Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Sectiune dedicata profesorilor de religie (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5062)
-   -   Slujirea profesorului de religie (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=8866)

iosif 18.03.2010 22:06:25

Slujirea profesorului de religie
 
Cati dintre profesorii de religie sunt constienti de faptul ca raportarea elevilor la ei este una deosebita.

Am inteles in ultima vreme ca asteptarile elevilor de la profesorul de religie sunt aceleasi ca si de la un preot.

A fi profesor de religie este echivalent cu a fi APOSTOLUL LUI HRISTOS IN SCOALA! Uitam adesea acest lucru! Ora de religie este o SLUJIRE! Nu este un simplu loc de munca si nicio o simpla meserie!

M-as bucura enorm ca profesorii de religie sa vorbeasca in aceasta sectiune despre problemele cel mai des intalnite in timpul orele de religie si modul in care se pot solutiona acestea.

Care sunt provocarile slujirii ca profesor de religie?

Delirul 18.03.2010 22:50:07

Citat:

În prealabil postat de iosif (Post 225389)
Cati dintre profesorii de religie sunt constienti de faptul ca raportarea elevilor la ei este una deosebita.

Am inteles in ultima vreme ca asteptarile elevilor de la profesorul de religie sunt aceleasi ca si de la un preot.

A fi profesor de religie este echivalent cu a fi APOSTOLUL LUI HRISTOS IN SCOALA! Uitam adesea acest lucru! Ora de religie este o SLUJIRE! Nu este un simplu loc de munca si nicio o simpla meserie!

M-as bucura enorm ca profesorii de religie sa vorbeasca in aceasta sectiune despre problemele cel mai des intalnite in timpul orele de religie si modul in care se pot solutiona acestea.

Care sunt provocarile slujirii ca profesor de religie?

Intr-o alta perioada poate era valabil ceea ce-ai mentionat mai sus, dar acuma avand in vedere respectul tineretului, fata de profesori la modul general, nu stiu ce sa spun. Poate doar in cateva cazuri in ca parintii au mai tinut sa-si educe asa cum se cuvine odraslele.

Mihnea Dragomir 18.03.2010 23:48:16

Citat:

În prealabil postat de iosif (Post 225389)
Am inteles in ultima vreme ca asteptarile elevilor de la profesorul de religie sunt aceleasi ca si de la un preot.

Dacă este așa, înseamnă că elevii sunt în eroare. Primii care ar trebui să le explice deosebirea dintre un preot și un profesor de religie este...profesorul de religie.
Părerea mea.

Fani71 19.03.2010 10:23:04

Nu cred ca se raporteaza la noi ca la un preot.
Insa din experienta mea, de cele mai multe ori un profesor de religie ortodoxa aici, in occident, este cam singurul reprezentant oarecum oficial cu care are de-a face atat elevul, cat si colegii profesorului. Pentru ca elevii nu prea merg la biserica sau daca merg nu au ocazia sa vorbeasca cu preotul, nu au o relatie personala cu el, iar in cazul celorlalti profesori - nu sunt ortodocsi si in general nu conosc alti ortodocsi.
Deci, raspunderea e mare.
Nu stiu daca este interesant si acest punct de vedere pentru majoritatea de pe forum, eu nu stau in Romania.
As avea multe de scris dar poate alta data.

iosif 28.03.2010 21:53:30

Al lui Dumnezeu?
 
O data un elev mi-a facut o marturisire socanta, spunand despre profesorul de religie care nu se comporta crestineste cu ei: "Acesta este diavolul, nu omul lui Dumnezeu"!

Tulburatoare afirmatie! Practic profesorul de religie precum preotul trebuie sa dea impreuna cu al sau cuvant si marturia trairii credintei!

Adesea ne gandim la profesorul de religie ca unul care isi preda materia...se uita insa adesea ca materia aceasta este cuvantul ziditor si mantuitor de suflet!

As fi cu adevarat bucuros si mult imbogatit daca in aceasta sectiune profesorii de religie ar pune in dezbatere problemele pe care le au la ora si modul in care le rezolva!

Care sunt cele mai importante provocari ale slujirii ca profesor de religie?

georgeval 28.03.2010 22:02:26

Citat:

În prealabil postat de iosif (Post 229056)
O data un elev mi-a facut o marturisire socanta, spunand despre profesorul de religie care nu se comporta crestineste cu ei: "Acesta este diavolul, nu omul lui Dumnezeu"!

Tulburatoare afirmatie! Practic profesorul de religie precum preotul trebuie sa dea impreuna cu al sau cuvant si marturia trairii credintei!

Adesea ne gandim la profesorul de religie ca unul care isi preda materia...se uita insa adesea ca materia aceasta este cuvantul ziditor si mantuitor de suflet!

As fi cu adevarat bucuros si mult imbogatit daca in aceasta sectiune profesorii de religie ar pune in dezbatere problemele pe care le au la ora si modul in care le rezolva!

Care sunt cele mai importante provocari ale slujirii ca profesor de religie?

In primul rand, in cazul unui profesor de religie daca exista un dezacord intre ceea ce spune si ceea ce face cred ca pierde din "autoritate". Cuvintele Sfantului Grigorie Teologul referitoare la preotie cred ca sunt valabile si pentru profesorul de religie: "Daca vrei sa luminezi, tu insuti trebuie sa fii lumina"

Fani71 29.03.2010 00:51:40

Sper sa mai fie actual acest topic dupa Paste, tare ma intereseaza sa vad ce mai zic altii si sa va spun ce am mai patit eu..
Pastele cu bine, pana una alta!

andreicozia 29.03.2010 22:32:47

Citat:

În prealabil postat de iosif (Post 225389)

Care sunt provocarile slujirii ca profesor de religie?

