![]() |
Situatie penibila la biserica ortodoxa din lisabona
Nu am mai postat pe acest forum, subiecte si pareri legate de viata cotidiana de pe malurile "Tejului", si sincer, as fi preferat sa o fac, abordand un subiect mai constructiv si folositor comunitatii romanesti din Portucalia.
Dar, dupa cum suntem obisnuiti, viata din Lisabona nu se reduce doar la o poveste de succes visata intr-un crang de salcami. Succesele, problemele, incertitudinile, indoielile, planurile de viitor ajustate aproape zilnic, formeaza tabloul vietii relativ calme pe care o traim in Lisabona. Bucuriile fac si ele parte din acest tablou, si tot ce putem face e sa incercam sa le traim la maxim. De curand, sotia a nascut si putem sa afirmam ca traim cea mai mare bucurie de care am sperat vreodata sa avem parte, in acesta tara . Evident ca, am facut deja toate planurile de viitor pana la 5 ani de acum inainte pentru bebelus. Batalie mare a fost pentru nume, pentru ca toti (bunici, bunice, unchi, matuse, suruori) au facut loby intens pentru a-si impune parerile. In final am preferat sa alegem un nume care sa se poata integra usor in mediul de viata lusitana. Deci cum este evident am decis sa ii punem 2 nume, unul de conotatie romaneasca, si al doilea de conotatie relativ portugheza. Cum suntem ortodocsi, am mers, cum este si firesc la Biserica Ortodoxa din Lisabona pentru a vorbi cu domnul preot Marius Viorel Pop, ca sa ii faca molifta sotiei si sa marcam data pentru botez. Cum stiam din auzite ca domnul preot este mai strict in ce priveste viata religioasa, am intrebat pe diacon (cred eu), preventiv, daca este posibil sa faca molifta sotiei acasa, si daca trebuie sa indeplinim anumite obligativitati sau conditii. Dinsul amabil mi-a raspuns ca nu este cazul si am marcat o zi pt molifta. In ziua marcata, domnul preot Marius Viorel Pop, insotit de diacon (cred eu , pt ca nu il cunosc personal), au sunat la usa si i am poftit in casa. Incepand din acest moment, episodul care urmeaza ce cuprinde atitudinile, modul de abordare a actului religios (pe care l am solicitat dansului), si modul in care am fost tratati, par a fi preluate dintr un film de propaganda comunista destinat unor creduli redusi mintal. Domnul preot Maris Viorel Pop, a intrebat-o pe sotie ce nume are bebelusul, si cand a auzit ca are doua nume, a inceput o pledoarie legata de faptul ca in religia ordodoxa, nu se cuvine si chiar este un pacat ca un copil sa aiba doua nume (referindu-se aici si la problemele viitoare, relative, de integrare in societatea romaneasca, pe care le poate avea copilul, daca ar avea un nume de contatie portugheza ). Elegant, am incercart sa ii explicam ca decizia noastra de a numi copilul cu doua nume, a fost strict luata cu scopul de a facilita viitorul copilului (in termeni de adapatare si integrare) in spatiul portughezo-romanesc. Domnia sa a inceput sa ne explice cum sa schimbam certificatul de nastere portughez, ca este o treaba usoara, si mai ales ca daca am facut deja cererea de acordare a certificatului de nastere la Ambasada Romaniei, Sectia Consulara, el poate interveni si fara probleme poate schimba „cotoarele”. Si tot asa a tinut ideea aceasta cam o ora si ceva, incercand cu toate argumentele sa ne faca sa schimbam numele copilului. Eu am incercat de o maneira politicoasa sa ii explic ca o sa ne gandim, si o sa vorbim cu el ulterior la biserica despre acest subiect. Dansul, vazand ca nu reuseste sa incheie conversatia cu o promisiune din partea noastra, a continuat sa faca molifta sotiei, avand grija in special sa pomeneasca in actul religios doar primul nume a copilului. Sotia nu s-a mai putut abtine, fata acestei atitudini invazive si brutale a domnului preot, si a inceput sa planga si sa il roage sa pomeneasca copilul