![]() |
Saptamana Patimilor
Spalarea picioarelor in Joia Mare
In Sfanta si Marea Joi, staretul manastirii spala picioarele a 12 dintre vietuitorii manastirii pe care o conduce, in amintirea spalarii picioarelor celor doisprezece Apostoli de catre Hristos la Cina cea de Taina. In Israel, ceremonia spalarii picioarelor, se oficiaza pe un podium ridicat in curtea Sfantului Mormant. Aici, dupa savarsirea Sfintei Liturghii, patriarhul spala picioarele a doisprezece episcopi. Spalarea picioarelor in Sfanta Scriptura Sfantul Ioan Evanghelistul ne marturiseste ca Hristos, ridicandu-se de la masa, S-a incins cu un stergar (In 13, 4) si a spalat picioarele ucenicilor. Se pare ca aceasta spalare a inceput cu Apostolul Petru. La inceput el riposteaza cu fermitatea: "Nu-mi vei spala picioarele in veac". Hristos ii raspunde: "Daca nu te voi spala, nu ai parte de Mine" (13,8) In urma acestor cuvinte Petru exclama: "Doamne, spala-mi nu numai picioarele, ci si mainile si capul", la care Mantuitorul spune: "Cel ce a facut baie n-are nevoie sa-i fie spalate decat picioarele, caci este curat tot. Si voi sunteti curati, insa nu toti" )In 13,10) http://www.crestinortodox.ro/admin/_...unce/3axas.jpg |
Scoaterea Sfantului Agnet
In Joia Mare, in toate bisericile ortodoxe, pe langa Sfantul Agnet, care se foloseste la Sfanta Liturghie a Sfantului Vasile cel Mare, se mai scoate inca un agnet, care se sfinteste odata cu celalalt. Din al doilea agnet vor fi impartasite persoanele care nu pot participa la Sfanta Liturghie, din diferite motive: boala, accident, etc
Pentru cei ce nu stiu, Sfantul Agnet este o particica in forma de patrat din prescura pe care sunt imprimate patru cuvinte: IS, HR, NI, KA, adica Iisus Hristos Biruitorul. In traducere, agnet inseamna „miel“ si el reprezinta pe Hristos, Mielul care se jertfeste pentru pacatele oamenilor si pentru iertarea lor. |
Sfantul si Marele Mir
In Joia Mare este sfintit Sfantul si Marele Mir de catre Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Autocefale, inconjurat de ierarhii Sfantului Sinod. Sfantul si Marele Mir este folosit la Taina Mirungerii, la sfintirea si resfintirea bisericilor, precum si la sfintirea antimiselor. In acest an, Biserica Ortodoxa Romana, a pregatit pentru nevoile pastoral-misionare si liturgice ale Bisericii, cantitatea de 300 de litri de mir.
|
Prin sarbatoarea Invierii Domnului facem trecerea de la Saptamana Patimilor la Saptamana Luminata. Iata cum aceste doua saptamani, reprezinta in esenta, sinteza intregului an liturgic dar si a invataturii crestine. Numai fiind partasi patimirilor lui Hristos, vom putea fi partasi si Invierii Lui.
|
Saptamana Patimilor - Vinerea Mare
Scrieti va rog in detaliu si despre Vinerea Mare.
