![]() |
Am nevoie de ajutorul vostru
Buna,
Am nevoie de ajutorul vostru pentru ca încerc fără sa reușesc prea bine sa explic unui prieten frumusețea ritmului bizantin, el fiind obișnuit cu ritmul ascultat ni bisericile catolice? El este francez și catolic, dar eu am încercat sa-i descopăr puțin din universul ortodox, si am ascultat împreună o parte din liturghia ortodoxa...la sfârșit am fost ușor dezamăgită,, pentru ca, pentru el, care nu înțelege limba romana, ritmul ii se pare trist, funebru, neinteresant...Exista liturghia ortodoxa în limba franceza? Sper ca veți citi mesajul meu si ca îmi veți răspunde, pentru aceasta va mulțumesc... Doamne ajuta! |
Sf. Liturghie in franceza
Citat:
S-ar putea sa ii fi parut mai trist si fiindca suntem in Postul Pastelui, cand este o perioada a tristetii si a sobrietatii, oricum. Postez aici dedesubt, cateva info (inclusiv textul, 2 variante) pe care am reusit sa le gasesc pe net (cautand pe google dupa 'La Divine Liturgie de Saint Jean Chrysostome') referitor la Sf. Liturghie tradusa in franceza: http://www.pagesorthodoxes.net/litur...rysostome1.htm http://www.pagesorthodoxes.net/liturgie/liturgie.htm http://www.crypte.fr/liturgiestjeanchr.html Nota: Grecescul 'Kyrie eleison' (adica 'Doamne miluieste') care apare la raspunsuri in textul liturgic in franceza (la primul dintre link-urile de mai sus), s-ar traduce in franceza prin 'Aie pitie, Seigneur' ori 'Seigneur, aie pitie' (nu stiu de ce au lasat varianta greceasca acolo, poate ca pers. care a tradus nu a stiut exact varianta in franceza, sau poate ca a vrut sa pastreze originalul in greaca etc, cine poate sti...). In unele biserici, insa, datorita pers. de diferite nationalitati care frecventeaza, in ultima vreme exista si unele tendintze de slujire a Sf. Liturghii in mai multe limbi, poliglot/cosmopolit (de ex. pe langa in limba principala locala, se rostesc ori citesc si unele pasaje si ectenii, rugaciuni etc in greaca, rusa, latina, engleza, franceza etc, depinde). |
Am avut discutii pe aceasta tema chiar cu ortodocsi (prin botez cel putin), si nu putini, care mi-au marturisit ca dincolo de bunele intentii, nu reusesc a aprecia in mod veritabil frumusetea ritului bizantin, pe care, comparandu-l cu alte rituri mai "modeste" dpdv estetic cel mai adesea invocat ca exemplu fiind cel catolic si intreaga estetica catolica dealtfel - il percep ca fiind "pagan", "incarcat de artificii", oarecum obscur, iar asta dincolo de propria simtire duhovniceasca. Pur si simplu nu reusesc a se identifica cu ritul practicat in biserica ortodoxa.
Si eu am avut eu insami aceasta problema. De pilda momentul in care spre sfarsitul slujbei se colecteaza bani in palarie si toata lumea prezenta se opreste din rugaciune pentru a se cauta in buzunare, zornaie banii... Mi s-a parut mai mult decat urat. Cantecele. Cu rusine marturisesc ca nu imi plac cantecele, mereu mi s-a parut nefiresc sa canti in biserica fie tanguirea fie preaslavirea. Insa nu e nevoie sa imi placa, asa cum nu e neaparat nevoie sa fac judecati de valoare despre rit, cu atat mai putin de ordin estetic. Nu am rezolvat in nici un alt fel "nemultumirile" pe care mi s-a intamplat sa le resimt in legatura cu ceea ce se intampla la biserica altfel decat neacordandu-le importanta comparativ cu masura in care imi resimt apartenenta prin pocainta la biserica si modul in care prezenta mea in acel spatiu in cadrul slujbei imi anuleaza ideea identitatii sociale de dinainte sau de dupa acel moment, grija si judecata lumeasca specifica acestei identitati. Imi pare rau daca am scris aiurea. De fiecare data cand am incercat sa vorbesc despre credinta (ortodoxa) oamenilor care se aflau pe oricare alte pozitii - fie catolicism, fie ateism, fie ortodoxism "adormit" - am constatat de fiecare data cu neputinta ca astfel de discutii arareori depasesc stadiul polemicii, si si mai rar ajung a fi ziditoare de suflet. Eu am convingerea ca intelegerea ritului ortodox tine exclusiv de onestitatea trairii individuale a fiecaruia vis-a-vis de el insusi si de Dumnezeu; cel putin in cazul meu asa a evoluat, si incerc sa nu prea am pareri - astfel ca tot ce fac pana in prezent pentru a-i descoperi prietenului meu (la fel, catolic, la fel, francez) spatiul credintei mele este sa ma rog lui Dumnezeu pentru el. |
Cehoslovacia, zici ca ai avut aceasta problema si tu. In prezent o mai ai?
