![]() |
Se poate pierde mantuirea?
Iata o intrebare care aruncata intre NP va starni intotdeauna discutii contradictorii.
Unii sustin ca se poate pierde, daca faci pacate "de moarte", ceilalti sustin ca de vreme ce este darul lui Dumnezeu, nu ti-o mai ia inapoi. Toti NP pornesc insa de la siguranta ca ei au mantuirea. Nu poti dicuta despre "a pierde" ceva decat daca ai acel ceva. Si cum de au ei mantuirea? Simplu, iti vor raspunde. Prin credinta in Dumnezeu, in moartea Fiului Sau, Iisus Hristos pe cruce. Dar oare chiar asa stau lucrurile? |
Deci vrei sa stii daca o avem sau daca o putem pierde?
|
Citat:
Pai oricum consideri ca o ai.... O poti si pierde?... |
Pentru noi, ortodocsii, mantuirea "se joaca" pana in ultima clipa a vietii. Avem doua exemple de extreme de o parte si de alta: batranul de pe scara cereasca, care se prabuseste de pe treapta cea mai inalta si, pe de alta parte, talharul care ajunge in Rai...
Sa ne ajute Dumnezeu sa ne mantuim cu totii! |
Citat:
|
Probabil ar trebui sa pornim de la a defini ce este mantuirea.
La NP mantuirea se capata prin credinta. Omul se pocaieste de faptele lui, primeste de la Dumnezeu o credinta care produce fapte bune, se boteaza si continua o viata cu Hristos. De asemenea isi da toata sarguinta sa adauge la credinta lui fapta buna. NP crede ca in aceste conditii el a primit mantuirea, este pe calea mantuirii si trebuie sa lucreze pana ca capat mantuirea lui cu frica si cutremur. Eu am indoieli ca un ortodox crede despre el ca e nemantuit, ca nu e pe calea mantuirii si ca doar poate dupa moarte poate se va mantui. Dar realitatea este ca nu stiu ce cred ortodocsii. Tu sora Lacrimi crezi despre tine ca apartii categoriei: nemantuiti ? Am citit un comentariu al lui Mihai Oara, un NP trecut la BO: < un ortodox nu poate raspunde decât: "Am fost mântuit, ma aflu pe calea mântuirii si sper ca voi fi mântuit." > Aceasta este si pozitia mea. Si, ca sa raspund la intrebare, cred, desigur, ca mantuirea se poate pierde. |
Citat:
Citat:
Citat:
Sincer, ma cred ... nemantuita, pentru multimea pacatelor pe care le fac permanent si pentru invartosarea inimii mele, pentru rautatea mea,... dar sper ca Bunul Dumnezeu sa aiba mila de mine... Ce pot sa spun mai mult? |
Citat:
Răspunsul ortodox este foarte simplu: mântuirea se dobândește prin moartea în stare de grație. La rândul ei, starea de grație se dobândește la botez și se pierde la primul păcat de moarte. Se poate redobândi printr-o spovadă bună. De aceea ne și rugăm: "sfârșit creștinesc vieții noastre (...)de la Domnul să cerem". Adică, ne rugăm ca moartea să ne găsească în stare de grație, ceea ce e un dar pe care Dumnezeu nu îl dă oricui. |
Citat:
|
Citat:
Si nu e vorba neaparat de o chestiune de vocabular (har sau gratie). Cred ca ortodocsii se feresc de definitii prea precise. Noi am spune ca mantuirea este unirea cu Hristos (prin care ne unim cu Sfanta Treime), iar pacatul este ceea ce ne indeparteaza de El. (Evindent, unirea este un termen foarte puternic, nu este vorba de contopire ci d eunire cum este cea a metalului in foc.) Da, pacatul ne in departeaza de Dumnezeu. Dar cred ca este un lucru foarte tainic felul in care um om se poate curata de pacat si apropia de Dumnezeu. Mantuire inseamna si vindecare - si este un proces. Numai Dumnezeu stie in ce stadiu al acestui proces ne aflam fiecare. |
Pierderea mantuirii inseamna pierderea posibilitatii de a ajunge la asemanarea cu Dumnezeu. Iar aceasta posibilitate se pierde prin pacat. Omul mantuit este cel care a parcurs drumul de la chip la asemanare.