|
Citat:
|
Citat:
Profesorul Necula spunea ca in momentul in care se canta Prohodul "nu stim exact daca plangem sau daca ne bucuram". Si este adevarat. Pe de o parte participam la slujba inmormantarii Sale, dar pe de alta parte cantam "In mormant Viata pus ai fost Hristoase". Mergem sa-L ingropam pe Cel pe care moarte nu-L poate tine. Ce minunata este Ortodoxia. Ni-L daruieste pe Hristos asa cum a fost si este: rastignit si inviat. Este ziua in care sarutam epitaful, trecem pe sub masa, inconjuram Biserica cu epitaful, crucea si cu cadelnitele, cu cantarile specifice inmormantarii. Iar a doua zi ni se spune: Veniti de primiti Lumina. De aceea nu este intamplator ca exista si cantari ale Invierii in Denia Prohodului. Cantarea cu care Il ducem pe Mantuitorul la mormant . „Mergi la cer si Te asaza/ Langa Tatal Creator/ Tu ce lasi in lume pace/ Iisuse Salvator“, ma ajuta sa revin brusc in copilarie. Sunt cuvintele pe care le pastrez in minte de cand eram copil si mergeam la biserica din satul bunicii. Sa ne ajute Dumnezeu sa trecem cu bucurie prin toate. |
Citat:
Din cel de-al doilea agnet se vor impartasi bolnavii si cei care nu pot participa la Sf Liturghie in Saptamana Mare sau de Sf Pasti? Multumim mult ca ne-ai impartasit din bogatele si frumoasele tale cunostinte despre Saptamana Patimilor. |
Nu doar in Vinerea Mare sa mergi. Ar fi minunat daca ai putea sa ajungi in fiecare seara din saptamana care urmeaza. Duminica, de Florii, incep Deniile. Ma bucur ca pleci din Biserica mai linistita. Sa-ti dea Dumnezeu putere sa petreci toata viata in liniste.
|
Citat:
Acest agnet, dupa ce a fost imbibat in Sangele Mantuitorului, se usuca si apoi se faramiteaza si se pastreaza pe Sfanta Masa din Altar. |
Citat:
Mereu mi-am pus intrebarea de unde e Sf Impartasanie pt copiii mici in ziua botezului lor (daca nu e duminica sau zi de sarbatoare si nu s-a facut Sf Liturghie in ziua respectiva)…cred ca tot despre asta este vorba, nu? |
Citat:
Citat:
Da Sf.Agnet care se scoate in Joia mare se pune in Chivot,se lasa la uscat si a doua zi de Pasti cand preotul il usuca bine (cu feonul in general) si il pune in chivotul de pe sfanta masa si ce ramane intr-un loc pentru a se folosi la impartasirea copiilor si a bolnaviilor in decursul anului. |
In saptamana patimilor se impletesc amintirea patimilor suferite de Mantuitorul nostru,atat fizice cat si morale ,cu slujbele Bisericii care ne fac sa retraim aceste momente cumplite ale caderii omului si milostivirii lui Dumnezeu,si cu apogeul pocaintei si postului pe plan personal ,pentru retrairea si la nivel personal al ingroparii cu Hristos.
In aceasta saptamana ,ca un exemplu,cel mai mult ma impresioneaza ,la deniile din Joia mare,momentul scoaterii Crucii de lemn din altar (cruce mare de lemn ,de vreo 2 metri) si baterea de cuie in ea .Sunetul acela de ciocan si de lemn,face legatura intre momentul prezent si momentul rastignirii Domnului,eternizand aceea clipa.Atunci cuiele acelea patrund in noi,caci ne aduc mai bine aminte de nedreptatea care s-a facut ,si cum materia s-a razvratit impotriva Creatorului . E o saptamana a dragostei si a suferintei ,sau mai bine zis a dragostei castigata prin suferinta si jertfa |
Citat:
Multumim celor care au postat in acest topic folositor perioadei in care suntem. Multzi tzin postul negru vineri si sambata fara a manca si bea nimic. |
lunea mare
Primele trei zile ale Săptămânii Patimilor (sau Săptămânii Mari) ne amintesc de ultimele porunci/sfaturi/îndrumări lăsate de Hristos ucenicilor Săi. Acestea sunt învățăturile amintite în slujba Ceasurilor (ținute după rânduiala din Postul Mare), urmate de Obedniță și de Vecernia unită cu Liturghia Darurilor mai înainte sfințite (zisă a sfântului Grigorie Dialogul, papa Romei).
