Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Spiritualitatea ortodoxa (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5072)
-   -   Icoana - oglinda a credintei (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=12294)

marina31 22.02.2011 13:25:02

Icoana - oglinda a credintei
 
Nu stiu daca am postat unde trebuia, vroiam sa deschid un topic despre icoana bizantina si modul in care aceasta reflecta adevarul de credinta. Cu cativa ani in urma am facut un curs de pictura bizantina cu preotul paroh. Pe atunci parintele ne spunea lucruri minunate la care nu prea le-am dat atentie. Pe parcurs am aflat mai multe in ceea ce priveste icoana. Spre exemplu, o sa incep cu culorile: Maica Domnului este in majoritatea icoanelor infatisata intr-o mantie rosie care acopera una albastra. Aceasta semnifica cele doua firi, cea omeneasca (rosu) in care s-a salasluit cea dumnezeiasca (albastru). Pe de alta parte Mantuitorul poarta o mantie rosie peste care se revarsa cea albastra (firea dumnezeiasca care cuprinde firea omeneasca).
Apoi, in multe icoane in care Maica Domnului este in bratele Anei, putem observa ca, desi copil, chipul ei este matur (vadind intelepciunea), la fel si icoana Mantuitorului in bratele Maicii.
Apoi, chipurile tuturor celor reprezentati, chiar daca sunt din profil, sunt pictate intregi, se vede si cealalta parte a fetei (nu se ascunde nimic, totul este clar, limpede).
In icoana bizantina a Sfintei Treimi, cei trei ingeri sunt reprezentati asa: cel din mijloc (Tatal) se afla dupa masa, nu i se vad picioarele, simbolizand faptul ca nu s-a aratat. La ingerul din stanga se vede un picior, iar la cel din dreapta (Mantuitorul) se pot observa ambele picioare (intruparea si aratarea pe pamant); de asemenea, Tatal are privirea indreptata spre Duhul Sfant, acesta spre Fiul,iar Fiul spre pamant, vadind lucrarea care porneste de la Tatal prin Sfantul Duh si prin Fiu.
Ultima si cred eu cea mai minunata este icoana Mantuitorului, pe care o putem imparti in doua planuri egale care arata subtil doua realitati : intr-o parte, chipul Mantuitorului este bland - spranceana relaxata, parul lasat pe umar -, iar in cealalta parte chipul este aspru - sprancena usor arcuita, parul strans la spate. Acestea simbolizeaza bunatatea si milostivirea Sa catre noi in timpul vietii noastre si dreptatea Sa ca Judecator in vremea de apoi.
Foarte rar insa, un pictor este constient de aceste lucruri, mai ales ca pictura bizantina se invata copiind alte icoane. Daca maestrul de la care inveti, la randul sau nu stie, iarasi se pierd, sau raman doar prin coincidenta. Foarte rar am mai vazut icoana Mantuitorului cu cele doua dimensiuni pe chipul Sau.
Va rog sa ma corectati daca am gresit sau nu am inteles unele simboluri si pentru cunoscatori, daca stiti sa imi dati niste trimiteri spre astfel de abordari ale icoanei. Sunt foarte frumoase si ma intereseaza.
Doamne ajuta!

costel 22.02.2011 16:06:44

Citat:

În prealabil postat de marina31 (Post 340731)
Ultima si cred eu cea mai minunata este icoana Mantuitorului, pe care o putem imparti in doua planuri egale care arata subtil doua realitati : intr-o parte, chipul Mantuitorului este bland - spranceana relaxata, parul lasat pe umar -, iar in cealalta parte chipul este aspru - sprancena usor arcuita, parul strans la spate. Acestea simbolizeaza bunatatea si milostivirea Sa catre noi in timpul vietii noastre si dreptatea Sa ca Judecator in vremea de apoi.

Este Icoana Mantuitorului Pantocrator din Sinai.

Mai multe informatii despre aceasta icoana gasesti aici:

http://www.crestinortodox.ro/diverse/mila-dreptatea-zugravite-icoana-mantuitorului-93309.html

http://www.crestinortodox.ro/files/i...-sinai-dxn.jpg

marina31 23.02.2011 10:44:58

da. intr-adevar frumos
iti multumesc.

Marius22 24.10.2011 11:32:40

Nimic nu este intamplator in icoana bizantina autentica.

Pe de-o parte, trebuie sa ne familiarizam cu limbajul iconic, pentru a accede la aceste sensuri duhovnicesti ale fiecarei parti, ale fiecarui detaliu.