Iosif, in primul rind un profesor NU slujeste.
Daca esti angajat in invatamint trebuie sa practici si sa implementezi VALORILE pedagogiei nu a slujirii, pentru ea te faci preot.

..citeva aspecte ale perspectivei PEDAGOGICE

- Dezvoltarea gindirii critice si de introspectie
- Verificarea minutioasa si demonstrata a informatiei primite (cred ca este de ajuns)
etc

Evident ca multi elevi care sunt indoctrinati de parinti cu "Crede si nu cerceta" vor riposta in fel si chip... asa cum a facut acel copil de mai sus repetind fara sa gindeasca ceva ce a auzit la parinti

Ca urmare TOT procesul de predare a religiei depinde de tine si de tenta pe care o abordezi, daca vrei sa fi PROFESOR sau vrei sa faci pe preotul.

La asta se reduce toata polemica in jurul acestui subiect

iosif 30.03.2010 19:35:13

Toti suntem slujitori
 
Citat:

În prealabil postat de andreicozia (Post 229330)
Iosif, in primul rind un profesor NU slujeste.
Daca esti angajat in invatamint trebuie sa practici si sa implementezi VALORILE pedagogiei nu a slujirii, pentru ea te faci preot.
....

Ca urmare TOT procesul de predare a religiei depinde de tine si de tenta pe care o abordezi, daca vrei sa fi PROFESOR sau vrei sa faci pe preotul.

La asta se reduce toata polemica in jurul acestui subiect

Daca ar fi asa de simpla problema asta, nu mi-as mai bate capul cu astfel de discutii.

SLUJIREA nu inseamna doar slujirea sacramentala. Hristos cand zice sa fim slujitorii tuturor, nu inseamna sa fim preotii tuturor.

Plus de asta nu uita de preotia universala pe care o primim la botez, adica slujirea fiecaruia spre slava lui Dumnezeu si spre propovaduirea cuvantului Evangheliei.

Pedagogul desavarsit este Iisus Hristos si Evanghelia marturiseste aceasta. Asa ca eu nu as absolvi profesorul de religie de o slujire a cuvantului lui Dumnezeu!

Falsa impresie ca trebuie sa servesti sistemul de invatamant si nu sa SLUJESTI lui Dumnezeu ca profesor de religie duce la haosul care exista in momentul de fata in educatia religioasa din scoala.

Crestinul care nu Ii slujeste lui Dumnezeu acolo unde se afla....nu se poate numi crestin.

Nu am pus semnul egal intre preot si prof. de religie. Am spus ca asteptarile oamenilor, respectiv copiilor de la ei sunt comparabile.

Principiile pedagogiei.....cred ca iarasi teoretizam teoria teoriilor a teoriei chibriturilor si chibritzelelor.

iosif 30.03.2010 19:38:26

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 225436)
Dacă este așa, înseamnă că elevii sunt în eroare. Primii care ar trebui să le explice deosebirea dintre un preot și un profesor de religie este...profesorul de religie.
Părerea mea.


De ce sa fie intr-o eroare??
Ora de religie nu are ca si continut Cuvantul lui Dumnezeu? Este o eroare atunci cand astepti ca cel care iti transmite cuvantul lui Dumnezeu CU BINECUVANTAREA BISERICII sa fie un model??

Ce eroare este in acest lucru?

Asteptarile celorlalti se rezuma la una singura: SA FACEM CEEA CE PROPOVADUIM, CEEA CE MARTURISIM! Marturisirea in cuvant si FAPTA! Ti se pare o eroare, o exagerare?:3:

Mihnea Dragomir 30.03.2010 22:28:38

Citat:

În prealabil postat de iosif (Post 229744)
De ce sa fie intr-o eroare??
Ora de religie nu are ca si continut Cuvantul lui Dumnezeu? Este o eroare atunci cand astepti ca cel care iti transmite cuvantul lui Dumnezeu CU BINECUVANTAREA BISERICII sa fie un model??

Ce eroare este in acest lucru?

Felul în care preotul și profesorul de religie vorbesc despre cuvântul lui Dumnezeu este diferit. Când preotul citește sau predică cuvântul lui Dumnezeu este un alt Cristos: el se află in persona Christi capitis. De aceea, cel puțin teoretic, în asemenea prilejuri preotul este înveșmântat cu veșminte împărătești și se află în amvon.
Când profesorul vorbește despre cuvântul lui Dumnezeu în fața copiilor, avem un magistru și avem discipoli: cineva, care se presupune că știe, vorbește cu unii care se presupune că vor să afle. Un tată (sau o mamă) și copiii. Se pun întrebări, se dau răspunsuri, se fac ateliere. Ceea ce este vertical într-o parte, este orizontal în cealaltă. Ceea ce este, din punct de vedere liturgic, în afara lumii pământești acolo, este pe pământ, într-o școală generală, "în capitala unui giudeț de munte" dincoace. Oricât ați încerca să mă convingeți de contrariu, preotul este altceva decât cadru didactic, așa cum liturghia este altceva decât ora de religie.

andreicozia 30.03.2010 22:35:49

Citat:

În prealabil postat de iosif (Post 229743)

Pedagogul desavarsit este Iisus Hristos si Evanghelia marturiseste aceasta. Asa ca eu nu as absolvi profesorul de religie de o slujire a cuvantului lui Dumnezeu!