Slujba Utreniei (numită denie) săvârșită în serile Duminicii Floriilor și a zilelor de luni și marți din Săptămâna Patimilor sunt grupate în jurul temei Mirelui, inspirate din Pilda celor zece fecioare (Matei 24, 1-13) care cheamă la pregătirea pentru A Doua Venire a lui Hristos, căci "în mijlocul nopții vine furul". Tâlcuire de la părintele Teofil Părăian Luni, în Săptămâna Sfintelor Pătimiri ale Domnului nostru Iisus Hristos, Biserica ne aduce aminte de fericitul Iosif cel frumos, cel frumos la trup și la suflet. Este vorba de Patriarhul Iosif, care ne impresionează pe toți prin dorința lui de a-I sluji lui Dumnezeu împlinind poruncile, prin dorința lui de a fi curat înaintea lui Dumnezeu, prin faptul că a fost bun și binevoitor cu frații săi care l-au vândut în Egipt. El este o preînchipuire a Domnului nostru Iisus Hristos, cel vândut de Iuda, unul dintre ucenicii săi, este o preînchipuire a Domnului Hristos, care a ținut să împlinească întru toate voia Părintelui Ceresc și să ne fie nouă pildă de urmat. Fericitul Iosif este omul vrednic de pomenire pentru toate câte s-au întâmplat cu el. A fost iubit de părinții lui, a fost iubit de Patriarhul Iacov. Frații lui l-au vândut în Egipt. A ajuns în Egipt și asezarea sufletului său a fost probată într-o ispită peste care a trecut. A ajuns în închisoare învinuit fiind de păcate, el, care a ținut să rămână fără de păcat, apoi ca tâlcuitor al viselor lui Faraon, mai-marele Egiptului, însă a fost găsit drept înțelept și bun de a conduce Egiptul și a salvat de la moarte prin înfometare pe concetățenii săi și pe conaționalii săi, pe care după aceea i-a adus în Egipt. De aceea Sfânta noastră Biserică îl pomenește cu cinstire ca un preînchipuitor al Mântuitorului. Tot în această zi de Luni binecuvântată, pomenim și o minune pe care a făcut-o Domnul Hristos, o minune spre înțelepțirea credincioșilor, pentru că negăsind smochine într-un smochin neroditor, l-a blestemat să se usuce și s-a uscat, iar Sfânta noastră Biserică pomenind această întâmplare, are în vedere o explicație pentru cei credincioși, atrăgându-le atenția că suntem toți chemați spre rodire și că Domnul Hristos așteaptă ceva de la noi, si noi suntem datori să-i oferim Mântuitorului virtuțile noastre în loc de alte roade. Smochinul cel blestemat de Mântuitorul este un fel de pildă pentru noi, ca să știm că Domnul Hristos răsplătește nu numai binele pe care-l fac oamenii, ci răsplătește și pedepsește și îndărătniciile lor, și neangajările lor spre bine. Se spune în Sinaxarul de la slujba de Luni, din Săptămâna Patimilor că Domnul Hristos nu și-a arătat niciodată puterea pedepsitoare asupra oamenilor - să înțelegem în vremea propovăduirii Sale - dar și-a arătat-o asupra unui smochin, ca să se înțeleagă din aceasta că El are și putere pedepsitoare, iar credincioșii să se silească să fie, nu sub blestem, ci sub binecuvântarea Mântuitorului nostru Iisus Hristos, cum reiese și dintr-o alcătuire din Postul Sfintelor Paști, în care vorbim fiecare dintre noi cu propriul nostru suflet și ne îndemnăm pe noi înșine să nu dormităm, ci să ne trezim și să lucrăm pentru slava lui Dumnezeu și pentru binele nostru vremelnic și veșnic. |
martzea mare
În sfânta si marea Marți se face pomenire de cele zece fecioare din Sfânta Evanghelie.
