 de ori. Nici nu va imaginati ce frustrata sunt ca nu se ocupa preotii nostri de tineri mai indeaproape. Impresia mea de simpla credincioasa este ca preotii sunt undeva acolo intr-o zare indepartata, inaccesibili, nici nu stii cum sa ajungi la ei. Catolicii nu sunt deloc asa. Au grupuri de care se ocupa cate un preot, care le este indrumator spiritual. Poarta discutii cu ei, fac rugaciuni, fac voluntariat, sunt ACTIVI, si nu sunt lasati de capul lor imprastiati. Inainte de casatorie cuplurile la ei fac o pregatire speciala. oricat ati vrea sa aruncati in noroi spre ei, avem ce invata de la ei in privinta asta.

cristiboss56 21.01.2007 20:55:23

Citat:

În prealabil postat de Annamarria
Parerea mea este ca Biserica noastra ortodoxa se ocupa ffffffffffoooarte putin de tineri. Nici nu va imaginati cate cateheze si cate actiuni fac catolicii cu tinerii. Daca voi credeti ca sunt eretici sau nu, nu conteaza,ca ne intrec in ravna de 10 000 de ori. Nici nu va imaginati ce frustrata sunt ca nu se ocupa preotii nostri de tineri mai indeaproape. Impresia mea de simpla credincioasa este ca preotii sunt undeva acolo intr-o zare indepartata, inaccesibili, nici nu stii cum sa ajungi la ei. Catolicii nu sunt deloc asa. Au grupuri de care se ocupa cate un preot, care le este indrumator spiritual. Poarta discutii cu ei, fac rugaciuni, fac voluntariat, sunt ACTIVI, si nu sunt lasati de capul lor imprastiati. Inainte de casatorie cuplurile la ei fac o pregatire speciala. oricat ati vrea sa aruncati in noroi spre ei, avem ce invata de la ei in privinta asta.

OF ! trebuie sa recunosc si cred ca cei cu capul pe umeri sint deacord cu mine. "Sectantii", au reusit sa racoleze atitia tineri, tocmai pentru ca au avut putin fler mai mult ca noi. Au folosit din plin "tehnica", modernismul epoci actuale. Veti spune ca au si fonduri mai mari! si adevarat si fals totodata. Vedeti metodele lor si analizati singuri. Trebuie sa invatam si de la "adversari" sa zic metaforic. Propaganda lor combinata cu acapararea mass media , organizarea de reuniuni pentru tineri( gen cenaclu) si multe altele. Plus tiparirea masiva de brosuri pe intelesul tuturor, bogat ilustrate si cu o grafica atragatoare. Pe deasupra au si multi voluntari de racolare. De aici ar trebui sa plece discutia noastra. Vrem nu vrem la capitolul tineretul crestin ortodox stam slab. Biserica impreuna cu noi trebuie neaparat sa-si schimbe putin mentalitatea in abordarea tineretului. Apropo, noi ne luptam sa scoatem icoanele din scoli ! Si atunci....... ? !

Annamarria 21.01.2007 23:12:09

Citat:

În prealabil postat de cristiboss56
Citat:

În prealabil postat de Annamarria
Parerea mea este ca Biserica noastra ortodoxa se ocupa ffffffffffoooarte putin de tineri. Nici nu va imaginati cate cateheze si cate actiuni fac catolicii cu tinerii. Daca voi credeti ca sunt eretici sau nu, nu conteaza,ca ne intrec in ravna de 10 000 de ori. Nici nu va imaginati ce frustrata sunt ca nu se ocupa preotii nostri de tineri mai indeaproape. Impresia mea de simpla credincioasa este ca preotii sunt undeva acolo intr-o zare indepartata, inaccesibili, nici nu stii cum sa ajungi la ei. Catolicii nu sunt deloc asa. Au grupuri de care se ocupa cate un preot, care le este indrumator spiritual. Poarta discutii cu ei, fac rugaciuni, fac voluntariat, sunt ACTIVI, si nu sunt lasati de capul lor imprastiati. Inainte de casatorie cuplurile la ei fac o pregatire speciala. oricat ati vrea sa aruncati in noroi spre ei, avem ce invata de la ei in privinta asta.