Mantuirea este, pe de-o parte, expresia iubirii dumnezeiesti pentru om, iar pe de alta, raspunsul omului la aceasta iubire. Mantuirea este totodata atat dar cat si rasplata, pentru ca Dumnezeu este Iubire si Dreptate. Este dar, deoarece Hristos ne-a deschis tuturor calea mantuirii prin moartea si invierea Sa. Este rasplata, pentru ca nu toti oamenii raspund in mod egal la iubirea Sa. |
Citat:
Frate Mihnea, am spus de la inceput ca va starni controverse intre NP. Nu ma refeream la ce credem noi, ortodocsii si catolicii. Pentru ca ei sunt cei ce se cred deja ... mantuiti |
Citat:
|
Citat:
Mantuirea este un dar, nu o rasplata cum cred unii. Omul prin propriile puteri nu se poate mantui, sangele lui Hristos e prea scump pentru a putea fi "cumparat" si de aceea Dumnezeu il ofera in dar. Cineva spunea ca motivul pentru care e posibil ca prin jertfa unui singur Om sa fie salvati toti ce se incred in El e faptul ca acel Om e mai scump in ochii lui Dumnezeu decat toti oamenii luati la un loc. Termenul de a pierde mantuirea e incorect, mai corect este "de a i se lua inapoi mantuirea". Raspunsul este ca nu o poti pierde(ca sa folosesc terminologia ta). Daca Dumnezeu ti-a dat-o in dar nu ti-o va lua inapoi. Problema care o ridica cei care considera ca se pierde e faptul ca "pai dc e mantuit poate sa faca ce vrea ca e mantuit in continuare". Dar problema nu se pune asa, omul mantuit e un om schimbat, va asculta de Dumnezeu si va trai in consecinta. Pavel subliniaza foarte frumos lucrul acesta "traiesc dar nu mai traiesc eu ci Hristos traieste in mine...". |
Citat:
|
Citat:
|
,,stairway to heaven"
Motto:
http://www.crestinortodox.ro/editori...tei-70407.html TITLU:,,Căci umblăm prin credință, nu prin vedere" ,,Întorcându-mă, cu toată luarea-aminte, înăuntrul sufletului meu și luând seama la mersul omului nevăzut, mă încredințez din experiență că nu-L iubesc pe Dumnezeu, nu am dragoste pentru aproapele, nu cred în nimic din cele ce țin de religie și sunt plin de mândrie și de iubire de sine. Toate aceste păcate grele le găsesc într-adevăr în mine, atunci când îmi cercetez în chip amănunțit simțurile și faptele mele: 1. Nu-L iubesc pe Dumnezeu. Căci, dacă L-aș iubi, m-aș gândi mereu la El cu o bucurie pofnită din adâncul inimii. Orice gând despre Dumnezeu mi-ar aduce în suflet o plăcere deosebită. Dimpotrivă, eu mă gândesc mult mai des și cu mai multă desfătare la cele pământești, pe câtă vreme cugetarea despre Dumnezeu nu-mi pricinuiește decât greutate și uscăciune. Dacă L-aș iubi, atunci convorbirea cu El, care se săvârșește în vremea rugăciunii, m-ar hrăni, m-ar mulțumi și m-ar duce către o neîntreruptă legătură cu El. Dimpotrivă, eu nu numai că nu mă desfăt în rugăciune, ci simt o greutate tocmai în timpul când mă rog: mă lupt cu plictiseala, slăbesc din pricina trândăviei și sunt gata să mă îndeletnicesc, cu mai multă plăcere, cu orice alt lucru mai mărunt, numai ca să scurtez sau să pun capăt rugăciunii. În ocupațiile mele deșarte timpul trece pe neobservate, dar în îndeletnicirile cu lucrurile dumnezeiești, când mă aflu în prezența Lui, orice ceas mi se pare un an. Cel ce iubește pe cineva se gândește neîncetat, în tot cursul zilei, numai la ființa care îi este dragă. Și-o închipuie, își face griji pentru ea și, în orice îndeletnicire, scumpul său prieten nu-i iese din gânduri. Pe câtă vreme eu, în timpul celor douăzeci și patru de ore, de abia dacă găsesc un ceas ca să mă cufund în adâncurile cugetării de Dumnezeu și să mă înflăcărez de dragostea Lui. Iar restul de douăzeci și trei de ceasuri le așez cu plăcere și cu toată râvna pe altarul idolilor patimilor mele!