![]() |
Principiul dublului efect
Nu sunt deloc rare situațiile în care o aceeași acțiune are două (sau mai multe) efecte, dintre care unul bun și unul rău. Sunt aceste acțiuni (sau omisiuni) bune sau rele ? Cum putem rezolva asemenea dileme ? Teologia morală catolică ne oferă un instrument de mare preț în judecata morală a unor asemenea situații: este Principiul Dublului Efect.
În ordine istorică, probabil că primul teolog care vorbește despre acest lucru este Thomas Aquinas, care, în Chestiunea 64 (Summa, partea a II-a), studiază situațiile în care apărarea de o agresiune este legitimă. Vom vedea că această doctrină de morală generală se aplică în multe alte situații. Noua Enciclopedie catolică numește patru condiții care fac ca un act cu două efecte: unul bun și unul rău să fie licit din punct de vedere moral: 1) Actul însuși trebuie să fie moral bun sau moral indiferent 2) Autorul actului trebuie să nu vizeze în mod pozitiv producerea efectului rău. Observație: deosebim "voința comisivă" de "voința permisivă", deosebire care în limbajul dreptului penal se exprimă prin intenție directă versus intenție indirectă, subiect care merită dezvoltat într-un topic separat 3) Efectul bun trebuie să decurgă din acțiune cel puțin la fel de prompt (în termeni de cauzalitate, nu de timp) precum efectul rău. Cu alte cuvinte (și simplificând puțin): efectul bun trebuie să își afle cauza în acțiunea însăși și nu în efectul rău al ei. 4) Efectul bun trebuie să fie suficient de dezirabil pentru a compensa și depăși efectul rău. Este atentatul terorist cu bombe un lucru bun sau un lucru rău ? Potrivit a ceea ce susțin teroriștii, face parte din metodele permise într-un război. Efectul bun ar fi descurajarea părții care este percepută drept agresor. De exemplu, întrucât statul evreu este agresor în Fâșia Ghaza, plasarea de bombe în autobuzele israeliene ar fi licită moral, constând, de fapt, în luptă pentru o cauză justă de apărare. Așa să stea lucrurile oare ? Ia să judecăm prin prisma Principiului Dublului Efect. Așadar, o aceeași acțiune (atacul terorist) are un rezultat presupus bun (determinarea statului Isrealian de a ezita în politica sa agresoare) și un efect recunoscut drept rău: omorârea de civili care nu au nici cea mai mică legătură cu agresiunea israeliană și care treceau și ei pe acolo. Respectă atacul terorist toate cele 4 condiții ? Nu, nu respectă, deoarece încalcă principiul al doilea: efectul rău decurge ca intenție directă din acțiunea teroristă. Să luăm alt exemplu. O femeie însărcinată este în iminență de ruptură de trompă uterină, deoarece sarcina nu este plasată în uter, ci la nivelul trompei. Intervenția constă în scoaterea respectivei trompe, ceea ce, din păcate, înseamnă întreruperea unei vieți. Avem o acțiune: intervenția chirurgicală, cu două rezultate: salvarea vieții mamei și întreruperea vieții copilului. Este asemenea operație licită moral sau nu ? Studiind pe rând cele 4 condiții, vom vedea că ea corespunde principiului Dublului Efect. Nu același lucru se poate spune în cazul unui avort, chiar dacă ar fi vorba de risc maternal, din aceleași motive care se subordonează acelorași reguli de morală generală ca în cazul bombardamanetului tactic versus bombardament terorist. |
Nu prea am inteles conditia a treia. Ati putea explica?