OF ! trebuie sa recunosc si cred ca cei cu capul pe umeri sint deacord cu mine. "Sectantii", au reusit sa racoleze atitia tineri, tocmai pentru ca au avut putin fler mai mult ca noi. Au folosit din plin "tehnica", modernismul epoci actuale. Veti spune ca au si fonduri mai mari! si adevarat si fals totodata. Vedeti metodele lor si analizati singuri. Trebuie sa invatam si de la "adversari" sa zic metaforic. Propaganda lor combinata cu acapararea mass media , organizarea de reuniuni pentru tineri( gen cenaclu) si multe altele. Plus tiparirea masiva de brosuri pe intelesul tuturor, bogat ilustrate si cu o grafica atragatoare. Pe deasupra au si multi voluntari de racolare. De aici ar trebui sa plece discutia noastra. Vrem nu vrem la capitolul tineretul crestin ortodox stam slab. Biserica impreuna cu noi trebuie neaparat sa-si schimbe putin mentalitatea in abordarea tineretului. Apropo, noi ne luptam sa scoatem icoanele din scoli ! Si atunci....... ? !

Doamne fereste sa nu luam exemplul sectarilor. Eu vorbeam de catolici, care trebuie sa recunoasteti ca nu sunt o secta, oricat v-ar fi de urati. Sectarii te cam agreseaza cu brosurile lor. Nu asa ar trebui sa se faca la noi. Parerea mea este ca fiecare preot ar trebui sa organizeze intalniri cu tinerii din parohie si sa faca ceva impreuna cu ei. Sa anunte duminica dupa liturghie sau sa puna afis la biserica, pentru cei interesati, nu sa se imparta brosuri.

iosif 22.01.2007 17:08:17

De ce sa nu luam exemplu sectarilor daca ei folosesc metodele potrivite pentru socializarea religioasa a tinerilor? Daca ei dau exemple stralucite in acest sens, crezi ca adoptarea unor metode potrivite folosite si de ei ar fi un lucru gresit?

Annamarria 22.01.2007 18:10:28

Nu Iosif, atata vreme cat nu agresezi oamenii cu ele. Ma refer la cei care stau pe strada si impart brosuri la oameni. In loc de asta mai bine iti pui o masuta cu brosuri si pe cine intereseaza se uita, cine nu, nu. Dar nici nu cred ca e cazul oricum.
Parerea mea ( si sunt tanara) e ca ar fi bine sa se ocupe preotul de tineri. Sa se faca activitati special cu tinerii. Mie personal imi place foarte mult cum se ocupa catolicii de tineri, am mai spus. Si am mai spus ca in privinta asta am putea invata de la ei. La noi exista numai ASCOR, dar cred ca nu e suficient.

cristiboss56 22.01.2007 18:14:27

Citat:

În prealabil postat de iosif
De ce sa nu luam exemplu sectarilor daca ei folosesc metodele potrivite pentru socializarea religioasa a tinerilor? Daca ei dau exemple stralucite in acest sens, crezi ca adoptarea unor metode potrivite folosite si de ei ar fi un lucru gresit?

Metodele da, dar fara ideologia lor. In plus stam catastrofal in invatamintul prescolar ( in speta la gradinite) si in general clasele 1 - 8. Totul e facultativ si cel mult 1 ora pe saptamina. Tot Ministerul Educatiei sprijinit de Patriarhie in vacante ar putea organiza pelerinaje la manastiri , tabere etc care ar fi forme foarte eficiente imbinind utilul cu placutul. Dar stiti cum este la roman , la teorie sintem buni toti, practica ne omoara!