… În vorbirile despre lucrurile nefolositoare, despre chestiunile neînsemnate pentru suflet, eu sunt treaz, simt plăcere, iar în discuțiile despre Dumnezeu sunt uscat, plictisit și trândav. Și chiar atunci când, uneori, sunt atras, ne-vrănd, spre convorbirile dumnezeiești, caut să trec mai repede la conversațiile care îmi măgulesc patimile. Sunt stăpânit de o neobosită curiozitate să aflu ceva nou în legătură cu dispozițiile guvernului și cu evenimentele politice. Sunt biruit de dorința să dobândesc cât mai multe cunoștințe în științele lumii, în artă, în economie, în timp ce învățăturile Legii Domnului, cunoștințele despre Dumnezeu, despre religie nu lasă nici o urmă în mine, nu-mi hrănesc sufletul. De aceea socot că toate aceste îndeletniciri, departe de a fi niște ocupații de seamă în viața unui creștin, nu sunt decât niște chestiuni lăturalnice și de prea mică însemnătate, de care ar trebui să mă ocup numai în timpul liber, când nu am altceva mai bun de făcut. Apoi, dacă dragostea de Dumnezeu se cunoaște după împlinirea poruncilor Lui – căci El însuși spune: „Dacă Mă iubiți, veți păzi poruncile Mele “, iar eu nu numai că nu păzesc poruncile Lui, ci îmi dau prea puțină silință să le împlinesc -, atunci trebuie să recunosc cu adevărat că eu nu-L iubesc pe Dumnezeu… Aceasta o întărește și Sfântul Vasile cel Mare, când spune: „Dovada că omul nu-L iubește pe Dumnezeu și pe Hristosul Său este faptul că el nu îndeplinește poruncile Lui.” 2. Nu am dragoste pentru aproapele, căci departe de a mă hotărî, potrivit Evangheliei, să-mi pun sufletul pentru binele aproapelui, eu nu-mi jertfesc nici măcar cinstea, fericirea sau liniștea în folosul fratelui meu. Dacă l-aș iubi ca pe mine însumi, așa cum poruncește Evanghelia, atunci nenorocirea lui m-ar durea și pe mine, iar fericirea lui m-ar umple și pe mine de bucurie. Pe câtă vreme eu, după ce ascult cu mult interes povestirile ce privesc nenorocirile aproapelui, nu mă întristez, nu-mi frâng inima de durere, ci stau nepăsător sau, ceea ce e o vină și mai mare, simt parcă o plăcere când aud astfel de istorisiri. Pe deasupra, nu acopăr cu dragoste faptele rele ale aproapelui, ci le răspândesc și le osândesc. Bunăstarea, cinstea și fericirea lui nu mă înveselesc ca și cum ar fi ale mele proprii, ci, ca orice lucru cu desăvârșire străin de mine, nu trezesc în sufletul meu nici un simțământ de bucurie, ci, dimpotrivă, stârnesc în inima mea un fel de zavistie sau chiar dispreț. 3. Nu cred în nimic din cele propovăduite de religie, nici în nemurire, nici în Evanghelie. Dacă aș fi fost cu adevărat încredințat și aș fi avut o credință tare că, fără nici o îndoială, dincolo de mormânt este o viață veșnică, cu o anumită răsplată pentru faptele săvârșite pe pământ, atunci m-așfi gândit fără încetare la ceea ce mă așteaptă. Un simplu gând spre nemurire m-arfi înspăimântat și mi-așfi trăit viața aceasta ca un pribeag, care e mereu gata să intre în patria cerească. Dimpotrivă, eu nici nu-mi pun problema veșniciei, iar sfârșitul vieții de aici îl socot cape capătul existenței mele. Uneori, un gând tainic se cuibărește în mintea mea: cine știe ce poate fi după moarte? Și chiar dacă spun că eu cred în nemurire, o zic numai cu mintea, iar inima rămâne într-o puternică încredințare în cele vremelnice, ceea ce o dovedesc fățiș toate faptele mele și necontenita grijă pentru o mai bună întocmire a vieții mele trupești. Dar dacă Sfânta Evanghelie, care este cuvânt dumnezeiesc, ar fi fost primită în inima mea cu credință, m-așfi ocupat mereu de ea, m-așfi desfătat cu citirea ei, ba chiar o simplă privire aruncată asupra ei ar fi deșteptat în mine o adâncă evlavie, înțelepciunea, fericirea și iubirea care sunt cuprinse în paginile ei m-arfi umplut de bucurie, iar eu