.

Este ideal ceea ce propui tu si interesant, insa mi se pare NErealist, Iosif. Gindeste-te doar ca acei copii in tot timpul petrecut la scoala sunt expusi 99,9% la un rationament critic si itrospect bazat pe VERIFICARI si date clare, cu trimiteri la izvoare si dovezi reale , palpabile nu de domeniul "sufletului" si a inchipuirii, vezi; literatura, chimia, fizica, matematica, chiar si Ed Fizica iar tu prin slujire bisericeasca banuiesc ca nu ai face decit sa le scurtcircuitezi circuitele primite prin educatia laica.
De aceea pregatirea religioasa, este si ea foarte buna, dar trebuie facuta LITERAL in Biserica, nu in scoala, unde sarcii de ei vor fi socati...si asa sunt ei vai de capul lor...!

iosif 17.04.2010 22:17:34

Vai si de capul nostru...pentru ca acesti copii nu sunt de la ei insisi asa cum sunt!

Oscilam intre o fundamentare teologica si una pedagogica a educatiei religioase. Eu cred ca imbinarea corecta a celor doua vor duce la SLUJIREA Cuvantului lui Dumnezeu.

Profesorul e transmitator de informatii si creator de atitudine. Un profesor de religie este acolo cu BINECUVANTAREA BISERICII, deci el lucreaza pentru Biserica!

Cati mai constientizeaza asta? S-au ne-am laicizat si misiunea aceasta invatatoreasca?

amatyyy 18.04.2010 19:58:11

Slujirea profesorului de religie
 
Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 229792)
Felul în care preotul și profesorul de religie vorbesc despre cuvântul lui Dumnezeu este diferit. Când preotul citește sau predică cuvântul lui Dumnezeu este un alt Cristos: el se află in persona Christi capitis. De aceea, cel puțin teoretic, în asemenea prilejuri preotul este înveșmântat cu veșminte împărătești și se află în amvon.
Când profesorul vorbește despre cuvântul lui Dumnezeu în fața copiilor, avem un magistru și avem discipoli: cineva, care se presupune că știe, vorbește cu unii care se presupune că vor să afle. Un tată (sau o mamă) și copiii. Se pun întrebări, se dau răspunsuri, se fac ateliere. Ceea ce este vertical într-o parte, este orizontal în cealaltă. Ceea ce este, din punct de vedere liturgic, în afara lumii pământești acolo, este pe pământ, într-o școală generală, "în capitala unui giudeț de munte" dincoace. Oricât ați încerca să mă convingeți de contrariu, preotul este altceva decât cadru didactic, așa cum liturghia este altceva decât ora de religie.

HRISTOS A INVIAT!
Ma bucur ca un om care se numeste catolic sa scrie la semnatura un mesaj de a unui mare Sfant crestin ortodox Ioan Gura de Aur.
Doamne ajuta!

glykys 18.04.2010 20:22:09

Citat:

În prealabil postat de amatyyy (Post 236518)
HRISTOS A INVIAT!
Ma bucur ca un om care se numeste catolic sa scrie la semnatura un mesaj de a unui mare Sfant crestin ortodox Ioan Gura de Aur.
Doamne ajuta!


Adevarat a inviat!
Amatyyy, Sf. Ioan Gura de Aur a trait cu mult inainte de marea schisma, ce-i drept, in spatiul rasaritean, cand nu existau ortodocsi si catolici...Toti sfintii care au trait inainte de 1054 sunt recunoscuti si de catre ortodocsi, si de catre catolici.

amatyyy 18.04.2010 22:55:50

Slujirea profesorului de religie
 
Citat:

În prealabil postat de glykys (Post 236520)
Adevarat a inviat!
Amatyyy, Sf. Ioan Gura de Aur a trait cu mult inainte de marea schisma, ce-i drept, in spatiul rasaritean, cand nu existau ortodocsi si catolici...Toti sfintii care au trait inainte de 1054 sunt recunoscuti si de catre ortodocsi, si de catre catolici.

Doamne ajuta!
Asta sincer nu stiam ,prima oara aud.
Atunci de ce Sfantul Ioan Gura de Aur este considerat ortodox si nu catolic?
Chipul Sfantului il putem vedea pe icoanele ortodoxe si pe peretii bisricilor ortodoxe.
La catolici este asa?

glykys 18.04.2010 23:51:23

Citat:

În prealabil postat de amatyyy (Post 236564)
Doamne ajuta!
Asta sincer nu stiam ,prima oara aud.
Atunci de ce Sfantul Ioan Gura de Aur este considerat ortodox si nu catolic?
Chipul Sfantului il putem vedea pe icoanele ortodoxe si pe peretii bisricilor ortodoxe.
La catolici este asa?