Interesant! Totusi, jos palaria in fata rationalismului occidental, in unele privinte! ;-) |
Citat:
Ei bine, potrivit principiul dublui efect o asemenea acțiune nu ar fi justificată moral, deoarece binele (salvarea a milioane de oameni) nu se va produce ca urmare a acțiunii însăși, ci ca efect al rezultatului rău, care devine cauză intermediară. Să mai observăm că o asemenea acțiune nu respectă nici principiul 1: a administra cianură nu este nici moral bine, nici moral indiferent, ci este moral rău. Acuma, în ceea ce privește raționalismul: rațiunea este, în mod evident, un dar de la Dumnezeu. Este unul dintre cele patru elemente ale asemănării cu El. Rațiunea singură, dacă ar fi nepervertită, ar fi suficientă pentru ca toți oamenii să creadă în creatorul lor. |
Citat:
2 - Hitler stia ca rationamentul sau prinde unui segment masiv de oameni. In spatele acestor convingeri erau adunati ani multi de umilinta si ura fata de evrei, care stapaneau banul si deci puterea, in timp ce munca, eforturile, constiinciozitatea si patriotismul, erau obligatiile tacite ale nemtilor. Si acum, dupa atatia ani de la incheierea celui de-al doilea razboi mondial, nu e de mirare ca mai exista multi simpatizanti ai sistemului nazist. Ce-ar trebui sa le facem? Sa le dam cianura? Dar celor care stapanesc lumea declansand razboaie numai pentru a testa bombe nucleare sau pentru a-si putea testa si vinde armament ultrasofisticat, sau sunt in stare sa-si arunce in aer propriile edificii cu oameni cu tot (de fapt un nonsens, pentru ca ei nu au nici tara nici Dumnezeu), dar in fata carora toti ne "caciulim", desi stim destul de clar ca chiar ei au declansat in istorie toate crizele financiare si sunt vinovati si de aceasta... Oare cine ar avea puterea sa-i... otraveasca??? Si-apoi, este acesta un principiu corect? Nu trebuie sa fim smeriti si sa acceptam tot ce ni se va intampla, murind pentru Adevar si Hristos? Cine ne da dreptul la decizii care sa se bazeze pe proorociri si vedenii? De unde stim noi ca toate aceste nenorociri nu sunt in fond decat salvarea omului si purificarea lui, pentru a ajunge cat mai aproape de Dumnezeu? Repet dilema: daca Dumnezeu ar fi vrut, i-ar fi aparut in duh apostolului Petru sau oricarui dintre apostoli, sau mai multor odata, iar chinurile si moartea Mantuitorului, ar fi fost oprita, chiar daca ar fi fost sa-l omoare ei pe Iuda. Dar... cum ar mai fi devenit... MANTUITOR? Am mai spus-o si cu alte ocazii si ma incapatanez sa o spun: oameni buni, nu ne putem cara crucea cu limuzina de lux. Fara chin si sacrificiu, ce pretentii putem avea sa ne mantuim? |
Apostolul Luca spune in capitolul 22:
47. Și vorbind El, iată o mulțime și cel ce se numea Iuda, unul dintre cei doisprezece, venea în fruntea lor. Și s-a apropiat de Iisus, ca să-L sărute. 48. Iar Iisus i-a zis: Iuda, cu sărutare vinzi pe Fiul Omului? 49. Iar cei din preajma Lui, văzând ce avea să se întâmple, au zis: Doamne, dacă vom lovi cu sabia? 50. Și unul dintre ei a lovit pe sluga arhiereului și i-a tăiat urechea dreaptă. 51. Dar Iisus, răspunzând, a zis: Lăsați, până aici. Și atingându-Se de urechea lui l-a vindecat. Conform principiului dublului efect analizez cele patru conditii enuntate si am in vedere cele doua efecte – unul bun, apararea lui Iisus si cel rau, taierea urechii slugii arhiereului. 1) Actul insusi este bun dpdv moral; 2) Autorul actului nu urmareste in mod special sa produca un rau, ci sa-l apere pe Iisus; 3) Datorita faptului ca au venit sa prinda pe Iisus, actiunea celui care L-a aparat pare indreptatita; 4) Eu consider deci, ca efectul bun compenseaza efectul rau . Si totusi, Hristos vindeca urechea taiata si mustra pe cel care a scos sabia pentru a-L apara. E ceva ce-mi scapa sau am inteles gresit. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
Se observa de aici ca Iisus nu era de acord cu ce a facut Petru, caci l-a certat, i-a aratat la ce se expune facnd aceasta greseala si a anulat efectul loviturii lui Petru, restaurand lucrurile la starea lor initiala. |
Evanghelia dupa Matei - "toti cei ce scot sabia, de sabie vor pieri". (Matei 26,52)
(Acum am observat postarea Dorianei.) |
Citat:
|
Citat:
Nu stiu daca acea incercare de a-l scoate pe Iisus a fost un pacat, cert e ca a fost o greseala, ceva nedorit de Hristos. Persistarea in greseala dupa ce ti s-a spus ca nu e bine se poate numi pacat. Acela a fost un act facut la disperare, iar disperarea vine din necredinta, care este de asemenea ceva nedorit de Dumnezeu, Avand insa in vedere unicitatea si dificultatea incercarilor din zilele acelea, Hristos a avut o mare doza de intelegere fata de ucenicii lui speriati . Si, oricum aceasta nu a fost sigur prima si ultima greseala facuta de ucenicii Lui, insa "dragostea acoperă mulțime de păcate." |
Eu nu am inteles care este rolul acestui principiu; in mintea mea el se suprapune indreptatirii mele de a lua anumite decizii, uneori cautand sa vad eu insami doar binele sau cat mai mult bine.