Tâlcuire de părintele Teofil Părăian În Marțea Săptămânii celei Mari am făcut pomenire, tot îndrumați de Sfânta noastră Biserică, despre pilda celor zece fecioare, deci despre fecioarele înțelepte și despre fecioarele neînțelepte. Este o pildă spusă de Domnul Hristos și pe care Sfânta noastră Biserică ne-o pune în fata conștiinței în Marțea cea Mare. Și noi, parcurgând Săptămâna Sfintelor Pătimiri, am pomenit marți pilda cu cele zece fecioare și pe cele zece fecioare, luând aminte și prin textele liturgice din ziua respectivă la cele cinci fecioare înțelepte, care au avut untdelemn în candelele lor și care L-au întâmpinat pe Mirele care este Domnul Hristos, au intrat cu El în cămara nunții și s-au bucurat de ospățul mirelui, în timp ce celelalte cinci fecioare nu s-au putut bucura de întâlnirea cu Mirele pentru că au mers să-și cumpere untdelemn pentru candelele lor. Această pildă, Domnul Hristos ne-o pune în față ca să ne gândim la faptul că trebuie să fim întotdeauna pregătiți prin fapte bune pentru întâmpinarea Mirelui ceresc, să fim alcătuiți prin faptele nostre cele bune ca să putem lua parte la ospățul cel veșnic. Domnul Hristos ne îndeamnă la priveghere, concluzia pildei fiind: "privegheați și vă rugați că nu știți când vine Fiul Omului" (Matei 25, 13). Deci, Sfânta noastră Biserică ne învață în fiecare zi de marți din Săptămâna Sfintelor Pătimiri, , să fim cu luare aminte la noi înșine, la datoriile noastre, să așteptăm pe Mirele ceresc cu inimă iubitoare și cu fapte bune, ca și întru aceasta să se preamărească Tatăl nostru cel din ceruri. În această zi de marți, ca și în celelalte zile din Săptămâna Sfintelor Pătimiri, până miercuri inclusiv, la slujba de dimineață, la utrenie, se cântă atât troparul "Iată Mirele vine în miezul nopții..." cât și troparul "Cămara Ta..." (svetilna / luminânda). |
miercurea mare
În Sfânta și Marea Miercuri se săvârșește Taina Sfântului Maslu, în amintirea ungerii lui Hristos cu mir, în Betania. La sfârșitul slujbei, preotul îi unge pe credincioși cu Sfântul Mir. Tot în această zi se pomenește vinderea lui Iisus de către Iuda (de aceea credincioșii ortodocși țin și miercurea ca zi de post de-a lungul întregului an).
|
joia mare
Sfânta și Marea Joi începe cu slujba Vecerniei unită cu Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare. În această zi se face și sfințirea unui al doilea Agneț, care va fi folosit apoi de-a lungul anului la împărtășirea bolnavilor (și a copiilor). Acest moment amintește de prezența lui Hristos pe pământ la momentul Cinei cele de Taină. În unele locuri, după rugăciunea amvonului se face Slujba spălării picioarelor, amintind de gestul lui Hristos care a spălat picioarele ucenicilor, după Cină.
Seara se face Utrenia pentru Vinerea Patimilor, cu Denia celor 12 Evanghelii. Pericopele evanghelice citite amintesc ultimele învățături ale Mântuitorului către ucenici, precum și înainte-vestirea Patimilor Sale, rugăciunea pe care o face Hristos și Noul Legământ. Cele doisprezece pericope evanghelice citite atunci sunt: Ioan 13, 31-18,1 Ioan 18, 1-29 Matei 26, 57-75 Ioan 18,28 - 19,16 Matei 27, 3-32 Marcu 15, 16-32 Matei 27, 33-54 Luca 23, 32-49 Ioan 19, 19-37 Marcu 15, 43-47 Ioan 19, 38-42 Matei 27, 62-66 |
vinerea mare
Sfânta și Marea Vineri începe cu citirea Ceasurilor Împărătești, până la Vecernia de vineri după-amiază, în timpul căreia se face amintirea coborârii trupului Mântuitorului de pe Cruce. Preotul este cel care împlinește coborârea de pe Cruce: el ia trupul Mântuitorului, simbolizat de Sfântul Epitaf (pânza pe care este pictată sau brodată imaginea lui Hristos) și îl așază în mijlocul bisericii pe un fel de năsălie care închipuie Mormântul Mântuitorului. În timpul slujbei de seară, numită Prohodul Domnului (sau a Plângerii la mormânt), preotul ia Sf. Epitaf, ducându-l, în procesiune, în jurul bisericii înainte de a-l așeza în Altar, pe Sfânta Masă (unde urmează să rămână până în miercurea din ajunul Înălțării Domnului). Procesiunea, urmată de credincioșii care poartă în mâini lumânări aprinse, simbolizează coborârea lui Hristos la Iad.