La catolici stiu ca Sf. Ioan Gura de Aur este supranumit "doctorul Bisericii". Despre cinstirea si cultul lui la catolici ar trebui sa stie mult mai multe Mihnea. Oricum, in mod sigur, catolicii nu celebreaza Sf. Liturghie compusa de el, asa cum o avem noi.
Repet, este un sfant din secolul IV, deci care a trait mai inainte de mare schisma, pe vremea cand Biserica era Una si de aceea este recunoscut si de catre catolici. Ce-i drept, el s-a nascut in spatiul rasaritean, in Antiohia. Cei mai importanti sfinti pe care ii consideram ai nostri, ortodocsi, sunt si la catolici: Sf. Fecioara Maria, Sf. Nicolae, Sf. Gheorghe...
Si noi, ortodocsii, avem sfinti, deci de dinainte de marea schisma, care provin din spatiul apusean, bunaoara, Fericitul Augustin (care, la catolici, din cate stiu eu, se bucura de o foarte mare cinstire si sta la bazele gandiri lor teologice), Grigorie cel supranumit de catre noi, ortodocsii, Dialogul, care a fost nici mai mult, nici mai putin, decat papa al Romei... (iata cate ceva despre el - http://paginiortodoxe.tripod.com/vsm..._dialogul.html).
Evident, rolul si importanta acestora difera semnificativ, la ortodocsi si la catolici... Mihnea poate oferi mult mai multe detalii.

dianadi 19.04.2010 11:11:15

in decursul anilor de scoala am avut 2 absolvente de teologie care ne-au indrumat ca profesoare. prima din ele f.hotarta si sigura pe materia ce o avea de predat isi facea datoria si eram la zi cu programa scolara-orele cu nimic mai deosebite dacat cele de trigonometrie sau fizica. a2a, la fel de hotarata dar totusi cu oarece inclinatie spre problemele personale ale fiecaruia-orele aduceau mai mult cu o conferinta.
In mintea mea a ramas urmatoarea imagine:prima profesoara ce am avut-o si-a facut datoria strict de profesor si ne-a invatat niste lucruri despre care nu imi aduc aminte dar dc aud vorbind despre ele imi suna oarecum cunoscut ca am mai auzit undeva. Cea de-a 2a profesoara ne-a invata si ea aceleasi lucruri uitate dar in plus ii datorez mult mai multe: m-a invatat ce inseamna sa fii crestin-ortodox.
Ii multumesc d-soarei profesoare Otilia pt dragostea ce ne-a aratat-o mie si tuturor elevilor sai si ii datorez multe din viata mea de crestin.

georgeval 19.04.2010 11:43:03

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 229792)
Felul în care preotul și profesorul de religie vorbesc despre cuvântul lui Dumnezeu este diferit. Când preotul citește sau predică cuvântul lui Dumnezeu este un alt Cristos: el se află in persona Christi capitis. ..................... Oricât ați încerca să mă convingeți de contrariu, preotul este altceva decât cadru didactic, așa cum liturghia este altceva decât ora de religie.

Mi se pare mult prea indrazneata expresia "el se afla in persoana Christi capitis"- suna a infailibilitate. Daca la catolici se rezuma la papa, vad ca tu ai extins-o si la preoti. Daca ar fi fost valabila, nu am mai fi avut erezii, ca doar vorbea Hristos.
Repet, este prea indrazneata exprimarea. Nu cred ca cineva indrajneste sa puna semnul egal intre profesorul de religiei si preot, dar nici sa cadem in capcana ca prin preot harul, Duhul Sfant graieste/ lucreaza intr-un mod irezistibil.

iosif 25.04.2010 14:24:15

Citat:

În prealabil postat de dianadi (Post 236687)
Ii multumesc d-soarei profesoare Otilia pt dragostea ce ne-a aratat-o mie si tuturor elevilor sai si ii datorez multe din viata mea de crestin.

Uite astfel de recunostinta ar trebuie sa se nasca in inimile elevilor in urma predarii religiei de catre profesori de religie. Multi profesori sunt acolo pentru ca nu alt serviciu....si incearca sa isi implineasca datoria....daca si-o implinesc.

Ne responsabilizam unii pe altii in functie de atitudinea pe care o adoptam!

Profesoratul este o slujire! Si inca una binecuvantata! sa nu uitam ca cel mai mare impact il au familia si scoala pana la o anumita varsta!

Mihnea Dragomir 26.04.2010 01:44:13

Citat:

În prealabil postat de glykys (Post 236579)
La catolici stiu ca Sf. Ioan Gura de Aur este supranumit "doctorul Bisericii". Despre cinstirea si cultul lui la catolici ar trebui sa stie mult mai multe Mihnea. Oricum, in mod sigur, catolicii nu celebreaza Sf. Liturghie compusa de el, asa cum o avem noi.
Repet, este un sfant din secolul IV, deci care a trait mai inainte de mare schisma, pe vremea cand Biserica era Una si de aceea este recunoscut si de catre catolici. Ce-i drept, el s-a nascut in spatiul rasaritean, in Antiohia. Cei mai importanti sfinti pe care ii consideram ai nostri, ortodocsi, sunt si la catolici: Sf. Fecioara Maria, Sf. Nicolae, Sf. Gheorghe...
Si noi, ortodocsii, avem sfinti, deci de dinainte de marea schisma, care provin din spatiul apusean, bunaoara, Fericitul Augustin (care, la catolici, din cate stiu eu, se bucura de o foarte mare cinstire si sta la bazele gandiri lor teologice), Grigorie cel supranumit de catre noi, ortodocsii, Dialogul, care a fost nici mai mult, nici mai putin, decat papa al Romei... (iata cate ceva despre el - http://paginiortodoxe.tripod.com/vsm..._dialogul.html).
Evident, rolul si importanta acestora difera semnificativ, la ortodocsi si la catolici... Mihnea poate oferi mult mai multe detalii.