Pe de alta parte, ca intreg, icoana este dincolo de ceea ce poate insemna o simpla speculatie intelectuala, cu privire la continutul ei. Nu trebuie sa uitam ca a descrie o icoana in termeni pur descriptivi, specifici artei, poate fi un demers steril.

Legat de icoana nu se poate cuvanta, decat in termeni teologici, deoarece ea insasi este teologica. Icoana vorbeste despre Dumnezeu si ne chema pe fiecare la a dialoga cu Dumnezeu, altfel spus, la rugaciune.

VladCat 08.11.2011 18:08:47

1 atașament(e)
Nu știu de unde este fresca aceasta...cum vi se pare?

Marius22 28.11.2011 18:13:47

Citat:

În prealabil postat de VladCat (Post 409578)
Nu știu de unde este fresca aceasta...cum vi se pare?

Din cate stiu ar putea fi o icoana a Sfantului Mucenic Hristofor, reprezentat, de obicei, in traditia iconografica a Bisericii Ortodoxe avand cap de caine.

Sfantul Mucenic Hristofor

VladCat 28.11.2011 20:24:53

Citat:

În prealabil postat de Marius22 (Post 412191)
Din cate stiu ar putea fi o icoana a Sfantului Mucenic Hristofor, reprezentat, de obicei, in traditia iconografica a Bisericii Ortodoxe avand cap de caine.

Sfantul Mucenic Hristofor

unul dintre cei doi este Hristos (tocmai am dat search pe google la „IC XC”)....cealalta persoana nu stiu cine este...totusi nu prea vad asemanarea cu Sf Hristofor...ce te-a dus cu gandul la el?

Isihast 12.12.2011 16:55:49

Eu stiam ca Tatal este in stanga, Fiul in mijloc, si Duhul sfant in dreapta in icoana Sfintei Treimi cu Cei Trei Ingeri. De asemenea, Persoana din mijloc are vesminte albastru peste rosu, potrivindu-se cu Firea Dumnezeiasca ce o imbraca pe cea Omeneasca (Hristos). La doua dintre Persoane se vad picioarele, deci nu poate fi adevarat ca Tatalui nu i se vad picioarele deoarece nu a fost vazut; pe aceeasi nota, nici Duhul Sfant nu a fost vazut.

neculageorgian 23.02.2012 12:33:37

Exista cumva o trimitere in Noul Testament cu privire la icoane? Scrie Apostolul Pavel ceva despre ele?

Mihailc 23.02.2012 12:55:09

Citat:

În prealabil postat de neculageorgian (Post 431360)
Exista cumva o trimitere in Noul Testament cu privire la icoane? Scrie Apostolul Pavel ceva despre ele?

Tot Noul Testament mustește de iconicitate. Deși Biserica e foarte departe de năravul protestant și neoprotestant de a căuta la toate ale sale, o justificare formală în Sfânta Scriptură, (fiindcă Biserica a validat Scriptura, nu invers), pentru liniștea ta postez câteva fragmente unde găsim cuvântul eikon.

După ce Dumnezeu odinioară, în multe rânduri și în multe chipuri, a vorbit părinților noștri prin prooroci,
În zilele acestea mai de pe urmă ne-a grăit nouă prin Fiul, pe Care L-a pus moștenitor a toate și prin Care a făcut și veacurile;
Care, fiind strălucirea slavei și chipul ființei Lui și Care ține toate cu cuvântul puterii Sale, după ce a săvârșit, prin El însuși, curățirea păcatelor noastre, a șezut de-a dreapta slavei, întru cele prea înalte,.... (Evrei 1:1-3)

Acesta este chipul lui Dumnezeu celui nevăzut, mai întâi născut decât toată făptura. (Coloseni 1:15)

Iar dacă Evanghelia noastră este încă acoperită, este pentru cei pierduți,
În care Dumnezeul veacului acestuia a orbit mințile necredincioșilor, ca să nu le lumineze lumina Evangheliei slavei lui Hristos, Care este chipul lui Dumnezeu.
Căci nu ne propovăduim pe noi înșine, ci pe Hristos Iisus, Domnul, iar noi înșine suntem slugile voastre, pentru Iisus.
Fiindcă Dumnezeu, Care a zis: "Strălucească, din întuneric, lumina" - El a strălucit în inimile noastre, ca să strălucească cunoștința slavei lui Dumnezeu, pe fața lui Hristos. (2Corinteni 4:3-6)


Ora este GMT +3. Ora este acum 18:16:28.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.