|
sambata mare
Sfânta și Marea Sâmbătă: Se slujesc Vecernia și Sfânta Liturghie a Sf. Vasile cel Mare, cu citiri din Psalmi și binecuvântările Învierii, care amintesc de coborârea Mântuitorului la Iad, semnificând "Prima Înviere" a lui Adam și biruința asupra morții.
|
Citat:
|
Citat:
Cand eram eu acasa la noi se facea slujba joia, vinerea si sambata din saptamana mare. Si in fiecare saptamana din Postul Mare in ziua de vineri seara se face maslu. |
Citat:
Imi cer iertare nu am judecat cand am scris, acum vad ce am scris, rusine sa mi fie, am vrut sa zic ca la noi se scoate crucea dar nu se bat cuie...la toate bisericile se bat cuie in cruce? |
Citat:
|
[quote=ella87ella;228380].
Citat:
|
[quote=iustin10;228516]
Citat:
|
sertar
Fa loc acelei clipe-n sertar cu manuscrise,
Ciopleste-n taina lacrimi in Vinerea de Pasti Cand clopotul iubirii a-nfiorat natura, Iar demonii, de spaima, ei toti s-au inchinat. Sa vrem secunde false, cotloane de-amagire, Minute fara satiu sa ne imparta-n doi? Trec orele ca brume spre clipa risipirii, Si zilele duc arbori pe brate pan' la noi. Fa loc acelei clipe-n sertar cu manuscrise, Legende si eresuri suspina-n frunza noastra; Se scormoneste-n ceruri pedeapsa cea mai aspra, Se pune mir pe cruce, Iubire sa se nasca. Se va aprinde - taina! - lumina pe altare In Vinerea cea Sfanta ca o ininelare. |
Citat:
|
Eu asta cu batutul cuielor n-am vazut-o niciodata.
In tara, e adevarat, nu ajungeam la denii. Dar vineri mergeam si nu am vazut cuie in cruce. Aici merg la denii, dar nu se face asa ceva. Nu se bat cuie. Asta este una din scenele la care plang puternic insa la filmul despre Iisus, vazand aievea suferinta Lui. Filmul este f.impresionant in general. Si drumul crucii si tot. Pe mine ma impresioneaza mult psalmii care se citesc in aceste zile, pentru ca ma si regasesc in ei cumva. Si ma mai impresioneaza cand duce parintele crucea in spinare, in jurul bisericii. Nici nu se pregateste vineri in biserica asa ca in tara. Se face impodobeste masa cu flori, langa altar. Nu se trece insa pe sub masa. La re-intrarea in biserica, parintele impreuna cu alti barbati tin panza aceea intinsa, nu stiu acum cum se numeste si lumea trece pe sub ea. Grecii impodobesc ceva ca o calota mare, cu flori. Probabil,ca pe sub aceasta trec ei. |
Cred ca este foarte important sa ne facem timp pentru a merge la denii. Cel putin, pentru mine, aceste minunate slujbe ale bisericii, reprezinta o intoarcere in copilarie. De fapt, reprezinta o incercare de a participa la masura de atunci, la Patimile si Invierea Mantuitorului. Chiar daca acum cunosc semnificatiile duhovnicesti, teologice, ale acestor slujbe, din pacate, pot afirma ca sunt partas intr-o masura mai mica la suferinta si bucuria lui Hristos. Nu imi pare rau ca am crescut fizic, caci viata isi urmeaza cursul sau, regret doar ca o data cu mine a crescut si pacatul.
|
Am pierdut bucuria, am ajuns prea ganditori. Darul lui Dumnezeu (mintea) noi ni l'am facut piedica spre El.