Într-adevăr, sfinții care au trăit înainte de Marea Schismă sunt socotiți sfinți atât în Biserica Catolică, cât și în Biserica Ortodoxă. Unii dintre ei, deosebit de importanți prin opera teologică pe care au scris-o, au fost numiți de Biserica Catolică "doctori ai Bisericii". Astfel de sfinți Doctori ai Bisericii Catolice sunt: Sf Grigore de Nyssa, Sf Grigore de Nazianz (="teologul"), Sf. Vasile cel Mare și alții. Nu toți sfinții au fost atât de învățați ca ei. Alți sfinți s-au distins prin modul eroic în care au murit pentru Cristos și pentru Biserica Sa, iar acestora le spunem "martiri" sau "mucenici". Așa a fost Sf Gheorghe. Au mai fost sfinți care au dus o viață exemplară: ei au făcut fapte suprameritorii, adică au făcut, din iubire față de Cristos, mai mult decât este minimul necesar pentru mântuire.
Liturghia Sf Ioan Gură de Aur este oficiată în toate bisericile catolice de rit răsăritean, în afară de zilele în care se oficiază Liturghia Sf Vasile cel Mare, care e foarte asemănătoare, dar puțin mai dezvoltată. Rareori, mai există un al treilea fel de Liturghie: acestea sunt "zile aliturgice", în care nu se consacră Sfintele Daruri (Trupul și Sângele lui Cristos), ci se folosesc cele care au fost sfințite mai dinainte.
În Biserica Romano-Catolică, normativă este o Liturghie a cărei origine se pierde în negura timpului. Ea a fost reformată mai întâi de papa Grigore cel Mare (=Decalogul), apoi de papa Pius al V-lea și, foarte aproape de vremurile noastre, de papa Paul al VI-lea.
În micuța Biserică Catolică de Rit Ambrozian se folosește o Liturghie "compusă" de Sf Ambrozie al Milanului (Medioalnului). Și așa mai departe, fiecare rit are propria tradiție liturgică, pe care este chemat să o cultive și să o transmită. În toate, Cel care lucrează este Dumnezeu, alături de puterile cerești.

Mihnea Dragomir 26.04.2010 02:07:15

Citat:

În prealabil postat de georgeval (Post 236707)
Mi se pare mult prea indrazneata expresia "el se afla in persoana Christi capitis"- suna a infailibilitate. Daca la catolici se rezuma la papa, vad ca tu ai extins-o si la preoti. Daca ar fi fost valabila, nu am mai fi avut erezii, ca doar vorbea Hristos.

Învățătura catolică (deci nu "extinsă de mine") aceasta este: atunci când administrează Sfintele Taine, și în mod deosebit atunci când administrează Sfânta Taină a Împărtășaniei, preotul acționează "în persoana capului Cristos". Aceasta înseamnă că, în sens sacramental-teologic, Cristos este prezent în persoana preotului. În același sens, Divina Liturghie nu se desfășoară pe pământ, ci în Cer. Cel puțin partea a doua a sa: Liturghia Darurilor, care începe cu urcarea la Cer care este Imnul Heruvic. Se și spune textual: "Noi (adică poporul credincios) care pe heruvimi / cu taină închipuim" Așa cum noi suntem în sens sacramental îngeri, preotul (sau protosul, dacă sunt mai mulți) este Cristos. Este Cristos Împăratul, motiv pentru care preotul nu oficiază (dacă există condiții) în pijama, ci în veșminte imperiale. Așa cum Cristos a oferit El Însuși trupul și sângele Său la Sfânta Cină, tot așa Cristos este Cel care ne împărtășește cu Sfintele Sale daruri: trupul Său și sângele Său. Singura deosebire este că, în timp ce în preot Cristos este prezent numai sacramental (adică tainic), în Sfintele Daruri este prezent atât sacramental cât și substanțial (adică Darurile sunt chiar El și nu animate de El).

Deci, prin puterea primită la consacrare (hirotonie) preotul este mai mult decât un simplu intermediar între lumea noastră și lumea nevăzută. El devine "sfințit", adică devine Cristos. De aceea, lovirea sau simpla insultă adresată preotului, cu precădere când oficiază înveșmântat, este păcat teologic: nefericitul care ar face asemenea faptă se află în stare de excomunicare, iar simpla spovadă este insuficientă pentru absolvirea lui: arhiereul va ști ce trebuie făcut.

Desigur, există un singur Preot absolut. Preoția preoților este secundă sau relativă, adică ei sunt preoți numai atunci când sunt în comuniune deplină cu Preotul Absolut. Când spun erezii de la amvon, preoții rup comuniunea cu Cel care i-a sfințit pe ei: dar acest lucru nu ne este dat nouă să judecăm. Pentru asta există arhiereu și există papă.

ovidiu-s 26.04.2010 17:29:17

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir
În Biserica Romano-Catolică, normativă este o Liturghie a cărei origine se pierde în negura timpului. Ea a fost reformată mai întâi de papa Grigore cel Mare (=Decalogul)

:7: Care Grigorie Decalogul? Există denumirea aceasta în Biserica Catolică? La noi la ortodocsi e cinstit sub numele de Grigorie Dialogul , papă al Romei. Decalogul este cu totul altceva.