cu numele lui intreg. Cum este evident domnia sa si a facut meseria neperturbat si ne-a comunicat la sfarsit ca o sa mai vorbim si dus a fost. Ulterior, dupa doua zile l-am sunat pe telefon si am incercat sa ii explic ca nu suntem de acord sa ii schimbam numele copilului, si l-am intrebat daca ar putea sa boteze copilul in religia ortodoxa cu doua nume. De o maniera scurta si la obiect m-a expediat zicand ca el nu face asa pacat. Cam acesta a fost episodul cu domnul preot Maris Viorel Pop, preot la biserica ortodoxa din Lisabona, episod care ne-a lasat perplecsi si revoltati vizavi de aceasta atitudine. Sincer nu stiu sigur daca din punct de vedere a religiei ortodoxe este sau nu corect, ca un copil sa aiba doua nume. Sincer nu stiu daca este corect, ca parintii sa schimbe numele copilului in functie de convingerile religioase ale unui preot. Sincer nu stiu daca este corect, ca dreptul la increstinare la religia ortodoxa, sa fie conditionat de de situatia mai sus expusa. In orice caz incerc sa expun aici acest episod, pentru a vedea mai multe opinii, pentru ca sincer ma simt total pierdut si fara drept de apel, exclus din viata religioasa aici la Biserica Ortodoxa Romana din Lisabona, de care, pana acum am crezut ca apartin. Promit ca am sa ma interesez in Romania daca este posibil, ca un preot sa refuze un act de increstinare pe acest motiv, data fiind situatia si conditiile de acces la religia ortodoxa, din acest oras. Multumesc |
Îmi pare rău pentru cele întâmplate. În mod evident, cei care hotărăsc numele copilului sunt părinții, nu preotul. Preotul poate face anumite recomandări în acest sens, spre exemplu poate recomanda să nu se adopte un nume anticreștin, cum ar fi, spre exemplu, "Iuda Iscarioteanul" sau "Belzebut".
Trebuie observat că nu există un "drept la Botez". În principiu, preotul poate refuza botezul unui copil dacă nu există garanții că va fi crescut în Cristos. În Biserica Catolică au fost cazuri în care s-a refuzat botezul copilului, deoarece atât părinții, cât și nașii refuzaseră să participe la programele de cateheză pentru adulți. Trebuie înțeles că botezul copilului se deosebește în aceasta de botezul unui adult. Un adult care cere să fie botezat, e de presupus că face asta fiindcă crede în Cristos. Dar, în cazul unui copil, părinții și nașii garantează pentru credința lui viitoare. Când asemenea garanții lipsesc, preotul poate amâna botezul copilului (dacă e sănătos) pentru când asemenea garanții vor exista sau pentru când copilul, devenit adult, va dori să își exprime el însuși dorința de a fi botezat. Pe de altă parte, împrejurarea că ați dorit să dați copilului două nume nu este de natură a pune serios la îndoială promisiunea pe care o veți face de a crește copilul ca pe un creștin. Este un motiv absolut ridicol. Dacă ați ajuns la concluzia că preotul stăruie în această atitudine eronată, aveți dreptul de a vă adresa episcopului său, cerându-i să intervină. În Cristos, Domnul nostru, M.D. P.S. Este neobișnuită sintagma "domnul preot". Spunem, în limbaj formal, "(prea) cucernicia sa", ori, în limbaj informal, "părintele". |
Ideal si frumos ar fi ca un crestin sa fie botezat cu un singur nume, dar pana la urma a avea doua nume , nu constituie un impediment pt ca un copil sa fie botezat. Am participat la n botezuri in care copii erau botezati cu doua nume. Preotul in speta da dovada de exces de zel.
Oricum, faceti tot posibilul si nu lasati copilul nebotezat. Pana la urma, se poate ajunge si la preasfintitul espiscop roman ortodox Timotei ( al Spaniei si Portugaliei). |
Eu am primit doua nume tocmai datorita preotului, care a vrut neaparat sa-mi spuna si Florin, pentru m-am nascut in preajma Floriilor, desi mamei mele i-a placut numele Ionut. Oricum, Ionut a ramas...