|
Nu, nu o mai am, cel putin nu mai reprezinta nicidecum ceea ce s-ar numi o "problema"
|
http://forum.teologie.net/viewforum.php?f=47 ..merita cercetat si pe aici
|
Citat:
Adaug si eu un http://www.youtube.com/watch?v=O11gaR9KA-M |
Probabil ca prietenul dv este mai obișnuit cu ritul catolic apusean. Se poate familiariza cu ritul catolic răsăritean. Singura parohie greco-catolică românească din Franța este la Paris, dar parohii greco-catolice ucrainiene probabil că sunt mult mai numeroase. Cel mai bine este să se intereseze la dieceza de care aparține unde este cel mai apropiat loc în care poate beneficia de o liturghie catolică răsăriteană.
|
Citat:
|
Citat:
Si eu cred ca preferinta pentru ritul bizantin cu tot ce presupune el (cantari, pictura, arhitectura...) depinde foarte mult de o stare a spiritului, insa el serveste pentru a reflecta foarte bine doctrina ortodoxa. Loreche, tu doresti sa il convertesti pe acel baiat la ortodoxie? Te intreb, pentru ca diferentele intre catolicism si ortodoxie sunt mult mai mari decat ce se vede si ce aude la suprafata - adica stilurile diferite de pictura, arta si muzica... Ma gandesc ca numai un om care simte ortodox e in stare sa aprecieze ritul bizantin. Daca el simte catolic, tot cantarile si bisericile lui simple i se vor parea inegalabile. Si in acest caz, ma gandesc ca poate ar trebui sa incerci altceva... Oricum, foamea vine mancand. Iertare daca am suparat, mi-am spus si eu punctul de vedere. |
Citat:
|
colectarea banilor 'in palarie' prin bis - tot o alta practica inventata
Citat:
|
Citat:
Da, exista, atat cu melodiile bizantine cat si cu cele rusesti. Unele se pot comanda pe casete sau CDuri. Incearca pe http://www.pagesorthodoxes.net/resso...-stantoine.htm , situl manastiorii St Antoine (francofona) din Franta. |
Alte informatii mai gasesti de ex. cautand pe siturile enumerate pe
http://www.pagesorthodoxes.net/resso...htm#monasteres |
Multumesc pentru linkuri si celelate inf!
|
Nu intentionez sa-l convertesc doar ca mi-ar placea sa fie partas bucuriei mele, iar eu nu am avut puterea de a argumenta. El este crescut in spiritul tolerantei asa ca a fost bland si a ascultat doar ca nu a avut aceiasi traire ca si mine.
Cat despre diferentele dintre catolicism si ortodoxie, nu le cunosc pe toate, ceea ce imi place sa amintesc celor care spun ca catolicismul este mult mai impresionant, este ca, dupa cunostintele mele, ortodocsii nu am crucifiat femei (presupuse vrazitoare) si nu au trimis niciodata copii neinarmatii in cruciade sangeroase...mai este si acel spatiu pe care ei il numesc "purgatoriu" caruia nu ii inteleg foarte bine rolul! Citat:
|
Citat:
Liturghia ortodoxa se intelege cel mai bine pornind de la experimenta duhovniceasca, a rugaciunii, daca el nu are asa ceva mai greu sa inteleaga. Citat:
Faptul ca n-am avut propriuzis Inchizitie nu cred ca ne face automat mai buni. Exista alte probleme ale catolicismului actual care ar trebui abordate daca le cunosti. Mai ales in perioada asta, intreaba-l de valoarea si forma postului la el, de exemplu, experienta rugaciunii, etc. Purgatoriu avem si noi, doar ca nu este considerat un loc special/separat de Iad. O diferenta minora, de ordin tehnic sa-i zicem asa.. ;) In plus, ei au curajul marturisirii, Papa (si actualul, si fostul) a reusit sa-i scandalizeze pe homosexuali, libertini, musulmani, etc. Noi avem mai degraba o alta politica se pare... |
Ora este GMT +3. Ora este acum 11:03:15. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.