![]() |
Dialog BOR - Biserica Catolica
Desi sunt numeroase voci care se opun dialogului intre Biserica Ortodoxa si Biserica Catolica, dialogul este calea pentru a se afla modalitatile concrete si actuale ale regasirii unitatii intre rasarit si apus.
Dupa etapa eliminarii Bisericii Greco-Catolice din Romania sub regimul comunist, a urmat recunoasterea existentei acesteia - avand drept consecinta si o serie de revendicari imobiliare atat de la statul roman cat si de la BOR, uneori insotite si de tensiuni intre comunitatile ortodoxe si greco-catolice din Transilvania. Actualmente multe dintre aceste divergente s-au clarificat, situatie care usureaza reluarea dialogului, in general intre BOR si Biserica Catolica din Romania, si in special intre BOR si Biserica Greco-Catolica din Romania. In aceste zile este remarcata prezenta in Romania a Cardinalului Leonardo Sandri, responsabil cu Bisericile Rasaritene Catolice dar si un important membru in comisiile de dialog international intre BC si Bisericile Ortodoxe. Iata cateva reactii la vizira Cardinalului Sandri in Romania: http://www.basilica.ro/ro/stiri/comu...ooperarii.html http://www.basilica.ro/ro/stiri/prea...do_sandri.html Despre cariera bisericeasca a Cardinalului Sandri: http://www.bru.ro/blaj/vizita-cardin...ile-orientale/ |
Un interviu, mai vechi, cu ambasadorul roman pe langa Sfantul Scaun al Vaticanului:
http://vatican.mae.ro/index.php?id=33&lang=ro&id=87904 |
Da, alaltaieri a fost o zi specială pentru parohia mea. Prima vizită pe care cardinalul a făcut-o dupa aterizarea sa a fost la parohia noastră (Sf Vasile cel Mare din București), unde s-a făcut un Te Deum. Nu avem în fiecare zi posibilitatea să întâmpinăm un prinț al Bisericii, mai ales unul cu rang atât de înalt. El este coordonatorul Bisericilor Greco-Catolice din întreaga lume, precum și a altor Biserici Catolice Particulare de tradiție non-bizantină non romană (siro-malabreză, melkită, etc).
Probabil că microscopica noastră biserică Sf cel Mare, care mai nou funcționează ca și "catedrală vicarială" a fost vizitată pentru a vedea cum merge treaba la fostul protopopiat al Bucureștiului și Ungrovlahiei, recent ridicat la rang de vicariat și condus de PS Mihai Frățilă: este cel mai tânăr episcop al Bisericii Universale. Un alt motiv al vizitei ar putea fi acela de a trage o concluzie la trecerea a 5 ani de la ridicarea Bisericii Române Unite de la rangul de mitropolie la cel de arhiepiscopie majoră, care este imediat inferior celui de patriarhie. A fost una dintre primele acțiuni ale Sf Părinte Benedict. Ceea ce m-a surprins puțin a fost lipsa PF Lucian, întâistătătorul Bisericii noastre, atât la întâmpinarea înaltului oaspete, cât și la vizita la Palatul Patriarhiei BOR. Dar, având în vedere că PS Mihai Frățilă este vicarul său (vicar al Blajului), se poate spune că l-a reprezentat. |
Citat:
|
Eh, nu te mai lega si tu de fiecare cuvintel. A facut si el o paralela cu nobilimea.
|
Cardinalilor (și, uneori, episcopilor) li s-a spus adesea "prinți ai Bisericii". Papa, fiind cap al Sfântului Colegiu al Cardinalilor și cap al episcopatului, ar corespunde funcției de "împărat al Bisericii", deși asemenea sintagmă nu este folosită. Mai folosită este aceea de vicar sau locotenent al lui Cristos pe pământ, fapt care arată că are cel mai înalt rang în Biserică, după Isus.