Lasand gluma deoparte, incearca sa-i aduci argumente biblice (sper sa mai vina si ceilalti forumisti cu altele): Fapte 1, 23 Și au pus înainte pe doi: pe Iosif, numit Barsaba, zis și Iustus, și pe Matia. Ioan 6, 8 Și a zis Lui unul din ucenici, Andrei, fratele lui Simon Petru: Petru mai e numit si Chefa. In VT, vedem iarasi multe exemple de persoane cu mai multe nume sau cu nume schimbate: Iacob in Israel samd. In NT, Saul a devenit Pavel... Vedem ca Insusi Dumnezeu are multe nume: Yahve, Adonai, Savaot, Elohim si altele. |
Citat:
Individul asta ti-a facut sotia sa plinga si sa se milogeasca de el si tu ai stat pasiv, ai asistat la cum sotia ta este umilita si injosita si l-ati lasat sa continue?..iar TU NU AI (RE)ACTIONAT IN NICI UN FEL? Incredibil! ...ce sa zic, in cazul asta va meritati soarta fratilor! |
Citat:
|
Citat:
Ma gandesc ca un om care apartine unei comunitati/vieti religioase s-ar fi sfatuit inainte cu un preot duhovnic, cu nasii, si in orice caz, fie ca ar fi fost sau nu de acord cu sfaturile preotului, macar n-ar fi avut asa un soc cultural pe ultima suta de metri. Eu nu cred ca viata religioasa e doar sa mergem la biserica duminica, ci si sa discutam si sa ne spovedim unui preot, cu care sa avem o legatura, pe care sa il intrebam, cu care sa ne sfatuim, sa ii spunem cam ce am avea de gand etc. |
Citat:
..s-o traga de par zici?...telenovele?...ma suprinde cit de calm a putut sa fie omul asta si sa inghita insultele aduse sotiei si familiei lui...dupa care sa continue banuiesc sa-i frecventeze biserica |
Citat:
Te rog citeaza exact ce insulte a proferat preotul ala ? Vad ca de la post la post ajungem la lucruri tot mai grave, peste inca vreo doua postari o sa citesc ca respectivul parinte a si omorat pe cineva din familia lor :) |
Eu stiu ca unui copil nu i se pun doua nume si explicatia care am auzit-o ar fi pentru ca omul nu are doua suflete; si apoi copilul va fi strigat pe un singur nume...
|
Situatie penibila la Biserica Ortodoxa din Lisabona
Citat:
|
Citat:
Scuze daca am facut o gluma proasta(nu m-am putut abtine). Totusi, sunt de acord ca nu e normal sa i se refuze unui copil botezul in apa din cauza ca are doua nume. |
rabdare ...
Gandesc ca din moment ce ati ajuns intr-o asemenea situatie, poate voia Domnului este alta in ceea ce priveste numele copilului cu care v-a binecuvantat. Toate sunt in voia LUI. Parintele poate a fost dur, voi sunteti incantati si plini de entuziasm, traiti un sentiment nou, sunteti angajati in noi responsabilitati. Va simtiti diferit si deja mult mai responsabili. V-ati simtit lezati din cauza aceasta de opinia parintelui. Dar nu-l asupriti cu judecata voastra. Necunoscute caile Domnului!
Pastrati calm si pace si in familie si in relatia cu Biserica. Rugati-va Domnului sa va dea de veste ce nume a ales EL pentru faptura ce v-a daruit-o. Va sti Domnul cum sa aflati care Ii este voia. Pace in inimi si rabdare! Domnul sa va binecuvanteze familia! |
Ai deschis o discutie delicata , aceea a numelor ... Eu aveam doua nume in certificatul de nastere si preotul nu a considerat numele suficient de "crestine"si a mai dorit unul, asa incat acum am trei nume; am avut dileme totdeauna: pe care il spun la spovedanie/impartasanie/ maslu/acatiste? Astept ärtileria grea"a forumistilor- cei cu formatie teologica- sa raspunda si le-as multumi sa imi lamuresc dilema asta!
|
Citat:
Iartama dar ce ai spus cu sufletele ca nu are doua este un lucru ce nu are legatura cu numele cIte le dam copiilor nostri . Mai repede inclin sa cred ca ar trebui sa ne ocupam cu educarea lor in invataturile si indrumarile MIntuitorului Hristos si a sfintei Biserici O R T O D O X E |
Sa nu botezam un copil pe motiv ca i s-au pus doua nume, mi se pare cam mult. Sunt de acord cu un singur nume si incurajez asta. De regula al doilea nume ramane in cele mai multe cazuri doar in acte. Pe de alta parte e destul de dificil ca pentru unii sa fii Ana, pentru altii Izabela.