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Așa cum noi suntem în sens sacramental îngeri, preotul (sau protosul, dacă sunt mai mulți) este Cristos. Este Cristos Împăratul,

Asta este o învățătură eretică a catolicilor, combătută de sfântul Marcu al Efesului în disputa sa cu catolicii. Datorită acestei credințe, (că preotul este Hristos, în momentul liturghiei), Biserica Catolică a oprit împărtășirea din Potir, pentru credincioși, acest dar revenid în opinia lor doar preoților. Asta deși Hristos ne spune că împărtășitea atât cu trupul și cu sângele Domnului este pentru toți:

Ioan 6.54 "Cel ce mănâncă trupul Meu și bea sângele Meu are viață veșnică, și Eu îl voi învia în ziua cea de apoi. 55.Trupul este adevărată mâncare și sângele Meu, adevărată băutură. 56.Cel ce mănâncă trupul Meu și bea sângele Meu rămâne întru Mine și Eu întru el. "

Matei 26.27 "Beți dintru aceasta TOȚI"

georgeval 26.04.2010 17:36:29

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 239523)
Învățătura catolică (deci nu "extinsă de mine") aceasta este: atunci când administrează Sfintele Taine, și în mod deosebit atunci când administrează Sfânta Taină a Împărtășaniei, preotul acționează "în persoana capului Cristos". Aceasta înseamnă că, în sens sacramental-teologic, Cristos este prezent în persoana preotului. În același sens, Divina Liturghie nu se desfășoară pe pământ, ci în Cer. Cel puțin partea a doua a sa: Liturghia Darurilor, care începe cu urcarea la Cer care este Imnul Heruvic. Se și spune textual: "Noi (adică poporul credincios) care pe heruvimi / cu taină închipuim" Așa cum noi suntem în sens sacramental îngeri, preotul (sau protosul, dacă sunt mai mulți) este Cristos. Este Cristos Împăratul, motiv pentru care preotul nu oficiază (dacă există condiții) în pijama, ci în veșminte imperiale. Așa cum Cristos a oferit El Însuși trupul și sângele Său la Sfânta Cină, tot așa Cristos este Cel care ne împărtășește cu Sfintele Sale daruri: trupul Său și sângele Său. Singura deosebire este că, în timp ce în preot Cristos este prezent numai sacramental (adică tainic), în Sfintele Daruri este prezent atât sacramental cât și substanțial (adică Darurile sunt chiar El și nu animate de El).

Deci, prin puterea primită la consacrare (hirotonie) preotul este mai mult decât un simplu intermediar între lumea noastră și lumea nevăzută. El devine "sfințit", adică devine Cristos. De aceea, lovirea sau simpla insultă adresată preotului, cu precădere când oficiază înveșmântat, este păcat teologic: nefericitul care ar face asemenea faptă se află în stare de excomunicare, iar simpla spovadă este insuficientă pentru absolvirea lui: arhiereul va ști ce trebuie făcut.

Desigur, există un singur Preot absolut. Preoția preoților este secundă sau relativă, adică ei sunt preoți numai atunci când sunt în comuniune deplină cu Preotul Absolut. Când spun erezii de la amvon, preoții rup comuniunea cu Cel care i-a sfințit pe ei: dar acest lucru nu ne este dat nouă să judecăm. Pentru asta există arhiereu și există papă.

Poti argumenta cu citate din teologia ortodoxa?
A actiona in persoana lui Hristos in seamna a-L substitui. Nu cred ca in teologia ortodoxa exista asa ceva. Parintele Staniloae cand vorbeste despre Preotie spune ca: "preotul este un organ personal prin care lucreaza Hristos".

Mihnea Dragomir 26.04.2010 21:12:39

Citat:

În prealabil postat de georgeval (Post 239782)
Poti argumenta cu citate din teologia ortodoxa?

Nu a fost prea greu. Iată aici:
De altfel, in cuvantul perotului ca si in coate actele sacramentale savarsite de el, graieste si lucreaza Hristos insusi, preotul fiind doar"iconomul" vazut al Lui.

Fraza este de pe situl.....crestinortodox.ro. Mai exact, de aici: http://www.crestinortodox.ro/editori...oxa-70088.html

Oare când vom înceta să căutăm cu lumânarea deosebiri care nu există între spiritualitatea catolică și cea ortodoxă ?

P.S: În postul anterior este vorba, evident, de Sf Grigore Dialogul și nu "Decalogul". Sper că veți găsi moduri de argumentație mai solide decât a puncta asemenea erori materiale ale adversarului. Sau și mai bine, veți ajunge la concluzia că nu se joacă, de fapt, nici un meci și că Adversarul este în altă parte.

andreicozia 26.04.2010 23:10:41

Citat:

În prealabil postat de georgeval (Post 239782)
Parintele Staniloae cand vorbeste despre Preotie spune ca: "preotul este un organ personal prin care lucreaza Hristos".

George nu crezi ca ar fi cu mult mai intelept sa NU generalizam si sa declaram ca preotul POATE fi un organ personal prin care lucreaza Hristos...are posibilitatea de a..., are sansele, are chemarea,... DACA se tine de treaba.... etc

Cred ca ar fi cu mult mai realist daca privim cu trezvie nu sa traim in imaginar.

Parintele Staniloaie nu a prins perioada cu camerele ascunse de aceea banuiesc ca generalizeaza ..!

Rodica50 03.05.2010 18:16:59

Indemn
 
Dragii mei puneti suflet in ceea ce trebuie sa faceti la clasa, sta in puterea voastra sa-i determinati pe elevi sa se apropie de Hristos, sau sa apuce pe cai gresite. Faceti din suflet orele de religie. De multe ori, copiii pe care ii indrumati sunt pentru parintii lor adevarati apostoli.Meseria pe care v-ati ales-o este una de vocatie, de aceea nu trebuie sa asteptam neaparat rasplata.Numai asa vom avea crestini buni si cetateni adevarati, oameni virtuosi, cu o conduita adevarata, capabili de omenie, demni de incredere. Ce lasam in urma noastra, pe mainile cui lasam viitorul...Faceti orele cu simt de raspundere si sa va doara sufletul ca pentru propriii copii.

georgeval 03.05.2010 18:23:20

Citat:

În prealabil postat de andreicozia (Post 239918)
George nu crezi ca ar fi cu mult mai intelept sa NU generalizam si sa declaram ca preotul POATE fi un organ personal prin care lucreaza Hristos...are posibilitatea de a..., are sansele, are chemarea,... DACA se tine de treaba.... etc

Cred ca ar fi cu mult mai realist daca privim cu trezvie nu sa traim in imaginar.