|
Citat:
Deci nici macar in Biserica Catolica si pur si simplu „in Biserica”. Mai zi ceva! Normal ca fiecare are dreptul sa se dea mare cat vrea dar si noi avem dreptul sa ne crucim. :1: |
Citat:
Sper sa rezistam ispitei de a imita. Noi ortodocsii avem un singur Imparat: pe Iisus Hristos. |
Da, asa este, in mare. Ce nu inteleg eu este cintarea arhiereilor la intrarea lor fastuoasa pe la parohii
aia cu... "...si arhiereeeeul noooostru!" Nu prea inteleg de ce ii ridicam in slavi ca pe niste celebritati lumesti cind ne viziteaza bisericile cu mare pompa... Unde-i modelarea smereniei in asta? si de ce trimitem oare celor incepatori niste mesaje eronate despre ortodoxie ca duhovnicia ar veni si s-ar manifesta prin nu stiu ce minuni odata cu rangul? ..cind de fapt in Ortodoxie ESTE EXACT PE DOS!(cei din urma vor fi cei dintii)...aici este marea diferenta intre noi si catolici |
Andrei, iti voi raspunde printr-o paralela: am vazut-o pe regina Danemarcei, Margareta a II-a, intr-un film despre Casa Regala, in care explica de ce i se intinde covorul rosu. Ea explica: nu ei, ca persoana, i se intinde covorul rosu, ci Danemarcei, pe care o reprezinta.
La fel cu arhiereii: ei reprezinta Biserica. Smerenia arhiereului o vede Dumnezeu, privind in sufletul acestuia. In BO toti episcopii sunt egali intre ei; iar ca oameni la fel de pacatosi ca si ultimul pacatos. Functia, pe care o au, reprezinta obligatie de care trebuie sa se achite, nu motiv de mandrie. Harurile le da Dumnezeu fiecaruia individual, in functie de gradul de sfintenie, la care a ajuns. Petnru asta nu-ti trebuie nici functii, nici grade. Citeste Patericul Lavrei Pesterilor, si vei vedea ce haruri deosebite au primit oamenii simpli, dedicati lui Dumnezeu. Din pacate, lipsa acestor haruri, lipseste si Biserica de vigoarea pe care a cunoscut-o in vechime. Dar vasele cu Duh Sfant s-au cam golit, tocmai din lipsa celor, care prin sfintire, le-ar putea umple din nou. In conditiile lipsei de har, cei din urma vor fi mai mari decat cei dintai, caci unde s-a inmultit pacatul, a sporit si harul; dar nu concomitent in acelas om, ci in oameni diferiti. |
Citat:
De fapt, aici este vorba despre o rugaciune si una chiar frumoasa: "Pe stapanul si arhiereul nostru, Doamne il pazeste Intru multi ani". Rugaciunea / cantarea aceasta este in uz atat in Biserica Ortodoxa, cat si in Biserica Greco-Catolica din Romania. Mai nou am impresia ca si Romano-Catolicii din Romania intampina pe ierarh cu acest imn. |
Citat:
|
Daca nu ar fi existat dialog, atunci nu am fi avut Conferinte si comisii ecumenice. Dialogul nu presupune si unirea dintre cele doua Biserici.
|
Citat:
|
Citat:
Frumoooooooooooooooos! spus!!! Oamenii mici nu au avut NICIODATA treaba cu conflictele de dogme sau de bani(mai ales) a celor mari ce profund! SCHISMA s-a produs intre cei mari in timp ce poporul sute de ani habar nu avea ce se petrece(nici acum nu stie si nu-l intereseaza tehnicalitatile astea) si UNIREA tot la nivel inalt de care iar nu avem nici un habar SI NU VREM SA AVEM, deoarece inima crestinului este la mintuirea lui si a familiei, la sapa, munca multa, grija zilei de miine si ce pune pe masa la copii, educatia lor si nu are treaba cu politica si alte mizerii tesute cu fir de aur. |
Citat:
|
Pe pământ avem o Biserică Luptătoare (Ecclesia Militans) care este în comuniune cu cea cerească. Cele de jos sunt oglindă ale celor de sus. Așa cum sus avem o ierarhie, așa avem și jos. Împrejurarea că toți oamenii sunt egali în demnitatea lor umană și în toți este chipul lui Dumnezeu nu înseamnă că toți sunt egali în rang sau că nici nu ar trebui să exsite ranguri. Când vom auzi că în Cer s-au desființat rangurile, atunci vom introduce democrația și egalitarismul și în Biserică.