Interesant este ca in Scriptura nu exista chemare de la Dumnezeu fara un nume. "A pune numele" inseamna, din perspectiva biblica si teologica, a accepta chemarea si alegerea lui Dumnezeu. "Ea (Fecioara) va naste Fiu si se va chema numele Lui: Iisus, caci El va mantui poporul Sau de pacatele lor" (Matei 1, 21). Prin urmare, pruncul nascut in ieslea din Betleem este numit Iisus datorita faptului ca este Mantuitor, Iisus este Mantuitor, Iisus iarta pacatele. Tot astfel, si Ioan Botezatorul: numele lui si Persoana lui nu mai sunt determinate numai de legaturile de sange si familie, ci si de puterea lui Dumnezeu care se arata prin misiunea si lucrarea Botezatorului: "va fi mare inaintea Domnului...va merge inaintea Lui.... ca sa gateasca Domnului un popor pregatit" (Luca 1, 15-17). Tinand seama ca la Botez are loc moartea omului celui vechi si renasterea la o noua viata, primim nume. Acest nume devine numele de relatie dintre noi si Dumnezeu. Este de ajuns un singur nume pentru ca suntem o singura persoana. |
Citat:
Auzi tu in Romania?, el este preot in Portugalia, unde romanul nostru s-a refugiat de foame, a fugit de bataia de joc de acasa, de mizerie si se gindeste la viitorul copiilor,si face ca un bun crestin un demers pentru botez , si dorinta care ii este refuzata pe motiv ca pacatuieste popa In plus nu mai vorbim de faptul ca i-a facut sotia sa plinga |
Citat:
Oare pana la botez care a fost legatura cu Biserica? Un nume este suficient, doua pot fi ingaduite dar trei este deja o exagerare si chiar o nuanta de bataie de joc, si arata de obicei spre tensiuni in cadrul familiei, e regretabil ca unii preoti inchid ochii la asa ceva. A insista pe langa parinti sa se limiteze la un nume in loc de doua sau trei este un lucru bun, dar nu trebuie facut din asta virtutea suprema, mai bine i-ar fi intrebat de altele, cum ar fi relatia lor cu Biserica ca asta ar fi fost o problema mult mai importanta pentru mantuirea lor si a copiilor - ceea ce ar trebui sa fie prioritatea preotului. |
combinatzie de nume roman portughez = kitsch ridicol & ieftin, telenovelist
Parintele Ilie Cleopa, de la man. Sihastria (considerat de multa lume un sfant al zilelor noastre) sfatuia sa alegem numai un singur nume pt. copil, la botez. Ori, n-om fi noi mai presus decat sfintia-sa... Numai arabii musulmani, paganii aia, au 'nshpe' nume, de te plictisesti citindu-le/auzindu-le enumerate!... poti sa tragi si-un pui de somn, eventual... :1:
In orice caz, preotul respectiv a procedat bine, dupa parerea mea. A incercat omul sa duca niscaiva 'munca de lamurire' cu cei 2 parinti implicati in 'situatia penibila' (sincer, eu nu prea vad nimic penibil in cazul respectiv... penibil poate doar pt. cei 2 parinti cam 'grei de cap'...), iar daca a vazut ca vorbeste singur, sau 'in gol', sau 'cu peretzii' etc, a renuntzat omu', ce era sa faca?!... daca cei 2 se tot obstineaza si procrastineaza (oricum ambele cuvinte's sinonime) atata sa-si numeasca fiul cu 2 nume si nu vor cu nici un chip sa asculte... in plus, nu cred sa fi auzit pana acum ceva mai ridicol decat amestecul in stil kitsch de 2 nume diferite, in dialecte diferite... suna si ridicol numai cand citesti despre asemenea intentzie... mai ceva ca vedetele alea fara prea mult creier care-si numesc progeniturile cu tot felul de ciudatzenii pe post de nume, iar cand cresc aia si constientizeaza (mai ales cand sunt luati peste picior de colegi pe la scoala etc), primul lucru e sa vrea sa si le schimbe... cel mai tampit ex. ar fi al lui Katie Price (aka Jordan siliconata - lol - din multitudinea de 'celebs famous just4 being famous' si nu pt. c-ar avea cine-stie-ce talente sau vreun talent, de fapt, in afara de aratat silicoanele ieftine prin reviste pt. adulti si implicari in betii si scandaluri aducatoare de niscaiva publicitate gratuita si profitabila etc, mai ales pe criza si prafu' asta...) din Anglia, care si-a numit fiica, in mod 'original' cica, Princess Tiiiaaamiii sau ceva de genul, o inventzie patetica, nascocita de mintea ei de gaina beata... sau alt ex. ar fi dintr-un alt caz (dar nu tot de celebritati, ci dintre 'muritorii de rand'/'common people' etc, de familie care si-a numit fiul cu vreo cateva nume, printre care si 'Owl' - adica 'Bufnitza', fiindca tac'su' avea o pasiune pt. bufnitze, erau pasarile lui preferate etc) - nimic mai ridicol!... Aia si tiganii nostri, ce-si mai numesc plozii dupa cum li se nazare - ori dupa telenovele sud-americane, spre ex. Casandra Printzesa Regina (spoitoreasa), sau alte 'hibridizari'/'corcituri' caricaturistice penibile de nume 'de calibru international' care le 'suna lor bine', gen 'Bill Clinton Robin Hud' caldararu', sau 'Gioni Vandam Superman' jmecheritu', sau 'Nixon Rocky' (Rochi probabil in 'romaneasca' lor 'de balta') spoitoru' sau 'Maical Brusli' (dupa M. Jackson & Bruce Lee) linguraru' s.a.m.d.... si-i striga ceva de genul: "Casandro, ia vino fa-n'coa!" (insotzite si de-njuraturile 'de rigoare') sau: "Nixoane, ia vino ba/ma-ncoa', mankatz-ashi talentu' tau da bagabont da mahala!"... :24: ...ex. cu 'Fernando-Vasile', postat anterior de cineva aici, desi poate cam rautacios (ca si postarea mea, dealtfel), a fost cat se poate de realist, totusi... cateodata, unii oameni trebuie sa-ncerce sa se trezeasca la realitate si eventual, sa o si accepte... ...cel putin, alegeti un nume ceva mai 'flexibil', adica un nume care ar putea usor fi tradus si in portugheza, eventual... cum ar fi, spre ex. Anton(ie) (si nume de sfant, dupa Sf. Antonie Cel Mare sau dupa Sf. Anton de Padova, sfant catolic, dar totusi sfant...), sau poate Juan (care ar fi echivalent cu Ioan, tot nume de sfant, desi destul de comun ca nume, dupa unii, dar totusi, dragutz), sau Joachim (echivalent cu Ioachim, tot nume de sfant), Miguel (Mihai) etc. Alt ex., iarasi, ar fi Romeo (e cam 'international', destul de cosmopolit, daca pana si Victoria Beckham aka Posh, l-a ales pt. unul din fii sai - dar nu e nume de sfant, totusi...), in orice caz, ar suna bine atat in ro cat si in portugheza & co... Sunt atatea mii de nume pe lumea asta din care se poate alege. S-ar parea ca alegerea unui nume pt. un copil nu e tocmai 'floare la ureche', nu-i cel mai simplu lucru de pe pamant... Si oricum, facand o astfel de alegere, nu ar facilita cu mai nimica viitorul copilului, dupa parerea mea... in plus, mai tarziu, cand va creste, numele ar putea fi, eventual, schimbat (daca nu-i place) chiar de catre copilul insusi, fara prea mare greutate, depinde... Nu neaparat numele este un factor determinant, decisiv etc si care ar putea contribui la posibila 'facilitare a viitorului' cuiva, ci mai degraba felul in care acel cineva este crescut si educat, EDUCATIA primita (+ auto-educatia)!... Fiindca, de ex. sunt atatzia arabi, sau chinezi, sau indieni, japonezi s.a.m.d. care au tot felul de nume care pt. noi si pt. multi europeni etc suna ciudat sau amuzant etc, si totusi, le pastreaza conform traditiilor lor (spre deosebire de noi, romanii, in gr-al, carora efectiv ne e rusine, in afara tarii, cu 'eticheta de roman', de fapt, daca e sa fim sinceri si sa lasam ipocrizia la o parte, sa nu ne mai tot 'ascundem dupa deget' in privintza asta), nu se reped sa si le schimbe (cum cautam noi sa facem, ca doar-doar si poate-poate ne-or integra aia mai bine) in functzie de tara in care eventual se muta ori aleg sa traiasca, alta decat patria lor mama (in diaspora lor) etc... dimpotriva, cauta sa razbeasca in viatza prin cunostintzele si calificarile acumulate (sau poate cu alte 'calitatzi', ca 'arta' de a mintzii cat mai natural, sau lingusirea, servilismul, sau 'jocurile de culise', 'shantajul', intimidarea, inselatoria, fraudarea, 'faultarea' rivalilor/competitorilor etc, cine poate sti, in ziua de azi...), iar multi dintre ei si reusesc (de ex. japonezii mai mult in IT, multi sau destui, oricum, ajunsi in functii de conducere prin tari europene etc, sau unii dintre indieni ajunsi directori de banci s.a.m.d...) ...dar, in fine, imi dadeam si eu cu presupusul, ca de fiecare data... fecare are dreptul la o opinie, pai nu?! :1::25: |
Plin de emfaza si de judecare a aproapelui e mesajul tau, Cherub!