24.01.2007 17:27:33

generatia aceasta este o generatie dezorientata, in mare parte este asa datorita noua a parintilor, pentru ca suntem prea preocupati sa le dam cele necesare trupeste si le lasam sau le uitam chiar pe cele duhovnicesti, atunci sufletul copilului se netrebniceste si cauta tot mai mult cele a fost invatat sa caute, cat despre sprijinul bisericii?? poate ca ar trebui sa se faca iarsi acele ore de cateheza, pentru ca eu personal consider ca tinerii nu-si cunosc radacinile ei nu stiu nimic despre tainele bisericii, despre importanta lor, despre Sf Liturghie, ei nu stiu pt ca nu a a avut cine sa-i invete, la scoala din pacate la orele de religie se face [prea putina religie...stiu copil in cl a 7 care nu stia crezul!! ei bine daca acasa nu ii vb nimeni de HRISTOS la scoala prea ptuin atunci cum sa caute tanarul din ziua de azi ceva ce el nici macar nu cunoaste?? cum va sti ce a pierdut daca nici nu a gustat?? consider ca singurl ajutor pe care il putem da tinerilor este sa le vorbim ami mult de HRISTOS sa ii ajutam sa IL IUBESCA pt ca dac aIl vor iubi Il vor cauta asta consider eu ca ar putea sa faca biserica sa ii ajute sa Il cunoasca pe D-zeu apoi ei vor alege dupa constiinta calea. Doamne ajuta

dmb 24.01.2007 18:07:00

Eu cred ca copiii pot traii doar ce vad in casa. Daca AMINDOI parinti sint pe drumul bisericii atunci apropierea lor de biserica este naturala si normala. Daca este doar unul dintre parinti exista o varianta usoara , fara restrictii, fara truda varianta parintelui ateu.Si copilul in marea majoritate o sa o insuseasca pe aceasta. Iar daca parintele care crede nu este mama...atunci sansele lui de a devenii credincios se reduc substantial.

Va_iubesc 24.01.2007 19:38:42

Citat:

În prealabil postat de dmb
Eu cred ca copiii pot traii doar ce vad in casa. Daca AMINDOI parinti sint pe drumul bisericii atunci apropierea lor de biserica este naturala si normala.

Asa e, Marius. Copiii se formeaza in functie de ce vad in familie. Vad ca parintii se roaga, se roaga si ei, vin si ei la rugaciune. Parintii postesc, postesc si ei. Mama e mereu in fusta si are parul lung, vor si fetitele la fel. Mama are ceva pe cap la Biserica, vor si fetitele. Deci e o invatare prin exemplu. Am prieteni cu o fetita de un an. Inainte de a ne aseza la masa ii zicem ca Ii multumim Domnului si imediat isi impreuneaza manutele pentru rugaciune. Alti prieteni au trei copilasi. Acum doi ani eram in Postul Pastelui la o manastire. Cineva avea niste ciocolata neagra (considerata de post dupa principiile acelei persoane) si i-a intrebat daca vor. Ei au spus ca nu. Postul pentru ei era fara ciocolata, ca asa au invatat acasa.

Jeny vorbea despre rolul catehezelor. E foarte important. Aici unde sunt eu se fac cateheze cam in toate parohiile. Multi parinti vin si spun ca ei inainte nu faceau rugaciunea inainte de masa, dar acum copiii au avut initiativa asta si ei sunt cei care se roaga si dimineata si seara. Extraordinar, nu?! Problema cu catehezele este ca sunt putini cei care stiu sa le faca. Cateheza nu este o ora de scoala, ci este un moment in care Il lasi pe Dumnezeu sa lucreze prin tine in inimile copiilor. Si trebuie sa-i faci sa vorbeasca pe copii, sa le vorbesti despre diferite pilde, dar sa-i lasi si pe ei sa vezi ce cred. E o comuniune, o sinergie. Si de multe ori, Dumnezeu ne invata pe noi prin ei. Ce mari daruri...

Elena

cozia 26.01.2007 04:16:30

Citat:

În prealabil postat de Annamarria
Nu Iosif, atata vreme cat nu agresezi oamenii cu ele. Ma refer la cei care stau pe strada si impart brosuri la oameni. In loc de asta mai bine iti pui o masuta cu brosuri si pe cine intereseaza se uita, cine nu, nu. Dar nici nu cred ca e cazul oricum.
Parerea mea ( si sunt tanara) e ca ar fi bine sa se ocupe preotul de tineri. Sa se faca activitati special cu tinerii. Mie personal imi place foarte mult cum se ocupa catolicii de tineri, am mai spus. Si am mai spus ca in privinta asta am putea invata de la ei. La noi exista numai ASCOR, dar cred ca nu e suficient.