Deci, primat în onoare are mai întâi corpul sacerdotal, format din cei sfințiți prin Sf Taină a hirotoniei. Apoi vine corpul celor consacrați (călugări și călugărițe) și, în sfârșit, corpul laical, a celor chemați să îl aducă pe Domnul în Cetate și în legile ei. Aceasta este și ordinea pomenirii lor la ectenie. Ca și conducător al unei dieceze (eparhii), episcopului i se cuvine cel dintâi loc (=rang, onoare, demnitate) în Biserica sa particulară. Importanța episcopului pentru Biserică nu poate fi îndeajuns subliniată. Acolo unde este episcopul, acolo este Biserica. El este căsătorit mistic cu eparhia sa. Este Cristos în eparhia sa, iar acest lucru e nu numai simbolic, ci suficient de real încât, dacă cineva nu este în comuniune cu episcopul său, nu poate fi în comuniune cu Cristos. De aceea este și atât de grav gestul uneia din mănăstririle atonite de a nu-și mai pomeni episcopul la ectenie: este un gest schismatic (mă rog, o "schismă a schismei" din punct de vedere catolic), iar asemenea lucruri nu vin de la Dumnezeu. De aceea ne adresăm episcopului așa cum ne adresăm lui Cristos și îi spunem "stăpâne !". Un pic de smerenie nu ar strica ! |
Citat:
Ce rang, ce demnitate, ce onoare cind eu cu ochii mei il vad indesindu-se cu salam in Postul Sf Petru/Pavel?..statea linga mine in avion ( sau o dam pe vorba aia" Baba calatoare nu are sarbatoare" :))) ce sa mai subliniezi aici?...ca sa nu mai vorbim de nenumaratele scandaluri de natura predatoriala sexuala mai ales la BC Sau facem referire la ce spune Anca care cauta justificari si spune: "Smerenia arhiereului o vede Dumnezeu, privind in sufletul acestuia"..deci tot sufletul, indiferent de ce faci Atunci oamenii slabi de unde sa-si mai aleaga modele de viata si mai ales de COMPORTAMENT? |
Citat:
În BC, toți episcopii și preoții pentru care există probe suficiente asupra dezordinilor sexuale incompatibile cu statutul lor de căsătoriți cu Cristos au fost reduși la starea laicală. P.S: ce este "natura predatorială" ? |
Citat:
|
Citat:
În schimb, nu am auzit de laicizări ale preoților și episcopilor ortodocși din astfel de motive, de unde înțeleg că niciun preot sau episcop ortodox nu are și nu a avut vreodată probleme cu porunca a șasea. |
Citat:
De caterisiri si laicizari (ale preotilor sau celor de rang inferior arhiereilor) doar daca nu vrei nu auzi. Spre exemplu ultimul caz al smintitului de la patriarhie. Fusese exclus din monahism si caterisit inainte de de a afla presa despre el. Alt caz de la Cluj, cand tot un smintit a fost filmat. A aparut un comunicat al arhiepiscopiei in care era precizat faptul ca a fost laicizat. De fiecare data se cateriseste persoana in cauza. Alt smintit din arhiepiscopia Tomisului a fost caterisit (asta insa o afli si din presa, probabil si-au calcat pe inima si au mentionat pedepsirea sa.) Sigur ca nu de fiecare data apare in presa, pentru ca nu aduce audienta, dar daca urmaresti comunicatele episcopiilor/arhiepiscopiilor se vede ca se iau masuri. Totusi sunt destule mentiuni in presa despre caterisirea faptasilor. Doar un simplu search pe google si gasesti raspunsul. Doar daca nu vrei nu vezi masurile luate. Ba mai mult la noi sunt episcopi care iau masuri aspre chiar si pentru abateri minore. Oricum nu intru in detalii aici, e deja alta mancare de peste. |
Deilogul dintre Biserica Catolica si Bisericile ortodoxe (inclusiv BOR) se desfasoara in cadrul Comisiei internationale mixte de dialog teologic.