Si, apropos: PROCRASTINÁ, procrastinez, vb. I. Tranz. (Liv.) A amâna în mod nejustificat începerea unei acțiuni, în special din cauza neglijenței habituale sau a lenei; a temporiza, a tărăgăna, a tergiversa. OBSTINÁ, obstinez, vb. I. Refl. (Livr.) A se încăpățâna, a se îndârji. Cele 2 verbe nu sunt sinonime. |
Citat:
Alternativa: Acceptam "smeriti" o predica inversunata de o ora si jumatate din partea preotului cu ocazia moliftei mamicii bebelusului ce trebuie botezat; o interventie similara de 2 ore inainte de a fi bagat mortul in groapa si una apoteotica de 2 ore si jumatate inainte de cununia tinerilor... :22: Omul vine si ne expune ceea ce in opinia sa reprezinta o problema (atitudinea lipsita de orice duh al blandetii a preotului) iar noi incepem sa-l judecam cum ca originea problemei ar fi in realitate faptul ca n-a dat mai des pe la biserica inainte de botez... ?! Fratilor, nimeni nu are dreptul sa ia pe cineva de chica si sa-l tarasca vrand-nevrand la "adevarata ortodoxie"! Iertare si Doamne ajuta! |
un alt gand
Situatia pe care ati trait-o poate avea si urmatoarea cauza.
Din ceea ce s-a sugerat de alti colegi de forum, ati fi stat cam departe de Biserica pana acum (nu stim noi insa adevarul, doar voi). Necuratul este despartitor, razboinic, ii place dezbinarea. Cum ati batut la poarta Sfintei Biserici, a intrat in alerta si v-a condus spre o situatie in urma careia ideea de Biserica sa va pice greu. Sunt convinsa ca prin rugaciune veti primi ajutor bland de la Domnul pentru ca botezul pruncului sa se faptuiasca dupa legea crestineasca. Ceea ce vreau sa subliniez este ca nu trebuie judecat nimeni in aceasta situatie. Fiecare a fost stapanit de un duh necurat la intalnirea care trebuia sa va uneasca. Din moment ce a iesit altfel, e limpede ca a lucrat "coada" aia lunga si neagra. Dar nu deznadajduiti! Bland, cu rugaciune si mare dragoste si nadejde in Domnul se va incheia totul cu pace in inimi! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Nu pot sa judec situatia in sine.
Majoritatea oamenilor poarta doua nume si n-am auzit ca n-ar fi bine, sau permis. Stiu ca este bine ca macar unul din ele sa fie de sfant. Ceea ce se intampla in acest caz reflecta mult si inca o data situatia BOR si a preotilor ei in diaspora. - poate ca vroia ceva bani - poate ca avea alte asteptari de la el - poate ca intr-adevar era suparat pe ei ca nu erau prea practicanti. ...poate si poate. - poate ca stia insa ca nu au unde sa mearga in alta parte si putea sa faca ce vroia cu ei. Aceasta din urma este problema in diaspora. Nu prea sunt biserici ortodoxe, si preoti romani si cei care sunt stiu ca suntem la mana lor si nu avem de ales. In tara este alta situatie: nu te simti bine la o biserica/la un preot, sau ti-a facut rau, te duci la alta, ca sunt destule. Si atunci si preotii stiind asta, nu fac chiar asa orice cu tine. Dar in strainatate nu prea ai ce sa faci: ori inghiti orice, ori te lasi de ortodoxie. Poate doar daca s-ar duce la alta biserica ortodoxa de alta nationalitate (greci de ex.). In strainatate suntem cam singuri din punctul de vedere al bisericii. Sunt greutati, etc. Solutia cea mai buna ar fi: sa boteze copilul in tara. Si ar trebui trasa de maneca si BOR sa se uite putin si in diaspora. |
pt. coralina
Citat:
imi pare rau, draga mea, daca ai inteles si, respectiv, interpretat gresit, poate, mesajul meu... sau poate ca o fi avand si vreo unda de 'emfaza', cum zici tu, cine-stie... iar in ceea ce priveste judecarea aproapelui, am vrut mai mult sa atrag atentia asupra unor greseli frecvente care ar trebui evitate etc... insa nu asta am intentzionat (adica cele mentionate de tine), si nici nu mi-am propus sa jignesc/ofensez fara motiv pe nimeni de pe-aici cu acel mesaj, ci mai mult am vrut sa arat latura cam ridicola a situatiei, postand acele exemple de nume de tigani care mie personal mi s-au parut cumva amuzante (cel putin la momentul respectiv) s.a.m.d... nu mai intru acum in alte detalii sforaitor de lungi, fiindca, 'in definitiv si la urma urmei', fiecare are dreptul la o opinie si libera exprimare, si oricum nu trebuie sa imi justific parerile in fatza nimanui... |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Cat despre cuvantul "apropos", eu asa il scriu, "apropo" nu-mi suna bine, iertare! Frazele scrise cu diacritice erau un copy-paste de pe www.dexonline.ro; eu nu folosesc niciodata diacriticele cand scriu ceva la computerul asta. |
sophia, greutatile si le mai si fac unii 'cu mana lor'...