Annamarria, nu critic, vreau doar sa adaug ce am observat eu la catolicii carora le tii partea in privinta activitatilor cu tinerii si tind sa cred ca ai dreptate intr-un fel, din perspectiva Occidentala deoarece ei ALTCEVA nu stiu, iar de Ortodoxism au auzit doar asa tangential poate prin intermediul artei Bizantine:
1. Bisericile lor de regula au mult spatiu auxiliar in jurul bisericii propriu-zise. Am vazut cu ochii mei sali pline de jocuri video si mecanice
2. Sali de muzica usoara, formatii, ping-pong, atit(asta este ce am vazut eu).
...care in aparenta nu fac nimic rau iar preotii cu care am discutat sustin ca asa ii distrag pe tineri de la pacate majore cum ar fi: drogurile , prostitutia, alcolismul, patimi fara sfirsit si CARE SUNT REALE,nu este gluma, il cred pentru ca sunt vizibile pretutindeni cind circuli prin Italia, iar ei nu mai stiu ce sa faca ca sa-i tina pe linga "casa". Chiar daca preotii catolici nu reusesc sa-i faca sa vina la slujbe eu consider cu mina pe inima ca daca reusesc sa-i tina departe de STRADA este un MARE PAS care-mi da o bucurie nespus de mare, desi sunt straini, nu-s Ortodocsi cum ar spune unii,... lasa-i sa putrezeasca in Ocidentul lor decadent.

Daca-i bine sau rau sa-i aduni pe tineri pe linga Biserica Ortodoxa cu nu stiu ce ademeniri ca sa nu mai stea prin canale, de exemplu(in cele mai rele cazuri)desi nu sunt interesati in vindecare prin Iisus Hristos, Dumnezeu stie

In schimb de sectari, nici nu merita sa vorbim

Annamarria 26.01.2007 12:23:47

Draga Cozia, desi am zis ca nu mai postez, trebuie sa-mi clarific mesajul anterior. Nu stiu ce ai vazut tu, dar eu am vazut cu totul altceva. Si ceea ce am vazut mi-a placut. Rugaciuni, cateheze ( intre acestea momente de relaxare bineinteles, poate si jocuri, dar intre ei)...ca sa se distreze cantau cantece religioase, voluntariat. Toate pentru a implica tinerii, special pentru tineri si niciodata uitandu-L pe Hristos, iti spun eu pentru ca am participat. In Occident nu stiu cum fac, poate e cum zici tu, dar poate acele sali sunt pentru orele de pauza. Si la copii le faci niste sali cu jucarii, nu? Nici in sport nu vad ceva rau. Omul are nevoie si de distractii, eu personal ma simt mai apropiata de oamenii cand ma joc cu ei..
Gata, daca intelegeti bine, daca nu, nu. Eu nu mai postez. Pa!

iosif 26.01.2007 17:22:35

Nici prin gand nu mi-a trecut adoptarea ideologiei sectarilor. Am vorbit aici despre metodele de comunicare, nu despre cele agresive! Ei sunt insa mult mai putini si atunci e mai usor de condus o comunitate mai mica decat una foarte mare.

Ati putea sugera o lista de activitati pe care un preot paroh ar putea sa le desfasoare in timpul unui an calendaristic in lucrul cu tinerii?

07.02.2007 13:44:01

cu regret spun, preotii de parohie acorda prea putin timp tinerilor si nu numai,( nu generalizez sa nu se inteleaga gresit nici nu acuz) consider ca ar fi de folos sa se stabileasca o ora doua pe saptamana cand se vor aduna si vor discuta liber despre problemele lor, sunt multe lucruri pe care ei nu le cunosc

iosif 09.02.2007 20:29:07

Eu ma gandesc ca ar fi cazul sa avem actiuni speciale destinate tinerilor, respectiv anumite activitati ale BOR specifice pentru aceasta categorie, incluzand catehizare si socializare religioasa!

iosif 12.02.2007 23:26:11

O intrebare interesanta: sunt tinerii de astazi mai credinciosi decat cei din vremea comunismului???

mirelat 13.02.2007 03:45:51

Citat:

În prealabil postat de iosif
O intrebare interesanta: sunt tinerii de astazi mai credinciosi decat cei din vremea comunismului???