Documentul de la Ravenna este acum punctul de pornire pentru dialogul referitor la autoritate si sinodalitate in Biserica: http://www.vatican.va/roman_curia/po...avenna_en.html |
nu stiu ce sa spun ca si istoria noastra a Romaniei spune ca anumiti Sfinti Romani siau dat viata dupa ce Maica Tereza iau ucis pentru credinta lor.Ce credeti despre acesti Sfinti?Vi se pare normal sa le ia viata daca siau marturisit credinta?Greco catolicii au persecutat anumiti romani ortodocsi care au devenit pentru azi martiri.Dar azi sper sa nu mai fie asa pentru ca oameni ortodocsi care siau marturisit credinta ar trebui sa fie lasati liberi.Eu zic ca da se poate sa fie dialog cu BOR
|
Andrei, cati ani ai tu ?
Daca ai mai putin de 12, exista o scuza pentr enormitatea pe care ai scris-o mai sus. Daca nu, nu. |
despre primat iata ce s-a discutat la Ravena:
În ce privește primatul la diversele niveluri, dorim să afirmăm următoarele: 1. La toate nivelurile primatul e o practică ferm întemeiată în tradiția canonică a Bisericii. 2. În timp ce faptul unui primat la nivel universal e acceptat atât de Răsărit, cât și de Apus, există diferențe de înțelegere cu privire la modul în care trebuie exercitat, precum și cu privire la fundamentele lui scripturistice și teologice. 44. În istoria Răsăritului și Apusului, cel puțin până în secolul IX, o serie de prerogative au fost recunoscute protos ului sau capului (kephale), întotdeauna în contextul sinodalității și potrivit condițiilor timpului, la fiecare din nivelurile bisericești instituționalizate: în plan local, episcopului ca protos al diecezei lui față de prezbiterii și poporul său; în plan regional, protos ului fiecărei mitropolii față de episcopii provinciei și protos ului fiecăreia din cele cinci patriarhii față de mitropoliții jurisdicției fiecăruia; iar în plan universal, episcopului Romei ca protos între patriarhi. Această distincție de planuri nu diminuează egalitatea sacramentală a fiecărui episcop sau catolicitatea fiecărei Biserici locale. |
Frate ERETHORN ce te deranjeaza la Andrei?Faptul ca spune adevarul?Asa este romanii in ardeal au fost persecutati de catolici si au murit pentru credinta lor,impodobind astazi sinaxarul Bisericii.
|
Dialog BOR -Biserica Catolica
Nu vad un lucru rau in a dialoga cu Biserica Catolica ,pina la urma nu avem cite un Dumnezeu pentru fiecare Confesiune .Dumnezeu este unic si ne rugam ,fie Roman ,fie Catolic fie alta religie la acelas Dumnezeu si nu religia ne mintuieste ci credinta noastra .Dumnezeu sa ne dea suficienta intelepciune ca pina la urma sa fim uniti in aceias credinta .
|
:1:Credinta daca nu este dreapta nu ne mantuim,chiar daca "avem"un Dumnezeu!
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Deci Maica Tereza a omorat ortodocsi. Asa spun cartile de mai sus. Maica Tereza: http://en.wikipedia.org/wiki/Mother_Theresa :39::39: Si cred ca autrorul Ghidului crestinului ortodox este Pr Vasile Raduca, nu Radulescu. |
Citat:
|
Citat:
|
Andrei, cred ca nu din rautate ai facut greseala de care vorbim acum.
Tu te refereai la Maria Tereza, imparateasa, nu la Maica Tereza (desi nici Maria Tereza nu a "omorat ortodocsi" mai mult decat Stefan cel Mare a "omorat catolici"). Dar aceasta greseala ar trebui sa-ti dea de gandit; citeste de trei ori, gandeste de doua ori, si vorbeste o data. |
Ia dovedeste frate cum a ucis Stefan cel Mare catolici!
|
Citat:
|
Mihnea,se pare ca ai o placere in a ironiza inexactitatile altora.Nu era mai simplu sa spui ca este vorba de Maria Tereza,imparateasa Austriei si nu de maica Tereza?
|
Daca este dialog poate se mai merita de incercat, dar daca este monolog ca pana acum nu are rost... epierdere de timp.
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 00:06:36. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.