Citat:
si prob. in diaspora cu bis. ortodoxe nu sunt asa cum le vad si amplifica, in mod nejustificat/nefondat, unii dintre voi/noi (care nu vor cu nici un chip sa asculte si sa inteleaga, eventual sa-ncerce sa si aplice unele sfaturi si intentii binevoitoare ale unor preoti!... se mai si apuca sa emita tot felul de ipoteze, sa ii judece si acuze ca ar vrea sa pretinda bani etc - pai daca ar fi vrut bani, nu si-ar mai fi pierdut, omul, timpul aiurea timp de peste 1ora etc, incercand sa ofere explicatii si ducand munca de lamurire...), decat poate fiindca prob. si le fac oamenii 'cu mana lor', adica unii dintre noi vad prob. acolo unde nu sunt si tot fac 'din tzantzar armasar' asa aiurea... la asta nu ne-ntrece nimeni... cel mai greu pt. unii preoti este de luptat cu mentalitatile (si eventual, prejudecatile etc) multora, mai precis, cu schimbarea unor mentalitati gresite, practici incorecte etc!... iar cat despre alti preoti care accepta sa dea 2 nume copiilor la botez, poate ca e greseala lor (pt. care ei vor da socoteala din cauza ca nu au incercat sa explice despre, sau poate ca nici ei n-au stiut acest amanunt aparent neinsemnat, de-a lungul a generatii la rand, cine-stie...) Si cu sigurantza ca nu BOR ar 'trebui trasa de maneca' pt. ca 'sa se uite putin si in diaspora', ci mai degraba ar trebui 'trasi de maneca' oamenii, enoriasii, 'credinciosii practicantzi' (mai mult de forma, unii, destui), cei carora le place sa se auto-intituleze 'crestin-ortodocsi' (doar sau mai mult cu numele, majoritatea - atat din tara cat si din diaspora), sa asculte ceea ce li se spune ca este corect (sa fie mai receptivi in acest sens) si sa-si schimbe unele mentalitatzi gresite s.a.m.d.... iar unii se mai si supara pe preot, aiurea si fara motiv!... oare nu in mod asemanator s-au petrecut lucrurile si pe vremea Mantuitorului Iisus Hristos (ori preotii sunt urmasii Sf. Apostoli, si, implicit, ai Mantuitorului Hristos), cu cei care L-au crucificat pe motive mincinoase, doar pt. ca (farisei si ipocriti cum erau, ca si majoritatea dintre noi, astazi, desi multi ori nu realizam, ori preferam sa mergem linistiti mai departe prin viatza si sa ne prefacem ca nu ne vedem barna din proprii ochi) n-au suportat faptul ca le predica adevarul (pe care n-au vrut sa-l vada si accepte etc) si sa-si schimbe mentalitatile si practicile gresite s.a.m.d.... |
Si totusi unde scrie, in care scripturi sau canon, ca nu este voie, sau nu este bine sa ai doua nume de botez?
Sunt miliarde oameni in lume care au doua nume. Ca daca nu era voie nu mai boteza nimeni cu doua nume. Ori atatia preoti au facut-o si o fac. Si in Biblie, asa cum arata vineva existau doua nume. Pe Iisus insusi il cheama si Emanuel. Eu nu stiu, daca asa a ajuns credinta, ca fiecare preot face numai cum vrea el, m-am lamurit. Macar sa aduca ceva scris. Daca li s-ar fi spus undeva, ar fi stiut toti preotii cum este. Da eu am inteles acum. Nu e nimic scris ca lumea, fiecare preot/duhovnic face cum vrea si crede. Doar voi singuri spuneti asta mereu. O solutie ar mai fi: sa puna un nume la botez si al doilea sa fie trecut numai la starea civila. Ca sa fie toata lumea impacata si fara pacat. Numai tot da vina pe noi, te rog eu. Tu esti in diaspora Cherub? |
cateva lamuriri
Citat:
PS: 1."diacritice" si "accente" nu sunt acelasi lucru 2. cele doua cuvinte invocate nu sunt sinonime (nici totale, nici partiale, ci are fiecare sensul lui particular) |
Soluția cea mai bună - SMERENIA !
Fraților, SMERENIA este solutia in Biserica Ortodoxă, dar din păcate de ea nu pomenește nimeni aici !