m-așfi desfătat cu învățăturile Legii Domnului zi și noapte, m-aș fi hrănit cu ele cum te hrănești cu pâinea cea de toate zilele și aș fi purces din toată inima la împlinirea pravilelor ei. Nimic din cele pământești n-ar fi fost în stare să mă abată de la această hotărâre. Și, cu toate acestea, chiar dacă mai ascult sau mai citesc din când în când cuvântul Domnului, o fac fie la nevoie, fie dintr-o curiozitate științifică. Și, fiindcă în asemenea împrejurări nu mă pot adânci cu cea mai mare luare-aminte în duhul Evangheliei, simt că mă cuprind o uscăciune, o lipsă de interes și, ca și cum m-aș afla în fața unei cărți obișnuite, rămân fără nici o roadă și sunt gata, ba chiar bucuros, s-o schimb pe orice carte lumească, pe care o citesc cu mai multă plăcere și în care găsesc mai multe lucruri pline de noutate și de interes. 4. Sunt plin de mândrie și de iubire de sine. Toate faptele mele dovedesc următorul lucru: ori de câte ori găsesc în mine ceva bun, doresc să-l scot la iveală, ca să mă proslăvesc în fața altora sau să mă îndulcesc în launtrul meu. Deși, în afară, arăt o oarecare smerenie, totuși în sinea mea îmi pun toate faptele pe seama propriilor mele puteri și mă socot, față de ceilalți, cel mai bun sau, cel puțin, nu mai rău decât ei. Dacă văd la mine un neajuns, caut să mi-l îndreptățesc, să-l acopăr cu o aparentă necesitate sau nevinovăție. Mă supăr pe cei care nu mă respectă și îi socotesc niște nepricepuți, care nu știu să prețuiască oamenii. Mă laud cu binefacerile mele, cârtesc și mă bucur de nenorocirile vrăjmașilor mei, iar înfrângerile suferite în lucrările începute de mine mă necăjesc. Și, chiar atunci când îmi dau silința să fac ceva bun, am în vedere ori lauda, ori folosul meu trupesc, ori mângâierea ce vine din partea lumii. Într-un cuvânt, eu cioplesc mereu în mine însumi un idol propriu, în fața căruia săvârșesc o neîntreruptă slujbă, căutând în toate faptele mele fie o plăcere pentru simțuri, fie o hrană pentru patimile și poftele mele iubitoare de desfătări. Din toate cele înșirate până aici, văd că sunt mândru, neînfrânat, lipsit de credință, neiubitor de Dumnezeu și urător de aproapele. Ar putea fi o stare mai păcătoasă decât aceasta?" ,,Căci Hristos, încă fiind noi neputincioși, la timpul hotărât a murit pentru cei necredincioși" |
Mantuire de ce?Ia puneti-va intrebarea asta...Nimeni nu poate spune ca e mantuit pana cand nu a scapat de Iad.Mantuirea fata de Iad nu se certifica decat la judecata, ori aceasta e dupa moarte.
|
Aproape orice om crede nestramutat ca el se va mântui. Paradoxal, acesta este tocmai semnul faptului ca îl asteapta osânda, dupa cum credinta ca vei fi osândit e semnul ca te apropii de mântuire. Cei care într-adevar s-au mântuit, sfintii, credeau toata viata ca se vor osândi.
Credinta ca ne vom mântui e o simpla proiectie a imaginatiei noastre egoiste de a crede ca Dumnezeu sau universul (pentru ca si ateii sunt încredintati ca vor avea o soarta buna) ne e dator cu ceva. Omul care într-adevar vrea sa se mântuiasca pune cruce vietii sale pe pamânt, face totul ca sa dobândeasca ceea ce doreste, sacrifica totul, indiferent ca e vorba de relatii, familie, cariera etc si mai greu chiar de atât, traieste în fiecare secunda cu trupul si mintea rastignita. Si din acest sacrificiu permanent se naste frica de Dumnezeu, nemultumirea si ura de sine, convingerea ca vom merge în iad. Multumirea de sine e semnul unei caderi sau împietriri duhovnicesti (vorba unui parinte). |
De acord , aceasta 'siguranta' si multumire de sine este semn al osandei ce ii asteapta.In special multumirea de sine.Infioratoare va fi ziua mortii pentru multi din acestia, crezandu-se mantuiti gasindu-se in Iad...