Avem nevoie de simplitatea omului de rand, avem nevoie de curatia copiilor, avem nevoie de ravna celor care iubesc mult. Hristos a venit pentru mine, Hristos a murit pentru mine... fie ca Hristos sa invieze si in mine ! Hristos s'a dat in mana iudeilor de bunavoie... ca sa'i vindece de rautatea adunata de ei in inima. . |
Citat:
|
Citat:
|
nici eu n-am vazut niciodata sa se bata cuie in Sf. Cruce in Joia sau Vinerea Mare
Citat:
"La re-intrarea in biserica, parintele impreuna cu alti barbati tin panza aceea intinsa, nu stiu acum cum se numeste si lumea trece pe sub ea." - panza aceea este Sf. Epitaf (care simbolozeaza punerea in mormant a Domnului si Mantuitorului nostru, Iisus Hristos). Este aceeasi de pe masa pe sub care se trece (sau nu, ci se saruta numai - la unele biserici, dupa cum ai descris si tu). "Grecii impodobesc ceva ca o calota mare, cu flori. Probabil,ca pe sub aceasta trec ei." - la greci, aceea este Sf. Masa cu Sf. Epitaf (care simbolizeaza punerea in mormant a Domnului si Mantuitorului nostru, Iisus Hristos) - diferentza este ca are acel baldachin in forma de calota. La ei nu se trece 'pe sub masa' la inceputul sau/si in timpul deniei, ca la noi, ci se saruta numai obiectele sfinte care sunt puse si tzinute pe ea, cum ar fi Sf. Evanghelie si o cruce de marime mai mica etc; pe sub acea 'calota mare, impodobita cu flori' se trece doar la sfarsit, la re-intrarea in bis. dupa ce se face procesiune cu acea 'masa' (care poate fi cam grea, depinde si din ce fel de lemn este lucrata etc - este nevoie de vreo cativa barbati vanjosi cu bratze puternice sa o care ca pe un fel de dric/suport/'pat' in genul celor mortuare care se folosesc la noi prin unele cimitire pt. transportarea cosciugelor la groapa etc). Poate ca si la ei, aceste practici ar putea varia de la bis. la bis., dar cel putin eu asa am vazut la una dintre bis. lor din diaspora. |
Prohodul Domnului in varianta originala (ceva mai 'rimata')
Citat:
In mormant, Viata,/Pus ai fost, Hristoase,/Si s-au spaimantat ostirile ingeresti,/Plecaciunea Ta cea multa preamarind// Dar cun mori, Viata,/Si cum sezi in mormant?/Si imparatia mortii Tu o zdrobesti/Si pe mortii cei din iad ii inviezi?// Te marim pe Tine,/Iisuse Doamne,/Si-ngroparea Iti cinstim, si patimile,/Ca din stricaciune Tu ne-ai izbavit.// Cel ce-ai pus pamantul/Cu masuri, Hristoase,/Astazi sezi in mic mormant, Ziditorule,/Si din gropi, pe cei ce-au murit inviezi. s.a.m.d.... |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Dupa mine e ,la aceea biserica se realizeaza slujba perfecta(era sa zic spectacolul).Totul:luminile,orga,cantarile (ca si tonalitate,ca si interpreti),preotul Daniel cu interventile -i binecunoscute. Dar sunt convins ca si la cea mai prost organizata biserica,de fapt 'spectacolul ' ar trebui sa fie jalea din sufletul nostru,data de continutul slujbei. |
In cadrul deniei din Marea Miercuri, Biserica Ortodoxa aminteste de Spalarea picioarelor ucenicilor si de Cina cea de Taina, doua evenimente legate in mod profund.
Sfantul Chiril al Alexandriei afirma ca spalarea a avut si un rol purificator deoarece era necesar ca Apostolii sa fie curati pentru a primi Trupul si Sangele Sau, la Cina cea de Taina. In acelasi sens, o cantare din slujba spalarii picioarelor spune: "Nu intinaciunea trupeasca spaland, ci sufletele in taina sfintindu-ne." Dar tainele cele mai mari pe care ni le descopera Mantuitorul prin acest act, sunt smerenia si slujirea aproapelui. Nu orice slujire a aproapelui ( din interes, sau spre mandrie) este bineplacuta lui Dumnezeu, ci numai cea care izvoraste dintr-o inima iubitoare si smerita. |
Interesant este ca acest element (spalarea picioarelor), nu se face la noi in biserici. Poate doar la nivel ierarhica mai ridicat (la episcopi, patriarh).
Am vazut la televizor ca la catolici se face, tot la nivel mai inalt...(cardinali, papa, etc.). |
Ora este GMT +3. Ora este acum 00:27:03. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.