În primul rând cel care a deschis acest ”subiect penibil”, nu situație penibilă, arată că nu prea e smerit. Dacă era smerit, ar fi discutat cu părintele chiar înainte de a se naște pruncul. Putea să afle care este rânduiala Bisericii, care s-a ținut cu sfințenie până prin veacul trecut, când am importat toate inovațiile occidentale, de dragul de a fi mai cu moț decât ceilalți (iată o altă lipsă a smereniei). Pe bunicii noștri nu-i chema și Gheorghe și Vasile ! Fără a judeca, ne dăm seama ca omul nostru nu prea e mare cercetător al Bisericii, că dacă cerceta Biserica frecvent sunt convins că l-ar fi auzit pe părinte vorbind despre acest subiect, cu siguranță. Și dați-mi voie să vă mărturisesc un adevăr: rânduiala este numai una: de a se pune un singur nume. Preoții sunt de două feluri: 1) cei ca parintele (puțini poate), care se nevoiesc să-i facă pe creștini să înțeleagă că doar un singur nume se pune la botez, și 2) cei care zic : ”bine, le punem câte nume vreți Dvs.”, doar să nu-i ”supere” ! Cum avem un înger păzitor, pe care îl primim la botez, așa trebuie să avem și un nume de sfânt, care să ne fie ocrotitor și căruia să i ne rugăm să ne ajute să ajungem să ne mântuim. Problema este că nu trebuie să ne supărăm sau să ne certăm cu preotul care vrea să ne spună care e rânduiala, trebuie să fim înțelegători și smeriți și să înțelegem că trebuie să fim în ascultare dacă vrem să fim creștini adevărați. Mulți dintre cei care vin cu tot felul de argumente nu își dau seama că ei din mândrie nu vor să audă de nici o rânduială. S-a greșit în veacul trecut când s-a acceptat aceastăstare a lucrurilor. Doar prin înțelegerea acestui fapt putem îndrepta această greșeală. Altfel nu avem cum. Să vedeți câți nu au deja 3 (trei!) nume în certificatul de botez ! Unul l-a vrut tata, altul bunica, altul nașul... Deci mai urmează cu 4, nu ? Încă nu am auzit, dar după cum merg treburile așa pare să urmeze ! Dragă Sofia, asta nu e o soluție, să mergi la alt preot, nu te supăra. Toți aparținem unei parohii, nu ne putem răzvrăti atunci când nu ne convine ceva, asta e mândrie, deci...lipsă de smerenie. Ce-ar fi să mergem toți la biserica din satul vecin, iar cei de acolo să vină la noi, ș.a.m.d. Asta nu e Ortodoxie. Iar d-ta dragă Andrei, află dacă poți cam ce vârstă are părintele de la Lisabona (și marea majoritate a preoților din diaspora - europeană cel puțin) și vezi atunci cum sunt afirmațiile tale cu ”securiștii” și ”comitetul de partid”, și celelalte pe care le mai zici. Așadar, să nu uităm că SMERENIA este neapărat necesară pentru mântuire. Nu mândria, nu obrăznicia, nu suficiența de care dau dovadă mulți ”creștini ortodocși” pe aici. Cercetați dacă ziceți că nu am dreptate și nu mă supăr dacă mă contraziceți. Însă nu în afara duhului smereniei ! Dumnezeu să ne întărească și să ne lumineze pe toți ! |
[quote=gabriela8;256666]Eu nu am facut decat sa scriu ceea ce am auzit la anumiti preoti si aceasta ideie am intalnit-o si la Pr. Cleopa.[/Q
Iartama dar uite sint nici mai mult nici mai putin de doua ore de cInd am vorbit cu un parinte de acest caz si stii ce me spus iti raspund in numele Domnului IIsus cu cuvintele parintelui am vorbit fata in fata nu pe net si mea zis ca nu este important cite nume se da unui copil ce este important ca nasi cre sInt considersti ca si jumatate de parinti sa fie pentru acel copil un exemplu de urmat la fel si parinti sa indrume pasi lui pe calea ortodoxiei si a Sfintei biserici si sa il invete smerinia rabdarea si dragostea de aproapele |
'atentat de lamurire' pt. sophia
Citat:
Par. Cleopa si mai multi parinti imbunatatiti au tot dat asemenea sfaturi, in privinta numirii unui copil cu un singur nume, la botez, iar cat despre dovezi scrise, poate gasesti in vreuna din cartile par. Cleopa sau alte carti (sincer, nu stiu exact in care dintre ele, sau daca exista in canoanele BO ceva specificat in aceasta privintza, fiindca mie mi s-a transmis 'prin viu grai', si de catre preoti destul de seriosi, cu vieti destul de imbunatatite, care presupun ca la randul lor, respecta cu sfintenie sfaturile altor parinti cu vieti apropiate de sfintzenie etc). In orice caz, sper sa ne lumineze Bunul Dumnezeu pe toti, caci mare trebuintza avem!... :63: |
Ora este GMT +3. Ora este acum 11:31:47. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.