(Este un rationament primitiv, dar asa percep lucrurile. In coada de peste ramane pt. mine si problema eutanasiei in cazul bolnavilor la care nu se mai simte efectul tratamentului. Sau minciuna folosita cu scopul de a proteja pe cel grav bolnav de eventualul soc la aflarea adevarului.) |
Citat:
|
Citat:
The Catholic Church in Scotland has voiced its concern for a new vaccine designed to eradicate cervical cancer, warning that it may encourage young girls to have sexual relationships, reports Scotland on Sunday. “There are other sexually transmitted diseases besides HPV (Human Papillomavirus) that can be spread by casual sex, and by eliminating one element of risk it might act as a green light for promiscuous behaviour,” said the Catholic Church spokesman. (asta vorbeste de parca avem noroc ca exista bolile sexuale, ca ii mai sperie pe tineri sa faca sex) Pina la urma am inteles ca s-au inteles sa administreze vaccinul (in Scotia) dar fara ca fetelor sa le fie aduse la cunostinta ca vaccinul nu le protejeaza de orice boala sexuala. Citat:
p.s. Nu am nimic special cu BC, sint la fel de anticatolic ca anti-orice-religie. |
Citat:
Un alt exemplu: când Biserica cere farmaciștilor catolici ca, dacă se poate, să nu pună în vânzare anticoncepționale, definind acest lucru ca și cooperare materială la păcat (o acțiune sau omisiune care, fără a fi păcat ea însăși, contribuie la răspândirea răului în lume), înseamnă că acționează în interiorul domeniului ei, al moralei, și nu că dă "sfaturi farmaceutice". Deci, acestea sunt chestiuni morale, asupra cărora Biserica are competență și nu chestiuni medicale, asupra cărora nu are competență. Când Biserica va recomanda o nouă indicație pentru un medicament sau un alt interval de doze, abia atunci vom vorbi despre "sfaturi medicale". |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Indiferent care ar fi motivul, moral sau nu (discutabil, bineinteles) |
Nu, topcat, pentru ca nu recomanda "modificarea de doza" din punct de vedere medical, nu se raporteaza la consecintele medicale, ci la cele morale ale administrarii, sau neadministrarii unui medicament.
La fel cum o lege care interzice propaganda rasista sau eugenia nu se pretinde a fi un act stiintific, ci unul legal / moral. |
Citat:
Unde ai auzit tu sa se sustina ca propaganda rasista sau eugenia ar fi acte stiintifice? Ca sa revenim la subiect, interzicerea avortului are consecinte imediate, astfel incit sa fie indeplinita regula 3? |
Eugenia este o teorie stiintifica, nu una morala. Interzicerea ei, in schimb, desi nu are neaparat un suport stiintific, este o chestiune de morala.
In ceea ce priveste interzicerea avortului - esti in eroare, deoarece actul asupra caruia trebuie sa aplicam criteriul dublului efect este avortul insasi, iar consecinta lui imediata este suprimarea unei vieti omenesti. |
Citat:
N-as vrea sa pornim din nou o discutie despre avort, asa ca ma las pagubas. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 13:30:19. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.