![]() |
Sfantul Ioan Gura de Aur si primatul petrin
Deoarece am fost dat mai demult cateva citate din Omilia 88 la Evanghelia dupa Ioan a Sfantului Ioan gura de Aur, iar linkul pe care l-am dat este greu accesibil, pe de o parte, si deoarece am fost acuzat ca citatele ar fi fost scoase din context, pe de alta parte, voi posta intreaga omilie, luata de pe scribdb cu printscreen.
http://img.photobucket.com/albums/v3...8/Coperta1.jpg http://img.photobucket.com/albums/v3...%2088/pag1.jpg http://img.photobucket.com/albums/v3...%2088/pag2.jpg http://img.photobucket.com/albums/v3...%2088/pag3.jpg |
Raspunsul l-am dat aici (de fapt l-am repetat), legat de scoaterea din context: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=868
|
|
Sorin Dumitrescu a zis cîndva o vorbă: nu este corect să punem semnul egal între Persoanele Sfintei Treimi, ci mai degrabă putem spune că sînt deopotrivă.
Cum am putea să afirmăm că o persoană oarecare este egală cu celelalte? Egalitatea presupune identitate, în sens matematic. Așa și apostolii nu au fost egali unii cu alții, ci mai degrabă deopotrivă. De ce e așa de deranjant faptul că Petru a fost desemnat să fie la conducerea celorlalți apostoli? Dacă așa a hotărît Hristos, de ce ne îndoim noi de aceasta? |
Citat:
De asemenea, spunea ca Apostolii sunt egali, iar in pasajul cu "tu esti Petru" contrazice interpretarea catolica, cum ca piatra este Petru. dar am mai scris despre astea. |
Citat:
Domnule Catalin, domnule Catalin, cum ii spunea Domnul Iisus Hristos lui Saul ? "Greu îți este să dai cu piciorul în țepușă"......... |
Citat:
Pe cel ce sustine ceva nu il intereseaza de obicei argumentele, chiar si impotriva oricarui argument ar inventa unele. Daca un sfant amintest de Sf. Petru catolcii gasesc primatul, chiar daca spune acelasi lucru si despre alti Apostoli. http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=796 "In cuvantul 32 la Sf. Matei ii numeste pe Petru si Ioan verhovnici ai Apostolilor. In caz ca se pune intrebarea, verhovnic inseamna conducator. Asadar si pe Sf. Apostol Ioan il numeste conducatorul Apostolilor. In "Despre rugaciune", cuvantul 2, ii numeste pe sf.Petru si Pavel capeteniile Apostolilor. Dar cautati daca gasiti unde zice Sf. Ioan despre Sf. Petru cum zice despre sf. Pavel: ca este carmaciul Bisericii in "Cuvantare asupra celor doisprezece Apostoli" Apoi il numeste pe Sf. Pavel "calauza miresii lui Hristos" in Omilie la cuvintele: Facă Dumnezeu ca să răbdați puțin." Asadar, pentru a opta oara, daca am numarat bine, Sf. Ioan spune despre Sf. Petru, Sf. Pavel si SF. Ioan ca sunt conducatorii Apostolilor. In alte pasaje sfantul il apreciaza in mod deosebit pe Sf. Pavel, desi nu il considera peste ceilalti Apostoli. |
Reamintesc ca, pentru ortodocsi primatul papal e o erezie deci nu ar trebui sa fim acuzati ca nu acceptam aceasta eroare catolica (fiind si un forum ortodox).
|
Citat:
Vă reamintesc ceea ce v-am mai explicat o dată: Toate celelalte citate pe care le invocați dumneavoastră se referă la părerea bună și prețuirea pe care o are Sfântul Ioan Hrisostomul despre unul sau alții dintre apostoli, și nici unul dintre ele nu exclude ideea primatului petrin. Faptul că Sfântul Ioan îi numește pe mai mulți dintre apostoli "căpetenii" nu exclude ideea că una dintre căpetenii are un grad sau o funcție mai mare. Faptul că Sfântul Ioan îl numește pe Sfântul Pavel "cârmaci" nu exclude ideea că există un căpitan. Faptul că, într-un anumit moment din istoria Bisericii, un anumit apostol, sau episcop, sau patriarh, sau Părinte, sau preot, sau chiar simplu mirean, a fost, și poate fi pe drept cuvânt numit, mai mare, mai sfânt, mai important pentru Biserică decât Papa nu înseamnă că îl privăm pe Papa de prerogativa sa, instituită expres de către Iisus Hristos, de conducător al colegului apostolic, la fel cum faptul că un anumit soldat sau locotenent sau maior este mai viteaz dcât generalul nu înseamnă că generalul nu are de drept conducerea armatei. Faptul că, să zicem, Sfântul Nicolae din Myra este o "lumină mai mare" decât Papa Silvestru I, sau Sfantul Francisc este cel care a "reparat" Biserica lui Cristos, și deci este mai important decât Papa Inocentiu III, faptul că însăși Sfântul Ioan Gură de Aur este mult mai mare, ca teolog și Părinte al Bisericii, decât Papa Inocentiu I, nu înseamnă că acești urmași ai lui Petru nu ar fi avut, la rândul lor, prerogativa primatului papal. Primatul papal nu înseamnă că Papa este cel mai sfânt, cel mai înțelept, cel mai mare om al Bisericii, la fel cum episcopul nu este cel mai bun creștin din dieceză. Dar lui i se cuvine ascultare, el are conducerea. Și tocmai despre această conducere, încredințată explicit, direct și nemijlocit, de către Iisus Hristos lui Petru, vorbește Sfântul Ioan Hrisostomul în omilia care deschide acest thread. De aceea vă repet provocarea: Găsiți un singur pasaj în care Sfântul Ioan Hrisostomul să arate că Iisus Hristos i-ar fi încredințat altui apostol conducerea fraților săi. Încă o dată: Nu părerea Sfântului despre cine e mai mare mă interesează, nu părerea lui despre cine e mai afânt, ci părerea lui despre cine a primit direct de la Hristos conducerea fraților săi. |
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 11:08:55. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.