Parintele Staniloaie nu a prins perioada cu camerele ascunse de aceea banuiesc ca generalizeaza ..!

Sunt de acord cu tine. Daca urmaresti postarile mele anterioare am spus ca nu trebuie sa cadem in capcana ca harul lucreaza irezistibil in persoana preotului.

georgeval 03.05.2010 18:45:04

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 239863)
Nu a fost prea greu. Iată aici:
De altfel, in cuvantul perotului ca si in coate actele sacramentale savarsite de el, graieste si lucreaza Hristos insusi, preotul fiind doar"iconomul" vazut al Lui.

Fraza este de pe situl.....crestinortodox.ro. Mai exact, de aici: http://www.crestinortodox.ro/editori...oxa-70088.html

Oare când vom înceta să căutăm cu lumânarea deosebiri care nu există între spiritualitatea catolică și cea ortodoxă ?

P.S: În postul anterior este vorba, evident, de Sf Grigore Dialogul și nu "Decalogul". Sper că veți găsi moduri de argumentație mai solide decât a puncta asemenea erori materiale ale adversarului. Sau și mai bine, veți ajunge la concluzia că nu se joacă, de fapt, nici un meci și că Adversarul este în altă parte.

Va rog sa verificati mai bine, nu eu am obiectat despre Grigorie Dialogul.
Cat despre textul pe care l-ati posta nu cred ca ne indreptateste sa afirmam ca preotul actioneaza in locul lui Hristos, actiunea este deosebita, Hristos lucreaza prin preot.

ovidiu-s 09.05.2010 00:28:38

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir
În postul anterior este vorba, evident, de Sf Grigore Dialogul și nu "Decalogul". Sper că veți găsi moduri de argumentație mai solide decât a puncta asemenea erori materiale ale adversarului.

Dacă tot ai adus vorba despre exprimarea ta mai nefericită, ar fi trebuit să o faci prin a-ți cere scuze pentru confuzia involuntară . (Cam așa e cu smerenia)
Iar în ceea ce privește argumentația solidă despre identitatea dintre Hristos și preot în momentul liturghiei la catolici, cred că ți s-au adus argumente clare împotrivă.

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir
De altfel, in cuvantul perotului ca si in coate actele sacramentale savarsite de el, graieste si lucreaza Hristos insusi, preotul fiind doar"iconomul" vazut al Lui. Fraza este de pe situl.....crestinortodox.ro.

Este adevărat, dar una este lucrarea lui Hristos (ἐνέργεια -energeia),
Efeseni 3.7 "Al cărei slujitor m-am făcut după darul harului lui Dumnezeu, ce mi-a fost dat mie, prin lucrarea puterii Sale"
1 Petru 4.10 "După darul pe care l-a primit fiecare, slujiți unii altora, ca niște buni iconomi ai harului celui de multe feluri al lui Dumnezeu."

și alta este fiirea lui Hristos (φύσις physis):
Ioan 10.30 "Iar Eu și Tatăl Meu una suntem"

Omul se împărtășește din harul lui Dumnezeu, din energiile Sale, nu din ființa lui Dumnezeu.

zidaruradu 17.06.2010 16:54:38

Se infiinteaza Grupul coral "Carpe in Deum"
 
Cu ajutorul lui Dumnezeu si cu intelegerea si bunavointa dumneavoatra, dorim sa va anuntam ca Grupul coral "Carpe in Deum" cauta persoane dornice de a face parte dintr-un cor si de a-l lauda pe Dumnezeu, pe Maica Domnului si pe sfintii bineplacuti lui. Dorim sa va informam ca sunt necesare ureche (auz muzical) si voce. Mentionam ca nu este limita de varsta si nu este obligatorie experienta. Persoanele interesate se pot informa la numerele: 0768.628.840 / 0765.961.820 sau 0720.424.217.
Va rugam sa ne sustineti si sa apelati cu incredere.
Doamne ajuta !

Ekaterina 15.03.2013 00:50:57

Un profesor de religie trebuie să aibă gândul că ceea ce face este ceva extraordinar
 
"Răspunsuri oferite de arhim. Hrisostom Rădășanu, consilier al Sectorului Învățământ al Arhiepiscopiei Iașilor.

Părinte consilier, cu ce trebuie să rămână în minte un elev la terminarea orei de religie?

Omul a fost creat de Dumnezeu cu minte, ceea ce ne împlinește ca oameni, dar și cu emoții, cu voință, cu simțiri trupești și sufletești. Or, ora de cateheză, ora de religie la școală este chemată să activeze, chiar și măcar pentru o oră pe săptămână, acest complex sufletesc și material numit om și să-l pună față în față cu adevăratele sale rosturi și cu chemarea lui spre veșnicie.

Mă gândesc că dincolo de exigențele firești, obișnuite, ale oricărei ore de religie (planificări, cataloage, grade didactice etc.), ținta trebuie urcată mai sus, înspre adevăratele nevoi ale omului. Iar nevoia adevărată a omului este nevoia de Dumnezeu. Asta însă nu se regăsește doar la nivelul minții, ci și la nivelul inimii, de pildă, la nivelul voinței.