Judecand dupa afluenta de tineri care vin la Biserica, eu zic ca DA !

cozia 13.02.2007 05:44:00

Citat:

În prealabil postat de iosif
Eu ma gandesc ca ar fi cazul sa avem actiuni speciale destinate tinerilor, respectiv anumite activitati ale BOR specifice pentru aceasta categorie, incluzand catehizare si socializare religioasa!

Nu cred ca e o idee buna, ar incepe sa aduca a catolicism sau mai rau, a protestanti

ancah 13.02.2007 09:32:38

Poate ca organizatiile gen ASCOR ar trebui sa se inmulteasca si sa cuprinda si elevii din scoli si licee/gimnazii. Eventual ar putea participa si parintii alaturi de elevi, astfel incat toata familia sa fie prinsa in program.

iosif 16.02.2007 21:53:48

??

danyel 17.02.2007 01:29:24

Citat:

În prealabil postat de iosif
Eu ma gandesc ca ar fi cazul sa avem actiuni speciale destinate tinerilor, respectiv anumite activitati ale BOR specifice pentru aceasta categorie, incluzand catehizare si socializare religioasa!

Ai dreptate, din pacate prea putine se fac pt tineri, am putea lua exemplul de la protestanti, desi ii acuzam noi pt unele chestii doctrinare cu care nici eu nu sunt de acord, totusi se vede implicarea lor net superioara in educarea religioasa a tinerilor, dar la noi cam rar se intampla..in unele parohii chiar se face cat de cat o anumita chaterizare a tinerilor dar asta foarte rar, asfel s-a ajuns ca un tanar ortodox botezat, miruit si impartasit cu Trupul si Sangele lui Hristos, sa se desmete in cluburi, in discoteci si mai nou sa consume stupefiante, ca de alcool si tigari ce sa mai vorbim... cine este de vina pt comportamentul multora dintre tineri...? de multe ori ne ascundem sub pretextul ca suntem smeriti si uitam ceea ce ne-a spus Hristos, si anume sa nu ne rusinam de EL..

iosif 17.02.2007 09:57:34

Cred ca si tinerii au partea lor de vina, nu trebuie considerati niste victime in totalitate. Insa e clar ca nu au alternative atat de evidente, bine promovate. Intr-o societate a consumismului, publicitatea, promovarea produsului este ceva absolut firesc si mai ales esential, extrem de necesar, nu se poate fara publicitate.

Tradusa in planul misionar al Bisericii, aceasta promovare nu inseamna altceva decat o accentuare a functiei catehetice, o accentuare a misiunii de propovaduire folosind mijloacele puse la indemana de societatea moderna si care , binienteles, nu contravin principiilor crestine.

Cred ca e important ca un preot sa se bucure de sprijinul comunitatii in astfel de imprejurari, pentru ca de unul singur e foarte greu. Insa mi-e tare teama ca mentalitatea de "lasa-ma sa te las" care e caracteristica in tara noastra draga descurajeaza astfel de initiative.

cozia 18.02.2007 03:37:48

Sacrul si Profanul sunt ca apa si uleiul,...si trebuie sa ramina asa.

Biserica cladeste omul sacru din noi care trebuie intr-un tirziu sa ia locul omului profan si nu invers. Asta este o lege de baza a scolilor Estice (Ortodoxe)

Va rog, nu ma considerati blocat pe o idee, insa asta este o lege, o porunca, cu care trebuie mers pina-n pinzele albe.

iosif 19.02.2007 12:30:23

Oare tinerii au sau nu au incredere in Biserica?


Ora este GMT +3. Ora este acum 06:59:59.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.