|
re
nu poti pierde ceea ce nu ai, Mantuirea ti se da doar dupa moarte, tot ce poti face e ca intre bine si rau sa alegi foarte bine, si chiar si atunci nu vei face ceva pentru care sa meriti un bonus, ci pentru ca ai facut ceea ce oricum erai dator sa faci Hristos te va Mantui.
colegii nostri neoprotestanti confunda mantuirea obiectiva cu mantuirea subiectiva, Mantuirea Subiectiva este dobandita prin jertfa lui Hristos pe cruce si inseamna practic ca Mantuitorul , la fel ca Adam a fost un prototip al umanitatii, si a cuprins virtual toata umanitatea. Pana aici ne intelegem cu ei. Acum vine partea interesanta, mantuirea subiectiva reprizinta modul in care noi ne impropriem ceea ce Hristos a obtinut pentru noi. Hristos a zis Nu tot cel ce imi zice Doamne Doamne, va intra in imparatia cerurilor. Adica... credinta nu e suficienta. Dar credinta tine de inteligenta emotionala nu de intelect cum incercati voi sa spuneti. am o singura rugaminte, macar daca rataciti nestiind scripturile nu mai luati si pe altii. Hristos spune orb pe orb nu poate conduce ca vor cadea amandoi in groapa. |
Citat:
|
Oare de ce trebuie sa se plece de la o intrebare cu iz sectar,ca sa se ajunga la aceste frumoase marturisiri ortodoxe care le-ati facut toti.
Chiar e nevoie mereu de un ferment acid ,impotriva caruia sa se vorbeasca ,pentru a se ajunge la un dialog adevarat? |
Citat:
|
Citat:
Cautam textul asta in versiune digitala. |
Nu va inselati absolut deloc
@Fani71>Ati recunoscut perfect.Am pus ghilimele dar (scuza papetica>eram in graba)nu ma apucat sa nominalizez si cartea.Ar trebui sa-l citim mai des(parerea mea).Subsemnatul al trebui sa-l citeasca si mai des.
Bye |
Citat:
|
Citat:
"Acestea am scris vouă, care credeți în numele Fiului lui Dumnezeu, ca să știți că aveți viață veșnică". Deci din spusele tale Ioan le dadea sperante false. Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Deci... Citat:
E moca, daca vrei sa o iei asa. Insa ceea ce va scapa voua din vedere este bilantul final, cand se numara talantii. Citat:
Voi confundati niste schimbari morale de suprafata, care se pot face in definitiv si fara asistenta crestina cu schimbarile autentice care le produce Harul. Dar voi neavand Harul si necunoscandu-L niciodata, va rezumati la aspectele morale de suprafata. Citat:
Dar de pacatos, ai fost, acum nu mai esti, inainte faceai, acum nu mai faci... Citat:
|
Citat:
Citat:
Hai sa presupunem ca sunt indeplinite conditiile, fiind vorba de un ortodox, nu de un NP. Sfantul Apostol Ioan scria ortodocsilor din aceea vreme si le zicea: Eu v-am scris cu un scop clar: ca voi sa stiti ca aveti viata vesnica. Acei ortodocsi carora le scria erau vii, erau in viata. Deci in viata fiind puteau sa stie ca au viata vesnica. Nu doar dupa moarte. P.S. Te rooog nu-mi spune ca destinatarii epistolei erau Biserica Primara si noi astazi nu mai suntem si...Adica, am pretentii de la tine, asta vreau sa zic :). |
Citat:
Citat:
Citat:
Cel mai probabil nu esti nascut din nou si de aceea nu intelegi, la fel cum nici Nicodim nu intelegea cand Hristos ii vorbea despre nasterea din nou. Citat:
Citat:
|
Pentru a nu pierde mantuirea, Parintele Cleopa spunea ca ... cel mai bun dascal este moartea... moartea... moartea... si nu vei gresi. In orice clipa daca omul s-ar gandi ca este trecator prin viata, poate n-ar gresi.
|
Citat:
|
Adevarat, Lacrimi!
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Gandeste-te la moarte si nu vei gresi. Incearca... si vei intelege filozofia adanca...
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 12:51:12. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.