Apoi: sunt un om mai interesat de valorile credinței după fiecare oră de religie? Am decis fie măcar pentru azi că voi fi un om mai bun? Pentru cunoștințe sunt examinările, ascultările, cum li se zice, dar o adevărată călăuză într-ale religiei ascultă nu doar exprimarea, frazarea coerentă a cunoștințelor de religie, ci și bătăile inimii și pulsațiile voinței interlocutorului său.

Or, pentru asta unui profesor de religie i se cere curaj de a depăși o anumită zonă de comoditate neimplicată în viețuirea tinerilor școlari, dar și gândul că ceea ce face este ceva extraordinar și merită acest curaj și efortul care îl însoțește. Am avut o experiență cu un tânăr absolvent de teologie care și-a justificat prezența în rândurile profesorilor de religie pentru ca, folosesc expresia lui, să aibă o bucată de pâine pe masă.

Un gând perfect justificat întru logica lumii, dar insuficient după logica lui Dumnezeu. M-am întristat înaintea acestui argument, dar m-am gândit la sutele de profesori de religie care, în condiții dificile, reușesc, vorba colindei, să vină nu cu vreun gând rău, ci să-L aducă pe Dumnezeu simțit în viețile atâtor oameni. Dacă Îl ai pe Domnul, poți să Îl oferi și elevilor, și colegilor profesori, nu doar din perspectiva volumului de cunoștințe religioase, ci și din perspectiva cumințeniei creștine, a autenticității evanghelice și a dragostei întru Adevăr." (Sursa: Ziarul Lumina)

catehumen 03.11.2013 21:15:01

Am citit cam ce a spus fiecare ,de la profesorul de religie s-a ajuns la altele cu ...catolicii ,apoi corale ,cuvinte frumoase si in mare parte adevarate despre slujirea ca profesor de religie .Insa nimeni nu a vorbit aici (poate gresesc nu am citit toate postarile),despre salarizare . Cati stiu ca un profesor la inceput primeste pana la 800 de lei ron ? Cati stiu ca e foarte greu sa "prinzi" un post in orase ? Da asa e profesor de religie ortodoxa e mai mult o jertfa ,totusi daca ajungi sa predai la sat sunt Primarii care nu iti deconteaza transportul ,sunt mari probleme in acest sens ,esti nevoit ca din 800 de lei sa-ti platesti transportul ! Cunosc pe cineva care in acest "stil" a renuntat la jertfire dupa sase luni de activitate ,acum lucreaza agent de vanzari cu 1400 lei/luna.
Deci dupa ce ca primesti 800 de lei (cam atat primeste o vanzatoare la alimentara),ajungi la un moment dat sa aduci bani de acasa !!! Aceasta este situatia sistemului de invatamant din Romania . Din toata povestea asta se naste o intrebare fireasca ,eu pentru ce am cheltuit trei ani in facultate ,unii au si master ,ca sa primesc 800 lei ron si sa-mi platesc din astia si transportul ?
Dupa umila mea parere religia ar trebui sa fie fundatia unei natiuni ,de aici putem cladi oameni morali ,oameni sanatosi mintal ,care mai tarziu sa cladeasca o societate sanatoasa ,normala .

lena20 30.01.2014 12:55:18

In mod normal, sigur, profesorul ar trebui sa fie constient de misiunea lui in scoala. Indrumator spiritual, un apropiat al elevilor, un om bland si un exemplu pentru ei. Eu nu am finalizat de mult timp scoala si, pot sa spun ca, tatal meu ma obliga sa merg la ora de religie la partea ortodoxa. Am mers, am ascultat de el, insa tot ce se face e dictare, ascultare a lectiei, note mici daca nu ai invatat si un limbaj de genul: prostule, nu esti capabil....plus ca, el ne povesteste de damele de lux din Romania... ne spune parerea lui despre ele si despre femei in general...Am ramas socata, omul acesta nu are o chemare spre religie sau spre zona aceasta spirituala... Mie nu mi-a placut ora, am chiulit si apoi am ales orele de la grupa catolica care nu e atat de numeroasa, insa de fiecare data colegii mei imi povesteau ca se simt atat de bine, nu se pune accentul pe ascultat si nota, cat pe intelegerea temei si a parerii proprii despre tema si Dumnezeu. Nu e strict si colegilor le place sa o asculte pe rpofesoara cum le vorbeste despre anumite teme, impuse, de altfel de programa. Am fost la ore si am ramas, ma simt bucuroasa si mereu linistita cand ies de la ora, profesoara se vede ca are un har sau un dar de a vorbi despre religie, Dumnezeu si iubire... Mi se pare ca majoritatea profilor de religie ortodoxa sunt facuti pentru orice altceva decat pentru a preda religia si ce inseamna Dumnezeu. In scoala mai este un prof de religie, la partea catolica si am tinut ora si cu el si m-am simtit la fel de liber de a fi eu, de a povesti deschis despre teme. Tocirea si memorarea temelor de religie mi se pare cea mai mare prostie. E, totusi, partea spirituala a omului in care ar trebui sa se bucure de ea, nu sa se simta oglibat, sa stea cu sila la ora mai ales cand il auzi pe prof ca vorbeste de dame de companie, de luxul lor si de alte magarii care nu isi au locul aici.


Ora este GMT +3. Ora este acum 08:01:22.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.